SEO

Hoe word je een SEO Specialist + 7 Tips

Wil je leren hoe je het traffic naar je website kunt verbeteren en zo je bedrijf een boost kunt geven? Dan wordt het misschien tijd je te verdiepen in SEO, en zo zelf een echte SEO expert te worden.

Het is een skill die iedereen kan leren, ook al ben je zelf niet bezig met websites. Er is veel gratis informatie beschikbaar over SEO, dus je kunt meteen beginnen met leren.

De voordelen van SEO zelf leren zijn eindeloos. Je kunt het traffic naar je website verbeteren, je conversie verbeteren, je bent niet of minder afhankelijk van SEO bureaus, wat natuurlijk ook weer geld bespaart, je leert betere keuzes te maken, mocht je toch met een bureau in zee gaan, en het is een goede skill om op je CV te vermelden.

SEO is erg gewild binnen de digitale marketing en een goede kennis hiervan werkt zeker mee in je carriere.

Hoe word ik een SEO specialist?

Maar hoe word je nu een goede SEO expert? Hoe leer je om organisch traffic naar je website te brengen op een goede manier? Met deze tien tips is het makkelijk om een begin te maken met het leren van SEO en zo een expert te worden op het gebied van digitale marketing.

Begin wel met de goede mindset. SEO is geen snelle oplossing. Het is een methode om je eindresultaat te bereiken. Dat bereiken kan zo maanden, zo niet jaren, duren. En SEO is slechts een van de vele tools die je kunt inzetten om die groei voor elkaar te krijgen.

Ben je een absolute beginner? Volg dan zeker dit hele stappenplan om ook de basiskennis onder de knie te krijgen. Begin bij de basis van digitale marketing. Leer bijvoorbeeld over Google Analytics en het interpreteren van de statistieken die het programma je geeft.

Welk doel wil je hiermee bereiken? Leer meer over keyword research en de techniek achter je website, en het optimaliseren van deze techniek.

Vergeet niet de content marketing en het schrijven van SEO-vriendelijke content! Content is immers de eerste stap en het belangrijkste aspect van SEO. Niets is meer effectief dan flink oefenen met content en het schrijven van content op een zoekmachine-vriendelijke manier.

Heb je al wat meer kennis, ga dan direct een SEO cursus in. Maar blijf zeker jezelf bijlezen over de basis vaardigheden. Zaken veranderen nu eenmaal snel in de wereld van de digitale marketing, en het is altijd goed om bij te blijven.

 

    • Begin bij de basis. Leer hoe zoekmachines werken. Verdiep je allereerst in Google, de meest gebruikte zoekmachine, en leer over de werkwijze en algoritmes van Google. Zij hebben ook verschillende gratis informatie openbaar voor iedereen die wat bij wil leren over het internet. Dubbel voordelig dus.

 

    • Leer de basis concepten van digitale marketing, en waaruit digitale marketing bestaat. Denk dan aan email-marketing, je eigen website, webdesign, website-architectuur, social media, banner marketing en search engine marketing. Je begint dus echt bij de basis, mocht je SEO goed willen leren begrijpen.

 

    • Leer de echte betekenis van SEO. SEO is opgedeeld in drie delen: technische SEO (crawling en indexering), off-page SEO (promotie), on-page SEO (het optimaliseren van je website zelf) en content SEO (het optimaliseren van content met SEO als doel).

 

    • Kies de goede training. Er is ontzettend veel informatie op het internet over SEO, en natuurlijk is niet alles even betrouwbaar. Kies dus een goede, betrouwbare online cursus, bij voorkeur opgezet door een SEO expert, om je de basisbeginselen van SEO bij te brengen.

 

    • Blijf op de hoogte van veranderingen binnen de SEO. Algoritmes veranderen nog eens en als je achter de feiten aan loopt, zul je niet lang succes hebben met SEO, en kan je SEO juist nadelig gaan werken, omdat bepaalde zaken niet meer of beperkt toegestaan zijn. Blijf dus regelmatig op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen binnen de digitale marketing.

 

    • Maak het je gemakkelijk en gebruik de juiste SEO tools. Je hebt echt tools nodig om goed aan SEO te kunnen doen en veel tijd te besparen. Kies voor een goede betaalde tool zoals Semrush of Ahrefs. Maar er zijn ook gratis tools beschikbaar, bijvoorbeeld van Google.

 

    • Blijf niet te lang in de theorie hangen, maar oefen ook genoeg met SEO. Iedere website is namelijk uniek. Lees over hoe andere marketeers SEO aanpakken en oefen zelf met je eigen website, of maak eventueel een oefenwebsite aan, zodat je niet te veel fout kan doen.

 

    • Laat zien wat je aan SEO doet door het starten van een blog over SEO of het delen van je ervaringen en kennis met andere marketeers. Dit kan je skills drastisch verbeteren.

 

    • Heb geduld. SEO is een lange termijn plan, je zult niet meteen grote resultaten zien. Trek dus niet te snel conclusies en blijf geduldig.

 

    • Luister goed naar de bekende SEO experts. Je zult zien dat iedereen moeite had met SEO in het begin, maar met hard werk en veel oefenen experts zijn geworden. Je kunt ook zeker altijd iets leren van experts.

seo expert

Kort genomen zijn er dus een aantal essentiele skills die je dient te leren, voordat je een SEO expert kunt worden. Heb je deze vaardigheden al onder de knie? Aarzel dan niet om je alsnog in te blijven lezen. Er kan immers veel veranderen in een korte tijd, en zo voorkom je dat je achter de feiten aan gaat lopen.

    • Het doen van SEO audits om zo vlug technische problemen op je site op te kunnen sporen. Enige technische kennis is dus wel vereist.

 

    • Kennis van je website-architectuur en hoe de architectuur je SEO beinvloedt.

 

    • Keyword research, zodat je de beste keywords kunt vinden en gebruiken. Hierbij hoort ook het goed gebruiken van keywords.

 

    • Content marketing: content schrijven op een manier die optimaal is voor SEO.

 

    • Je pagina’s optimaliseren voor SEO

 

    • Het leren interpreteren van data en statistieken

Dit zijn de basisvaardigheden. Deze goed onder de knie hebben geeft je een grote voorsprong op het leren van SEO en andere vaardigheden op het gebied van digitale marketing.

Wie moeten er SEO leren?

Wie moeten er nu over nadenken om zich te verdiepen in SEO? Ben je een digitaal marketeer, developer, webdesigner of ondernemer? Geef SEO dan zeker een kans.

Ook als je nog zoekende bent naar wat je wil kan SEO zeker een goede keuze zijn voor je. SEO is een groeiende markt en veel ondernemers zoeken naar een goede SEO expert.

Je kunt goed geld verdienen met kennis van SEO. Ook kun je zelf een blog of website starten over SEO, een baan vinden in de SEO of leads verkopen. SEO is een goede manier om geld te verdienen in veel verschillende vormen van ondernemen en werk.

Bijna iedereen kan dus voordeel hebben van het leren van SEO. Daarbij komt ook dat het niet moeilijk is om te leren, en dat er veel leermateriaal van hoge kwaliteit beschikbaar is op internet. Ook kun je eigenlijk overal en altijd beginnen met oefenen, en is de investering minimaal in het leerproces.

7 tips om een expert te worden in SEO

Zin om aan de slag te gaan? Volg dan zeker deze 7 tips om een SEO specialist te worden. Nu we de basis onder de knie hebben, is het namelijk tijd om aan de slag te gaan. Maar omdat SEO en digitale marketing zo uitgebreid is, is het goed om bepaalde zaken in de gaten te houden.

 

    • Zoals je ziet is het belangrijk om je eerst op de basis te focussen. Leer over basis termen zoals de KPI (Key Performance Indicator), het interpreteren van data en statistieken, Google Analytics, keywords, concurrentieanalyse, de diverse SEO tools en het technische gedeelte, zoals het oplossen van fouten in je website. Blijf ook altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in het veld.

 

    • Leer over de architectuur van je website en hoe je website is opgebouwd. Dit is belangrijk, omdat het ervoor zorgt dat de zoekmachine je website gemakkelijk kan crawlen, de user experience verbetert en het vermindert de hoeveelheid backlinks die je dient te gebruiken voor een goed resultaat.

 

    • Besteed aandacht aan je content. Goede content is de beste SEO. Leer over keywords, welke keywords je dient te gebruiken en hoe je de keywords op de beste manier in je content kunt verwerken. Leer zo nodig meer over content marketing en copywriting.

 

    • Bouw vriendschap op met collega’s en anderen in het veld, demonstreer je waarde en kijk wat je voor elkaar kunt betekenen. Dit kan erg belangrijk zijn voor SEO, omdat je zo beter aan linkbuilding kunt doen. Ook kun je natuurlijk van elkaar leren.

 

    • Lees en leer over linkbuilding, hoe je backlinks verkrijgt, maar ook over de valkuilen en waar je op dient te letten bij linkbuilding. Linkbuilding is een goede manier om aan SEO te doen, maar als je niet weet wat je doet kan het ook erg gevaarlijk zijn. Je loopt namelijk risico op een penalty van Google.

 

    • Leer ook over het converteren van traffic naar klanten, om zo je winst te maximaliseren en je conversie te verhogen. Enige salestactieken en je website inrichten op de manier die je sales ten goede komen is dus ook belangrijk. Winst is immers het eindresultaat.

 

    • Leer SEO audits uit te voeren op je website, om zo valkuilen en problemen op te sporen, voordat ze een probleem vormen voor je vindbaarheid op internet en SEO-strategie. SEO is namelijk alleen gunstig als je website technisch gezien in orde is. Dit komt ook de user experience ten goede.

Houd altijd deze tips in je achterhoofd als je werkt aan de SEO van je eigen, of een andere, website. Een fout zit in een klein hoekje maar kan grote gevolgen hebben voor de positie van de website.

Fouten opsporen duurt vaak lang, omdat SEO een lange termijn plan is. Een ongunstige beslissing kan daardoor pas maanden later boven tafel komen.

Blijf daarom altijd alert op wat je doet, en altijd goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het veld.

Je SEO uitbesteden

seo uitbesteden

Te druk om zelf een SEO expert te worden? Je SEO uitbesteden aan een SEO bureau is dan een goede keuze. Maar de keuze is groot, en kan soms erg moeilijk zijn.

Er zijn duizenden bureaus, die niet allemaal even goed zijn. Ook is een SEO-expert inschakelen niet erg goedkoop. Houd hier dus rekening mee.

Het voordeel is echter dat je zeker weet dat je SEO goed gebeurt (er vanuit gaande dat je met een goede expert in zee gaat).

Ook heb je zelf meer tijd over voor andere zaken, die je business ook kunnen laten groeien. Er valt dus zeker iets van te zeggen om een expert in te schakelen.

Hoe vind je een goed SEO bureau?

Let goed op bij het zoeken van een betrouwbaar SEO bureau. SEO is een relatief nieuwe, makkelijk te leren skill, en dat betekent dat er ook veel ‘ specialisten ‘ actief zijn die er onethische praktijken op nahouden, die je zelfs een penalty van Google kunnen opleveren, of die gewoon geen goed werk leveren. Let dus goed op met wie je in zee gaat.

    • Ga niet in op spam emails. We kennen ze allemaal, emails uit India die je voor een klein bedrag de beste SEO beloven. Ga hier niet op in. Deze bureaus hebben geen kennis van zaken en zijn niet betrouwbaar.

 

    • Informeer naar het bedrijf, waar staan ze voor en wat doen ze? Let op arrogantie en zorg ervoor dat beide partijen echt naar elkaar luisteren.

 

    • Ga voor een eerlijk, betrouwbaar bureau. Goede bureaus begrijpen dat goede SEO tijd kost en dat er geen wondermiddel is om in een keer veel traffic naar je website te krijgen. Goede bureaus zijn daar ook eerlijk over.

 

    • Vraag het bureau naar hun aanpak en doe zelf research naar welke aanpak jij het liefste ziet. Kies voor een bureau waarmee je zelf op een lijn zit.

 

    • Vraag naar referenties van andere klanten, bekijk wie er bij het bedrijf werken en met welke klanten ze werken. Welke tone of voice hanteert het bedrijf op zijn website, werken ze samen met soortgelijke bedrijven als jouw bedrijf, en wat is hun benadering van SEO? Er zijn veel verschillende vormen van SEO en je wilt natuurlijk een bureau dat bij je bedrijf past, zodat je de beste resultaten kunt boeken.

 

    • Een goed bureau is transparant over waar ze je geld aan besteden, en hoe ze de voortgang aan je rapporteren. Vraag eventueel om een voorbeeld van een voortgangsrapportage, zodat je kunt zien of de manier van rapporteren bij je past.

 

    • Lees jezelf in in de Google Best Practics guidelines, en zorg ervoor dat je bureau ook werkt naar deze guidelines. Een goed bedrijf zal altijd volgens deze guidelines werken, om penalty’s te voorkomen.

 

    • Ga niet meteen naar het eerste bedrijf dat je in Google tegenkomt. Google geeft lokale bedrijven voorrang, maar er zijn ook genoeg SEO bedrijven die remote werken, of elders gevestigd zijn, en erg goed zijn. Daarnaast zijn SEO bedrijven natuurlijk ook erg goed in hun eigen SEO. Dat hoeft echter niet altijd te betekenen dat ze ook de beste keuze zijn voor jouw bedrijf.

Let daarnaast ook op black hat SEO. Dit is SEO die gebruik maak van de foute methodes, die soms zelfs als valsspelen kunnen worden gezien door de zoekmachines en dus meer fout dan goed doen.

Ze doen bijvoorbeeld aan het kopen van backlinks, keyword stuffing en het exploiteren van het algoritme. Als een bedrijf je binnen een maand grote resultaten belooft, is de kans groot dat ze van deze tactieken gebruik maken.

Deze trucs werken namelijk wel. Het nadeel is echter wel dat je al je traffic kwijt zult raken, als je website een penalty krijgt opgelegd van Google. Het risico is dus enorm groot, je bent dan namelijk je traffic en je investering kwijt. Kies hier dus niet voor en let goed op.

Wat moet je zelf nog doen?

Overleg goed met het bedrijf dat je SEO gaat doen. Zorg dat het duidelijk is wat je van ze kan verwachten, zodat je weet wat je zelf nog moet doen aan digitale marketing en promotie.

Er zijn bureaus die je hele digitale marketing uit handen nemen, maar dit komt natuurlijk wel met een forse prijs. Bij de meeste SEO bureaus en specialisten dien je zelf nog je promotie te doen op bijvoorbeeld social media.

Of bijvoorbeeld zelf je content te schrijven. Overleg dus altijd wat je van het bureau verwacht, zodat je je groei niet saboteert, en wat het bureau van jou als klant verwacht. Wat doe je zelf en wat wordt er nu eigenlijk uitbesteed?

Met deze tips gaat het vinden van een goede SEO expert, of er zelf een worden, zeker goed komen.

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van website conversie? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Heb jij je al verdiept in de wereld van SEO? Laat het mij weten in een reactie! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>