seo tips

19 meest gemaakte SEO fouten

SEO kan als erg ingewikkeld gezien worden met veel technische aspecten. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je website gemakkelijker wordt gevonden en je meer bezoekers krijgt? Hieronder staan negentien veel gemaakte fouten, waardoor je minder bezoekers krijgt dan mogelijk is.

Welke fouten maak jij?

1) Kopiëren van teksten

Een veel begaande fout is het simpelweg kopiëren van andermans teksten, of een tekst een beetje aanpassen, zodat het lijkt alsof je het zelf hebt bedacht en geschreven. Vroeger kwam je hier nog wel mee weg, maar tegenwoordig wordt het bestraft met een lagere plaats in de zoekresultaten.

Het is beter om wat meer tijd te besteden en een originele tekst te schrijven die interessant genoeg is om hoog in de zoekresultaten te verschijnen, dan plagiaat plegen en nooit gevonden worden.

2) Niet gebruiksvriendelijk voor mobiele apparaten

Als je website niet makkelijk of zelfs helemaal niet op de telefoon te gebruiken is, is er grote kans dat je website lager in de zoekresultaten eindigt. De zoekmachines kunnen herkennen of je website geschikt is voor mobiel gebruik. Hier zijn speciale programma’s voor.

Het kost misschien wat meer tijd, maar het zal het waard zijn om je website ook goed beschikbaar te maken voor de mobiele gebruikers.

3) Niet gebruik maken van social media

Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een social media account en de meeste kijken daar dagelijks op. Een groot publiek dus. Het is een gemiste kans om daar niet op te adverteren om mensen naar je website te krijgen. Het beste is om contact te zoeken met een gebruiker die goed bekend is en veel volgers heeft.

social influencers

Als je via zo iemand je content kan verspreiden stijgt het aantal bezoekers van je website snel. Je kunt daarnaast ook gebruik maken van populaire forums zoals Reddit. Ook hier zullen vele mensen je content te zien krijgen.

4) Het kiezen van de foute keywoorden

Soms zoeken mensen op andere keywoorden dan degene die je hebt gekozen voor je onderwerp. Voor jou kunnen deze keywoorden ideaal lijken te passen bij je content, maar anderen kunnen het juist helemaal niet logisch vinden.

Gelukkig heb je speciale programma’s om te controleren welke keywoorden populair zijn en welke niet. Google AdWords en Google Trends zijn hier twee voorbeelden van.

Door van tevoren een beetje onderzoek te doen kun je een stuk meer bezoekers verwachten, omdat je makkelijker gevonden kunt worden met de juiste keywoorden.

5) Het te veel gebruiken van keywoorden

Het te veel gebruiken van bepaalde keywoorden kan door Google gezien worden als spam en daarom is dit niet aan te raden. Je zou misschien denken dat, wanneer je een paar goede keywoorden hebt, je deze zoveel mogelijk moet gebruiken om hoger in de zoekresultaten te komen, maar het tegenovergestelde is waar.

Het te veel gebruiken van dezelfde keywoorden wordt ook wel ‘stuffing’ genoemd. Door stuffing kan de kwaliteit van je content zelfs minder worden. Verder gebruikt Google Latent Semantic Indexing. Dit is een programma dat je content kan vinden, zonder dat je daar stuffing voor nodig hebt.

6) Content schrijven dat niet bij je keywoorden past

Een andere veel gemaakte fout is dat mensen content gaan schrijven, maar dat de tekst niet aansluit bij de keywoorden. Mensen willen een populaire tekst schrijven en focussen op de keywoorden, maar hierdoor verliezen ze het hoofdonderwerp van de tekst uit het zicht.

Google rankt artikelen die beter passen bij hun keywoorden hoger dan artikelen die dat niet doen. Het is beter je te concentreren op goede content met de juiste keywoorden, dan keywoorden te kiezen voor hun populariteit.

7) Geen goede website structuur hebben

Zorg er altijd voor dat je belangrijkste content zijn eigen pagina heeft. Op deze manier kun je ze zoveel mogelijk aandacht geven en uitgebreider laten zien aan anderen. Het gebeurt vaak dat mensen al hun content op 1 pagina zetten en hierdoor wordt het onoverzichtelijk.

Je kunt dan niet te veel informatie geven over sommige content, want hier is te weinig ruimte voor. Het kost wat meer tijd, maar je kunt beter goede content veel aandacht geven, dan alles snel bij elkaar proppen.

8) Het niet bijwerken van je keywoorden

Keywoorden die op dit moment populair zijn kunnen over drie maanden een stuk minder gebruikt worden. Blijf steeds controleren op welke keywoorden vaak wordt gezocht, zodat je je content hierop kunt aanpassen en over een paar maanden nog steeds veel bezoekers hebt.

9) Het niet bijwerken van je content

Bezoekers komen naar je website, omdat je interessante content biedt. Echter, na dezelfde content een paar keer te hebben gelezen wordt de website minder interessant. Zorg ervoor dat je regelmatig nieuwe content post en je website een beetje opfleurt.

Mensen houden van vernieuwing en willen het gevoel dat je website actief is. Als je continu wat nieuws plaatst zullen je bezoekers steeds blijven terugkomen, omdat ze geïnteresseerd zijn in wat er nu weer voor nieuws te lezen is.

10) Een tekst van lage kwaliteit

Vaak willen mensen zo snel mogelijk een tekst in elkaar zetten en daar zoveel mogelijk publiek op afsturen. Helaas werkt dat niet. Een goede tekst schrijven kost tijd. Het moet goed opgebouwd zijn en origineel en interessant zijn.

Natuurlijk moet de tekst grammaticaal ook kloppen. Het is niet echt professioneel als je tekst vol met spelfouten zit. Dit zal de lezer niet leuk vinden, maar de zoekmachines zullen dit uiteraard ook opmerken.

11) Automatisch afspelen van video’s

Niets is zo irritant als het willen lezen van een tekst, maar eerst een reclame te moeten kijken. Veel mensen hebben het geduld hier niet voor en zullen je website direct verlaten. Google geeft je extra punten voor het hebben van video content op je website, maar je wilt dat je bezoekers op je website blijven en terugkomen natuurlijk.

Voor sommige gevallen kan het een nog negatiever effect hebben. Denk maar eens aan iemand die in een rustige omgeving wat wilt lezen en ineens begint er hard geluid onverwachts te spelen. Deze mensen zullen direct de hele browser sluiten en dat is niet wat je wilt.

12) Te veel advertenties op je website

Natuurlijk is wat extra geld met advertenties makkelijk verdiend, maar je hele website volproppen hiermee zal je ranking voor de zoekmachines er niet beter opmaken. In tegendeel zelfs, bij Google zullen ze je hier zelfs voor afrekenen.

Voor de bezoekers zelf is het ook irritant als er overal ongewenste informatie wordt aangeboden. Dit zal er ook voor zorgen dat mensen niet lang op je website blijven. Een paar advertenties is goed en zal weinig kwaads doen, maar overdrijf het niet.

13) Veel content, maar weinig interessants

Het volgooien van je website met vele teksten en informatie lijkt misschien een goed idee. Het lijkt dan alsof je veel te bieden hebt met je website, maar helaas prikken de bezoekers hier doorheen. Je moet je content focussen op de kwaliteit en niet op de hoeveelheid.

Als iemand te lang moet lezen om iets interessants tegen te komen zal deze persoon wederom je website verlaten en zijn tijd aan een ander besteden.

14) Vergeten je backlinks te controleren

Vergeet niet regelmatig je backlinks te controleren. Het kan je bezoekers kosten als sommige van je weblinks niet meer werken. Ook kan het voorkomen dat een van je backlinks een slechte reputatie heeft opgelopen en hier wil je natuurlijk niet aan gerelativeerd worden.

Sommige concurrenten kunnen je ook in de val lokken door met opzet een paar foute backlinks te plaatsen, dus vergeet ze nooit eerst te controleren en dan pas te plaatsen op je website.

15) Het fout gebruiken van interne links

Het is goed om in je teksten te verwijzen naar andere interessante content op je website. Hierdoor kun je andere onderwerpen van je website wat meer aandacht geven. Het dient, echter, wel te passen bij je tekst.

Zorg er ook voor dat de anchor tekst goede informatie geeft en niet bijvoorbeeld ‘klik hier’. Een anchor tekst die belangrijke informatie geeft, werkt effectiever dan een niet belangrijke tekst.

16) De statistieken vergeten

Statistieken kunnen je laten zien hoe al je inspanningen aan je content zich uitbetalen. Er zijn speciale programma’s om te kijken hoe de populariteit van je website zich ontwikkeld en welke content het beter doet dan de andere. Zo kun je ontdekken welke aanpak goed werkt.

17) Je oude content vergeten

Veel mensen vergeten een oude post die het goed deed. Waarom zou je deze niet opnieuw licht inblazen? Je kunt hem re-posten of een beetje vernieuwen, of betrekken in een geheel nieuwe post.

Het zou zonde zijn het niet te gebruiken. Probeer dit alleen niet te vaak te doen, want teveel oude content maakt niemand blij.

18) Niet genoeg content

Het gebeurt ook dat er juist te weinig content geschreven wordt. Er wordt teveel gefocust op de kwaliteit van de tekst, maar de tekst is te kort en heeft hierdoor niet genoeg keywoorden om hoog in de zoekresultaten te eindigen.

19) Het niet gebruiken van een professional

Voor sommige mensen is SEO nieuw en lastig. In plaats van veel tijd te verspillen en continu te experimenteren kun je er ook voor kiezen iemand in te huren die er gespecialiseerd in is.

Dit kan je veel tijd besparen. Het kost natuurlijk wel geld, maar het zal zich terugverdienen bij het inhuren van de juiste persoon.

seo fouten

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • Hoe je op de meest belangrijke zoektermen bovenaan in Google kunt komen.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je duizenden euro’s extra omzet kunt draaien met je blog!

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>