checklist

Ultieme SEO voor Webshops Checklist

Als je een web-shop hebt, is goed kwalitatief verkeer op je web-shop van levensbelang. Net zoals bij een fysieke winkel, is het natuurlijk zo dat je winkel niet kan blijven bestaan zonder genoeg klandizie. Maar waar de marketing voor een fysieke winkel zich beperkt tot flyers, mond-op-mondreclame en een social media pagina, komt er meer kijken bij het goed in de markt zetten van je web-winkel.

Omdat je uitsluitend online werkt, is het belangrijk dat je SEO-strategie op en top is. Je wilt immers traffic met een hoge kwaliteit op je web-shop, zodat je omzet kan groeien.

Daarom is SEO misschien wel de meest belangrijke marketingtool voor web-winkels. SEO heeft de hoogste ROI (return on investment) van alle marketingtools voor e-commerce. Goede SEO, wel te verstaan. Je wilt immers bezoekers van hoge kwaliteit, die ook echt geïnteresseerd zijn in jouw producten, en uiteindelijk veranderen in klanten.

Helaas is het nog steeds zo dat de gemiddelde web-shop-eigenaar geen of weinig kaas heeft gegeten van SEO. De meeste web-winkels worden in elkaar gezet zonder focus op SEO of andere marketing. Zonde, want als je SEO meteen goed aanpakt heb je er later alleen maar profijt van.

Daarom in dit artikel een aantal tips en tricks voor een goede SEO-strategie voor jouw web-shop, zodat ook jij een maximale winst kunt gaan behalen!

SEO webshops wordt onderverdeeld in twee delen: on-page (interne factoren) en off-page (externe factoren, geen 100% controle over). In de twee delen van dit artikel zullen we beginnen met de off-page SEO, die je web-shop als het ware voorbereidt. Hierna kunnen we van start met de on-page SEO, waarbij je actief aan je web-shop gaat werken om de beste positie in Google te behalen.

Voordat we gaan beginnen met de SEO-strategie, bereid je jezelf en je web-shop eerst goed voor. Dit doen we onder meer door een technische audit en het doen van de nodige research: de off-page factoren van SEO. We hebben geen 100% controle over al deze factoren, maar met een goede audit en de nodige kennis kunnen we zeker ver komen!

Externe factoren: off-page SEO

SEO
De off-page SEO is te zien als de voorbereiding en is onder te verdelen in twee delen: research van key-words en concurrentie, en technische zaken, bijvoorbeeld het debuggen van je web-shop. Vanzelfsprekend is dit de basis, die goed moet zijn voordat je succes kunt behalen met SEO.

    • Doe je research. Voordat je ook maar er aan denkt om te beginnen met SEO is het verstandig om je research grondig te doen. Door deze research kom je er achter hoe je concurrentie bepaalde zaken aanpakt, en je onderzoekt welke key-words je het beste kunt gebruiken. Er zijn dus twee gebieden waar je research op doet: de concurrentie en key-words (zoekwoorden).
    • Keyword research. Key-words zijn een van de belangrijkste aspecten van succesvolle SEO. Je wilt dus meteen de juiste key-words gebruiken. Gebruik een tool als AdWords Keyword Tool om erachter te komen welke key-words jij het beste kunt gebruiken. Kies key-words met veel lokale maandelijkse searches. Dit is op te zoeken in de AdWords Keyword Tool. Natuurlijk moeten deze key-words wel altijd relevant zijn aan jouw web-shop. Kies geen key-words die te breed of te competitief zijn (te vaak worden gebruikt door de concurrentie, al valt dit soms niet te vermijden). Dit heeft een te hoge bounce rate (bezoekers die je web-shop wegklikken omdat ze niet vinden wat ze willen) tot resultaat, wat dan weer leidt tot een lagere conversie. Dit wil je natuurlijk niet. Waar je ook goede key-words kunt vinden zijn grote e-commerce sites als Amazon en bol.com. Bij de zoeksuggesties zie je namelijk veel gebruikte zoektermen (autofill). Zo weet je meteen waar mensen naar op zoek zijn bij het online winkelen. Of gebruik SEMRush om te achterhalen welke key-words jouw concurrenten gebruiken.
    • Onderzoek je concurrentie. Bekijk welke key-words ze lijken te gebruiken op hun web-shop. Bekijk ook hun Domain Authority en Page Authority. Gebruik hiervoor de Moz toolbar. Ook kun je met deze toolbar gemakkelijk de metadata en rankings van de web-shop opzoeken. Bekijk ook eens hun linkbuilding. Waar krijgen deze web-shops hun links van? Misschien kun jij die web-shops eens benaderen met jouw link. Vergeet ook de web-shop van je concurrentie niet. Hoe is de site opgebouwd, hoe is de architectuur van de web-shop, de navigatie, het design, het bestelproces, welke producten zijn populair en hoe wordt dat weergegeven? Van je concurrent kun je soms veel leren.
    • Identificeer problemen op jouw web-shop. Dit is ook een belangrijke stap voordat we gaan beginnen met SEO. Gebruik programma’s als Screaming Frog of Beam us Up om errors in je web-shop te vinden, zodat je deze kunt corrigeren. Denk dan aan 404 pagina’s, dubbele pagina’s en missende elementen op je web-shop. Los deze errors zo snel mogelijk op, bijvoorbeeld door 301 redirects naar andere producten over je errors heen te zetten en dubbele pagina’s te verwijderen. Met zo’n technische audit spoor je problemen snel op. Sites met errors zullen namelijk minder snel een goede ranking behalen.
    • Zorg dat je security up to date is. Zeker voor een web-shop is dit belangrijk. Je werkt immers met persoonlijke informatie en financiele data. Zorg zeker voor HTTPS en een up to date SSL-certificaat, geregistreerd op de juiste domeinnaam. Zorg voor encryptie voor passwords en financiele data. Een zichtbaar veilige web-shop wekt meteen vertrouwen en professionaliteit op bij je bezoekers.
    • Zorg ervoor dat je web-shop snel genoeg is. Een te langzame web-shop kan leiden tot een te grote bounce rate. Bezoekers zullen niet op je web-shop blijven als deze er te lang over doet om te laden. De vuistregel is dat als het langer duurt dan drie seconden om je web-shop te laden, dat dit dan een probleem is. Wat kun je doen? Koop meer serverruimte of richt je web-shop anders in. Op de web-shop Pingdom kun je de snelheid van je web-shop testen. Recent een grote groei doorgemaakt of verwacht je deze door te maken, bijvoorbeeld door je SEO-strategie? Ben dit dan op tijd voor en schaf zo snel mogelijk meer serverruimte aan, om de groeipijnen te beperken.

Interne factoren: on-page SEO

Nu we de technische voorbereidingen hebben getroffen, kunnen we verder met het opbouwen van de SEO-strategie. Om ervoor te zorgen dat Google je site leuker gaat vinden, gaan we een aantal tips en tricks toepassen. Dit is de on-page SEO webshops, waarbij we actief aan het werk gaan op je eigen web-shop.

Opbouw en architectuur

De architectuur van je web-shop moet goed zijn voor een hoge ranking, en het liefste ook in een logische structuur opgebouwd. Focus op het maken van een platte architectuur: dit is een design dat de bezoeker zo min mogelijk kliks kost van de homepage naar het gewenste product.

Teken de gewenste architectuur eventueel eerst uit op papier voordat je ermee aan de slag gaat. Zo is het handiger om er ook mee aan de slag te gaan en behoud je het overzicht.

Heb je bijvoorbeeld een kledingwinkel? Kies dan voor categorieën: tops, broeken, schoenen. Deze categorieen ga je vervolgens weer verdelen in subcategorieën: tops worden t-shirts, hemden, truien en vesten. Broeken worden pantalons, jeans en korte broeken.

In deze subcategorieën ga je je producten vervolgens plaatsen: de product cards. Geef deze categorieën en product cards goede, kwalitatieve omschrijvingen. Gebruik hierin passende key-words. Vermijd dubbele content.

Zo kan een klant die een jeans zoekt makkelijk vinden wat hij graag zou willen. Ook wordt een soortgelijke web-shop-architectuur gewenst door Google, en zeker als het gaat om web-shops. Kies dus ook zeker voor categorieën en niet voor tags. Dit zorgt voor te weinig content, dubbele content en content van slechte kwaliteit.

Hierdoor zorg je er ook voor dat iedere URL maar een keyword pakt. Dit is namelijk de beste tactiek voor een web-shop, als het om SEO en key-words gaat. Stel je voor: iemand zoekt op witte sneakers. Als jouw URL het kenword witte sneaker bevat, in welke vorm dan ook, dan zal deze persoon al snel op jouw web-shop terecht gaan komen.

En dat is nu net wat je wilt. Vermijd dus ook key-word cannibalization: meerdere URL’s verschijnen bij dezelfde zoekopdracht. Dit is niet voordelig.

Key-words

Als het om key-words gaat, pas dan op dat je niet teveel key-words gaat gebruiken. Prop je pagina’s dus niet vol met key-words. Het moet wel organisch blijven.

Onthoud daarom dat je schrijft voor je bezoekers, en niet voor Google. En kies ook eens voor iets anders: bijvoorbeeld long-tail key-words. Dit zijn langere key-words, soms zinnen, die maar soms opgezocht worden door gebruikers.

Keywords

Ze zijn echter laag competitief, en daardoor heb jij een hele grote kans op nummer 1 te belanden in de zoekresultaten van zo’n zoekopdracht. Is je website klaar? Gebruik dan een tool als Keyword Planner om juiste key-words te vinden voor jouw producten en categorieen. Vul je website-naam in en klik op de Get Ideas-button om meteen goede keywords te krijgen.

Content marketing

Kwalitatieve content. Dit is natuurlijk altijd belangrijk voor SEO, maar bij een web-shop is dit moeilijker toe te passen. Web-winkels hebben immers minder geschreven content, en moeten het meer hebben van visueel materiaal. En dit kan Google nu net niet indexeren als het gaat om SEO.

Kies voor passende categorieën en subcategorieen voor al je producten. Doe je best op het schrijven van je product- en categoriebeschrijvingen. Gedetailleerde omschrijvingen waarbij je passende key-words gebruikt, doen het goed.

Of bereid je web-shop uit met bijvoorbeeld een blog of een serie tutorials. Hiermee vergroot je je doelgroep, geef je bezoekers meer gelegenheid op je web-shop te blijven, ben je minder tijd kwijt aan customer service (instructiefilmpjes!) en kun je meer schrijven, en dus ook meer key-words gebruiken.

Probeer altijd je eigen productomschrijvingen te schrijven. De omschrijvingen van de leverancier bevatten vaak niet de benodigde key-words, en door het zelf schrijven van de omschrijving onderscheid je jezelf.

Vooral bij drop-shipping zien we vaak dat iedere webshop gebruik maakt van dezelfde generieke tekst. En dat is jammer. Schrijf dus altijd je eigen content, zolang de leverancier dit toelaat.

Voorkom dubbele content. Google kan niet goed overweg met dubbele content. Gebruik het programma Copyscape om na te gaan of bepaalde web-shops content bevatten, die misschien lijkt op de content van jouw web-shop.

Het kan immers zomaar voorkomen dat jouw schrijfstijl te veel op die van iemand anders lijkt. Heb je een overeenkomst? Verander dan wel meteen je content. Te veel Copyscape overeenkomsten is niet voordelig voor je SEO.

Kijk goed naar je productomschrijvingen. Kies voor een vaste structuur binnen deze omschrijvingen. Begin met een korte introductie: wat doet het product? Waarvoor is het en welk (eventueel) probleem lost het op?

Volg dit op met een bullet list met daarin de belangrijkste features en specificaties. Hierna kun je dieper in gaan op het product, waarna je eindigt met een korte samenvatting, afgesloten door een passende call to action.

Hierdoor kunnen vlugge shoppers snel een keuze maken (impulsaankopen zijn altijd goed voor de conversie), maar bied je toch genoeg informatie aan voor de klant die wat meer doordacht zijn aankoop zal doen. Dit komt betrouwbaar over.

Kortom: content marketing is ook uitermate belangrijk voor een web-shop. Overweeg hier dus echt meer mee te doen.

Zou een blog misschien passend zijn bij jouw web-shop? Een blog is de meest gebruikte strategie in de content marketing en kan zorgen voor een grote boost in Google. Content is namelijk de meest belangrijke factor.

UE (User Experience)

De user experience (UE) wordt steeds belangrijker voor Google. Dit wordt gemeten aan de hand van de tijd die een bezoeker op je web-shop spendeert, de hoeveelheid pagina’s die de bezoeker bezoekt, de bounce rate, CTR (click through rate) en pogo sticking (de bezoeker zoekt iets, klikt op een resultaat, en gaat dan snel weer terug om een ander resultaat aan te klikken).

Deze zaken worden allemaal gemeten door het Google-algoritme RankBrain, en Google hecht steeds meer waarde aan de user experience van een web-shop.

Bekijk het bestelproces op je web-shop ook eens. Kan een klant gemakkelijk het bestelproces doorlopen? Dit is ook voordelig met het oog om impulsaankopen. Kan een klant die snel beslist, makkelijk het proces doorlopen zonder weg te klikken? Bied dus ook snelle betaalmethodes aan, zoals PayPal, iDeal en betalen op rekening.

Linkbuilding

Linkbuilding is ook voor e-commerce uitermate belangrijk. Nu zul je je concurrenten niet zover krijgen naar je web-shop te linken, maar er zijn gelukkig nog andere mogelijkheden. Denk aan een samenwerking met bloggers en influencers, in de pers verschijnen met je web-shop, het verspreiden van je link op fora en social media en het plaatsen van je web-shop op vergelijkingssites en verzamelsites voor web-shops.

Vergeet ook niet te linkbuilden op basis van gebroken links. Vind je op een relevante web-shop een gebroken link? Bied de webmaster dan jouw link aan. Pas op met linkbuilding: je wil geen links van web-shops met een lage autoriteit, links van steeds dezelfde web-shop en gebruik niet steeds dezelfde anchor text.

Google kan fout linkbuilden streng bestraffen, dus voorzichtig zijn is gewenst. Wil je meer weten over linkbuilden? De normale werkwijze voor linkbuilding verschilt niet veel van linkbuilding voor web-shops. Lees je dus altijd goed in voordat je hiermee begint.

Mobiel en responsive design

Is jouw web-shop al mobiel beschikbaar? Responsive web-shops krijgen gemiddeld hogere rankings van Google. Ook kan dit je conversie verbeteren.

Je klanten kunnen immers overal een aankoop doen. Kies wel voor een responsive design in plaats van een aparte mobiele web-shop, om problemen met dubbele content te vermijden.

mobiele website

Binnenkort gaat Google websites met goede mobiele toegang meer voorrang geven, zorg dus dat je je mobiele gedeelte tijdig op orde hebt.

Intern linken

Zorg voor interne links binnen je web-shop. Dit zijn dus links tussen je web-pagina’s onderling. Dit heeft als voordeel dat je deze links je eigen anchor text mee kunt geven, zodat je je top key-words daarin kunt verwerken.

Gebruik intern linken wel voorzichtig, zodat het niet verdacht lijkt voor Google. Dit kan nadelig uitpakken op je web-shop. Plaats dus alleen relevante externe links, op passende plaatsen.

Marketing en media

Denk aan de marketing-materialen op je web-shop. Denk bijvoorbeeld aan video of foto, of andere media. Veel klanten van web-winkels zullen sneller tot aankoop overgaan als het product gedemonstreerd wordt in een duidelijke video of serie foto’s.

Natuurlijk is dit bij bepaalde producten (bijvoorbeeld kleding en elektronica) van groter belang dan bij andere producten. Ook zullen bezoekers langer op je pagina blijven en zal je conversie toenemen.

Het goed gebruik maken van media is dus een ideale stap voor de meeste web-shops. 90 procent van de gebruikers heeft gemeld dat een video hem of haar ooit heeft geholpen met het maken van een aankoop.

Zeker iets om in overweging te nemen. Ook kun je deze videos en foto’s gebruiken bij je andere advertentie-uitingen, zoals op social media.

Categorieen, landing pages en meta-description

Maak van je categorie pagina’s ook landing pages. Als iemand zoekt op schoenen kopen, zullen ze bijvoorbeeld direct op de categorie schoenen van jouw web-winkel komen.

Het is dan fijn dat de klant ook op deze pagina meteen alle features van de web-shop kan gebruiken, zoals de winkelwagen, de login, en alles wat een klant moet weten (gratis verzending, een eventuele uitverkoop, etcetera).

Vergeet je meta descriptions niet. Kies natuurlijk voor een passende voor je homepage zelf, maar vergeet ook de descriptions voor je categorieen niet. Verwerk ook weer hierin passende key-words.

Noem op wat je aanbiedt en ook wat daarbij komt kijken. Bied je gratis verzending aan, kunnen klanten ruilen? Ben niet bang om dat te vermelden.

Natuurlijk heeft iedere categorie van je web-shop een H1 tag. Vermeld hierin ook wel key-words, eventuele promoties, gratis verzending. Onder deze tag kun je dan nog een korte beschrijving plaatsen.

Optimaliseer je conversie door je landing pages (de homepage, maar ook alle categorieen binnen je web-shop) zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Promoot jezelf hier echt.

Bied klanten aan hun mailadres achter te laten voor een nieuwsbrief (emailmarketing is altijd een goede zet), laat goede reviews zien en geef links naar het winkelwagentje en de login van het account. Zet bepaalde populaire of trendy producten extra in het zonnetje door ze prominent in beeld te brengen.

Gemak en gebruik

Zorg ervoor dat je web-shop makkelijk in het gebruik is. Hier komt ook weer de user experience om de hoek kijken.

Bied zoekfilters aan voor je zoekfunctie, gebruik duidelijke foto’s en prijzen, en laat een productrating of review duidelijk zien.

Duidelijkheid is belangrijk. Een klant wil namelijk gemak! Als een potentiele klant lang moet zoeken naar een product, of er lang over doet om een bestelling te plaatsen, is de kans aanwezig dat de klant uiteindelijk een bestelling zal doen bij de concurrentie.

Zorg dus ook voor een goede, snelle customer service. Overweeg een live chat voor klanten die hulp nodig hebben bij het bestelproces. Dit is een handige , snelle en goedkope manier van customer service.

Social media

Gebruik social media. Een goede aanwezigheid op social media kan ervoor zorgen dat Google jouw merk en web-shop hoger op waarde inschat.

Wat een hogere positie tot gevolg heeft. Zet buttons voor social media op al je pagina’s, zodat iedereen gemakkelijk een product of pagina kan delen. Maak natuurlijk ook zelf een account voor je web-shop om deze te promoten.

Google My Business

Heb je ook een fysieke winkel die je wilt promoten, of is je doelgroep enkel je eigen land? Richt je dan op local SEO.

Claim je Google My Business profile meteen zodra je van start gaat. Hierdoor komt jouw zaak meteen hoog op Google als iemand erop zoekt, samen met belangrijke informatie zoals contactinformatie, openingstijden en foto’s.

Vraag ook back-links aan bij relevante, lokale web-shops zoals bedrijvengidsen en lokale web-shops.

Rich snippets

Overweeg het gebruik van rich snippets: hiermee val je sowieso meer op in Google! Visuele media springt immers meer in het oog bij de meeste gebruikers.

Je hebt dus meer kans dat iemand op jouw site gaat klikken en ook daadwerkelijk een klant wordt.

Reviews en testimonials

Moedig je klanten aan een review te schrijven, en zorg ervoor dat ze dat op je site kunnen doen. Waarom? Google zoekt enkel door tekst.

Web-shops hebben vaak weinig tekst. Nu kun je zelf wat grotere productbeschrijvingen gaan doen, om dit te voorkomen, maar vaak is dit nog niet genoeg.

Dus wat gaan we dan doen? We laten de klanten voor ons schrijven. Nu is er meer tekst waar Google doorheen kan gaan zoeken, de site wordt vaker voorzien van nieuwe content. En natuurlijk zijn goede reviews goed voor je business.

Je test-strategie

Klaar met deze checklist? Dan is het tijd om een test uit te voeren. Dit moet je natuurlijk altijd blijven doen, maar vooral in het begin is het verstandig een vinger aan de pols te houden. Stel dus een testing-strategie op voor jouw web-shop.

Gebruik tools zoals Analytics om erachter te komen welke key-words de meeste conversie opleveren, start campagnes om goede key-words te vinden, test de meta-titles en meta-descriptions en test ook de content op je pagina’s om te bekijken welke content je het meeste traffic oplevert.

Met een goede test-strategie kun je jezelf steeds weer verbeteren, om zo uiteindelijk je web-shop verder te laten groeien en een hogere omzet te behalen.

Het testen van SEO kan gecompliceerd zijn. Je kunt vaak niet meteen succes meten, daar kunnen maanden overeen gaan. De opstartfase en testfase van je strategie kan dan ook een tijdje duren. Geduld is dus een schone zaak.

    • Gebruik Ahrefs om je rankings bij te houden. Deze tool is fijn omdat hij ook je progressie bijhoudt ten opzichte van je concurrentie. Wat willen we nu zien? Een stijgende ranking voor je targeted key-words. Ahrefs is sowieso een van de beste tools voor het monitoren van je vooruitgang en website, als het gaat om SEO.
    • Google Analytics kan ook een fijne tool zijn voor het bijhouden van je voortgang. Analytics is gratis en erg uitgebreid.
    • Wil je je positie in Google zien bij gebruik van een bepaald keyword? Zoek dan altijd in incognito modus. Dit zorgt ervoor dat je persoonlijke zoekhistorie de resultaten niet beinvloedt.

Het mooie van SEO is dat het weinig werk meer vereist na het opstarten van een succesvolle strategie. Dit is dus de beste investering die je kunt doen in je webshop.

Hierom is SEO een goede, goedkopere toevoeging op conventionele social media marketing, dat vaak erg arbeidsintensief is, en het kopen van gesponsorde advertenties, dat erg duur kan zijn.

Kortom: geef SEO op je webshop zeker eens een kans! Je zult versteld staan van de resultaten die je kunt behalen met een goede SEO op jouw webwinkel.

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van website conversie? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Heb jij deze checklist al doorlopen? Laat het mij weten in een reactie! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>