Keyword Tools Stappenplan

Wil je graag beter scoren in Google? Wil je ook honderden of zelfs duizenden gratis bezoekers op je website krijgen? Het antwoord is waarschijnlijk volmondig ‘’ja’’ omdat traffic voor elke (online) business zeer gewild is.

Geen traffic betekent geen bereik en geen klanten.

De eerste stap om relevanter te worden met je website en daadwerkelijk meer bezoekers krijgen is door slim keyword onderzoek te doen.

Het is de ‘’one thing’’ voor het succes van OptimaleGezondheid. Het is dat ene ding voor webshops en zeer waarschijnlijk dat ene ding voor jouw business.

En toch zijn het maar een handvol websites die daadwerkelijk substantieel bezoekers krijgen. De realiteit is dat de meeste websites nooit boven het maaiveld zullen uitkomen en blijven steken op een handvol bezoekers per dag.

De eerste stap is dan ook om met een selectie van de beste keyword tools het echte laaghangend fruit te vinden in Google. Ik verbaas mij over het feit hoe weinig mensen dit onderdeel serieus nemen.Daarnaast is het echt een gouden kans in Nederland omdat de online concurrentie relatief laag is. Zelfs op de term ‘’zoektermen’’ waar ik met dit artikel op wil scoren is de concurrentie maar 0.13 (1 is maximaal).

Dat betekent dat je in combinatie met epic content marketing veel meer bezoekers op je website kunt krijgen dan dat je nu hebt.

Laten we dan ook beginnen met de basis:

Wat is zoektermonderzoek?

Zoektermonderzoek is de kunst en wetenschap om te achterhalen wat gebruikers in Google intypen. Inzicht hebben in deze trefwoorden vormt een pilaar voor je gehele content marketing strategie.

Het is echt wonderbaarlijk dat het überhaupt mogelijk is om in te zien waar mensen online daadwerkelijk naar op zoek zijn. En dat je met een paar klikken toegang hebt tot deze schat aan informatie.

Met keyword onderzoek haal je praktisch al het giswerk uit je online marketing strategie. Je kunt je strategie baseren op feiten en veel beter de markt inschatten voordat je los gaat met content marketing.

Met de juiste zoektermen kun je de juiste ‘’niche’’ vinden om te betreden gebaseerd op fouten en voorkom je dat je maanden aan het bloggen bent zonder resultaat.

De juiste niche selecteren in combinatie met zoektermonderzoek is wellicht een van de belangrijkste aspecten van je business. Je kunt alles goed doen, een geweldig product, goede marketing, maar als je in de verkeerde markt zit zul je niet heel succesvol zijn. Het kan namelijk zijn dat de markt eenmaal verzadigd is geraakt.

Dit zie ik overigens heel duidelijk in de ‘’afvallen’’ markt, deze markt is aardig verzadigd doordat er zoveel websites en boeken te krijgen zijn. Daar onderscheidend zijn kan echt een uitdaging zijn en alleen als je een autoriteit site hebt kun je in die markt hogere rankings krijgen.

Wat ik dan ook zie is dat veel online ondernemers EERST een product maken en daarna pas aan klantenwerving doen. Dit is totaal niet effectief omdat je niet zeker weet of je product wel aanslaat!

Je stopt maanden geld en tijd in de productcreatie om erachter te komen dat niemand op je product zit te wachten.

Mijn gouden regel is om producten te creëren waar mensen proactief naar op zoek zijn en die niet veel concurrentie bevatten. Marketing is veel eenvoudiger wanneer jij de enige bent met een oplossing.

Stap 1: Identificeer je (niche) markt

De eerste stap is dan ook om jouw markt EXACT te identificeren! Dus niet een beetje vaag houden of te breed, wees echt enorm helder daarin! Geen aannames maar feiten!

De selectie van jouw persoonlijke niche waar je helemaal los op kunt gaan gaat de basis vormen van je gehele business. Mijn eigen regel is wel om altijd een markt te kiezen waar ik intrinsiek een passie voor heb, anders is het wel lastig om vol te houden 🙂

Zo heb ik persoonlijk veel met het onderwerp gezondheid vanwege de variatie en om mensen te helpen, gezondheid is onderwerp met veel potentie en veel zoekvolume, ideaal om daarin een niche te vinden.Indien je niet de juiste markt selecteert zal het echt een grote uitdaging worden om online succesvol te zijn. En toch hebben de meeste websites hun huiswerk niet gedaan waardoor alles voor niets lijkt te zijn.

Het is mega frustrerend om maandenlang te bloggen zonder dat je likes, shares, bezoekers en interactie krijgt. Zelfs met het beste product ter wereld en een meester in copywriting in je team, verkeerde niche breekt alles.

Vandaar dat ik ook fan ben van niche marketing, omdat de definitie van een niche is:

Een klein afgebakend stuk in factoren of voorwaarden waarin een bepaalde specialisatie kan floreren (wiki).

In de online marketing kun je dat vertalen naar een klein afgebakend stukje markt waar mensen proactief naar op zoek zijn om een probleem op te lossen. Door heel breed te gaan ben je automatisch niet langer afgebakend en is jezelf onderscheiden met factor 10 omhoog gegaan.

Daarnaast verschuiven complete industrieën naar het Internet waardoor breed zijn niet langer een mogelijkheid is, jouw vaardigheid om winstgevende niches te vinden en dat te combineren met slim zoektermonderzoek is waar het goud ligt.

Stap 2: Luister naar de markt

Deze mindset heb ik jaren geleden geleerd van de geniale Eben Pagan in zijn marketing step by step training. Om succesvol te zijn in ondernemerschap is het essentieel dat je de vaardigheden van een marketeer hebt.

De fout die ik jaren geleden heb gemaakt is dat ik mijzelf primair als een “expert” of “hobbyist” zag in plaats van marketeer. Ik schreef artikelen, maakte een product, maar kon het niet aan de man brengen.

Ik luisterde niet naar de markt.

Door de transitie te maken naar wat de markt en dus klant wil ga je enorme stappen zetten met je business. Een mooi voorbeeld vind ik hoe zowel Albert Heijn als de Aldi meer biologische producten en zelfs Superfoods in het assortiment hebben opgenomen.

Mensen zijn nu meer bewust met voeding en gezondheid bezig, ze eisen gezondere producten en je ziet een aanpassing in de supermarkten.

Als online marketeer analyseer je eerst de markt, wat de klanten willen, vervolgens zoek jij (of creëer je) een oplossing. Je legt de focus op de klant en alleen op de klant en het gewenste resultaat.

Stap 3: Wie kan jij helpen met je product / dienst?

Om succesvol te zijn met je website komt het neer op jouw mogelijkheid om mensen te helpen. Wat je wilt is om HEEL VEEL mensen te helpen. De volgende stap is dan ook om je huiswerk te hebben gedaan en een groep mensen te vinden die je kan helpen. Hoe doe je dat?

Zoektermonderzoek!

De essentie van googlen is om een oplossing naar iets te vinden. Elke dag worden er miljoenen of zelfs miljarden zoekopdrachten ingevoerd in Google, al deze mensen zijn op zoek naar iets. Ze zoeken een bepaald resultaat of oplossing van een probleem of meer informatie over een topic.

Indien er voldoende gezocht wordt naar een bepaald onderwerp (zoekvolume) en jij hebt een unieke benadering, product of dienst om mensen te helpen, dan heb je een match!

Hierbij kun je zelf de oplossing maken, maar je kunt ook als affiliate een oplossing van iemand anders aanbieden in ruil voor commissie.

Je geeft simpelweg de klant wat hij of zij op dat moment nodig heeft. Het zal je verbazen hoeveel discrepantie er bestaat tussen wat jij denkt en wat de markt aangeeft.

Vergeet niet, zelfs als je de klant voorop stelt en luistert naar wat de markt wil, kies wel een (niche) markt waar je een bijna onuitputbare interesse in hebt. Nog beter is om er een passie voor te hebben zodat je niet vroegtijdig afhaakt.

Stap 4: Vind een niche in je niche

Veel websites hebben een contentstrategie die te breed is doordat er alleen maar oppervlakkig zoektermonderzoek gedaan wordt. We hebben nu eenmaal de tendens om de hele markt te willen bedienen (heb ik ook). Toch is het handig om dit te weerstaan en zelfs een stapje verder te gaan in je niche marketing.

Als we bijvoorbeeld kijken naar de gezondheidsmarkt is dat het hoogste niveau, vervolgens is een stapje dieper het onderwerp ‘’gezonde recepten’’ en nog een stapje dieper heb je de gouden niches. Denk aan paleo recepten, glutenvrij eten, lactosevrij etc.

  • Gezondheid
  • Gezonde recepten
  • Glutenvrij, paleo, lactosevrij, aankomen.

Met WordPress kun je op deze manier je site gaan indelen, wellicht start je een blog over gezonde recepten, vervolgens bouw je een aantal categorieën met niche in een niche onderwerpen zoals: glutenvrij, paleo, lactosevrij etc.

Afvallen en zelfs gezonde recepten kun je niet langer zien als een niche, hier heb je te maken met veel concurrentie en die hebben allemaal oplossingen in de vorm van receptenboeken of dieetplannen.

Hier tref je al veel grote spelers aan en om daar in het begin direct mee te concurreren is niet handig. Je gaat simpelweg niet snel ranken op deze google zoektermen tenzij je bereid bent monsterartikelen te schrijven.

Veel beter is om een niveau naar beneden te gaan en de focus te leggen op getargete niches met een redelijke hoeveelheid zoekvolume en weinig tot geen concurrentie.

Laten we nog een voorbeeld nemen:

  • Adverteren
  • Online / offline adverteren
  • Facebook adverteren
  • Adwords adverteren
  • LinkedIn
  • Bing adverteren
  • Vastgoed magazines adverteren

Adverteren is een gigantische markt waarbij je zowel online als offline volop mogelijkheden hebt. Sterker nog, door de komst van online adverteren is offline weer een stuk interessanter geworden.

Om een stapje verder te gaan zou je direct al onderscheid kunnen maken tussen online en offline adverteren om daar een relevante niche te vinden of om je doelgroep effectief te bereiken.

Als je in de vastgoed wereld zit zou je je kunnen richten op high end magazines in de regio waar jij actief bent.

Online ga je nog een stapje verder om niet in dezelfde vijver te vissen als de rest. Denk dan aan Adwords, Facebook Ads of zelfs LinkedIn. Zelfs daarin kun je nog sub niches vinden zoals: ‘’Adwords campagnes optimaliseren” of “Facebook adverteren uitbesteden”, “social media uitbesteden” of “LinkedIn advertenties aanmaken”.

Wat te onthouden:

Zoals je in de bovenstaande voorbeelden hebt kunnen zien zijn er nog voldoende pareltjes te vinden online! Het echte laaghangend fruit zul je niet aantreffen door helemaal breed te gaan (niet iedereen is het daarmee eens overigens). Mijn insteek is dat je niet in een markt wilt zitten die verzadigd of te competitief is, tenminste niet in het begin.

Zodra je eenmaal passief inkomen hebt kun je budgetten vrijmaken om wat breder te gaan, maar begin er a.u.b. niet mee!

Het goede nieuws is dat de grote spelers meestal niet de focus leggen op deze kleinere niches, te weinig zoekvolume om daar tijd en geld in te stoppen. Echter, onderschat niet de potentie van deze sub-niches! Zelfs zoektermen met weinig zoekvolume kan aardig wat bezoekers opleveren als je bovenaan in Google staat!

Laten we dan nu ook stap voor stap het hele proces bij langs gaan zodat jij ook een snelstart hebt met je online business!

Stap 5: Maak een lijst met relevante topics voor jouw business

De eerste stap is om een lijst te maken met belangrijke onderwerpen waar je op wilt ranken. Dit kan een lijst zijn met 5 tot 10 onderwerpen afhankelijk van je business. Dit kunnen topics zijn waar je het met klanten regelmatig over hebt, je vakgebied wellicht en als je al een actieve blogger bent zijn dat waarschijnlijk de onderwerpen waar je over blogt.

Voor mij zijn dat thema’s zoals “bloggen”, “zoekmachine optimalisatie”, “email marketing”, “adverteren”, “social media”, “conversie” en “content marketing”.

Deze topics zie ik dan ook als de categorieën van mijn website om regelmatig over te bloggen. Deze zijn redelijk breed en op zulke termen hoog scoren in Google kan een tijdje duren wat natuurlijk niet erg is. Echter, dit zijn niet direct de topics waar je veel bezoekers zult aantreffen omdat de concurrentie daar vele malen hoger ligt.

Zie je wat voor enorme lijst met niches je daar aantreft? Deze tip alleen al kan het verschil voor je gaan maken!

En wanneer je op een categorie klikt zie je nog meer sub-niches! Dit model heet ook wel het silo model en wordt bijvoorbeeld ook door amazon toegepast. Je begint breed en bij elke klik worden de resultaten specifieker.

Als ik bijvoorbeeld op ‘’Food” klik als categorie zie je direct een hele waslijst met gerelateerde onderwerpen.

Deze zijn bijvoorbeeld interessant met het oog op concurrentie en waarschijnlijk ook het zoekvolume:

  • Brood bakken
  • Cupcakes
  • Lactosevrij koken
  • Caloriearm koken

Verder sites voor inspiratie:

  • Bol.com
  • Amazon
  • Magazines in je boekwinkel
  • Google zoeken

Binnen no time heb je al een aardige lijst met thema’s om over te bloggen.

Laten we dan de bovenste twee trefwoorden gaan testen op basis van zoekvolume en concurrentie voor zowel Adwords als SEO.

Stap 6: Controleer je trefwoorden met een keyword tool

Laten we dan ook beginnen met de tool waar alle data op gebaseerd is:

1. Google Keyword Tool

Dit is de tool van adverteerders die AdWords gebruiken om onderzoek te doen. Het business model van Google is gebaseerd op zoekopdrachten en relevante advertenties tonen. Je hoeft alleen maar een google account te hebben en je krijgt toegang tot deze geweldige tool.

Ga naar: https://adwords.google.com/KeywordPlanner

Wat is beter dan de gegevens van Google zelf gebruiken? Zodra je toegang hebt tot de tool kun je zoektermen invullen en Google zal ze zelf ook aanvullen met gerelateerde termen.

Bijvoorbeeld brood bakken en cupcakes kun je invoeren. Zorg er wel voor dat je Nederland en/of België selecteert.

Vervolgens heb ik een filter aangemaakt met gemiddelde maandelijkse bezoekers van 1500.

En voila!

Je krijgt de gegevens van de ingevoerde termen en gerelateerde termen.

Vervolgens heb je een lijst en hoef je alleen maar rekening te houden met de concurrentie. Vandaar dat de gerelateerde zoektermen zo belangrijk zijn van deze keyword tool!

 

Deze keywords worden ook wel de “long tail” keywords genoemd en zijn ideaal om je op te richten. Vergeet niet dat je keywords zoekt met een zoekvolume van 1500+ en niet teveel concurrentie! Belangrijk is wel om het onderscheid te maken tussen concurrentie in Adwords en SEO!

Wanneer de concurrentie hoog is in Adwords betekent dat adverteerders veel investeren in adverteren. Echter, dat betekent niet automatisch dat er ook sprake is van veel in de organische zoekresultaten.

In dat geval kan het zelfs een positief signaal zijn omdat a. adverteerders zijn bereid veel te investeren (dus een winstgevende markt) en b. je hebt verschillende mogelijkheden om een verdienmodel toe te voegen, denk aan Adsense.

Daarbij is het ook aan te raden dat je “niche” voldoende spreiding en mogelijkheden heeft om een langere tijd over te bloggen. Voor mij werkt het super goed om aparte artikelen te schrijven over deze gerelateerde zoekopdrachten.

Waarom?

Je kunt daarmee op korte termijn al flink veel bezoekers op je blog te krijgen omdat de concurrentie een stuk lager is! Daarnaast bouw je dan ook direct aan een sterk online fundament doordat je website steeds waardevoller wordt. Dit heeft direct als gevolg dat Google je gaat belonen en je later ook op je primaire zoektermen gaat scoren!

Focus daarom niet alleen maar op deze “primaire keywords” omdat je dan echt het laaghangend fruit zult missen! Het leeuwendeel van de bezoekers vullen long tail keywords in, daar wil je volop aanwezig zijn met je site!

“Het doel is om verder te gaan dan alleen primaire keywords en de focus te leggen op gerelateerde zoekopdrachten (long tail keywords). Dat zijn direct de onderwerpen voor een winnende contentstrategie!”

Met de Keyword Tool van Google kun je binnen no time zien welke keywords potentie hebben.

2. Semrush

De gratis variant (even account aanmaken) biedt ook al meer dan genoeg interessante gegevens om je keywords onderzoek te doen. Ik ben echt een voorstander van zo min mogelijk SEO tools zodat je het overzicht kunt behouden.

Dat is waar Semrush een verschil maakt!

Je kunt net zoals de Google Keyword Planner de hoeveelheid zoekvolume en CPC zien, maar ook de top 10 met sites die bovenaan staan in Google op deze keywords. Daarnaast kun je per domein ook zien welke artikelen + zoektermen verantwoordelijk zijn voor het leeuwendeel van de traffic van een site.

Met andere woorden, je kunt achter de schermen kijken bij je concurrent, alsof je even een kijkje kunt nemen in hun Google Analytic account.

Wow!

Offtopic: heel kort door de bocht kun je simpelweg de beste zoektermen uit Semrush exporteren en vervolgens betere artikelen schrijven (monsterartikelen) dan je concurrent.

Dat is hoe je het spel wint! Door de meest waardevolle speler te worden in jouw markt!

Persoonlijk gebruik ik primair Semrush omdat je in een oogopslag alles kunt zien wat je nodig hebt. Daarnaast bieden ze ook nog allerlei “monitoring tools” aan om je posities in Google te checken, je backlink profiel, social media bereik en zelfs technische SEO aspecten waar je normaliter een internet marketing bureau voor moet inschakelen.

3. Keywordtool.io

Nog een mooie aanvulling in je keywords tool arsenaal is de Keywordtool.io. Deze is gebaseerd op Google’s autocompleet functie. Hiermee kun je honderden “long tail” zoektermen vinden en direct meenemen in je contentstrategie. Het is niet voor niets dat het leeuwendeel van alle zoekopdrachten long tail zijn.

Dit kun je weliswaar ook al met Semrush en de Google Adwords Planner doen, maar soms kan het geen kwaad om meerdere tools te raadplegen.

 

Bovenstaande gegevens laten zien dat zowel brood bakken als cupcakes interessant zijn om over te bloggen.

  • Zoekvolume: uitstekend
  • Concurrentie Adwords: laag
  • Concurrentie SEO: gaan we onderzoeken met Moz!

Indien de concurrentie in SEO voldoende is, dan zou de volgende stap zijn een categorie “brood bakken” en/of “cupcakes” in wordpress aan te maken en daar content voor te laten schrijven of zelf te schrijven.

Afhankelijk van de organische concurrentie zou je met 5 of 10 dikke blogposts al aardig kunnen scoren in Google.

Sterker nog, het zou mij niks verbazen als je zelfs op positie 1-3 komt met als gevolg honderden extra bezoekers op je blog per dag!

Om je een voorbeeld te geven over artikel onderwerpen*:

  • XXX tips om gezond brood* te bakken
  • XXX gezonde cupcake recepten

*Belangrijk is om ook de gerelateerde zoekopdrachten mee te nemen in je content planning!

Meer weten hoe  je een monsterblog schrijft? Check mijn artikel met 15 stappen naar een epic blogpost schrijven

*Nu eet ik zelf geen brood met uitzondering af en toe 100% spelt (spelt zou dan een onderwerp kunnen zijn haha).

Beide onderwerpen zijn mooie voorbeelden van zoektermen vinden in Google en het echte laaghangend fruit te pakken! Echter, we moeten eerst wel de organische concurrentie bekijken!

Kanttekening: onderwerpen waar je helemaal niks mee hebt (wellicht cupcakes) zou ik niet oppakken alleen voor de seo waarde. Het moet wel passen in je vakgebied en interesse:)

Daarnaast is niet elk onderwerp even winstgevend! De CPC (cost per click) van bovenstaande voorbeelden zijn respectievelijk 0,70 en 0,51 cent, wat aangeeft dat het om zoektermen gaat waar al best veel op geadverteerd wordt via Google Adwords.

Dit is ook logisch, want om brood te bakken heb je een broodmachine nodig, voor cupcakes heb je ook spul nodig. Niet alle keywords zijn even relevant, factoren waar je rekening mee moet houden:

  • Zoekvolume (1500+ heeft mijn voorkeur, niet altijd mogelijk in NL)
  • Concurrentie SEO (niet vergeten)
  • Winstgevendheid van de keywords
  • Kun je een categorie vullen?

In het bovenstaande voorbeeld van “brood bakken” en “cupcakes” zie je dat er voldoende op gezocht wordt, maar hoe zit het met de concurrentie in seo land?

Stap 7: Check de concurrentie in SEO!

De volgende stap is om te achterhalen wat de concurrentie is op de door jou gekozen keywords in Google. Kennis hebben van de concurrentie kan echt een enorm verschil maken hoe snel en of  je überhaupt op de eerste pagina van Google gaat komen.

Dit onderdeel wordt vaak over het hoofd gezien waardoor het letterlijk jaren kan duren voordat je ook maar in de top 10 van Google komt te staan.

Sterker nog, zo kreeg ik onlangs de vraag van een bedrijf (zal naam niet noemen) waarom ze niet meer bezoekers krijgen op hun website. Keurig en netjes komen er elke week een paar blogs online (wat te dun moet ik zeggen) en ze doen veel met social media.

Waar blijven de bezoekers?

Een analyse van 2 minuten met Semrush laat zien dat hun grootste concurrentie videosites zoals YouTube, Google Video en nu.nl is.

Oooppss!

Zulke eindbazen ga je niet zo 1-2-3 verslaan met een relatief onbekende website. Veel beter is om video te laten wat het is en slim keyword research te doen.

In plaats van de term “video” als primaire keyword zou een alternatief kunnen zijn:

  • Youtube filmpjes downloaden
  • Film bewerken
  • Bewerken video
[tweetquote]“Wil je winnen in de zoekresultaten, dan zul je simpelweg beter moeten zijn in SEO en content marketing dan je concurrent.”[/tweetquote]

Nu zijn er verschillende manieren om dit te doen, laten we de beste en verkeerde manieren onder de loep nemen:

GOED: Handmatig door je lijst gaan (met Semrush en Moz kun je ze aanvinken) en vervolgens de top 10 sites op dat specifieke keyword bij langs gaan, zijn het lage kwaliteit artikelen? Kun jij een waardevoller artikel schrijven? Dit is een goede methode om een indicatie te krijgen van de concurrentie.

FOUT: De totale zoekresultaten als indicator –  in het voorbeeld van “brood bakken” zie je dat er meer dan een half miljoen zoekresultaten zijn. Echter, ik ben niet helemaal fan van deze methode omdat er natuurlijk ook een hele hoop waardeloze sites tussen zitten, hierdoor kun je een verkeerd beeld krijgen van de daadwerkelijke organische concurrentie.

GOED: Moz’s Keyword moeilijkheidsgraad tool  – absolute gamechanger om met feiten de moeilijkheidsgraad van een keyword te berekenen. Een veelgemaakte fout is om de moeilijkheidsgraad van een keyword te laten bepalen door AdWords, alleen dit is volledig gebaseerd op het advertentieplatform en heeft niks te maken met SEO.

Met de Moz Tool (binnenkort de keyword explorer) kun je simpelweg een lijst met keywords invoeren en de tool checkt hoe moeilijk het wel of niet is om te ranken.

Nu kun je alleen toegang krijgen als je Moz Pro bent, uiteraard hebben ze een 30 dagen trial en zeker de moeite waard!

UITSTEKEND: Moz’s Keyword Explorer (nieuw)  – dit gaat de opvolger worden van de difficulty tool en hiermee kun je in een oogopslag zien wat het zoekvolume is, de  moeilijkheidsgraad, kans om te ranken en potentie als geheel.

In het geval van ‘’brood bakken’’ zie je dat er een volume is tussen de 6.5k-9.3k, moeilijkheidsgraad van 9/100!!, kans van 100/100 en potentie van 83%. Met andere woorden, het is een keyword pareltje en als je in de gezondheidsmarkt zit een grote kans!

Nu heb je ook nog wel andere tools om de moeilijkheidsgraad te berekenen zoals marketsamurai en longtailpro. Echter, bij Moz Pro en vooral de Keyword Explorer zie je in een oogopslag welke keywords veel potentie hebben. Daarnaast is het ook fijn dat je zoektermen daar kunt opslaan om je bureaublad wat overzichtelijk te houden..

Uiteraard zijn er nog veel meer tools zoals:

  • Ubersuggest
  • Keyword permutation tool
  • IntelliSerp
  • Screaming Frog (voor de gevorderde)
  • TrafficTravis
  • SmallSEOTools
  • Answerthepublic (handig voor onderwerpen)

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik de 80/20 regel toepas bij de verschillende keyword tools. Daarom gebruik ik zelf maximaal 3 tools voor mijn gehele research:

  1. Semrush (super overzichtelijk voor het totaalplaatje)
  2. MozPro (voor de moeilijkheidsgraad en potentie)
  3. Google Keyword Planner (omdat het van Google is)

Voor de content planning:

  1. Keyword research (zoals brood bakken bijvoorbeeld)
  2. Social media trends (buzzsumo)
  3. Vragen van klanten, comments blog
  4. Answerthepublic om meer long tails te vinden
  5. Concurrentieanalyse – vooral om betere content te schrijven

Het kan natuurlijk zijn dat ik een nieuwe seo tool niet heb meegenomen in dit artikel, laat dat mij zeker even weten door een comment achter te laten.

Tot slot..

Er komt nogal wat bij kijken of niet? Gelukkig zal het super simpel worden naarmate je met de tools gaat werken zoals de Google Keyword Planner, Semrush en MozPro.

Los van de juiste keywords vinden is het ook een grote stap om sowieso de juiste niche te selecteren! Dit is wat mij betreft de meest belangrijke stap omdat het de basis van je gehele zoekmachine optimalisatie strategie gaat bepalen.

Een belangrijk inzicht is om de markt te laten bepalen in welke niche je gaat zitten. Het heeft geen zin om een markt proberen aan te boren waar weinig zoekvolume is en weinig betalende klanten. Veel beter is om in een markt te zitten waar een grote noodzaak is naar een oplossing!

Goede voorbeelden uit de powerhouse markten Health/Fitness, Money/Business, Dating / Relaties zijn o.a. dating advies voor mannen, online dating hoog opgeleiden, investering in indextrackers, gezondheidsadvies vrouwen boven de 40, afvallen na een zwangerschap etc.

Dit zijn allemaal voorbeelden van een “niche” in een “niche”. Vervolgens kijk je welke markt, niche en sub-niche goed bij je past en kun je een strategie bepalen. De markt heeft het voor het zeggen!

Zodra je een mooie niche hebt gevonden is de volgende stap om keyword research te doen. Dit kun je met de bovenstaande tools prima doen. Belangrijk is dat de niche niet verzadigd is geraakt, een positieve opgaande trend heeft en voldoende diversificatie voor je contentstrategie.

De juiste niche vinden kun je het beste zien als de 99/1 regel, anders heeft het bovenstaande weinig nut. In plaats van jouw product / dienst aan de man proberen te brengen door te overtuigen hoe geweldig het is, zoek je een markt waar mensen al op zoek naar jouw oplossing zijn! Dat combineren met slim keyword onderzoek en je gaat echt als een speer!

Gefeliciteerd, als he goed is heb je nu een lijst met de meest belangrijke keywords. Dit zijn tevens de onderwerpen voor je blog zodat je kunt gaan knallen met je blog.

Voordat je aan de slag gaat, nog even de richtlijnen van goed keyword onderzoek:

  • Voldoende zoekvolume, liever tenminste 1500+ per maand. Met Semrush kun je NL aanvinken om de hoeveelheid zoekvolume te controleren. Dit getal is overigens ook afhankelijk van de concurrentie, soms kan lager ook interessant zijn en dat neem ik dan mee als tussenkopjes in mijn artikelen.
  • Niet teveel concurrentie, met MozPro kun je dit eenvoudig checken
  • Winstgevend! Het is wel handig om over onderwerpen te gaan bloggen waar je een verdienmodel aan kunt koppelen. Brood bakken is interessant om over te bloggen als je een webshop hebt met broodmachines.
  • Voldoende content mogelijkheden! Kun je er meer dan 25 artikelen over schrijven? Los van je primaire keywords zijn er genoeg gerelateerde onderwerpen beschikbaar? Gezondheid is natuurlijk eenvoudig, online marketing ook!
  • Maak je een verschil en heb je passie voor het onderwerp! Je wilt niet alleen maar hoog scoren op deze termen puur voor het geld of seo waarde. Veel belangrijker is dat je ook mensen daadwerkelijk helpt en je het tof vindt om over te schrijven.

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!