15 simpele stappen naar een epic blogpost

Weet je wat het mooiste is aan bloggen? Door een super waardevolle blogpost online te knallen ga je veel hoger komen in Google met je website / webshop! Daarbij is het super goedkoop, eenvoudig om mee te starten en het vereist vrijwel geen technische kennis.

Wonderbaarlijk als je er over nadenkt! Je hebt praktisch geen startkapitaal nodig, geen fabrieksloods, personeel en met een paar uur per dag over een langere tijd kun je je markt compleet online domineren!

Al zou je alleen al je Netflix uurtje inleveren en te beginnen met bloggen, dan zou je binnen een vrij korte tijd al bergen met gratis bezoekers naar je website kunnen krijgen.

Voordat je verder leest raad ik je aan om de 43 Ultieme SEO Checklist te downloaden, deze vult het artikel goed aan en dan kun je vandaag nog beginnen om veel meer bezoekers en klanten te krijgen.

Hoe weet ik dit?

Ik ben zelf de eigenaar van een van de grootste gezondheidswebsites van Nederland en ik ben deze business begonnen in een super klein appartementje in Barcelona. In het begin stelde het niet veel voor, maar na verloop van tijd werd het steeds groter en begonnen de bezoekersaantallen te komen en het bleef maar stijgen!

Allemaal door te gaan bloggen! Ik vind het zo geweldig dat praktisch iedereen een online business kan beginnen zonder een MBA en zonder duizenden euro’s op de rekening.

Vanuit dat oogpunt is het enorm laagdrempelig, je hebt geen netwerk in China nodig, je hoeft niet een talent te zijn in verkopen, je hebt geen technische kennis nodig en het werkt voor elke markt!Het is zo eenvoudig en de zoekmachines zijn gek op kwalitatieve hoogwaardige blogs! Waarom? Het is persoonlijk, het is epic content en is daarom veel waardevoller dan van die corporate websites waar bijna geen interactie is.

Sterker nog, je kunt vandaag nog beginnen en binnen een paar weken kun je al je eerste euro’s online verdienen en dat steeds verder opschalen.

In simpele termen, bloggen is wat mij betreft de meest eenvoudige manier om online succesvol te worden en passief inkomen te vergaren.

Het heeft voor mij persoonlijk ALLES veranderd en in dit artikel zal ik je tips geven hoe je het beste kunt beginnen met een blog en hoe je een epic blogpost kunt schrijven, publiceren en viraal kunt laten gaan.Want met matige artikelen zul je er niet komen, de essentie van heel het internet marketing is waardevol zijn en met een epic content marketing strategie kunnen je concurrenten je niet meer bijhouden.

Want er zijn natuurlijk VEEL blogs online, maar de meeste krijgen bijna geen bezoekers en leveren geen stuiver op. Echter, er zijn ook een aantal blogs dat praktisch alle traffic krijgen (80/20 regel), de markt domineren en op jaarbasis enorme omzetten genereren.

Wat ik wil is dat jij ook zo’n succesvolle blog gaat opzetten en daarvan kunt leven! Want het zal je de ultieme vrijheid geven en aangezien we in een informatietijdperk leven is het ook nog een van de beste online verdienmodellen.

Dat betekent niet dat je slapend rijk gaat worden, maar juist dat je met je passie passief inkomen kunt vergaren en niet meer afhankelijk hoeft te zijn van een baan of uurtje factuurtje.Laten we maar direct beginnen met de basis! Want ik heb zelf tientallen blogs gehad en slechts 1 is echt succesvol :).

Stap 1: Ga voor een winstgevende markt

Een van de meest wijze lessen ooit over marketing heb ik geleerd van de geniale marketeer genaamd Eben Pagan. En dat is om altijd de focus te leggen op het probleem en deze op te lossen. Dit klinkt wellicht negatief, maar wij mensen zijn veel meer gemotiveerd om het negatieve te vermijden dan een positief resultaat te krijgen.

Wat zou jou meer motiveren? Om veel bezoekers te krijgen? Of om een Google Penalty te voorkomen? De kranten spelen op dit aspect natuurlijk heel goed in en ook als het gaat om bloggen is het handig om een probleem op te lossen.

niches marketingAls je ook kijkt naar de meest succesvolle blogs op deze aardbol, dan vallen ze in de volgende grote categorie:

  • Health & fitness
  • Money & business
  • Dating & relationships

Vervolgens heb je natuurlijk heel veel sub-categorieën, maar succesvolle blogs lossen over het algemeen een probleem op. Met deze blog is het mijn doel om jou het gereedschap te geven om veel meer bezoekers + klanten te krijgen door epic content marketing.

Het lost het probleem (hopelijk) op van weinig bezoekers en weinig resultaat online.

Ik realiseerde mij dankzij Eben ook dat al mijn blogs niet echt een probleem oplosten en VEEL TE BREED waren. Het is beter om de koning te zijn in 1 onderwerp dan de hele markt te proberen te bedienen.Je zou bijvoorbeeld een blog kunnen starten over “afvallen na de zwangerschap”, dit is een niche en de kans van slagen neemt daardoor enorm toe. Als je overal gemiddeld in bent ben je uiteindelijk nergens.

Of een blog puur over hoe je succesvol kunt zijn met index trackers (investeren), opties of derivaten.

Of een blog dat gericht is om je relatie uit de sleur te halen. Of juist hoe je met online dating succesvol kunt zijn. Of in Amerika heel groot, hoe je je ex terug kunt krijgen. Maar ook DIY (do it yourself) blogs doen het heel goed! Van tuinieren, tot klussen tot interieur design.

We leven in een informatietijdperk en over het algemeen zijn onze basisbehoeften compleet voorzien. Dan gaan we automatisch de focus leggen op het leren van nieuwe vaardigheden. Ik vind de Maslow piramide altijd een goed voorbeeld om de behoeften van mensen in kaart te brengen:

Met andere woorden, In Nederland is de kwaliteit van het leven enorm hoog vergeleken met de rest van de wereld.

Het gevolg is dat we steeds meer de behoefte hebben om nieuwe vaardigheden te leren en via een goede content strategie kun je in deze behoeften voor veel mensen gaan voorzien en succesvol worden online.

Er zijn ZOVEEL mogelijkheden, het belangrijke hierbij is om jezelf de volgende vraag te stellen:

Welk probleem kan ik oplossen?

Ofwel, welk probleem heb jij opgelost of welke vaardigheden heb je door de jaren ontwikkeld en zouden veel mensen ook graag willen leren?

Dit kan zijn dat je een eindbaas bent in gitaar spelen en dat via een online platform wilt gaan leren aan de medemens.

Of dat je juist de code hebt gekraakt hoe ondernemers met Facebook succesvol kunnen worden.

Kortom, waarin ben jij wereldklasse en vragen mensen vaak om je feedback? Dat is je passie en kun je zeer waarschijnlijk koppelen aan een online business.

Voorbeeld:
Ik heb zelf de chronische huidaandoening acne rosacea. Het heeft mij echt jaren gekost om dit onder controle te krijgen. Over deze lange strijd heb ik blogartikelen geschreven en een informatieproduct over ontwikkeld.

Kortom, ik had een ‘’itch’’ en heb deze weten te ‘’scratchen’’ en dat deel ik via de blog en mijn producten.

Mooi is dat natuurlijk! Je helpt mensen en je bouwt een succesvolle business op.

Veel beter kan het niet!

Zo zie je bijvoorbeeld bij veel ondernemers dat ze met hun website praktisch geen stuiver verdienen of bijna geen bezoekers krijgen. Wat kan ik doen om dat op te lossen?

Na bijna 10 jaar lang van alles en nog wat geprobeerd te hebben heb ik de code gekraakt om duizenden bezoekers per dag op je website te krijgen en deze om te zetten naar klanten, al mijn bevindingen deel ik op deze blog, mailinglijst en producten.

Stap 2: Focus door de juiste niche

Vergeet niet dat de nummer #1 fout dat je kunt maken bij het starten van een blog of zelfs een bestaande blog is dat je de VERKEERDE niche kiest.

Dit heb ik zelf meerdere keren gedaan en na een half jaar schrijven zonder dat er bezoekers komen word je niet echt blij. Deze stap is daarom van cruciaal belang en gaat de basis vormen van je gehele online business.

Dus hoe doe je dat? Ik gaf je al een aantal voorbeelden, maar ik ga het nog concreter maken zodat je niet dezelfde fouten maakt die ik heb gemaakt, dat wil ik je besparen :).

Stap 3: Verdien zo snel mogelijk je eerste euro online

Zorg ervoor dat je niet alleen gaat bloggen wat leuk is, maar dat je ook aan het bloggen bent om een winstgevende business op te bouwen. Dit betekent automatisch dat je je content serieuzer neemt en dat je voldoende research doet en in een niche gaat zitten die erg winstgevend is.

De meest winstgevende niches zitten in de gezondheidsmarkt, businessmarkt of heeft betrekking tot relaties.

Dat kun je ook heel duidelijk zijn aan het zoekvolume per dag! Met bijvoorbeeld de Google Keyword Planner kun je het zoekvolume zien op bepaalde termen.

Op het onderwerp “afvallen” wordt bijvoorbeeld enorm vaak gezocht. Dat komt omdat 1 op de 4 Nederlanders graag een paar kilo kwijt wil raken. Echter, in de afvalmarkt heb je wel te maken met veel concurrenten.

Een winstgevende niche heeft over het algemeen een relatief hoog zoekvolume per dag. Maar ook weinig concurrentie (helemaal in Nederland, super easy).

Veel bezoekers en weinig concurrenten is een recept om te winnen!

Maar als je het niet kunt opbrengen om over het onderwerp te schrijven zul je er nooit goed in zitten. Dan komen we ook direct bij een belangrijk punt.

Stap 4: Schrijf vanuit je passie & interesse

Bloggen is zeker winstgevend en in het begin toch wel veel werk. Dat betekent als je niet echt geïnteresseerd bent in het onderwerp ga je het niet volhouden.

Daarom wil ik je echt aanbevelen om over een niche te bloggen waar je ook veel passie en interesse in hebt, dan zal het nooit als echt werken voelen en ram je binnen een paar uur er een monsterartikel uit.

Mijn passie was altijd gezondheid, ik vind een optimale gezondheid hebben enorm belangrijk en zonder gezondheid straalt de zon als het ware niet. Echter, ik merk zelf na 6 jaar bloggen dat ik toe ben om ook over een ander onderwerp te gaan bloggen, vandaar dat ik nu aan het schrijven ben over online marketing.

[tweetquote]“Een niche blog beginnen rond een onderwerp waar je veel passie over hebt heeft een ENORM voordeel, je zult niet opgeven en uiteindelijk domineren in je markt”.[/tweetquote]

Stap 5: Lost een concreet probleem op!

macgyverEen topic vinden dat mensen zal helpen een concreet probleem op te lossen gaat jou een competitief voordeel geven. Hiermee garandeer je ook een steady flow van bezoekers naar je website.

In de gezondheidsmarkt kun je alle kanten op, bijvoorbeeld dat je een manier hebt gevonden om zweetvoeten op te lossen, of een serie artikelen over buikvet verbranden.

Het hebben van zweetvoeten en een buikje is toch beschamend en mensen zijn veel meer gemotiveerd om actie te ondernemen om dit op te lossen.

Nu moet ik wel zeggen dat ‘’afvallen’’ in principe geen niche is maar een breed onderwerp, een niche is wat mij betreft een super specifiek probleem waar je een oplossing voor hebt.

Voorkom een writers block door een goed onderwerp
Het laatste wat je wilt is dat je na 15 artikelen geen ideeën meer hebt. Regelmatig krijg ik de vraag hoe ik aan de onderwerpen kom.

In de gezondheidsmarkt is het natuurlijk vrij eenvoudig omdat er enorm veel topics bestaan, zodoende kun je ook echt je blog enorm dik maken en enorme aantallen bezoekers per dag gratis bereiken.

Zorg er daarom ook voor dat je onderwerp van je blog voldoende artikel ideeën hebt en dat je ook echt je ei kwijt kunt.

Stap 6: Circle of competence

Kies een onderwerp waar je al veel kennis over hebt. Het heeft voor mij geen zin om over verzekeringen te gaan bloggen, daar heb ik geen verstand van. Kies daarom een onderwerp dat je tof vindt om over te schrijven, waar je veel kennis al over hebt en het niet erg vindt om research naar te doen.

circle-of-competence

Stap 7: Concurrentieanalyse

Het heeft weinig zin om een onderwerp te kiezen waar er al heel veel concurrenten een voet tussen de deur hebben. Nu moet ik wel zeggen dat het in Nederland nog steeds vrij eenvoudig is om praktisch elke markt te betreden en te domineren.

Echter, ik zou bijvoorbeeld niet starten in een power house markt zoals afvallen, simpelweg omdat je teveel moet opboksen tegen autoriteit websites.

Voorbeelden om je te inspireren:

  • Ik heb een breindump gemaakt met mogelijke onderwerpen:
  • Spreken in het openbaar
  • Presentaties geven
  • Faalangst
  • Make up tips
  • Huwelijksproblemen
  • Relatieproblemen
  • Buikvet kwijtraken

Je kunt tools gebruiken zoals Google Trends, Google Keyword Planner, Google Suggest, Long Tail Pro of keywordtoolio om een paar te noemen.

Ik laat het wel even in de praktijk zien in de volgende video:Vet he! Dat je met een paar simpele klikken je blog-strategie kunt bepalen. Daarbij is het natuurlijk enorm waardevol om regelmatig zoektermonderzoek te gaan doen. Maar ook even zoeken met Google kan al veel opleveren, het hoeft zeker niet complex te zijn!

Stap 8: Investeer in een premium domein naam

Het eerste wat je moet doen is het kiezen van een domeinnaam, nu is de kans groot dat je dit leest en al een website hebt.

Echter, het is zeker de investering waard om een domeinnaam aan te schaffen met de juiste extensie en zonder allerlei streepjes. Aangezien een domeinnaam wellicht de rest van je leven bij je business gaat horen zou ik hier even wat tijd instoppen.

Nu zijn er geen specifieke regels m.b.t. domein namen, echter, als je net begint is het volgende handig om in acht te nemen:

  • Zorg dat een zoekterm in je domeinnaam staat, zodoende weten de bezoekers direct waar het over gaat. Nu overtreedt ik deze regel met deze website, maar de website optimalegezondheid.com gaat over gezondheid.
  • Zorg dat je domeinnaam niet te lang is, korter is vaak wel beter. Wederom overtreedt ik deze regel omdat het een persoonlijk blog is.
  • Eenvoudig te typen, een domeinnaam zou eenvoudig te typen moeten zijn en te onthouden. Het beste voorbeeld is natuurlijk google, maar ook hotmail, yahoo of wikipedia is eenvoudig te typen.
  • De juiste extensie, mijn voorkeur gaat uit naar .com of nl en wellicht .net. Je kunt een domeinnaam overigens goedkoop aanschaffen met godaddy.nl indien je nog geen website hebt.

That should cover it, nogmaals je domeinnaam is belangrijk, maar het is niet allesbepalend indien je epic content op je website hebt. De reden waarom ik voor mijn naam ben gegaan is omdat ik mij niet wilt beperken tot slechts 1 onderwerp, aangezien dit een persoonlijk blog is om ondernemers te helpen met de content marketing.

Nadat je je niche hebt gekozen en een positief antwoord hebt gegeven op de volgende 3 vragen:

  • Zijn mensen pro-actief aan het zoeken (is er zoekvolume)?
  • Zijn er weinig tot geen andere oplossingen beschikbaar?
  • Is er weinig concurrentie?

Dan heb je een GO! en kun je je blog online zetten en dat zou ik doen met WordPress als CMS platform.

Stap 8: WordPress is king!

wordpress is koning
De meest eenvoudige manier is om via een webhost direct een domein te kopen en WordPress out of the box te installeren. Anders kun je zelf ook WP installeren, is gelukkig niet heel moeilijk.

De reden waarom ik WordPress aanbeveel voor je website is omdat je praktisch GEEN technische kennis nodig hebt om succesvol online te zijn en dat je daardoor de focus kunt leggen op het meest belangrijke:

Epic content!

De name of the game is hoeveel epic content heb je op dit moment online staan, is het een dunne website of bouw je al structureel aan je website met waardevolle artikelen?

Maak het daarom je prioriteit om regelmatig waardevolle artikelen online te zetten, de rest is bijzaak omdat je zonder veel bezoekers nooit een solide thuisbasis zult hebben. De volgende stap is dan ook om je eerste of nieuwe blogpost direct epic te maken zodat je veel hoger zult scoren in de zoekmachines!

Stap 9: Schrijf je eerste blogpost en zet deze ASAP online

Nu zal ik niet te diep ingaan op het technische gebied, aangezien je dat uitgebreid kunt lezen in de wordpress tutorials. In dit artikel leg ik vooral de focus op hoe je waardevolle blogartikelen kunt schrijven.

Een waardevol artikel is in mijn ogen hetzelfde als een werkstuk op school waar je minimaal een 8,5 voor hebt gekregen. Dit betekent dat je werkstuk van hoogwaardige kwaliteit is, leuk geschreven is, afbeeldingen bevat en diepgang heeft.

En het mooiste is dat in Nederland er maar weinig websites zijn waar je echt hoge kwaliteit content aantreft, de meeste websites zijn flinterdun waardoor je vrij gemakkelijk je markt online kunt domineren door vele malen waardevoller te zijn.

Het is wel wat werk, maar het is op lange termijn zeker de moeite waard!

Elke dag duizenden bezoekers naar je website door epic content kan een complete gamechanger zijn voor je business!

Maar alleen content schrijven is niet voldoende, je zult ook zoektermonderzoek moeten doen zodat je relevant bent voor de bezoeker en er voldoende zoekvolume is, anders ga je schrijven over onderwerpen waar bijna niemand naar op zoek is, zonde natuurlijk!

Stap 10: Zoektermonderzoek om je blogpost te boosten

Deze stap wordt door velen toch vergeten of onderschat, wat natuurlijk super zonde is! Je hebt een waardevol artikel geschreven, maar je gebruikt net de verkeerde woorden waardoor het artikel waar je lang op gezeten hebt nooit het bereik zal krijgen dat het verdient.

Dit betekent natuurlijk niet dat je ALLEEN maar voor Google artikelen gaat schrijven, je uitgangspunt is altijd de lezer. Maar je gaat wel het artikel zo optimaliseren dat je Google zegt waar het overgaat en op welke termen het gevonden zou moeten worden.

In de toekomst zal Google steeds deze rol meer overnemen en is er steeds minder keyword research nodig, maar op dit moment werkt het nog steeds super goed en het mag zeker niet vergeten worden.

How To:

Simpel, ga met Google zoeken of gebruik de Google Keyword planner, keywordtool of een aantal van de andere tools die ik in dit artikel heb laten zien. Vervolgens maak je een lijst met onderwerpen (ook alle sub onderwerpen) en verwerk je die in het artikel.

Maar ga het artikel niet over-optimaliseren omdat het dan niet langer een waardevol artikel is!

Wat ik zelf doe is de titel en een paar kopjes koppelen aan zoektermen, de tekst laat ik altijd zoals het is omdat ik niet voor Google schrijf, maar voor de bezoeker!

Nu zijn er ook veel signalen dat een zoekterm in de eerste alinea XX aantal keer aanwezig moet zijn, of dat je de zoektermen dikgedrukt moet maken etc. Het risico is dat het artikel na een tijdje niet meer te lezen is qua inhoud en qua opmaak.

Keep it natural!

Stap 11: Krachtige headlines om nog harder te gaan

De volgende stap is om ook om te werken met de juiste headlines! Je zult echt wel de bezoeker moeten “verleiden” om naar je artikel te gaan en als ze belanden op je website niet direct weer weggaan.

Laat op dit punt je marketing skills in actie komen door te werken met een bewezen template:

*Maak gebruik van nummers, ik merk zelf hoe krachtig dit is! Mensen houden van lijstjes en dat maakt een artikel ook behapbaar en niet een enorme lap tekst waar je doorheen moet worstelen. Mijn favoriete titels zijn dan ook: Top XX tips, XX manieren om, XX super effectieve, De XX meest populaire etc.

Deze titels doen het ook veel beter in de zoekresultaten en maximaliseert dan ook je CTR, dat betekent, click through rate en heel simpel gezegd, hoeveel mensen zien je rich snippet (artikel in Google) en klikken er op. Hoe hoger je CTR, des te relevanter je bent en des te hoger je positie in de zoekmachines zal zijn.

  • Maak gebruik van de juiste bijvoeglijke naamwoorden: Dit doet me direct denken aan de Nederlandse les op de middelbare school, alleen nu in actie! Het is handig om de juiste interessante adjectieven te gebruiken in je headline en kopjes, bijvoorbeeld, ongelooflijke, effectieve, essentiele of juist pijnlijke manieren om. Bijvoorbeeld de “10 effectieve tips voor een epic blogpost”.
  • Marketing taalgebruik: Denk aan de geheimen, principes, pilaren, feiten, lessen. Dit zou kunnen zijn “10 principes van een succesvolle blog”.
  • Call to action woorden: Bijvoorbeeld, ontdek, klik hier om, waarom, hoe etc.

Stap 12: Voeg foto’s ,video’s, inhoudsopgave en eventueel een infographic toe!

Het laatste wat je wilt is een lang artikel schrijven dat super waardevol is, maar je artikel is qua opmaak ingedeeld als een oud schoolboek.

De regels op het Internet zijn anders dan wat je geleerd hebt op school. Korte alinea’s werken beter omdat het A. voor de bezoeker makkelijker te lezen is B. er beter uitziet op de smartphones.

De name of the game terwijl ik dit artikel schrijf is om je content multimediaal te maken. Net zoals een werkstuk ga je gebruik maken van veel foto’s (canva.com), eventueel infographics, video’s en een inhoudsopgave met page-jumps.
Het is niet voor niets dat een foto meer zegt dan 1000 woorden, maak daar optimaal gebruik van!

Daarbij zijn afbeeldingen (helemaal in Nederland) ook heel handig om via Google Afbeeldingen bezoekers naar je website te trekken, maar ook om te delen op social media platformen zoals Facebook, Pinterest en natuurlijk Instagram. Helemaal wanneer je ‘’Alt Text’’ en de ‘’Description’’ invult wanneer je een foto in je artikel via wordpress zet.

Wederom, een waardevol artikel heeft natuurlijk veel foto’s en is niet een lap tekst waarbij je het niet eens probeert visueel aantrekkelijk te maken.

Stap 13: Vergeet wat je geleerd hebt op school (grotendeels dan)

De juiste schrijfstijl vinden voor je publiek is mega belangrijk voor de algehele vibe op je blog. Een verkeerde stijl kan zelfs voor veel afkeer zorgen en dat wil je hoe dan ook voorkomen.

Hier zijn een aantal aanvullende tips om je schrijfstijl op orde te krijgen:

  • Maak gebruik van VEEL paragrafen, dit werkt veel beter en de meeste mensen online hebben niet de focus en tijd om alles door te lezen, door met paragrafen te werken zal een artikel veel sneller geconsumeerd worden.
  • Veel kopjes (h2, h3, h4) voor zoekmachine optimalisatie redenen, maar helemaal om je content overzichtelijk te maken.
  • Jip en Janneke taal, je wilt niet te moeilijke taal gebruiken om te laten zien hoe slim je bent (tenzij dit je markt is). Keep it simple!
  • Schrijf natuurlijk en vanuit je passie! Persoonlijk schrijf ik alsof ik een goede vriend iets uitleg, zodoende is (hopelijk) mijn schrijfstijl leuk om te lezen.
  • Wees helder! Geen tegenstrijdigheden en als deze er zijn, benoem ze dan ook!

Stap 14: Wees consistent en geef niet op!

De belangrijkste stap is dan ook om voor consistentie te gaan en niet voor perfectie! Je blogartikelen moeten waardevol zijn, maar zeker niet perfect omdat anders het weken of zelfs maanden kan duren voordat überhaupt je eerste artikel online staat.

Het Internet gaat super snel en de blogs waar wekelijks meerdere waardevolle artikelen online worden gezet staan bovenaan in de zoekmachines, deze zijn simpelweg het meest waardevol!

Nu kan het zijn dat schrijven niet je ding is of dat je er geen tijd voor hebt, ook dit kun je oplossen door een freelancer in te huren (hier kom ik nog op terug), of juist door een artikel in te spreken en dat te laten uitwerken, er zijn meer wegen die leiden naar Rome!

Meer weten hoe je vandaag nog epic content kunt maken? Download dan de epic blogpost strategie waar ik ook de meest gemaakte fouten met je ga delen en hoe jij deze kunt voorkomen. Klik hier om het gratis eBook te downloaden.

Stap 15: Vergeet niet om geld te verdienen met bloggen

geld verdienen onlineNu dat je de meester bent geworden in het bloggen en de commitment hebt gemaakt om met regelmatig goede content online te zetten, dan is de volgende vraag natuurlijk; hoe kun je geld verdienen met bloggen?

Nou, voordat je geld kunt verdienen met je blog zul je eerst moeten weten hoe je aan bezoekers gaat komen. Dit alleen al is een vak apart en staat in lijn met hoe goed je artikelen zijn en of je website het waardig is om in de gaten te houden.

Gelukkig is het vrij eenvoudig om aan verkeer te komen! Zelfs als je momenteel nog niet bovenaan staat in Google! Dit doe je door je epic blogpost op Facebook en andere kanalen te boosten, en door de tips uit dit artikel toe te passen en de juiste doelgroep te selecteren heb je een grote kans dat het viraal gaat!

Dat betekent dat een nieuwe blogpost plotseling honderden of duizenden bezoekers krijgt, als een gek gedeeld wordt en veel comments krijgt!

Een virale blogpost bevat dan ook de volgende ingrediënten:

  • Relevant (selecteer daarom de juiste doelgroep in Facebook adverteren);
  • Waardevol: het biedt een oplossing voor een probleem aan;
  • Goed gestructureerd: maak gebruik van kopjes, alinea’s en laat je artikel als het kan even proof-readen door een leek.
  • Persoonlijk! Social media draait compleet om persoonlijke ervaringen, een saai artikel zal het nooit goed doen.
  • Veel tips, de XX tips om, weet je nog? Werkt als een malle op social media!
  • Video’s, afbeeldingen, dus multi-mediale content doet het ook een stuk beter.
  • Investeer in je artikel, al zou je het alleen al boosten voor 5, 10, 50 of zelfs 500 euro, dan krijg je een enorm bereik en is de kans veel groter dat het viraal gaat. En indien je ook de skill hebt gemeesterd om geld te verdienen met je blog, dan verdien je de kosten van bijvoorbeeld Facebook zeker weer terug.

Goed, hoe verdien je dan geld als alles goed gaat? Je krijgt bezoekers, je artikelen doen het goed op social media, je krijgt regelmatig comments en nu wil je ook euro’s verdienen met je blog.

Geld verdienen met bloggen #1: Product maken

Een van mijn meest favoriete manieren om geld te verdienen met bloggen is door een informatieproduct te maken gericht op een niche.

Dit kunnen natuurlijk e-books zijn, membership programma’s waar men maandelijks een bedrag voor betaalt, coaching programma’s, videocursussen of zelfs fysieke producten. In simpele termen, indien het past bij de bezoeker en een probleem oplost kun je praktisch alles verkopen op je blog!

Over het algemeen is de beste en meest winstgevende manier om een mailinglijst op te bouwen en via email marketing producten te verkopen. Dit komt omdat de bezoeker jou nog niet kent en er eerst een relatie opgebouwd moet worden voordat je om een transactie gaat vragen.

Geld verdienen met bloggen #2: Affiliate marketing

Nu kan ik mij voorstellen dat je het niet ziet zitten om zelf producten te maken en je puur de focus wilt leggen op een goede content strategie.

In dat geval is affiliate marketing een waardevolle strategie om geld met je blog te verdienen. In simpele termen promoot je een product van iemand anders en daar krijg je commissie voor, dit kan variëren van 10 tot zelfs 50% van de opbrengsten.

Voor beginners is dit een zeker een effectieve strategie omdat je als het ware alleen maar de voordelen hebt en niet de nadelen. Nu moet ik wel zeggen dat de conversie wel lager is dan wanneer je eigen producten gaat promoten.

In een ander artikel zal ik nog wel de fijne kneepjes uitleggen over affiliate marketing. Een mooie plek om te beginnen is paypro.nl omdat je daar alle producten in 1 oogopslag ziet staan en je ook kunt gebruiken om je niche te bepalen.

Geld verdienen met bloggen #3: Adverteren

Een andere manier is om advertenties te plaatsen op je blog, dit kan via een advertentie platform zoals Adsense, of direct door afspraken te maken met websites door banners te plaatsen voor een bepaald bedrag per view / click.

In de Adsense special kom je meer te weten over Google Adsense, belangrijk is dat je een waardevolle website hebt en je de richtlijnen van Google in acht neemt. Dit kan zeker een winstgevende tactiek zijn omdat bepaalde zoektermen meerdere euro’s per klik kosten en daar krijg je een deel van. Nu moet ik wel zeggen dat advertenties pas interessant is indien je echt veel traffic hebt.

Om te beginnen zou ik je affiliate marketing of een eigen informatieproduct aanraden puur omdat de winstmarges velen malen hoger liggen en je ook nog nieuwe vaardigheden aan hebt opbouwen bent.

The sky is the limit met je blog!

De mogelijkheden zijn echt eindeloos en een succesvolle blog kan echt duizenden euro’s per maand opleveren waarbij sommige zelfs een 5-6 figures business hebben puur door te bloggen.

De basis van blogsucces is door je te richten op kwaliteit en vanaf het begin het goed aanpakken zodat je niet later op de koffie komt.

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Ga jij ook als een malle bloggen? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten! Delen op social media wordt gewaardeerd:)

Succes!

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

  • Ferdinand schreef:

    Mooi en helder artikel RobertJan. Zal het nogmaals lezen om het echt op me in te laten werken.