blog beginnen in 20 minuten

Blog beginnen in 20 minuten

Een blog. Iedereen lijkt er tegenwoordig wel een te hebben, of is er een aan het opstarten. Het opstarten van je eigen blog lijkt veel werk. Niets is echter minder waar. Een blog beginnen is nu al mogelijk in 20 minuten, en is niet zo moeilijk als je misschien gedacht hebt. En als je je blog online hebt, kan het een zeer goede marketingtool zijn voor je onderneming, of juist een erg leuke hobby waarmee je ook nog eens goed kunt verdienen. De keuze is helemaal aan jou.

Maar hoe begin je nu eigenlijk met een blog maken?

Waarom moet ik gaan bloggen?

Aan bloggen zitten vele voordelen. Tegenwoordig is een goede blog een manier waarop een bedrijf contact houdt met de buitenwereld. Sinds enkele jaren is bloggen een van de bekendste manieren geworden om online te communiceren, en er zijn miljoenen blogs online, over verschillende onderwerpen, van SEO tot mode. Aangezien je zelf, als schrijver, in controle bent over wat je online neerpent en wanneer je dat doet, is het de ideale manier om jezelf te uiten, of te spreken namens je onderneming. Ook is het schrijven van een blog een goede manier om te oefenen met schrijven.

Als laatste, en laten we dit vooral niet vergeten, het is goed mogelijk geld te verdienen met een goedbezochte blog. Veel bloggers verdienen geld door het plaatsen van advertenties op hun blog, affiliate links of door het krijgen van sponsorships of het verzamelen van emailadressen voor je mailinglijst.

Hoe begin je met het opstarten van een blog?

Het opstarten van een blog kan erg intimiderend zijn. Er zijn zoveel manieren waarop je je blog online kunt publiceren, zoveel onderwerpen waar je over kunt schrijven en veel aspecten waar je rekening mee moet houden. Toch is het niet zo moeilijk als je misschien denkt.

Ook ik was een beginner toen ik net begon met bloggen. Toch is mijn blog nu aardig gegroeid en kan ik het gebruiken als goede tool voor mijn onderneming, om mijn kennis te delen en te schrijven over datgene waar ik een passie voor heb.

Wil je graag een blog starten? Dan zijn er 5 beginstappen die je kunt nemen. Want hoe maak je een blog? En wat komt erbij kijken. Deze 5 stappen volgen de basis die je nodig hebt voor jouw eigen blog. Deze 5 beginstappen hoeven niet meer dan 20 minuten in beslag te nemen, en vormen de basis voor jouw nieuwe blog.

Hoe maak je een blog? Het beste is om eerst deze vijf basisetappen te volgen, en zo je blog een goede start te geven.

  • Kies het juiste platform voor je blog.
  • Kies je webhosting.
  • Zet de blog op je eigen domein.
  • Design je blog.
  • Genereer informatie en content.

Stap 1: kies het juiste platform

De eerste, en dan ook meteen de belangrijkste stap. Zelf een blog maken, from scratch, is erg tijdrovend en vergt zeer goede kennis van tenminste HTML/CSS en PHP. Zeker als je de veiligheid van je website goed in acht neemt, is een platform veruit de beste, minst arbeidsintensieve keuze voor je eigen blog.

De meeste bloggers gebruikeneen platform, waarbij WordPress veruit het meest bekende platform is, met op dit moment 82 miljoen actieve bloggers.

Het voordeel van WordPress is dat je de templates volledig aan kunt passen naar jouw eigen smaak. Ook zijn er talloze plugins, widgets en functionaliteiten beschikbaar voor jouw WordPress-blog. Als je het echt meteen professioneel wilt aanpakken, kun je ook een template kopen voor je WordPress-blog. Ook werkt WordPress snel en makkelijk, en is er een support forum beschikbaar, mocht je vastlopen. Ook is WordPress zo gemaakt dat je content snel gedeeld kan worden, wat wel zo handig is, mocht je je blog later actief gaan promoten.

Andere bekende platforms voor blogs zijn Drupal, Blogger of Tumblr. Deze kennen echter ieder weer hun eigen voor- en nadelen. Aangezien WordPress het meeste wordt gebruikt door bloggers, zullen we ons in dit artikel focussen op WordPress.

Wordpress voor je blog

Stap 2: kies je webhosting

De tweede stap die je onderneemt. Je hebt nu je platform gekozen. Het webadres dat naar je blog leidt is echter nog niet klaar. Dit zal nu iets zijn als mijnblog.wordpress.com of blog.tumblr.com . Je wilt natuurlijk dat er een goede domeinnaam aan je blog wordt gekoppeld. Dit staat wel zo professioneel. Ook ben je zelf op dit moment geen bezitter van je eigen blog, als je de hosting niet zelf verzorgd. Het zal niet de eerste keer zijn dat een platform ermee stopt, en je opeens je blog kwijt bent.

Kies voor een goede, duidelijke domeinnaam. Een goede domeinnaam helpt bij de SEO (Search Engine Optimazation) van je blog. Een duidelijke domeinnaam geeft je blog een unieke identiteit. Het voordeel van een domeinnaam is ook dat je de domeinnaam mee kunt nemen, mocht je later voor een ander platform kiezen.

Het is nu dus zaak om te kiezen voor een domeinnaam en de passende hosting. De domeinnaam (de URL die naar je website leidt) heb je misschien al bedacht, of zelfs al aangeschaft. De host is eigenlijk het bedrijf dat je website op internet zet (‘host’). Hiervoor zijn vele diensten beschikbaar en bij sommige hosts kun je ook meteen een domeinnaam aanschaffen. Er zijn verschillende gratis hosts, maar kies het liefste voor een betaalde host. De kosten hiervan liggen niet erg hoog, al hangt dit ook af van het verkeer wat je blog zal bezoeken.

Hoe meer bezoekers jij zal trekken, hoe hoger de hostingkosten zullen worden. Hier staat echter wel tegenover dat een goed bezochte blog vaak veel inkomsten zal genereren.

Mijn favoriete webhosters zijn siteground en digitalocean. 

Stap 3: zet de blog op je eigen domein

Nu moet je ervoor gaan zorgen dat jouw blog gehost gaat worden door jouw webhosting. Met WordPress gaat dit erg makkelijk: de meeste webhosters hebben al een ingebouwde functionaliteit voor WordPress. BlueHost of siteground zijn bekende webhosters, waarbij je vaak ook je gekozen domeinnaam gratis krijgt. Zodra je je eigen hosting hebt, is je blog jouw eigendom. De blog blijft online tot jij hem offline haalt. Het is een fijn idee, om je eigen content zelf in de hand te houden.

Stap 4: het design van je blog: het oog wil ook wat

Het design van je blog is natuurlijk erg belangrijk. Met een oogopslag kun je je blog een mooie, professionele uitstraling geven. Met WordPress kun je kiezen uit thema’s, die je zelf naar smaak kunt aanpassen.

Indien je hebt gekozen voor WordPress, kies dan een thema wat je aanspreekt. Er zijn duizenden gratis thema beschikbaar, maar ook thema’s waar je voor moet betalen. Als je het echt professioneel wilt aanpakken, of je bent zelf niet erg creatief aangelegd, laat je thema dan ontwerpen en coderen door een professionele webdesigner.

Let hierbij ook op het responsive design: het op maat maken van een webdesign voor desktop, tablet en mobiel. Aangezien blogs en sites die geen gebruik maken van responsive design steeds vaker benadeeld worden door zoekmachines, is dit een erg belangrijk onderdeel van het design van je blog. De meeste WordPress thema’s hebben allemaal responsive design ingebouwd als functionaliteit.

Als je zelf erg goed bent in het designen, kun je ook beginnen met het creëren van een eigen, unieke huisstijl. Maak bijvoorbeeld een mooi logo en laat de kleuren van het logo terugkomen in de layout van je blog. Zo maak je je blog herkenbaar.

Kies een design voor je blog dat goed past bij het onderwerp waarover je wil schrijven. Een bezoeker moet makkelijk kunnen navigeren: houd dit zo makkelijk mogelijk. Maak geen gebruik van een sidebar vol onnodige widgets en te veel categorieën of subcategorieën. Houd ook rekening met de leesbaarheid: kies voor een duidelijk lettertype en een letterkleur die goed afsteekt tegen je achtergrondkleur. WordPress heeft ook opties waarbij je je blog toegankelijk kunt maken voor slechtzienden en/of slechthorenden.

Ga met voorkeur voor een clean, overzichtelijk thema, waarbij je content en media goed opvallen. Vermijd een kakofonie van felle kleuren, dit leest niet rustig. De meeste mensen zullen erg felle kleuren niet goed leesbaar vinden. Je kleurkeuze bepaalt ook mede de indruk die bezoekers van je blog zullen krijgen. Zo zorgen blauwe kleuren voor een professionele uitstraling, voor je bedrijfsblog, maar is bijvoorbeeld roze een vrouwelijke en romantische kleur, meer geschikt voor een modeblog.

Maak een concreet kleurschema voor jouw design en pas deze kleuren concreet toe in je blog.

Kies voor de juiste widgets en plugins die echt iets toevoegen aan je blog. Gebruik cookies of trackers om te analyseren welke doelgroep jouw blog bezoekt, zodat je je content daarop kunt aanpassen of juist je doelgroep kunt vergroten.

Extra tip: via upwork.com heb je zo een designer gezonden, het is niet HOE, maar WIE!

Stap 5: genereer informatie: schrijf content en kies je niche

content marketing voor je blog

Dit is misschien het moment waar je al lang naar hebt uitgekeken. Het schrijven van je eerste content. Begin met het schrijven van een ‘about’-pagina. Wie ben jij, waarom heb je deze blog gemaakt, wat is je uiteindelijke doel? Denk aan de schrijfstijl die je wil hanteren en wees hier consequent is. Wil je formeel of informeel schrijven? Hierna kun je een brede introductie schrijven over je onderwerp, als eerste blogpost. Denk er goed over na waar je je blog over wilt laten gaan.

Wil je het onderwerp breed behandelen, of heb je juist een niche aangeboord waar je graag over wilt vertellen? Zorg dat je eerste introductiepost duidelijk en vermakelijk is.

Verdeel verdere content in categorieën. Maak verschillende categorieën voor de content van je blog. Als er bezoekers zijn die maar over een enkel onderwerp willen lezen, maak je het deze bezoekers gemakkelijk en voorkom je dat ze je blog wegklikken, omdat ze geen overzicht hebben. Duidelijke categorieën zorgen voor een goed overzicht in het onderwerp en de subonderwerpen van je blog. Je kunt hiernaast ook nog kiezen voor subcategorieën, indien het onderwerp van je blog erg breed is.

Kortom: houd het je bezoekers zo makkelijk mogelijk en voorkom dat ze je blog verlaten. Een goede tip is ook om blogposts nooit te kort te maken. Niemand die uitkijkt naar een blogpost, vindt het leuk als de blogpost dan maar 200 woorden lang is. Probeer je bezoekers altijd een meerwaarde te geven. Schrijf liever iets te veel dan te weinig, maar pas op met paginavulling en in herhaling vallen.

Minstens zo belangrijk is het gebruiken van media in je blog. Vooral als je een blog hebt die gerelateerd is aan je hobby’s, of een visueel onderwerp, vindt niemand het leuk om eindeloze lappen tekst te lezen. Maak goed gebruik van mooie foto’s, dit kunnen stockfoto’s zijn, of zelfgemaakte foto’s.

Gebruik zo nodig filmpjes. Het is mogelijk een YouTube-video in je blog te embedden. Houd er wel rekening mee dat je geen media op je blog publiceert die spontaan begint te spelen. Daar houdt niemand van. Let hierbij wel op het intellectueel eigendom van de gebruikte media.

Plagiaat en intellectueel eigendom

Voorkom plagiaat: het is niet toegestaan iedere foto die je op Google tegenkomt te gebruiken. Indien je een afbeelding wil gebruiken, krijg toestemming van de eigenaar van de afbeelding en geef altijd credit. Als je zeker wil weten dat je op dit gebied geen fouten maakt, lever je media dan zelf aan of betaal voor stockfoto’s. Neem eens een momentje om de huidige copyrightwetgeving door te lezen. Er staan hoge boetes voor wie zich schuldig maakt aan het schenden van auteursrechten.

Dit geldt uiteraard ook voor teksten. Neem nooit teksten zomaar over. Indien je toch een tekst overneemt, plaats deze in een citaat en zorg voor een duidelijke bronvermelding, zodat het voor iedereen duidelijk is dat jij niet de schrijver bent. Vraag waar mogelijk altijd zwart op wit toestemming voor het overnemen van content van andere site-eigenaren. Indien je je niet houdt aan de regels, houd er dan rekening mee dat je strafbaar bent. Het gevolg kan een grote boete of zelfs een rechtszaak zijn. Hier zit je natuurlijk niet echt op te wachten.

Beginnen met schrijven voor je blog

Voor het schrijven op je blog hoef je geen geoefende schrijver te zijn. Oefening baart kunst, en dat geldt ook voor bloggen. Hoe meer je zult bloggen, hoe beter de kwaliteit van je blogs wordt. Als je iemand bent die veel plezier beleeft aan schrijven, zul je het bloggen erg leuk vinden.

Begin eerst met het definiëren van een aantal keywords. Zorg dat deze keywords op een organische manier gaan terugkomen in je blogpost. Kies een goede titel en koptekst: kies hierbij ook de kopteksten voor je alinea’s. Een grote lap tekst leest niet lekker weg, dus maak zeker gebruik van alinea’s. Schrijf je introductieparagraaf voor de post: waar gaat de post over, waar ga je het over hebben? Een ideale manier om alvast wat keywords te gebruiken.

Onder ieder subkopje schrijf je maximaal 3 paragrafen. Kies hierna voor een sterk slot en zo nodig een call to action. Deze call to action kun je gebruiken om je bezoekers aan te sporen de post te delen of te reageren (Ben jij hier ook wel eens heen geweest? Laat het weten in de comments!). Dit zorgt ervoor dat je een band opbouwt met je bezoekers, en dat is de beste binding die je kunt hebben.

Pin je hier echter niet op vast. Iedere schrijver heeft zijn eigen proces. Neem de tijd om jouw proces te vinden. Deze tips zijn echter wel handig als je een beginner bent, of je proces nog niet gevonden hebt.

De technische aspecten van je eigen blog of site

Naast het design en content is het natuurlijk verstandig dat je ook aandacht hebt voor de technische aspecten van het runnen van je eigen blog.

Neem bijvoorbeeld een responsive theme. Je wilt een theme dat goed werkt op zowel desktop, maar ook goed te gebruiken is op een tablet en verschillende mobiele schermen. Aangezien veel mensen tegenwoordig nog bijna enkel op mobiel internet zitten, wil je zeker een design dat responsive is. Google is zelfs begonnen met het verwijderen van niet-responsive websites uit hun mobiele zoekopdrachten. Het is dus belangrijk dat je altijd ervoor zorgt dat je blog responsive is.

Ook digitale veiligheid is belangrijk, voor iedere website-eigenaar. Tegenwoordig is cyber security geen luxe meer, maar iets wat echt nodig is. Zorg in ieder geval hiervoor, als goede basis:

  • Zorg altijd voor een SSL-certificaat, dit zorgt voor een beveiligde verbinding (gratis bij siteground)
  • Maak regelmatig een backup van je blog. Mocht je gehackt worden is je blog niet opeens weg. (blogvault is geweldig)
  • Kies voor een goede security-plugin, zoals WPCerber or Bulletproof Security.

Zorg hiernaast voor meer inzicht in de veiligheid van je website, en wat je zelf kunt doen om je blog veilig te houden. Werk bijvoorbeeld nooit op een publiek of onbeveiligd wifi-netwerk (houd je thuisnetwerk goed beveiligd), klik niet op onbekende links, houd je software up-to-date, je computer schoon van virussen en spyware en kies voor een complex wachtwoord. Gebruik naar eigen inzicht een VPN om je privacy te waarborgen, vooral als je blogt voor je bedrijf.

Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitale veiligheid en privacywetgeving, niet alleen voor jou maar ook voor je bezoekers.

Extra WordPress tips

Wil je echt een succes maken van je WordPress blog? Volg dan deze 21 handige WordPress tips.

  • Ben niet bang om te falen. Je hebt meerdere kansen en neem die eerste stap.
  • Kies voor een WordPress thema dat goed bij jouw blog of merk past
  • Zorg voor een goede zichtbaarheid van je blog op mobiele browsers
  • Gebruik de bronnen die WordPress aanbiedt, mocht je vastlopen
  • Focus op de basis van je blog
  • Leer en begrijp SEO
  • Gebruik een lijstje van HTML/CSS-code die je veel gebruikt
  • Denk eens na over het inschakelen van een SEO-specialist
  • Maak genoeg backups van je blog
  • Gebruik SEO plugins voor je blog
  • Gebruik professionele webhosting
  • Voeg polls toe aan je blog door middel van plugins
  • Zorg dat je blog altijd up-to-date is. WordPress brengt regelmatig updates uit
  • Koop een bestaande website en probeer hier eens mee te oefenen, mocht je nog onzeker zijn
  • Gebruik een redirect, mocht je pagina’s veranderen of verwijderen
  • Gebruik trackingcodes en pixels om de bezoekers op je website te tracken
  • Maak gebruik van een simpele weergave van je media.
  • Zorg voor een veilige website
  • Wil je veel bijwerken? Gebruik dan eens een bulk editor
  • Bescherm je blog tegen spam
  • Kies een passend thema en een passende domeinnaam voor je blog

De promotie van je blog

De beste promotie voor je blog is natuurlijk kwaliteit. Als je content van hoge kwaliteit produceert, wordt je blog meer gelezen. Ook het onderwerp van je blog is natuurlijk van belang. Sommige onderwerpen zijn oververtegenwoordigd in de blogmarkt, en als het primaire doel van je blog is om er geld mee te gaan verdienen, kies dan een onderwerp dat adverteerders aanspreekt. Indien je een blog hebt voor je bedrijf, of als hobby, dan kun je natuurlijk wat meer zelf je eigen weg aanhouden.

E-mailmarketing is een goede manier om je huidige bezoekers te behouden. Zet een veld op je blog waar bezoekers zich in kunnen schrijven. Nu kun je ze een nieuwsbrief sturen, of een mailtje als er een nieuwe post online is gekomen. De mailinglist zorgt ervoor dat je een betere binding kunt creëren met je vaste bezoekers, en je eventueel affiliate links kunt promoten.

Naast dat je je huidige bezoekers wilt behouden, wil je natuurlijk ook nieuwe bezoekers op je blog krijgen. Sociale media is een geweldige manier om nieuwe bezoekers te krijgen. Deel je blog en vraag je vrienden dit ook te doen. Hierdoor wordt je bereik al meteen vergroot. Als je content dan ook nog eens van perfecte kwaliteit is, gaat dit helemaal snel. Indien je gebruik maakt van sociale media, gebruik dan social media buttons om je lezers naar je sociale mediakanalen te leiden. Vergeet ook niet een link naar je blog op je sociale mediakanalen.

Ben niet verlegen: vertel iedereen over je blog. Zelf actief comments achterlaten op andere blogs en websites is ook een goede manier om je blog te promoten. Op bijna iedere blog kun je je link achterlaten als je een comment plaats. Let hier wel mee op: ga niet spammen en lever positieve, informatieve comments. Met negativiteit is geen enkele blog groot geworden. Houd het positief.

Werk ook eens samen met andere bloggers: schrijf voor elkaar eens wat posts, ben actief op forums die gerelateerd zijn aan het onderwerp van jouw blog en zorg er vooral voor dat je regelmatig blijft posten. Zeker iedere week, maar iedere dag of iedere 2 dagen verdient de voorkeur. Dit is de belangrijkste tip: niemand leest een verwaarloosde blog. Als je een tijdje niet goed kunt bloggen, kun je ook blogposts klaarzetten. Deze kun je van tevoren schrijven en worden dan op een aangegeven, later tijdstip automatisch gepubliceerd.

Neem ook eens de tijd om de competitie te analyseren. Denk eens aan andere blogs die werkzaam zijn in jouw onderwerp. Welke zijn succesvol en wat doen zij goed? Ook verschillende tools kunnen traffic en groei van een website analyseren. Hoe lang duurde het voordat andere blogs populair werden?

Zorg voor het plezier in het bloggen!

Veel bloggers houden er snel mee op, omdat het erg moeilijk is om snel resultaat te zien. In onze resultaatgerichte samenleving hebben veel mensen geen geduld meer om te wachten op een goed resultaat. Terwijl nog steeds geldt: goed werk heeft tijd nodig. Heb je niet het gewenste resultaat met het bloggen? Lees de promotie- en SEO-tips nog eens door. Met de juiste online marketingstrategie kan iedere website namelijk aan de top komen.

Geld verdienen met je blog: van je blog je baan maken

Als je een goede blog hebt, is het zeker mogelijk om er een aardig zakcentje mee te verdienen. Met Google Adsense is het mogelijk om advertenties op je blog weer te geven, en daar geld voor te krijgen. Verkoop je producten gerelateerd aan je blog? Adverteer deze dan op je blog met adsense.

Je kunt ook advertenties verkopen aan bedrijven. Als je blog erg populair is, zullen bedrijven in de rij staan voor een advertorial, review of een ander soort blogpost, waar jij dan vervolgens een betaling voor krijgt. Zo zijn er vele bloggers die enkel leven van de inkomsten die hun blog genereert. Indien je hiervoor open staat, zorg dan voor een duidelijke contactpagina, met eventueel je mailadres en/of een contactformulier.

Je eigen blog starten kan dus een lucratieve bezigheid zijn. Zorg er wel voor dat je je inkomen altijd divers houdt. Zorg dat je een goede mailinglist hebt, die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld je eigen producten of e-books te promoten!! Dat is echt mijn favoriete manier om geld te verdienen met je blog!

Tot slot

Inmiddels weet je alles over hoe je binnen  20 minuten al een blog kunt beginnen.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat het tijd en geduld kost voordat je werk vruchten gaat afwerpen maar als je consequent volhoudt is eindigen op die exclusieve eerste pagina van Google’s zoekresultaten zeker mogelijk.

Wil jij met je blog de top van Google bereiken? Meld je dan gratis aan voor de online training:  

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je blog veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • Hoe je op de meest belangrijke zoektermen bovenaan in Google kunt komen.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je duizenden euro’s extra omzet kunt draaien met je blog!

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>