Wordpress handleiding

De ultieme wordpress handleiding voor maximaal blog succes!

Bloggen is werkelijk waar een fantastische manier om hoog in de zoekmachines te komen en je online business vanuit de KERN te versterken. Het beste en simpelste systeem om een blog op te bouwen is WordPress, dit is een zogenaamd “content management systeem” (CMS) waarmee je zonder technische kennis je artikelen kunt publiceren en potentieel de zoekmachines kunt domineren.

Ik weet nog goed toen ik ergens in 2006 voor het eerst online wilde gaan met een website en had maar een HTML cursus gedownload om snel te kunnen starten.

Snel ging het niet! Na een hele avond tutorials volgen kon ik het lettertype veranderen en de tekst rood maken. 

Toen realiseerde ik mij ook dat ik een alternatief nodig had en niet eerst weken ga zwoegen om HTML te leren, ik kon mijn tijd beter spenderen dacht ik..

Toen stuitte ik op het CMS systeem WordPress dat toen relatief nieuw was en na de bekende 5 minuten installatie was ik online!

Sindsdien heb ik nooit meer afstand genomen van mijn trouwe vriend WordPress en het is verreweg het meest simpele website systeem om mee te bloggen en bergen met bezoekers naar je website te krijgen. 

Nu zijn er natuurlijk ook andere systemen zoals Joomla, Drupal etc. Echter, ik vond deze nooit zo prettig werken als WordPress en als je nog geen website hebt wil ik je ook echt aanbevelen om voor WordPress te gaan!

Waarom?

Gratis, eenvoudig, enorme user base, eindeloze mogelijkheden en het is de nummer #1 wereldwijd!

Maar met WordPress alleen ga je niet hoog komen in Google, het is een CMS systeem en dat betekent dat er waardevolle content in moet staan voordat je ook maar 1 bezoeker organisch gaat krijgen.

De harde waarheid is dat de meeste websites nooit boven het maaiveld zullen uitkomen doordat er een aantal fouten structureel gemaakt worden.

Om je hierbij te helpen zal ik al mijn ervaringen op het gebied van WordPress met je delen. Dit zal voor een beginner relevant zijn omdat ik de basis van WordPress ga uitleggen. Voor de gevorderde WordPress gebruiker is vooral het onderdeel ‘’Blogpost optimaliseren” relevant omdat dit echt laaghangend fruit is.

Waar gaat dit artikel over?

Dit artikel zal alle ins & outs toelichten over WordPress, het is relevant voor de absolute beginner als de gevorderde WordPress gebruiker. Gebruik je WordPress op de juiste manier, dan kun je binnen no time in de topresultaten belanden van de zoekmachines. Pas je WordPress op de verkeerde manier toe, dan zal je website nooit boven het maaiveld uitkomen.

De essentie is waardevolle content en dat koppelen aan WordPress is de sleutel tot succes!

Voordat we gaan beginnen:

Ik heb een handige A-Z checklist uitgewerkt met de beste tips om je blogpost te optimaliseren voor hoge posities in Google, klik hier om de checklist te downloaden.

De basis van WordPress in vogelvlucht

WordPress geeft jou de mogelijkheid om zonder technische kennis een effectieve website te bouwen dat in principe zoekmachine vriendelijk is en eenvoudig te beheren is. Met andere woorden, je hebt geen website bouwer en designer nodig om je website de lucht in te krijgen.

Daarnaast is WordPress ook nog gratis en open-source wat betekent, dat de code van WordPress is vrijgegeven waardoor getalenteerde programmeurs toevoegingen kunnen bouwen waardoor WordPress nog beter wordt.

Doordat WordPress gratis en eenvoudig te gebruiken is, is het wat mij betreft het beste platform om een website mee te bouwen en te beheren. Daarnaast zit er ook nog een hele actieve community achter waardoor fouten snel verholpen worden en je niet zo snel vast komt te zitten.

Het mooiste is nog wel dat je vrijwel geen technische kennis nodig hebt waardoor je veel sneller van start kunt gaan. De meeste ondernemers hebben geen uitgebreide HTML kennis paraat of zijn een getalenteerde designer, maar hebben ook geen dikke budgetten om een website te laten bouwen. WordPress lost al deze problemen op waardoor het uiteraard het meest gebruikte website systeem is.

 uitleg wordpress

Voordelen:

  • Simpel – je kunt een WordPress site binnen een paar minuten online hebben. Daarnaast is de software ook zo opgezet dat je geen training nodig hebt omdat het intuïtief is zoals een iPad.
  • Uitbreidbaar – WordPress heeft door de grote user base een hele berg aan toevoegingen, tools en plugins zodat je eenvoudig je website op maat kunt krijgen zonder een programmeur. Denk dan aan een webshop toevoeging, apart design per pagina, Facebook chat etc.
  • Sterke community – de user base is ENORM en achter WP staat een sterke community met fans. Hierdoor krijg je snel antwoord op specifieke vragen en dit zorgt er tevens voor dat de CMS steeds beter aan het worden is.
  • Bescherming tegen spam – via (Akismet)
  • Goede structuur – door te werken met categorieën, tags en archieven waardoor er out of the box structuur in je site zit.

WordPress komt in twee smaken

Nu kun je wordpress krijgen in twee smaken, de eigen gehoste versie of via een account bij WordPress.com en WordPress.org. Dit is een optie indien je niet wordpress wilt downloaden, installeren en gebruik wilt maken van alles zonder een eigen server te hoeven aanschaffen.

Nu ben ik zelf hier compleet geen voorstander van als je serieus bent om een online business op te bouwen. Dit komt enerzijds dat er restricties aan verbonden zijn door alles bij hun te doen. Daarnaast is het ook niet toegestaan om advertenties te plaatsen of aanpassingen te verrichten aan de code. Dit is alleen geschikt voor mensen die willen bloggen en meer niet.

Nu dat we dat hebben opgehelderd is het duidelijk dat je de versie moet hebben waar je hosting voor nodig hebt. Gelukkig zijn de prijzen door de jaren heen gigantisch gedaald en heb je al hosting voor een paar euro per maand!

Ik ben zelf ooit begonnen met Bluehost (Amerikaanse hosting) puur vanwege het feit dat de concurrentie daar vele malen groter is en je een beter pakket hebt voor minder geld.

Echter, in Nederland zijn er inmiddels ook zat webhosting providers waar je voor een paar euro per maand al fatsoenlijke hosting hebt. Een extra tip hierbij is om te gaan voor een hosting provider waar je met een paar klikken WordPress geïnstalleerd hebt zodat je niet zelf hoeft te gaan klooien om het te installeren.

Soorten WordPress websites

Een mooie trend is dat steeds meer bedrijven een WordPress site hebben in plaats van een statische corporate site waar je duizenden euro’s voor moet neertellen.

Ik ben zelf ook jaren geleden begonnen met een WordPress site en in het beginstadium was ik full time blogger en heb dat later aangevuld met marketing activiteiten. En dat is dan ook direct zo tof aan WordPress, je kunt het op meerdere manieren inzetten. Van een persoonlijk reisblog, naar een business website tot een webshop, er zijn enorm veel mogelijkheden!

WordPress installeren is een piece of cake!

WordPress Dashboard als thuisbasis

Zodra je WP hebt geïnstalleerd of een account aan hebt gemaakt (beter is van niet) kun je inloggen in je WordPress website en zie je de dashboard. Dit kun je het beste zien als je thuisbasis van waaruit jij kunt opereren om een super succesvolle online business op te bouwen. In de dashboard kun je je website op maat maken en je website slim beheren.

Inloggen in wordpress

Om naar de dashboard te gaan open je webbrowser en gebruik de gegevens die je bij de installatie hebt ontvangen, meestal is dat:

http(s)://www.jedomeinnaam.com/wp-login.php

Vervolgens vul je je gebruikersnaam en wachtwoord in en klaar is Kees! Een belangrijke tip is om regelmatig je wachtwoord te wijzigen en niet een gebruikersnaam te gebruiken dat standaard is, zoals admin.

In het geval dat je je wachtwoord bent vergeten kun je op de knop ‘’wachtwoord’’ vergeten klikken en krijg je de mogelijkheid via de e-mail om je wachtwoord te wijzigen. Ik gebruik zelf overigens Lastpass om mijn wachtwoorden te beheren zodat je niet met hetzelfde wachtwoord overal aan het inloggen bent.

Ik zou zeggen, klik op inloggen en neem een kijkje in de backend van je website!

Ben je ingelogd? Mooi systeem of niet? Het eerste wat je wellicht opvalt zodra je inlogt is een overzicht met hoe je blog er voor staat, de overview:

wordpress-dashboard

*Hoeveelheid berichten – dit is een kengetal waar ik persoonlijk veel waarde aan hecht, want een succesvolle blog heeft veel waardevolle artikelen, zorg er daarom voor dat dit tenminste op weekbasis aan het toenemen is.

*Hoeveelheid pagina’s – hier zet ik meestal de standaard pagina’s in zoals een contactpagina, over ons pagina, algemene voorwaarden en verkooppagina’s om maar wat te noemen.

*Hoeveelheid reacties – een blog waar veel interactie is doet het natuurlijk enorm goed in de zoekmachines. Dit kun je ook wel zien als UGC (user generated content), als je een waardevol artikel hebt waar 200+ comments onder staan is dat artikel natuurlijk van monsterlijke proporties geworden qua hoeveelheid woorden en relevantie.

Een regel dat ik persoonlijk handhaaf is om ervoor te zorgen dat er op elke reactie een antwoord gegeven wordt, zodoende bouw je een mooie achterban op en creëer je een band met je bezoekers en neemt de hoeveelheid content alleen maar toe, want 200 comments is meer content dan een monster artikel alleen.

Nu dat je ziet hoe de achterkant van WordPress werkt en eruit ziet, is het nu tijd je website goed in te richten.

Stap 1: Verander de titel, beschrijving en tijdzone

Out of the box is de titel van je website een standaard wordpress titel en dat dekt natuurlijk de lading van je website niet. Bij instellingen in de dashboard kun je eenvoudig dit aanpassen, ik open zelf altijd kladblok en maak een breindump over de titel en waar de website over zal gaan.

Zodra je dat hebt aangepast, klik op opslaan en klaar is Kees!

Stap 2: Een goede permalink structuur

Met permalink doel ik op de site structuur of de URL van je artikelen, standaard is dit niet optimaal en ik gebruik zelf altijd berichtnaam om Google vriendelijke URL’s te hebben.

wordpress permalinks

Stap 3: De juiste lees instellingen

Hier kun je aanpassen wat de bezoeker te zien krijgt, voor de homepage selecteer ik altijd mijn laatste artikelen zodat de homepage niet statisch is en lekker in beweging is.

Stap 4: Verwijder rommel die je niet nodig hebt

Gelukkig is wordpress standaard al aardig opgeschoond, maar het kan toch voorkomen dat er aantal thema’s instaan, plugins of andere zaken die je niet nodig hebt. Het is fijn om met een schone lij te beginnen en het eerste wat ik doe is de standaard thema’s te verwijderen, de voorbeeld pagina’s, berichten en plugins die ik niet nodig heb.

Het risico is wanneer je dit laat staan dat na verloop van tijd deze geen updates hebben ontvangen en een kwetsbaar lek kunnen worden voor hackers om in je website in te breken.

Nu dat wordpress klaar voor gebruik is wil je natuurlijk ook dat het er een beetje fatsoenlijk uitziet. Gelukkig kun je met een paar klikken een thema downloaden en installeren waardoor je website vrij snel een professionele uitstraling krijgt.

Stap 5: Categorieën zorgen voor focus en een epic content strategie

wordpress categorie aanmakenWat WordPress uniek maakt is dat je kunt werken met categorieën, deze kun je vinden bij berichten en categorieën. Dit betekent dat je je artikelen in een specifieke categorie kunt zetten zodat je gaandeweg een monster blog aan het opbouwen bent.

Dit artikel staat bijvoorbeeld in de categorie “Wordpress” en “Bloggen” en na een tijdje zitten je categorieën bomvol waardevolle artikelen en gaan de categorie pagina’s ook ranken in de zoekmachines!

Ik zie zelf categorieën als het geheime ingrediënt waarom WordPress sites het vaak veel beter doen dan andere CMS systemen.

Maar goed, je hebt nu een kijkje genomen hoe WordPress werkt, je hebt een paar categorieën aangemaakt op basis van je favoriete zoektermen, nu is het tijd om de layout ook een update te geven, gelukkig is WordPress daar ook een baas in!

Stap 6: WordPress themes om je blog te pimpen

Een van de meest krachtige eigenschappen van WordPress is dat ontwikkelaars vrij software kunnen ontwikkelen voor het platform. Het gevolg is dat je direct toegang hebt tot een design waar de meeste bureau’s niet aan kunnen tippen.

Nu komt WordPress out of the box met een aantal gratis thema’s en deze zijn best goed om mee te beginnen. Sterker nog, mijn filosofie is om de achterkant goed te zetten en eerst de focus te leggen op een epic content strategie voordat je aan de slag gaat met design.

Echter, doordat WordPress zo simpel is kun je ook al direct een mooi design installeren en dat is helemaal belangrijk als je al direct gaat adverteren of als je in de B2B markt zit.

Premium themes voor een snelle start

Nu zijn er duizenden thema’s beschikbaar en de meeste zijn best prima om mee te beginnen. Echter, ik ben van mening dat als je echt grote stappen wilt zetten het handig is om dat vanaf het begin goed in te richten.

De beste thema’s zijn ook gebaseerd op een framework, dat betekent dat er een complex systeem achter staat met extra features waar een gratis variant echt niet aan kan tippen. Mijn advies is dan ook om direct van start te gaan met een premium thema en niet voor goedkoop te gaan.

Hieronder een overzicht van de beste thema’s anno 2016:

Phoenix (imu.nl)

Deze website draait op Phoenix en dat is een totaaloplossing waarbij je direct toegang hebt tot een bewezen effectief premium template dat constant getest en verfijnd wordt. Ik moet zeggen dat het heerlijk is dat er een goede community achter staat en dat je compleet niet met technische zaken bezig hoeft te zijn.

Voor mij is Phoenix een echte no brainer omdat het naast een mooi design ook gericht is op conversie, iets wat je in WordPress land bijna nergens aantreft. Ik werk liever met een template dat getest is, gebaseerd is op de Google Design Guidelines en ondersteunt wordt door een ijzersterke community dan werken met een systeem waar je er alleen voor staat.

  • Meest complete WordPress totaaloplossing ooit
  • Design gebaseerd op de Google Guidelines voor maximale conversie
  • Mobiel ziet het er slick uit
  • Geen technische kennis nodig
  • IJzersterke community

Naast Phoenix heb je in de WordPress universum ontzettend veel thema’s, de gratis varianten ben ik niet over te spreken omdat deze te weinig features hebben en niet altijd geüpdatet worden.

Genesis

Genesis is een van de meest bekende WordPress thema’s en heb ik zelf voor een korte tijd ook mee gewerkt. Het is een krachtig systeem en de kosten zijn relatief laag. Het werkt met zogenaamde kind-thema’s waarbij je door de thema bibliotheek kunt scrollen en een thema kunt selecteren dat het beste bij je business past.

Nu moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk Genesis niet heel eenvoudig vond werken out of the box. Het is eerder geschikt voor geavanceerde WordPress gebruikers omdat de “learning curve” wel aan de hoge kant ligt en je eerst door een serie tutorials moet worstelen voordat je met het systeem kunt werken.

  • Veel mogelijkheden m.b.t. verschillende thema’s
  • Wereldwijd een van de meest bekende frameworks van WordPress
  • Geschikt voor geavanceerde WordPress gebruikers

Headway

Headway is echt een droom die uitkomt voor designers omdat je totale vrijheid hebt. Alles werkt met de zogenaamde drag & drop editor waardoor je praktisch elk element kunt aanpassen. Denk dan aan de layouts, kleurschema, lettertype etc.

Het doel van Headway is dan ook dat je eenvoudig een website kunt bouwen en helemaal los kunt gaan qua design.

Nu heb ik zelf Headway getest en je moet echt van A tot Z alles gaan doen en begin je als het ware met een leeg canvas dat je zelf helemaal kunt invullen.

  • Veel mogelijkheden en ultiem voor de designers onder ons
  • Werkt via Drag & Drop en technische kennis is maar minimaal nodig
  • Een leeg canvas en je zult echt alles zelf moeten invullen

Elegant

Elegant themes is geen framework maar eerder dat je toegang krijgt tot een hele berg themes, dit kan interessant zijn als je een simpele website zoekt dat er mooi uit moet zien. Voor een kleine investering krijg je toegang tot 85+ thema’s waardoor het echt een no brainer is qua thema’s. Kortom, niet zoals bij Headway krijg je out of the box een website waar je alleen nog maar een paar dingen hoeft aan te passen.

Zo heb ik zelf Elegant een keer gebruikt voor een simpele template dat werkt als een verkooppagina.

  • Enorme berg templates zodat er voor iedereen wel wat soeps is
  • Eenvoudig op te zetten omdat het geen complex framework is
  • Minder mogelijkheden dan Phoenix, Genesis en Headway.

Themify

Deze kwam ik tegen tijdens het onderzoek doen voor de inhoud van dit artikel en ik moet zeggen dat ik aardig onder de indruk ben over de beloofde features.

Je krijgt direct toegang tot allerlei templates en een eenvoudige drag & drop builder, dit betekent dat je met de builder eenvoudig je website kunt aanpassen aan je behoeften.

  • Enorm veel features
  • Veel custom mogelijkheden
  • Zelf nog niet getest

Gantry

Dit is de framework waar optimalegezondheid ooit op draaide en dat komt omdat ik tot nu toe nog geen framework ben tegen gekomen waar je aparte layouts kunt maken op basis van categorieen, berichten en pagina’s. Dat betekent dat de categorie afvallen bijvoorbeeld een andere layout, sidebar, main menu, footer etc. kan hebben dan de categorie recepten. Dit is vooral handig als je wilt werken met aparte call to actions.

Nu is er wel 1 groot nadeel aan verbonden, snelheid! Doordat je zoveel aparte templates kunt bouwen wordt het thema na verloop van tijd traag. Het ging zelfs zo ver dat ik dedicated hosting + cloudflare premium heb om de snelheid te waarborgen.

  • Mogelijkheid om per bericht, pagina en categorie een apart design in te stellen
  • Het framework en standaard thema is gratis
  • Werkt heel simpel omdat alles Drag & Drop is.

Thrive themes

Thrive is een zeer belovend bedrijf en de thema’s zijn clean en doen wat het moet doen. Helemaal in combinatie met de thrive builder en thrive leads. Wat mij betreft heeft Thrive de beste optin plugin doordat ze constant updates uitbrengen en deze gebruik ik zelf ook. De thema’s van thrive zijn wel een beetje saai en met de builder kun je er wel wat moois van maken.

  • Gericht op conversie
  • Totaaloplossing door andere? plugins Thrive
  • Qua design loopt het achter t.o.v. andere thema’s

Overige WordPress thema’s

  • Thesis 2.0 (heel bekend vanwege SEO voordelen)
  • Pagelines (drap & drop editor)
  • Ultimatum (ook builder)

Welke is het beste?

Dit is compleet afhankelijk van wat je doelstelling is met je website. Ik ben zelf erg gecharmeerd van Themify vanwege alle features, maar zal deze nog uitgebreid moeten testen.

Verder ben ik zeker te spreken over Phoenix omdat heel veel werk uit handen wordt genomen en alles out of the box goed werkt. Hierdoor heb je geen 20+ plugins nodig om voldoende functionaliteit te hebben met je blog. Momenteel draai ik op ThriveThemes vanwege de Architect (nieuw) en prima integraties met tools. 

Samengevat:

  • Thrive themes door de Thrive Architect en thrive leads (super goede optin plugin).
  • Phoenix van de IMU door de constante ontwikkeling, support en getest design.
  • Genesis doordat het een doorgewinterd systeem is met voldoende mogelijkheden, niet geschikt voor beginners.
  • Themify als nieuw signaal en enorme mogelijkheden, ik ga deze zelf nog testen.
  • Gantry vanwege de enorme mogelijkheden om custom designs over je hele website te hebben zonder dat je dit per pagina apart moet selecteren.

Nu dat je weet hoe het zit met thema’s en welke op dit moment het beste werken voor je website is het tijd voor een stukje over plugins, want plugins is de geheime saus van WordPress omdat je eenvoudig functionaliteit kunt toevoegen zonder een programmeur te hoeven inschakelen.

Nu heeft dit wel nadelen omdat je na verloop van tijd met een hele berg plugins zit die niet geüpdatet zijn of niet langer compatibel zijn met de nieuwste versie van WordPress, maar los daarvan heeft het voor mij een groot verschil gemaakt omdat je niet langer afhankelijk bent van de technische dienst als je iets nieuws wilt.

Stap 7: Extra functionaliteit met de beste WordPress plugins

Als je vanuit de WordPress dashboard zoekt zul je versteld staan hoeveel plugins er wel niet zijn. Op dit moment zijn er maar liefst 44.362 plugins beschikbaar die 1.262.852.483 keer gedownload zijn.

Ongelooflijk of niet!

Dus je hebt de keuze uit 44k plugins, welke heb je nu echt nodig?

In dit geval is het belangrijk om niet teveel plugins te installeren, puur omdat het een groot nadeel heeft en dat is dat je website trager zal worden, je een risico loopt dat het niet meer werkt met de nieuwste versie van WordPress en beveiligingsrisico’s doordat de auteur zijn plugin niet langer aanpast.

Mijn eigen regel is daarom ook, less = more en installeer alleen plugins die regelmatig geüpdatet worden en goede reviews hebben.

Gelukkig kun je dit heel eenvoudig zien door desbetreffende plugin even op te zoeken en je ziet direct de sterretjes staan.

wordpress wereldwijd

Kortom, zorg ervoor dat je niet straks de aandoening ‘’plugin-itis’’ krijgt en je constant plugins aan het installeren en updaten bent, het is heel verleidelijk om veel tijd te spenderen aan deze tak van sport, maar het is niet de core business van je website!

Dat is overigens ook direct de reden waarom deze website draait op Phoenix zodat ik niet meer bezig ben met de technische aspecten van WordPress en simpelweg artikelen ga schrijven, het draait allemaal om de juiste focus!

Nu dat we de disclaimer behandeld hebben zal ik je nu een lijst geven met de absolute MUST HAVE plugins voor je blog:

#1 WordPress SEO door Yoast

Verreweg de allerbeste SEO plugin ooit ontwikkeld en heeft voor mijn websites echt een groot verschil gemaakt. De kans is groot dat je deze plugin al hebt geïnstalleerd of van gehoord hebt. Yoast SEO is meer dan een plugin maar een compleet systeem om je SEO op orde te krijgen en dat maakt het een mega waardevol onderdeel van je arsenaal om hoog te komen in Google.

Ik heb zelf de premium versie vanwege de handige toevoeging ‘’redirects’’ zodat je eenvoudig kapotte links kunt sturen naar de juiste variant en je niet weer een andere plugin nodig hebt.

#2 W3 total cache / wp super cache

Caching is zeker essentieel voor je website omdat WordPress dynamisch is en na verloop van tijd best wel traag kan worden. De ultieme oplossing is om een caching plugin te installeren zodat je website veel sneller geladen zal worden. Kortom, w3 total cache optimaliseert je website voor snelheid waardoor je website binnen een paar seconden ingeladen is.

Een mooie toevoeging als het gaat om snelheid is Cloudflare en je website testen op basis van snelheid doe ik altijd met GTMETRIX.com

#3 Blogvault / Backup Buddy

blogvaultIk slaap beter omdat ik weet dat er automatisch een backup wordt gemaakt van mijn website. Nu kan het zijn dat je hosting dit al voor elkaar heeft waardoor dit niet een essentiële stap is, maar weet je wel zeker of je hosting backups maakt en wat gebeurt er als deze failliet gaat?

Dat laatste heb ik zelf meegemaakt waardoor ik pas na een week toegang kon krijgen tot mijn bestanden en backups. Dit is natuurlijk een ramp voor je ranking, omzet en gemoedsrust.

Gelukkig had ik de dienst Blogvault aanstaan en deze maken automatisch een backup van je website 1x per dag op hun server, vervolgens kun je deze uploaden naar je dropbox of met een paar klikken exporteren naar een andere webserver. In mijn geval heeft dat betekent dat ik na het faillissement van de webserver dezelfde dag weer online was.

Een alternatief is backup buddy en deze heeft ook de mogelijkheid om backups te uploaden naar een externe bron zoals dropbox, google drive of amazon S3. Echter, deze is wel server intensief waardoor mijn voorkeur absoluut uitgaat naar Blogvault.

#4 Sucuri website scanner

sucuriSucuri is een dienst dat je website in de gaten houdt als het gaten om spam injecties, hackers en de premium versie zal zelfs je website opschonen. Nu was een tijd geleden mijn website opengebroken en kreeg ik heel netjes van Sucuri een melding dat er spam injectie heeft plaatsgevonden.

Vervolgens heb ik een ticket aangemaakt en dezelfde dag was alles opgeschoond en de beveiliging verscherpt. De reden van de hack kwam door een oude wordpress versie, dus altijd updaten!

#5 Easy Social Share Buttons

Dit is een premium plugin maar is de investering zeker waard. Je kunt met een paar klikken aan de zijkant een social media floating bar installeren, onderaan, bovenaan, speciaal voor mobiel etc. etc. etc. Het is een eerder een totaaloplossing dan een plugin en wat mij betreft de nummer 1 plugin als het gaat om social media voor WordPress.

#6: WP FORMS / CONTACT 7

Het is handig om een contactformulier op je website te zetten. De meeste zijn niet echt gebruiksvriendelijk of je moet werken met allerlei codes. WP Forms is een drag en drop editor waardoor je met een paar klikken een goed werkend contactformulier op je website hebt. De lite versie is voldoende voor een simpel formulier, de pro versie als je meer features nodig hebt.

#7: Thrive leads

Veel marketeers zeggen het niet voor niets, de money is in the relationship in the list. Kortom, een super effectieve strategie om geld te verdienen met je blog is door email adressen te verzamelen. Gelukkig kun je met WordPress vrij eenvoudig je website omtoveren in een optin machine zonder dat het als storend wordt ervaren.

Naast Phoenix dat out of the box geweldige optin formulieren aanbiedt is Thrive Leads ook een mooie toevoeging. Hiermee kun je pop-ups maken in content formulieren, onderaan artikel speciale sliders voor mobiel en nog veel meer.

Het mooiste is dat je Thrive Leads op basis van categorieën kunt laten zien, zodoende zou je per categorie een aparte optin kunnen aanbieden waardoor je waarschijnlijk de hoeveelheid optins per dag gigantisch gaat verhogen!

Naast Thrive Leads heb je ook andere plugins. Echter, ik heb ze allemaal getest en naast Phoenix is Thrive Leads verreweg de beste plugin!

Stap 8: Je blogpost als een SEO expert optimaliseren

WordPress is een super simpel systeem om content mee te plaatsen, en dat laatste is ook echt waar het om draait. Je kunt de beste plugins en thema hebben ooit ontwikkeld, maar zonder een hele berg waardevolle artikelen zul je nooit veel bezoekers krijgen op je website.

Maar voordat je artikelen online gaat zetten is het handig om je artikel op de juiste manier te optimaliseren zodat je veel sneller hoog in de zoekmachines komt te staan. Doe je dit niet? Dan kan het meerdere maanden of zelfs jaren duren voordat je een goede positie bereikt hebt, het is dus wel de moeite waard om dit je eigen te maken.

Gelukkig zal het na een tijdje vanzelf gaan en door de focus te leggen op de 80/20 regel hoef je het ook niet perfect te doen. Vergeet niet dat het doel van Google is om de werelds’ informatie voor iedereen toegankelijk te maken.

Met andere woorden, epic content staat bovenaan en matige content staat op pagina 10 van Google.

En als je gaat analyseren welke artikelen over het algemeen hoog staan hebben deze het volgende in gemeen:

  • Dikke artikelen, geen dunne content
  • Multimediaal, maakt gebruik van afbeeldingen, video’s, infographics etc.
  • Goed geoptimaliseerd qua SEO
  • Veel shares / engaging content
  • Veel backlinks (waardevol artikel)

De eerste stap is dan ook om in Word / Pages of gewoon in WordPress een artikel te schrijven. Leg de focus op een goede structuur (zoals een werkstuk) en maak het epic! Dat betekent dat je voldoende research doet en niet komt met een slap artikel dat je in 30 minuten kunt schrijven. De toppers in de zoekmachines zijn dikke artikelen en dat moet altijd de basis zijn.

Vervolgens log je in je WordPress omgeving in, klik je op berichten en je ziet een super eenvoudige interface om artikelen mee online te zetten.

Bij de titel plak je of schrijf je de belangrijkste titel, probeer je aan de marketing regels te houden door het interessant te houden, een saaie titel zal niet zo snel op geklikt worden.

De tweede stap is om in het tekstvlak (visueel) de tekst te typen of er in te plakken! Soms kan dit voor wat opmaak problemen zorgen en dat kun je verhelpen door op het icoontje Word te klikken zodat je geen opmaak issues krijgt.

Wat ik zelf doe is ook de tekst even controleren in de ‘’TEKST’’ viewer zodat je geen rare fouten ziet in de code en dit direct kunt oplossen.

De derde stap is om interne links toe te voegen waar het waardevol is. Mijn eigen regel is om zowel interne als externe links toe te voegen als het een toegevoegde waarde heeft. Dat betekent dat ik mij niet aan SEO regeltjes ga houden, het oogpunt is altijd de lezer en niet de laatste tips in SEO land wat beter is.

Daarbij maak ik ook NIET gebruik van een automatische interne linking tool omdat ik nooit een goede heb kunnen vinden en liever de controle wilt houden over de links. Het nadeel is dat je om de tijd terug moet gaan om de artikelen up te daten met interne links.

De vierde stap is om ook afbeeldingen toe te voegen, het gaat om rijke content en een hele lap tekst (maak gebruik van korte alinea’s) is niet prettig om te lezen! Voeg daarom ook afbeeldingen toe zodat het voor de bezoeker een fijne ervaring zal worden. Een foto zegt immers meer dan 1000 woorden.

alt tag / tekstEen afbeelding kun je eenvoudig toevoegen door op de knop ‘’Add Media / Media Toevoegen’’ te klikken en deze up te loaden. Vervolgens kun je deze uitlijnen hoe jij dat wilt.

Belangrijk bij afbeeldingen is om de ALT Tag in te vullen en de beschrijving zodat je ook gevonden gaat worden in de Google Afbeeldingen search en je artikel relevanter zal worden.

EXTRA TIP: Als je werkt met shared hosting is het aan te bevelen om de afbeelding te hosten bij een CDN / amazon s3. Dit betekent dat je de krachtige servers van amazon gebruikt zodat je website niet zal vertragen wanneer je teveel afbeeldingen hebt. Dit kan direct vanuit WordPress door dit toe te voegen (voor de pro’s) of door een amazon s3 account aan te maken.

De kosten zijn echt minimaal en praat je echt over een paar euro per maand en zet je direct een grote stap om je website snel te houden.

De vijfde stap is om je artikel in de juiste categorie te zetten. Nu kan ik dit niet sterk genoeg benadrukken, zorg dat je websitestructuur op orde is door te werken met categorieën. Dit betekent dat je wat onderzoek gaat doen over welke categorieën waardevol voor jou zijn, over het algemeen zijn dit de belangrijkste zoektermen waar je op wilt scoren!

EXTRA TIP: Tags maak ik zelf geen gebruik van puur omdat je snel duplicate content gaat krijgen.

De laatste stap is om je artikel op te slaan en dat doe je door op de knop ‘’opslaan als concept’’ en kun je direct met de preview knop zien hoe je artikel op de voorpagina eruit ziet, zodoende kun je qua opmaak aanpassingen verrichten zonder dat het online staat.

Maar zet het artikel nog niet online, de volgende stap is om Yoast SEO in te vullen zodat je SEO technisch gezien je blogpost ook op orde hebt.

Yoast SEO

Regelmatig bloggen is de essentie van SEO en met WordPress is dat echt een eitje. Maar je wilt natuurlijk dat je blogpost het veel beter doet dan de concurrentie! Dat doe je door je artikel zo goed mogelijk te optimaliseren voor de zoekmachines zonder de leesbaarheid van je artikel te verminderen.

Nu dat alles praktisch klaar is scroll je naar beneden naar het onderdeel YOAST SEO (als je dit niet kunt zien ga naar de scherminstellingen bovenin om deze aan te vinken). Vervolgens zie je de Google Snippet, oftewel hoe de bezoeker straks in Google je artikel zal zijn in de resultaten.

Dit zie ik persoonlijk als een advertentie en dit moet zo goed mogelijk zijn! Sla je deze laatste stap over dan praat je over potentieel duizenden bezoekers minder per jaar!

Het eerste wat je kunt aanpassen is de titel van de snippet, maak deze zo goed mogelijk en laat je copywriting skills erop los! Gebruik actieve taal en wellicht ook in de vorm van XXX tips, XXX stappen etc.

Wat ik zelf doe is de titel en domeinnaam voor extra autoriteit, bijvoorbeeld:

XXXX tips | Domeinnaam

Zorg ervoor dat je titel niet langer is dan 65 karakters omdat het dan ingekort zal worden door Google.

Daarna ga je de meta beschrijving invullen en dit is de inhoud van je zogenaamde advertentie.

*Heb je interesse om te leren om – of ontdek de geheimen om etc.

Door copywriting skills toe te passen zul je veel sneller een klik krijgen en stijgt de CTR en posities in Google, onderschat dit niet!

EXTRA TIP:

Ik zorg er altijd voor dat de nummer #1 zoekterm in de titel en meta beschrijving staan omdat daar mensen op zoeken en graag antwoord op willen krijgen.

Tot slot..

WordPress is echt een wonder om snel, eenvoudig en SEO geoptimaliseerd out of the box artikelen online te zetten en hoog te krijgen in de zoekmachines. Ik weet nog heel goed wat voor strijd het was om zonder WordPress een website te bouwen en artikelen fatsoenlijk eruit te laten zien.

Nu is het echt een eitje en je zult merken dat na een paar artikelen het hele SEO gebeuren vanzelf gaat en kun je echt gaan bouwen aan een solide content strategie. Want SEO technieken zijn waardevol, maar als je kijkt naar de 80/20 regel draait het om waardevolle content en als je dat dan ook nog gaat combineren met een aantal basisregels omtrent zoekmachine optimalisatie, dan gaat het helemaal hard met je blog!

Ik hoop dat dit artikel jou heeft kunnen motiveren om te gaan starten met WordPress, of als je al een doorgewinterde WordPress gebruiker bent om nog meer uit je blog te halen!

Voor meer tips over content marketing, SEO en handige checklists dat je aan je team kunt uitdelen of om je artikelen goed te optimaliseren, download dan de handige SEO Checklist door hier te klikken.

Heel veel succes en als je nog toevoegingen hebt, laat het mij zeker weten door hieronder een reactie achter te laten! Delen via social media wordt zeker gewaardeerd:).

Succes!

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!