seo handleiding

SEO: Ultieme Zoekmachine Optimalisatie handleiding

Het internet is wellicht een van de beste uitvindingen van de afgelopen paar eeuwen als je kijkt naar de impact dat het gemaakt heeft op de wereld. Grenzen zijn verdwenen en je hebt toegang tot een gigantisch netwerk van informatie.

Maar hoe kun jij met je business ook van de gigantische voordelen van het internet gebruik maken?

Het antwoord is: zoekmachine optimalisatie!

Wat mij betreft nog steeds een enorme kans in Nederland waarbij je relatief eenvoudig veel organische bezoekers op je website kunt krijgen.

Laten we dan ook eens gaan kijken naar de exacte 19 stappen om hoger in Google te komen met jouw website.

Iedereen is online en hoe kun jij met je product, dienst of boodschap klanten krijgen? Het antwoord is te vinden in jouw skill om SEO slim toe te passen en waardevolle content te maken.

Want waardevolle en relevante content is waar het allemaal om draait.

Een zoekmachine doet dan ook niks anders dan alle content online beschikbaar te maken.

Ik vergelijk Google altijd met een (online) bibliothecaris – ontworpen om alle content wereldwijd voor iedereen gratis beschikbaar te maken.

Google is de absolute heerser in de zoekmachines en heeft inmiddels een compleet imperium met producten en diensten opgebouwd in een relatief korte periode.

Bijna alles is gratis verkrijgbaar (freemium + premium verdienmodel) waardoor Google het Internet zeker in de positieve zin van het woord heeft weten te veranderen.

In dit artikel gaan we dan ook de basis leggen hoe jij met je website hoger kunt scoren in Google met zoekmachine optimalisatie.

Er gaan nogal wat mythes rond omtrent dit vakgebied waardoor veel ondernemers niet goed weten hoe ze gebruik kunnen maken van de enorme kansen dat SEO te bieden heeft.

We gaan het hebben over hoe jij je bestaande en nieuwe content beter kunt optimaliseren voor de zoekmachines, hoe je hoger kunt ranken in Google en wat nou echt een lange termijn strategie is.

Aan het einde van dit artikel hoop ik dat je praktische zoekmachine optimalisatie advies hebt gekregen!

Laten we dan eerst kijken wat Google precies doet?

Google: een zoekmachine gigant

Ik weet nog goed toen Google voor het eerst populair begon te worden en ik besloot om de oudere zoekmachines even te laten voor wat het is (altavista, lycos).

Direct viel mij op hoe zo’n stuk cleaner de layout is en hoe zo’n stuk beter de zoekresultaten zijn. In die periode waren het vooral de websites met de meeste keywords die bovenaan stonden.

Dit zorgde voor nogal wat frustratie om te vinden waar je echt naar op zoek was.

Je kon een pagina online zetten, volproppen met keywords en je staat op de eerste pagina. Sommige websites gingen dusdanig ver dat ze zelfs keywords transparant op een pagina zetten om nog meer te hebben dan de concurrent.

Zo moest ik een keer tijdens een evenement op de middelbare school voor RTV Drenthe antwoorden vinden op specifieke vragen.

Ik had daar dan 45 minuten de tijd voor en had die tijd echt nodig!

Met de zoekmachines uit die tijd zoals altavista, lycos, yahoo probeerde ik antwoord te krijgen op deze vragen.

Helaas geen succes.

Na 45 minuten zoeken lukte het mij nog steeds niet om alle vragen te beantwoorden. Met Google (en dankzij wikipedia) had ik binnen een mum van tijd antwoord gekregen.

Dit was voor mij dan ook direct de eerste hint om een betere zoekmachine te vinden, deze zoekmachine is Google geworden.

In het beginstadium was Google dan ook alleen maar een standaard zoekmachine, je typt een term in en je krijgt een lijst met relevante websites, typisch een bibliothecaris aan het werk.

Je kunt de headlines en korte beschrijvingen lezen (meta description) en door op de blauwe link te klikken kwam je op een hopelijk relevante website terecht.

Nu is het iets complexer dan dat 🙂 Google heeft inmiddels BrainRank (kunstmatige intelligentie) toegevoegd aan het algoritme om met de beste tools en resources specifiek voor jou de meest relevante informatie te tonen.

Als je een specifiek recept zoekt krijg je een lijst met websites vol met recepten. Zo kun je in de supermarkt binnen no time de ingrediëntenlijst vinden.

Als je meer te weten wilt komen over specifieke gezondheidsonderwerpen, krijg je een lijst met de top autoriteit websites op het gebied van gezondheid (hopelijk ook mijn website OptimaleGezondheid).

Indien je echt op zoek bent naar specifieke informatie over verschillende onderwerpen, dan tref je vaak wikipedia aan.

Naarmate mensen steeds vaker Google begonnen te gebruiken zag je een duidelijke trend dat de oude zoekmachines zoals altavista, lycos en Yahoo in populariteit daalde.

Om deze trend door te zetten besloot Google heel slim om steeds meer features toe te voegen om een nog sterkere positie te krijgen.

Denk aan de komst van Google Adwords waarmee je gericht kunt adverteren op Google. Dit is gebaseerd op het CPC (cost per click) model. Vervolgens kwamen er steeds meer tools en diensten bij zoals:

Google Analytics (freemium + premium)

Webmaster Tools (gratis)

Google Maps (gratis)

Google Drive (freemium + premium)

Google Docs (gratis)

De kracht is dat alles gratis is of een premium variant heeft! Sterker nog, ik heb office 365 op mijn computer staan, maar type dit artikel in Google Docs. Waarom? Het werkt voor mij beter. Zo kan ik de content delen met iemand van mijn team, ik heb altijd een backup en het is gratis 🙂

Het duurde ook niet lang en Google was gewoon de plek waar je online naar toe ging voor verschillende diensten. Mijn eerste bedrijf was 100% gericht op Adwords en mijn tweede bedrijf volledig op SEO.

Met andere woorden, je kunt een complete business (zelfs 6 figures) runnen door goed aanwezig te zijn op Google. Dit is ook direct de reden dat iedereen bovenaan wilt staan in Google. De hoeveelheid mensen die je dan kunt bereiken is buiten alle proporties vergeleken met traditionele marketingkanalen.

Hoe kom je hoger in Google?

Of waarom ben ik gedaald in Google? Op bovenaan in Google te komen en je sterke positie ook vast te houden kan eenvoudig of juist heel moeilijk zijn..

Op het keyword “afvallen” zijn duizenden en duizenden concurrerende websites te vinden, dit maakt het niet direct interessant om daar al je energie en tijd in te stoppen. Het is beter om even verder te kijken.

In de afvallen markt heb je honderden gerelateerde termen waardoor er altijd gouden pareltjes te vinden zijn.

Het laaghangend fruit vinden in Google is dan ook een kwestie van specifiek zijn en goed keyword onderzoek doen! Een “niche binnen een niche” kun je dit ook wel noemen.

In de afvallen markt zou je bijvoorbeeld een blogpost kunnen schrijven over “afvallen na of tijdens de zwangerschap”, richten op specifieke zaken zoals buikvet kwijtraken, afvallen zonder sporten etc. Hierbij zijn de volgende drie stappen alles bepalend om wel of niet succesvol te zijn:

de selectie van de juiste niche,
relevante keywords vinden,
epic content schrijven.

Laten we dan nu ook kijken naar het beste zoekmachine optimalisatie advies die ik je kan geven!

Stap 1: Wees relevant

Wat je met je website en content zeer goed voorelkaar moet hebben is je relevantie! Een belangrijkste stap hierbij is de selectie van je niche / markt. Door je te richten op een specifieke niche zal je veel relevanter zijn dan wanneer je te breed bent.

Met OptimaleGezondheid hebben wij altijd de focus op specifieke niches binnen de gezondheidsmarkt (hoe verleidend het ook kan zijn om heel breed te gaan).

Deze les heb ik in 2008 geleerd door maandenlang te bloggen zonder ook maar wat bezoekers te krijgen. We blogde over van alles en nog wat waardoor we nooit onderscheidend en relevant waren.

Mijn tweede website deed het al een stuk beter door te richten op 1 onderwerp, daar kwam dan ook elke dag zo’n 30-40 bezoekers op af. De volgende tientallen websites waren dan ook volledig gericht op specifieke niches om zo relevant mogelijk te zijn.

Het kwartje viel pas echt toen we begonnen te adverteren met Google Adwords. Wil je winstgevend zijn? Dan is je relevantiescore en de selectie van je (conversie) keywords alles bepalend, vooral dan zul je je moeten richten op een niche en zo relevant mogelijk te zijn waardoor je minder betaalt aan Adwords.

Dit hebben we toen in de praktijk gebracht met mijn eerste bedrijf dat 100% gericht was op adverteren. Binnen no time draaiden we goede winsten en elke maand steeg de omzet met 20%.. totdat het beleid aangepast werd en wij niet langer konden adverteren.

Zeker een harde les, maar het bracht ook een gigantische kans met zich mee.

Nooit je business volledig afhankelijk maken van 1 kanaal! En je altijd te richten op kleine niches binnen een vakgebied (tenzij je vakgebied een niche is).

In plaats van hele brede termen te gebruiken zoals ‘’afvallen, gezondheid, marketing, investeren etc.’’ wil je juist voor niches en termen gaan zoals ‘’buikvet kwijtraken, cholesterol verlagen, adverteren met Facebook, investeren in vastgoed Amsterdam’’.

Vervolgens je content marketing strategie daarop aanpassen en wat er dan gebeurt is bijna magisch..

Allereerst, je zit niet in dezelfde vijver te vissen als de rest, hierdoor krijg je op korte termijn aanzienlijk meer bezoekers, deze bezoekers zijn relevanter en de kans is groot een groot percentage ook klanten zal worden.

Doe je dit niet, dan komen mensen op je website en vertrekken direct weer, met als gevolg een hogere bouncerate, lagere rankings, minder interactie en je gaat de top van Google echt niet bereiken.

Zo doet AartJan van schrijvenvoorinternet.nl dit echt subliem! Zijn website gaat puur over meer verkopen door betere copywriting. Het verbaast mij hoe weinig websites copywriting goed toepassen, een gouden kans en hij is daar een meester in en helpt ondernemers.

Om hoger in Google te komen zul je zo relevant en mogelijk moeten zijn. Het toffe is dat relevante en waardevolle content ook als een gek wordt gedeeld! Onlangs kreeg een artikel op OG met tips tegen verkoudheid meer dan 2000 pinterest links en een hele berg likes, puur omdat het relevante content is.

Je kunt dit vergelijken met het geven van een webinar of seminar. Je wilt dat zoveel mogelijk mensen zich inschrijven voor je webinar. Dit doe je door een topic aan te boren dat mensen echt relevant vinden.

Vervolgens is het ook prettig dat mensen tot aan het einde blijven en niet na 15 minuten al uitloggen, relevantie!

Idem dito met je content op je website. Relevante en waardevolle content wordt gedeeld en krijgt veel meer interactie. Google kan dit meten en zal jouw website wel of niet belonen.

Stap 2: Probeer Google niet te slim af te zijn

De grootste fout die je kunt maken is door Google proberen slim af te zijn. Dit zag je vooral in de beginperiode van Google met websites vol met zoektermen in de footer, een onnatuurlijk backlink profiel, gegenereerde content en simpelweg niet relevant en waardevol.

Tot 2010 waren de zoekresultaten aardig vervuilt met allemaal van die exact-domeinnaam (keyword.extensie) websites waar niet meer dan 3 artikelen online staan en helemaal volgepropt zijn met advertenties.

Het gevolg was dat mensen een minder goede ervaring begonnen te krijgen met Google, je zoekt iets en krijgt niet echt antwoord op je vraag. In het verleden heeft dit de oudere zoekmachines genekt en Google wilde het niet zo ver laten komen.

Gelukkig kwam Google met steeds meer updates in het algoritme om de low quality sites eruit te filteren. Nu zie je ook heel duidelijk dat praktisch alleen maar waardevolle sites nog op de eerste pagina van Google staan, deze low quality sites kun je bijna niet meer vinden, een goede zaak!

De beste zoekmachine optimalisatie tip die ik je dan ook kan geven is om te bouwen aan een sterk online fundament. Probeer het systeem niet te slim af te zijn of teveel de focus te leggen op korte termijn resultaten. Geef SEO de tijd om te groeien zodat straks je rankings hebt voor de lange termijn!

Bovenaan in Google komen is niet iets wat je op een zaterdagmiddag even voorelkaar krijgt, deze positie moet je verdienen met relevante en waardevolle content!

Stap 3: Creëer geweldige relevante content

We hebben het al veel gehad over waardevolle en relevante content en dat is direct ook de meest belangrijke stap in zoekmachine optimalisatie. Je kunt je website door een seo eindbaas helemaal tot aan de treurnis optimaliseren, maar als je website weinig tot geen relevante en waardevolle content heeft, dan heeft Google en de bezoeker ook niks te zoeken op je site.

Regelmatig lees ik ook op SEO forums discussies over zoekmachine optimalisatie, meestal wordt de boot compleet gemist doordat er niet gesproken wordt over epic content. Wanneer je bovenaan in Google wilt staan zul je een duidelijke en relevante boodschap moeten hebben. Je wilt niet van topic naar topic gaan zodat je site nooit diepgang krijgt.

Je wilt het ook niet de ene dag hebben over statafels en de andere dag over afvallen tips. Tenzij je met een statafel oefeningen kan doen zodat je een paar kilo kunt afvallen natuurlijk.

Ik vergelijk dit met laserfocus – je wilt dat zowel de gebruiker als Google in een oogopslag direct kan zien waar jouw website en content over gaat. Dat je direct boven het maaiveld uitkomt t.o.v. alle andere websites. Dat doe je natuurlijk met geweldige epic content, maar wat is epic content überhaupt?

Epic content:

Dikke blogposts waar je ook echt de diepgang pakt, afhankelijk van je markt zou ik zeggen minimaal 1000 woorden of meer. Mijn eigen insteek is minimaal 2500 woorden voor gezondheidsonderwerpen en voor deze site minimaal 5000 woorden. Als jij je boodschap kunt overbrengen en de diepgang weet te pakken in 500 woorden, be my guest.

Multimediale content – afbeeldingen, infografieken, cheat sheets, video’s, pdf rapporten, bullet points etc.
Storytelling! Alleen maar feiten noemen is niet direct waardevol, bezoekers willen graag voorbeelden lezen, onderbouwd met onderzoeken en natuurlijk storytelling, jouw ervaringen!

Relevant! 5000 woorden monsterblog over bloemetjes en bijtjes zit niemand denk ik op te wachten.

De volgende stap is om dit niet af en toe te doen, maar op regelmatige basis en niet afhaken!

Stap 4: Consistentie is de Queenbee

In bijna alle onderdelen van een bedrijf is consistentie alles bepalend! We weten allemaal dat regelmatig blogposts online zetten belangrijk is, we weten dat content king is, maar wat onderschat wordt is de mate van consistentie. Dit is ook direct de grootste uitdaging voor (kleine) ondernemers als grote bedrijven.

Het is de sleutel tot succes geweest voor OptimaleGezondheid en gaat ook het verschil maken voor jouw website als je hoger in Google wilt komen.

Dit is meer dan alleen “content is king” en dekt wat mij betreft niet geheel als het gaat om content marketing. Want bij epic content is het niet alleen de kwaliteit, maar ook de mate van frequentie + consistentie. Met andere woorden, content is king en consistentie is queenbee of de tweede kamer + minister president opgetelt.

Nu heb ik de frequentie van updates getest in de praktijk en gesprekken met ondernemers die wel of niet een succesvolle website hebben.

Hier mijn ervaringen:

Heel af en toe content plaatsen heeft bijna geen waarde omdat je simpelweg niet onderscheidend genoeg bent. Je geeft Google en de bezoeker geen reden om jouw website opnieuw te bezoeken.

Maandelijks nieuwe content plaatsen zal wel iets doen met je rankings, maar het gaat een proces van jaren worden met minimale resultaten.

Wekelijks nieuwe content plaatsen is een grote stap in de goede richting. Een goede vriend van mij begon zijn content marketing strategie serieuzer te nemen, hij begon monsterartikelen te plaatsen op wekelijkse basis. Resultaat? Binnen een half jaar ging hij van 50k naar 100k bezoekers per maand.

Een paar keer per week nieuwe en hoogwaardige content op je website zetten en dat delen met je achterban is de 80/20 regel.

Dagelijks dikke monsterartikelen online zetten gaat jouw website exponentiële 10X groei geven op relatief korte termijn. Echter, dit is voor de meeste niet haalbaar vanwege budgetten en tijd/energie dat het kost om epic content te maken. Het is niet alleen kwantiteit, maar ook kwaliteit, beide combineren is goud!

Hoe je het ook wend of keert, Google is gek op content! Gebruikers zijn gek op (nieuwe) content, vandaar dat een Facebook tijdlijn zo effectief is, nieuwe content! Uiteraard moet je wat wat nuances aanbrengen omdat de frequentie per markt kan verschillen, toch is dit een bewezen strategie om je zoekmachine optimalisatie een boost te geven.

Stap 5: Geef niet op!!

Wat ik vaak zie bij blogs is dat de ondernemer geïnspireerd is geraakt, vervolgens als een gek gaat bloggen en die week 10.000 woorden online knalt, vervolgens begint het saai te worden en voor de komende 3 maanden gebeurt er niks.

Vervolgens begint het weer te knagen bij de ondernemer en er komt deze week zelfs 15.000 woorden bij.. en dan weer niks.. dan weer wel.. dan weer niks.. niet consistent en Google kan dit meten en de (terugkerende) bezoeker zal afhaken.

Je kunt dit vergelijken met jojo-en, je wilt voor een reünie 10 kilo afvallen, je bent gemotiveerd en gaat die week 4x naar de sportschool, je vervangt je suikerrijke muesli met havermout en een groene smoothie, je eet gezonde noten in plaats van chips en laat zelfs je glas wijn ‘s avonds staan.

Dit hou je een week of zelfs twee weken vol als je veel wilskracht hebt, maar uiteindelijk val je terug in je oude patronen.

Zo kun je jarenlang blijven jojo-en doordat je te snel grote stappen wilt zetten. Dus in plaats van elke dag een blogpost online zetten, bouw het langzaam op zodat je consistentie aan het opbouwen bent.

Consistentie is meer dan alleen maar X aantal keer per week een nieuwe blog online zetten, het heeft veel meer te maken met niet opgeven! Dat is consistentie! Lukt dat? Dan kun je het volgende verwachten:

Het versterkt je merk, vertrouwen en autoriteit! Er bestaat een direct verband tussen je autoriteit en consistentie. Dit is ook niet gek, want door regelmatig nieuwe content te plaatsen bouw je een relatie op met je achterban.

Na verloop van tijd krijg je steeds meer bekendheid en bouw je online een sterke autoriteit op. Wil je je echt onderscheiden online? Wil je je concurrentie wegblazen? Wees consistenter dan de rest! Indien je dan ook nog relevante en hoogwaardige content creëert, dan heb je geen concurrentie meer 🙂

Meer social media shares! Wil je meer likes, shares en klanten via social media? De weg naar succes is consistentie en hoogwaardige content! Een strategie van Brendon Burchard is om elke dag 4x waardevolle content op zijn Facebookpagina te posten, dit heeft bij hem ervoor gezorgd dat hij zijn hoeveelheid likes met 1 miljoen heeft weten te verhogen.

Voor OptimaleGezondheid komt er elke dag 3-4x nieuwe content op de Facebook pagina en op de blog minimaal 5x per week. Toeval? Zeker niet! Zo bouwen we aan ons merk en autoriteit.

Je krijgt meer (terugkerende) bezoekers – dit zie ik vooral in Google Analytics bij OptimaleGezondheid waar de hoeveelheid terugkerende bezoekers in een stijgende lijn zit door regelmatig nieuwe content op de blog te plaatsen.

Kwaliteit en consistentie zijn de twee gouden pilaren voor je gehele zoekmachine optimalisatie strategie! De rest kun je (bijna) vergeten indien je deze twee daadwerkelijk toepast.

Sterker nog, acrolinx.com (1) heeft een blogpost hierover geschreven en onderzoek gedaan over de impact van consistentie versus inconsistentie:

54% van de bedrijven zijn inconsistent in frequentie en kwaliteit
27% is consistent maar niet in kwaliteit
19% is zowel consistent in frequentie en kwaliteit!

Dat betekent dat de meeste bedrijven het ronduit slecht doen als het gaat om content marketing en zoekmachine optimalisatie.

Daarnaast lijkt er een direct verband te bestaan tussen de klanttevredenheid (McKinsey & Company) en consistentie in de contentstrategie.

Met andere woorden, bestaande en nieuwe klanten willen gemotiveerd worden, betrokken en hebben behoefte aan nieuwe waardevolle content!

Dit wordt ook wel de “customer journey” genoemd en dat kun je het beste doen met waardevolle nieuwe content! Niet je product verkopen en daarna nooit meer wat van je laten horen.

Bouw een relatie op!

Hoe doe je dat?

Content!

Kortom, consistentie in combinatie met kwaliteit is hoe jij je vandaag de dag kunt onderscheiden en een tsunami aan bezoekers op je website kunt krijgen! Maak de commitment om de meest waardevolle en consistente speler te worden in je markt, geloof me, het zal wonderen doen voor je SEO!

Stap 6: Boost je SEO met de “content kanon” / “mini blogs”

De content kanon is afkomstig van Tonny Loorbach en kun je zien als een brug tussen (monster)artikelen en een kennisbank. Het kan namelijk voorkomen dat je bepaalde artikelen liever niet op je voorpagina wilt zetten. Dit kunnen de wat ‘’saaiere’’ onderwerpen zijn of vooral informatie voor beginners waar je trouwe achterban niet direct op zit te wachten.

De oplossing hiervoor is om een “content kanon” toe te voegen aan je website. Hiermee kun je heel mooi monsterblogs en kennisbank content van elkaar scheiden. Een aantal voordelen:

Je bouwt een gigantisch spinnenweb aan interne links op
Je kunt onderwerpen toevoegen die niet direct gerelateerd zijn aan je primaire onderwerp of te saai zijn, maar wel veel zoekvolume bevatten.
De hoeveelheid content op je website neemt toe wat weer goed is voor je Google Ranking factoren.
Je kunt onderwerpen toevoegen waar je geen epic blogpost over wilt schrijven
Je pakt het laaghangend fruit met de zogenaamde “long tail” keywords die zelfs in de “Knowlegde Graph” terecht kunnen komen (kans!).

Naast Tonny heb ik zelf ook een manier bedacht om veel bezoekers te krijgen op specifieke onderwerpen die de trouwe lezer wellicht niet direct interessant vindt. Deze onderwerpen horen in eerste instantie niet thuis op de voorpagina van mijn website. Deze scheiding van content doen we door “mini blogs” toe te voegen aan je website.

Deze blogs binnen je eigen website hebben een eigen layout, sidebar, internal linking structuur en de content richt zich primair op 1 onderwerp. Je kunt dit ook wel zien als een mini website of blog binnen je eigen website.

Mini blogs voordelen:

Je kunt gigantisch scoren in Google doordat je relevantie op deze onderwerpen drastisch toeneemt! Daarnaast heeft je primaire niche er niet onder te lijden doordat je ze eigen een entiteit functioneert binnen je website.
Je kunt ook goed scoren op zeer competitieve keywords door ze toe te voegen als aparte websites binnen Webmaster Tools.
Je hebt de mogelijkheid meerdere niches toe te voegen zodat je niet alleen gelimiteerd blijft aan je primaire onderwerp.
De hoeveelheid content op je website neemt gigantisch toe en ideaal als je niet meer over je primaire onderwerp kunt schrijven.
Je kunt je profileren als expert op meerdere vakgebieden.

Het verschil is dat een content kanon vooral gericht is op het bouwen van een kennisbank / encyclopedia / begrippenlijst. Waarbij een mini blog functioneert als een aparte blog binnen je eigen website met een eigen blogroll en layout.

Zowel een  “content kanon” en een “mini blog” zijn super effectieve manieren om het echte laaghangend fruit te pakken in de zoekmachines.

Dit hoort dan ook zeker thuis in een goed gekalibreerde zoekmachine optimalisatie strategie!

Ideaal is om een combinatie van beide te maken. In WordPress en Phoenix is dit eenvoudig te doen door complete categorieën te vullen met blogposts en via de categorieën de mini blogs uit te bouwen.

Ik vind zelf Phoenix bijzonder fijn werken omdat je binnen 2 klikken een content kanon kunt aanmaken. Binnenkort ga ik een review schrijven over Phoenix en waarom elke serieuze website eigenaar de overstap zou moeten maken.

Vervolgens gebruik je een content kanon om een gigantische kennisbank op te bouwen en vanuit daar kun je weer linken naar zowel de mini blogs, categorieën als monster artikelen.

Dit is het geheim van de smid om hoger te komen in Google.

Stap 7: Multimediale content (niet alleen lappen tekst)

Content marketing is meer dan alleen maar blogposts online zetten, het gaat veel verder dan alleen een blog toevoegen aan je website. Helemaal wanneer je al wat bezoekers op je website hebt en je zoekmachine optimalisatie strategie naar het volgende niveau wilt tillen.

Dat doe je met multimedia content!

Deze strategie werkt met name goed als je al een blog met veel content hebt. Echter, het is ook handig om vanaf het begin al je content aan te passen aan de nieuwe trend van epic monster artikelen. De trend is dat bezoekers steeds meer verwachten van de content en geen genoegen meer nemen met dunne artikelen.

Daarnaast worden artikelen ook niet meer gelezen, maar alleen nog gescand.

Om toch onderscheidend te zijn zul je gebruik moeten maken van meerdere content kanalen:

*Video’s toevoegen

*Afbeeldingen

*Infografieken

*Memes

*Storytelling

*Lijstjes

*How to content

*Entertainende content

Nu hoef je ze natuurlijk niet allemaal toe te voegen. Zo kan ik mij voorstellen dat memes (van die grappige foto’s met een stuk tekst erin) wellicht niet past op je website.

Experimenteer en breng voldoende variatie aan in je content! Mijn eigen manier van werken is om eerste het gehele artikel af te schrijven, dan zet ik het alvast online en wanneer ik het ga delen met mijn mailinglijst of op social media, dan maak ik (of iemand anders) het artikel multimediaal.

De beste blogpost upgrades:

Infografieken (via canva kun je zelf ook al infografieken maken)
Memes (9gag foto’s)
Video’s – rond de 2-3 minuten waarin je het artikel samenvat
Variatie in de content – lijstjes, storytelling, quotes en anekdotes
PDF rapporten / mogelijkheid tot een content upgrade d.m.v. een optin

Laten we dan ook even de verschillende content mogelijkheden naderhand bekijken:

Infografieken

Een infographic of infografiek laat informatie op een visuele manier zien en zie ik echt als een enorme verrijking van een blogpost. Ze worden gigantisch gedeeld en hoort ook zeker thuis in een effectieve social media strategie. Daarnaast kunnen ze ook sneller viraal gaan wat ik al meerdere malen heb meegemaakt met OptimaleGezondheid!

Enorme verrijking voor je content
Ideaal om te delen op social media
Wel aan de dure kant, afhankelijk van je designer, via Upwork kun je zat infographic makers vinden, ook via fiver

Memes

Dit zijn van die grappige foto’s om een punt te maken. Deze tref je aan op zeer verslavende en afleidende websites zoals 9gag en Imgor. Ik zou zelf niet meer dan 1-2 memes in een stuk content gebruiken omdat je anders niet meer serieus overkomt. Via memegenerator.net kun je zelf een meme maken en opslaan.

Video’s

Een super effectieve manier om je content te verrijken is door het artikel kort uit te leggen (2-3 minuten) in een how to video. Dit is eenvoudig te doen met software zoals camtasia en kun je uploaden op sites zoals vimeo en YouTube.

Nu is de kwaliteit van je video belangrijk en met name zorg voor goed geluid! Om het jezelf gemakkelijk te maken kun je een Powerpoint aanzetten met een paar bulletpoints, of simpelweg het artikel voor je neus hebben en naar beneden scrollen terwijl je het artikel uitlegt.

Handig is om dit direct na het schrijven van een artikel te doen zodat het nog in je systeem zit.

Scannable content

Lange lappen tekst zal in de toekomst steeds minder vaak gelezen worden als je onvoldoende variatie aanbrengt. Zo kun je regelmatig een paar bulletpoints toevoegen, veel kopjes, lijstjes maken, tips, quotes, grappige anekdotes etc.

Content upgrades (kans)

Een zeer effectieve manier om meer leads te krijgen is door te werken met een content upgrade. Dat betekent dat je (monster)blog ook nog een relevante upgrade bevat, dit kan een CheatSheet zijn, een video, infographic etc.

in ruil voor een mail adres. De bedoeling is dat het gaat om een relevante content upgrade! Voor dit artikel zou ik een “SEO ToolBox” upgrade kunnen aanbieden in ruil voor een optin.

Bespaar tijd door uit te besteden

Nu kun je niet alles zelf en het is veel slimmer om bepaalde componenten die veel tijd in beslag nemen uit te besteden.

Mijn eigen insteek is dat ik zelf de content schrijf, vervolgens laat ik een getalenteerde designer het artikel visueel aantrekkelijker maken.

Dit kunnen infographics zijn, memes, afbeeldingen, quotes etc. Echter, het kan ook zijn dat je niet de tijd hebt om dikke artikelen te schrijven, zoek dan een schrijver zodat je wel voldoende content op je website hebt.

Stap 8: Korte paragrafen zoals Hemingway

Wist je dat korte paragrafen veel beter gelezen worden online? Schrijven voor het internet is heel anders dan je tentamen Nederlands halen.

Volgens onderzoek gedaan door de nngroup.com worden korte en concrete zinnen met maar liefst 58% meer gelezen!

Het gaat nog verder dan dat:

58% verhoging door korte en concrete zinnen te gebruiken.
47% verhoging door je content “scannable” te maken (kopjes etc.)
27% door objectief en niet “verkoperig” te zijn in je content.

Opgeteld is dat een verhoging van 124% meer engagement! Dat is geen kleine verbetering, maar exponentieel!

Een meester in korte en concrete zinnen was Ernest Hemingway. Deze minimaliste stijl van schrijven is zeker aan te bevelen om jouw content onderscheidend te maken.

Gelukkig kun je met Yoast SEO een leesbaarheidscore krijgen en vervolgens je content hierop aanpassen. Een alternatief hierop is de Hemingway App om lange zinnen te identificeren.

Kortom, schrijven voor het internet is heel anders dan schrijven op school. Omarm deze ontwikkelingen zodat jouw content niet weggeklikt wordt.

Tevens is dit een gouden zoekmachine optimalisatie tip, de bezoeker blijft langer op je website met hogere google rankings als gevolg!

Stap 9: Doe ALTIJD keyword onderzoek

Elke succesvolle website met aanzienlijk veel verkeer doet aan keyword onderzoek. De juiste trefwoorden vinden voor je content is fundamenteel voor praktisch alles wat je doet en gaat doen.

Als het gaat om hoger te komen in Google, een succesvolle blog opbouwen, zoekmachine optimalisatie strategie uitwerken en online geld verdienen.

Allemaal gebaseerd op keywords!

Het is zo essentieel omdat je met de juiste trefwoorden daadwerkelijk gevonden gaat worden.

Dat je met je website boven het maaiveld uitkomt.

Dat je op de eerste pagina van Google komt.

Het is fundamenteel voor de zoekmachines

Het is fundamenteel voor de bezoekers

Het is fundamenteel voor je leads en omzet

Websites die bovenaan in Google staan doen consistent keyword onderzoek EN hebben een keyword strategie.

Het gaat verder dan alleen wat termen vinden met de Google Keyword Planner. Wat je wilt is topics en zoektermen vinden met een acceptabel zoekvolume, gerelateerd aan je bedrijf en niet teveel concurrentie.

Het is de kunst en wetenschap van SEO en gaat de basis vormen voor je online marketing strategie. Maak het daarom een gouden regel om altijd keyword onderzoek te doen, een mooie plek om te beginnen is Semrush, MozPro en natuurlijk de Keyword Tool van Google.

Indien je je content niet optimaliseert voor keywords, dan mis je echt de boot!

Voor een uitgebreide special over keywords, download hier gratis de ultieme keyword gids + cheatsheets.

Stap 10: Versterk je SEO met TrustRank

Een uber belangrijke Google ranking factor het vertrouwen, relevantie en autoriteit van je website. Steeds vaker zie je dat een autoriteit bovenaan in Google staat.

Het is bekend dat het algoritme van Google enorm complex is, zo las ik laatst dat er 200+ ranking factoren zijn, maar de werkelijkheid is waarschijnlijk duizenden door verschillende combinaties..

Hierdoor is het eenvoudig om overweldigd te raken en niet meer weten waar te beginnen!

Sterker nog, als je puur kijkt de 3 principes van vertrouwen, relevantie en autoriteit kun je direct zien waarom sommige websites het zo goed doen.

Laten we dan ook eens kijken naar een website die bijna altijd bovenaan staat.

Wikipedia!

Met de MozPro seo tool kun je zien dat wikipedia een domein autoriteit (DA) van 100 heeft en op heel veel artikelen ook een hoge pagina autoriteit (PA).

Kun je wikipedia vertrouwen? Absoluut!
Is wikipedia vaak relevant? Yes!
Is het een autoriteit? Met 100 kun je dat wel zeggen!

Vandaar dat wikipedia bijna altijd bovenaan in Google staat.

Nu hoef je gelukkig geen wikipedia te hebben om hoger te komen in Google, echter, het is zeker effectief om ook aan deze 3 pilaren van Google te werken.

Vertrouwen:

Door gegevens zoals een contactpagina, algemene voorwaarden, kvk, telefoonnummer sterk domeinnaam, SSL, social media integratie etc. laat je zien dat je sterke autoriteit bent of aan het worden bent.

Relevantie:

Regelmatig waardevolle artikelen online zetten op je blog en de on-page SEO goed op orde te hebben zet je zeker een stap in de goede richting.

Autoriteit:

Dit bouw je op door veel social media shares te hebben, veel terugkerende bezoekers, video’s op YouTube, branded searches (iemand zoekt op je merk in Google) en gewoon goed bezig te zijn!

Dit zijn voorbeelden van het zogenaamde TrustRank algoritme waarbij Google controleert of je te vertrouwen bent als persoon en bedrijf, je relevant bent met je content en een autoriteit bent of aan het worden bent

Hiermee wil Google ook snel de low quality sites filteren en alleen de crème de la crème een positie bovenaan geven.

Voor meer specifieke ranking factoren, check de special met de top 100 Google ranking factoren ontmaskerd.

Stap 11: Richt je op een specifieke doelgroep

Een van de grootste valkuilen van websites en blogs is dat ze de hele markt proberen te bedienen. Dit kan zijn dat er geen focus is in de content, of het product dat iedereen moet aanspreken.

Helaas werkt dit niet zo!

Het is velen malen effectiever om met je website 1 specifieke doelgroep aan te spreken en daar de autoriteit in te worden.

Daarnaast is de concurrentie ook lager als je op 1 doelgroep gaat focussen in plaats van een hele brede doelgroep.

Marketing 101!

Een mooi voorbeeld in de tastbare wereld is Procter & Gamble – deze mega business is een meester in het vinden van specifieke doelgroepen en daar een product aan te koppelen.

Denk aan baby shampoo, of de verschillende smaken van de zeer ongezonde Pringles chips, wasmiddel alleen voor de witte was, specifieke scheer oplossingen etc.

Zij vinden altijd een categorie in de categorie! Een niche in de niche! En vervolgens zijn ze mega relevant voor deze specifieke doelgroep.

Focus je content marketing en SEO daarom altijd in eerste instantie op een specifiek onderwerp en doelgroep, dat is waar het goud te vinden is online!

Stap 12: Los een probleem op!

Nog een marketing 101 tip dat ook goed werkt voor je zoekmachine optimalisatie strategie is om een probleem op te lossen. Veel  zoekopdrachten gaan over een probleem of vraag.

Ik zie bijvoorbeeld in Google Analytics bij OptimaleGezondheid dat het leeuwendeel van de traffic belanden op artikelen met tips om een gezondheidsklacht te verminderen.

Denk aan buikvet kwijtraken, 5 kilo afvallen, hoofdpijn behandelen, opgezette buik etc.

In B2B kan dit zijn, meer leads, social media strategie, meer bezoekers krijgen, hoger in Google komen, seo tips, geld verdienen online etc.

Wat je dan ook wilt met je artikelen is dat deze antwoord geven op een vraag, een probleem helpt op te lossen en gekoppeld is aan jouw product / dienst.

Stap 13: On-page SEO voor 80% op orde

Voor veel websites is er on-page nogal wat te verbeteren! Nu hoef je dit niet perfect te doen, maar het kan zeker geen kwaad om je posities in de zoekmachines te verbeteren. Dit zijn de factoren waar je direct invloed op kunt hebben en op elke website voor tenminste 80% op orde moet zijn.

Laten we de belangrijkste 10 naderhand bekijken:

  • Zoekmachine vriendelijke URL’s – zoals de URL van dit artikel en geen onduidelijke  83843023482-artikel.html taferelen, keep it short and sweet!
  • Bezoeker vriendelijke navigatie – less is more, de focus moet zijn om het voor de bezoeker zo eenvoudig mogelijk te maken.
  • Relevante keywords op je homepage en blogposts – keywords zijn nog steeds belangrijk omdat je Google vertelt waar het artikel over gaat! Als je denkt dat Google geen waarde meer hecht aan keywords mis je de boot, het zal altijd keywords blijven gebruiken omdat het de essentie is van de zoekmachine. Tuurlijk zal het minder goed te manipuleren zijn, maar waardevolle content koppelen aan zoektermen in je titel, kopjes (h1, h2, h3), content, meta description, afbeeldingen is common sense!
  • Snelle website – simpelweg moet je website binnen 2 seconden laden, belangrijkste is de first byte signaal zodat een website direct reageert, dat het vervolgens even duurt voordat alle afbeeldingen ingeladen zijn is niet erg. Wederom heeft het met de gebruikerservaring te maken. Met tools zoals Pingdom en Gtmetrix kun je checken hoe snel je website is.
  • Voeg sitemaps en robots.txt toe om aan te geven hoe je website is opgebouwd en wat Google allemaal mag opnemen in de zoekresultaten.
  • Weinig duplicate content omdat het niet waardevol is, ga nou niet artikelen herschrijven of met content generators werken, unieke content op je website is mega belangrijk!
  • Mobielvriendelijk en zelfs adaptief! Op een mobiel apparaat moet je website snel ingeladen zijn en fatsoenlijk werken, test de verschillende platformen.
  • Schone code zodat het niet een zooitje achter de schermen is.
    Waardevolle content – dit blijft altijd een pilaar als het gaat om SEO, je wilt content die mensen delen, waardevol vinden en gek op zijn! Content dat gekopieerd is van een andere site, veel grammaticale fouten bevatten en een lage leesbaarheid score hebben zullen het niet goed doen.
  • Optimale gebruikerservaring – een van de belangrijkste ranking factoren in SEO waarbij de focus altijd ligt op de gebruiker en niet op Google!

Stap 14: Snelle en mobiele adaptieve + AMP website

Hoeveel procent van je website bezoekers zijn afkomstig van mobiele apparaten? 50%? 70% of zelfs al 80%? Het lijkt erop dat de trend alleen maar meer opwaarts zal gaan de komende jaren. Dat betekent dat je in 2017/2018 steeds meer bezoekers met een mobiel apparaat jouw website zal bezoeken.

Wat kun je het beste doen?

Niet alleen een website hebben die “responsive” is en je een groen vinkje van Google krijgt dat je mobiele site wordt opgenomen in de zoekresultaten.

Ga zeker een stap verder hierin! Zorg dat je website optimaal is ingericht voor mobiele apparaten. Niet alleen responsive maken, maar echt bewust kijken hoe kan ik de verschillende onderdelen zo goed mogelijk laten zien?

Welke vakken komen naar voren op een iPhone 7 en welke op iPhone 4? En hoe zal het eruit zien op een tablet.

Laat het design op je laptop even voor wat het is en focus je veel meer op de mobiele apparaten!

Daarnaast verbeter de snelheid van je mobiele apparaten door AMP toe te voegen! Dit zijn speciale mobiele vriendelijke pagina’s volgens de richtlijnen van Google. Deze laden direct in omdat ze gecached worden door Google.

Zeker een mooie ontwikkeling en in Nederland biedt het veel kansen!

Stap 16: Vergeet niet om je content te delen op social media

De gouden regel van content marketing is dat je het laatste niet vergeet, de marketing! Het moet echt een regel zijn dat elke stukje waardevolle content je zoveel mogelijk gaat delen!

Dit kun je doen om je blogposts te boosten op social media, vooral Facebook is hier ideaal voor. Maar ook op de andere social media platformen. Zodoende krijgen je artikelen meer likes, shares, engagement en dat wordt allemaal meegenomen in je Google ranking.

Vergeet ook niet dat je waardevolle content ook vaker kunt delen, het is niet erg om oudere content nog een keer te boosten! Niet iedereen krijgt het de eerste keer te zien waardoor je door de maanden of zelfs jaren heen enorme hoeveelheden extra content kunt krijgen.

Stap 15: Bouw een mailinglijst op

Nog een internet marketing geheim is om altijd te starten met het opbouwen van een mailinglijst. Een van de beste manieren om passief inkomen te vergaren en financieel onafhankelijk te worden. Wanneer jij een mailinglijst hebt met duizenden mensen, dat betekent dat je mogelijkheden hebt om:

*Webinars vol te krijgen

*Seminars vol te krijgen

*Bezoekers op je nieuwe artikelen te krijgen

*Mensen op je verkooppagina krijgen

*Veel mensen kunnen helpen

Het gekke is dat e-mail nog steeds gebruikt wordt en mensen vaak meerdere keren per dag hun mail checken.

Maar hoe doe je dat?

Een super effectieve manier is om een free giveaway te hebben zoals een gratis e-book in ruil voor een mailadres. Deze kun je op speciale landingspagina’s zetten en zelfs Facebook traffic naar toe lootsten.

Daarnaast is het ook een verrijking voor je zoekmachine optimalisatie strategie, want het verhoogt wederom je relevantie.

Stap 16: Verdien je backlinks fair and square

Er zijn ontzettend veel ranking factoren waar Google mee bepaalt hoe waardevol en relevant jouw website is. Dit zijn natuurlijk je on-page seo factoren, social media shares etc. Maar backlinks mag ook zeker niet onderschat worden.

Als je op korte termijn enorm wilt stijgen in de zoekresultaten heb je simpelweg backlinks nodig. De waarheid is dat het nog steeds een sterke ranking factor is en ook nog zal blijven. Als jouw concurrent hoger staat en bevat veel meer (natuurlijke) backlinks, dan zal het een uitdaging worden om deze van de troon te stoten.

Het is zeker mogelijk, maar het zal niet makkelijk zijn.

Als je ook naar het Internet als geheel kijkt zie je dat het volledig bestaat uit links. Links naar social media pagina’s, links naar andere websites, het is de valuta van het Internet. Dat betekent ook wanneer er veel naar een artikel gelinkt wordt, dat deze pagina waardevoller is.

Google kan hier om heen om deze factoren niet mee te nemen in het algoritme.

Nu gaan er natuurlijk nogal wat mythes rond omtrent linkbuilding. Hier tref je ook vaak veel discussies gaande waarbij de een zegt, niet aan linkbuilding te doen, de andere zegt, ga ervoor!

Ook circuleren er nogal wat verhalen dat een website een Google penalty heeft gekregen door een onnatuurlijk backlinkprofiel.

En wat is een goede link? Een link van een autoriteit website? Een link van een website met veel bezoekers? Een link van een website met enorm veel social media verkeer? Of een social share?

Mijn eigen insteek is om epic waardevolle content te creëren, dat met zoveel mogelijk mensen delen en na verloop krijg je op een natuurlijke wijze backlinks.

Ik doe dus niet aan linkruilen, links kopen of allerlei rare backlink praktijken die meer kwaad doen dat goed. Tuurlijk, zullen er sites zijn die nog steeds succesvol zijn met allerlei backlink strategieen. Echter, op lange termijn wint epic content altijd!

Backlink 101: Focus op een natuurlijk backlinkprofiel die door de jaren heen net zoals je Lego collectie steeds uitgebreider en waardevoller wordt.

Wat ik wel doe als het gaat om backlinks opbouwen door waardevolle content of video’s te plaatsen en te linken naar het artikel voor meer informatie. Zo zou ik een video kunnen maken met tips om hoger in Google te komen, vervolgens link ik vanuit YouTube en Vimeo naar mijn website, dat zijn prima backlinks omdat je begint met waarde (video) en eindigt met waarde (artikel op website).

Daarnaast kan het ook slim zijn om een waardevol artikel te plaatsen, een autoriteit in jouw markt noemen en in het goede daglicht zetten, vervolgens wanneer het artikel online gaat vragen om ook te linken naar het artikel.

Kortom, voldoende mogelijkheden en de focus moet wat mij betreft liggen op waardevolle content zodat je ook daadwerkelijk de backlinks verdient! Don’t try to beat the system!

Stap 17: WordPress is de koning onder de websites

Steeds meer websites hebben WordPress onder de motorkap vanwege de vele mogelijkheden. Oorspronkelijk is WP begonnen als puur een blog software en is al uitgegroeid tot een volwaardig website systeem.

Sterker nog, zelfs complete webshops draaien op WordPress door woocommerce te integreren. Het geheim achter het grote succes van WP is doordat het open source is.

Elke programmeur kan toevoegingen maken via de zogenaamde plugins waardoor het altijd in ontwikkeling is. Daarnaast lijken WP sites het ook bijzonder goed te doen in Google omdat veel van de SEO strategieën al direct goed op orde zijn.

Nu zijn er ook zeker nadelen verbonden aan WordPress, allereerst, kun je last gaan krijgen van “plugin-itis” waardoor je website na verloop van tijd steeds trager zal worden. Dit heb ik met OptimaleGezondheid meerdere keren meegemaakt dat de admin en website bijna niet meer vooruit te branden was.

Met Phoenix (weer komen we bij Phoenix haha) draait ook WordPress onder de motorkap, maar je hebt bijna geen plugins en alles wordt door het team beheert. Hierdoor ben je dus niet met de techniek bezig en heb je binnen een handomdraai een professionele website.

Mijn advies is dan ook om tenminste je website op WordPress te draaien, een professioneel premium thema installeren en niet teveel plugins.

Stap 18: Social Media Strategisch Toepassen!

Social media kun je praktisch niet meer uit je leven denken of verbannen (zou ik soms wel willen). Het is een integraal onderdeel geworden van het Internet en het blijft mij verbazen hoeveel mensen elke dag op Facebook zitten en daar uren kunnen doorbrengen.

Dit maakt social media een enorme kans en kan ook echt helpen om beter te scoren in Google. Waardevolle content wordt niet alleen naar gelinkt, het wordt gedeeld, getweet etc. zodat jouw content potentieel duizenden mensen kan bereiken zonder een euro te hoeven uitgeven aan adverteren.

Nu laat Google weten dat social media niet een officiële ranking factor is, maar veel zijn het eens in SEO land dat dit zeker het geval is.

Kijk maar eens met de MozPro Keyword Explorer welke websites in jouw markt bovenaan staan. Hebben ze veel social media shares? De kans is groot dat er wel zeker een correlatie bestaat tussen hoog in Google en social media succes.

Hetzelfde heb ik gezien met OptimaleGezondheid waarbij er ook een correlatie bestaat tussen veel paginalikes en hogere posities in Google.

Niet alleen is het handig om aan je social media aanwezigheid te werken voor SEO doeleinden, ook om aan je naamsbekendheid te bouwen.

Nu zijn er meerdere social media kanalen en ik zou ze niet allemaal gebruiken. Waarom? De 80/20 regel.. Op dit moment werkt Facebook Ads enorm goed om aan veel bezoekers en shares te komen. Ik zou dan ook voor hogere posities in Google dagelijks nieuwe content plaatsen op Facebook en dit altijd te boosten!

Zodoende krijg je steeds meer paginalikes, social media backlinks en kun je binnen een jaar de grootste speler van je markt worden! Met hogere Google rankings als gevolg. Daarnaast is het ook goed mogelijk om nu al omzet te halen uit Facebook, nu komt er wel wat bij kijken en hoe dat werkt kun je in de special lezen over Facebook adverteren.

Stap 19: SEO = Lego, blijf bouwen!

Heb jij ook veel met Lego gespeeld toen je kind was, of wellicht nog steeds 🙂 Ik ben echt een fan van Lego als bedrijf en speelgoed. Ik zie zoekmachine optimalisatie dan ook als een lego collectie.

Elke dag bouw je aan je grote Lego project (jouw website) en na verloop van tijd wordt het steeds mooier, beter en kom je hoger in Google te staan.

Een epic monster artikel zie ik dan ook als een Lego set waar je wel even mee bezig bent. Zoals het opbouwen van de Millennium Falcon of de Death Star van Star Wars. Het zijn zulke Lego sets waar je echt mee kunt opvallen en veel voldoening uithaalt.

Dat zijn de collecties die je aan je vriendjes liet zien na school. Dat zijn tevens de collecties waar je bovenaan in Google kunt komen en veel likes, shares en engagement bevatten.

Een dikke lego collectie hebben betekent ook dat je consistent moet zijn, elke dag aan je Lego collectie bouwen zodat je na verloop van tijd  je hele woonkamer vol met lego hebt staan, dat is wat je wilt in de zoekresultaten.

Dat je website op steeds meer zoektermen te vinden is. Zodoende krijg je steeds meer bezoekers, leads en klanten en kun jij ook enorm winnen in Google!

Tot slot..

Het belangrijkste van je zoekmachine optimalisatie strategie is dat we een positieve impact willen hebben. Dat we mensen willen helpen met het oplossen van een probleem, willen inspireren en ons steentje bijdragen. Het is belangrijk om jouw missie en passie nooit uit oog te verliezen..

In SEO land is het makkelijk om door alle technieken, seo tools en laatste nieuwtjes de weg kwijt te raken en vast te zitten in statistieken, conversies en diagrammen in Google Analytics.

Het is gezonder om minder te zitten op het resultaat en meer te zitten op je input, want daar heb je direct invloed op en de Google rankings niet.

Het belangrijkste van SEO is dat je waardevolle content hebt, dat het voor Google en de bezoeker waard is om je website te bezoeken, dat je Lego collectie vet is! Vervolgens optimaliseer je je website met de juiste zoektermen, interne/externe links, multimediale content, snelheid en schone code. Vervolgens bouw je aan je online reputatie via social media.

En jij gaat ook winnen in de google rankings! Maar vergeet niet om ook plezier erin te hebben, je kunt het ook wel als een spelletje zien en geef niet op! Resultaten gaan komen!

Succes!

CTA

Bronnen

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>