meer bezoekers

43 SEO Tips Voor Meer Bezoekers Op Je Website

Voor de meeste ondernemers is zoekmachine optimalisatie echt een vak apart met tegenstrijdige informatie en teleurstellende resultaten. Zo zijn er in Nederland alleen al honderden SEO bureaus die zo even je website naar de eerste pagina optimaliseren..

Hierdoor kan SEO echt een uitdaging worden of krijgt niet de volle aandacht dat het zou verdienen. Velen denken dan ook dat hoger scoren in Google te veel tijd kost en niet rendabel is.

Niets is minder waar.

De strategieën waar ik zelf al jarenlang mee werk (en blijf werken) worden door de meeste websites niet of nauwelijks toegepast.

Het gevolg is dan ook dat slechts een klein deel van de websites daadwerkelijk veel bezoekers krijgen en online succesvol zijn.

Zonder afhankelijk te zijn van een advertentieplatform om aan klanten te komen.

Je kunt daarom ook stellen dat SEO zeker wat meer aandacht mag hebben. Helemaal omdat het een enorm solide basis kan zijn voor je business.

Denk aan:

  • Elke dag gratis bezoekers op je website
  • Hogere conversie ratio’s (bezoeker naar klant)
  • Een mailinglijst organisch opbouwen
  • Bouwen aan een stukje online vastgoed.

Vooral dat laatste is wat ik mij steeds meer en meer begin te realiseren. Wanneer jij een waardevolle website hebt met epic content, dan bouw je echt aan een een stukje online vastgoed, iets wat jaren of zelfs tientallen jaren voor je kan werken en altijd zal blijven werken.

Gamechanger voor je business!

Zo heb ik meerdere artikelen uit 2010 waar elke dag nog steeds honderden mensen op af komen. Sterker nog, veel van de wat oudere artikelen doen het zelfs vandaag de dag beter dan ooit.

Hoe je dat resultaat kunt bereiken ga ik je vertellen in deze “monsterblog” waarin ik mijn 43 beste SEO tips en strategieën met je ga delen voor hogere posities in Google met je website. Dit is relevant voor de absolute beginner en de doorgewinterde SEO veteraan.

Dit artikel is nog relevanter indien je ook de Ultieme SEO Checklist erbij hebt, deze kun je hier downloaden en print ‘m anders ook even uit >>

———

SEO zal steeds minder belangrijk worden?

seo en Google gaan hand in hand

Het kan zijn dat je ergens gelezen hebt dat SEO steeds minder belangrijk wordt? Of dat het helemaal niet meer nodig is? Of dat je beter op Facebook kunt focussen omdat daar de grootste kansen zitten?

Het klopt dat Facebook adverteren een enorme kans is voor je bedrijf. Puur omdat enorm veel mensen elke dag (veel) tijd spenderen op Facebook. De kans is groot dat jouw ideale klant ook op Facebook zit.

Uiteraard ga ik mijn eigen Facebook strategie nog met je delen. Echter, het zou nooit de basis moeten zijn van je hele online business, ik geloof heel erg in de diversificatie van je kanalen om aan klanten en bezoekers te komen.

Investeer daarom tenminste 70% van je online budget in SEO!

Sterker nog, als ik kijk naar mijn eigen statistieken zie ik dat de artikelen die het beste scoren waardevol zijn en op de juiste manier geoptimaliseerd zijn. Hoe ik dat gedaan heb ga ik in dit artikel met je delen.

Geloof me, je kunt echt veel winst behalen met je website door SEO op de juiste manier toe te passen. Dus geen korte termijn technieken, maar echt waarde leveren en je gaat enorm beloond worden door o.a. Google.

Dit noem ik dan ook wel de essentie van SEO dat altijd goed zal blijven werken. Dus minder focus op technieken en meer focus op waardevol zijn.

[tweetquote]SEO technieken zullen steeds minder belangrijk worden, je epic content en community zal de doorslaggevende ranking factor zijn. [/tweetquote]

De volgende tips en strategieën gaan je hierbij helpen en worden door mijzelf en mijn team in verschillende markten toegepast.

Ik begin dan ook altijd met een stukje marktonderzoek om te checken waar mensen naar op zoek zijn. Het laatste wat je wilt is content creëren waar vervolgens niemand op zit te wachten of de doelgroep is te klein.

Jouw tijd net zoals mijn tijd is enorm waardevol en wil je natuurlijk zo effectief mogelijk indelen.

Start daarom altijd met…

Tip 1: Zoektermonderzoek (welk probleem ga je oplossen?)

Zoektermen zijn zeker essentieel voor een succesvolle website. Zoekmachines willen graag weten waar jouw website en content over gaat. Gebruikers hebben een probleem / vraag en zoeken daar een antwoord op.

Jouw doel als website eigenaar / blogger is dan ook om een waardevol stukje content te creëren dat zo goed mogelijk antwoord geeft en zelfs een oplossing heeft.

Dit is in essentie hoe SEO werkt en blijft werken: vraag -> antwoord, probleem -> oplossing.

Bijvoorbeeld: ik zoek een accountant voor mijn bedrijf. Ik zou kunnen zoeken op ‘’mijn boekhouding uitbesteden’’.

boekhouding uitbesteden zoektermen

In het bovenstaande voorbeeld zie je direct gerelateerde termen en de kosten (CPC) van 10.69 dollar!!! Je zou dus kunnen stellen dat organisch scoren enorm belangrijk is voor je business.

Probleem -> oplossing doet het altijd heel erg goed!

Hetzelfde zie ik ook voor mijn website OptimaleGezondheid waar de topartikelen grotendeels gaan over specifieke gezondheidsklachten.

Wederom, probleem en oplossing.

Als ik last heb van rugpijn dan zoek ik op Google naar een oplossing of meer informatie over mijn klachten.

Toevallig had ik laatst last van rugklachten doordat ik een aantal oefeningen niet helemaal goed deed. Ik was op dat moment in Duitsland en had via Google in 2 minuten een fysiotherapeut gevonden en kon de volgende dag al terecht.

En dat vind ik dan ook zo mooi aan de tijd waar we nu in leven. Er is nog nooit zoveel informatie tot onze beschikking geweest en je kunt expert worden in allerlei vakgebieden door een zoekterm in te typen.

[tweetquote]Leg de focus op het oplossen van problemen en je gaat enorme sprongen maken met je website.[/tweetquote]

De volgende stap is dan ook:

ACTIEPLAN: Doe altijd zoektermonderzoek zodat er een duidelijke match is tussen jouw content en waar mensen naar op zoek naar zijn.

Gelukkig is dit geen hogere wiskunde en zijn er meerdere tools om je in dit proces te helpen. Hieronder mijn eigen lijstje:

SEO Tools:

Tip 2: Bepaal de moeilijkheidsgraad van je gekozen zoektermen

Om het laaghangend fruit te vinden is het handig om de moeilijkheidsgraad te weten van jouw gekozen zoektermen. Sommige bevatten veel meer concurrentie (zoals afvallen) waardoor op de eerste pagina scoren van Google niet direct haalbaar is op korte termijn.

Ik gebruik zelf hiervoor de tool Semrush (gratis versie werkt ook prima) omdat je in een heel mooi overzicht direct kunt zien wat de moeilijkheidsgraad is van bepaalde zoekwoorden.

Dit betekent natuurlijk niet dat het onmogelijk is om te scoren op moeilijke zoektermen. Echter, dit lukt pas wanneer je site autoriteit en veel gerelateerde waardevolle content heeft.

Zie het dan ook zo: de websites die bovenaan staan hebben hier vaak jaren voor gewerkt. Jij zult dan ook meer of waardevollere content moeten hebben om op zulke prestige zoektermen goed te scoren.

Om te beginnen is het aan te bevelen om het laaghangend fruit eerst te plukken.

afvallen als zoekterm

Dit proces kost vaak niet meer dan een paar minuten en heb je al een aardige lijst met mooie zoektermen waar je de focus op kunt gaan leggen. De truc is dan ook om dit bij elk stukje content te doen voordat het online gaat.

Tip 3: Semantisch zoeken (latent semantic indexing)

Het kan natuurlijk heel goed zijn dat mensen op hetzelfde zoeken maar verschillende termen gebruiken. Uiteraard is Google hier een eindbaas in en weet als geen ander dat het verder gaat dan alleen zoekwoorden, ook wat de echte betekenis is die erachter schuilt.

Deze LSI zoekwoorden kunnen echt een verschil maken omdat heel vaak de focus alleen maar gelegd wordt op standaard zoektermen, maar LSI een heel stuk minder.

Dit betekent dat je hier ook veel sneller op kunt scoren omdat de moeilijkheidsgraad een stuk minder is.

Gelukkig kun je met Google zelf al vrij snel gerelateerde zoektermen vinden. Laten we dit even in de praktijk brengen.

Via synoniemen.net heb ik de zoekterm ‘’afvallen’’ ingevoerd om het lekker simpel te houden. Nu moet ik wel zeggen dat Google veel verder gaat dan alleen synoniemen.

synoniemen onderzoek

Bron: synoniemen.net

Je ziet via semrush (o,88) dat er veel concurrentie is en dat is ook logisch omdat meer dan 50% van de Nederlanders graag een paar kilo kwijt willen raken. Nu is het zeker mogelijk om zelfs hierop te scoren met een slimme contentstrategie.

Echter, je kunt het jezelf ook eerst makkelijk maken en even verder kijken dan het standaard aanbod zoektermen waar iedereen de focus op legt.

Zo ben ik aan het spelen geweest met de tool semrush en via synoniemen.net ben ik in 2 minuten op de term ‘’vet verliezen’’ uitgekomen, deze heeft een moeilijkheidsgraad van 0.23 en een zoekvolume van maar 390.

Dit is weliswaar veel minder dan afvallen, maar als je op de eerste pagina staat kan het toch aardig wat bezoekers per dag opleveren en hoef je niet als een malle te gaan bloggen.

Voor de duidelijkheid, er komt binnenkort een artikel op OG te staan met meer informatie over hoe je effectief vet kunt verliezen :).

Tip 3: Meer bezoekers met epic meta beschrijvingen

Meta tags zijn korte beschrijvingen in de code van je website zodat de zoekmachines weten waar het artikel over gaat. Deze meta tags moeten technisch gezien bovenaan in de code staan (head) en zijn bijzonder belangrijk.

Zo had ik een tijdje geleden een design update waardoor de meta beschrijvingen niet meer goed werkte. Dit zorgde ervoor dat alle artikelen dezelfde meta beschrijving hadden. Je schrikt toch wel wanneer je in Webmaster Tools duizenden errors tegenkomt.

Het gevolg is dat we ook voor een korte periode een daling hadden in de hoeveelheid bezoekers op de site.

Deze worden door veel mensen onderschat en goede copywriting is van groot belang. Je zult de potentiële bezoeker moeten verleiden om op jouw website te klikken. Wat is de benefit? Welk probleem ga je oplossen?

Nu zou ik mij niet al te druk maken over de techniek, praktisch alle SEO plugins in combinatie met WordPress doen dit prima.

Daarnaast hoef je ook alleen maar de titel en beschrijving in te vullen en Yoast SEO plugin doet dat bijzonder goed door een snippet te laten zien.

meta beschrijving invullen

Bonus tip:

Je kunt ook al je categorie pagina’s voorzien van een fantastische titel en beschrijving. Gebruik zeker niet de standaard beschrijvingen omdat deze niet veel zeggen en ook niet verleiden.

Nog vetter is om je bestaande artikelen bij langs te gaan of via Google Search Console te kijken welke een lage CTR (click through rate) hebben en die vervolgens te verbeteren.

Doe je dit goed, dan kun je praktisch zelfs je bezoekersaantallen verdubbelen omdat hogere CTR’s vaak gepaard gaan met ook weer  hogere posities in Google omdat je relevanter bent.

Belangrijk hierbij is:

  • Plaats zoekterm zover mogelijk aan de linkerkant;
  • Titel maximaal 70 tekens lengte;
  • Copywriting toepassen om te verleiden.
  • En vergeet niet de meta beschrijving:
  • Maximaal 156 tekens lang want anders wordt het ingekort
  • Copywriting wederom toepassen om klik uit te lokken
  • Zet daar je primaire zoekwoord ook in.

Nogmaals, dit stukje kan een enorm verschil voor de hoeveelheid bezoekers op je website maken. Zie het als een advertentie in een krant, make it count and don’t be lazy!

Tip 4: Focus op de bezoeker

Je gaat niet hoog scoren in Google met middelmatige content of content puur geschreven om goed te scoren in Google. In SEO land noemen ze dit principe ook wel ‘’content is king’’ en je ziet heel duidelijk een trend waarbij hoogwaardige content steeds beter gaat scoren.

Maar wat is waardevolle content?

Denk terug aan een probleem dat je gaat oplossen. Iemand heeft een vraag of probleem en is op zoek naar een oplossing.

Dit doe je in je content.

Qua structuur heb ik daar een artikel over hoe je een epic blogpost schrijf.

Belangrijk hierbij is om de focus te leggen op de bezoekers en niet op Google. Wanneer je een artikel compleet optimaliseert voor de zoekmachines is het niet langer waardevol.

Sterker nog, een artikel dat enorm goed geschreven is en matig geoptimaliseerd… zal altijd winnen van een SEO geoptimaliseerd artikel.

Mijn eigen regel is om de titel + kopjes enigszins te optimaliseren op specifieke zoektermen, maar voor de rest ben ik alleen maar bezig om epic content te schrijven.

Om je een voorbeeld te geven:

“29 SEO tips voor meer bezoekers op je blog

Of:

“De beste 29 SEO zoekmachine optimalisatie tips voor meer bezoekers op je website en blog”

Welke is natuurlijker?

Tip 5: Kies de juiste zoektermen

Nu is het zeker handig om je primaire zoekwoord in de titel en URL van je blogartikel te zetten, dit noem ik ook wel de strategische plaatsen van je primaire zoekwoorden.

Eveneens je afbeelding voorzien van een zoekwoord en de kopjes met gerelateerde termen. Dit noemt men ook wel on-page SEO en is gelukkig niet heel complex.

Vervolgens ga je met Google en tools zoals Semrush / Adwords planner kijken welke zoektermen je nog aan je artikel kunt toevoegen.

Dit kunnen kopjes zijn zodat er voldoende variatie is.

Maar ga niet aan het keyword spammen omdat je artikel dan niet meer leesbaar is.

Voor dit artikel wil ik scoren op de zoekterm “SEO tips” en dat is mijn primaire zoekwoord. Maar het artikel gaat (hopelijk) over meer onderwerpen dan alleen maar SEO tips.

Daarnaast heb ik niet heel erg de kopjes geoptimaliseerd omdat het anders geen natuurlijk artikel meer is.

Probeer hier altijd de balans in te vinden.

Echter, je doel is om steeds meer verschillende zoektermen gekoppeld te krijgen aan je website.

Waarom belangrijk?

Meer zoektermen is meer verkeer.

Mijn website OG heeft duizenden zoektermen verbonden aan de content en dat is tevens de reden waarom we ook duizenden bezoekers per dag op die website krijgen, zeker geen toeval!

Daarnaast is er ook veel zoekvolume in de gezondheidsmarkt omdat er veel kwalen zijn. Dit is natuurlijk anders in de zakelijke markt. Echter, er zijn zeker veel zoektermen beschikbaar als je waardevolle content hebt.

Tip 6: Stop met woorden tellen

Heel vaak krijg ik de vraag: ‘’Hoe lang moet een artikel zijn om goed te scoren in Google?’’. Mijn antwoord is altijd: “Zo lang als nodig is”. Het kan zijn dat je de essentie pakt met 1500 woorden, of zelfs in 500 woorden.

Dat gezegd hebbende, over het algemeen doen dikke monsterartikelen het aanzienlijk beter in de zoekmachines. Mijn eigen richtlijn is tenminste 2500 + woorden voor gezondheidsartikelen en voor RJ wil ik graag op 4000+ zitten omdat ik mijn content zie als een stukje legacy.

Echter, ga nou niet je artikelen volproppen met woorden omdat je ergens gelezen hebt dat dikkere artikelen het beter doen, het moet wel relevant zijn! Je doel moet altijd zijn om voor diepgang te gaan en meestal lukt dat niet in 500 woorden.

Zie een artikel daarom ook als een werkstuk dat je bij juf Google moet inleveren die klaar staat met de dikke rode pen. Met een matig 5,5 artikeltje ga je niet veel bezoekers krijgen, ga daarom voor tenminste een 8.

Tip 7: Gebruikerservaring is waar het om draait!

Het draait allemaal om de gebruikerservaring en daar zal Google steeds beter in worden om dat in hun algoritme te verwerken. SEO betekent voor mij dan ook een positieve gebruikerservaring.

Daarbij hoort:

  • Geeft antwoord op vraag
  • Diepgang
  • Duidelijke taal
  • Geoptimaliseerd voor mobiele apparaten
  • Snelle laadtijden
  • Mooie afbeeldingen
  • Infographics
  • Video’s
  • Interactie opzoeken (comments, social media)
  • Interne links / gerelateerde artikelen
  • Call to action / mogelijk om een vervolgstap te zetten / probleem oplossen

Het is voor de zoekmachines extreem belangrijk dat de gebruiker een prettige ervaring heeft.

Wanneer Piet met Google zoekt op de term ‘’SEO Tips’’ en bovenaan staat een matig artikel en hij krijgt geen antwoord op zijn vraag, dan zal hij weer terugklikken naar de zoekresultaten en Google heeft het niet goed gedaan.

Gebeurt dit te vaak dan gaat Peter een andere zoekmachine gebruiken..

Dat laatste is wat er met Yahoo is gebeurt met zowel een zoekmachine als een e-mail. Google kwam met een betere zoekmachine en later ook met een betere e-maildienst.

Of nog een beter voorbeeld: Nokia.. Ik weet nog dat ik een 3310 had gekregen voor mijn verjaardag en kon mijn geluk niet op! Helemaal als je ook nog een coole behuizing had was je echt de patser op het schoolplein.

Mobiele telefonie werd toen compleet gedomineerd door Nokia. Vervolgens anticipeerde ze onvoldoende in de komst van smartphones en touchscreens.

Vervolgens kwam Apple met de eerste Iphone en kort daarna ging het bergafwaarts met Nokia.

De rest is history.

Tip 8: Focus op unieke content

In de gezondheidsmarkt zie ik dat er HEEL VEEL artikelen over hetzelfde onderwerp gaan. Koolhydraatarme recepten, afvallen, detox, groene smoothies etc. De meeste blogs hebben dan ook niet echt een onderscheidend vermogen.

Iets wat voor OG ook zeker een uitdaging is om heel eerlijk te zijn. Ik doe dat dan ook door voor de diepgang te gaan en grote hoeveelheden content. Mijn missie is dan ook om de meest waardevolle gezondheidsblog van Nederland te worden en we zijn goed op weg.

De meeste blogs bevatten dunne artikelen of parafraseren alleen maar en geven geen unieke kijk ergens op.

Het mag duidelijk zijn dat echte unieke content zeker een verschil voor je website gaat maken. Maar wat is precies unieke content? Het is meer dan alleen maar wat andere woorden gebruiken.

Het is ook jouw eigen kijk ergens op geven zodat het ook een toegevoegde waarde heeft. Kijk dan ook naar je concurrentie en kijk of kritisch welke vragen niet beantwoord worden? Hoe kun jij het beter doen?

Met deze blog tracht ik verder te gaan dan alleen SEO tips opsommen. Mijn doel met het artikel is dat je het grotere plaatje begint te zien en vervolgens ook stappen gaat zetten.

Tip 9: Duidelijke structuur

Een goed artikel is voor verschillende soorten lezers goed te behappen. Niet iedereen neemt informatie op dezelfde manier tot zich. Dit noemt men ook wel de “learning channels” en een waardevol artikel maakt daar gebruik van.

  • Traditionele lezers die het hele artikel lezen (minderheid)
  • De scanners die vooral de kopjes lezen en af en toe relevante paragrafen
  • Audiovisuele personen ondersteunen door afbeeldingen en videos.

Wat is jouw learning channel? Lees je graag boeken en spit je hele artikelen door? Of kijk je liever video’s waar het artikel wordt uitgelegd? Of scan je en daarna pak je eruit wat relevant is?

Vandaag de dag wordt focus steeds minder en afleiding steeds groter. Dit betekent dat de meerderheid van jouw lezers waarschijnlijk een scanner is en je zult ook zeker je content daarop moeten aanpassen.

Vandaar dat ik altijd mijn blogposts aanvul met een inhoudsopgave (zie begin dit artikel), kopjes voor overzicht (h1 tot h4) en aanvullen met afbeeldingen en video’s om het geheel visueel aantrekkelijk te maken.

Daarnaast is het ook een slimme zet om je content te verrijken met infographics omdat deze sneller gedeeld zal worden op social media.

Tip 10: Boost je content met infographics

De trend vooral in Amerika is om je content super visueel aantrekkelijker te maken. Toen ik in 2009 voor het eerst serieus begon te bloggen was een fotootje in de eerste paragraaf al voldoende.

Nu zie je dat artikelen steeds meer gebruik maken van infographics om het artikel te verrijken. Gelukkig is het door tools zoals canva super eenvoudig om je content een zetje in de rug te geven zonder dat je honderden euro’s per afbeelding moet investeren.

Wat betreft SEO kun je ook veel bereiken door gebruik te maken van afbeeldingen. Zo kan momenteel Google nog niet heel accuraat zien waar een afbeelding over gaat (straks wel).

Om de zoekmachines een zetje in de rug te geven en gebruik te maken van Google Afbeeldingen Search is het handig om dat mee te nemen in je blogpost.

Afbeeldingen optimaliseren voor SEO:

  • Bestandsnaam bevat een zoekterm
  • Voeg een alt toe toe

Bijvoorbeeld

XX_seo_tips_toegelicht.jpg (bestandsnaam)

XX seo tips (alt tag)

Nu kun je ook een titel geven en een beschrijving. Echter, je loopt het risico dat het te geoptimaliseerd overkomt.

Bonus Tip: Voor de snelheid van je site is het handig om je afbeeldingen op een CDN (cloud) te zetten. Ik gebruik hiervoor Amazon S3 vanwege de kosten / baten.

Wanneer je op een goedkopere hosting zit zal je website trager ingeladen worden wanneer je teveel grote afbeeldingen hebt. Aangezien snelheid steeds belangrijker aan het worden is kun je hier veel winst behalen door gebruik te maken van CDN.

Tip 11: Interne linking voor een wikipedia-spinnenweb

Als er iets is wat een groot verschil gaat maken dan is het wel je interne linking strategie. Dit heeft wederom met de gebruikservaring te maken. Het is voor een zoekmachine belangrijk om de relatie tussen de verschillende blogposts op je website goed te begrijpen.

Een meester in internal linking is wikipedia en dat is je wellicht wel een keer opgevallen. Ze hebben enorme hoeveelheden content en maken dan ook gebruik van een geweldige spinnenwebstructuur zodat de gebruiker eenvoudig door de content heen kan komen.

Stel dat ik een monsterartikel heb met 33 tips om gezond af te vallen. Vervolgens in het artikel heb ik het over gezonde recepten en bewegen, dan is het logisch om daar naar te linken. Je wilt dus linken naar relevante artikelen die een toegevoegde waarde hebben.

Dat is de essentie van internal linking.

Daarnaast zorgen interne links er ook voor dat je controle hebt over welke artikelen het meest belangrijk zijn. Voor mij zijn dat meestal de monsterartikelen (stappenplannen) en de categorieën.

Door regelmatig te linken naar dit soort pagina’s / categorieën geef je aan wat wel en wat minder belangrijk is.

In het voorbeeld van dit artikel link ik naar naar mijn stappenplan hoe je een epic blogpost schrijft, dat artikel heeft bijzonder veel toegevoegde waarde op dit artikel. Daarnaast link ik ook naar de verschillende categorieën om een relevante spinnenweb structuur te creëren op deze site.

Voor OG hebben we dit tot een kunst verheven en gaan we nu de transitie maken om handmatige interne links aan te vullen met een automatische interne linking tool die we laten linken naar de categorie pagina’s.

Ik ga nog een extra artikel wijden aan de ins & outs van interne links.

Nu heb ik geen limiet aan de hoeveelheid interne of externe links en voeg het toe wanneer het waardevol is. Voor RJ maak ik gebruik van een automatische linking tool die ik handmatig bijwerk bij nieuwe artikelen.

Tip 12: Boost je content op Facebook

Nu zijn er veel discussies gaande of social shares minder waard zijn dan backlinks. Ik volg de filosofie van Tonny Loorbach om niet als een bezetene achter backlinks aan te gaan, ik laat ze natuurlijk komen door waardevolle content online te zetten.

Wat ik wel proactief doe is mijn content boosten op social media voor instant bereik en social proof.

Richtlijnen content boosten:

  • Waardevolle “content” creëren
  • Content boosten op social media voor instant bereik

Het is zo zonde wanneer je waardevolle content online zet en vervolgens afwacht om het aan de man te brengen. Daarnaast zijn social shares ook handig om hogere posities in Google te krijgen, hetzij een ranking factor.

Mijn favoriet is op dit moment zeker het blauwe monster genaamd Facebook waar je met relatief kapitaal enorm veel mensen kunt bereiken. De kans is groot dat je op deze website bent beland dankzij Facebook.

Kortom, boost altijd je content en wees niet bang te investeren! Want je hebt al die moeite genomen om een waardevol artikel te schrijven en dan is het zonde om het niet aan de grote massa te laten zien.

Go for it!

Tip 13: Vraag altijd om reacties (gratis content op je blog)

Een super eenvoudige en goedkope manier om aan content te komen is door reacties te krijgen op je artikelen. Bij OG hebben we 10k+ reacties en als je dat zelf zou moeten schrijven ben je wel even bezig.

Vraag daarom altijd om reacties in je artikel en soms gaat het echt hard! Zo heb ik op het juiste moment een artikel geschreven over speltbrood en het bevat honderden reacties.

Een super effectieve manier om reacties uit te lokken is om als auteur de eerste reactie te geven. Dit kan in de trend zijn van “Wat is jouw ervaring met SEO en pas je de tips al toe?” Echter, vergeet niet om reacties te vragen omdat ze anders niet komen.

De absolute koningin wat betreft shares en reacties is Marjolein Dubbers van de EnergiekeVrouwenAcademie. Zij krijgt per artikel honderden reacties en likes, daar kan ik echt wel wat van leren 🙂

Tip 14: Check je backlinks

Helaas is er nog steeds zoiets als backlinks kopen om snel hoger te komen in Google. Dit is uiteraard niet toegestaan en kan echt schadelijk zijn voor je website.

Het is daarom handig om je backlinks af en toe te checken met semrush / Google Search Console om te zien of het allemaal in orde is. Uiteraard zullen er ook lage kwaliteit links tussen zitten, pas wanneer je profiel onnatuurlijk begint te ogen zou ik mij pas zorgen maken.

Je kunt dan via Google Webmaster Tools deze links verwijderen uit je profiel zodat ze niet meegenomen worden in de beoordeling. Echter, voor de meeste websites is dit niet nodig omdat Google hier zelf steeds beter in wordt.

Tip 15: WordPress als thuisbasis

Veel van de websites draaien op WordPress. Waarom? Het is een super simpel en effectief website systeem om content mee online te zetten. Daarnaast is het op technisch SEO vlak ook al prima. En het mooiste is dat WordPress gratis en open source is, dit betekent dat het constant in beweging is en steeds meer mogelijkheden krijgt.

Geen wordpress? Laat het overzetten! Ben je teveel technisch aan het klooien met je website? Stap over op Phoenix van imu.nl zodat je de focus kunt leggen op wat echt belangrijk is.

Epic content!

Hint: deze website draait op Phoenix in combi met WordPress.

Tip 16: Mobiel geoptimaliseerd!

2016 stond echt in het teken van je website optimaliseren voor mobiele apparaten. Het gevolg is geweest dat de meeste websites nu mobiel responsive zijn.

De next level is om verder te gaan dan mobiele responsive en je website specifiek te laten aanpassen voor de verschillende schermformaten. Dit kan betekenen dat op een Iphone 5 er maar 2 blokken horizontaal staan en op een grotere telefoon meerdere blokken.

mobiel adaptive

Bron: Google

Ik ben van mening dat je qua website design BEGINT met mobiel en EINDIGT op desktop. Daarnaast is het een realiteit dat de komende jaren 80-90% van je traffic (en afhankelijk in welke markt je zit) mobiel zal zijn. Wellicht is het handig om daarop te anticiperen.

Voor OG laten we op dit moment een compleet nieuw design ontwikkelen met mobiel als uitgangspunt ipv desktop. Het huidige design kan namelijk wel een update gebruiken haha.

Tip 17: Be fresh and be relevant!

Dit is een quote die ik in het begin van mijn online carrière heb opgeschreven en opgehangen boven mijn bureau. Een waardevolle website is constant in beweging en alles behalve statisch.

Waar in de jaren 90 websites enorm statisch waren is dat nu compleet anders. Websites met hoge posities in de zoekmachines krijgen zowel veel shares als comments en lijken meer op een community dan een afzonderlijke website.

Ze zijn in beweging!

Dit betekent ook dat het aan te bevelen is om regelmatig nieuwe content te plaatsen op je website. Mijn regel voor OG is om minimaal 5 dikke artikelen per week online te zetten en binnenkort een dagelijkse update.

Daarnaast laat ik ook oudere artikelen updaten met nieuwe content, vervolgens kun je deze natuurlijk ook prima weer opnieuw delen op social media. Sterker nog, door je artikel aan te vullen en opnieuw te delen kun je zelfs een paar plaatsen stijgen in de zoekresultaten.

Voor RJ schrijf ik zelf elke week 2-3 dikke monsterartikelen met als missie om de meest waardevolle online marketing blog van Nederland te worden.

Dit is een lange weg, maar zeker de moeite waard op lange termijn! Het is daarom ook gezonder om de focus te leggen op je output en wat minder op het resultaat, voordat je het weet zit je de hele dag naar de bezoekersaantallen te staren of je raakt gefrustreerd omdat het niet snel genoeg gaat..

Maar geloof ook dat het mogelijk is! De meeste mensen denken dat het niet mogelijk is om honderden of zelfs duizenden gratis bezoekers op je blog te krijgen.

Ik heb het zelf ervaren met OG en ken talloze ondernemers  met extreme resultaten. Daarnaast is het in Nederland ook relatief eenvoudig vanwege de lage concurrentie.

Start daarom vandaag nog met bloggen en focus op epic content!

Extra SEO tips:

18. Unieke titels voor elke pagina (h1 titels).

De bedoeling is om maximaal 1 titel per pagina te hebben en als je WordPress hebt is dat de titel bovenaan je artikel. Varieer ook in je titels zodat het niet steeds over hetzelfde gaat omdat het anders een te hoog duplicate content gehalte krijgt.

19. Focus meer op thema’s dan alleen maar zoektermen.

Zoektermen zijn belangrijk maar focus ook zeker op thema’s. Ik gebruik hier zelf de categorieën voor om daar de thema’s in te verwerken en structuur te krijgen in de content.

Het grote gevaar van zoektermen is dat je daar teveel de focus op legt en in de toekomst zal Google steeds meer kijken naar de onderwerpen op je website.

20. Gebruik korte URL’s met sowieso het zoekwoord erin.

Het is handig om korte URL’s te hebben zodat het super duidelijk is waar het artikel over gaat. Dit hoef je niet altijd te doen, maar voor je topartikelen kan het een goede strategie zijn.

21. Voeg via WMT een sitemap toe.

Een sitemap is niet anders dan een samenvatting van alle pagina’s, posts en video’s van je website. Wanneer je een artikel online zet krijgen de zoekmachines een seintje via deze sitemap. Je kunt een sitemap toevoegen via Google Webmaster Tools.

22. Praktische content en lijstjes doen het heel goed!

Qua content strategie is het slim om lijstjes te maken wat ik ook doe met dit artikel. Lijstjes worden ook sneller gedeeld op social media.

23. Check je 404 fouten en 301 redirects (of het werkt)

Ik had laatst  een redirect die niet goed werkte waardoor er mensen niet op een verkooppagina konden komen. Via Webmaster Tools kun je zien hoe het gaat met je 404 fouten en redirects.

24. Stop met keyword density gekte

Keyword density is niet belangrijk, wel moet je primaire zoekterm meerdere keren natuurlijk in je artikel voorkomen. Eerder kreeg je het advies dat er een density moest zijn van zoveel %, dit kun je loslaten. Wanneer je natuurlijk schrijft komt dit vanzelf.

25. Synoniemen is het laaghangend fruit.

Nadat je hebt besloten welke termen belangrijk zijn, check dan ook gerelateerde termen om zodoende het laaghangend fruit te pakken.

26. Laat social media share knoppen zien die sticky zijn (volgen).

Op dit artikel zie je dat de social media knoppen volgen zodat het eenvoudig is om te delen, dit is zeker handig voor extra shares.

27. Update je content en laat het zien d.m.v. “laatst ge-update:”

Dit heb ik voor OG een tijd gedaan wanneer een artikel een update krijgt dat je dat ook bovenaan laat zien zodat mensen weten dat het nog steeds relevant is.

28. Fix alle fouten in Google Webmaster Tools (big one).

Google Webmaster Tools geeft aan waar je verbeteringen kunt aanmaken en het is handig om dat ook te doen.

29. Maak je website AMP compatible, wat is dat?

Dit is een nieuwe trend waarbij de mobiele variant van je website (AMP) enorm snel kan laden doordat de AMP markup wordt toegepast. Laat dit door een programmeur doen.

30. Schrijf veel ‘’how to’’ content zodat het ook in de Google “knowlegde graph’’ komt. Wellicht is het je opgevallen dat Google nu ook zelf vragen beantwoordt. Dit kun je testen door bijvoorbeeld op een bekend persoon te zoeken.

Google haalt deze gegevens van relevante website en jij kunt daarop ook inspelen door een begrippenlijst toe te voegen met korte stukjes waarin je antwoord geeft. Heel belangrijk is om woorden zoals ‘’wat is, wie is’’ etc. te gebruiken.

31. Korte actielijst (weer lijstjes) al in de eerste paragraaf zetten.

Zodat Google deze eventueel meeneemt in de zoekresultaten zodat je veel plek krijgt.

32. Je belangrijkste zoekterm in de eerste paragraaf van je artikel (big one).

Dit is een oude bekende SEO tip en werkt nog steeds.

33. Maak gebruik van bronnen en weest niet bang om te linken naar externe sites.

Volgens de SEO expert moet je niet linken naar andere sites omdat je dan anders link juice kwijtraakt. Dit vind ik complete onzin en wanneer wij gebruik maken van bepaalde onderzoeken / bronnen kun je dat prima noemen.

34. Pak oude kleine artikelen en maak daar een epic blogpost van!

Het geheel is belangrijk en oude dunne artikelen kunnen zelfs je hele website onderuit halen, dit voorkom je door a. je oude content te updaten en b. daar wellicht een monsterartikel van te maken door kleine artikelen samen te voegen tot 1 artikel.

35. Fix de snelheid met GTMETRIX.com

Een tool dat de daadwerkelijke snelheid laat zien en je doel is om onder de 2 seconden laadtijd te hebben, sneller is beter! Is dit niet op orde kun je contact opnemen met je websitebouwer / hosting.

36. Zet video’s op youtube en link naar je epic artikel.

Het is super gemakkelijk om een artikel samen te vatten in een video. Ik doe dit zelf door het artikel op mijn scherm te zetten / punten op te schrijven en daar een video over te maken met camtasia. Vervolgens zet je deze video op je youtube kanaal en link je naar het artikel. Daarnaast kun je ook helemaal bovenin deze video zetten voor extra verrijking van je content.

37. Stuur nieuwe content updates naar je mailinglijst voor shares, reacties en social proof! Daarnaast is het ook een super slimme emailmarketing strategie om zodoende meer connectie te krijgen met de mensen op je mailinglijst.

38. Deel je epic content met de autoriteit in de markt, wellicht dat ze het willen delen op social media? Hierdoor kun je in 1x veel meer bereik krijgen en je eigen autoriteit een boost te geven. Daarnaast is autoriteit een super belangrijke ranking factor omdat Google steeds beter aan het worden is om autoriteit in kaart te brengen.

39. Gebruik buzzsumo, semrush, google trends en quora om aan ideeën te komen voor artikelen. Ook is het handig om je achterban / mailinglijst te vragen wat ze graag willen weten. Na een tijdje hoef je alleen maar de focus te leggen op de thema’s en vul je aan met een beetje zoektermonderzoek, maar de basis is epic content waar mensen naar op zoek zijn.

40. Oppassen voor duplicate content, helemaal wanneer je een webshop hebt! Check dit met tools zoals siteliner (van copyscape) om het gehalte te zien en dit aan te passen.

41. WordPress site? Gebruik een caching plugin zoals w3 total cache en Cloudflare om de snelheid te verbeteren, dit kan meerdere seconden schelen.

42. Overweeg een groen slotje ala SSL om je website via https te laten lopen. Doe dit alleen wanneer de rest op orde is en laat dit goed doen vanwege mogelijke technische problemen.

43. Verbeter je design en volg het wereldwijde patroon van ‘’less is more, clean design’’. Afleiding is overal en het design dat anno 2017 goed werkt is heel clean, dikke afbeelding aan het begin en niet teveel poespas. Een goede aanvullende tip is om voor een lettergrootte te gaan die fatsoenlijk te lezen is.

Tot slot

SEO kan nogal bedreigend overkomen als je deze hele lijst met tips ziet, puur omdat er meerdere strategieën mogelijk zijn om hoger in Google te komen. Ook hierbij geldt natuurlijk de 80/20 regel en dat je niet alles perfect hoeft te doen.

De beste SEO tip is dan ook om regelmatig waardevolle content online te zetten waar mensen ook daadwerkelijk naar op zoek zijn, dat is 80% van het resultaat! Vervolgens zal na een tijdje dit hele SEO proces steeds eenvoudiger worden en krijg je ook betere resultaten.

Ontdek hoe je meer bezoekers en conversies met je website kunt krijgen.

Wil je minder uitgeven aan online adverteren en bovenaan in Google komen?

Download dan de Ultieme SEO Cheatsheet en krijg het volgende:

  • Meer dan 30+ strategieën die je snel kunt toepassen om met je website meer bezoekers en conversies te krijgen.
  • Hoe je het beste ‘’zoektermonderzoek’’ kunt doen waarmee je het echte laaghangend fruit kunt vinden in Google.
  • 6 verschillende tools en plugins die ik zelf dagelijks gebruik om elke markt online te kunnen claimen.
  • Krijg een kijkje achter de schermen hoe ik zelf mijn content planning beheer.
  • Ontdek hoe je een verdubbeling van bezoekers kunt realiseren in een paar maanden tijd en voorkom dat je gaat dalen in Google met de nieuwe updates die er aankomen.

Download gratis de Ultieme SEO Cheatsheet.

Wat is jouw ervaring met SEO? Laat het mij weten door hieronder een reactie te geven! Delen op social media wordt ook zeker gewaardeerd!

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!