linkbuilding

Ultieme Back-links Gids + 20 Tips 

Natuurlijk wil je als webmaster dat je website hoger gerankt wordt in Google en andere zoekmachines. Voor veel gebruikers is Google namelijk het startpunt van hun zoektocht op internet. 95% van de internetgebruikers gebruikt Google op een regelmatige basis.

Een goede positie in deze zoekmachine zorgt ervoor dat bezoekers dan sneller bij jouw site terecht komen. En dat wil je natuurlijk. Je wil immers meer traffic en een hogere conversie, en hiermee meer omzet behalen. Maar hoe kom je nu zo hoog in Google terecht? Er zijn immers duizenden, zo niet miljoenen, websites over het onderwerp waar jij over schrijft.

Daar moet je allemaal de concurrentie mee aangaan. Hier komt SEO, en dan met name linkbuilding om de hoek kijken. 

SEO en Google

SEO (Search Engine Optimization) is een verzamelterm voor verschillende tactieken die jouw website hoger laten ranken in Google. Google werkt namelijk met verschillende algoritmes om te bepalen welke websites hoog ranken in de zoekresultaten voor een bepaalde term.

Goede SEO zorgt ervoor dat je dit algoritme op een positieve manier gaat beinvloeden, zodat jouw website beter vindbaar wordt. 

Hiermee houdt Google rekening met verschillende factoren, zoals de kwaliteit van je website, de kwaliteit van de links tussen websites, metatags, keywords, of een site mobile-friendly/responsive is, en nog veel meer factoren.

algoritme

Niemand weet hoe het algoritme precies werkt, dit is nooit vrij gegeven. Bij elkaar wordt dit algoritme het Hummingbird algoritme genoemd. Dit algoritme is weer opgesplitst in verschillende andere algoritmes.

Het is dus niet meer zo dat enkel een paar goede keywords genoeg zijn voor een succesvolle positie. Tegenwoordig komt er meer om de hoek kijken dan alleen de basis SEO. 

In deze tekst zullen wij ons focussen op het Penguin-algoritme, het belangrijkste algoritme als het gaat om back-links en linkbuilding SEO.

Google heeft namelijk aangegeven dat links naar je website tot de top 3 belangrijkste factoren behoort als het gaat om ranking en SEO. Linkbuilding is dus uitermate belangrijk als het gaat om het werken aan je SEO. 

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van links naar jouw website. Hoe meer andere websites een link naar jouw website gaan plaatsen, hoe hoger jouw positie in Google komt.

Dit is een backlink. Google denkt immers: als zoveel mensen naar die website gaan linken, dan moet die website wel erg goed zijn! Dit is dus het nummer een doel van linkbuilding: jouw website hoger in de zoekresultaten laten komen. 

Linkbuilding als tactiek op zich is het zelf actief bouwen aan een netwerk van back-links, die naar jouw website leiden. In de begintijden van linkbuilding SEO werden actief links gekocht en geruild met elkaar.

Ook waren er directory websites, zoals startpagina.nl, die opgestart waren met het doel om zoveel mogelijk links te vergaren. Hierdoor was het voor webmasters aantrekkelijk om hier te adverteren. 

Hier is nu allemaal een einde aan gekomen. Groei en backlinking dient nu organisch plaats te vinden. Een hele uitdaging, als je aan linkbuilding wil doen.

Wees daarom ook terughoudend met linkbuilding. Je kunt afgestraft worden door Google als je op een foute manier met linkbuilding aan de slag gaat. Hier zullen we later in deze gids op ingaan. 

Hoe start je met linkbuilding?

linkbuilding starten

Linkbuilding is complexer dan je misschien zult denken. Het lijkt namelijk erg simpel: je zet wat links op het internet, en je bent klaar. Helaas is het niet zo simpel.

Google straft veel verschillende zaken af, wat meer kwaad dan goed kan doen voor de positie van je website. Het serieus misbruiken van linkbuilding kan er zelfs voor zorgen dat je website volledig uit Google zal verdwijnen. Je wilt dus het maken van fouten vermijden. 

De nummer een tip voor succesvol linkbuilden is zorgen voor een kwalitatief hoge website. Update je website dus regelmatig met kwalitatief goede en relevante content.

Hierdoor zullen andere internetgebruikers ook vanzelf naar jouw website gaan linken. Dit zorgt altijd voor het beste linkprofiel: een organisch linkprofiel.

Waarom krijg je Wikipedia bijna altijd als hoogste zoekresultaat als je een feitje of begrip opzoekt? Omdat bijna alle internetgebruikers wel eens een link naar Wikipedia ergens plaatsen. Dit is dus bij uitstek een website met een mooi, natuurlijk linkprofiel. 

Bekijk dus eerst je content. De kans is groot dat je met enkel goede content al een relatief hoge positie in Google verkrijgt. Vanuit daar kun je verder gaan werken, onder meer met linkbuilding en de bijbehorende SEO-technieken. 

Backlinking tools

Gelukkig zijn er enkele tools die ons kunnen helpen bij het linkbuilden. Deze tools zijn onder andere ahrefs, Moz en SEMRush, waarbij ahrefs de meest accurate en meest gebruikte tool is. Deze tool kan zeer snel nieuwe back-links vinden en deze in een rapport verwerken.

Helaas zijn deze tools niet gratis. Ze zijn prijzig, maar de informatie die je krijgt is waardevol en kan je zeker verder helpen met linkbuilding. Ook hebben deze tools veel gratis handleidingen en support. Het gebruik en de interpretatie van de resultaten kan namelijk best complex zijn. 

Gelukkig zijn er ook gratis tools. Denk dan aan websites als OpenLinkProfiler en de gratis versie van SEMRush: dit programma biedt je een gelimiteerd aantal gratis searches per dag.

Voor een beginner is het prima om te beginnen met deze tools. De tool SEMRush kun je ook gebruiken om het traffic van een webpagina vast te stellen. 

Wil je juist de waarde van een website bepalen? Gebruik dan de tool Trust Flow. Nu de PageRank van Google niet meer geüpdatet wordt, moet je namelijk andere tools gebruiken. De tool Trust Flow meet ook de waarde van een website.

Hierdoor kun je zien of de website het waard is om aan te linken. Je wilt immers wel linken aan websites die het waard zijn om aan te linken. Kwaliteit staat immers voorop. Ook de tools Ahrefs en Open Site Explorer kunnen de rank van een pagina meten. 

Overweeg zeker het gebruiken van tools bij je linkbuilding. Statistieken liegen immers niet, gebruik ze dus naar je voordeel. Ook zijn deze tools ideaal voor het analyseren van je concurrentie en andere websites. 

Valkuilen bij linkbuilding

Linkbuilding kan afgestraft of beloond worden door Google. Hierbij speelt het Penguin-algoritme van Google een grote rol. Dit algoritme kijkt naar de kwaliteit van jouw website, maar ook naar de kwaliteit van de bijbehorende back-links, en de websites die daar weer bijhoren.

Hieraan zitten strenge regels verbonden. Als jouw back-links deze regels overtreden, treedt er devaluatie op. Hierdoor zijn deze back-links niet langer relevant en zal je website zakken in de ranking. 

Sinds 2016 heeft het Penguin-algoritme een grote update gekregen. Het algoritme wordt nu realtime bijgewerkt. Het gevolg hiervan is wel dat er nog strenger wordt gelet op overtreding van de regels.

De penalty is wel iets soepeler geworden, waar voorheen je gehele website werd afgekeurd, is dat nu gelukkig niet meer het geval. Google kan nu namelijk ook naar individuele pagina’s van een website kijken. 

Maar wat wordt nu afgestraft? Vermijd deze zaken sowieso om een penalty van Google te vermijden. 

  • Back-links kopen en actief ruilen is niet toegestaan. Vooral betalen voor inkomende links wordt eigenlijk altijd ontdekt door het algoritme en kan grote gevolgen hebben voor je website. Het betalen voor back-links is in strijd met de richtlijnen van Google. 
  • Directe linkruil: twee sites linken bewust naar elkaar. Dit is onderling afgesproken en dus verboden. Een uitzondering zijn links waarbij er ook echt iets is toegevoegd aan elkaar, bijvoorbeeld een gastblog. Hierbij is er reden voor linkruil. 
  • Veel backlinks van kwalitatief zwakke sites worden afgestraft. Tegenwoordig gaat kwaliteit voor kwantiteit. Je wilt dus ook niet op sites gelinkt zijn waar honderden andere links, naar andere pagina’s, op vermeld staan. Directory sites zijn dus niet meer populair.
  • Een te snelle groei van links. Dit duidt namelijk op onderlinge afspraken of het kopen van links. Dat mag niet. 1 tot 2 links per week wordt door Google als natuurlijke groei gezien. Gaat het om natuurlijke groei, dus niet door middel van linkbuilding, dan lijkt Google maximaal 4 links per week te tolereren.
  • Staan je links op een pagina waar heel veel andere links staan, zoals directories? Nogmaals, kwaliteit gaat boven kwantiteit. Als je ervoor kiest een directory te gebruiken, dan dien je wel voor een relevante directory te kiezen. 
  • Bevat de website waar de link op staat goede content en is deze kwalitatief hoog? Google bepaalt dit door middel van de pagerank van een website. 
  • Is de link werkend? Je zult ervan schrikken als je weet hoeveel webmasters gebroken links op hun websites laten staan.
  • Staat de link wel op een veilige website? Links van gehackte of spamwebsites zijn natuurlijk niet okee.
  • Zijn de links in korte tijd snel gegenereerd, bijvoorbeeld door het gebruik van geautomatiseerde linkbuilding-tools? Dat mag niet.
  • Websites of pagina’s inrichten met linkbuilding als enige doel
  • Een verkeerde verdeling van dofollow- en nofollow-links. Je wil namelijk een gezonde verdeling van deze links. Neem dus zeker ook een aantal nofollow-links op in je website.
  • Let op je anchor text. De anchor text is de zichtbare tekst in een link. Gebruik geen verkeerde anchor text, te agressieve anchor text of anchor text die relateert aan sponsoring of advertenties (gesponsorde links: dit is een vorm van betaling en dus niet toegestaan). Houd de meerderheid van je anchor text simpel, maar beschrijvend.
  • Vermijd back-links van bepaalde sites. Bijvoorbeeld goksites, sites met seksuele content of sites die te maken hebben met drugs- of wapenhandel. Vanzelfsprekend, maar nog steeds zijn er veel dubieuze back-links die te maken hebben met obscure websites.
  • Pas op met back-links in de footer of sidebar. Deze lijken voor Google op betaalde of gesponsorde links en zijn dus verboden. 


Voor de rest: vermijd alle activiteit die mogelijk kan lijken op verboden activiteit. Gebruik dus geen woorden gerelateerd aan advertenties of sponsoring rond de backlink, en ga niet in korte tijd veel backlinks plaatsen.

Plaats ook niet dezelfde link meerdere keren op je website en neem niet opeens back-links op in oude content, zonder dat je die content verandert. Dit kan voor het algoritme allemaal lijken op het kopen of ruilen van back-links. 

Het is dus redelijk abstract, waar Google allemaal op let. Houd in je achterhoofd dat de back-links kwalitatief hoog moeten zijn. Dat er geen plotselinge grote groei van back-links plaats mag vinden, en dat je linkbuilding op een organische manier moet plaatsvinden, zodat je een natuurlijk linkprofiel op gaat bouwen. Je link spammen is dus nooit een goed idee, en werkt op den duur tegen je. 

Het is dus zaak voorzichtig met linkbuilding te zijn. SEO is geen exacte wetenschap. Sommige websites kunnen jarenlang links kopen en uitwisselen, en hier geen sancties voor krijgen, waar anderen met een goedbedoelde fout al een sanctie krijgen opgelegd van Google. Wees dus erg voorzichtig. 

Linkbuilding uitbesteden of zelf doen?

Het is natuurlijk mogelijk je linkbuilding uit te besteden aan een externe partij. Denk dan aan een SEO-dienstverlener of een andere expert. Omdat foute linkbuilding gevolgen kan hebben voor je website, dien je hier wel voorzichtig mee te zijn. Ga enkel in zee met goede, vertrouwde bureaus. 

Omdat linkbuilding zo simpel lijkt, zijn er in dit gebied helaas veel onbekwame marketeers werkzaam. Helaas is linkbuilding niet zo makkelijk als het lijkt. Het werken met malafide bureaus kan grote gevolgen hebben voor je website.

Pas dus goed op met wie je in zee gaat. Omdat linkbuilding lastig is, wordt er vaak gewerkt door marketeers die niet op de hoogte zijn van de do’s en donts, de nieuwe regels wat betreft het algoritme, of gewoon snel resultaat willen (waar jij dan een hoofdprijs voor betaalt). 

Ga niet in zee met een bureau dat je binnen een zeer korte tijd een grote verbetering belooft. Dat is helaas niet mogelijk. Goede linkbuilding kost tijd en de kans is groot dat zo’n bureau gebruik maakt van geautomatiseerde tools voor linkbuilding. Dit kan je een penalty van Google opleveren en doet meer kwaad dan goed. 

Een duurzame SEO-strategie, en dus ook linkbuilding, kost tijd. Binnen twee weken hoge posities krijgen is niet mogelijk. Pas dus op voor bureaus die je gouden bergen beloven. Dit kunnen ze vaak niet waarmaken. Werk dus enkel met een betrouwbare SEO-specialist, die kan zorgen voor een duurzame SEO-strategie. 

20 tips voor succesvol linkbuilden

20 tips

Zelf aan de slag met linkbuilding? Volg dan deze tips om er achter te komen wat je nu wel moet doen! Hier enkele linkbuilding tips, waarmee jij met succes je linkprofiel kunt opbouwen. 

 

  • Wees terughoudend. Ga niet meteen all out met linkbuilding, maar werk voorzichtig. Te veel nieuwe links in een korte tijd kan tot gevolg hebben dat je een penalty krijgt van Google.
  • Gebruik niet alleen links naar je homepage, maar ook naar andere pagina’s van je website.
  • Verspreid en verzamel alleen relevante links. Je hebt niets aan je link op een site plaatsen die niet relevant is aan jouw website. 
  • Zorg voor diversiteit in domein en IP: het is niet goed als de meerderheid van je links van dezelfde server komt. Gebruik bij voorkeur een wat ouder domein: anders lijkt het erop dat je expres een nieuw domein gebruikt, speciaal voor linkbuilding.
  • Vraag mensen die je kent om een link. Indien je mensen kent met een website of blog. Doe dit wel enkel als de link relevant is. Leer dus andere spelers in jouw vakgebied kennen. Laat eens een comment op een blog achter, of zoek contact op LinkedIn. Als je duurzame relaties opbouwt met je collega’s in dezelfde sector, kun je elkaar helpen door het uitwisselen van links en strategieën. Vragen om back-links heeft immers meer effect als je elkaar al kent. 
  • Begin een blog. Richt hiervoor een speciaal gedeelte in op je website. Een blog geeft andere websites reden om naar jouw website te linken: lees dit interessante artikel! Je content wordt dus waardevoller. 
  • Begin ook eens met gastbloggen. Je krijgt hierdoor een relevante backlink, en meer bezoekers. Je wordt immers op een andere blog gelinkt. Je kunt ook een speciale pagina inrichten op je website die mensen uitnodigt te schrijven voor jouw website. Hierdoor un je dan ook weer op een constructieve manier links uitwisselen.
  • Word een autoriteit. Ben je een autoriteit in jouw vakgebied? De kans is groot dat je dan bovenaan staat in de zoekresultaten voor een bepaalde term. De beste websites staan namelijk altijd bovenaan, doordat er vaak naar gelinkt wordt op het internet. Zorg dus voor goede content en werk aan het worden van een autoriteit op jouw vakgebied.
  • Zoek de publiciteit. Breng een artikel of persbericht uit en stuur dit naar de media. Misschien zullen ze wel een stuk over je publiceren, en natuurlijk je website link daarbij vermelden. Links van nieuwssites hebben enorm veel waarde voor Google.
  • Zorg voor meer “dofollow” links. Op websites als Pinterest, Blogger en Disqus kun je een profiel opbouwen. De links op dit profiel zijn “dofollow” links, wat inhoudt dat ze waarde hebben voor Google. Zorg wel voor een goede mix van “dofollow” en “nofollow” links in je linkprofiel.
  • Doe aan linkbuilding via gebroken links. Je scant dan een website, zelf of door middel van een tool. Vervolgens ga je de webmaster benaderen, en bied je jouw link aan in plaats van de gebroken link. Iedereen bij!
  • Kijk eens naar de concurrent. Er zijn speciale tools waarmee je de back-links van een website in kaart kunt brengen. Misschien ontdek je wel links die ook voor jou interessant kunnen zijn.
  • Laat comments achter op websites, fora en blogs. Zorg er wel voor dat de comments en artikelen relevant zijn, en ga niet spammen. Hierdoor kun je ook interactie creëren met andere webmasters, wat ook goed uit kan pakken.
  • Laat je link in ieder geval opnemen in bedrijvengidsen en relevante directories voor jouw website. Deze links zijn relevant en het kost weinig moeite.
  • Zorg voor content die mensen een reden geeft om naar jouw website te linken. We hebben de blog al eerder besproken, maar denk ook eens aan schrijven over actualiteiten (newsjacking) of het aanbieden van templates, of andere gratis services of informatie. Dit geeft mensen meteen een reden om jouw website aan te raden bij anderen, en dus een link te plaatsen.
  • Werk je met klanten? Moedig je klanten dan aan een review achter te laten op reviewsites.
  • Doe aan linkbait. Dit is als het ware het uitgooien van virale content, zodat mensen jouw content interessant vinden en door gaan linken. Bied bijvoorbeeld gratis tools, een lijstje of een interessant interview.
  • Maak het delen van je link gemakkelijk. Gebruik social media buttons, zodat een bezoeker je makkelijk kan linken en zo je website verder kan verspreiden. Een gemiddelde websitebezoeker wil niet teveel moeite doen om een website te delen. Maak het ze dus gemakkelijk. Nu we het er toch over hebben, zorg voor een goede aanwezigheid op social media. Kies bij voorkeur voor een of twee platforms, die het beste voor jou werken, en richt je aandacht hierop.
  • Gebruik interne links. Deze zijn ook belangrijk voor linkbuilding. Denk dan aan links naar je eigen artikelen. 
  • Last, but not least: kwaliteit over kwantiteit. Kwalitatieve links hebben veel waarde. Hetzelfde geldt voor kwalitatieve content. Je hoeft niet per se grote lappen tekst te schrijven over je gewenste onderwerp. Zolang bezoekers jouw artikel waardevol vinden, zullen ze er naar gaan linken. Natuurlijk kan een groot artikel helpen. Je verspreidt immers meer informatie. Maar het is zeker niet altijd een vereiste.

Met deze tips kun je zeker succesvol starten met linkbuilding! 

Linkbuilding tips

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van website conversie? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Zijn deze linkbuilding tips ook handig voor jou? Laat het mij weten in een reactie! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>