SEO Content

SEO teksten schrijven om hoger in Google te komen

In deze blog vind je alles over content schrijven voor SEO, dus zoekmachine optimalisatie.

Als je hoog wilt eindigen in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google dan is je content voorzien van bepaalde SEO trucjes dé manier om dit te bewerkstelligen.

Hieronder ga je alles lezen over waarom SEO content schrijven interessant én leuk is, hoe je dit kunt aanpakken en de manier om alles te optimaliseren zodat jij op die eerste pagina podiumplaats van Google eindigt.

Wat is SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie. Je website en content zijn op een manier vormgegeven dat ze optimaal worden beoordeeld door Google en daarmee eindig je hoog in de zoekresultaten.

Naarmate er meer en meer websites verschijnen wordt de inhoud ervan steeds belangrijker. De online competitie is groot en iedereen wil op die felbegeerde eerste pagina terechtkomen.

Wanneer je tijd en energie steekt in het creëren van waardevolle content, je website daarmee steeds verder uitbouwt en de juiste SEO tactieken toepast kun je stijgen in de online zoekresultaten.

Als je dan eenmaal op die eerste pagina verschijnt zal je doelgroep je beter kunnen vinden, stijgt het verkeer op jouw site en kun je daardoor misschien wel je conversies omhoog krikken.

Wat zijn SEO teksten

SEO teksten zijn teksten die zo geschreven zijn dat ze goed scoren in de zoekresultaten van een bijbehorende zoekopdracht.

Het zijn teksten die relevant zijn voor een bepaalde zoekterm en die bepaalde keywords bevatten die goed scoren bij een zoekterm.

Het creëren van goede SEO teksten is echt geen mysterie. Als je bepaalde regels volgt en een klein beetje flair aan de dag legt kom je al een heel eind.

Het schrijven van SEO teksten valt onder content marketing.

Conversie optimalisatie

Goede content kan helpen bij het optimaliseren van je conversies.

Door consequent, waardevolle teksten te publiceren bouw je een band op met je bezoekers.

Juist die relatie met je bezoekers kan je conversies laten groeien.

Ten eerste kweek je vertrouwen omdat je keer op keer iets waardevols aan je bezoeker aanbiedt. Vervolgens verkiest je site bezoeker jouw boven de concurrent en daarna worden ze misschien wel een levenslange klant.

Conversie optimalisatie door middel van content marketing vergt meer tijd en geduld maar zal je ook een minder oppervlakkig klantenbestand opleveren.

Het kost tijd om content te creëren voor je site en vertrouwen op te bouwen met een potentiële klant. Uiteindelijk moet zich dit echter gaan uitbetalen in loyale bezoekers die niet alleen je content tot zich nemen maar ook producten of diensten van je afnemen.

SEO keywords

SEO & Keywords

Keywords zijn echt de sleutel voor succesvolle SEO content. Door de juiste keywords toe te passen op de juiste plek kun je jouw content waardevoller maken voor zoekmachines.

Om erachter te komen welke keywords goed scoren en welke minder relevant zijn kun je een keyword tool gebruiken.

Een keyword tool kan je tonen hoe populair een bepaalde zoekterm is. Ook worden aanverwante zoektermen getoond alsmede hoe vaak er op een bepaald keyword gezocht is.

Door de meest relevante keywords eruit te pikken en in de tussenkopjes van je teksten te verwerken optimaliseer je jouw content voor zoekmachines en daardoor ben je beter vindbaar voor je doelgroep.

Het is daarnaast de kunst om keywords of -zinnen te vinden waar vaak op gezocht wordt maar waar weinig concurrentie voor bestaat.

  •  Begin met de fundering.

Als je weet wie je doelgroep is en welk product je verkoopt kun je beginnen met het samenstellen van een basislijst van keywords.

Bedenk wat voor zoekterm jij zou gebruiken als je op zoek was naar jouw product. Probeer ook te bedenken wat voor variaties er bij deze zoekterm zouden kunnen passen.  

Stel zo een lijst van keywords en -zinnen op die je verder kan verfijnen.

  •  Check je eigen ‘gerankte’ keywords.

Als je een site hebt die al langer bestaat zijn er keywords die door Google ‘geranked’ worden.

Door te kijken welke keywords Google bij jou site ‘ranked’ kun je makkelijk je aanvankelijke lijst met keywords uitbreiden of dit juist als basis gebruiken.

  •  Check keywords van de concurrentie.

Weten welke keywords de competitie gebruikt zou je kunnen inspireren om net iets anders te kiezen.

Het keyword dat iedereen gebruikt gaat je niet helpen om beter te scoren in de zoekresultaten.

Door net die ene variatie te bedenken waar anderen nog niet aan gedacht hebben kun je het verschil maken.

  •  Ken je markt.

Om alles opties die er zijn maar te kunnen bedenken moet je in de huid kruipen van je potentiële klant.

Op wat voor manier proberen zij om jou te vinden? Door dit zo breed mogelijk op te zetten kun je keywords bedenken waar je misschien eerder niet aan gedacht had.

  •  Weet hoe je het moet analyseren.

Als je een keyword tool gebruikt moet je wel weten hoe je de gepresenteerde informatie moet verwerken.

Houd rekening met afwijkende zoekvolumes. Rondom december zullen kerst gerelateerde zoekopdrachten enorm toenemen terwijl deze term de rest van het jaar praktisch niet ingetikt wordt.

Je wilt keywords gebruiken die het hele jaar door relevant zijn en niet alleen tijdens bepaalde seizoenen.

Via de gratis tool Google Trends kun je heel makkelijk inzien welke trends er betreffende zoektermen op het moment goed scoren.

Je kunt ook gratis termen opzoeken en zien hoeveel erop gezocht is.

Google Trends is geen keywords too,l het geeft je alleen inzicht in de populariteit van een zoekopdracht.

  •  Categoriseer je keywords.

Door je keywords onder te verdelen in bepaalde categorieën kun je makkelijker de juiste keywords bij een bepaald onderwerp vinden.

Let er wel op dat je niet op een krampachtige manier allerlei keywords gaat toepassen alleen om beter te scoren in de zoekresultaten. Uiteindelijk heeft alles in je tekst een functie maar moet het wel persoonlijk en natuurlijk blijven.

SEO teksten schrijven checklist

Bij het schrijven van SEO teksten zijn er een aantal richtlijnen die je aan kunt houden als het gaat om de inhoud en de vormgeving. Wat echter ook belangrijk is, en als je net begint soms vergeten wordt, is een persoonlijke toon aanhouden.

Het draait om het opbouwen van een connectie met je website bezoeker. Die connectie met je bezoeker en dus potentiële klant is fundamenteel in het laten groeien van je business.

Juist het opbouwen van die band met je publiek kan het schrijven van SEO teksten ook heel leuk maken.

Je moet het je voorstellen alsof je een gesprek hebt met iemand die je (goed) kent. Op die manier zal je minder snel in een belerende manier van schrijven vervallen en houd je het los, ontspannen en is er ruimte voor een grappige opmerking of woordspeling.

Juist het gebruik van bepaalde woorden en woordspelingen kan jouw schrijfstijl herkenbaar maken voor je publiek en daarmee versterk je weer de relatie.

Je klanten blijven loyaal waardoor je business kan groeien. Het verkeer op je site neemt toe en je bent beter te vinden via de zoekmachines.

Zodra je een zoekterm intikt op Google zal je na het drukken op de ‘Enter’ knop een stortvloed aan resultaten over je heen krijgen.

Sites met uitgebreide informatie betreffende jouw zoekopdracht.

Niet alle content die je op internet vindt zijn even relevant, deskundig of waardevol.

Omdat iedereen een website kan beginnen en content kan publiceren kan het soms lastig zijn om betrouwbare informatie te vinden.

Het indexeren van sites, wat Google doet, helpt hier wel bij. Immers, een site met een slechte score verschijnt misschien pas op pagina 15 van de zoekresultaten.

Om zelf goed te scoren moeten jouw teksten waardevol zijn en niet zomaar rechtstreeks vertaald en gekopieerd worden.

Google invloed

De rol van Google

Google kennen we onder andere als de grootste zoekmachine op het web. Het gebruik van Google’s zoekmachine is zo in ons bestaan verweven dat Google nu ook als werkwoord gebruikt kan worden. Een onderwerp of vraag ‘Googlen’ is nu synoniem voor zoeken.

Google bepaalt dus ook voor een groot deel welke informatie relevant is en welke niet. Met de richtlijnen die ze voor goede content hanteren kun je echter een heel eind komen.

Google heeft een algoritme ontwikkeld waarmee sites beoordeeld worden. Deze ranking wordt continu geupdate naarmate er meer informatie beschikbaar wordt.

Er worden ongeveer 200 aanwijzingen gehanteerd waarmee Google zo goed mogelijk probeert te bepalen waar jij naar op zoek bent. Op die manier worden ook zoekopdrachten automatisch aangevuld als je begint met typen.

Door jouw content aan bepaalde keywords te verbinden, regelmatig te ‘posten’ en kwalitatieve content aan te bieden kan het dus zo zijn dat bij een bepaalde zoekopdracht uiteindelijk jouw site bovenaan in de zoekresultaten verschijnt.

Een gedefinieerde doelgroep

Voordat je begint met het schrijven van SEO content moet je wel weten wie je doelgroep is. Als je weet voor wie je schrijft kun je daar ook je keywords op aanpassen en zal je beter scoren in de zoekresultaten.

Bepaal de volgende punten bij het profileren van je doelgroep:

  • Leeftijd
  • Locatie
  • Geslacht
  • Interesses

Houd deze informatie in je achterhoofd als je teksten  voor je doelgroep gaat schrijven. De inhoud van je tekst  moet de lezer aanspreken zodat ze ook daadwerkelijk je hele artikel uitlezen.

Gebruik ook analysetools om te bekijken welke content goed scoort, waar bezoekers snel weg surfen of waar ze juist langer blijven hangen.

Door de informatie over je doelgroep en hun gedrag op je site duidelijk in kaart te brengen verkrijg jij weer inzichten over wat je content moet bevatten.

Maak je doelgroep zo specifiek mogelijk en wanneer je meerdere doelgroepen op het oog hebt stel dan voor elke doelgroep weer een aparte lijst met keywords op.

Alle informatie die over de mensen in jouw doelgroep te vinden is moet je meenemen in het samenstellen van die doelgroep.

Elk stukje informatie kan je weer leiden naar een beter inzicht in jouw doelgroep en je helpen bij het vinden van de juiste keywords.

SEO leesbaar

Maak het leesbaar

Goede leesbaarheid van je artikel is belangrijk. Veel internetters haken af als er grote lappen tekst in beeld verschijnen. Dat werkt demotiverend.

Door je tekst in veel alinea’s te verdelen en tussenkopjes te gebruiken maak je de tekst overzichtelijker.

Het toevoegen van afbeeldingen helpt ook om de tekst open te breken. Zo raakt de lezer niet verveeld en zal hij of zij langer blijven doorlezen.

Hanteer eventueel de volgende richtlijnen als je niet zeker weet hoe je een tekst goed leesbaar maakt.

  •  Gebruik geen vakjargon.

Het kan heel leuk en interessant klinken maar teveel gebruik maken van termen die alleen door de ‘insiders’ van de business worden begrepen jaagt je publiek weg.

  •  Wees direct.

Natuurlijk probeer je alles wat je schrijft zo mooi mogelijk te verwoorden. Maar om het andere woord tal van bijvoeglijke naamwoorden toevoegen om alles te omschrijven kan vermoeiend zijn.

In plaats van aan de oppervlakte te blijven met sierlijk taalgebruik kun je beter de diepte ingaan en uitgebreide informatie aanbieden betreffende het onderwerp waarover je schrijft.

  •  Kies de juiste kleuren.

Het laatste wat je wilt is content publiceren die totaal onleesbaar is door het gebruik van slechte kleurencombinaties.

Je tekstkleur moet goed contrasteren met je achtergrond zodat je lezer niet hoeft te turen om te ontcijferen wat er nou precies staat.

  •  Gebruik het juiste lettertype en -formaat.

Het kan verleidelijk zijn om één of ander speciaal lettertype te gebruiken maar zorg er wel voor dat deze goed leesbaar is.

Je content moet ook geschikt zijn voor gebruikers van mobiele apparaten, houd dat ook in je gedachten als je een lettertype kiest.

Daarnaast is het formaat van je lettertype belangrijk. Niet te groot en niet te klein.

  •  Plaats afbeeldingen.

Door de juiste afbeelding op de juiste plek te plaatsen kunnen bezoekers gemotiveerd blijven om door te lezen. Ook maken afbeeldingen je tekst makkelijk ‘scanbaar’.

Daarnaast maken opsommingslijsten de tekst overzichtelijker omdat deze wordt opengebroken.

  •  Ga voor lang.

Hoe meer woorden je blog bevat hoe eerder deze gedeeld gaat worden. Naast het feit dat meer content je een betere ranking binnen Google oplevert blijkt uit een onderzoek van Buzzsumo dat content met meer woorden beter gedeeld wordt.

Buzzsumo volgde acht maanden lang het aantal ‘shares’ van meer dan 100 miljoen blogposts. Uiteindelijk blijkt dat posts met een aantal van tussen de 3000 en 10.000 woorden het meeste gedeeld werden.

Dit lijkt te komen omdat er minder content is die zo lang is. Er worden veel meer korte dan hele lange artikelen geplaatst.

Als jij een tekst schrijft van gemiddeld 1000 woorden is er veel meer competitie voor die nummer 1 plek dan wanneer je een tekst van misschien wel 6000 woorden zou schrijven.

  •  Maak video’s

Ok, video’s hebben niks met leesbaarheid te maken maar ik wilde er toch even wat over kwijt.

Door je content op meerdere manieren aan te bieden geef je de bezoeker meer opties om uit te kiezen.

Creëer eens een video over een onderwerp waar jij over schrijft.

Maak de video niet te lang en knip alle ‘uhh’s’ eruit. Spreek rustig en duidelijke maar wel met voldoende intonatie.

Door een rustig tempo te hanteren geef je jezelf ook meer kansen voor een goed ‘knipmoment’ als het even misgaat.

Wanneer je aan één stuk door zou ratelen kan dit vermoeiend zijn voor de kijker maar als je dan ergens een stukje uit moet knippen kan de overgang heel moeilijk gemaakt worden of heel abrupt lijken te gaan.

Afbeeldingen in de tekst

Om je tekst overzichtelijk te maken en ervoor te zorgen dat de lezer niet halverwege afhaakt kan het een goed idee zijn om afbeeldingen toe te voegen.

Dan bedoel ik niet zomaar wat ‘random’ plaatjes in de tekst plakken maar mooie afbeeldingen vinden of maken die relevant zijn voor de inhoud van de tekst of die een toevoeging zijn.

Heb je een onderwerp waar bijvoorbeeld geen instructie afbeeldingen aan te pas komen dan zou je eens na kunnen denken om de titels van je tussenkopjes te voorzien van een passende afbeelding.

Infographics zijn ook altijd goed om toe te voegen aan een tekst als dat mogelijk is. Met een infographic kun je bepaalde informatie soms verduidelijken of net wat aantrekkelijker weergeven.

Pas wel op voor copyrightschending, dus gebruik niet zomaar iemand anders zijn of haar afbeeldingen. Probeer vrije afbeeldingen te gebruiken of maak ze zelf met behulp van een online programma zoals Visage of Canva.

Kijk ook eens naar de volgende punten:

  •  Afbeelding benoemen.

Geef een duidelijke naam aan de afbeelding die je gebruikt. Dus niet afbeelding 255 maar een naam die weergeeft wat erop staat.

Door de juiste naam bij een foto te gebruiken ondersteun je Google bij het indexeren van je site omdat ze ook de namen van afbeeldingen checken.

  •  Gebruik keywords in de omschrijving.

Bij elke afbeelding die je upload kun je ook een alt.text intypen. Als een site niet weet hoe de afbeelding verwerkt kan worden kan een alt.text indienen helpen om dit alsnog te doen.

Het gebruik van de juiste keywords in de alt.text ondersteunt je Google score.

  •  De juiste locatie.

Een afbeelding moet daar geplaatst worden waar die hoort. Niet zomaar her en der afbeedlingen neerplempen maar op een relevante plek waar ze een toevoeging voor de tekst zijn.

Een zoekmachine analyseert de pagina waarop de afbeelding verschijnt en welke content er bij die afbeelding geplaatst is.

Wanneer dit niet op elkaar aansluit raken zoekmachines verward en dat komt je ‘ranking’ niet echt ten goede.

  •  Check de laadtijd.

Je afbeeldingen moeten de laadtijd van een pagina niet vertragen. Een normale laadtijd ligt tussen de drie en vijf seconden.

Als dit ernstig vertraagd wordt door te grote afbeeldingen kun je eventueel je:

  •  Afbeeldingen op maat knippen.

Pas de afbeeldingen aan op de pixelafmetingen van je site zodat deze niet te groot zijn.

  •  Apart pop up venster gebruiken.

Je zou een afbeelding redelijk klein kunnen maken en deze klikbaar maken. Wanneer een bezoeker de afbeelding goed wil bekijken kan hij of zij erop klikken waarna deze in een apart pop up venster verschijnt.

  •  Gebruik ondersteunde bestandstypen

Om alles zo optimaal mogelijk te laten verlopen is het van belang dat je bestandstypen voor je afbeeldingen gebruikt die algemeen ondersteund worden.

Kies daarom voor een JPEG of PNG bestandstype als je afbeeldingen opslaat.

Content bronnen

Het gebruik van wetenschappelijk bewijs

Natuurlijk stel jij de bezoeker van je website centraal en wil je hem of haar de beste content bieden die er te vinden is.

Daarom is het belangrijk om, daar waar je kun,t ook gebruik te maken van bronnen die wetenschappelijk bewezen zijn.

Dit geeft meer ‘credibility’ aan je tekst en in het verlengde daarvan dus ook aan jou.

Voor het ene onderwerp zullen er meer wetenschappelijk bronnen te vinden zijn dan voor het andere maar zeker als je over gezondheid schrijft is het belangrijk om wetenschappelijk bewijs voor je argumenten te vinden.

De volgende websites kunnen je ondersteuning bieden:

  • Google Scholar

Google Scholar is een zoekmachine die specifiek gericht is op wetenschappelijke publicaties.

Door via Scholar je zoekopdracht in te voeren kom je sneller bij wetenschappelijke publicaties terecht die weer meer credibility aan jouw content geven.

  • WebMD

WebMD is een site voor informatie omtrent allerlei gezondheidszaken.

Ze bieden tal van medische studies en adviezen aan.

Het team wat erachter zit bestaat dan ook voor een gedeelte uit medische professionals.

  • MayoClinic

Mayo Clinic is een non-profit organisatie die zich richt op medisch onderwijs en onderzoek. Ook op deze site kun je veel betrouwbare informatie betreffende gezondheid vinden.

Ook studies van universiteiten zijn altijd goed om te gebruiken.

Naast deze ‘sources’ zijn er nog andere punten waar je op kunt letten als je opzoek bent naar relevante bronnen voor je content.

  •  Wie is de auteur?

Wat is zijn of haar autoriteit op het onderwerp? Heb je ooit eerder gehoord van de auteur?

Check ook of de auteur verbonden is aan een grote organisatie of op een bekende, geverifieerde site post.

  • Is het geupdate of niet?

Goede bronnen updaten de info die ze hebben gepubliceerd als dit nodig is. Zo blijft informatie relevant en kun je constateren of je bron ook daadwerkelijk relevante informatie wil verstrekken.

  •  Publicatiedatum

Let bij de bronnen die je gebruikt ook altijd op de publicatiedatum. Een artikel dat je als bron gebruikt die misschien al tien jaar geleden gepubliceerd is kan nu hopeloos verouderd zijn. Gebruik daarom altijd het meest recente materiaal dat je kunt vinden.

  •  Worden er feiten of meningen gepresenteerd?

Per onderwerp verschilt het natuurlijk in hoeverre er wetenschappelijk ondersteunde feiten gepresenteerd moeten worden.

Het beste kun je wel een bron gebruiken die niet alleen een opiniestuk is maar een bron die ook argumenten en feiten aandraagt over waarom ze een bepaalde mening uiten.

Een goede bron zal je met zoveel mogelijk informatie presenteren zodat je er zelf een mening over kan vormen én er ook wat mee kunt doen.

Goede bronnen helpen om zelf snel betere content te creëren. Vergeet niet om altijd de links van de bronnen die je hebt gebruikt toe te voegen.

Zoekmachine optimalisatie

Uiteindelijk draait alles om optimalisatie voor zoekmachines. Continue worden allerlei website geïndexeerd en beoordeeld door Google.

Vervolgens wordt er aan de hand van deze informatie een score/ranking toebedeeld aan een site.

Die ‘ranking’ is van belang als je hoog wilt eindigen in Google’s zoekresultaten.

Naast je content wordt ook de gebruiksvriendelijkheid van je site beoordeeld.

Je site moet overzichtelijk en goed te navigeren zijn. Ook moet je verschillende pagina’s aan je site toevoegen zoals bijvoorbeeld een pagina met je contactinformatie en een ”over mij/ons” sectie.

SEO check

Zodat je precies weet wat je moet doen kan het verstandig zijn om een SEO check uit te voeren.

Door erachter te komen wat wel en niet scoort en waar je op moet letten kun jij jouw content optimaliseren.

De volgende punten komen bij een SEO check aan de orde:

  •  Keyword prestatie. Hoe goed zijn de keywords die jij gebruikt, wat  zijn de maandelijkse zoek aantallen?
  •  Layout van je site. Hoe is de structuur van je site? Kan deze verder geoptimaliseerd worden?
  •  SEO analyse van de concurrent. Hoe presteert de competitie betreffende SEO?
  •  Kwaliteit van je links. Zijn er links op je site die niet meer werken of naar slechte sites toe linken?
  •  Is er content die dubbel gepubliceerd is?
  •  Gebruik je meta omschrijvingen en teksten bij je afbeeldingen.
  •  Hoe presteert je site technisch? Wat is de laadsnelheid, kun je goed navigeren?
  •  Hoe zit het met de social media? Is je content makkelijk te delen?

Naast bovengenoemde opties zijn er nog veel meer zaken waar je met een SEO check een licht op kan schijnen.

Online zijn er talloze tools te vinden, zowel gratis als betaald, waar je zelf een SEO check mee uit kan voeren.

Als je van te voren deze zaken goed na checkt kun je efficiënt te werk gaan en zo snel mogelijk resultaten van je werk tegemoet zien.

Site analyse

Website analyse

Om uit te vogelen hoe jij je website zo optimaal mogelijk inricht kan het verstandig zijn om naast een SEO check ook je site eens goed te analyseren.

Waar verblijven mijn bezoekers het langste, welke content wordt het meest bekeken, op welke punt scrollen bezoekers ergens anders naartoe?

Als je dit soort vragen kunt beantwoorden weet je ook waar eventuele problemen op je site zich bevinden en welke gebieden juist goed scoren.

Installeer een ‘heatmap’ om precies te zien wat er in welke gebieden geklikt wordt en waar men naartoe scrollt.

Google Analytics kan je nog meer inzichten geven over je site bezoekers. Zoals hun locatie, hoe lang ze op je site verblijven en of ze acties uitvoeren naar aanleiding van bepaalde aangeboden content.

Door regelmatig een website analyse uit te voeren blijf je eventuele problemen voor en optimaliseer je alle zaken voor zowel SEO alsmede je website bezoeker.

SEO tools

Waar zou je zijn zonder tal van webtools om je online ervaring te vergemakkelijken? In ieder geval niet bovenaan in de zoekresultaten van Google.

Bepaalde ‘tools’ heb je nu eenmaal nodig om je content te kunnen optimaliseren. Check zelf eens de volgende hulpmiddelen. Misschien zit er wat voor je bij?

  •  Google Keyword Planner

Als je weet wie je doelgroep is kun je daar ook de bijpassende keywords bij bedenken. Gebruik de Zoekwoordplanner van Google om te checken welke keywords goed scoren en welke minder succesvol zijn.

Voor elk stuk content dat je schrijft kun je zo makkelijk relevante tussenkopjes bedenken die je tekst beter laten scoren.

  •  Yoast WordPress Plug In

Als je SEO content schrijft kan de Yoast WordPress Plug In je helpen om je tekst voor SEO te optimaliseren.

Knelpunten in de tekst worden aangegeven en er worden suggesties gegegeven om je tekst te verbeteren.

Ook kun je de URL aanpassen en word je erop geattendeerd om foto’s en links toe te voegen om je blog waardevoller te maken.

  •  Canva

Zoals je weet is het maken van afbeeldingen voor je blog belangrijk. Canva kan dit een stuk makkelijker voor je maken.

Je kunt allerlei afbeeldingen maken. Verschillende formaten toepassen, tekst toevoegen, voor- en achtergrond aanpassen en nog veel meer.

Vervolgens kun je heel makkelijk de afbeelding downloaden, opslaan en daar uploaden waar jij wilt dat deze verschijnt.

  •  StayFocused

Werken in de online wereld is leuk maar tijdverspillende afleidingen liggen overal op de loer.

StayFocused is een browser extensie die jouw productiviteit bewaakt.

Je kunt voor websites die jij veel bezoekt, terwijl je eigenlijk had moeten werken, een tijdslimiet instellen.

Wanneer je op de desbetreffende site verblijft en je tijd is verstreken kun je automatisch die site de rest van de dag niet meer bereiken.

Je kunt makkelijk veel tijd verliezen door even een filmpje op YouTube te bekijken en daarna achtergrond informatie op Wikipedia op te zoeken waar je vervolgens op allerlei andere onderwerpen doorklikt.

Ineens ben je twee uur verder en heb je nog geen woord getypt. StayFocused geeft je dus de kans om je tijd wat productiever te gebruiken door een site gewoonweg te blokkeren als je er te lang aan het lanterfanten bent.

Zoals je ziet zijn bepaalde tools dus best handig om je content te optimaliseren en inzichten in wat jij met die content bereikt te verkrijgen.

SEO specialist

Door veel informatie te lezen en content te schrijven kun je zelf een SEO specialist worden.

Vind je de technische kant van website optimalisatie echter niet zo interessant of vind je het gewoonweg te ingewikkeld dan kun je altijd een SEO specialist inhuren.

Je moet niet denken dat dit meteen je hele bankrekening uitdroogt want er zijn genoeg freelancers die hele redelijke tarieven hanteren.

Juist door je goed te informeren over alles rondom SEO kun je allerlei toekomstige hindernissen misschien beter ontwijken.

SEO tekstschrijver

SEO tekstschrijver

Een SEO tekstschrijver is bekend met alle ins en outs die daarbij horen en kan jou ondersteuning bieden daar waar jij het nodig hebt.

Of misschien is jouw site al zo groot dat je mensen kunt inhuren om je te helpen bij het creëren van SEO content.

Hoe dan ook, via internet kun je genoeg mensen vinden die zich aanbieden als tekstschrijver, waar het omgaat is dat je iemand vindt die betrouwbaar is en kwalitatief hoogwaardige teksten aanlevert.

Controleer je tekstschrijvers ook altijd goed. Je wilt geen content publiceren die letterlijk is gekopieerd van een andere site.

Marketing bureau

Als je voor je bedrijf een marketingbureau hebt ingeschakeld zal een consultant je hoogstwaarschijnlijk hebben ingelicht over content marketing.

Voor content marketing is SEO tekstschrijven de fundering. Alles staat of valt met de juiste content.

Wanneer jij je op content marketing wilt gaan richten maar content schrijven vind je lastig dan zou je een marketingbureau in de arm kunnen nemen om je hierbij te ondersteunen.

Een consultant kan een langdurig plan opstellen en je helpen met het vinden van de juiste onderwerpen en keywords en daarbij een passende strategie opstellen om ervoor te zorgen dat je content ook echt van de grond komt.

De 15 beste tips voor het schrijven van SEO teksten

Het is mijn doel om je zo goed mogelijk op weg te helpen bij het schrijven van SEO teksten.

Daarom heb ik hieronder de 15 beste tips voor je samengesteld zodat je altijd nog even terug kunt blikken als je even niet meer weet hoe het ook alweer zat.

  • Weet voor wie je schrijft. Er moet een markt zijn voor je content anders gaat niemand naar je site surfen.

Door de juiste content aan de juiste doelgroep aan te bieden kun je het verkeer op je site laten toenemen en een trouw publiek opbouwen.

Wanneer je bezoekers het gevoel krijgen dat je echt voor hen schrijft zullen ze eerder terug komen naar je site voor nieuwe content. Vergeet dus niet die personal touch.

  • Houd paragrafen kort. Je tekst moet overzichtelijk zijn en dat ga je niet bereiken door eindeloos veel zinnen achter elkaar te plakken.

Zoals je in deze blog misschien hebt opgemerkt zijn de meeste alinea’s niet langer dan twee á drie regels. Ook breek ik de tekst open door opsommingen met ‘bullet points’ aan te duiden.

Zo krijgt je lezer niet het gevoel te verdrinken tussen de zinnen en is je stuk tekst ook makkelijker te ‘scannen’ als een bezoeker deze even vluchtig over wil kijken.

Natuurlijk wil jij graag dat je bezoeker je hele blog leest maar misschien hebben ze op dat moment geen tijd.

Ze willen even de tekst overkijken en wanneer deze er dan aantrekkelijk en overzichtelijk uitziet keren ze misschien op een later tijdstip terug om alles te lezen.

  • Maak gebruik van internal en external linking. Link dus in de tekst naar andere artikelen van jezelf en link naar andere, betrouwbare sites.

Wanneer je ook naar andere sites doorlinkt wordt je eigen site door Google als meer betrouwbaar gezien omdat je je in de juiste kringen begeeft, om het zo maar te zeggen.

Door verschillende internal links toe te voegen bouw je een web binnen je eigen site.

Een bezoeker die een blog van je leest vindt het onderwerp op een gegegeven moment misschien niet meer zo interessant als je dan in de tekst naar andere blogs verwijst klikken ze daar eventueel op en zo navigeert de bezoeker naar een ander deel van je site in plaats van naar een totaal ander webadres.

  • Voeg quotes van erkende experts in jouw branche toe. Door een persoon met invloed in jouw industrie te quoten kun je jouw argument verstevigen.

Wanneer immers een expert het zegt, zal het wel zo zijn.

Je moet wel zeker weten dat de quote die je gebruikt ook echt door die persoon gezegd is. Probeer via verschillende bronnen de quote te vinden zodat je zeker weet dat de juiste uitspraak aan de juiste persoon wordt toegeschreven.

  • Probeer je publiek aan te moedigen om je content te delen.

De makkelijkste manier om meer verkeer naar je site te genereren is wanneer bezoekers van je site jouw content gaan delen.

Doe eerst onderzoek naar welk social media platform jouw doelgroep het meeste gebruikt. Voeg vervolgens deze opties toe om je content te delen.

  • Bedenk een pakkende titel. De titel van je blog moet meteen duidelijk weergeven waar je tekst over gaat maar moet ook leuk genoeg zijn om de interesse van je bezoeker te prikkelen.

Vergeet ook niet om de juiste keywords in een titel te verwerken. Zo wordt deze weer beter ‘geranked’ in de zoekresultaten van Google.

  • Wees consistent met je schrijfwerk. Het is belangrijk om regelmatig te ‘posten’ als jij je richt op het publiceren van SEO content.

Door van te voren een tijdlijn uit te stippelen kun je makkelijk een vast schema aanhouden. Bedenk wanneer je over welk onderwerp een blog wilt plaatsen en doe dit vervolgens ook.

Als je consequent te werk gaat bouw je meer vertrouwen op bij je publiek. Zij zien dat je regelmatig nieuwe content post en daardoor keren ze eerder weer terug naar je site.

Ook Google is gek op regelmatige ‘posters’. Google houdt bij hoe vaak er wat nieuws op een site ‘gepost’ wordt en je site zal ook hoger ‘gerankt’ worden naarmate er consequent geupdate wordt.

  • Maak gebruik van tussenkopjes. Door aan tussenkopjes de juiste keywords toe te voegen verbeter je de ranking via Google.

Ook maakt het je artikel overzichtelijker voor de lezer omdat de tekst wordt opengebroken. Daarnaast helpen tussenkopjes bij het samenstellen van een inhoudsopgave zodat de lezer precies weet wat ze in een blog kunnen verwachten.

  • Gebruik een keyword tool. Uiteindelijk draait bij SEO content schrijven alles om het eindigen op die eerste pagina van Google’s zoekresultaten.

Door gebruik te maken van relevante keywords en keyzinnen gaat je content beter beoordeeld worden door Google en zo kan er meer verkeer naar je website migreren.

  • Voeg een Call To Action toe.

Je wilt wat bereiken met de content die je publiceert daarom is het van belang om altijd een CTA aan het einde van je tekst toe te voegen om de wisselwerking tussen jou en je potentiële klant in stand te houden.

  • Maak gebruik van LSI keywords. LSI staat voor Latent Semantic Indexing. Dit houdt in dat je alle mogelijke variaties op en synoniemen van een keyword ook gebruikt.

Zoekmachines begrijpen zo beter waar jouw content over gaat.

  • Ga niet ‘overboard’ met je keywords. Krampachtig je keywords in je tekst proppen gaat de natuurlijk ‘flow’ ervan niet ten goede komen. Doe dat dus ook niet.
  • Update waar je kan. Door je content up to date te houden blijf je relevant. Zeker als jij je in een marktsegment bevindt dat aan verandering onderhevig is.

Wanneer er nieuwe informatie beschikbaar is voeg deze dan toe aan je bestaande content, mits het voor jouw content relevant is.

Zoekmachines zijn gek op nieuwe, relevante informatie. Doe hier je voordeel mee.

  • Hanteer de juiste toon. Spreek je lezer persoonlijk aan, vertel soms iets over jezelf en je eigen ervaringen en houd het ontspannen maar wel informatief.
  • Check je werk. Voordat je überhaupt een blog online zet is het belangrijk om deze na te (laten) kijken op spelling- en grammatica fouten.

Wanneer je zelf een tekst schrijft kan het verstandig zijn om deze nog door iemand anders na te laten kijken omdat je zelf uiteindelijk vaak over fouten heen gaat lezen.

Het kan soms ook helpen om je tekst hardop, langzaam voor te lezen zodat je eventuele fouten beter opmerkt.

Tot slot

Inmiddels weet je alles over het schrijven van succesvolle SEO teksten. Hoe je ze optimaliseert en waardevol voor het web én je doelgroep maakt.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat het tijd en geduld kost voordat je werk vruchten gaat afwerpen maar als je consequent volhoudt is eindigen op die exclusieve eerste pagina van Google’s zoekresultaten zeker mogelijk.

Wil jij nu besparen op hoge advertentiekosten? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Bronnen

  • https://writtent.com/blog/35-seo-copywriting-tips-rocking-content/
  • https://www.google.com/intl/nl/insidesearch/howsearchworks/algorithms.html
  • https://goinswriter.com/advanced-seo/
  • https://www.contentfac.com/7-secrets-of-professional-seo-writers/
  • https://adwords.google.com/intl/nl_nl/home/tools/keyword-planner/
  • https://nl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/
  • https://about.canva.com/
  • https://www.bluleadz.com/blog/what-is-an-seo-analysis-and-why-is-it-important
  • http://blog.usabilla.com/8-guidelines-for-better-readability-on-the-web/
  • https://yourstory.com/2015/09/readable-content/
  • http://guides.library.cornell.edu/criticallyanalyzing
  • https://ahrefs.com/blog/keyword-research/
  • https://www.smartbugmedia.com/blog/7-ways-to-optimize-image-files-for-seo
  • https://www.brandwatch.com/blog/29-writing-tools-and-resources/
  • https://seoexpertbrad.com/seo-copywriting-tips/
  • https://www.newbreedmarketing.com/blog/seo-copywriting-tips
  • https://expresswriters.com/10-seo-writing-tips-to-rule-the-content-castle/

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!