content marketing stappenplan

Content Marketing In 7 Stappen

Het kan zijn dat je van alles al geprobeerd hebt om aan meer bezoekers te komen en merkbekendheid op te bouwen. Wanneer het gaat om online aan meer klanten te komen, veel van de traditionele methoden werken steeds minder.

De beste manier om jouw bedrijf online te onderscheiden is door een goede content strategie toe te passen. Toch passen veel ondernemers dit niet of zelden toe.

Laten we dan ook gaan kijken naar de basis van content marketing en hoe jij in 7 stappen een eindbaas kunt worden in content marketing!

Laten we beginnen met de definitie van content marketing:

…een strategische aanpak gericht om waardevolle, relevante en consistente content te creëren om een publiek aan te trekken en de aandacht vast te houden. Dit om uiteindelijk betalende klanten te werven.

Nu in Jip en Janneke taal:

Content marketing is interessante, educatieve en waardevolle content  creëren die mensen aantrekt, vertrouwen creëert en uiteindelijk consistent business binnenhaalt.  

Volgens hubspot (autoriteit in Amerika op het gebied van online marketing) zijn de leads die binnenkomen via content marketing 61% goedkoper. Niet gek, aangezien 80% van de online aankopen gebaseerd zijn op eerder onderzoek gedaan door te Googlen.

Daarnaast heeft content marketing ook aanzienlijk meer potentie om (gratis) leads te verzamelen. Ze stappen beter in (warmer), velen malen goedkoper (bijna gratis) en blijven elke dag komen.

Zo krijg ik met mijn website OptimaleGezondheid honderden nieuwe inschrijvingen (leads) per dag binnen op de nieuwsbrief, of beter gezegd onze marketing funnel.

Voor al deze mensen hoef ik dan geen euro uit te geven aan Adwords, Facebook adverteren of andere advertentiekanalen.

En ze stappen beter in omdat het eerste contact content marketing is, of anders gezegd:

Je begint met waarde geven!

Content marketing is EXTREEM krachtig en ook nog ontzettend goedkoop op lange termijn.

En toch passen de meeste ondernemers content marketing nauwelijks toe. Waarom?

  • Het zorgt niet voor direct resultaat (zoals met advertentieplatformen);
  • Het is niet eenvoudig om mee te beginnen;
  • Het is lastig vol te houden;
  • ROI is minder goed in kaart te brengen;
  • Kan veel kosten met zich meebrengen op korte termijn (short term pain over long term gain)

Sterker nog, tijdens de IMS2015 heb ik het ook gehad over content marketing. En toch weet ik bijna zeker dat de meeste mensen dit niet gaan toepassen.

De kans is zelfs groot als jij dit artikel leest, het ook niet gaat toepassen (no offense), ik hoop je wel te overtuigen om aan de slag te gaan met content marketing. Het is simpelweg minder ‘’sexy’’ dan de andere marketingkanalen. Je kunt het zelfs wel een beetje ‘’saai’’ noemen waardoor het toch vaak laag staat op de prioriteitenlijst.

Want als je met Facebook duizenden likes, shares en zelfs leads kunt vergaren.. Waarom zou je dan tijd, geld en moeite in content marketing stoppen?

Een antwoord:

Voor de continuïteit en diversiteit van je (online) business.

Advertentieplatformen komen en gaan. Kosten gaan vaak door de jaren heen steeds verder omhoog tenzij je een whizzkid in je team hebt die alles elke dag optimaliseert. Maar zelfs dan kan het een uitdaging zijn om een positieve ROI te hebben en te houden.

Met content marketing strategie bouw een ‘’safety net’’ om je business heen, zodat je voldoende diversificatie hebt voor zowel de goede als slechte tijden.

Want het laatste wat je wilt is dat je omzet grotendeels afhankelijk is van 1 marketingkanaal. En wanneer het advertentieplatform niet langer werkt,  of een paar slimme concurrenten erbij komen, dat zie je je omzet kelderen.

Content marketing is dan ook de oplossing voor dit probleem, is vele malen stabieler en lucratiever op lange termijn.

Dat betekent niet dat adverteren slecht is, zeker niet! Ik zie adverteren dan ook als een dikke grote kers op je (suikervrije) taart. Kan perfect naast je content marketing strategie lopen, maar moet het niet overnemen.

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat zo weinig ondernemers content marketing serieus nemen, het is een grote kans voor jou en je business als je dit artikel nu aan het lezen bent!

Je kunt dit vergelijken met maandelijks investeren zodat je op latere leeftijd niet afhankelijk bent van alleen maar een pensioen als financieel vangnet.

Met name index trackers zijn geweldig hiervoor, maar dat is een onderwerp voor een andere tijd.

Om te zeggen dat ik een fan ben van content marketing is een understatement.. Ik adem en leef content marketing, het is mijn nummer 1 passie in online marketing.

Het is ook de sleutel tot succes geweest voor OptimaleGezondheid met inmiddels meer dan 1.5 miljoen gratis en unieke bezoekers per maand. Natuurlijk, in het begin liep het vrij langzaam. Maar het is alle tijd en moeite absoluut waard geweest.

Mijn aanpak is dan ook om verder te gaan waar de meesten stoppen. Betere content, meer diepgang en verschrikkelijk consistent zijn. Het is tegenwoordig niet langer voldoende om redelijke content op je website te zetten, de status quo werkt niet meer en het gemiddelde is uiteindelijk niks.

“Wees de meest waardevolle speler met de meest waardevolle content in jouw markt.”

In het boek ‘’The End Of Average” geeft Tedd Rose aan dat alleen gemiddeld zijn niet onderscheidend genoeg is. Voor een paar tientjes heb je al een super getalenteerde freelancer aan het werkt die woont aan de andere kant van de wereld.

Gemiddeld zijn met je content is de snelste weg naar een gemiddelde website, weinig bezoekers en niet je business doelen halen.

Wil je herinnerd worden en een verschil maken in de wereld?

Maak van content marketing je nummer 1 prioriteit! Het kan echt alles voor je veranderen. Ik ken talloze ondernemers die met slechts een paar blogs al enorm veel naamsbekendheid hebben gekregen.

Deze blogs zijn dan ook niet gemiddeld.

Het is niet direct de kwantiteit, maar eerder de kwaliteit.

In het begin was je al onderscheidend door het hebben van een blog en wellicht een Facebook pagina, nu zal het de kwaliteit van je content moeten zijn om onderscheidend te zijn.

Ik noem deze transitie dan ook…

Content marketing = epic content!

Bill Gates heeft de kracht van content marketing in 1996!! al voorspeld als een van de grootste kansen op het Internet. Het draait allemaal om jouw vaardigheid om waardevolle content te creëren en problemen op te lossen met je content.

Content waar mensen op zoek naar zijn, delen en hopelijk laaiend enthousiast over zijn. Het maakt daarom ook niet uit hoe groot of klein je bent, iedereen met een laptop en internetverbinding kan gebruik maken van de enorme kansen die content marketing te bieden heeft.

Maar het is alles behalve een “snel rijk worden” methode. Je zult niet binnen een paar weken al hoger in Google staan. Content marketing heeft namelijk een incubatietijd van meerdere maanden (of zelfs jaren) voordat het enorme grote potentieel bereikt wordt.

En dan blijft het als een machine voor je werken.

Het meest wonderbaarlijke is dat je content zelfs tientallen of zelfs honderden jaren online kan blijven staan… net zoals de boekdrukkunst eeuwen geleden, alleen in een nieuw jasje gestoken.

Wanneer je geduldig bent ga je resultaat krijgen, en dit kan best onverwacht komen of zelfs extreem zijn. Zo kreeg ik eergisteren een bericht van een goede vriend van mij die zijn hoeveelheid bezoekers met 50% heeft zien stijgen in een relatief korte periode. Waarschijnlijk is er een Google update gekomen waardoor zijn site nu 100.000 bezoekers per maand krijgt.

En dat is ook direct een omzetbooster voor hem. Zonder een euro uit te geven aan adverteren.

Ik vind het altijd zalig om zulke succesverhalen te lezen. Ook hij heeft de nodige obstakels gehad, maar hij gaf niet op en werkt met een gameplan!

Het geheim van de smid is content marketing en bij succesvolle ondernemers zie je dat ook terug.

Content marketing is meer dan alleen af en toe wat te bloggen of op Facebook een berichtje  plaatsen.

Het gaat veel verder dan dat! Het is alle kanalen benutten die voor jou relevant zijn om jouw boodschap over te dragen.

Voor mij is dat voornamelijk bloggen, maar daar stopt epic content natuurlijk niet:

  • Content voor je op blog
  • Content voor op je Facebook pagina
  • Affiliate marketing
  • Nieuwsbrieven (funnels)
  • Youtube
  • Digitale producten
  • Podcast
  • Webinars
  • Etc.

In de ideale wereld zou je kunnen schrijven en schrijven zonder je zorgen te hoeven maken over je zoektermen en of het wel de mensen zal bereiken. Helaas is dit geen slimme strategie want naast waarde leveren wil je natuurlijk ook een succesvolle online business opbouwen en relevant zijn.

Bloggen over bloemetjes en bijtjes heeft weinig waarde.   

De enige manier om content marketing goed voor je te laten werken is om een complete universele content marketing strategie te hebben.

Dit betekent dat je op de juiste kanalen volop aanwezig bent en weet wat je doet. Maar ook dat je bepaalde kanalen NIET benut en dat accepteert.

Zo is J.K. Rowling (van de Harry Potter boeken) niet echt aanwezig op social media. Haar content strategie is het schrijven van boeken. Als zij elke dag een paar uur stopt in social media met als gevolg dat ze daardoor minder boeken schrijft, is dat een enorm verlies voor haar en de wereld.

Zo was ik zelf een tijd aan het periscopen en podcasts aan het opnemen, maar dat zijn niet mijn content kanalen, bloggen is voor mij dat ene ding.

“Focus op de ‘’One Thing’’ en neem niet teveel hooi op je vork.”

Bij elke succesvolle marketingstrategie is het van groot belang dat je weet wat je doet en concrete doelen hebt. Tijdens mijn marketing opleiding kwam ik ook voor het eerst in aanraking met de SMART principes en in de wereld van content marketing is dat nog nooit zo belangrijk geweest.

Jezelf opsluiten in je kantoor en typen over alles wat er in je hoofd opkomt is geen lange termijn strategie. Veel beter is om een gameplan te hebben zodat je consistent waardevolle content creëert. Op deze manier bouw je aan je business en wordt je een steeds grotere online autoriteit.

Voordat we gaan starten met de exacte stappen om een effectief content marketing plan op te zetten, heb ik eerst een paar vragen voor je:

  • Wat is je doel met je website / business?
  • Wat voor resultaat kun jij leveren?
  • Waar ben je enorm goed in?
  • Wie is je ideale klant?
  • Hoe kun jij het beste je ideale klant bereiken?
  • Welke marketingkanalen passen hierbij?
  • Welke kanalen ga je NIET benutten?
  • Wie is verantwoordelijk voor je content marketing strategie?
  • Wat kun je automatiseren en uitbesteden?
  • Hoe ga je dit hele proces meten?

Resultaat is waar het om draait, helemaal online! Wanneer iemand zoekt met Google is deze persoon op zoek naar een resultaat. In de gezondheidsmarkt zou dat “5 kilo afvallen” kunnen zijn of meer energie hebben of van hoofdpijn afkomen.

Wat je dan ook wilt met je content marketing is om de bezoekers / potentiële klant te helpen met het bereiken van een resultaat. Het draait allemaal om resultaat en jouw expertise om voor resultaat te zorgen is direct jouw onderscheidend vermogen.

Elke markt is anders en daar je content marketing specifiek op aanpassen is de sleutel tot succes.

  1. Het kan zijn dat je een geweldig product hebt
  2. Het kan zijn dat je heel goed bent in coaching
  3. Of een combi.

En het meeste frappante van alles is dat je vrijwel alles gratis gaat weggeven. Waaaat? Ben ik gek geworden? Dit principe staat bekend in de online wereld als ‘’moving the freeline’’ waarbij je niet langer terughoudend bent in wat je gratis weggeeft, maar juist je beste stuff online zet.

Vervolgens heb je een dienst of betaalde variant van je product waar mensen dan gebruik van kunnen maken, meestal om toegang te hebben tot jouw expertise.

Maar ook om het in een stap-voor-stap formaat te krijgen en een stukje coaching.

Dat is ook het succes van OptimaleGezondheid en straks deze website.

Met meer dan 3 miljoen+ woorden gepubliceerd sinds 2010 kun je wel zeggen dat we veel weggeven en dat er al veel geblogd is. De artikelen geven in principe al de oplossing, maar toch gaan mensen de samenwerking aan voor coaching en stap voor stap programma’s.

Het heeft compleet geen zin om middelmatige content te creëren, je content moet dan ook verder gaan dan alleen wat algemene informatie geven en daadwerkelijk een probleem oplossen en inspireren.

Ben je middelmatig, dan ben je nergens!

Epic content heeft dan ook altijd de volgende ingrediënten:

  • Educatief,
  • Beantwoord vragen,
  • Lost problemen op,
  • Bevat storytelling,
  • Is persoonlijk,
  • Multimediaal,
  • Inspireert,
  • Motiveert!

Komt nogal wat bij kijken of niet?

Zeker, maar het kan jaren of zelfs tientallen jaren voor je werken. Vergeet niet, Google is relatief jong en als je de zoekresultaten analyseert valt op dat de autoriteit sites met epic content bovenaan staan.

Wat denk je wat er gaat gebeuren zodra het algoritme van Google kunstmatige intelligentie heeft ontvangen?

Gemiddelde content of 100% seo geoptimaliseerde content is nergens meer te vinden. Niet langer waardevol genoeg en daar zijn mensen niet naar op zoek, weg ermee!

Wil je hoger in Google komen?

Maak epic content op basis van waar mensen echt naar op zoek zijn.

Het gaat dan ook verder dan alleen maar schrijven voor hogere Google rankings. Of alleen maar schrijven om je blog te vullen, want dan krijg je uiteindelijk wel meer bezoekers..

Nope, dat werkt niet meer of zal steeds minder goed werken!

Daadwerkelijk mensen willen helpen en daar een onuitputtelijke passie voor hebben. Dat is de KERN van epic content marketing.

En weet je wat nog toffer is?

Je kunt miljoenen mensen door de jaren heen bereiken zonder ook maar een euro uit te hoeven geven aan adverteren! Ongelovelijk of niet? Met content marketing heb je de kans om een super succesvolle online business op te bouwen vanuit scratch!

Het is de meest ideale situatie ooit en we leven echt in een wonderbaarlijke tijd als je dit compleet omarmd.

En toch krijg ik vaak te horen: “dat het in mijn markt niet kan door de hoeveelheid concurrentie..”

Is dat ook echt zo? Heb je de content bekeken van je concurrent, is het geweldig? Ben jij in staat betere content te creëren?

Ik doe dan ook niet echt aan een concurrentieanalyse los van onderwerpen vinden, ik zit in mijn kracht door epic content te creëren en dat aan de mens te brengen.

Maar je zult ook je content moeten vermarkten, want content marketing komt in twee stappen.

  1. Content = waardevol en lost een probleem op, educatief en inspireert!
  2. Marketing = je content boosten via je primaire marketingkanalen

Je hebt beide nodig, het is zonde om een super waardevolle blog te schrijven en dan geen gebruik te maken van de kanalen die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben.

Dan is het handig om WEL gebruik te maken van social media, de kers op de taart!

Vergeet niet, in Nederland is de concurrentie online relatief laag. Als je je in Amerika zou moeten onderscheiden, dan heb je het pas over concurrentie..

En zelfs daar is het mogelijk, door epic content.

Kortom, als jij mensen wilt helpen en in staat bent waardevolle content te creëren, dan liggen er gouden kansen op je te wachten!

Geef niet op en bouw aan dat sterke fundament voor je (online) business. Je zult straks blij zijn dat je die beslissing hebt gemaakt!

Hoe begin je?

Ik ga je alle ins & outs geven om een meester te worden in (epic) content marketing. Dat je de valkuilen omzeilt en niet vroegtijdig opgeeft. Tevens zal ik de tips, trucs, strategieën en voorbeelden met je delen die ik zelf toepas voor OptimaleGezondheid en RJ.

Dit gaat de basis vormen voor meer bezoekers, meer naamsbekendheid en uiteindelijk meer betalende klanten met je website.

Laten we direct beginnen met stap 1.

Stap 1: Kwaliteit over kwantiteit

Toen ik voor het eerst begon met bloggen in 2008 was ik niet bepaald succesvol. Mijn eerste blog kreeg na een paar maanden bloggen nog geen 5 bezoekers per dag (waarvan 2 van mij waren). Ik schreef over van alles en nog wat en er was totaal geen focus en goede website structuur.

Toen besloot ik om een nieuwe blog te starten en deze keer puur gefocust op 1 niche en het ging over statafels.

Deze blog deed het al een stuk beter en we begonnen zelfs passief inkomen te vergaren via Google Adsense. Ik leerde toen ook een waardevolle les in content marketing: focus op een niche in je markt! Daarna kun je wel wat breder gaan, maar in het begin is het handig om meer de focus te leggen op een niche.

Vervolgens ging ik als een gek aan het bloggen en we kregen meer bezoekers, maar nooit echt substantieel. Mijn filosofie was destijd, kwantiteit over kwaliteit! Hetzelfde principe heb ik in het begin (wist niet beter) toegepast bij OptimaleGezondheid en pas toen de kwaliteit van de content omhoog ging, kregen we hogere Google rankings.

Laten we dan ook kijken naar het proces:

In 2008 was ik samen met een collega begonnen met bloggen, we hadden 40+ miniblogs online gezet. Slechts twee daarvan kregen redelijke bezoekers.

Op sommige dagen lanceerde we elke dag wel een nieuwe blog met wat content en hopen dat we op elke hoog zouden scoren in Google.

Vanwege eigen gezondheidsklachten besloot ik om te gaan bloggen over gezondheidsonderwerpen. Dit was tevens het begin van OptimaleGezondheid waar we gedurende meer dan 2 jaar lang tenminste 4 artikelen online zetten.

De kwaliteit van de blogs waren al een stuk beter, maar nog niet epic.

We kregen wel steeds meer bezoekers, maar de artikelen werden niet veel gedeeld en zorgden ook niet direct voor meer klanten.
De volgende stap was dan ook om minder kwantiteit en meer kwaliteit toe te passen.

De content werd steeds beter ontvangen met pagina likes en klanten, het principe van de monsterblogs was geboren. De Google rankings begonnen te stijgen door de toename in kwaliteit op domeinniveau.

Mijn grote inzicht is dan ook dat 1 epic blogpost waardevoller is dan 20 kleine artikelen. Matige content valt niet op, wordt niet veel gedeeld en heeft weinig waarde. De hele mindset om zoveel mogelijk content online te knallen werkt steeds minder goed.

De sweetspot is wat mij betreft dan ook om 2 tot maximaal 3 epic blogposts elke week online te zetten en flink te boosten. Dit heeft de volgende voordelen:

  • Je maakt gebruik van de Google Freshness ranking factor, websites die regelmatig nieuwe content online zetten doen het beter in de zoekresultaten.
  • Je bouwt een sterke following doordat je nieuwe interessante content regelmatig op je website zet.
  • Hoeveelheid terugkerende bezoekers gaat omhoog – dit heeft ook het bijkomend voordeel dat je naamsbekendheid door het dak gaat.
  • Op lange termijn bouw je echt aan een stukje online vastgoed door de grote hoeveelheid waardevolle content op je blog.
  • Het houdt je scherp – je blijft op de hoogte over nieuwe ontwikkelingen en je vaardigheden om content te creëren neemt alleen maar toe.
  • Je wordt waarschijnlijk productiever, door dikke monsterblogs te schrijven is focus vereist en versterk je je focus spier.
  • Je maakt een verschil in de wereld, epic content heeft als potentieel om de wereld positief te veranderen.

Stap 2: Kies je favoriete content marketing kanaal

Content marketing gaat verder dan alleen maar bloggen. Het kan zijn dat het voor jou vooral interessant is om filmpjes op Youtube te zetten (is ook content). Of een sterke following opbouwen op Instagram, of net zo als 365dagensuccesvol enorm succesvol te zijn op Facebook.

Dit kan verschillen per business, maar toch wil ik je ook aanraden om bloggen zeker op te nemen in je content marketing strategie. Want bloggen is een uitstekende seo strategie om aan meer bezoekers te komen.

Het belangrijkste van content marketing is dan ook dat het de aandacht van je bezoeker weet te pakken, een probleem oplost, educatief is en een positieve associatie opwekt met je merk. Wat je wilt is dat jouw content daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft voor mensen. Dat is ook de reden waarom wij veel tijd en geld investeren in de contentstrategie van OptimaleGezondheid.

Nederland gezonder maken is onze missie en dat doen we met content marketing.

Na verloop van tijd bouw je steeds meer aan je stukje online vastgoed en zul je steeds sterker worden in de zoekresultaten.

Dit artikel is ook een voorbeeld van content marketing. Hopelijk heb ik een aantal vragen beantwoord en jou gemotiveerd om aan de slag te gaan met content marketing.

Niet geheel verwonderlijk heeft de komst van social media content marketing in een heel ander daglicht gezet. Echter, de boodschap is nog steeds hetzelfde, alleen het formaat is gewijzigd.

Content marketing gaat wel verder dan content, het moet natuurlijk ook een omzetverhogende activiteit zijn. Als je denkt alleen maar waardevolle content te hoeven creëren om je omzet te verhogen, dan mis je een belangrijk punt.

Namelijk de marketing van je content.

Met content marketing is het ook je doel om meer betalende klanten aan te trekken, dan is content marketing een omzet verhogende activiteit. Het is frustrerend wanneer je jaren aan het bloggen bent zonder dat je website ook maar een stuiver (passief) oplevert.

Er zal dan ook een duidelijke balans moeten bestaan tussen:

Content -> marketing -> omzet.

Pas je dit goed toe, dan zorgt de content ervoor dat je een heel mooi bedrijf aan het opbouwen bent. Een bedrijf dat waardevol is, mensen helpt en een ideaal verdienmodel heeft.

Uiteraard heb je super waardevolle content nodig om aan veel bezoekers te komen, honderden leads te genereren en dikke winsten te draaien. Een super winstgevende business opbouwen met content marketing is zeker mogelijk. Ik zie het dan ook als de nummer 1 skill van de online ondernemer.

Ik krijg veel mails en reacties van ondernemers die denken content marketing goed toe te passen, ze bloggen wel maar draaien bijna geen omzet met hun website. Dan is het geen content marketing, alleen maar content.

En meestal is de content dan ook nog middelmatig.

Content + marketing = content marketing.

Maar vergeet niet om content marketing aan te vullen met goede storytelling!

Stap 3: Storytelling + voorbeelden content marketing

Goede storytelling is waar het allemaal om draait om gemiddelde content te onderscheiden van epic content! Je ziet een duidelijke trend gaande van offline naar online content marketing.

In het artikel geeft hij het voorbeeld van offline kanalen die de transitite hebben gemaakt naar online.

Denk aan Netflix dat praktisch in elk huishouden ‘s avonds wordt opgestart. Niet alleen heb je toegang tot een immense grote bibliotheek aan content, maar ook  komt er op regelmatige basis nieuwe content uit. Veel van de toppers van Netflix zijn overigens door Netflix zelf gefinancierd en uitgebracht.

Om in het Marvel universum te blijven:

  • Daredevil, een van de toppers van Netflix wereldwijd
  • Jessica Jones
  • The Flash
  • Luke Cage (nieuwste editie van Marvel)

Wat zie je qua verschuiving in content marketing? De offline comics zijn verplaatst naar tv-shows op het nieuwste binge watching platform.

Wat is de gemeenschappelijke deler?

Goede storytelling en geven wat mensen willen.

Een tv-show die wereldwijd nogal veel bereik krijgt is natuurlijk “Game of Thrones”. Iedereen zit altijd met smart te wachten op een nieuw seizoen. Dit komt door goede storytelling, want in GOT lopen meerdere stories door elkaar en zijn toch verbonden.

Nog een mooi voorbeeld van content marketing, tijdens de Breakthrough Blueprint van Dean Jackson in Amsterdam vertelde hij mij dat soaps zijn ontwikkeld en gefinancierd door marketingbureaus.

Door marketingbureaus!!

Het doel van een goede soap is om door middel van storytelling mensen vast te houden en jarenlang een serie laten volgen.

The bold and the beautiful

As the world turns

GTST!

Het grappige is dat ik als scholier altijd in de eerste pauze naar mijn oma ging om eitje te eten (mooie herinneringen). Samen keken we altijd naar as the world turns en vond ik de reclameblokken altijd bijzonder irritant.

Ik was de verkeerde doelgroep.

Het is super slim om op deze tijdstippen relevante reclamespotjes te laten zien.

Tell sell is ook een mooi voorbeeld van content marketing.

Als kind was ik enorm gefascineerd door de (overdreven) infomercials en het zou mij niks verbazen als het nog steeds bestaat. Net zoals bij soap opera’s wordt er heel goed gekeken welke producten aangeboden worden op bepaalde momenten.

Door de week huishoudproducten in combinatie met afvalproducten.

In het weekend boormachines en handige apparaten om mee te klussen.

Vooral in de jaren 90 was dit enorm effectief. Tegenwoordig leven we in een wereld met veel afleiding en steeds minder focus. Normale advertenties en tv spotjes doet het steeds minder goed. Youtube advertenties wordt door 80% van de mensen weggeklikt en banner ads zijn we bijna immuun voor.

Aangezien we nu online een lagere aandachtsspanne hebben dan een goudvis zul je echt onderscheidend moeten zijn.

Goede storytelling is de manier om dat te doen.

Reclamespotjes die viraal gaan vanwege de hoge kwaliteit krijgen extreem veel views en bekendheid. Zoals de bekende ‘’even Apeldoorn bellen’’ of de legendarische Rolo reclame.

In het geval van even Apeldoorn bellen bouwen ze aan een stukje online vastgoed. Elke (virale) reclame blijft door de jaren heen voor ze werken. Hetzelfde zie je bij de bekende Superbowl reclames waarbij een van de bekendste toen van Apple was om tegen de gevestigde orde in te gaan.

Tuurlijk, het is tegenwoordig wat lastiger om op te vallen, maar met goede storytelling kun jij ook enorm veel bekendheid krijgen.

De beste manier wat mij betreft is om epic blogposts online te zetten. Deze kunnen jarenlang voor je werken en echt een verschil voor je business maken.

Allemaal mooie voorbeelden of niet? Maar wat kun jij dan doen?

Stap 4: Vindt de nieuwste trends

Social media kunnen we niet langer omheen in de wereld van content marketing. Als je mij een beetje kent dan weet je dat ik voor persoonlijk gebruik geen fan ben van social media.

Toch hebben we voor OG meer dan 24k likes en dat komt door social media strategisch toe te passen. Het is een geweldige bron om je content onderwerpen te testen en om aan nieuwe ideeën te komen. Ook kun je zien wat bijvoorbeeld in Amerika goed aansluit en zou je dat kunnen modelleren naar de Nederlandse markt.

  • Vraag je following op twitter / facebook waar je ze het beste mee kan helpen?
  • Check welke berichten op social media het beste doen, welke hebben de meeste engagement? Wellicht daar meer aandacht aan besteden.
  • Gebruik de tool Buzzsumo om al het social media verkeer te analyseren, de ranking is gebaseerd op de hoeveelheid likes en shares. Een super waardevolle seo tool om trending topics te vinden.
  • Google trends! Ook een geweldige en onderschatte seo tool, hiermee kun je onderwerpen vinden en de trend bekijken. Zo zie je bijvoorbeeld dat goede voornemens vooral populair is in januari en februari, maar het zoekvolume is heel stabiel. Ik gebruik het om over content te schrijven met een lange houdbaarheidsdatum.
  • Check buzzfeed of feedly om meer trends en hot topics te vinden in jouw markt. Ik ben zelf best wel fan van feedly omdat je daardoor niet meer hoeft te surfen, maar je vakgebied artikelen in een oogopslag kunt zien.

Stap 5: Voeg een community toe!

Het slaat nergens op om elke keer dezelfde vraag te beantwoorden. Dit inzicht heb ik gekregen na zelf een tijd customer support te hebben gedaan voor OptimaleGezondheid.

Het viel mij op dat na een verloop van tijd we terugkerende vragen kregen (wat voor ontbijt is gezond? Wat is een gezonde snack? Uiteraard wil je je klanten goed behandelen en wat is nog beter dan daar dikke blogposts van te maken?

In plaats van dat je een vraag beantwoordt refereer je dan ook naar een ondersteunend artikel.

De volgende stap is om een community software te integreren in je website (zoals Huddle). Vervolgens gaan mensen na verloop van tijd zelf de vragen beantwoorden en kan zelfs geïndexeerd worden door Google (geweldige tip Tonny).

Communities doen het simpelweg heel goed! Je wilt ergens bijhoren en dat zie je bij besloten Facebook groepen ook. Door van jouw vakgebied / niche een bijbehorende community op poten te zetten en te faciliteren pas je content marketing heel slim toe.

Vragen van je klanten gebruiken als content onderwerpen.

Voeg een community aan je business toe om de customer support te ontlasten en een gigantische asset toe te voegen aan je online business.

Voorkom dat de community opbrandt door de focus te leggen op een niche en actief te houden met een community manager.

Stap 6: Wees relevant met zoektermonderzoek

Een effectieve manier om content te creëren waar mensen daadwerkelijk op zoek naar zijn is door te schrijven over thema’s / niches. Een aantal van de zoektermonderzoek tools kunnen je hierbij zeker helpen.

Zodoende verlaag je het risico om content te maken waar mensen niet naar op zoek zijn. Daarnaast kun je dan ook in een oogopslag goede voorbeelden zien van content marketing.

Gebruik de seo tool ‘’Semrush’’, en de Google Keyword Planner om jouw onderwerpen te analyseren en aan te vullen met zoektermen. Je kunt ook je eigen site analyseren of die van je concurrent om de best scorende content te zien.

Vooral Semrush is daar heel goed in, uiteraard kun je ook simpelweg googlen en op de artikelen klikken, alleen dan mis je waardevolle informatie.

Check zeker het zoekvolume en concurrentiescore! Staar je niet blind op de prestige zoektermen (zoals content marketing) en kijk wat verder naar gerelateerde termen en synoniemen.

Maak een lijst met nieuwe aangepaste onderwerpen en zet die in een tool zoals ‘’trello’’. Je kunt het ook gewoon opschrijven in je journal.

Zoek met Google op deze termen en check de concurrentie, zijn het waardevolle artikelen? Kun jij betere content produceren? Zijn er vragen onbeantwoord? If so, dan kun je overwegen om het onderwerp op te nemen in je content planning en daar over te bloggen.

Niet alleen ben je nu vele malen concreter. Je hebt ook direct je mogelijke onderwerp aangevuld met concrete zoektermen waar je op wilt scoren.

Een aantal van de termen kun je meenemen in de h2, h3 en h4 tags. Helemaal onderaan Google zie je gerelateerde onderwerpen, ook interessant om mee te nemen!

Zo laat het onderwerp ‘’content marketing’’ zien:

  • content marketing definitie
  • content marketing strategie
  • content marketing bureau
  • content marketing voorbeelden
  • content marketing wiki
  • content marketing opleiding
  • content marketing b2b

Vervolgens kun je deze termen checken op de zoekvolume. Echter, neem ze zeker even mee in je artikel als het passend is. Niet geheel verwonderlijk heb ik een aantal van de bovenstaande onderwerpen meegenomen in dit artikel. Maar ik ga niet te ver, wil het wel natuurlijk houden en niet alleen schrijven voor de zoekmachines.

Daarnaast gaat content marketing ook veel verder dan alleen de bovenstaande termen. Zo is copywriting zeker een belangrijk onderdeel, zoekmachine optimalisatie en teksten schrijven.

Genoeg onderwerpen voor je content marketing strategie!

Stap 7: Het belang van consistentie en kwaliteit

Ik weet nog goed toen ik voor een van mijn eerste werkstukken op de lagere school naar de bibliotheek moest voor informatie. Het werkstuk ging over het monster van Loch Ness en ik was er gefascineerd door geraakt tijdens een documentaire.

Wat later ging ik altijd naar de bibliotheek om daar op het Internet te surfen voor relevante info voor mijn schoolwerk. Tegenwoordig kun je met 1 klik toegang krijgen tot alle informatie dat je ooit nodig zal hebben.

Je hoeft niet langer naar de bibliotheek omdat je via een e-reader of app direct toegang hebt. Met zo zoveel informatie beschikbaar zul je ook ervoor moeten zorgen dat jouw content opvalt en waardevoller is.

Hoe doe je dat?

Met de kwaliteit van je content en door consistent te zijn!

De kans is groot dat jouw doelgroep je nog onvoldoende kent en waarschijnlijk nu nog naar de concurrent gaat. Deze gewoonte kun je veranderen door de kwaliteit van je content. Des te vaker iemand jouw content ziet en daar positief over is, des te meer herkenning en following je gaat krijgen.

Dit heb ik met OptimaleGezondheid heel sterk in de zoekmachines, als je iets zoekt over gezondheid is de kans groot dat mijn website weleens naar voren is gekomen.

Door de jaren heen begint je merk steeds meer herkenning te krijgen en bouw je echt aan een sterke online zichtbaarheid.

Ik zie dit dan ook zo: stel dat je er elke dag 20 minuten over doet om naar je werk te rijden. Je neemt dezelfde route voor meerdere jaren en kunt dit volledig op autopiloot rijden. Totdat een keer je iets opvalt, iets wat je nog niet eerder hebt gezien, dit kan een winkel zijn of wellicht een mooi huis.

Nu zie je deze winkel of het mooie huis elke keer als je naar je werk rijdt.

Zo kun je ook jouw online zichtbaarheid zien. Mensen hoeven nog niet direct wat van je te kopen, maar ze beginnen je steeds vaker te zien totdat je een onderdeel bent geworden van iemands leven.

Dit lukt je niet met matige content! Ga voor de kwaliteit en wees ook nog consistenter en je bent goed op weg om de meest waardevolle speler te worden in je markt.

Tot slot..

Komt nogal wat bij kijken of niet? Zie je dat content marketing overal om je heen is? De transitie van offline naar online is duidelijk zichtbaar. Wat we nu zien is nog maar het topje van de ijsberg.

Er is enorm veel ruis, maar epic content met goede storytelling zal altijd schaars blijven. Tuurlijk, we hebben steeds meer kanalen om onze boodschap over te brengen; Periscope, Facebook Live, Snapchat, Instagram en straks virtual reality apps.

Jezelf en je business onderscheiden zal steeds lastiger worden omdat de aandachtsspanne (online) steeds verder zal afnemen.

  • Matige artikelen worden niet langer meer gelezen.
  • Matige video’s worden niet bekeken.
  • Matige tv-shows worden weggeklikt en verdwijnen uit Netflix.

Om bij het voorbeeld van Netflix te blijven. Netflix is zo succesvol vanwege de productie van eigen tv-shows. Ze doen dan eerst een test run van een seizoen en als het genoeg interactie heeft gaan ze door.

  • House of cards is van hoge kwaliteit.
  • Fargo is van hoge kwaliteit.

Daarnaast heb je ook geen vervelende reclameblokken en kun je zonder afleiding (steeds schaarser) naar je favoriete tv show kijken.

Geniaal concept!

Epic content marketing is de beste online marketing strategie die ik ken.

De rest van de matige content zal verdwijnen onder het maaiveld, evenals matige websites, webshops, blogs en Facebookpagina’s.

Confronterend of niet? Dit kan nogal beangstigend overkomen, door epic content marketing te omarmen kun jij ook van deze enorme kansen gebruik maken.

Don’t settle for mediocre!

Als jij online succesvol wilt worden of blijven, dan kan content marketing een enorme multiplier zijn.

Jouw vaardigheid om super waardevolle content te creëren en daar consistent(er) in te zijn, dat is de nummer 1 skill van de 21e eeuw.

Het mooiste is dat iedereen hiermee kan beginnen, je hoeft niet een heel team van artikelschrijvers te hebben, veel belangrijker is de kwaliteit en je storytelling!

Vandaar dat ik steeds meer van mening ben dat je epic content niet geheel kunt uitbesteden. Hele waardevolle content wordt door de ondernemer zelf gemaakt. Natuurlijk kun je hierbij ondersteund worden in de vorm van infographics, video’s of een team van schrijvers over specifieke vakgebieden zoals Moz dat doet.

Maar zet er geen stagiaire op of een freelancer met een tarief van 3 cent per woord. Bouw aan je online vastgoed door te investeren in kwaliteit!

Heb jij nog waardevolle voorbeelden van content marketing in de praktijk? Laat het mij weten door hieronder je reactie achter te laten!

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!