webshop starten

20 handige tips voor het beginnen van je eigen webshop

Een eigen webshop beginnen is de droom van veel internetondernemers, en voor vele beginnende ondernemers is het beginnen van een eigen webshop ook de eerste kennismaking met marketing, SEO en ondernemen.

En het beginnen van een eigen webshop is een goede zet. Waar fysieke winkels omvallen, wordt het online winkelen steeds groter. Met de smartphone is het helemaal handig om snel iets te bestellen.

Daarnaast kun je het beginnen van een webshop prima combineren met een baan, andere onderneming of je gezin. Een goede keuze dus. Een webshop beginnen? In dit artikel lees je er alles over.

Maar hoe begin je nu eigenlijk met het opzetten van je eigen e-commerce business? In dit artikel een aantal handige tips voor het beginnen met je eigen webshop, van je software tot je verzending, retouren en betalingen.

Hoe begin je met het opzetten van je eigen webshop?

Maar hoe begin je nu eigenlijk met een webshop beginnen? De mogelijkheden zijn eindeloos en in het begin kun je niet goed weten waar je wil beginnen. Weet je al wat je wil verkopen? Helemaal goed! Dan kun je gaan kijken welk platform het beste past bij jouw artikelen, wensen en vaardigheden.

Ga je een webshop starten? Begin eens bij het nadenken over de verschillende aspecten van je eigen webshop. Er komt namelijk meer bij kijken dan je denkt. Want waar moet je nu allemaal aan denken?

 

    • Uiterlijk, design en huisstijl: een herkenbare huisstijl zorgt ervoor dat je klanten je bedrijf gemakkelijk kunnen herkennen. Hiernaast komt een goede, consistente huisstijl ook professioneel over en is het belangrijk om de doelgroep van je webshop aan te spreken. Design je huisstijl zelf, laat het doen of ga uit van een template voor het bouwen van je webshop.

 

    • Producten: welke producten wil je verkopen? Wil je een ruim assortiment, of beginnen met een smaller assortiment? Denk goed na over welke producten trendy zijn, verkopen of juist niet zullen verkopen. Welke producten vind jij belangrijk en zijn populair bij je doelgroep? Doe zo nodig een enquete of marktonderzoek.

 

    • Veiligheid: voor het verkrijgen van bepaald keurmerken voor je webshop is de veiligheid van je webwinkel van groot belang. Kies zeker voor een SSL-certificaat en een versleutelde opslag van belangrijke klantgegevens, zoal creditcardgegevens en wachtwoorden. Zorg ervoor dat je klanten makkelijk en veilig kunnen betalen, door het gebruik van services zoals iDeal, PayPal en AfterPay.

 

    • Marketing: hoe ga je je publiek op de hoogte brengen van je webshop? Je klanten moeten je wel kunnen vinden. Hoe ga je je webshop promoten? Ga je social media inzetten? Allemaal zaken om over na te denken. Een goede zaak begint immers bij je klanten.

 

    • Fullfillment: hoe en waar ga je je goederen inkopen, opslaan en versturen? Hoe lang wil je je klanten laten wachten op hun bestelling? Met de komst van grote webshops zijn klanten het niet gewend te lang te wachten op hun bestelling. Houd hier dus rekening mee.

 

    • Klantenservice: is een klant ontevreden? Welke voorwaarden houd je aan bij het bestellen en betalen? Welke oplossingen bied je aan voor ontevreden klanten? Dit zijn allemaal zaken om over na te denken, nog voordat het probleem zich voordoet.

Heb je hierover nagedacht? Schrijf je ideeën en aanpak eventueel uit in een businessplan, zodat je altijd bij de hand hebt hoe je je webshop wil runnen.

Nu is het kiezen van het juiste platform een goede start. En natuurlijk de manier van verzending en inkopen die je gaat hanteren voor je webshop.

Bij een webshop starten zijn de mogelijkheden eindeloos. Je kunt ervoor kiezen om je webshop zelf te bouwen. Dit is alleen aan te raden als je veel ervaring hebt met het coderen van websites. Naast het uiterlijke gedeelte (de front-end) is de back-end (de achterkant van de website) namelijk ook erg belangrijk.

Hoe ga je bijvoorbeeld mailtjes van klanten beantwoorden, en het assortiment bijwerken? En wat als je een werknemer aanneemt? En de veiligheid van je winkel. Een veilig betaalsysteem en het versleuteld opslaan van belangrijke klantgegevens is belangrijker dan ooit.

Daarom kiezen veel startende webshops hier niet voor. Andere opties zijn dropshipping, platforms zoals Etsy, eBay, Amazon en bol.com en het gebruiken van speciale software voor webshops.

Dropshipping

Dropshipping is een manier van e-commerce waarbij de goederen direct vanuit de leverancier (vaak in China) worden verstuurd naar je klant. Je komt zelf dus enkel tussenbeide voor de marketing, klantenservice en overige ondersteunende werkzaamheden.

Er zijn webshops die enkel werken met dropshipping, maar veel dropshippers werken via grote webshops, zoals bol.com of Amazon.

Het voordeel hiervan is dat je minder werk hebt aan het inpakken van bestellingen, en je hebt minder ruimte nodig om je voorraad op te slaan. Daarnaast maak je natuurlijk gebruik van het traffic en het platform van de grote e-commerce websites, als je daar je producten verkoopt.

Je hoeft dus minder aan marketing en webdesign te doen. Daarom is dit een erg laagdrempelige manier van het starten van je eigen webshop.

Het nadeel is dat de leveranciers en postdiensten, die vaak in China en andere Aziatische landen, soms niet al te betrouwbaar zijn met het tijdig leveren van producten. Dit komt uiteraard door de afstand, maar ook is er vaak een taal- en cultuurbarriere bij de communicatie met de leverancier.

Daarnaast is dropshipping niet mogelijk bij veel soorten producten. Wil je bijvoorbeeld merkproducten, kleine gadgets of kwalitatieve elektronica verkopen? Dan ben je toch vaak gebonden aan Europese leveranciers en fabrikanten.

Daarnaast zijn de producten vaak goedkoop, en moet je een commissie afdragen aan het platform waar je je producten verkoopt.

Vaak wordt gezien dat deze manier van verkopen voor bepaalde producten erg goed kan werken. Denk dan aan speelgoed, goedkope elektronica en onderdelen en andere producten in het goedkopere segment.

Online shopping-platforms

shopping

Een andere optie is het gebruiken van verschillende platforms voor online shopping. Een bekend voorbeeld is Etsy, maar ook op eBay zijn veel verkopers actief. Veel van deze websites zijn gericht op kleine, creatieve webwinkels, en uiteraard zijn er ook bepaalde producten die het goed doen op deze websites.

Het is dus zeker mogelijk om een goede boterham te verdienen met een goed lopende winkel op deze websites. Het nadeel is wel dat deze platformen internationaal zijn. Je zult dus regelmatig pakketjes naar het buitenland moeten versturen, met de nodige kosten en risico’s. Denk hier dus goed over na.

Het nadeel is echter dat je ook hier weer een commissie af moet staan aan het platform. Je maakt echter ook hier weer gebruik van het traffic dat deze websites en apps hebben.

Software voor webshops

De meest gebruikte manier is het gebruiken van software voor webshops. Veel gebruikte platforms zijn Shopify en Magento. Deze platforms zorgen voor een volledige oplossing voor alles wat een webshop nodig heeft.

Denk dan aan overzichten, een back- en front-end en volledige controle over je webshop, op een gebruiksvriendelijke manier. Wil je een webwinkel beginnen, dan is dit de beste start in de meeste gevallen.

Veel van deze platforms vereisen een kleine investering, maar het gebruiksgemak is groot. Het voordeel is dat je zelf volledige controle hebt over je eigen webshop, en dat je alles goed in de gaten kan houden door middel van rapporten en statistieken.

Het feit dat de meeste webshops draaien op deze platformen, geeft al aan dat het een goede keuze is om te investeren in een platform voor e-commerce.

In dit artikel zullen we ons vooral focussen op deze manier van het starten van een webshop. Dit omdat dit de meest gebruikte manier is van het runnen van een webshop, en ook de meest gebruiksvriendelijke manier, zonder grote risico’s en met de maximale kans op een goede winst.

Het technische gedeelte: welke software gebruik ik?

De eerste keuze die je dus gaat maken is de keuze voor je webshop software. Er zijn verschillende platformen beschikbaar, met ieder hun eigen voor- en nadelen. Veel hiervan zijn ook geschikt voor een eigen webshop beginnen.

    • Shopify: dit is het meest gebruikte en beste platform voor een webshop. Shopify biedt een uitgebreide functionaliteit en veel mogelijkheden. Ook biedt dit platform een gratis proefperiode. Shopify is niet moeilijk in het gebruik en slaat data veilig op.

 

    • 3dcart: dit platform biedt een grote hoeveelheid features en biedt ook de mogelijkheid om meteen je betaalplatform te installeren, marketing, SEO en administratie.

 

    • Volusion: deze tool biedt een handige design-wizard die ervoor zoogt dat je meteen aan de slag kan met je webshop. Je kan meteen beginnen met verkopen, en je hoeft niet te coderen. Het programma biedt makkelijke oplossingen voor verzending, track en trace en het beheren van de inventaris.

 

    • Brightpearl: een retailoplossing die je kan gebruiken om alle onderdelen van je webshop te beheren. Voornamelijk geschikt voor verkopers die via meerdere kanalen werken. Je kunt dit programma makkelijk gebruiken met andere oplossingen, zoals Magento en Shopify, maar ook met Amazon en eBay.

 

    • WooCommerce: een van de bekendste ecommerce-oplossingen. Hiermee kun je je WordPress-website gemakkelijk transformeren in een webshop. Maar ook voor andere webshops is het geschikt. WooCommerce biedt een goede support en vele opties voor onder andere anti-fraude en betaling. Ook biedt WooCommerce extensies aan.

 

    • BigCommerce: een basistool die je alles aanbiedt om van start te gaan met je webshop. BigCommerce werkt samen met verzenddiensten voor een goede orderafhandeling. Ook zorgt BigCommerce voor een goede conversie en realtime informatie over je inventaris.

 

    • Episerver: Digital Commerce: een compleet systeem met premium features. Ook kun je je digitale marketing regelen via dit programma.

 

    • Magento: een open-source programma, en een van de meest bekende e-commerce oplossingen. Ook biedt deze app integratie met eBay. Magento is een van de meest gebruikte programma’s voor e-commerce en biedt volledige controle over je webshop en zijn groei. Magento biedt opties voor SEO, winkelwagen, webdesign en order management.

 

    • Infusionsoft: dit programma wordt vooral gebruikt voor de organisatie en het verbeteren van de hoeveelheid sales. Je kunt namelijk bepaalde taken automatiseren en de stappen van je marketingstrategie schematisch weergeven.

 

    • PrestaShop: een open-source oplossing die werkt in de cloud, maar ook downloadbaar is. Speciaal is dat PrestaShop je de mogelijkheid geeft om alles te customizen naar je eigen voorkeuren. Hierdoor kun je alles aanpassen om zo effectief mogelijk te werken.

 

    • KivaLogic: dit wordt veel gebruikt door verschillende services die thuisbezorging aanbieden. Dit zijn niet altijd conventionele webshops. Denk bijvoorbeeld aan services voor boodschappen of andere verse producten. Met dit programma kun je je producten en verzendingen makkelijk beheren. Ook kan de klant makkelijk bestellen en is er de optie om gemakkelijk kortingen en promoties aan te bieden.

 

    • NetzCart: een shopping-cart software, speciaal voor B2B en B2C transacties. Hiermee kun je meerdere domeinen gemakkelijk beheren. Het programma biedt een makkelijk dashboard en een ongelimiteerde opslag van producten en order management.

 

    • ePrizer: een programma voor verkopers op Amazon. ePrizer biedt een algoritme voor het correct prijsstellen van je producten op Amazon. Minder gebruikt in Nederland, maar nog steeds veel gebruikt door de verkopers die ook op Amazon verkopen.

 

    • Oorjit: een e-commerce systeem dat je de optie biedt om een of meerdere webshops gemakkelijk te managen. Ook dit programma heeft weer de nodige tools om je webshop te managen en het gedrag van je klanten bij te houden.

 

    • 3DSellers: dit is een platform dat voornamelijk geschikt is voor verkopers op eBay.

Zoals je ziet is de keuze dus erg groot. De meest gebruikte webshop software platformen in Nederland zijn Shopify, WooCommerce en Magento. Kies dus bij voorkeur voor een van deze platformen.

Er is meer ervaring en ondersteuning beschikbaar voor een van deze platformen. Hiernaast zijn ze ook erg uitgebreid.

Webwinkel beginnen? 20 handige tips voor het beginnen van je eigen webshop

Klaar om je eigen webshop te beginnen? Volg dan deze tips voor een vliegende start en groot succes. Er zijn immers veel zaken om over na te denken bij het beginnen van een webshop. Met deze tips vergeet je niets.

tips

Zorg voor een aantrekkelijk uiterlijk voor je webshop

Een professionele, eigentijdse uitstraling zorgt voor een betrouwbare uitstraling. Uit onderzoek is gebleken dat bijna alle online shoppers letten op het uiterlijk van een webshop. Een verzorgde website ziet er betrouwbaar uit.

Zorg voor goede informatie

Vergeet niet alle ondersteunende informatie in te voeren op je nieuwe webshop. Denk aan een Over Ons-pagina en duidelijke contactgegevens. Dit zorgt ervoor dat je transparant overkomt en je klanten over je kunnen lezen.

Zorg voor een apart email-adres en eventueel een telefoonnummer waar je klanten contact met je kunnen opnemen. Dit komt transparant en betrouwbaar over.

Adverteer op social media

Een webshop speelt zich online af. Daarom is het belangrijk ook online te adverteren. Tegenwoordig is social media de beste manier om jezelf te promoten. Met social media kun je echt een connectie opbouwen met je doelgroep. Ook kun je influencers en bloggers benaderen voor het promoten van je webshop.

Dit zijn relatief goedkope en effectieve manieren van het marketen van je eigen webshop. Ook kun je kiezen voor een gesponsorde post of deel-en-win-acties op social media.

Moedig ook het delen van je webshop aan. Maak dit makkelijk door het aanbieden van social media buttons op je webshop.

Begin een blog

SEO voor een webshop is lastiger dan voor een normale website. Begin daarom een blog op je webshop. Naast dat je je klanten kunt voorzien van meer informatie, kun je met deze blog meer traffic krijgen. Maak slim gebruik van SEO op deze blog, en je zult meer traffic krijgen.

Je hebt namelijk meer kans dat mensen naar je blog gaan linken dan naar je webshop, en je kunt slim gebruik maken van keywords.

Moedig reviews aan

Moedig je (tevreden) klanten aan om een goede review achter te laten voor hun product en bestelproces. Maak een account aan bij Trustpilot, maar geef klanten ook de gelegenheid om een review achter te laten op je webshop zelf, eventueel op de pagina van het product.

Ben niet bang om goede reviews goed te laten zien op je website, bijvoorbeeld met een sterrenrating.

Denk aan je SEO!

SEO is belangrijk voor iedere website, dus ook voor je webshop. Goede SEO zorgt ervoor dat je traffic gaat genereren. Gebruik goede metadata en high volume keywords op je webshop om traffic te genereren.

Neem tutorials op, ben actief op social media en begin eventueel een blog om je SEO op en top te krijgen.

Zorg ervoor dat je winkel ook mobiel bereikbaar is

Een groot gedeelte van de internetgebruikers bezoekt tegenwoordig ook websites op mobiel en tablet. Zorg dus zeker voor een responsive design van je webshop. Een verticaal design werkt altijd goed op telefoon en tablet.

Het voordeel hiervan is dat een goede beschikbaarheid op mobiel en tablet je klanten ook de gelegenheid geeft voor het doen van impulsaankopen.

Vergeet niet je webshop uitgebreid te testen op mobiel en tablet, zodat je zeker weet dat het goed werkt.

Gebruik Google Analytics

Ben niet bang om je website te tracken. Google Analytics is de meest bekende manier om dit te doen: het is gratis en accuraat. Gebruik de optie Enhanced e-commerce tracking, deze is speciaal toegespitst op webshops.

Bied gratis verzending en andere promoties aan

De meeste webshops bieden gratis verzending aan, al dan niet boven een bepaald bestelbedrag. Hierdoor gaan klanten dit ook van jou verwachten.

Overweeg dus gratis verzending aan te bieden. De kosten lijken hoog, maar je zult geen klanten hebben die afhaken door te hoge verzendkosten.

Een goede tactiek is om gratis verzending aan te bieden boven een bepaald bedrag. De klant zal dan meer gaan kopen om boven het bedrag uit te komen.

Bied ook andere promoties aan. Kortingscodes voor feestdagen, nieuwe klanten en korting voor bestaande klanten zorgt er voor dat je nieuwe klanten aantrekt en je oude klanten behoudt. Ook biedt een goede korting je meer bekendheid: de kans dat mensen je gaan delen is groter als je een goede korting aanbiedt.

Natuurlijk kun je promoties ook op een andere manier doen, zoals een gratis product bij een bestelling. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Houd je concurrentie in de gaten

In de wereld van de webshops is er veel concurrentie. Van grote spelers, maar ook van kleinere webshops. Houd je concurrentie dus goed in de gaten zodat je erop kan inspelen en je op de hoogte kunt blijven van de nieuwste ontwikkelingen.

Denk aan het visuele plaatje

Natuurlijk heeft een webshop veel foto’s. Zorg dus dat deze foto’s van goede kwaliteit zijn. De meeste smartphones maken prachtige foto’s, maar als je webshop groeit kun je overwegen een goede fotocamera aan te schaffen.

Heb je producten die wat meer uitleg verschaffen, of producten die je goed wil laten zien? Overweeg dan eens het gebruik van video of GIF, zodat je het product op bewegend beeld kan laten zien.

Ook kan het slim zijn een video-tutorial op te nemen voor producten die wat meer uitleg verschaffen. Een goede bijkomstigheid is dat deze tutorial je bezoekers een reden geeft om naar je webshop te linken, wat weer goed is voor de SEO.

Begin een nieuwsbrief

Het opbouwen van een mailinglist is voor veel marketeers de nummer een manier om je bezoekers aan je te binden en te bereiken. Geef bezoekers dus de gelegenheid om hun email-adres achter te laten voor de mailinglist.

Houd je klanten daarna op de hoogte met een periodieke nieuwsbrief met nieuwe producten en promoties.

Gebruik zo nodig de tool Campaign Manager om je emailcampagne in de gaten te houden.

Houd er wel rekening mee dat het tegenwoordig verplicht is om te zorgen voor een makkelijke manier van un-subscriben van de mailinglist.

Zorg voor een goede oplossing voor retouren

Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat een klant een bestelling wil retourneren. Denk er dus over na hoe je dit wil aanpakken.

Bied eventueel een gratis retourzending aan en heb duidelijke terms & conditions, waarin het retourproces duidelijk wordt beschreven. Dit zorgt voor betrouwbaarheid.

Denk aan het proces van orderafhandeling

Veel webshoppers haken af als het proces van orderafhandeling niet soepel verloopt. Zorg voor een goed ingerichte winkelmand en een duidelijke afhandeling van de order.

De winkelmand is ook ideaal voor een up-sell. Bij de winkelmand kun je kleine producten aanbieden, die de klant dan met een klik kan toevoegen aan de winkelmand.

Zorg voor veiligheid en vertrouwen

Voor het verkrijgen van bepaalde keurmerken voor je webshop, is het vereist dat je website voldoet aan bepaalde veiligheidseisen. Daarnaast is dit natuurlijk uitermate belangrijk om je website te beschermen tegen bedreigingen.

Gebruik daarom versleuteling om gevoelige klantgegevens op te slaan, zoals passwords en betaalgegevens. Heb altijd het meest recente SSL-certificaat en beveilig je website tegen bedreigingen. Laat zo nodig de veiligheid testen door een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is.

Zorg voor betrouwbare verzending

De methode van verzending is voor veel online shoppers van groot belang. Veel mensen haken dan ook af als de verzending te lang duurt.

Natuurlijk is een langere verzendtijd bij sommige producten en bestellingen niet te vermijden, zoals bij verzenden naar het buitenland of bij handgemaakte spullen.

Probeer bestellingen zo snel mogelijk te verzenden en communiceer ook de verzendtijd duidelijk, zodat klanten niet voor verrassingen komen te staan. Bied de optie aan tot het tracken van de order.

Denk aan je betaalmethoden

Bied bij voorkeur meerdere betaalmethoden aan voor je webshop. In Nederland is het verplicht om je klanten de gelegenheid te bieden het gehele (of gedeeltelijke) bedrag na ontvangst van de bestelling pas te voldoen. Houd hier dus rekening mee.

Bied zeker iDeal aan. Dit is in Nederland nog altijd de meest gewaardeerde betaalmethode voor internetbankieren. Maar ook PayPal en creditcards kennen nog steeds hun plek.

Veel klanten prefereren deze betaalmethoden, omdat PayPal of de creditcardmaatschappij tussenbeide kan komen bij problemen met een bestelling.

Denk aan je prijsstelling

De prijs van je producten is belangrijk. Welke producten verkoop je, en hoe veel winst ga je maken? Wat zijn de overheadkosten van je webshop?

Wil je een duurdere, exclusieve winkel of een goedkopere webwinkel? Allemaal zaken waar je over na moet denken.

Ben duidelijk en transparant

Duidelijkheid en transparantie zijn voor iedere zaak belangrijk, maar helaas zijn sommige klanten nog steeds wantrouwig tegenover webshops.

Zorg daarom voor duidelijke voorwaarden, en zorg ervoor dat de klant niet voor verrassingen komt te staan.

Have fun!

Het belangrijkste is dat je plezier hebt in het runnen van je eigen webshop. Je eigen webshop is namelijk de ideale manier om je bedrijf te runnen op de manier die je zelf leuk vindt, en de producten te verkopen die je aanspreken.

Zorg er dus altijd voor dat je plezier hebt en houdt in je webshop!

 

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van website conversie? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Heb jij al een webshop? Laat het mij weten in een reactie! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>