omzet

7 simpele manieren om je omzet met 226% te verhogen

De omzet verhogen is voor de meeste ondernemingen het primaire doel. Met een grotere omzet, kun je immers meer winst maken. En dit betekent dat er meer geld binnenkomt. Geld dat je kunt gebruiken om je business te laten groeien, of om je persoonlijke leven net wat makkelijker te maken.

Helaas is het verhogen van je omzet niet altijd even makkelijk. Vooral in de e-commerce heb je te maken met veel concurrentie en vele soorten klanten.

Maar ook kan er veel mis gaan, waardoor je conversie niet optimaal is. Denk dan aan de technische aspecten van je website. Het gaat dus niet enkel om marketing en sales!

Gelukkig zijn er veel verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je meer online sales gaat maken. Sommige van deze tactieken zullen meteen werken, andere zullen wat meer lange termijn werk vereisen.

Goed nieuws is dus dat het zeker goed mogelijk is om je online sales een grote boost te geven. Met deze tips gaat dat zeker lukken!

Tip 1: Wees eerlijk

Wees altijd eerlijk tegen je klanten. Eigenlijk is dit een open deur, maar helaas zijn er nog steeds ondernemingen die claims maken die ze niet waar kunnen maken, onbetrouwbaar zijn en hun beloftes niet waar kunnen maken.

Dit geldt dan niet alleen voor de beloftes die je doet met betrekking tot specifieke producten, maar ook het hele orderproces. Bied je levering binnen een dag aan? Kijk dan kritisch of je dit dan ook waar kunt maken. En gaat er een keer iets fout? Geef dan eerlijk je fout toe en bied een passende oplossing aan.

Kortom: Vertrouwen is belangrijk!

Dit geldt voor iedere onderneming, maar vooral bij e-commerce is vertrouwen belangrijk. De klant heeft immers geen persoon tegenover zich staan, en kan het gekochte product niet even snel terugbrengen naar de winkel.

Je kunt de klant geen face-to-face advies geven over het product, of in gesprek met de klant over zijn of haar wensen, en daarbij een geschikt product aanraden.

Houd dus het woord vertrouwen in je achterhoofd, bij alles wat je doet. Gelukkig is vertrouwen opwekken niet moeilijk, als je weet wat je doet.

Houd je aan je woord, geef fouten eerlijk toe en los ze op, vermeld bronnen bij informatie, antwoord tijdig en to-the-point op klantvragen en blijf altijd transparant richting je klanten.

Dit alles geldt natuurlijk ook voor je reclame-uitingen. De klant van vandaag weet goed wanneer een claim waar is, en wanneer je totale onzin loopt te verkopen. De klant van vandaag, en dan vooral de jongere doelgroep, weet wat hij of zij zoekt in een product, is mondig genoeg en is prima in staat om valse beloftes door te prikken en te herkennen.

Ze hebben het internet en zijn in staat om zichzelf te oriënteren en de waarheid te achterhalen. Ben dus, ook in je reclame-uitingen altijd eerlijk en draai niet om de hete brij heen.

Ben daarnaast ook niet bang om te laten zien wie je bent, als ondernemer. Ben je een eenmanszaak? Dan hoef je niet te doen alsof je een groot bedrijf bent. En omgekeerd geldt dat ook. Jezelf anders voordoen dan dat je bent is niet alleen stom, het beschadigt ook het vertrouwen dat mensen in je bedrijf hebben.

Ben je een kleine ondernemer, wees daar dan trots op. Veel klanten vinden het juist prettiger zaken doen met een kleine, zelfstandige ondernemer. Is je bedrijf groter? Gebruik dat dan als USP. Sommige klanten (bijvoorbeeld B2B klanten) doen liever zaken met een wat groter bedrijf. Wees dus trots op wie je bent, want voor iedereen is een doelgroep.

Eerlijk en transparant zijn op alle vlakken is niet alleen belangrijk voor je klantenbinding. Ook wekt eerlijk zijn direct vertrouwen op. Niet alleen bij je klanten maar ook bij je potentiele klanten en je doelgroep.

Mond-tot mondreclame werkt immers nog altijd, zeker nu het internet hier ook een belangrijke rol in speelt.

Over het algemeen zijn mensen sneller geneigd om zaken te doen met een betrouwbaar en eerlijk bedrijf, dat eerlijk is over wie ze zijn en eerlijk is over wat ze je wel, maar ook niet kunnen aanbieden. 

Tip 2: Neem je website onder de loep

website

Allereerst gaan we verder met het concept ‘vertrouwen’. Ook je website dient namelijk vertrouwen op te wekken. Heb je de nodige kenmerken voor webshops? Hoe zit het met je SSL-certificaat? Welke betaalmethoden hanteer je? Welke Terms & Conditions heb je? Heb je de FAQ duidelijk op je website gepositioneerd?

Ziet je website er netjes uit en niet uit het jaar 0? Al deze zaken wekken vertrouwen bij de potentiele koper. Als je dit op orde hebt, voorkom je dat klanten al bij het eerste contact met jouw website wegklikken omdat ze je webshop niet vertrouwen.

De home page of landing page van je website is over het algemeen de eerste pagina waar je klant op terecht komt bij het bezoeken van je website. Het is dan ook van groot belang dat deze pagina er netjes en overzichtelijk uit ziet. Je kunt immers maar een keer een eerste indruk maken.

Het technische aspect

Als we het over websites hebben, kunnen we de techniek achter de website niet vergeten. Je hebt twee belangrijke doelen, vooral als het gaat om e-commerce.

  • Een snelle website
  • Een veilige website

Zorg er dus voor dat je website zo snel mogelijk is. Test je snelheid. Duurt het volledig laden meer dan vijf seconden? Dan zullen veel potentiele klanten afhaken door een te langzame website, en dat is jammer.

Ook zie je dat, voor de klanten die blijven, de conversie rate afneemt, naarmate de website langzamer is. Onderneem dus meteen actie, want dit probleem is zeker op te lossen.

Koop eventueel extra hostingruimte en ga slimmer om met grote elementen op je website, zoals foto en video, die voor de lange laadtijd zorgen. Deze media comprimeren zorgt ervoor dat de kwaliteit achteruit gaat, maar is goed voor de laadtijd van je website.

Vanzelfsprekend is natuurlijk de veiligheid van je website. Als webshop heb je te maken met gevoelige informatie, zoals NAW-gegevens, telefoonnummers, persoonlijke e-mailadressen, betalingsinformatie en creditcardgegevens.

Zorg ervoor dat je altijd werkt met een HTTPS-verbinding en een up-to-date SSL-certificaat. Sla gevoelige informatie gecodeerd op. Zo voorkom je dat klanten afhaken omdat je geen ‘groen slotje’ op je website hebt staan.

Vraag eventueel ook het keurmerk Thuiswinkelen aan. Deze keurmerken wekken ook vertrouwen op bij de klant. Je ziet dus: ook hier komt het aspect vertrouwen weer terug.

Tip 3: De user experience

Denk je er wel eens over na hoe jouw bezoekers je website gebruiken? Het wordt tijd dat je daar actief mee aan de slag gaat. De user experience wordt belangrijker dan ooit.

Met de komst van de smartphone en tablet is het een must om een mobile-friendly website te hebben. Een groot deel van de orders op webshops wordt immers geplaatst op de mobiel of tablet.

Pak deze tip dus zeker mee: neem ook je mobile-friendly website goed onder de loep en test je website op verschillende devices en browsers, voor zover dat mogelijk is.

De manier waarop een klant je website begrijpt en je website navigeert, wordt beïnvloedt door de inrichting van je website. Je kunt je website onder de loep laten nemen door een UX specialist, maar je kunt ook zelf verbeteringen toepassen. Maak gebruik van tools als heatmaps en scrollmaps om te bekijken welke delen van je website je klanten het meest interessant vinden.

Het winkelwagentje

Neem ook de check-out onder de loep. Dit is vaak waar de ‘winkelmand’ vol wordt achtergelaten, en dat is niet zonder reden. Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat je je gegevens in dient te voeren bij het plaatsen van een order.

Hier kunnen we ook wat mee doen. Gemiddeld gebruiken webshops hier bijna 15 formuliervelden voor. Uit onderzoek is gebleken dat zeven formuliervelden eigenlijk genoeg zijn voor het plaatsen van een order. Kijk dus welke velden je kunt schrappen of samenvoegen.

Helaas zijn er nog steeds webshops die je forceren een account te maken voor het plaatsen van een order. Als een klant hier geen tijd of zin in heeft, zal de klant al snel zijn bestelling laten voor wat het is. Onthoud: klanten komen niet om een account aan te maken, maar om iets te kopen. Nodig de klant uit om na de sale toch nog, vrijblijvend, een account aan te maken.

Tip 4: Customer service

Customer service is erg belangrijk voor een webshop. Je koopt immers iets op afstand. In Nederland heeft de klant dan ook recht op een gratis retourzending. Je wilt dus een customer service, waardoor je vragen van klanten over producten kan beantwoorden, om zo twijfel weg te nemen.

Gaat er eens iets mis? Dan wil je dat netjes oplossen met je klant, om zo het vertrouwen te bewaren.

Een live chat op je website is ideaal voor dit soort vragen. De klant kan op ieder moment met iemand chatten, die zijn of haar vragen over een product kan beantwoorden.

Hierdoor heeft deze live chat ook een salesfunctie: de customer service medewerker kan twijfels van de klant wegnemen en zo ook conversie behalen.

Ook als er iets mis is gegaan met een bestelling, is het niet prettig als de klant door hoepels moet springen om het probleem opgelost te krijgen. Met een live chat kan de klant de medewerker meteen aanspreken, en kan er direct worden gekeken naar een passende oplossing voor het probleem.

Tip 5: Marketing

Marketing is natuurlijk de beste manier om je conversie, en zo je omzet te verhogen. Ben dus niet bang om wat te experimenteren. Heb je een mailinglist? Overweeg dan eens een andere strategie en zet wat unieke content in je mailinglist.

Bijvoorbeeld een interessant stuk, gerelateerd aan de producten die je verkoopt. Bied je kortingen aan? Ben dan niet te gierig en bied een keer in de zoveel tijd een flinkere korting aan.

Social media

Onderschat niet de kracht van social media. Heb je al pagina’s voor je bedrijf? Bekijk dan eens je engagement: de hoeveelheid likes, retweets, comments en replies.

Je engagement moet zo hoog mogelijk worden. In deze wereld, waar de experience net zo belangrijk aan het worden is als het product dat je verkoopt, is social media een goede tool om je sales een grote boost te geven.

De juiste doelgroep

Gaat het niet zo lekker met de verkopen, of begin je pas net? Dan kan het zijn dat je je op de foute markt richt, of dat je nog niet zo goed weet wat je markt is. Doe dan een doelgroepanalyse.

Als je al bezig bent, kun je surveys houden om zo er achter te komen wat je klanten willen, en waar ze naar op zoek zijn. Ook kun je Google Analytics gebruiken om meer te weten te komen over de interesses van je klanten.

Tip 6: Verbeter je webshop

Het verbeteren van je webshop kun je op verschillende manieren doen. Deze manieren zijn niet per se marketing-gericht, maar kunnen toch helpen met het behalen van een hogere conversie.

Je about-pagina

Vergeet niet je about-pagina. Klanten willen weten met wie ze zaken doen, en de about-pagina is de beste plek om dat te beschrijven.

Gemiddeld 52% van de bezoekers zal je About-pagina gaan lezen. Een goede About-pagina is de beste manier om meteen je klanten te leren kennen en vertrouwen op te bouwen.

Contactinformatie

Voor een goede betrouwbaarheid is het belangrijk dat je klanten je contactinformatie snel kunnen vinden. Maak hier dan ook een aparte pagina voor, zodat een klant altijd contact met je kan opnemen.

Ook komt het betrouwbaar over wanneer telefoonnummer, vestigingsadres en KVK-gegevens hier staan weergegeven.

Je inventaris

Een slechte organisatie van je inventaris kan leiden tot het verliezen van klanten. Zorg dus dat je je inventaris altijd goed bijhoudt, zodat je niet tegen een klant hoeft te zeggen dat zijn (bestelde en betaalde) product niet leverbaar is. Dat is namelijk niet iets dat vertrouwen opwekt.

Vooral als je met verschillende platforms werkt, kan het bijhouden van de inventaris soms moeilijk zijn. Zorg er dan voor dat de informatie gelijk is in alle systemen.

Garanties

Het kan zijn dat een product stuk bij de klant arriveert, of niet naar wens in. Volgens de Nederlandse wet mag de klant het product dan terugsturen.

Ook kun je zelf nog een garantie aanbieden. Een extra garantie kan zorgen voor conversies omdat het vertrouwen oproept. Jij laat immers zien dat je vertrouwen hebt in je eigen product.

Productomschrijvingen

Je productomschrijvingen zijn enorm belangrijk voor de verkoop van het product. Helaas zijn veel productomschrijvingen onder niveau. Ga bij het schrijven van een productomschrijving uit van een persoon die helemaal in je doelgroep past.

In de marketing wordt dit een archetype genoemd. Schrijf je omschrijving, alsof je deze voor dat specifieke archetype schrijft. Let op je tone of voice, woordgebruik en de informatie die je geeft.

Probeer de klant te verleiden tot het aanschaffen van het product met je productomschrijving. Gebruik prikkelende woorden (afhankelijk van het product) om de klant te verleiden.

Verkoop je bijvoorbeeld een make-up product? Gebruik dan woorden als prachtig, kleurrijk, zacht, beschrijf de mooie verpakking en eventuele extra’s die de klant bij het product krijgt.

Geef alle informatie die je beschikbaar hebt van het product dat je probeert te verkopen, en gebruik prikkelende taal om de klant het product ook echt te laten ‘voelen’. Zo kan een klant de beste keuze maken.

Productfotografie

Fotografie

Sommige leveranciers leveren hun eigen productfoto’s aan. Maar soms moet je ook zelf een productfoto maken. Het maken van productfoto’s is een vak apart. Wel zijn productfoto’s van groot belang voor het goed kunnen verkopen van een product.

Verdiep je dus in fotografie, en dan in bijzonder de productfotografie. Schaf zo nodig een goede camera aan (tegenwoordig hebben high-end smartphones ook goede camera’s).

Maak gebruik van een witte achtergrond en editing software, bijvoorbeeld Lightroom. Of huur een professional in voor je productfotografie. Goede productfoto’s kunnen je conversie namelijk zeker verhogen.

Wat hier geschreven staat voor productfotografie, geldt ook voor videografie. Sommige producten zijn beter te laten zien op video. Ook geeft video je de gelegenheid om extra informatie te geven over een product of twee producten te vergelijken.

Over het algemeen verkoopt video beter dan tekst en foto. Overweeg dus zeker om ook van video gebruik te maken.

Reviews en testimonials

Sociale bevestiging werkt goed in marketing. Veel mensen hebben ook sociale bevestiging nodig bij het doen van een aankoop. Moedig het schrijven van reviews dus zeker aan.

Door veel goede reviews zal je conversie verhogen, omdat klanten eerder geneigd zijn een product aan te schaffen.

Slechte reviews krijgen is helaas makkelijk. Hoe krijg je nu goede reviews? Bied een korting of waardebon aan voor het schrijven van een review, herinner je klanten aan het schrijven van een review na aankoop of stop een bedankkaartje in je orders, met daarop een link voor reviews.

Plaats goede reviews of testimonials ook op je website. Dit wekt ook vertrouwen op.

Verzendkosten

Verzendkosten is ook nog steeds een heikel punt. Uit onderzoek is gebleken dat 58% van de online shoppers hun winkelwagentje achterlaat, wanneer ze de verzendkosten zien. Wat betekent dat?

Zorg ervoor dat je meteen eerlijk bent. Reken je verzendkosten? Laat dat dan meteen weten, het liefste zo snel mogelijk in het verkoopproces.

Je ziet dat we ook hier weer teruggaan op het basisbegrip eerlijkheid, waar we het in de eerste tip ook al over hebben gehad.

Tip 7: De relatie met je klanten

Het is natuurlijk belangrijk om nieuwe klanten te werven. Maar vergeet ook je huidige klanten niet. Wanneer je je huidige klanten blij houdt, is de kans groot dat ze nog eens terug zullen komen voor een aankoop.

Over het algemeen zijn vaste klanten erg goed voor de omzet. Houd je vaste klanten dus zeker te vriend, bijvoorbeeld door ze een loyalty programma aan te bieden, kortingen aan te bieden of een (automatische) email te sturen op hun verjaardag.

Sales en coupons

Sales zijn belangrijk voor iedere webshop. Volgens webshop-platform Magento dragen emails met coupons bij aan een boost in revenue van maar liefst 48%.

Ook zoeken veel koopjesjagers regelmatig voor goede deals op het internet. Als je hier zichtbaar bent, heb je meteen een goede promotie.

Bij het uitgeven van een korting of coupon, heb je een grote kans dat je huidige klanten nog eens terugkomen voor een aankoop. Hiernaast is de kans dat je nieuwe klanten krijgt groot.

Mensen die eerst twijfelden, zullen voor een kleinere prijs je product misschien wel willen proberen.

Referrals

Gebruik je bestaande klanten door gebruik te maken van referrals. Dit is de digitale versie van mond-tot mondreclame. Een goed referralprogramma biedt je bestaande klant een goede korting of store credit, en je hebt een nieuwe klant binnen.

Laat je bestaande klanten dus voor je werken om zo nieuwe klanten binnen te halen.

Cross-selling, up-selling en bundels

Cross-selling en up-selling zijn goede tactieken om je conversie te verhogen. Bepaal dus wat je als upsell wilt gaan gebruiken. In deze trend kun je ook bundels aanbieden, van vaak gekochte producten.

Hierdoor zal je AOV verhogen (average order value), waardoor je ook meer omzet zult behalen. De klant is blij, want die heeft een bundel met korting weten te kopen, maar jij hebt je conversie verhoogd.

Met deze tips zal het zeker gaan lukken je conversie te verhogen. Houd er wel rekening mee dat je niet meteen resultaten zult gaan zien.

Veel van deze tips dienen gebruikt te worden over een langere tijd. Ben dus niet bang te experimenteren en te kijken wat werkt!

 

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van de meest effectieve customer journey? Dat je van bezoekers betalende klanten gaat maken – en dat met een effectief ingericht online verkooptraject? Meld je dan aan voor mijn gratis online training!

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende customer journey onthuld!

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Maak jij al gebruik van deze tips? Laat het mij weten in een reactie! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>
0 Shares
Tweet
Pin
Share
+1