overtuigende tekst

7 cruciale tips voor een overtuigende tekst

De content op je website is belangrijker dan ooit. Goede content produceren is het beste wat je kan doen voor je populariteit en SEO. En dan vooral geschreven content.

Hoog kwalitatieve, unieke geschreven content zal opgepakt worden door zoekmachines, zorgt voor een hoog engagement op je website en is beter voor je SEO dan welke truc dan ook.

Het is niet voor niets dat veel webshops en websites tegenwoordig een blog hebben. Geschreven content heeft veel voordelen.

Tegenwoordig is content belangrijker dan het design van je website. Een goed design zegt weinig, wanneer je content slecht is. Sinds een aantal jaar beginnen bezoekers dat door te krijgen. Goede content produceren is dus belangrijker dan ooit.

Helaas is het schrijven van een goede tekst voor veel mensen een moeilijke opgave. Het schrijven van een goede, overtuigende tekst vereist dan ook de nodige oefening en vaardigheid. Gelukkig is het goed mogelijk om deze vaardigheid onder de knie te krijgen.

In dit artikel verschillende tips, zodat ook jij goede teksten kunt schrijven voor je website en zo je bedrijf of website naar een hoger niveau kunt tillen.

Zorg voor een goede structuur

Begin bij de basis van het schrijven. Als je moeite hebt met het schrijven van een goede tekst, is het belangrijk om een goede structuur te hebben in je teksten. Het werkt niet als je in het wild gaat schrijven.

Op de middelbare school wordt dit je al aangeleerd tijdens de les Nederlands: een goede, informatieve tekst hoort opgebouwd te zijn volgens een bepaalde structuur. Helaas wordt dit vaak vergeten.

Het lijkt alsof veel mensen het beter willen weten, en zelf aan de slag gaan met een verzonnen structuur. Dat is niet verstandig als je moeite hebt met het schrijven van een pakkende tekst.

Zorg dus voor een goede opbouw. De basis opbouw van een tekst luidt als volgt:

    • De titel. Begin met je titel of headline. Zorg ervoor dat uit je titel duidelijk wordt waar je tekst over gaat en waarom mensen je tekst zouden moeten lezen.

 

    • Je subkoppen. Door je subkopjes alvast te schrijven, dwing je jezelf concreet na te denken over een goede opbouw voor je tekst. Waar ga je het over hebben, en hoe deel je deze onderwerpen op? Vergeet ook niet eventuele captions, mocht je je verhaal willen ondersteunen met foto of video.

 

    • Schrijf een introductieparagraaf. Uit deze paragraaf moet duidelijk worden waar je tekst over gaat, waarom je je tekst schrijft en wat je lezers kunnen verwachten. Wat kunnen je lezers leren van je tekst? Maak dit eventueel duidelijk met een anekdote, verhaal of korte uitleg.

 

    • Schrijf de tekst bij je subkoppen: de inhoudelijke content. Begin een paragraaf met je meest belangrijke punt, gevolgd door de minder belangrijke punten. Zorg ervoor dat je niet meer dan zes regels schrijft, zonder een witregel. Je tekst opdelen in alinea’s zal ervoor zorgen dat meer mensen je tekst lezen.

 

    • Schrijf je slotparagraaf. De slotparagraaf kan op verschillende manieren opgebouwd worden. In veel gevallen is je slot een korte samenvatting van je tekst, maar bij een sales-gerichte tekst kan het slot ook een call-to-action bevatten.

Het grote voordeel van deze manier van schrijven, is dat je je tekst aantrekkelijk maakt voor mensen die een tekst eerst scannen voordat ze hem gaan lezen, of dit doen in plaats van de tekst te lezen.

Deze mensen lezen eerst de headline en subkopjes, en bepalen dan of ze de tekst verder gaan lezen. Veel van deze ‘scanners’ lezen helemaal niet verder, maar beperken zich hooguit tot de eerste paragraaf.

Zorg er dus voor dat deze delen van je tekst goed in orde zijn. Een scanner zal een tekst zonder paragrafen of subkopjes namelijk helemaal links laten liggen.

Ben hiernaast niet bang om lijstjes, opsommingen en bullet points te gebruiken. Mensen onthouden zaken die in bullet points staan sneller, en je kunt beter zaken (letterlijk) op een rijtje zetten.

Zorg ervoor dat je deze structuur aanneemt op iedere pagina van je website. Tegenwoordig kan een bezoeker via iedere pagina van je website binnenkomen. Behandel dus iedere pagina als een landing page, om zo je bezoekers te verleiden om verder te lezen.

Design en content

Zoals we al eerder hebben besproken, is content tegenwoordig belangrijker dan design. Maar het is slim om design te gebruiken bij het schrijven van je content. Maak bijvoorbeeld slim gebruik van witregels, zodat de lezer niet ontmoedigd raakt door een grote lap tekst.

design

Een andere methode is slim gebruik maken van media. Het afwisselen van tekst met foto, video of bijvoorbeeld een infographic zorgt ervoor dat je tekst er interactief uitziet.

Werk ook met grotere letters of verschillende kleuren, om bepaalde aspecten in je tekst extra op te laten vallen. Dit kun je bijvoorbeeld doen in je call to action, om deze extra op te laten vallen.

Ook kun je de technische specificaties van een product een andere kleur maken. Wees niet bang om te experimenteren met design en het opstellen van een tekst.

Het schrijven van je titel of headline

Tegenwoordig zijn er nog maar weinig mensen die een hele tekst aandachtig lezen. Het is dus belangrijk dat je goed nadenkt over je headline. Je headline moet dus de aandacht pakken. Je doel is namelijk dat zoveel mogelijk mensen je tekst gaan lezen.

Een slimme manier om dit te doen is om meteen een voordeel te noemen in je headline. Wat kunnen lezers leren van je tekst? Als ze je tips opvolgen, welk resultaat kunnen ze dan verwachten? Ben zo specifiek mogelijk in je headline.

Zorg er dus voor dat je opvalt. Pas hier wel mee op. Je wil niet te bijdehand overkomen. Pas op met concrete nummers of woordgrapjes. Dit kan snel verkeerd vallen.

Vind je het moeilijk om een goede headline te schrijven? Blijf dan vooral oefenen. Lees de headlines van alle artikelen die je leest en kijk goed naar wat ze je proberen te vertellen.

Ken je publiek

Content is tegenwoordig ook marketing. Daarom is het belangrijk dat je weet voor wie je schrijft, en wat er speelt bij je doelgroep. Ook voor het schrijven van goede content is het dus belangrijk om een doelgroepanalyse te doen.

Wat is een typische bezoeker van jouw website? Wat kopen ze en waar zijn ze in geïnteresseerd? Wat is de leeftijd en belevingswereld van je doelgroep, en hoe spreken ze?

    • Probeer je lezer te begrijpen. Welke wensen en angsten heeft de lezer?

 

    • Schrijf niet voor een groot publiek. Probeer je voor te stellen dat je schrijft voor een persoon. Makkelijk is om jezelf een vriend voor te stellen, of een archetype dat precies bij jouw doelgroep past.

 

    • Gebruik de tone of voice die past bij jouw publiek. Vermijd jargon, tenzij dat geen probleem is voor jouw doelgroep.

 

    • Spreek niet te simpel. Dt kan ervoor zorgen dat je lezers beledigd raken. Zorg er tegelijkertijd voor dat je er niet van uitgaat dat je lezers alles weten. Spreek dus op het goede kennisniveau.

 

    • Spreek niet op een te stijve of conservatieve manier, tenzij dit gewenst is in jouw vak. Voor de meeste teksten en doelgroepen is het goed om te schrijven op een gemoedelijke manier. Je wilt niet hebben dat je lezers het gevoel krijgen met een bedrijf te praten.

 

Door dit te weten, kun je specifiek gaan schrijven richting jouw doelgroep. Zorg ervoor dat je tone of voice past bij jouw doelgroep. Spreek je personen aan met je of u in je tekst?

Gebruik je moderne taal, of moet je toch wat formeler zijn? Dit is belangrijk om te weten, zodat je de plank zeker niet misslaat. Denk hier bij voorkeur van te voren over na en probeer in alle teksten voor dezelfde doelgroep dezelfde schrijfstijl aan te houden.

Je zult misschien de neiging hebben om je focus te richten op nieuwe klanten, bij het schrijven van een tekst. Vergeet zeker niet je bestaande klanten! Neem je bestaande klanten uiteraard mee in je doelgroepanalyse. Loyaliteit moet beloond worden.

Maak dus ook passende content voor je bestaande klanten of bezoekers, zodat ook zij een reden hebben om terug te keren naar jouw website. Zorg er dus ook voor dat je niet in herhaling valt. Houd je content fris en vernieuwend.

Content schrijven die onthouden wordt

lezers

Het is voor veel mensen moeilijk om echt pakkende content te schrijven. Een goede, overtuigende tekst schrijven is een vaardigheid op zich. Gelukkig zijn er een aantal tactieken die je kunt gebruiken om een pakkende tekst te schrijven.

 

    • Hanteer creatief taalgebruik. Gebruik beeldspraak, metaforen en kleurig taalgebruik. Gebruik woorden die gevoelens oproepen bij de lezer. Emotie zorgt ervoor dat mensen zich dingen gaan herinneren, en blijven herinneren.

 

    • Voeg concrete details toe aan je verhaal. Dit zorgt ervoor dat je lezers je tekst sneller onthouden. Pas op dat je niet te ver in detail gaat treden. Dwaal niet te ver af, en kom wel direct to the point. Vermijd dus irrelevante details.

 

    • Gebruik storytelling. Door bepaalde zaken te vertellen in verhaalvorm, verhoog je de kans dat je lezers het verhaal onthouden.

 

    • Verras je lezers. Ben dus niet bang om een onverwacht element toe te voegen in je verhaal.

 

    • Gebruik de regel van drie. Wanneer je een korte opsomming hebt, beperk deze dan tot drie delen. Ons brein herinnert zaken beter, wanneer ze in delen van drie staan. Denk aan de drie musketiers!

 

    • Geen overdreven technische praat of vakjargon. Tenzij je doelgroep dat duidelijk wenst, of als je indruk wil maken met bijvoorbeeld de specificaties van een bepaald product. Dan heeft de technische praat nog een voordeel: het verschaft informatie aan lezers die daarnaar op zoek zijn

 

Met deze tips wordt je tekst al heel wat interessanter, en wordt het ook makkelijker om je tekst overtuigend te maken. Hiermee gaan we aan de slag bij de volgende tip in dit artikel.

Overtuigen met je content

Het doel van je tekst is natuurlijk om te converteren. Je wilt graag dat scanners lezers worden, en je wil je doel bereiken. Je wil dat mensen je product kopen, contact opnemen of meer informatie aanvragen.

Om dit te bereiken, moet je ervoor zorgen dat je betrouwbaar overkomt en dat je tekst mensen overtuigt om te doen wat jij wil.

    • Ben transparant. Je wilt niet de indruk wekken dat je iets te verbergen hebt. Overdrijf niet de voordelen van datgene dat je graag wil verkopen. Je wilt immers wel je beloftes waarmaken. Gebruik dus rationele argumenten bij het overtuigen van je lezer.

 

    • Laat je call-to-action goed opvallen, en besteed hier extra tijd aan. Gebruik bijvoorbeeld een andere kleur voor je call-to-action.

 

    • Gebruik hypnotiserende taal. Dit klinkt spannender dat het is. Maar denk hierbij aan woorden zoals omdat, stel je voor, jij, jou en waarom. Deze woorden zorgen ervoor dat je de lezer echt persoonlijk aanspreekt.

 

    • Leg de voordelen van je product uit, en zorg ervoor dat je nadelen of twijfels wegneemt. Apple doet dit heel goed. Zij weten dat mensen de batterij van een mobiel apparaat belangrijk vinden. Daarom adverteren zij heel duidelijk met de lange batterijduur van hun Macbooks, iPads en iPhones. Zo nemen ze een twijfel bij de klant weg.

 

    • Verzamel bewijs. Heb je prijzen ontvangen? Ben dus niet bang om dit te laten zien. Ook kun je positieve reviews of testimonials op je website en in je tekst plaatsen. Ben niet bang om jezelf op te hemelen en positieve feedback te laten zien aan je lezers.

 

    • Respecteer je klant. Een harde, dwingende verkoopstrategie werkt niet meer in deze tijd. Bied dus ook soortgelijke producten aan en bied aan dat klanten vrijblijvend meer informatie kunnen vragen.

 

    • Wissel logica af met emotie. Maak dus gebruik van beide kanten van het spectrum: zorg ervoor dat je de lezer feiten geeft, maar zorg daarnaast ook voor een goed verhaal en een prikkelende tekst. Zo stimuleer je zowel de linker- als de rechter hersenhelft van je lezer.

 

    • Besteed tijd aan een duidelijke call to action. Ben duidelijk over welke acties je lezers kunnen ondernemen, en hoe ze dat moeten doen.

Het is dus belangrijk om eerlijk te zijn en je claims te onderbouwen met feiten. Kies voor statistieken, testimonials, details en bewijslast om de voordelen van je product te onderbouwen en eventuele twijfel bij je klant voor te zijn. Vertel dit met passie, en dan zul je zien dat je tekst veel sneller gaat converteren.

Leer proofreading en editing

Professionele schrijvers en copywriters proofreaden en editen hun teksten altijd. Laat je tekst dus even rusten. Houd er dus rekening mee dat je op tijd aan je tekst begint, zodat je nog tijd hebt voor het proofreaden. Hier mee haasten is niet verstandig, dus plan goed.

 

    • Gebruik een spelling- en grammaticacontrole.

 

    • Lees je tekst luid op. Zo kan je kijken of je tekst goed loopt.

 

    • Haal alles uit je tekst wat niet relevant is, of wat de tekst te langdradig maakt.

 

    • Kijk naar je opbouw. Zijn je alinea’s te lang of te kort?

 

    • Kijk naar vaak verkeerd gespelde woorden, of verkeerd opgezette zinnen. Je zult na een tijdje zien dat je steeds dezelfde fouten maakt. Dat is niet erg, want iedereen maakt fouten. Maak gebruik van de gelegenheid om je tekst te corrigeren.

 

    • Controleer je interpunctie.

 

    • Haal clichés uit je tekst. Je zult ongemerkt toch een aantal clichés in je tekst verwerken. Denk dan aan zinnen zoals te mooi om waar te zijn. Vermijd dit.

 

    • Bekijk je eerste paragraaf, en dan zeker je eerste zin en de headline. Deze delen van de tekst zijn bedoeld om lezers te lokken. Je wilt zeker weten dat dit deel van je tekst goed zit.

 

    • Haal zinnen weg die in herhaling vallen. Dit geldt ook voor woorden die overbodig zijn.

 

    • Bekijk moeilijke woorden in je tekst. Kun je deze woorden vervangen met simpele woorden, die wel de lading dekken? Doe dit dan. Er is geen reden om je tekst onnodig ingewikkeld te maken.

 

Vergeet nooit te proofreaden. Proofreaden is namelijk misschien wel het meest belangrijke deel van het schrijven van een tekst. Je zult verbaasd zijn over hoe veel woorden je weg kunt laten, kunt toevoegen en wat je kunt verbeteren aan je tekst.

Je zult ook zien dat je steeds beter wordt in het schrijven van een goede, pakkende tekst.

Met deze tips zal het zeker gaan lukken een goede tekst te schrijven. Zorg ervoor dat je blijft oefenen met schrijven en raak niet ontmoedigd! Alleen dan kun je een goede schrijver worden en je content naar een hoger niveau tillen.

Oefening baart kunst, en dat geldt zeker voor het schrijven van goede teksten. Heb dus geduld en oefen veel met het opstellen van goede, overtuigende content voor jouw website.

 

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van de meest effectieve customer journey? Dat je van bezoekers betalende klanten gaat maken – en dat met een effectief ingericht online verkooptraject? Meld je dan aan voor mijn gratis online training!

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende customer journey onthuld!

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Schrijf jij al content op jouw website? Laat het mij weten in een reactie! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>
0 Shares
Tweet
Pin
Share
+1