landing page

Ultieme landingspagina checklist voor bizar hoge conversies

Iedere website heeft wel een landingspagina of landing page. Daarom is het belangrijk dat deze pagina goed is opgebouwd. Omdat de landing page in veel gevallen (maar niet altijd!) de eerste indruk is van je website, kan een slechte landing page ervoor zorgen dat je potentiele klanten verliest. En dat is natuurlijk zonde.

Gelukkig is er deze handige checklist, zodat je zeker weet dat je landing page hogere conversies zal binnenhalen en zal zorgen voor meer klanten.

Wat is een goede landing page?

De landing page is over het algemeen de pagina die gecreëerd is met als doel het iets bereiken van je potentiele klant of bezoeker. Het doel is dus het overhalen van de klant tot het ondernemen van actie.

Dit hoeft echter niet altijd een aankoop te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van content, inschrijven voor een nieuwsbrief of het aanschaffen van een product of dienst. Het gaat hier dus allemaal om een actie die door de bezoeker wordt uitgevoerd, en leidt of kan leiden tot een conversie.

Een goed opgebouwde landing page is dus erg belangrijk als je aan de slag gaat met conversie optimalisatie.

Binnen de wereld van de webdesign en digitale marketing wordt onderscheid gemaakt tussen vier soorten landing pages.

    • Splash page: een van de meest voorkomende vormen van landing pages. Een splash page (ook wel splash screen of welcome page genoemd) is vaak de introductiepagina van een website. Het is de pagina die je bezoekers zien voordat ze je website betreden. Zie de splash page dus als een introductiepagina met waardevolle informatie. Vaak wordt de splash page ook gebruikt om bezoekers te overtuigen hun emailadres achter te laten voor een mailing list. Laadgeneratie is dus een van de doelen van de splash page.
    • Squeeze page: een soort landing page, speciaal ontworpen voor het achterlaten van informatie door je bezoekers. Hier is het doel dus ook weer leadgeneratie. Bijvoorbeeld het emailadres voor de mailing list, of een contactformulier. Soms bevat een squeeze page een grote hoeveelheid verschillende informatie, om de bezoeker zo in een conversie te ‘drukken’.
    • Capture page: de capture page of lead capture page is ervoor ontworpen om leads te genereren. Deze vorm verschilt dus niet veel van de squeeze page. Het doel is immers informatie vergaren.
    • Sales page: deze vorm wordt gebruikt als je meteen over wilt gaan op de verkoop van je product of dienst. Het is dus een pagina die primair gericht is op de verkoop. Vaak worden er testimonials, media en informatie toegevoegd om het product of dienst te verkopen. Laadgeneratie is dus niet het primaire doel van deze pagina.

Waaruit bestaat een goede landing page?

Nu je een keuze hebt kunnen maken voor de geschikte landing page, is het ook belangrijk te kijken naar waaruit een goede landing page nu eigenlijk bestaat.

Geen twee landing pages zijn gelijk, maar het is wel belangrijk dat je landing page enkele essentiele elementen bevat, voor een zo goed mogelijke conversie optimalisatie.

De headline

De headline is het eerste wat je bezoeker ziet. Zorg dus voor een goede headline. De headline is misschien we het belangrijkste aspect van de landing page.

Een slechte headline kan ervoor zorgen dat je bezoeker meteen kan afhaken, iets wat je natuurlijk niet wil. De headline vertelt de bezoeker meteen waar je website over gaat en kan bezoekers overhalen op je website te blijven voor meer informatie, en misschien wel een conversie.

Zorg voor een groter lettertype dan de tekst op de rest van de landing page. Bedenk wat je landing page aanbiedt, waarom je bezoekers dat nu net nodig hebben en hoe je ze kunt overtuigen nu net met jou in zee te gaan. Verwerk deze informatie in een pakkende headline.

Een passend aanbod

Omdat het doel van een landing page is om je bezoeker tot actie over te laten gaan, is het belangrijk dat je landing page een pakkend aanbod bevat. Je dient je bezoeker namelijk wel waarde te bieden, in ruil voor het achterlaten van hun gegevens. Verrassend genoeg wordt dit vaak genoeg vergeten!

Bied dus altijd iets aan. Bijvoorbeeld een kortingscode, e-book, een download van je software, een webinar of een service. Zorg ervoor dat je duidelijk communiceert over wat je aanbod is en waar het aanbod precies uit bestaat.

Goede media

Kies voor goede media op je landing page. Dit hoeft niet altijd te betekenen dat je zoveel mogelijk media op de pagina dient te plaatsen, maar zorg ervoor dat de media die je kiest je pagina ondersteunen en waardevolle informatie bevatten.

Potentiele klanten zullen sneller zaken met je doen als je een professionele uitstraling hanteert. Zorg dus voor goede media en een duidelijke opbouw van je pagina. Maak bijvoorbeeld gebruik van graphics, logo’s, pijlen, kleuren en data.

Call to action

CTA
Een call-to-action (CTA) kan in verschillende vormen op je landing page verwerkt worden. Denk bijvoorbeeld aan een button om je in te schrijven voor de mailinglist, een registreerknop voor je webinar of een link om direct een product te kopen.

Om je conversie te verhogen dient je landing page dus een goede call-to-action te bevatten. Een goede CTA is duidelijk, goed geschreven, goed gepositioneerd en makkelijk te gebruiken door de bezoeker. Ook dient de CTA goed te laten zien wat de waarde is voor je klant, mochten ze ingaan op je aanbod.

Hiernaast is het ook belangrijk te letten op andere aspecten van je landing page. Want wat hebben alle goede landing pages met elkaar gemeen?

Goed te volgen

Een goede landing page is goed te volgen. De afleiding op het internet is groot en ook koud verkeer (bezoekers die voor de eerste keer op je website komen) moeten je landing page goed kunnen volgen. De user experience moet zo naadloos mogelijk verlopen voor je bezoeker.

Zorg dus voor duidelijke, essentiele informatie en een duidelijk design, dat wijst naar de call-to-action. Zorg voor duidelijk leesbare tekst, een goed lettertype en kleur, en contrasterende kleuren om alle aspecten en elementen van je landing page goed te kunnen onderscheiden.

Mobile-friendly

Een groot deel van de internetgebruikers browst tegenwoordig mobiel, op telefoon of tablet. Het is dus vanzelfsprekend dat een mobile-friendly (responsive) landing page van groot belang is. Je snijdt jezelf dus in de vingers als je niet meegaat met deze trend.

Indien je zelf je website codeert, leer dan hoe je dit op een responsive manier kan doen. Werk je met een webdesigner, zorg ervoor dat je website dan responsive gecodeerd wordt.

Duidelijke taal

Veel landing pages hanteren helaas nog steeds onduidelijk of abstract taalgebruik. Dit kan ervoor zorgen dat bezoekers snel zullen vertrekken.

Gebruik dus altijd duidelijk taalgebruik op je landing page. Bezoekers hebben een korte attentiespanne. Zorg dus dat je snel to-the-point komt en ervoor zorgt dat je simpel taalgebruik hanteert.

Goed design

Met een clean, minimalistisch design worden vaak de beste conversies behaald. Zorg voor een zo simpel mogelijk design van je pagina, met zo min mogelijk elementen die de aandacht kunnen afleiden. Gebruik witregels om een langere tekst op te breken.

Gebruik niet teveel kleuren op je landing page. Te veel kleuren kunnen je bezoeker overprikkelen en te intens overkomen. Minder kleuren en een rustig kleurenschema zorgen voor een betere user experience en meer conversies.

Zorg voor een of twee lettertypes en letterformaten. Meerdere fonts door elkaar maakt een pagina verwarrend om te lezen en zorgt ervoor dat de bezoeker zich niet kan concentreren. Gebruik niet meer dan twee lettertypes en drie verschillende formaten.

Zorg voor een waardevol aanbod

Zoals we al eerder besproken hebben, heeft een goede landing page altijd een goed aanbod voor de klant.

Omdat de landing page het eerste contact is met de klant, is het belangrijk een goed aanbod te doen, om zo je kansen op conversie te vergroten. Maak je beloftes dus waar en bied de klant waarde voor het achterlaten van zijn of haar gegevens.

Waarom een landing page?

Waarom

Zoals we al eerder besproken hebben, is de landing page niet per se de pagina waar je op terecht komt als je de website bezoekt, al is dat vaak wel het geval. De landing page is een pagina met conversie als primair doel. De pagina dient bezoekers over te halen tot actie.

En dat gaan we dus doen! Want hoe kun je nu het beste je landing page inrichten om zo de hoogste conversie te behalen?

Er zijn drie soorten landing pages, als we puur kijken naar conversie. Ieder type wordt dus ook gebruikt voor een andere conversie.

    • Lead collection: een landing page met als doel leads te verkrijgen. In simpele bewoordingen is dit het verkrijgen van de contactgegevens van de bezoeker, vaak het email-adres, maar vaak wordt dit ook in de vorm van een contact form. Soms bieden deze pagina’s iets aan in ruil voor het achterlaten van de gegevens, zoals een gratis ebook of kortingscode. Verstandig is om je te verdiepen in content marketing, zodat je een geweldig stuk content kunt aanbieden voor je bezoeker.
    • Sales: een verkooppagina voor je product of dienst. Wanneer je alle andere onnodige elementen van de pagina verwijderd, geef je je bezoekers een directe optie tot het kopen van je product of dienst, al dan niet met het gebruik van affiliate marketing.
    • Event registratie: een landing page die wordt gebruikt, zodat bezoekers zich kunnen inschrijven voor een live of online event. Hiermee kun je makkelijk je bezoekers omzetten in geregistreerde gebruikers. Ook vindt hier natuurlijk lead collection plaats. Ook zijn webinars geweldige conversietools. Je creëert namelijk een persoonlijke band met je kijkers, en kunt veel informatie delen in korte tijd. Ook kun je de landing page na het webinar gebruiken: stuur je bezoekers naar een landing page met een replay van de webinar. Natuurlijk is hier ook ruimte voor call-to-action en verdere conversie. Ook live events kunnen met een landing page aangekondigd worden. Registeer-informatie en ticketverkoop is ideaal om op een landing page te plaatsen.

Naast het optimaliseren van je conversie, zijn er nog meer redenen om gebruik te maken van een landing page. De landing page wordt ook vaak gebruikt om informatie weer te geven en aan te bieden aan de bezoeker.

De landing page kun je namelijk opbouwen uit verschillende delen, waardoor je als het ware een mini-website creëert.

Ook kun je de landing page gebruiken voor content marketing. Content marketing is het creëren van content, en dit inruilen voor het email-adres van je bezoeker.

Hiermee kun je meteen een relatie opbouwen met je bezoekers en vertrouwen tonen. Zie het als het verkopen van een brood. Als je een klant een brood wil verkopen, is het dan niet slim om ze een plakje brood te geven en ervoor te zorgen dat ze zo onder de indruk zijn van dat plakje brood, dat ze het hele brood zullen kopen?

Met andere woorden, geef een klein voorproefje van je content, wat je doet en waar je voor staat.

Content marketing kan moeilijk lijken, maar dat valt reuze mee. Creeer een waardevol stuk content, een video, ebook, guide, of iets anders wat je interessant geeft, en geef dit stuk content gratis aan iedere bezoeker die zijn of haar mailadres achterlaat op jouw landing page.

Je eerste content maken

Brainstorm: wat wil mijn publiek? Wat is mijn doelgroep en waar liggen hun interesses? Heb je al bezoekers, vraag ze dan in een survey of op social media wat vragen om zo meer inzicht te krijgen.

Welk format ga ik gebruiken? Misschien heb je geen zin om een ebook te schrijven, of werk je liever met video en foto. Kies het format dat het beste bij jou en je doelgroep past, en uiteraard ook bij het onderwerp van je content.

Begin met de grote lijnen. Bekijk de grote lijnen van je content en schrijf ze zo nodig uit: hoofdstuk, subkop, opbouw van een video, enzovoort.

Schrijf of produceer de beste content die je maar kunt maken.

Maak je een guide, ebook of checklist, of andere geschreven content? Kies dan voor een goed design. Besteed het eventueel uit op Upwork of Fiverr.

Hierna ben je klaar met het schrijven van je eerste content, en kun je de content eventueel aanbieden op je landing page. Ben je al bezig met het produceren van content? Dan kun je deze content eventueel ook gebruiken als ‘voorproefje’.

Affiliate marketing

Affliate marketing is een online marketingmethode, waarbij je het product of service van een ander bedrijf verkoopt, en daar commissie op ontvangt. En natuurlijk is deze manier van marketing uitermate geschikt om in een landing page verwerkt te worden!

Iedereen kan snel een landing page creeeren, puur gefocust op het promoten van dit product of deze dienst en zo meer verkopen binnenhalen.

Hoe begin je met affiliate marketing op je landing pages?
Brainstorm: denk na over hoe je deze vorm van marketing gaat gebruiken op je website, en hoe je het aan gaat pakken. Een optie die je kunt gebruiken is een resource page: een pagina waar je affiliate producten en services aanbiedt aan je bezoekers, gebruikmakend van je affiliate link.

Creeer een resource guide landing page. Hiermee combineer je content marketing met een resource page. De resource guide is namelijk een kort stuk content dat je producten beschrijft en aanraadt aan je bezoekers.

Je bezoekers krijgen content met goede aanraders erin, en kunnen zo hun aankoop doen. Jij krijgt commissie en het mailadres van de bezoeker.

Kies voor een long form squeeze landing page. Kies een product en maak een hele ‘website’ over dit product, op een landing page. Gebruik veel media en content: testimonials, samples, sociale bevestiging en verkooptactiek. De enige links op de pagina zijn de affiliate links.

Pay-per-click (PPC) adverteren

PPC adverteren is een veelgebruikte manier van online adverteren. Maar als je advertenties gaat kopen om verkeer naar je website te genereren, stuur ze dan vooral naar een landing page die hier speciaal voor is opgezet.

Om de bounce rate te minimaliseren, zorg je ervoor dat deze pagina simpel en goed opgebouwd is, met een duidelijk voordeel voor de bezoeker en een goede call-to-action.

Het beginnen met het gebruik van landing pages bij je PPC-advertenties, is dus een goede keuze. Maar hoe begin je nu eigenlijk?

Selecteer je advertentieplatform. Populair zijn Google Adwords, Facebook Ads, Reddit Ads, Twitter Ads en YouTube Ads (voor videocontent).

Denk na over je aanbod. Wat ga je de klant aanbieden? Je product of service, of een gratis stukje in ruil voor hun email?
Bouw je landing page. Zorg voor een consistente pagina, met goed overeenkomende tekst en visuals.

Zorg voor kwaliteit, de pagina mag nooit nep of onbetrouwbaar overkomen.Maak de pagina relevant. Hoe specifieker je content is, hoe groter de kans is dat er een lead of verkoop uit zal voorkomen.

Creeer een pakkende advertentie. Zorg voor een duidelijke, krachtige boodschap in je advertentie. Gebruik foto of video, mocht het platform waar je adverteert dat toelaten.

Houd rekening met het karakterlimiet van de gemiddelde advertentie.
Test je advertenties en landing pages uitgebreid. Ben niet bang te experimenteren en verbeteringen toe te brengen.

Video marketing

YouTube is een prima platform, maar als je ook je kijkers naar je mailinglist wil trekken, dan kan het belangrijk zijn om een landing page voor video marketing op te gaan zetten.

YouTube gebruiken voor marketing is moeilijk: er is te veel afleiding. Dus, gebruik je videos in je marketing? Stuur je kijkers dan naar een pagina waar je zelf controle over hebt, en waar je je kijkers kunt converteren in leads.

Het creëren van een landing page

Voor je kunt beginnen met het maken van je landing page, is het verstandig over een aantal dingen na te denken.

Waarom bouw je de landing page bijvoorbeeld? Denk goed na over het doel van je landing page. Vraag jezelf af: “Wat wil ik dat de bezoekers doen, die op mijn landing page terecht komen, en waarom zouden ze bereid zijn dat te doen?”.

Deze vraag helpt je om je naar een goede richting te sturen: wat wil ik laten zien, wat wil ik bereiken, welke beloning krijgt de bezoeker voor het achterlaten van de gegevens?

Waarschijnlijk zal je primaire doel het verzamelen van emailadressen zijn. Denk dan goed na over een email service provider. Als je dit doet voordat je begint met de landing page zelf, kun je meteen beginnen met verzamelen als je landing page live gaat. Zo verspil je geen kostbare tijd.

Later je landing page linken met een email service is niet efficient en verspilt kostbare tijd. Kies bij voorkeur voor een service die automatische features aanbiedt, bijvoorbeeld Drip. Dit zorgt voor meer flexibiliteit en schaalbaarheid.

Tools voor landing pages

Kies een goede builder voor het opzetten van je landing page. Natuurlijk kun je dit aan een webdesigner uitbesteden, als je de middelen hiervoor hebt, maar het is ook mogelijk je eigen pagina te maken. Zelf coderen met HTML, CSS en JavaScript is uiteraard mogelijk, maar kan erg tijdrovend zijn.

Het gebruik van een speciale landing page builder is een beter alternatief voor de meeste website-eigenaren en marketeers. Builders zorgen ervoor dat je snel een landing page kunt opbouwen.

Leadpages is een van de bekendste tools om een landing page mee op te bouwen. Deze tool biedt een point-and-click builder voor je landing page. Met drag and drop functionaliteit kun je zo op een simpele manier zelf je landing page in elkaar zetten.

Hiernaast is het ook mogelijk elk element van je landing page nog zelf aan te passen, je landing page in een custom subdomein of WordPress site te zetten en je landing page responsive te designen.

Ook Instapages is een landing page creator. Ook dit is weer een simpele drag and drop builder voor landing pages. Werk je met WordPress? Dan is Thrive Architect een goede keuze.

Clickfunnels is een andere tool om je landing page mee te ontwerpen. Naast het ontwerpen van landing pages kun je met ClickFunnels nog meer leuke dingen doen, op het gebied van webdesign en digitale marketing. Zeker de moeite waard dus! ClickFunnels is namelijk gemaakt om de hele sales funnel op te starten, van het begin naar het einde.

Het voordeel van al deze tools, is dat ze je landing page meteen responsive maken. Je landing page is dus meteen geschikt voor mobiel en tablet.

Design

Kies je voor een template? Dan is het design van je pagina al voor een groot deel bepaald. Uiteraard is het mogelijk zelf verbeteringen aan te brengen aan deze template.

Denk na over welke elementen je in je landing page wil hebben, welke elementen niet nodig zijn en zorg ervoor dat de template goed past bij het doel van je landing page. Voeg eventueel media, zoals video of foto toe. Denk na over welke buttons je wil gebruiken.

Je copy

Copy, oftewel de tekst op je landing page, is erg belangrijk. Veel marketeers vinden het moeilijk of vervelend om goede tekst te schrijven. Ook wordt het voordeel van goede tekst vaak onderschat.

De woorden die je gebruikt om je klant te overtuigen dienen echter goed gekozen te worden. Je hoeft niet meteen alles al te schrijven, maar zorg dat de headline, sub headline, bullet points met voordelen, call-to-action en garantie alvast geschreven zijn. Denk eraan om je tekst zo specifiek en duidelijk mogelijk te schrijven.

    • Headline: kies voor een pakkende headline. Je hebt gemiddeld 3 tot 5 seconden om je bezoeker te pakken te krijgen, voordat de aandacht verslapt. De headline is het eerste wat een bezoeker zal zien. Een goede headline geeft goed weer wat je nu precies aanbiedt, waarom klanten dat nodig hebben, en waarom alleen jij kunt voldoen in hun behoefte.
    • Subheadline: het tweede stuk tekst dat een bezoeker leest. De subheadline kun je op drie manieren opbouwen. Verras je bezoeker met een verrassend feit, zoals een statistiek, testimonial of het ROI van je klanten, bij aanschaf van jouw product of dienst.
      Of geef een argument dat tegen de intuïtie van de lezer ingaat. Mensen worden dan namelijk benieuwd, en gaan verder lezen voor een verklaring. Wat ook kan: schaarsheid of een deadline gebruiken en er zo voor zorgen dat de klant voelt dat hij of zij snel moet handelen.
    • Bullet points: de grootste lap tekst op de pagina. Gebruik een bullet waarin je de harde cijfers en resultaten weergeeft. Vertel in een andere bullet een belangrijk feit of belangrijke kennis, om autoriteit uit te stralen. In de derde bullet vertel je wat je klant aan het product heeft en wat hij of zij kan met je product of dienst.
    • Button copy: de tekst op buttons. Deze is belangrijker dan je denkt, en dit is de call-to-action bij de meeste landing pages. Maak deze kort en bondig: een sterke boodschap zal snel mensen overhalen.
    • Garanties: het schrijven van een garantie zorgt ervoor dat de klant ervaart dat er altijd iets te regelen valt, mocht het product of de dienst niet bevallen. Maar ook als je gevoelige informatie verzamelt, kun je in de garantie je privacybeleid zetten. De garantie wordt dus gebruikt om iedere vorm van twijfel weg te nemen of te verminderen.

Mobile-friendly

Nu een groot deel van de internet gebruikers van mobiel internet gebruik maakt, is het verstandig je websites, en dus ook je landing pages, responsive te designen.

Een mobiele landing page is namelijk een vereiste in deze wereld. Heb je geen mobiele landing page? Dan is de kans groot dat je veel conversies zult verliezen. Tijd dus om de landing page ook mobiel te maken.

Ook zijn mobielvriendelijke landing pages erg voordelig voor de SEO: Google waardeert een mobielvriendelijke landing page heel erg en heeft zelfs een assessment tool uitgebracht.

Als je een landing page hebt gemaakt via een tool, is je landing page al responsive gecodeerd. Zelf te coderen of omzetten hoef je dan niet meer te doen.

Wel is het handig op de opbouw van je mobiele landing page te letten. Zorg voor een clean, minimalistisch design. Zet echt alleen de broodnodige informatie op een mobiele pagina.

Heb je een contactformulier? Denk dan na over welke informatie je echt nodig hebt. Misschien is alleen een mailadres al voldoende? Zorg voor een zeer sterke call-to-action en simpele tekst, straight to the point. Zorg altijd voor goede A/B-testing, met bijvoorbeeld een tool als Unbounce.

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van website conversie? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Heb jij al een ultieme landingpage? Laat het mij weten in een reactie! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>