testimonial

10 vragen voor een ultieme testimonial

Een testimonial, review of klantbeoordeling is erg belangrijk als je een eigen bedrijf hebt, of als je je eigen webshop hebt, of op een andere manier producten of diensten aanbiedt aan klanten.

Het laat je potentiele klanten zien dat je betrouwbaar en open bent, dat je product of dienst goed is en je huidige klanten voelen zich serieus genomen als ze open en eerlijk kunnen communiceren over hun ervaring met jouw bedrijf. Kortom, testimonials wekken vertrouwen op.

En dat is precies wat je wil als ondernemer. Beoordelingen verbeteren namelijk je conversie en sociale bevestiging richting je klanten.

Vertrouwen en marketing

Vertrouwen en marketing gaan hand in hand. Tegenwoordig hebben klanten weinig vertrouwen in sluwe verkooppraatjes en de meeste bedrijven.

Met social media, grote e-commerce websites en reviewplatforms kan een ontevreden klant altijd zijn verhaal kwijt. In deze tijd is eerlijk en transparant zijn dus belangrijker dan ooit.

Een constante die gezien wordt bij negatieve reviews en ontevredenheid over een bedrijf, is een gebrek aan vertrouwen en communicatie. Ben dus altijd open en eerlijk.

Communiceer duidelijk en op tijd met je klanten bij eventueel oponthoud en zorg tijdig voor een nette oplossing voor je klant, ook al is deze oplossing misschien financieel negatief voor je bedrijf op de korte termijn. Zo maak je de kans veel groter dat je klant uiteindelijk een review achterlaat die positief is, hoewel hun order wel vertraagd was, of er iets anders verkeerd is gegaan.

Je houding en uitleg aan de klant helpen dus enorm mee, en op de lange termijn werkt dit alleen maar mee voor je bedrijf.

Kortom: een goede reden om deze klantbeoordelingen aan te bieden. Ze wekken vertrouwen op en verhogen zo je conversie. En dat is in deze tijd belangrijker dan ooit, met veel wantrouwen richting bedrijven en een grote concurrentie op veel verschillende vlakken.

Verschillende soorten testimonials

Uiteraard zijn er verschillende soorten testimonials waar je gebruik van kunt maken. Iedere soort beoordeling is natuurlijk weer geschikt voor een bepaald soort product of dienst, al kunnen veel soorten testimonials gebruikt worden voor alle soorten producten of diensten. Een goede beoordeling is immers altijd goed! Het kiezen van het goede kanaal zorgt er echter wel voor dat een boodschap beter kan overkomen.

De meest voorkomende vormen van beoordelingen zijn onder andere:

 

    • Social media: deze vorm leent zich uitstekend voor een persoonlijke benadering. Omdat mensen met hun persoonlijke account een bericht zullen achterlaten, zul je ze ook persoonlijker kunnen benaderen. Daarnaast is een goede review natuurlijk meteen een goede vorm van promotie op social media. Deze vorm van testimonials leent zich uitstekend voor een to-the-point, duidelijke respons op een eventueel probleem.

social media

    • De opinie van een expert: dit is een ideale manier voor bedrijven die zich richten op B2B-zakendoen. Ook wekt deze vorm van klantbeoordeling vertrouwen op bij een eventuele potentiele klant.

 

    • De tevreden klant: vaak met een foto van de klant. De klant vertelt kort over zijn of haar goede ervaring met jouw product of dienst. Kies hierbij voor een korte testimonial. Deze beoordeling wekt vanzelf vertrouwen op.

 

    • Video testimonials: de kosten hiervan zijn hoger, maar het resultaat beter. Bezoekers houden namelijk van bewegend beeld! Ook geeft deze vorm meer mogelijkheden tot het creatief zijn met testimonials en bieden de kijker een betere manier om een connectie op te bouwen.

 

    • Quote testimonials: een quote van een tevreden gebruiker van het product. Deze methode werd vroeger al in krantenartikelen gebruikt en heeft zijn sporen dus ruim bewezen. Deze beoordelingen zijn ideaal om te verspreiden over verschillende webpagina’s en lenen zich ook uitermate goed voor het toevoegen van foto of video.

 

    • Influencer testimonials: het gebruiken van influencers om je product te promoten. Net zoals de support van beroemde mensen voor je product, werkt dit uitermate goed. Influencers zijn tegenwoordig namelijk de grootste celebrities. Ook leent deze manier zich uitstekend voor video testimonials.

 

    • Succesverhalen: deze methode is voor sommige producten uitermate geschikt. Je kunt goed laten zien waar het product voor is en wat de resultaten van jouw product kunnen zijn.

 

    • Interview testimonials: een beoordeling op basis van een interview met een tevreden klant. Dit kun je doen door middel van een audio- of videointerview, om je engagement nog meer te verbeteren. Bereid de punten voor waar je over wil praten, maar zorg ervoor dat je je klant niet stuurt naar een gewenst antwoord.

 

    • Longform testimonials: een lange beoordeling, meestal in de vorm van een artikel. Hiermee laat je zien dat je veel te vertellen hebt over je product en voegt zo waarde toe. Zorg er wel voor dat je de lezer niet gaat vervelen, het kan immers een lang verhaal worden. Maak ook niet het hele verhaal over je bedrijf of product. Spreek ook over je klant en zijn of haar goede resultaten met je product.

 

    • Mashups: een eigentijdse manier van beoordelingen, waarin verschillende quotes samen worden gevoegd tot een beoordeling. Vooral in audio (podcasts of radio) is deze manier effectief. Zorg voor korte beoordelingen binnen een bepaald thema en laat de klant zelf zijn of haar beoordeling opnemen, zodat het authentiek overkomt.

Kies dus eventueel voor een of meerdere van deze soorten klant-beoordelingen voor je bedrijf, en wek meteen vertrouwen op bij je (potentiële) klanten. Probeer eventueel verschillende vormen van reviews uit, en kijk welke het beste werken voor jouw bedrijf.

Hoe gebruik je testimonials goed?

Maar hoe gebruik je een goede review op de beste manier? Zorg ervoor dat je de klant altijd eerst plaatst. Bekijk je website en testimonials vanuit de optiek van je potentiele bezoeker.

Jezelf verplaatsen in de bezoeker zorgt ervoor dat je betere keuzes maakt wat betreft het laten zien van je testimonials, waar je deze plaatst en hoe je de klant benadert voor het schrijven van een beoordeling.

Ieder bedrijf heeft perfecte klanten. Je vaste klanten, die frequent zaken met je doen en tevreden zijn over je dienstverlening. Zorg ervoor dat deze klanten een mooie review achterlaten en plaats deze reviews op een prominente plaats op je website.

Zorg ervoor dat deze ideale klanten goed passen in je gewenste doelgroep, zodat je bezoekers zich identificeren met deze personen. Het laat zien dat je deze doelgroep goed begrijpt en het juiste product of dienst voor hen hebt.

Denk ook na over wat je USP (Unique selling point) is. Zorg ervoor dat je kiest voor reviews die dit USP juist onderstrepen. Is je USP snelle verzending, kies dan voor een review waarin je snelle verzending juist geprijsd wordt.

Zorg er wel voor dat je dit niet bij iedere testimonials doet. Zorgen voor variatie zorgt ervoor dat je verschillende goede aspecten van je zaak kunt laten zien.

Een andere tactiek die je kunt aannemen is het goed laten zien van je producten. Moedig klanten aan om foto’s te sturen van je producten ‘in actie’. Zo kun je je USP goed laten zien, en wekt je product ook meteen vertrouwen op.

Het plaatsen van de beoordeling doe je bij voorkeur overal op de website. De gemiddelde bezoeker kijkt niet op een speciale pagina voor beoordelingen.

Plaats de beoordelingen dus overal op je website, bijvoorbeeld op product-pagina’s en de landing page. Ook kun je de juiste review plaatsen bij het juiste product om zo de context van de beoordeling goed te behouden.

Zorg hiernaast ervoor dat je de beste beoordelingen op pagina’s neerzet die het beste bezocht worden.

Hiernaast kun je je beoordelingen ook gebruiken voor SEO. Bevat een beoordeling een goede key phrase? Plaats deze beoordeling dan op de pagina die het beste past bij deze key phrase, om meer verkeer naar je website te leiden.

Hoe kom je aan testimonials?

Hoe kom je nu aan een geweldige beoordeling? Het is niet zo moeilijk als je zult denken. Begin met een goede bedrijfsvoering en geweldige producten.

Goede producten verkopen zichzelf immers, en zo voorkom je slechte beoordelingen door een verkeerde dienstverlening of gebrekkig product. Mochten zich problemen voordoen, los ze dan snel en passend op.

Begin met het vragen voor reviews. Begin met je beste, vaste klanten. Vraag ze vriendelijk om een review voor je website te schrijven. Bied ze eventueel een kortingscode aan voor het schrijven van een review, om iets terug te doen voor je tevreden klanten en ze te triggeren om nog een keer te bestellen bij je.

Gunstig is dat je zeker weet dat deze klanten een goede review zullen leveren. Je hoeft je dus niet druk te maken om een negatieve beoordeling.

Houd ook je oren open voor testimonials. Je zult altijd tevreden klanten tegenkomen, bijvoorbeeld via de mail, telefoon of social media. Zie meteen opties en vraag deze klanten voor een review of korte beoordeling.

De kans is groot dat de klant een beoordeling zal schrijven als je het hem of haar zo snel mogelijk vraagt, bijvoorbeeld net na het ontvangen van een order. De klant is je dan nog niet vergeten en zal sneller een betere beoordeling schrijven.

Hiernaast is het ook belangrijk om iedere klant die je tegenkomt te vragen voor een review. Dit kan eventueel met een geautomatiseerde email.

Om je klanten ook hier weer te prikkelen, kun je een kortingscode aanbieden of je reviewers kans laten maken op bijvoorbeeld een tegoedbon, door deze bijvoorbeeld te verloten onder je reviewers.

Het nadeel is wel dat iedere klant een review achter kan laten, dus ook ontevreden klanten en klanten bij wie een fout is gemaakt met de bestelling.

10 vragen voor een goede testimonial

vragen

Natuurlijk zijn het je klanten die je een goede review geven. Maar niet iedere review is even kwalitatief. Goed nieuws is dat je je klanten goed kunt sturen, om zo reviews van hogere kwaliteit te krijgen, die genoeg informatie geven.

Zorg ervoor dat je je klanten enkele vragen stelt. Goede vragen om mee te beginnen, zijn de volgende. Een goede beoordeling schrijven ligt immers volledig bij je klant. Het is dan gunstig om je klant iets te sturen naar een testimonial schrijven.

 

    • Wat zou je hebben tegengehouden om het product te kopen? Dit is natuurlijk een goede vraag. Zo kun je namelijk achterhalen welke issues je klanten misschien hebben met je bedrijf en kan je inzicht geven in welke problemen je zou kunnen oplossen, om het verkoopproces overzichtelijker te maken.

 

    • Let goed op of het voor de klant duidelijk is of de klant het product of je bedrijf beoordeelt. Dit kan verwarring voorkomen.

 

    • Waarom heeft de klant het product gekocht? Welk probleem wou de klant ermee oplossen? Misschien koopt de klant het product als oplossing voor een probleem waar je nog niet aan gedacht hebt. Zo kun je je doelgroep misschien wel uitbreiden.

 

    • Waarom was de aankoop het waard, wat was het resultaat?

 

    • Wat bevalt je het meeste aan het product? Dit vraag je om dieper in te gaan op vraag 2.Met deze vraag kun je je klant dwingen specifieker in te gaan op het product.

 

    • Noem drie andere voordelen van het product. Dit kun je natuurlijk vervangen met een of twee voordelen.

 

    • Zou je dit product aan anderen aanraden, en zo ja, waarom? Psychologisch gezien is dit een belangrijke vraag. Wanneer je iemand namelijk iets aanraadt, zullen mensen indirect jou er ook op aankijken wanneer het product niet bevalt. Raadt de klant het product aan? Dan weet je dat het echt goed zit.

 

    • Is er nog meer dat de klant wil toevoegen? Zorg altijd voor deze laatste open vraag, zodat de klant zich gehoord voelt.

 

    • Hoe veel sterren geeft u ons? Laat de klant eventueel een sterrenrating toevoegen, dit zorgt voor een snel en goed overzicht.

 

    • Vraag natuurlijk of de klant toestemming geeft voor het gebruiken van zijn beoordeling voor openbaar gebruik op je website. Dit is met de nieuwe privacywetgeving erg van belang, vooral als je een naam of andere gegevens bij de beoordeling wilt vermelden.

Stel dus vooral zoveel mogelijk van deze tien vragen voor een goede beoordeling, zodat het testimonial schrijven voor je klant soepel gaat, en je een hoogwaardige beoordeling krijgt voor je website.

Maar hiernaast kun je ook de toon van de review sturen. Je kunt natuurlijk niet beïnvloeden hoe je klant over het product of je bedrijf denkt, maar wel hoe de klant de review opbouwt. De eerder genoemde vragen zijn natuurlijk belangrijk om de beoordeling de goede richting in te sturen.

Vraag de klant persoonlijk wat het probleem is, mocht er een probleem zijn. Misschien is het wel een factor waar je zelf geen rekening mee hebt gehouden, en waar je van kunt leren.

En vergeet niet dat je niet iedere review prominent hoeft te gebruiken. Je kunt een review die je niet goed hebt kunnen sturen, ook gewoon niet gebruiken. Streef hiernaast naar gedetailleerde klantbeoordelingen. Dit zorgt ervoor dat je review complex wordt, en daarmee de geloofwaardigheid omhoog gaat.

Wat bevat een goede beoordeling?

Een goede voorbeeld testimonial kan ervoor zorgen dat je een beter inzicht krijgt in de beoordelingen die je zelf op je website wil. En zo kun je natuurlijk je klant goed sturen in het schrijven van de beoordeling.

Voorbeeld testimonials zijn een goede manier om te kijken wat je graag zou willen, zodat je je klant daartoe kunt sturen. Ook is een voorbeeld testimonial geschikt om te bekijken wat je graag in de testimonials zou willen hebben. Want hoe ga je ze weergeven?

Een goed testimonial voorbeeld gebruiken kan ervoor zorgen dat je ziet wat het beste voor jouw website werkt, zodat je ermee aan de slag kunt.

Goede beoordelingen zijn kort. Niemand heeft tijd om een lange beoordeling te lezen voor het kopen van een product. Vooral als het product niet al te prijzig is. Bij luxere producten kan een langere beoordeling juist gunstig zijn.

Vat te lange beoordelingen zo nodig samen. Zorg ook voor een directe toon in de gewenste beoordelingen, een klant die direct maar toch authentiek is komt goed over.

Zoals al gezegd is, is het gunstig om een testimonial voorbeeld te bekijken. Een goede beoordeling bevat de naam, titel en bedrijf van de persoon, plus een foto. Dit is ideaal.

Een beoordeling met minder informatie of zelfs enkel initialen komt meteen minder betrouwbaar over, wat natuurlijk logisch is. Vraag eventueel of je toestemming krijgt het logo van het bedrijf van de klant toe te voegen. Dit voegt nog meer waarde toe, omdat de klant als het ware zijn bedrijf verbindt met jouw product of dienst.

Voor voorbeelden kun je kijken op sites van webshops. Hier staan veel voorbeelden van korte beoordelingen. Ook kun je reviewsites zoals Trustpilot bekijken. Voor langere beoordelingen kun je kijken naar sites van andere bedrijven, die actief beoordelingen aanbieden op hun website.

Kortom: stel dus de goede vragen voor het sturen naar een juiste beoordeling, en ben niet bang de beoordeling te gebruiken op de juiste gedeelten van je website.

Goede beoordelingen hebben namelijk vele voordelen voor je klanten en zorgen voor een grotere conversie. Zeker een goede reden om beoordelingen goed te gaan gebruiken en zo je onderneming te zien groeien!

 

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van website conversie? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Heb jij al testimonials op jouw website? Laat het mij weten in een reactie! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>