call to action

25 Opvallende en succesvolle Call to Actions

De call-to-action, CTA is een essentieel onderdeel van marketing en verkoop. Er is veel informatie te vinden over het juist gebruiken van een CTA. Zo maken bijvoorbeeld de kleur, grootte en andere elementen een groot verschil. Om de essentie van een CTA goed te kunnen uitleggen is het belangrijk om veel voorbeelden te geven.

Daarom zullen we niet te diep ingaan op de theorie, maar vooral veel voorbeelden geven die jou kunnen inspireren om een perfecte CTA te vinden voor jouw bedrijf. Een pakkende CTA kan een groot verschil maken, je wilt immers opvallen en de kern van jouw bedrijf in één zin samenvatten.

Waar gaat deze MonsterBlog over:

Wat is een call to action?

In marketing verwijst een CTA naar elk bericht dat is ontworpen om onmiddellijk op te reageren of om onmiddellijke verkoop aan te moedigen. Het is echt zo simpel als het klinkt: een oproep voor iemand om actie te ondernemen.

In de meest voorkomende online versies is een CTA een combinatie van woorden of woordgroepen die de lezer aanzetten tot actie. Dit hoeft niet altijd direct het kopen van een product te zijn. Denk bijvoorbeeld ook aan het aanvragen van informatie, verder lezen op een pagina of het bekijken van het assortiment.

Vaak zijn call to actions weergegeven op een button of knop. Het gaat dan vaak om een of twee worden zoals ”Sign up”, ”Order now” of ”Register”. Dit is de meest eenvoudige maak vaak erg doeltreffende manier van het gebruik van CTA’s.

Daarnaast wordt een CTA vaak als Tagline gebruikt. Een Tagline is de kernboodschap van een bedrijf. Het gaat dan meestal om een paar woorden of een hele zin. Deze tagline is vaak ook direct een call to action. Deze vorm van CTA’s is ontzettend doeltreffende omdat je het bedrijf in kwestie direct linkt aan de actie waartoe de tagline oproept.

Waarom is een Call to Action zo belangrijk?

Naast de vraag: “Wat is een call to action?” is ook de vraag hoe belangrijk een CTA is heel relevant. Er zijn twee hoofddoelen van een call-to-action: iemand vertellen wat hij moet doen en hem de motivatie geven om dat te doen.

Veel mensen vertellen potentiele klanten precies wat ze moeten doen, maar ze vergeten het ‘waarom’ deel van die CTA. Het is essentieel om de lezer ook écht te overtuigen waarom ze de actie uit moeten voeren. Door aandacht te schenken aan een sterke CTA verzeker je je van een optimaal aantal acties. Hieronder geven we 25 voorbeelden van goede CTA’s, de meeste hiervan zijn ook direct de tagline van de website.

We geven zowel Nederlandstalige als Engelstalige om een zo breed mogelijk scala van mogelijkheden te laten zien.

1 “Watch Anywhere. Cancel Anytime.” – Netflix

Netflix kiest voor een simpele maar ijzersterke CTA. De twee elementen die Netflix zo aantrekkelijk maken voor vele klanten worden in een paar woorden genoemd. Ten eerste kun je altijd en overal jouw favoriete series of films bekijken, eenvoudig op je eigen device.

Daarnaast zit je bij Netflix niet vast aan een langlopend contract. Dit is voor veel consumenten een groot voordeel. Hiermee wordt het financiële risico beperkt. In dit voorbeeld zie je hoe eenvoudig een sterke CTA kan zijn. Meestal zit de kracht in eenvoud!

Bekijk de website en CTA van Netflix hier: https://www.netflix.com/nl-en/

CTA van netflix

2 “Ga op weg, pluk de dag” – Uber

uber

Het moderne bedrijf Uber kiest voor een dubbele CTA die een echte feel-good vibe heeft. Het eerste gedeelte ‘Ga op weg’, heeft betrekking op de manier van reizen. Je kunt op weg gaan, zelf als je geen auto hebt of rijbewijs. ‘Pluk de dag’ verwijst naar de snelle manier van het boeken van een Uber.

Je kunt op elk moment eenvoudig een Uber boeken die je van A naar B kan brengen met een paar drukken op je smartphone. Onder de CTA is knop waarmee je direct de Uber app kunt downloaden, zo word je nog meer aangespoord tot directe actie.

Bekijk de website en CTA van Uber hier: https://www.uber.com/nl/

3 “Geniet volop. Ga voor premium.” – Spotify

De streamingdienst Spotify is gratis te gebruiken, maar voor de ultieme ervaring wordt er in de CTA aangespoord tot het nemen van een premium abonnement. Ook hier wordt er gekozen voor een dubbele CTA. Ten eerste ”Geniet volop” vat de kern samen van een premium abonnement.

Geniet van Spotify zonder onderbrekingen van reclame en kies uit jouw favoriete nummers. Daarna volgt een directe CTA voor het aanschaffen van het premium abonnement. Onder deze CTA is een grote groene knop te vinden met daarop ”Neem een gratis proefabonnement”. Deze knop vat samen dat de eerste maand gratis is en geeft direct een mogelijkheid tot actie.

spotify

Bekijk de website en CTA van Spotify hier: https://www.spotify.com/nl/premium/

4 “Onthoud alles, Werk slimmer, Breng alles samen’ – Evernote

biedt zijn gebruikers mogelijkheden notities met elkaar te delen op verschillende devices. Zijn CTA bestaat uit drie gedeeltes die elkaar aanvullen. Het eerste ”Onthoud alles”, spreekt voor zich.

De notities die je kunt maken zorgen ervoor dat je voortaan niets meer vergeet. Daarna volgt ”Werk slimmer”, hiermee geeft Evernote in zijn CTA aan dat de service niet alleen handig is voor boodschappenlijstjes, maar ook voor professioneel gebruik.

Tenslotte wordt de CTA afgesloten met ”Breng alles samen”, op één plek al je notities overzichtelijk bij elkaar. Een eenvoudige, duidelijke en pakkende CTA. De drie verschillende onderdelen worden op hun website los van elkaar weergeven met bij elk onderdeel een mogelijkheid tot verder klikken.

Evernote

Bekijk de website en de CTA van Evernote hier: https://evernote.com/intl/nl/

5 “Blink uit in wat u doet. Ga nu gratis aan de slag” – LinkedIn

LinkedIn is niet meer weg te denken uit de professionele social media. In de CTA van LinkedIn is meteen zichtbaar dat de dienst gratis is. Er wordt een oproep gedaan om direct aan de slag te gaan. Na het lezen van de CTA voelt de lezer zich direct beter over zichzelf, door de aanmoediging om uit te blinken. Dit maakt de CTA erg aantrekkelijk.

LinkedIn

Bekijk de website en CTA van LinkedIn hier: https://nl.linkedin.com

6 Van reizen krijg je nooit genoeg. Zoek een deal!”- Booking

Ga jij ook zo graag op reis? De meeste van ons reizen het liefst zo veel mogelijk. De CTA van Booking.com herinnert de lezer even aan deze reislust.

Reizen is helaas vaak erg duur, daarom is vrijwel elke Nederlander druk op zoek naar de beste deals voordat hij op vakantie gaat. Booking werkt direct de indruk dat er veel goede deals te vinden zijn met zijn CTA.

CTA van booking

Bekijk de website en CTA van Booking hier: https://www.booking.com

7 Just do it – Nike

Héél eenvoudig, ijzersterk en een echte klassieker. Nike houdt het simpel met ”Just do it”. Eigenlijk heeft deze CTA helemaal geen uitleg nodig. En dat is nu juist het kenmerk van een goede CTA. Nike gebruikt de CTA niet meer op zijn website maar wel regelmatig op kleding en accessoires. De CTA roept op dit bewegen, sportief, snel en modern.

Nike

Bekijk de website met een voorbeeld van de CTA van Nike hier: https://www.nike.com/nl/t/dri-fit-trainingstop-met-korte-mouwen-dames-T7774d

8 “Join millions of players online and discover the most EPIC gaming experiences… ever!” – Battle.net

Voor de echte gamers onder ons is er het platvorm Battle.net. Met deze CTA word je aangespoord om je te aan te sluiten bij miljoenen andere gamers die samen online gamen. De CTA gaat daarnaast in op de gaming-ervaring, die voor de meeste gamers erg belangrijk is.

Door het woord epic dik te drukken wordt dit extra benadrukt en gaat de CTA helemaal mee met de trends van online gaming.

Bekijk de website en CTA van Battle hier: www.battle.net

9 Bestel met één druk op de knop. – Ubereats

Als je honger hebt en geen zin om te koken dan wil je graag snel iets bestellen. Ubereats benadrukt met zijn CTA de snelheid waarmee er eten besteld kan worden.

Slechts met één druk op de knop komt jouw favoriete gerecht eraan. Door juist dit kenmerk van eten bestellen te noemen, krijg de lezer direct het gevoel van een eenvoudig bestelproces.

uber eats

Bekijk de website en CTA van Ubereats hier: https://www.ubereats.com/nl-NL

10 Give a Gift – Barkbox

Dit voorbeeld is nogmaals een Amerikaans voorbeeld. De website Barkbox verkoopt pakketten voor honden. Deze kun je uiteraard eenvoudig met een knop op de website voor jezelf bestellen. Maar onder deze knop is nog een optie.

‘Give a gift’, hiermee kom je eigenlijk in hetzelfde bestelmenu, maar de CTA is erop gericht om de box cadeau te doen aan iemand anders. De lezer krijgt meteen een positief gevoel en zal zich af gaan vragen aan wie hij de Barkbox cadeau kan doen.

Bekijk de website en CTA van Barkbox hier: https://www.ubereats.com/nl-NL

11 Make it happen – Jobbird

De vacaturesite Jobbird speelt in op de onzekerheid van mensen die op zoek zijn naar een baan. Voor de meeste mensen is het toch spannend om opnieuw te beginnen voor een nieuwe werkgever. De CTA van Jobbird moedigt aan om deze twijfels op zij te zetten en het gewoon te doen.

Neem het heft in eigen handen en ‘Make it happen!’. Op de website is nog een CTA te vinden die goed aansluit bij de kernwaardes van Jobbird. ‘Find the job you love’ geeft het extra zetje om op zoek te gaan naar die ene vacature die perfect bij de lezer past.

Jobbird

Bekijk de website en CTA van Jobbird hier: https://www.jobbird.com/

12 Schrijf je gratis in én ontdek jouw stad voor een onverslaanbare prijs. – Social Deal

Social deal richt zich in zijn CTA op de lokale consumenten. Uit eten en op stap in je eigen stad en dan ook nog goedkoop. Door de prijs ‘onverslaanbaar’ te maken krijgt de lezer het idee dat hij niet meer hoeft te vergelijken op andere websites. Door het woord ‘gratis’ te gebruiken in de CTA krijgt de CTA een nog voordeligere feel. Wie goed oplet leest echter dat alleen het inschrijven gratis is. Maar het gevoel is er!

social deal

Bekijk de website en CTA van Social Deal hier: https://www.socialdeal.nl/?lang=nl_NL#join

13 Ontdek wat er nu in de wereld gebeurt. Registreer je vandaag nog op Twitter. – Twitter

Het social media platform Twitter speelt in op de behoefte om op de hoogte te zijn van alles wat er gebeurd. Daarom gebruiken ze dit ook in hun CTA. Kom in contact met de rest van de wereld en ontdek wat er gebeurd.

Dat klinkt toch een stuk spannender dan het lezen van berichtjes van de buren! Vervolgens wordt er opgeroepen om meteen te registeren zodat je niets mist.

Twitter

Bekijk de website en CTA van Twitter hier: www.twitter.com

14 Get started now! Grow Your Online Business Opportunities!

Nog een voorbeeld van een Amerikaanse website. Trafficjunky roept als eerst op om direct te beginnen. Vervolgens richt het zich op de online ondernemers die op zoek zijn naar mogelijkheden om hun bedrijf te laten groeien.

Dat deze groei mogelijk wordt gemaakt door Trafficjunky is enorm aantrekkelijk voor de ondernemer.

Traffic junky

Bekijk de website en CTA van Trafficjunky hier: https://www.trafficjunky.com

15 Open your world – Heineken

Ons eigen Heineken is uitgegroeid tot wereldmerk, waarbij een ijzersterke CTA niet mag ontbreken. Ook deze CTA is weer verbazingwekkend eenvoudig, maar juist daarom zo goed. ‘Open your world’ is dubbelzinnig te interpreteren.

Met het openen van je flesje bier, open je je wereld. Kom in contact met mensen en verbreedt je horizon. Door het woord ”your” te gebruiken, krijgt de lezer direct het gevoel dat Heineken zijn eigen bier is.

Heiniken

Bekijk de website en CTA van Heineken hier: https://www.heineken.com/nl/agegateway?returnurl=/nl

16 Praat. Chat. Werk samen. – Skype

CTA van skype

Ook Skype kiest voor de eenvoudige aanpak. De driedelige CTA bestaat maar uit 4 woorden. Praat, face to face, uren met elkaar. Chat, simpel en direct. En de echte motivator ‘werk samen’.

Door het aspect van samenwerking te noemen in de CTA biedt Skype meer dan een chatservice. Door zich te richten op de professionele markt gaat er een wereld van mogelijkheden open voor het miljoenenbedrijf.

Skype

Bekijk de website en CTA van Skype hier: https://www.skype.com/nl

17 Ontdek de krokante smaak van Wasa. – Wasa

Wasa gebruikt een creatievere insteek bij het maken van hun CTA. Ten eerste ga je iets nieuws ontdekken als je Wasa gaat proberen. Ten tweede wordt de smaak beschreven als krokant. Hoewel dit eigenlijk geen goed Nederlands is, doet het meteen denken aan knapperige droge crackers die heerlijk maken.

Soms kan dus ook het intentioneel foutief gebruiken van taal waardevol zijn bij het maken van een CTA. Het blijft namelijk wel hangen!

wasa

Bekijk de website en CTA van Wasa hier: http://www.wasa.nl

18 Taste the feeling. – Coca-Cola

Tussendoor even een absolute klassieker. ‘Taste the feeling’ associeert vrijwel iedereen direct met Coca-Cola. Wij krijgen er zelfs meteen een deuntje van in ons hoofd.

Hier mag wel gesproken worden van een gouden staaltje marketing. Coca-Cola laat het concept van een puur en alleen een drankje los en verbindt aan hun merk een gevoel, een gevoel dat je kunt proeven.

Coca Cola

Bekijk de website en CTA van Coca-Cola hier: https://us.coca-cola.com/

19 Leer gratis een taal. Voor altijd gratis. – Duolingo

Duolingo is een geweldige tool om een vreemde taal te leren. Helaas zijn taalcursussen vaak erg duur en zijn er weinig kwalitatieve gratis taalcursussen te vinden. Hierin onderscheid Duolingo zich en ze maken er in hun CTA dan ook een groot punt van dat ze gratis zijn én gratis blijven.

Slim gedaan, want vaak zijn dit soort cursussen in eerste instantie gratis maar wordt er na een bepaalde tijd toch geld gevraagd. De angst hiervoor wordt direct weggenomen in de CTA.

DuoLingo

Bekijk de website en CTA van Duolingo hier: https://nl-nl.duolingo.com/

20 Waarmee kunnen we u helpen? – Belastingdienst

Zélfs de belastingdienst heeft het gehaald in deze lijst. In eerste instantie lijkt deze oproep niet meteen op een CTA, maar oordeel niet te snel. Door een open vraag te stellen aan de lezer wordt hij getriggerd om een vraag te formuleren. Vervolgens gaat hij op zoek naar het antwoord op de vraag. Actie dus!

Veel mensen vinden de belastingdienst ingewikkeld en onvriendelijk, door de CTA op deze manier te gebruiken wordt een veel positievere manier gebruikt om klanten te benaderen.

Bekijk de website en CTA van de Belastingdienst hier: hhttps://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/home

21 Celebrate the hero in you! – The Color Run

Uitgeput in een grote groep rondjes rennen klinkt nu niet direct heel aantrekkelijk voor de meeste mensen. Toch weet The Color Run en een waar feestje van te maken. Celebrate the hero in you, of vertaald, vier de held in jezelf herinnert de lezer direct aan de trots die hij kan hebben bij het bereiken van een sportief doel.

Als je hier dan ook nog een feestje van maakt, is het plaatje compleet!

The color run

Bekijk de website en CTA van The Color Run hier: http://thecolorrun.co.nl/?gclid=Cj0KCQjwnNvaBRCmARIsAOfZq-1j4PpW0YSqPSBuoqIu2j75hsvVIH9DS4-GmXEPcs2_fuiS_e3iOLQaAoyHEALw_wcB

22 Maak kennis met een betere mobiele ervaring – Nokia

Nokia is terug van weggeweest en heeft ook zijn CTA vernieuwd. De mobiele markt is aardig verzadigd en er is veel concurrentie. Het gebruik van mobiele telefoons is een ware levensstijl geworden en alleen maar kunnen sms’en en bellen is absoluut niet meer genoeg voor een tevreden klant.

De consument wil een echte beleving, een ervaring. Van dit gegeven maakt Nokia krachtig gebruik in zijn CTA.

Nokia

Bekijk de website en CTA van Nokia hier: https://www.nokia.com/nl_int

23 Huur een auto bij jou in de buurt – Snappcar

Hoewel het huren van een auto steeds normaler wordt blijft het altijd een heel gedoe om een auto te op te halen bij een verhuurbedrijf en hem daarna weer terug te brengen.

Snappcar maakt hier een einde aan door auto’s lokaal te kunnen huren. Hun CTA beschrijft dit eenvoudige principe.

snapcar

Bekijk de website en CTA van Snappcar hier: https://www.snappcar.nl

24 Bespaar tot 70% op 1000-en geweldige deals! – Groupon

Groupon is een fenomeen onder de actiewebsites. Er worden producten en diensten aangeboden tegen een gereduceerd tarief. Door te noemen dat je tot 70% kunt besparen lijken de deals meteen fantastisch.

Natuurlijk zijn er ook veel deals waar de korting slechts 20% is, maar dat klinkt natuurlijk een stuk minder aantrekkelijk. Door deze 70% in één zin te noemen met 1000-en geweldige deals, maakt menig consument toch wel erg nieuwsgierig.

Groupon

Bekijk de website en CTA van Groupon hier: https://www.groupon.nl

25 Securely share, sync, and collaborate – Dropbox

Als afsluiter bekijken we Dropbox. De cloudservice zorgt voor de mogelijkheid om te delen, synchroniseren en samenwerken. Veel mensen vinden het gebruik van een cloud nog steeds een beetje eng, waar gaan je documenten naar toe? Daarom begint Dropbox zijn CTA met een belangrijke eigenschap, veiligheid.

Bekijk de website en CTA van Dropbox hier: www.dropbox.com

Hoe schrijf je de perfecte CTA voor jouw bedrijf?

Het lijkt misschien een moeilijke opgave om de juiste CTA te vinden die geschikt is voor jou. Wij helpen je daarom graag op weg. Door deze vijf stappen te volgen, zet je de essentie van je bedrijf om in een pakkende CTA.

Stap 1: Kies het juiste werkwoord
Het is belangrijk om te kiezen voor het juiste werkwoord in jouw CTA. Kies voor een woord dat past bij je bedrijf. Taalkundig wordt een CTA meestal in gebiedende wijs geschreven.

Stap 2: Kies voor de juiste persoonsvorm
Er zijn verschillende opties qua persoonsvorm. Kiest bijvoorbeeld voor eerste persoon ”Ik word lid”, om je boodschap persoonlijk te maken. Kies voor tweede persoon ”jij wordt nu lid” om een hogere urgentie te geven aan je boodschap.

Stap 3: Wees helder
Een CTA moet altijd direct duidelijk zijn. Wees niet te cryptische en richt je op de absolute kern van jouw bedrijf.

Stap 4: Hou het kort
Een goede CTA is nooit te lang. Hier geldt echt, less is more. Soms is het lastig om direct tot he point te komen. Schrijf dan eerst in een paar zinnen wat je zeggen wilt en kort deze tekst steeds meer in.

Stap 5: Leef je in
Als je een CTA hebt geformuleerd is het belangrijk om je te verplaatsen in je klant. Als je dit leest, wil je dan verder klikken? Wees kritisch en blijf verbeteren tot je tot de perfecte call-to-action bent gekomen.

Ben je geïnspireerd door deze voorbeelden? Begin dan zelf snel met het 5 stappenplan voor jouw eigen CTA.

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van website conversie? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Wat zijn jouw ervaringen met het gebruik maken van een krachtige CTA? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>