communicatieve vaardigheden tips

10 ‘must have’ communicatieve vaardigheden

Commercieel inzicht is een belangrijke vaardigheid binnen de arbeidsmarkt en het bedrijfsleven. Kort gezegd betekent het dat je in staat bent een goed overzicht te behouden op de markt en je bedrijf, en hoe je hier maximaal van kunt profiteren.

Een nuttige vaardigheid dus. Niet enkel verkoop, maar ook onderzoek, analyse en communicatie zijn hierbij uitermate belangrijk.

Vaardigheden op het gebied van commercialiteit, zoals verkoop en communicatie, zijn de belangrijkste vaardigheden die je als eigenaar van een bedrijf kunt hebben. Ieder bedrijf heeft namelijk winst maken als doel.

Deze vaardigheden, samen met effectief communiceren, voeden de potentie dat je winst maakt met je bedrijf en maximaliseren je omzet. Zonde dus, om hier niets mee te doen! Maximaliseer je winst en word meteen commerciëler.

Wat is commercieel bewustzijn?

Commercieel bewustzijn is het in staat zijn van het analyseren van je bedrijf en de sector, en zo het commercieel succes van het bedrijf maximaliseren. Vanzelfsprekend is dit een belangrijke vaardigheid, waar echter nog niet genoeg aandacht aan wordt besteedt. Zowel tijdens de opleiding, als in het bedrijfsleven zelf.

In dit artikel een aantal handige tips over hoe je het commercieel bewustzijn binnen je organisatie kan verbeteren, en hoe je zelf aan deze vaardigheid kunt werken en zo van je bedrijf een commercieel succes kunt maken.

Communiceren kun je leren

Aan de grondslag van een succesvol bedrijf en commercialiteit ligt de vaardigheid van communiceren. Goed nieuws voor diegenen die geen commercieel talent zijn. Communiceren kun je namelijk leren.

Leren communiceren en effectief communiceren zijn allebei vaardigheden die aan te leren zijn. Volg bijvoorbeeld een training of laat je werknemers een training volgen. Leren communiceren ligt aan de grondslag van alle commerciële vaardigheden en is dus uitermate belangrijk voor een succesvolle onderneming.

Verdoe hier dus geen tijd aan en leer zo snel mogelijk effectief communiceren. Vergeet dus zeker niet de commerciële vaardigheden tips in dit artikel om je carrière een boost te geven!

Zoals met alle vaardigheden, is het belangrijk veel te oefenen. Schuw communicatie dus niet en communiceer zo veel mogelijk met werknemers en klanten. Communicatie is een smeermiddel van een relatie, dus ook van een zakelijke relatie.

Een goede communicatie zal ervoor zorgen dat de relatie met zakelijke partners en klanten verbetert, en zo ook de verkopen binnen de organisatie.

Goede interne communicatie zorgt voor een goed werkende organisatie, die gesmeerd loopt. Hierdoor treedt er minder verlies op in de vorm van tijd en geld, lopen processen beter, zijn werknemers tevreden over hun werkzaamheden en wordt uiteindelijk de winst binnen het bedrijf gemaximaliseerd. Investeren in communicatie en hier een grote waarde aan hechten levert je dus zeker wat op.

Communicatie binnen de organisatie

Communicatie

Samen met verkopen is klantgerichtheid een van de vaardigheden binnen het begrip commercie. Zet klantgerichtheid dus hoog in het vaandel. Zorg ervoor dat de klant zich gehoord voelt bij eventuele problemen of calamiteiten. Leer jezelf en je team een open en eerlijke communicatie aan met de klant.

Het doel van de communicatie binnen en buiten de organisatie is dus verkopen en klantgerichtheid. Deze factoren hebben allebei invloed op de uiteindelijke verkopen, en dus de uiteindelijke omzet en winst. Met een goede klantgerichtheid en goede verkopers in je team heb je dus goud in handen.

Maak binnen de organisatie gebruik van verschillende communicatietechnieken en verkooptechnieken richting de klanten die resultaat kunnen hebben op het uiteindelijke resultaat. Vergeet ook de communicatie onderling niet.

Een goede communicatie in het bedrijf leidt tot minder verlies van tijd en dus uiteindelijk een hogere omzet door efficiënt werken. Overweeg dus ook zeker een communicatietraining voor het team van werknemers, mocht communicatie iets zijn waar je aan wil werken.

Verkoopvaardigheden en commercieel succes

Uiteraard zijn verkoopvaardigheden ook uitermate belangrijk bij het behalen van commercieel succes. Een succesvolle acquisitie en verkoop is namelijk de grondslag van iedere organisatie. Denk hierbij aan acquisitie, presenteren, storytelling, gespreksvaardigheden, pitchen en interactie met de (potentiele) klant. Jezelf op deze vaardigheden richten kan dus een groot effect hebben op je commercieel succes.

Het verbeteren van sales binnen de organisatie kan onder meer gedaan worden door het verbeteren van de verkoopvaardigheden van de werknemers of jezelf.

Denk bijvoorbeeld aan een training op het gebied van sales, of het gericht aannemen van werknemers met aantoonbare verkoopvaardigheden. Net zoals communicatie, is sales een vaardigheid die aan te leren is. Maak hier dan ook handig gebruik van.

Tegenwoordig verlangt de klant meer dan het enkel verkopen van het product. Bied dus ook een goede customer service en customer experience aan, ook met ondersteuning na de aankoop om de relatie met de klant goed te houden.

Het streven is een langdurige klantrelatie tussen de klant en je bedrijf. Verkopen aan een bestaande klant is immers makkelijker dan verkopen aan nieuwe klanten (de koude acquisitie). Een klant die afhaakt door slechte service en verkopers die niet luisteren naar de klant, is niet goed voor het commercieel succes van je organisatie.

Verbeter acquisitie door hier meer tijd in te steken, en eventueel bij bestaande klanten aan te kloppen voor een nieuwe verkoop van je product of dienst. Zoek in je doelgroep naar bedrijven die nog geen afnemers zijn van jouw product of dienst en benader ze vrijblijvend en vriendelijk.

Ben dus niet bang voor koude acquisitie, maar benader dit op een vastberaden en vriendelijke manier. Het is niet de bedoeling dat je een gewetenloze verkoper wordt, maar probeer met de klant echt in gesprek te gaan over wat ze nodig hebben, en hoe jouw product of dienst daarbij kan helpen.

Zorg voor de sales ook dat je digitale strategie up to date is. Veel verkopen vinden plaats via het internet en de klant kan hier tegenwoordig makkelijk informatie opzoeken over het product of de dienst die je aanbiedt. Heb je zelf een webshop of website met informatie? Dat is helemaal top.

Verwijs de klant dan hier naartoe als ze meer vragen hebben. Zorg wel dat je zelf altijd beschikbaar blijft voor het beantwoorden van eventuele vragen en het begeleiden van de klant.

Verbeter verkoopvaardigheden door onder meer de sales funnel/het AIDA-model systematisch te gebruiken bij alle nieuwe verkopen. Train je team, of jezelf, in goede communicatietechnieken om zo die sales binnen te slepen.

verbeteren van verkoopvaardigheden

Probeer de stappen die de klant gaat nemen in het proces, te voorspellen, net zoals de manier van besluitvorming van de klant, en heb altijd antwoorden paraat op de meest gestelde vragen. Richt je pitch of verkooppraatje op diegene die ook de uiteindelijke beslissingen gaat maken binnen de organisatie van de klant en probeer op niveau met deze persoon te spreken, en zo samen tot een sale te komen, die jullie beiden voordeel geeft.

Verkoopvaardigheden zijn dus uitermate belangrijk bij het behalen van commercieel succes met je bedrijf. Hecht hier dan ook grote waarde aan! Een goed bedrijf valt of staat bij een goede verkoop en acquisitie, en het is vanzelfsprekend dat dit ook je winst kan vergroten. Meer klanten betekent immers meer verkoop, wat meer winst betekent. Ga dus zeker voor het uitbreiden van verkoopvaardigheden in de hele organisatie.

De top tien skills die belangrijk zijn

Binnen de arbeidsmarkt en het bedrijfsleven zijn er tien skills, of vaardigheden, die over het algemeen belangrijk worden gevonden om te beheersen. Deze zijn:

  • Verbale communicatie: je ideeën duidelijk kunnen uiten in gesproken communicatie.
  • Teamwork: het vermogen om samen te werken in groepsverband/een team.
  • Commercieel besef: begrijpen hoe een bedrijf in de markt staat en wat invloed heeft op die positie.
  • Analyseren en onderzoeken: systematisch informatie verzamelen en verwerken. Probleemoplossend vermogen.
  • Initiatief en motivatie: het hebben van een proactieve houding in het werk.
  • “Drive”: de motivatie om zaken te doen en deze zaken beter te kunnen laten gebeuren.
  • Geschreven communicatie: je ideeën duidelijk kunnen uiten in geschreven communicatie.
  • Plannen en organiseren: activiteiten inplannen en deze goed uitvoeren, binnen de planning.
  • Flexibiliteit: jezelf aanpassen aan veranderende situaties en omstandigheden.
  • Time management: je tijd goed beheersen en deadlines halen.

Het is vanzelfsprekend dat werken aan deze skills vanzelf commercieel succes met zich meebrengt. Veel van deze skills liggen namelijk aan de grondslag van vaardigheden zoals verkoop, het maken van winst en het behouden van overzicht in je onderneming.

Werk dus aan deze vaardigheden en krijg deze onder de knie. Uiteraard zijn er talloze belangrijke vaardigheden. Dit is echter een top tien van de belangrijkste vaardigheden binnen het bedrijfsleven.

Tien tips om je commerciële vaardigheden een boost te geven

Wil je van je bedrijf een commercieel succes maken? Volg dan deze tien tips om commercialiteit binnen je onderneming een boost te geven en binnen no time groot commercieel succes te behalen.

Commercieel succes draait immers niet enkel om verkopen, maar er is zeker ook rendement te behalen met een goede strategie en inzicht in je bedrijf en de markt waar je je bevindt.

    • Selecteer nieuw personeel op hun commercialiteit en neem mensen aan met kennis of ervaring binnen de sales of commerciële wereld. Dit geeft je organisatie meteen een boost, er komt immers veel commerciële kennis binnen. Doe dit door slimme vragen te stellen tijdens sollicitatiegesprekken, waardoor je de kandidaten selecteert die inzicht hebben in de markt en wat daar invloed op heeft.
    • Werk samen met andere partijen, zoals aandeelhouders en directie. Dit geeft je inzicht in alle aspecten van de onderneming en kan zo je vaardigheden een echte boost geven. Door dit inzicht kom je misschien achter zaken die anders of efficiënter kunnen, en zo je commercieel succes kunnen vergroten.
    • Train bestaand personeel actief op hun commercialiteit en communicatie, door middel van een commerciële training, en leer ze zo om deze vaardigheden toe te passen in hun dagelijkse werkzaamheden. Deze vaardigheden worden vaak onvoldoende behandeld in een opleiding. Dit goed behandelen tijdens een training kan dus een grote winst opleveren.
    • Kijk kritisch naar de specificaties en data van je product of dienst. Vaak zijn de meetbare resultaten meer dan wat de klant eigenlijk nodig heeft, of is er een verlies van kosten elders in het bedrijf. Kijk kritisch naar wat nodig is en waar in je proces eventueel waarde verloren gaat. Los dit op. Het gevolg is efficiënter werken een een maximalisering van je winst.
    • Omarm technologie. Zorg ervoor dat je technologie goed gebruikt. Al je informatie komt uit technologie, zorg dan ook dat je waardevolle beslissingen neemt op basis van deze informatie. Houd jezelf wel verantwoordelijk voor de kwaliteit van de data en de beslissingen die je neemt op basis van die data.
    • Verander de positie die je bedrijf inneemt tegenover (potentiele) klanten. Focus op de relatie met de klant in plaats van de harde cijfers en snelle winst. Dit zal op de lange termijn beter uitpakken en je meer geld opleveren, omdat het vaak een betere verkooptactiek is. Verkopen aan bestaande klanten is makkelijker dan aan nieuwe klanten.
    • Blijf up to date over alle ontwikkelingen binnen je vakgebied, zodat je kunt inspelen op deze ontwikkelingen en up to date kunt blijven. Ken de grote spelers binnen je vakgebied, weet wat er gebeurt en leer het jargon van je vakgebied.
    • Verbeter je basis verkoopvaardigheden. Pitchen, acquisitie, storytelling, presenteren en rapporteren zijn allemaal vaardigheden die altijd van pas kunnen komen binnen de verkoop. Blijf zelf ook communiceren met de klanten om je verkoopvaardigheden op peil te houden.
    • Werk aan je communicatieve vaardigheden, en de communicatie binnen het bedrijf. Een efficiënte communicatie leidt tot een grotere tevredenheid en minder verlies van tijd, waardoor winst zal verbeteren.
    • Investeer eventueel in een training in communicatie of verkoop, om verkoop- en communicatievaardigheden te verbeteren en zo binnen en buiten de organisatie een betere communicatie te hebben.

Een commerciële training kan wonderen doen

Binnen een training leer je verschillende commericiële skills om je organisatie een boost te geven. Training bestaat onder meer uit het integreren van commercialiteit binnen je bedrijfsstrategie en het doelgericht ontwikkelen van de juiste producten en diensten voor de huidige en toekomstige markt.

Ook leer je deze producten en diensten een goede prijs te geven en deze strategie te gebruiken om je producten en diensten in de markt te zetten.

Ook werknemers kunnen baat hebben bij een training. Naast speciale trainingen voor werknemers kun je in een training ook leren hoe je je werknemers aanstuurt om zo het meeste commericiële succes te behalen, en hoe je juist werkt om je bedrijf een commercieel succes te maken.

trainingen voor werknemers

Het commercieel bewustzijn, en de bijbehorende vaardigheden, is helaas nog een vaardigheid die in veel opleidingen niet of niet goed wordt aangeleerd bij studenten. Vooral bij mensen die een technische of andere beta-studie hebben gedaan zien we dit vaak.

Hierdoor hebben niet veel mensen op de arbeidsmarkt een goed commercieel bewustzijn. Het aanbieden van een training op dit gebied kan je werknemers tevreden stellen en natuurlijk ook goed zijn voor je organisatie.

Binnen een training wordt onder meer geleerd hoe:

  • Je een goed verkopend product of dienst kunt ontwerpen en deze kunt prijzen op een manier die je de meeste winst oplevert.
  • Hoe je businessstrategie eruit gaat zien om het grootste commericiële succes te behalen.
  • Welke branding je kunt gebruiken voor je bedrijf of product/dienst en hoe je je merk en reputatie dient op te bouwen om uiteindelijk een zo groot mogelijk rendement te behalen.
  • Hoe je aan je verkoopskills kunt werken en nieuwe verkooptechnieken kunt aanleren.
  • Hoe je je werknemers op een goede manier aan kunt sturen om van je bedrijf een commercieel succes te maken.

Dit is slechts een kleine greep uit wat een training jouw of je werknemers kan bieden om een zo groot mogelijk commerciële succes te behalen binnen het bedrijf. Zoals je ziet zijn er veel aspecten van belang voor het bereiken van commerciële succes binnen je eigen onderneming, die niet enkel alleen met verkooptalent te maken hebben.

Een werknemer die goed kan analyseren en onderzoeken is zeker ook een goede aanwinst voor een commercieel gericht team. Vele expertises maken namelijk samen commercieel succes. Om je werknemers te laten bloeien in wat ze het beste doen, is een training een goede tool.

Met deze commerciële vaardigheden tips maak je je onderneming binnen een korte tijd een commercieel succes. Wil je meer weten en leren? Volg dan mijn webinar over commerciële vaardigheden en leer nog meer over verkoop, commercie en commerciële training.

Je wilt immers geen tijd verdoen en meteen aan de slag met het implementeren van je nieuwe vaardigheden. Oefening baart immers kunst, zeker als het gaat om sales en communicatie. Ga dus zo snel mogelijk aan de slag binnen je organisatie en zie de resultaten meteen!

commerciele vaardigheden

Hulp nodig om  je website de verkopende kracht te maken binnen je bedrijf? Check dan mijn gratis online training! 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Zoals je ziet zijn er veel aspecten van belang voor het bereiken van commerciële succes binnen je eigen onderneming. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?  Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Ook interessant:
No related posts for this content
Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>