elevator pitch

Elevator Pitch: 9 Tips en tricks voor de beste pitch

De elevator pitch is een geweldige tool om potentiële klanten te overtuigen van jouw product of dienst, mits je goed weet hoe je een goede pitch geeft. Het geven van een goede elevator pitch kan namelijk best overweldigend zijn, als je niet goed weet wat je moet doen en hoe je de elevator pitch moet aanpakken.

Met deze tips en tricks komt het zeker goed en geef je binnen no time een goede, overtuigende pitch en verbeter je je verkoopproces, en uiteindelijk je verkoopcijfers. Pitchen is dus een geweldige skill om onder de knie te krijgen!

Wat is een pitch?

Een pitch is een kort verkooppraatje van maximaal 2 minuten, maar meestal rond de 30 tot 60 seconden, waarin je zo snel en goed mogelijk je product of dienst introduceert bij potentiële klanten. Of jezelf, in een sollicitatie, of je eigen bedrijf. Eigenlijk kun je alles pitchen. Zolang je maar iemand moet overtuigen of iets verkopen.

Het doel van een pitch is dat je potentiële klant denkt: Daar wil ik meer over weten! Je wil dus nieuwsgierigheid opwekken en zo het verkoopproces in gang zetten. De pitch is daar een ideale tool voor.

Het idee van de pitch komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten. Berekend is dat je tijdens een gemiddeld ritje in de lift, gemiddeld een minuut hebt om je verhaal te doen. Vandaar de naam “elevator” pitch. Maak dus van deze lift-tijd handig gebruik.

Maar ook bij bijvoorbeeld netwerkborrels en andere ontmoetingen, zelfs bij sollicitatiegesprekken, wordt de techniek van het pitchen tegenwoordig handig gebruikt. Het is dus een handige tool voor iedereen, maar vooral verkopers en ondernemers zullen baat hebben bij een goede pitch.

Binnen deze blog zullen we het echter vooral hebben over de sales pitch: de pitch gericht op verkoop. En dan vooral over de ‘elevator’: een korte pitch van maximaal een minuut, waarin je jezelf of je product/dienst zo goed mogelijk dient te verkopen aan een potentiële klant of andere geïnteresseerde, en de interesse dient op te wekken.

Tactieken voor de opbouw van je pitch

Voor het opbouwen van je pitch kun je gebruik maken van verschillende tactieken. Ben niet bang te experimenteren met de opbouw van je pitch. Zo ontdek je welke opbouw het meest geschikt is voor jou.

De meest gangbare opbouw is de structuur introductie – het bedrijf – de voordelen van je product of dienst – einde/call-to-action. Je zult zien dat deze opbouw misschien voor jou ook het makkelijkst is in te vullen. Maar je kunt ook een anekdote of storytelling gebruiken binnen je pitch, om je verhaal meer kracht bij te zetten.

Belangrijk is, dat je altijd laat weten, direct of indirect, wat jij kan doen voor de klant en wat de klant uiteindelijk heeft aan jouw product of dienst. Het is belangrijk de interesse van de klant te wekken (zie ook de sales funnel), zodat je verder kunt met het verkoopproces.

Dit kun je doen door het goed gebruiken van taal, maar ook door het geven van concrete voorbeelden, een verhaal of anekdote of goede feiten of concreet behaalde resultaten.

Enkele andere veelvoorkomende manieren van opbouw die je kunt gebruiken, voor je elevator pitch, zijn:

  • Introductie – de productvraag – bevestig de vraag – visualiseer de consequenties – call-to-action. Dit is goed om te gebruiken wanneer je product of dienst een bekend probleem oplost, dat je klanten misschien kunnen hebben.
  • De wow-how-now-methode: Wow: verbaas je prospect. How: leg uit wat je precies doet. Now: vertel een concreet verhaal over hoe anderen geholpen zijn met jouw product of dienst. Je potentiële klant verbazen kan zorgen voor een goed schokeffect wat de interesse van je potentiële klant kan opwekken.

Belangrijk om te onthouden is dat verkopen niet per se het eerste doel is van een goede pitch. Het doel is de  potentiële klant geïnteresseerd te krijgen voor jouw product of dienst, en zo het verkoopproces in te gaan met de klant.

Vermijd dus jargon en droge feiten. Deze wekken geen interesse op en zijn meer iets voor je verdere verkoopproces. Kies voor kleurig taalgebruik dat bij de klant interesse opwekt en zeker niet saai is.

Gebruik zo nodig metaforen en anekdotes om het verhaal interessant te houden. Ga niet meteen hard op de verkoop zitten. Dit kan te opdringerig werken.

Voorbeelden van een goede elevator pitch

Net zoals bij alles, zijn er goede en slechte pitches. Toen ik mijn eerste pitches deed, was ik erg nerveus en vond ik het moeilijk om binnen de tijd te blijven en mijn nerveusheid niet door te laten schemeren in mijn pitch. Oefening baart kunst, en als je je pitch goed voorbereidt zie je dat je hier minder last van zult hebben.

Onderstaande voorbeeld elevator pitch is een goede pitch:
Ik ben Pieter, eigenaar van IJs BV. Ik verkoop en handel in biologische ijsproducten, gemaakt met exotisch fruit. Mijn producten zorgen voor een welkome verfrissing tijdens een lange werkdag.

werknemers

Gun jij jouw werknemers ook een heerlijk koud ijsje tijdens hun werk?

In deze voorbeeld elevator pitch zie je dat de pitch kort, bondig en to-the-point is, en een vaste structuur volgt. Introductie, wat doe je, wat doet het product en een juiste, open afsluiting die uitnodigt tot verder gesprek.

Geen onnodige vulwoorden, geen moeilijk jargon en gewoon simpel taalgebruik, dat oproept tot nieuwsgierigheid. Er wordt gespeeld met taal: biologisch ijs gemaakt van vers exotisch fruit klinkt erg lekker en nodigt uit tot meer.

Als je een pitch als deze zelfverzekerd en goed weet te brengen, kan het al bijna niet meer stuk.

Het bekijken van een elevator pitch voorbeeld kan een goede manier zijn om jouw pitch bij te stellen en te verbeteren waar nodig. Bekijk dan ook eens voorbeelden van slechte pitches.

Zo zie je tenslotte hoe het niet moet. Dit kan een goede feedback vormen voor het ontwikkelen van je eigen pitches.

Pitchen en presenteren: je houding

Een van de belangrijkste dingen aan presenteren, en dus ook pitchen, is je houding. Zorg voor een open, geïnteresseerde houding tijdens het geven van je pitch. Ben je erg nerveus? Zorg dan voor voldoende oefening zodat de zenuwen weggaan en je zelfverzekerd bent over je pitch.

Zorg ervoor dat je zenuwen het doen van een goede pitch niet beïnvloeden. Doe een ontspanningsoefening of adem even rustig door voordat je je pitch gaat doen. Dat helpt. Zorg ervoor dat je zelfverzekerd bent over het onderwerp waar je over praat.

Vermijd dus zaken waar je weinig vanaf weet, of waar je niet zeker over bent. Probeer daarentegen niet te zelfverzekerd te zijn. Blijf menselijk en vermijd arrogantie en opschepperij.

Vermijd een arrogante houding en het noemen van namen van anderen. Dat kan erg opschepperig en niet oprecht overkomen. Dit wekt niet de sympathie van je potentiële klant op.

Zorg er ook voor dat je duidelijk en verstaanbaar spreekt. Dan kan iedereen je goed verstaan. Ook een professionele uitstraling doet het halve werk. Zorg voor een verzorgd uiterlijk en professionele, passende kleding.

Onthoud dat een goede houding het halve werk is, wanneer je aan sales doet. Houding kan de andere persoon namelijk beïnvloeden.

Een goede houding zorgt ervoor dat de andere partij op een positieve manier wordt beïnvloed, en zo eerder geneigd is tot een aankoop over te gaan. Zorg voor een energieke, betrouwbare uitstraling, zonder arrogant of betweterig over te komen.

Het doel van je elevator pitch

Zorg ervoor dat je het uiteindelijke doel van je elevator pitch altijd in je achterhoofd houdt. Het doel is namelijk dat je tot een verdere interactie komt met je prospect, om zo tot een verkoop door te gaan.

Dit kun je doen door een goed einde in te bouwen in je pitch, bijvoorbeeld door een call-to-action of een vraag in te bouwen, met als doel de  potentiële klant verder mee te trekken in een gesprek, waarin je je verdere verkooptechnieken los kunt laten op de  potentiële klant en een sale kunt maken.

Hierdoor is het dus ook verstandig je visitekaartje altijd beschikbaar te houden voor geïnteresseerden. Hierdoor hebben je potentiële klanten altijd je contactgegevens beschikbaar en houd je de lijnen altijd open.

Het goed voorbereiden van je pitch: een stappenplan

stappenplan

Een goede voorbereiding is het halve werk. Bereid je pitch goed voor om te voorkomen dat je zenuwachtig wordt en stil valt. Dat komt immers niet goed over.

Bereid jezelf dus goed voor voordat je je pitch gaat geven. Dat voorkomt zenuwen en zorgt ervoor dat je zelfverzekerd overkomt. Veel mensen vergeten de voorbereiding van een pitch en willen op het moment zelf improviseren.

Dit is in 99 procent van de gevallen een slecht idee, tenzij je van jezelf een enorm vlotte sales-babbel hebt. Een goede voorbereiding maakt je pitch altijd beter.

  • Schrijf je pitch goed uit. Denk aan de tijd die je hebt en wat je gaat zeggen. Streef naar ongeveer 75 woorden per minuut. Als je dit aanhoudt, zorg je ervoor dat je op een goed tempo spreekt.
  • Denk ook aan het AIDA-model en de opbouw die je kiest voor je pitch. Houd je goed vast aan deze opbouw. Bouw beeldspraak of een eventuele anekdote in in je pitch.
  • Oefen, oefen, oefen. Goed oefenen zorgt ervoor dat je minder nerveus bent en de pitch vloeiend zal verlopen.
  • Vraag feedback aan anderen en verwerk deze feedback in je pitch.
  • Spreek vloeiend, niet te snel en duidelijk. Zorg ook voor een goede houding. Experimenteer met hoe snel je spreekt, en neem jezelf eventueel op. Zo kun je precies zien hoe lang je pitch duurt en hoe verstaanbaar je spreekt.
  • Probeer je pitch niet 100 procent van buiten te leren, maar zorg wel dat de pitch in je achterhoofd blijft. Je wilt immers authentiek overkomen, en het mag niet lijken alsof je een standaard riedeltje opleest. Dat komt niet oprecht over.

De sales funnel

De sales funnel is een trechtervormige weergave van het proces dat een potentiële klant doorloopt, voordat hij of zij tot aankoop overgaat. De sales funnel bestaat over het algemeen uit vier delen: Attention (aandacht), Interest (interesse), Desire (verlangen) en Action (actie).

Het is belangrijk deze sales funnel in je achterhoofd te houden bij het geven van je pitch, en de periode die daarop volgt. Ook de pitch, en het daaropvolgende proces, doorloopt immers een sales funnel.

Wek je immers geen aandacht of interesse op bij je eventuele klant, dan is het maken van de uiteindelijke sale erg moeilijk of niet mogelijk.

Dit model kan op ieder koopproces en iedere methode van verkoop worden toegepast. Het proces is namelijk altijd hetzelfde. Maak hier dan ook handig gebruik van bij het samenstellen van je perfecte pitch.

Negen tips voor de perfecte elevator pitch

tips voor de perfecte pitch

De perfecte pitch samenstellen? Volg dan deze negen tips om ook jouw pitch tot een succes te maken en de veelvoorkomende valkuilen bij het samenstellen van een pitch te voorkomen. Zo maak je je pitch een groot succes!

    • Spreek niet te snel. Door te snel te spreken kunnen je prospects je niet goed verstaan en klink je als een verkoopmachine. Ook al heb je weinig tijd, probeer verstaanbaar te spreken en goed te articuleren. Dan kom je beter over.
    • Zorg ervoor dat de vraag “Wat heeft mijn klant aan mijn idee?” altijd wordt beantwoord. Dit is immers de bedoeling van een goede sales pitch. Als je je klant geen meerwaarde kunt bieden, wordt het erg moeilijk om je product of dienst goed aan de man te brengen.
    • Spreek niet in jargon. Houd er rekening mee dat je potentiële klant misschien niet veel verstand heeft van hetgeen dat je probeert te verkopen. Pas ook op met statistieken. Een elevator pitch is goed, wanneer je de klant kunt overtuigen met zo simpel mogelijke, positieve taal.
    • Zorg voor een goed einde van je pitch. Een goede call-to-action inbouwen in je speech kan voor wonderen zorgen. Laat het einde wel zo vrijblijvend mogelijk zijn. Je wilt niet agressief overkomen. Laat de uiteindelijke beslissing bij de klant liggen en dring deze niet op. Je kunt ook eindigen met een vraag, waardoor je de  potentiële klant uitlokt tot het aangaan van een gesprek over jouw product of dienst. Zorg ervoor dat je een visitekaartje hebt, wat je af kunt geven. Dan heeft de andere partij in ieder geval je contactgegevens.
    • Bouw je pitch op uit verschillende delen. Een verdeling die vaak gebruikt wordt is die van introductie – het bedrijf – de voordelen van je product of dienst – einde/call-to-action. Oefen je pitch en zijn structuur regelmatig. Afhankelijk van de soort pitch, zijn er verschillende methoden van opbouw mogelijk. Kies de voor jou meest geschikte methode. Als je moeite hebt met structuur, gebruik dan een elevator pitch voorbeeld.
    • Let op je taalgebruik. “Filler” taalgebruik, buzzwords en hyperbolen dien je te vermijden. Zorg voor concreet en duidelijk taalgebruik. Beeldspraak kan er echter ook voor zorgen dat je idee aantrekkelijker wordt. Maak dus goed gebruik van beeldspraak en metaforen binnen je pitch.
    • Houd bij de voorbereiding rekening met hoe lang je pitch gaat zijn. Een gemiddelde pitch is 56 seconden lang, maar soms worden ook pitches van 30 seconden of twee minuten gehouden. Zorg ervoor dat wat je wil zeggen, binnen dit tijdsbestek past. Bereid dit dus goed voor. Oefen de pitch ook eens, bijvoorbeeld met een collega. Zo kun je ook feedback krijgen en toepassen.
    • Zorg voor de goede houding. Een open, enthousiaste houding nodigt uit tot verder gesprek en interactie, iets wat je juist wil bereiken met je pitch.
    • Houd rekening met het AIDA-model (attention, interest, desire, action) bij de opbouw van je pitch.

Het is moeilijk de mist in te gaan met een pitch. Het geven van een pitch toont namelijk altijd moed en ondernemingszin. Wel kan de kwaliteit van een pitch bepalen of je een verkoop zult sluiten of niet. En daar gaan we immers allemaal voor.

Investeer dus wat tijd in het oefenen van pitchen en gebruik deze tips om jezelf en je pitches te verbeteren. Pitchen kun je altijd en overal doen en oefenen. Oefen bijvoorbeeld eens met een vriend of collega.

Wil je meer weten over het geven van een geweldige pitch en de meest voorkomende fouten voorkomen? Je hebt als ondernemer immers geen tijd te verdoen en je wilt snel aan de slag met je pitch en het verkopen van je product aan potentiële klanten.

Tijd is immers geld. Neem dan zo snel mogelijk deel aan mijn webinar voor nog meer goede tips en tricks voor het houden van een goede pitch, en nog meer verkooptechnieken. Voor je het weet, geef je zelf een geweldige pitch en verbeter je je verkoopcijfers!

Infografiek

perfecte pitch tips

Hulp nodig om hoger in Google te komen en je website als een krachtige pitch te gebruiken? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

 

Wat zijn jouw ervaringen met het creëren. van een pitch? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>