hoger in google

10 SEO strategieën om hoger in Google te komen

Wie wil dat nou niet? Hoger in Google komen te staan met als gevolg een golf aan extra bezoekers op je website krijgt. Wat zal dat voor je business betekenen, wanneer je x2, x3 of zelfs 10x zoveel verkeer zou hebben? Hoeveel meer klanten zou je krijgen? Dat en meer is mogelijk door te werken met een bewezen strategie en wat dat is ga ik met de volgende 10 tips met je delen!

Download de 43 SEO Tips om flink te scoren in Google

Ik weet nog goed toen ik constant Google Analytics aan het analyseren was om de posities vast te stellen. Want een kleine verschuiving naar boven betekent direct aanzienlijk meer verkeer. En dan heb ik het niet over 20 of 30 bezoekers extra per dag, dit kan oplopen in de honderden of zelfs duizenden bezoekers.

Zelfs maar iets hoger in Google komen kan een verschil van dag en nacht voor je gehele business betekenen. 

En gelukkig is het in Nederland nog nooit zo gemakkelijk geweest!

Sterker nog, door een aantal slimme regels te implementeren gaat je website straks als een trein en krijg je consistent steeds meer bezoekers op je website.

Toen ik ergens in 2006 mijn eerste site online had gezet wist ik niet dat ik direct een van de belangrijkste lessen over zoekmachine optimalisatie geleerd had. Ik had namelijk een cursus gekocht van een bekende Amerikaanse internet marketeer genaamd John Reese en hij gaf het advies dat je niche zoekterm onderzoek moest doen, een domein kopen, WordPress installeren, wat artikelen schrijven en binnen no time sta je bovenaan in Google.

Dit waren echt de cowboytijden als het gaat om snel hoger in Google te komen.

Sterker nog, zijn advies werkte enorm goed! Mijn eerste website deed het beter dan de 40 daaropvolgende websites:)

Binnen een paar maanden stond de site bovenaan in Google en zelfs hoger dan de directe concurrent. Het ging om een farmaceutisch product en ze waren de .net vergeten te claimen.

Niet zo handig van ze!

Maar ook niet zo handig van mij.

Het gevolg was dat ik een brief van een advocaat kreeg en mijn domein moest inleveren.. Als broekie schrik je daar natuurlijk van en toen realiseerde ik mij ook dat ik brandnames maar beter kan vergeten.

Mijn grote inzicht uit deze periode was dat ik voor het eerst de kracht van gratis elke dag een paar honderd bezoekers in de praktijk had meegemaakt.

Dus niet langer iets uit het boekje, maar keiharde feiten!

Ook verdiende ik 5-15 euro per dag via Adsense door de site helemaal vol te gooien met advertenties.

Niet bepaald een waardevolle website als ik nu terugkijk.

Je moest toch ergens beginnen en ik volgde het advies van de zogenaamde goeroes op.

Het werkte, maar niet voor de lange termijn!

Want 10 jaar geleden was het enerzijds een HEEL stuk makkelijker om bovenaan in Google en de andere zoekmachines te komen dan tegenwoordig. In 2006 hoefde ja maar een paar dingen goed te doen en je kreeg al traffic.

  • Wat zoekterm onderzoek doen;
  • Een zoekterm-achtige domeinnaam registeren
  • Je tags invullen (title, meta en wat markup dingen)
  • 5 artikelen online zetten van ongeveer 500 woorden per stuk.

Het was zo simpel dat de zoekresultaten niet langer hoogwaardig waren. Bijna op alle zoekopdrachten van Google kwam je op van die scammy achtige websites uit.

Het gevolg was dat de algehele ervaring van mensen met Google er onder te lijden had, want de meest waardevolle content stond destijds niet gegarandeerd bovenaan.

Waardoor je weer terug moest naar de resultaten en een andere website moest aanklikken. En om het allemaal nog erger te maken, je kon ook nog vrij adverteren met Adwords zonder dat er echt gekeken werd naar de kwaliteit van je landingspagina.

Sterker nog, ik ben zelfs in die periode lege pagina’s tegengekomen.. Puur om de zoekvolume te testen.

Dat kon natuurlijk niet uitblijven en als je een beetje Google in de gaten houdt weet je dat het bedrijf absoluut niet stil staat.

Google was en is enorm innovatief en de algoritmes werden steeds beter en zijn tegenwoordig ziekelijk goed. En in de toekomst gaan we richting A.I. praktijken zoals Skynet in Terminator 2.

Het gevolg was dat de lage kwaliteitssites begonnen te verdwijnen, Adwords werd opgeschoond en inmiddels zijn de zoekresultaten een heel stuk relevanter en hoogwaardiger.

Je kunt daarom ook stellen door de geschiedenis van Google erbij te pakken dat de meest waardevolle websites altijd bovenaan staan. Want deze websites geven antwoord op de vraag van de gebruiker waardoor hij of zij een positieve ervaring heeft met Google.

En dus Google blijft gebruiken en steeds meer diensten gaat gebruiken wat weer een positief effect heeft op de omzet van Google.

Dat betekent ook dat je alle korte termijn technieken nu direct kunt vergeten en je volledig moet gaan storten op kwaliteit.

Maar wat is kwaliteit precies? Is dat een dik artikel? En moet je ook nog SEO technieken toepassen?

Ja en nee!

Het beste advies dat ik je kan geven om hoger in Google te komen heb ik samengevat in 10 tips. Deze 10 stappen pas ik zelf steeds meer en meer toe en zie de bezoekersaantallen jaar in en jaar uit praktisch verdubbelen. Ik heb zelfs jaren meegemaakt dat de bezoekersaantallen zijn verdrievoudigd.

Door deze 10 tips te omarmen kun jij ook honderden of zelfs duizenden gratis bezoekers op je website krijgen. Maar pas je deze tips niet toe, dan zal je website stagneren of steeds verder zakken in de zoekmachines.

Laten we maar direct beginnen met een infographic! 

hoger in google komen

1) Start met een SEO Game Plan

De eerste stap is ook om een GAME PLAN te hebben, dus niet in het wilde weg gaan schrijven maar heel goed weten wie je doelgroep is en vervolgens de juiste informatie gaan aanbieden.

Vraag jezelf ook af waar jij goed in bent, wat is jouw expertise en wat wil je online gaan delen?

Waar kun jij toegevoegde waarde bieden? Waarom zou Google jouw website hoger zetten dan iemand anders?

Dat laatste vind ik zelf de meest belangrijke vraag. Als de concurrent waardevollere artikelen heeft, dan verdien je het helemaal niet om bovenaan te staan.

Met andere woorden, als jij de meest waardevolle content hebt zul jij hoe dan ook bovenaan komen te staan.

Jij hebt het meeste te bieden en het zou zonde zijn als je geen bezoekers krijgt.

Helaas is het wel de realiteit dat de meeste ondernemers een Ninja techniek zoeken waarmee je binnen een week op de eerste pagina van Google komt te staan.

Waarom zou je überhaupt willen? Dat betekent ook dat je binnen een week op pagina 10 kunt komen te staan.

Ik verdien liever de positie op de normale manier door het meest waardevol te zijn. Daarnaast bouw je ook zo een solide thuisbasis op en dat heeft een super positief effect op de continuïteit van je business.

Als je elke dag een X aantal gratis klanten krijgt door hoge posities in Google zonder ook maar een cent uit te geven aan adverteren, dat is toch ultiem? Een vorm van passief inkomen kun je het wel noemen en dat heb ik nu door de jaren heen ervaren.

Kortom, voordat je ook maar een artikel online zet moet je eerst een Game Plan hebben, weten waar je naar toe gaat omdat je anders het niet voor de lange termijn gaat redden.

Niet van dag tot dag leven of af en toe een artikel plaatsen. Dit moet net zo’n hoge prioriteit hebben voor je website als het betalen van BTW

Nu dat je helder hebt waar jij onderscheidend in bent en zelfs wereldklasse in bent en wel MOET delen met de wereld, dan is het nu tijd om het concreet te maken.

2) Maak het concreet met zoekterm onderzoek

Nu ga je topics en zoektermen erbij zoeken zodat er voldoende zoekvolume is en je niet voor de bloemetjes en bijtjes aan het schrijven bent. Dit is de basis van een goede SEO Game Plan omdat je geforceerd wordt om concreet te blijven en niet probeert de hele markt te pakken.

Die luxe krijg je pas nadat je website een autoriteit is geworden en wordt het steeds eenvoudiger om bovenaan in Google te komen.

Je gaat ook zoeken naar zoektermen waar de ROI (return of investment) zo hoog mogelijk is en ook nog goed aansluit bij je business / game plan. 

Gelukkig is in Nederland de competitie laag (in vergelijking met andere landen) en onlangs viel ik bijna van de stoel af toen ik de nieuwe keyword tool van Moz ging uittesten, bijna alle grote zoektermen zijn in Nederland betrekkelijk eenvoudig te claimen, in Amerika moet je daar jaren voor buffelen.

“In Nederland is het nog steeds vrij eenvoudig om op de eerste pagina van Google te komen, zelfs in de meest competitieve markt.”

Nu heb je als het goed is een lijstje met de meest belangrijke topics en zoektermen waar je de komende periode over gaat schrijven. De volgende stap is ook om je website slim in te delen met deze topics zodat je automatisch weet welke categorieën je moet gaan vullen. Het is de bedoeling dat je lijst met topics ruimschoots aan bod komen op je website d.m.v. waardevolle artikelen.

zoektermonderzoek

Zodoende maak je het voor de bezoeker en de zoekmachines duidelijk wat jouw website uniek maakt. 

Het is belangrijk om te realiseren dat je niet zoals Bol of Amazon op alle onderwerpen expert kunt zijn. De sleutel tot online succes is om een aantal categorieën compleet te domineren en dat de bezoeker en Google zoiets heeft: Dat is de expert!

Als je in de afvallen markt zou zitten zou je je content kunnen indelen in topics / categorieën zoals buikvet, gezonde recepten, gezonde gewoontes, dieetplannen en daar super waardevolle artikelen over schrijven.

Nu is afvallen een markt die vrij verzadigd is, maar zelfs daar zou je bovenaan komen te staan door je meer te richten op de long tail keywords versus de short tail keywords.

Met long tail doel ik op alle zoektermen die langer zijn dan een paar woorden. Deze zijn een heel stuk minder inzichtelijk en lijken in eerste instantie niet aantrekkelijk. Echter, 75% van het zoekverkeer is gebaseerd op deze long tail keywords.

En ze zijn een heel stuk minder competitief! Met dit in je achterhoofd kun je dan ook op korte termijn al flink scoren in de zoekmachines.

Maar de basis van alles is een goede website structuur gecombineerd met een goede content strategie.

En alhoewel dit allemaal heel eenvoudig klinkt zullen de meeste mensen dit niet doen. Dit komt door enerzijds geen tijd hebben of tijd willen vrijmaken om te investeren in een solide content strategie. Maar anderzijds ook niet weten wat de potentie is van een krachtige website.

Je komt niet bovenaan in Google met 5 artikelen zoals 10 jaar geleden het geval was. De concurrentie is toegenomen en je zult toch echt wel met epic shit moeten komen;)

Nog een mooie trend is het volgende, de meeste websites scoren hier ook een onvoldoende in…

3) Maak je website niet alleen mobile responsive, ga een stapje verder!

Tijdens een training van Tonny Loorbach kreeg ik het mooie inzicht dat je website niet alleen op mobiel moet werken, maar dat mobiel nu je primaire uitgangspunt moet zijn! Dat betekent dat je eerst kijkt hoe je website er op mobiel uitziet dan op de tablet en dan pas op desktop.

FOTO: MOBIEL -> TABLET -> Desktop

En dat je website voor elk platform specifiek geoptimaliseerd is. Zo heb je bijvoorbeeld op nu.nl een hele andere ervaring op mobiel dan desktop, het is bijna een soort app interface en werkt super goed.

Ook tweakers.net heeft het mobiel ook goed voor elkaar.

Of mijn persoonlijke favoriet: MOZ met een sales page achtig design, leest heel lekker!

De meeste websites schalen alleen en zijn totaal niet geoptimaliseerd voor een goede gebruikers ervaring waardoor bezoekers vrij snel afhaken. Daarbij zijn de call to actions ook niet aangepast voor mobiel gebruik waardoor je echt de boot mist.

4) Less is more – grote schoonmaak!

Als je een WordPress gebruiker bent dan ken je natuurlijk alle honderden nieuwe features en plugins waar je dagelijks aan wordt blootgesteld. Daarbij is het systeem dusdanig simpel dat je vrij snel al alles wilt opvullen met tools of content. Er mag geen witregel overblijven en alles moet volstaan. Hierdoor wordt je website net een kerstboom en dat is niet optimaal voor je conversie.

Als het gaat om less is more moet ik altijd denken aan Apple. Los van de apparaten is de website ook super clean, het is direct duidelijk wat je daar kunt doen en er zijn niet teveel features en poespas.

Om het concreet te maken: De kans is groot dat je sidebar vol staat met dingen, haal zoveel mogelijk weg en je conversie gaat omhoog! Geef de bezoeker niet teveel keuzes, het beste is maar 1 doel per pagina en zeker niet teveel.

Hieronder een paar aanvullende tips:

  • Zorg dat onder je logo duidelijk een benefit / headline staat
  • Gooi de sidebar weg of maximaal 3 dingen zoals een FB box, categorieën en een call to action.
  • Sluit altijd het artikel af met een vervolgstap, bijvoorbeeld het downloaden van een gratis rapport of om verder te lezen. Ik wou dat ik dit in het begin bij OG gedaan had, scheelt een berg werk op lange termijn en je artikelen worden vele malen krachtiger.

5) Schrijf waardevolle content en staar je niet blind op de hoeveelheid woorden

Een vraag die ik vaak krijg is “hoeveel woorden moet ik dan typen?’’. Er is geen vaste regel omdat het heel erg afhankelijk is per vakgebied / markt.

Echter, over het algemeen doen dikkere artikelen het een heel stuk beter dan korte 500 woorden artikelen. Dit heeft te maken dat je vaak niet tot de kern kunt komen in 500 woorden.

Daarnaast is het ook beter om de diepte te pakken en niet oppervlakkig te blijven of alleen maar om te schrijven voor Google.

Ik weet nog goed in het begin van mijn carrière dat je advies kreeg over artikel lengte en zelfs zoekterm dichtheid, oftewel hoe vaak moet een zoekterm aanwezig zijn in een artikel. Ik heb dit vrij snel losgelaten omdat ik daardoor niet voluit kon gaan in mijn content strategie. Nu check ik helemaal niet meer de zoekterm dichtheid en focus ik alleen maar op kwaliteit. 

Het mooie is wanneer je een artikel publiceert en je hebt echt de diepgang gevonden en het is mega waardevol, dan wordt het een evergreen stukje content waarbij mensen jarenlang comments achterlaten, shares geven en je website als geheel steeds krachtiger zal worden.

6) Technische SEO is nog steeds belangrijk

In een ideale wereld zou je praktisch geen technische SEO meer te hoeven doen en is Google helemaal in staat om jouw content goed te indexeren en op de juiste plek te plaatsen. Echter, het is nog steeds een super waardevolle strategie om het werk van Google eenvoudiger te maken en je aan een aantal technische richtlijnen te houden.

Gelukkig neemt WordPress en bijvoorbeeld de Yoast SEO plugin al veel werk uit handen en hoef je alleen maar een paar dingen goed te doen voor een epic blogpost.

Hieronder de belangrijkste technische SEO richtlijnen:

*Vul de juiste tags in zoals de titel tag, h2,h3,h4 tags in je content, meta beschrijving en alt tags voor je afbeeldingen.

*Zorg dat je markup op orde is, zoals de schema.org microdata formaat, OG voor facebook, twitter, google plus, AMP voor mobiel. Webmaster Tools geeft je inzage wat er moet gebeuren en dat kun je vervolgens uitbesteden aan een programmeur.

*Oppassen met de hoeveelheid 404’s en technische fouten omdat het je rankings nadeling kan beïnvloeden. Wederom ga naar Webmaster Tools en check of er fouten zijn en laat deze fixen! Zo had ik zelf een keer de fout met een nieuwe template dat alle pagina’s dezelfde meta description kreeg en dat heeft voor een paar maanden mijn traffic toch wel nadelig weten te beïnvloeden.

7) Ga niet te ver met optimaliseren! Keep it natural!

Een van de grootste fouten die je kunt maken is je hele website als een gek optimaliseren voor bepaalde zoektermen. Dat het geheel niet meer natuurlijk overkomt en dat zie je bijvoorbeeld in een hele berg links in de footer, 10.000 tags in de sidebar en teveel zoekterm links verspreid over de gehele pagina.

Maar ook de gebruiker teveel irriteren om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief, denk dan aan een dikke full screen popup + een sidebar slider + een sticky slider en ook nog een exit intent popup als je weggaat. Kortom, je wilt te graag een email adres en dat is niet natuurlijk. Hetzelfde geldt overigens ook voor advertenties, gooi je website niet helemaal vol met advertenties omdat de waarde drastisch zal verlagen en dat ga je merken in de zoekresultaten.

8) Focus altijd EERST op de bezoeker en dan de rest

Laten we eerlijk zijn, Google zal door de jaren steeds beter worden om de kwaliteit en relevantie van je website objectief te beoordelen. Waarbij eerst de hoeveelheid backlinks, interne links, domein autoriteit etc. een enorme waarde heeft (nog steeds overigens).

Echter, in de nabije toekomst zullen de zoekmachines steeds beter worden om de gebruikers ervaring te analyseren en daar de rankings op aan te passen.

Met andere woorden, de zoekmachines weten steeds beter of je website en content epic is! Epic content zal bovenaan staan. Gegevens zoals de hoeveelheid shares, tijd op website, interactie op website etc. spelen steeds een belangrijkere rol en dat geeft ook aan dat bezoekers geen poppetjes of getallen zijn, maar echte mensen!

Ik weet zelf nog goed dat ik bij OptimaleGezondheid elke dag keek naar de hoeveelheid bezoekers en bijna in de paniek raakte wanneer de hoeveelheid iets naar beneden ging, nu kijk ik steeds meer wat de ervaring is op mijn website en hoe kan ik de bezoeker informeren, inspireren en helpen!

Een positieve gebruikers ervaring is waar het om gaat!

Wees waardevol en zorg dat de gebruikers ervaring op orde is door een website te hebben dat fijn navigeerbaar is, snel is met het laden en ook nog de beste content heeft…  Dan heb je geen concurrenten meer en sta je helemaal bovenaan in Google.

9) Focus niet op link building – keep it natural

Backlinks verkijgen is jarenlang een super strategie geweest binnen de internet marketing wereld, puur omdat je met een berg backlinks enorm snel kunt stijgen in de zoekmachines. Echter, deze links zijn niet op een integere manier verkregen en zeggen helemaal niks, nul nada over de kwaliteit van je website.

Het gevolg is ook dat de website met een onnatuurlijk backlink profiel + lage kwaliteit content een slap hebben gekregen en niet meer te vinden zijn in de zoekmachines.

Dit is een goede zaak geweest omdat je backlinks moet verdienen en je ze niet simpelweg kan kopen.

Epic content wordt gedeeld en zodoende krijg je backlinks. In plaats van uren per week spenderen aan backlinks kopen, link ruiltjes etc. Waarom maak je niet een stukje epic content en deel je dat?

backlinks

10) Pas content marketing toe: content + marketing is de sleutel tot succes

Het is echt jammer wanneer je een epic stukje content maakt, helemaal in orde, diepgang, afbeeldingen, video’s etc. Het hele pakket! Om vervolgens te krenterig te zijn om 50, 100 of zelfs 500 euro uit te geven op Facebook om je content te boosten en in 1x een jump start te geven dat echt maanden kan schelen om bovenaan in Google te komen.

Het mooie is wanneer je epic content lanceert dat deze ook veel meer gedeeld zal worden en indien je ook nog een goede call to action toevoegt, je de kosten van adverteren dik en dubbel terug gaat verdienen.

Sinds social media is het nog nooit zo eenvoudig geweest om je content waar je hard voor hebt gewerkt in 1x aan een groot bereik te laten zien. Dit geeft je ook waardevolle inzichten of het daadwerkelijk waardevol is!

Oh ja, social signalen is ook nog een ranking factor en dat zal steeds belangrijker worden, 2 vliegen in 1 klap!

Word de meest waardevolle speler in jouw markt

Wat mij opvalt is dat de topresultaten van de zoekmachines steeds meer gedomineerd worden door de grote autoriteit websites, de websites met goede content, die regelmatig nieuwe content publiceren, een grote user base hebben, veel likes, comments en door de jaren heen ook steeds waardevoller worden.

Deze trend zie je nog duidelijker in de Amerikaanse zoekresultaten waar de grote jongens alleen nog maar op de eerste pagina staan. Dat betekent dat je stappen moet gaan zetten om zelf ook een online autoriteit te worden in jouw vakgebied.

Gelukkig is dit gemakkelijker dan je denkt, door regelmatig waardevolle content te plaatsen, deze te delen en een community op te bouwen kun je binnen een vrij korte periode bovenaan staan in Google, helemaal wanneer je gaat richten op niche marketing.

Tot slot…

Nu zijn er nog veel meer tips en adviezen om hoger te komen in Google. Sterker nog, hier kan ik een heel boekwerk aan wijden over dit onderwerp alleen. Echter, ik ben enorm voorstander van de 80/20 regel en de essentie is en blijft waardevolle content.

Natuurlijk komen er nog meer veranderen zoals de mobiele revolutie, social media etc. Maar een goed stukje content blijft jarenlang waardevol en misschien wel zelfs voor de rest van je leven.

Hoe zou het zijn wanneer je een epic artikel schrijft en dat deze over 5, 10 of zelfs 25 jaar nog steeds relevant is en dagelijks gelezen zou worden? Moet je de waarde eens voorstellen? Wat dat voor je business kan betekenen, je bouwt een online legacy op!

Wat zijn jouw gedachten hierover? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten.

Ontdek hoe je meer bezoekers en conversies met je website kunt krijgen.

Wil je minder uitgeven aan online adverteren en bovenaan in Google komen?

Download dan de Ultieme SEO Cheatsheet en krijg het volgende:

  • Meer dan 30+ strategieën die je snel kunt toepassen om met je website meer bezoekers en conversies te krijgen.
  • Hoe je het beste ‘’zoektermonderzoek’’ kunt doen waarmee je het echte laaghangend fruit kunt vinden in Google.
  • 6 verschillende tools en plugins die ik zelf dagelijks gebruik om elke markt online te kunnen claimen.
  • Krijg een kijkje achter de schermen hoe ik zelf mijn content planning beheer.
  • Ontdek hoe je een verdubbeling van bezoekers kunt realiseren in een paar maanden tijd en voorkom dat je gaat dalen in Google met de nieuwe updates die er aankomen.

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>