Google page rank

Wat is een Google Pagerank?

Een hoge positie in Google gaat gepaard met een hoge Google Pagerank. Maar hoe kun je dat krijgen en is het nog steeds belangrijk?

Het begin is om een website te hebben die zoekmachine vriendelijk is, internet marketing technisch heet dat SEO-friendly.

Het hebben van een goed ontwikkelde website met veel hoogwaardige pagina’s is essentieel. Google heeft een aantal richtlijnen opgesteld waaraan websites moeten voldoen.

Laten we eerst kijken naar de essentie van Google:

‘’Create a useful, information rich site. Write pages that clearly and accurately describe your content’’.

Dit is een van de belangrijkste pilaren volgens Google. Het is de bedoeling om pagina’s te creëren met hoogwaardige inhoud.

Daarnaast is het van enorm groot belang om 100% unieke informatie op de website te hebben staan. Veel websites voldoen niet aan het laatste punt, waardevolle content is waar het om draait.

Dat is ook direct hoe je een hogere Pagerank krijgt.

Laten we dan een stukje verder gaan:

‘’Think about the words users would type in a search engine to find your pages. Make sure that your site actually includes those words within it’’.

Om gevonden te worden heeft Google het over relevante informatie op je website. Deze relevante wordt bepaald aan de hand van je content en zoektermen.

Deze zoektermen moeten in voldoende mate aanwezig zijn op de website, zodat Google het belang ervan kan zien. Zorg dat je daarom specifieke zoektermen op je website hebt staan.

Daarnaast is het de regel om als het kan een domeinnaam te registreren gepaard met een zoekterm om eerder hoger in Google te komen.

Uit de zoekresultaten van Google op de eerste pagina blijkt dat vrijwel de hoogste gerankte websites een autoriteit zijn of een zoekterm in het domeinnaam hebben verwerkt.

Nog een pilaar om een hogere Pagerank te krijgen is de hoeveelheid eerlijke en relevante backlinks naar je website.

Google zegt zelf:

‘’Have other relevant sites link to yours’’.

Voor een hoge ranking geeft Google aan dat relevante websites moeten linken naar de betreffende website. Hierbij gaat het erom naar andere websites te linken en deze linken weer terug..

Daarnaast zijn voor een hogere ranking meer backlinks nodig en die moeten natuurlijk gekregen worden. Het hebben van veel relevante backlinks is zeker nog steeds een belangrijk element van zoekmachine optimalisatie.

De richtlijnen van Google laten zien (Google Webmasters Guidelines) waaraan een website moet voldoen voor optimale indexatie.

Voor een hoge ranking moeten websites zo klantvriendelijk mogelijk zijn waar veel energie en tijd in is gestoken. Voor de meeste websites zijn de volgende punten van belang:

  • Meer waardevolle content op de website
  • Zoektermen aanpassen aan de markt (meer in keyword onderzoek);
  • Zoektermen verwerken in hoogwaardige inhoud;
  • Broncode versimplificeren met oog op de Google spin;
  • Eventueel een betere domeinnaam registeren;
  • Investeren in een goede user experience is de sleutel tot succes

Keywords analyse

Bij zoekmachine optimalisatie is het vinden van een niche en in kaart brengen van de markt cruciaal.

Dit betekent zoektermen vinden die passen bij je website en gericht zijn op een niche. Dit betekent in de praktijk vaak hogere conversies omdat je relevanter bent met je website.

keywords

Voor een hoge conversie is veel verkeer niet direct noodzakelijk, het gaat juist om geconcentreerd verkeer met sterke behoeften om een probleem op te lossen. Dit verkeer moet aangetrokken worden door de website via content marketing.

De eerste stap voor jou is dan ook om in detail in kaart brengen wat de eigenschappen van potentiële bezoekers zijn om zodoende de website daarop aan te passen.

Hierbij gaat het erom de juiste zoektermen op de website te plaatsen. De vraag die gesteld moet worden is ‘’wat zoekt de doelgroep en welke zoektermen worden gehanteerd?”

Vervolgens is het de bedoeling om een lijst te maken met mogelijke zoektermen en deze testen. Een methodiek om meerdere zoektermen te vinden kan door gebruik te maken van synoniemen.

Dit kan eenvoudig gedaan worden met de Google zoekmachine door de ~ voor bepaalde zoekopdrachten te zetten. Of door middel van Google Adwords Keyword Planner worden automatisch synoniemen aangegeven.

Tevens zijn zinnen beter dan één woord bij het formuleren van zoektermen voor je website omdat daar het gros van de traffic zit.

Een ander element bij zoektermen is de locatie van de zoektermen op de website. De meest belangrijke locatie is bovenaan de pagina bij de titel. Zoekmachines beginnen met de website indexeren van bovenaan (zoals mensen pagina’s lezen).

De correcte zoektermen moeten bovenaan in de titel pagina staan. Zoektermen plaatsen in de titel pagina, subtitels en in paragrafen zorgen voor een betere indexatie en uiteindelijk voor een betere ranking.

Advertenties en banners moeten zoveel mogelijk vermeden worden bovenaan de pagina omdat tekst voor zoekmachines een hogere prioriteit heeft. Bij een website moet de nadruk primair liggen op de inhoud en niet zozeer op de afbeeldingen en grafische toepassingen.

Dit betekent natuurlijk niet dat je niet je content niet mag verrijken met afbeeldingen, dat hoort zeker thuis in een multimediale content strategie!

De juiste zoektermen vinden kan gedaan worden door zoekresultaten van een bepaalde markt over een langere periode te analyseren.

Gelukkig kan dit gehele proces online uitgevoerd worden door Google Adwords Keyword Planner of bijvoorbeeld Semrush.

Google Adwords

Laten we eens kijken naar de  Google Adwords Keyword Planner:

In de zoekterm analyse worden ingevoerde zoektermen geanalyseerd door het aantal zoekopdrachten van Google te vergelijken met de ingevoerde zoektermen over een bepaalde periode.

De linkerkolom geeft de zoektermen weer. De tweede kolom van links geeft de concurrentie van adverteerders op de markt meer, helemaal geen concurrentie is wit en helemaal groen betekent veel concurrentie.

Bij veel concurrentie wordt er meer geld betaald door adverteerders, dit betekent dat het een actieve markt is en er geld verdient kan worden. De derde kolom ‘’niet genoeg gegevens’’ laat het geschatte zoekvolume van november zien.

De laatste kolom helemaal rechts is het geschatte volume opgeteld in twaalf maanden uit de Google database. Voor Assen zijn er genoeg resultaten maar deze zijn niet specifiek gericht op een niche.

Laten we eens kijken naar zoektermen op het gebied van SEO:

  • SEO
  • SEO tips
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Zoekmachine optimalisatie tips
  • SEO bedrijven
  • Hoger in Google

Bovenstaande zoektermen zijn geselecteerd door gebruik te maken van de Google Adwords Keyword Planner en de optie synoniemen. Bij goede zoektermen is het geschatte gemiddeld zoekvolume niet te groot en de concurrentie van de adverteerders hoog.

Alternatieve zoektermen

Na het selecteren van goede zoektermen is de beste vervolgstap een kwalitatief hoogwaardige landing pagina of blogpost te schrijven waarbij de juiste zoektermen aanwezig zijn.

Je homepage aanvullen met waardevolle content is een mooie eerste stap.

Voor veel websites is het van belang om de aandacht van de bezoekers te krijgen en motiveren tot koop over te gaan.

De regel op het gebied van zoekmachine optimalisatie is volgens (Morin, 2005) om een startpagina (homepage) te hebben met tussen de 300 en 400 woorden waarin de belangrijkste zoektermen en onderwerpen vermeld zijn.

Mijn eigen voorkeur gaat uit om te werken met een blog zodat de blogposts zelf gaan zorgen voor hogere Google rankings.

Teveel zoektermen kan nadelige gevolgen hebben voor de ranking. Hierbij kan het noodzakelijk zijn om de gehele website opnieuw te schrijven omdat simpelweg toevoegen van zoektermen niet goed is voor de consistentie van de site.

Op een goed ontworpen website zijn de belangrijkste zoektermen is een mooi lopend verhaal geschreven.

Bij het analyseren van websites van veel ondernemers op SEO gebied valt mij altijd direct op dat de oorspronkelijke zoektermen niet aanwezig zijn over de gehele website of dat men te breed is.

Om te winnen in Google is het belangrijk om de focus te leggen op een kleine geconcentreerde niche markt. Hierbij is het selecteren van de juiste zoektermen en regelmatig testen van de zoektermen essentieel.

Tot slot..

Met relatief kleine aanpassingen is het voor veel websites goed mogelijk om een grote sprong te maken in de Google ranking. Hierbij is het onderzoek doen naar de beste zoektermen een belangrijke factor.

Door de juiste zoektermen te gebruiken waarmee vaak gezocht wordt door bezoekers en deze implementeren in de website zal de markt beter benaderd worden.

Om dit proces te ondersteunen is het aan te raden om gebruik te maken van een aantal programma’s ontwikkeld door Google zoals Analytics en Webmaster Tools.

Google Analytics is een gratis dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en weer te geven.

Hierbij is het doel om de beheerder van de website duidelijkheid te verschaffen omtrent  relevante informatie zoals conversie, tijd op de website, bezoekersstromen en paginaweergaves. Google Analytics is verbonden met Google Adwords waardoor bepaalde zoektermen campagnes in beeld gebracht kunnen worden.

Verder ook investeren in een solide content strategie omdat je daar echt extreme resultaten mee kunt behalen!

Succes!

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van website conversie? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Heb jij een goede ranking in Google? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>