adwords

Wat is Google Adwords?

Met Google Adwords heb je de kans om op het gigantische zoeknetwerk van Google te kunnen adverteren met jouw website of webshop.

Voor veel ondernemers is dit (nog steeds) echt een gouden kans! Pas je Adwords op de juiste manier toe, dan kan het een gigantische omzetverhoger voor je business zijn. Heb je geen strategie? Dan kunnen de kosten enorm oplopen en zal het lastig worden om je campagnes winstgevend te krijgen.

Maar hoe werkt het precies?

Google AdWords is een PPC (Pay Per Click) systeem, wat betekent dat je voor iedere bezoeker betaald die op jouw advertentie ‘klikt’. Het is een geniaal systeem omdat mensen iets intypen in Google en jij op basis van relevante zoektermen je advertentie kunt laten zien.

Een droom voor elke (online) ondernemer!

Met deze “Google Ad” kun je zelf een stukje tekst schrijven en toevoegen aan de online advertentiedatabase van Google. Deze vorm van adverteren is mega interessant en indien je het goed toepast kan dat echt een game changer zijn.

Google Adwords Uitleg

Stel je eens voor dat je de eigenaar bent van een online winkel die statafels verkoopt (of misschien ben je een affiliate die deze website wil promoten in ruil voor commissie). Dan is het erg belangrijk om voldoende bezoekers op je site te krijgen, maar ook dat een deel van de bezoekers een klant bij jou worden.

Hier kan Google AdWords een gigantisch verschil maken.

Google AdWords is de naam van het systeem dat jou in staat stelt om advertenties op het zoeknetwerk van Google te plaatsen.

Het kopje ‘advertenties’ vertelt de gebruikers dat dit betaalde advertenties zijn.

Zoals je ziet aan de hand van de zoekterm “statafels” dat er meerdere advertenties op Google staan. Dit zijn advertenties die gerelateerd zijn aan specifiek deze zoekopdracht.

Stel je de mogelijkheden eens voor!

Al die honderden duizenden zoekopdrachten per dag! En jouw advertentie kan daar tussen staan!

Belangrijk: De advertenties verschijnen als er een zoekterm wordt gebruikt welke overeenkomst met een zogenaamd sleutelwoord of “keyword” waarvan de adverteerder denkt dat het relevant zal zijn voor de website of het product dat hij/zij promoot.

Dit betekent dat jij een advertentie kan schrijven gerelateerd aan jouw product of dienst. Belangrijk hierbij is om copywriting toe te passen zodat mensen ook daadwerkelijk klikken op je advertentie.

En dat is nog niet alles. Google heeft nog een manier om jou advertenties te laten zien aan de vele miljoenen internetgebruikers. Naast het plaatsen van advertenties bij de zoekresultaten, kun je ook je advertenties plaatsen op het “Google Content Network”.

Het Google Content Network werkt als volgt:

Stel je voor dat je de eigenaar bent van een website over statafels. Jij kunt dan een stukje van jouw website toewijzen aan Google. Google plaatst in dit stukje automatisch advertenties die andere mensen aan Google AdWords hebben toegevoegd.

Google analyseert jouw website om alleen advertenties te plaatsen die relevant zijn.

In het geval dat jij een site hebt over statafels, dan zouden er advertenties kunnen verschijnen over allerlei statafels. Als jouw bezoekers deze advertenties interessant vinden en er dus op klikken, dan verdien jij als website eigenaar geld.

Dit maakt het erg aantrekkelijk voor webmasters om Google Ads op hun sites te plaatsen

Dit is bewust gedaan. De adverteerders hebben een lijst “keywords” (trefwoorden) aan Google beschikbaar gesteld waarvan zij willen dat sites er aan gerelateerd zijn voordat hun advertenties er op worden weergegeven.

Enkele voorbeelden van keywords welke zij in dit geval aan Google gegeven kunnen hebben, zijn:

Zoals je kunt zien, zijn deze keywords gerelateerd aan het de websites die worden gepromoot via de advertenties. Dit maakt het aanneembaar dat bezoekers van deze website, ook geïnteresseerd zullen zijn in de advertenties die er op worden weergegeven.

Om het duidelijker te maken hier een typisch scenario:

  • De website eigenaar maakt ruimte voor advertenties van content network van Google.
  • Iemand klikt op de advertentie en dit brengt hem of haar naar de website van de adverteerder.
  • Deze website of webshop maakt nu een verkoop.
  • De adverteerder betaald Google voor de klik op de advertentie (want hier kwam zijn klant vandaan) en verdient geld aan de verkoop.

De keywords die jij kiest zijn belangrijk, deze bepalen namelijk voor een groot deel hoeveel jij betaalt wanneer er iemand op jouw advertentie klikt en hoeveel winst jij uiteindelijk zal maken.

You see Google does not make you pay a fixed amount of money every month to show your ad. No way, it’s much more sophisticated than that…

Het zit namelijk zo: Google laat jou niet een vast bedrag per maand betalen om je advertentie te laten zien….. Nee Nee, het is vele malen beter uitgedacht. Let op!

Met AdWords betaal je alleen maar voor resultaat! Dat betekent dat wanneer er niemand op jouw advertenties klikt, jij dus ook niets betaald!

Dit is een van de grootste voordelen van dit programma. Het geeft je totale controle over hoeveel je uitgeeft. Je kunt letterlijk zoveel en zo weinig hebben als je wil, en toch resultaat behalen!

We zullen later in deze gids dieper ingaan op de kosten van AdWords, maar om vast een idee te geven gaan we even snel door de basis heen:

We nemen nogmaals het voorbeeld van de online winkel voor statafels.

Google adwords

Je hebt een advertentie geschreven waarvan jij denkt dat deze mensen zal overhalen om een statafel te kopen via jouw website en je hebt deze advertentie toegevoegd aan Google AdWords. Voordat Google nu jouw advertentie zal laten zien moet jij tegoed aanschaffen.

Laten we zeggen dat jij €75,- aan tegoed koopt voor jouw eerste Adwords campagne.

We weten nu dat de zoektermen die jij kiest om je advertentie bij te tonen, voor een groot deel de kosten uitmaken. Laten we zeggen dat het hoofd keyword wat jij denkt dat het beste gerelateerd aan de producten die jij verkoopt, het woord “statafels” bevatten.

Dat betekent dat wanneer jouw advertentie is geactiveerd, deze zal moeten concurreren met alle andere advertenties die ook voor “statafels” willen verschijnen.

Zoals ik al eerder noemde is Google AdWords een Pay Per Click systeem, dus de kosten worden bepaald door het aantal kliks op je advertentie en de kosten van elke gemiddelde klik.

Om jouw advertentie zo vaak mogelijk te laten zien moet jij nu bieden op keywords waarvoor jij je advertentie wil laten zien. In dit geval “statafels”.

Laten we zeggen dat het hoogste bod van andere adverteerder voor “statafels” op €0,45 ligt.

Om jouw advertentie te laten tonen alle zoekresultaten en in de webpagina’s welke aan dit keyword gerelateerd zijn, zul je normaal gesproken hoger moeten bieden dan dit hoogste bod van €0,45.

Er zijn wat uitzonderingen op deze regelen, dit heeft te maken met de kwaliteit van jouw advertentie. Daar komen we later op terug.

In dit geval bieden wij nu €0,50 voor het keyword “statafels”. Dit betekent twee dingen:

  1. Je hebt meer geboden dan het hoogste bod, dus jouw advertentie zal hoogst waarschijnlijk vaak worden weergeven voor dit keyword.
  2. Je kant uiteindelijk tot €0,50 moeten gaan betalen voor iedere klik op jouw advertentie.

Opmerking: Het bieden van €0,50 betekend niet automatisch dat je dit ook moet betalen voor iedere klik. Dit wil slechts zeggen dat jij bereid bent om tot €0,50 te betalen, maar niet meer.

Of je het uiteindelijk ook daadwerkelijk moet betalen heeft te maken met de kwaliteit van je advertentie. Deze wordt door Google gemeten, dit noemt men de “Quality score” van je advertentie.

Een ander leuk extraatje van Google AdWords, is dat het biedsysteem geautomatiseerd is.

Het enige wat jij hoeft te doen en het instellen van een limiet wat jij per dag wil uitgeven en het AdWords programma zal automatisch voor jou bieden op een dusdanige manier dat jij de beste resultaten krijgt.

Ok! Nu heb je de basis te pakken. Je weet wat Google Ads zijn en hoe het AdWords programma werkt.

Tijd om echt aan de slag te gaan en van Adwords een groot succes te maken!

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van website conversie? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Maak jij al gebruik van Google Adwords? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>