Sales page

Wat is een effectieve Sales Page?

In dit artikel zal ik je exact uitleggen hoe je een eenvoudige sales page kunt schrijven. De focus zal liggen op de inhoud en oproep tot actie. Als je deze twee componenten goed krijgt in je verkooppagina zul je ook gewenste resultaten krijgen (conversie).

Doel: verkopen van je producten

  • Dit zijn wellicht de meest belangrijke pagina’s op je website!
  • Geen externe links aanwezig
  • Goed geschreven verkoopbrief (psychologie is waar het om draait)
  • Niet te druk, weinig grafische elementen, maximaal twee kleuren en 1 letterstijl
  • Voor het schrijven van een succesvolle verkooppagina zoals ‘’the One-Legged Golfer’’ zijn er bepaalde elementen die aanwezig moeten zijn. Het heeft mij aardig wat tijd en energie gekost om een effectieve sales page te schrijven.S

Deze formule heb ik geleerd tijdens de ‘’conversion summit van Eben Pagan’’. Als je deze stappen exact opvolgt zul je (affiliate) producten verkopen.

Vandaag de dag gebruik ik deze formule voor al mijn sales pages en alle verkooppagina’s die online staan leveren dagelijkse verkopen op.

Hieronder de kern elementen van een effectieve sales page:

  • Titel
  • Subtitel
  • Vragen aan de lezer (begrijpbaar en triggeren emoties)
  • Verhaal met een hoofdpersoon (jij)
  • Er is een oplossing (je geeft ze hoop)
  • Tips (bepaalde technieken)
  • Getuigenissen (middensegment of onderaan)
  • Wat is het product? Wat zit erin?
  • Bullet points met voordelen (belangrijkste van de brief)
  • Waarom is dit anders? (je bent anders dan de concurrent)
  • Samenvattend (gehele pakket)
  • Prijs (noem wat ze allemaal krijgen, plus koopknop)
  • Garantie (over de top)
  • Afsluiter (geeft ze een keuze)
  • Handtekening (geloofwaardigheid)
  • PS (herinneren van de voordelen en garantie en koop knop)

Focus altijd veel op een probleem/frustratie die je potentiële klant heeft. Deze zijn gevuld met emoties en zijn de ‘’selling points’’ van je verkooppagina.

Het is in de psychologie bekend dat emoties ervoor zorgen dat mensen kopen, niet het logisch redeneren, maar juist emoties.

Probeer de top 3 belangrijke problemen of frustraties die iemand kan hebben te vinden en herhaal deze in je verkooppagina met een oplossing.

Bijvoorbeeld dating, de frustraties van iemand die geen date kan krijgen: zelfvertrouwen, schaamte, nervositeit. Hieronder worden alle punten van een verkoopbrief uitgelegd zodat jij ook dagelijkse conversies zult krijgen.

Titel

De belangrijkste baten en voordelen van het product in een korte zin.

‘’Een brief aan iedereen die meer succes wil hebben met vrouwen:’’

‘’Hoe iemand die nooit een date kon krijgen zich heeft weten te ontplooien tot een vrouwen magneet binnen 14 dagen.’’

“Hoe iemand met overgewicht al zijn extra pondjes kwijt is geraakt zonder intensief te sporten .’’

Subtitel

De bedoeling van een subtitel is om de lezers aan te sporen de gehele verkooppagina te lezen op een natuurlijke manier. Vaak noem je hier een extra voordeel van het product, of noem je de oplossing waar je bezoeker naar op zoek is.

Voorbeelden uit de afvallen en dating markt:

‘’Als jij ook wilt afvallen zonder naar de sportschool te gaan, dan is dit de meest belangrijke brief die je ooit hebt gelezen.’’

‘’Wil jij meer dates dan je aankunt, dan is dit de meeste waardevolle brief die je ooit hebt gelezen.’’

Vragen

Deze hebben als doel om te laten zien dat jij snapt waar ze mee zitten. Het maakt de verkoopbrief ook een stuk persoonlijker. Hier noem je ook de frustraties die je bezoeker kan hebben.

‘’Wordt jij ook altijd zo nerveus wanneer je een mooie vrouw wilt aanspreken?”

Het moeten wel oprechte vragen zijn, maar geladen met emoties. Je kunt vragen verzinnen voor elke niche, de vragen moeten wel gerelateerd zijn aan je doelgroep, en vragen waarvan je zeker weet dat ze daar ook mee zitten.

Verhaal

Nu je op dezelfde golflengte zit, ga je een verhaal vertellen met jou als hoofdpersoon. Elke goede verkooppagina heeft een ‘’ster’’ een hoofdpersoon.

Dit is een normaal iemand die met dezelfde problemen of frustraties zit als de bezoeker. En deze hoofdpersoon heeft alles meegemaakt en na lang proberen een oplossing gevonden.

Hierdoor creëer je een band met je bezoeker en krijgen de zinnen een diepere betekenis. Je maakt ook duidelijk dat jij de oplossing hebt en dat deze WERKT! Er zijn al genoeg mensen jou voorgegaan.

Tips

Nu moet je laten zien dat je concreet bent en ook echt weet waar je het over hebt. Daarom geef je in dit gedeelte van de verkoopbrief bepaalde technieken of tips aan de bezoeker die ze direct kunnen implementeren.

Hierdoor heb je toegevoegde waarde gegeven en krijgt je bezoeker het idee dat je betrouwbaar bent en verstand van zaken hebt en nog belangrijker, dat je het niet doet voor het geld, je geeft namelijk zomaar gratis een stukje waardevolle info aan je bezoeker.

Bijvoorbeeld: hier zijn 10 gezondheid tips, of meest gemaakte fouten. Natuurlijk geef je hier ook je beste technieken weg en de technieken die voor snel resultaat zorgen.

Wat is het product (de oplossing)?

In dit gedeelte laat je zien wat het product is, noem je alle voordelen, ook geef je aan hoe je tot dit product bent gekomen (veel werk en onderzoek). Mensen moeten het gevoel krijgen dat er een geheel proces is geweest bij het maken van het product. Hier laat je vaak ook een mooie afbeelding zien.

Bullet-points

bullet points

Dit is het meest belangrijke gedeelte van de verkooppagina, dit zorgt ervoor dat de bezoeker ook echt gaat kopen. Bekende internet marketers noemen een voordeel en daar zit nog een extra voordeel in.

‘’Leer hoe je een vrouw het beste kunt aanspreken en krijg je zelfvertrouwen terug’’.

‘’Krijg strakke buikspieren zodat jij je geweldig voelt’’.

Vervolgens ga je door met de voordelen en de resultaten noemen en noem je verschillende soorten. Deze kunnen in elke markt zijn, ik noem bewust voor de hand liggende voorbeelden zoals fitness en dating.

Waarom is dit product anders?

Geef een lijst met waarom het anders is, maak een lange lijst. Kijk naar je concurrenten en zorg dat je anders bent. Dit gedeelte is cruciaal als jij je in een markt bevindt met veel concurrenten, en gebruik bullets.

Samenvattend (de stack)

Hier laat je zien wat de bezoeker exact krijgt, bijvoorbeeld een e-book, dvd’s, audio’s of bonus boeken. Zorg ervoor dat je ERG veel waarde geeft, ga 100%. Als je een product promoot als een affiliate geef dan aan wat ze allemaal krijgen.

Prijs

Hier noem je de waarde en vergelijkt het met dure producten, onderzoek, en dat je bezoeker dat allemaal kan krijgen voor bijvoorbeeld €29,97.

Garantie

Hier noem je weer de resultaten en voordelen. En geef je een ‘’over de top’’ garantie, als je bezoeker niet het resultaat krijgt, dan krijg je een volledige teruggave van je investering, zonder vragen, zonder gedoe. Je laat zien dat je achter je product staat.

Afsluiter

Hier laat je zien dat de bezoeker een keuze heeft om van zijn of haar probleem af te komen of verder moet leven zonder resultaat. De keuze is aan hen, en vraag nu om de transactie.

Handtekening

Dit laat zien dat je een persoon bent. Ga naar http://www.mylivesignature.com/ voor een handtekening generator.

PS:

Ga je nog één keer alles kort samenvatten en noem je de beste voordelen en resultaten nog één keer. En je herinnert ze aan de garantie.

Getuigenissen

Een erg belangrijk onderdeel van een goede verkooppagina zijn getuigenissen en succesverhalen, deze geven bewijs dat wat je probeert te verkopen ook echt werkt. Het beste is om screenshots van e-mails te gebruiken of Facebook berichten omdat deze er authentiek uit zien.

Je kunt ook gebruiken van online diensten waar je klanten testimonials kunnen achterlaten.

Tegenwoordig zijn er veel ‘’nep’’ getuigenissen op het internet te vinden en uiteindelijk kunnen deze je goede naam verpesten.

Het is heel belangrijk om echte getuigenissen te gebruiken omdat mensen het kunnen zien wanneer ze wel of niet echt zijn.

Als je een nieuw product lanceert en je hebt nog geen getuigenissen geef het dan eerst gratis weg (aan vrienden) en vraag of ze een eerlijke getuigenis willen schrijven over het product.

Plaatsing

Je kunt de getuigenissen in het middensegment zetten, of helemaal onderaan. Dit is erg afhankelijk van je concurrentie en hoe sceptisch mensen zijn. Dit zul je moeten testen. Wat ik zelf doe is om ze op strategische plaatsen te zetten, bijvoorbeeld nadat je een product hebt geïntroduceerd, of bij het noemen van de prijs.

Tot slot..

Schrijf zeker veel sales pages om je vaardigheden als copywriter te verbeteren, dit is echt waar je een enorm verschil mee kunt maken met je (online) business.

Een sales page dat 1% converteert of 5% maakt nogal wat verschil op jaarbasis! Het belangrijkste element is dat een sales page lekker moet flowen en alle bovenstaande elementen aanwezig zijn.

Ga aan de slag met het schrijven van een effectieve sales page. De beste sales pagina’s hebben altijd een hoofdpersoon en het is een lopend verhaal vol met emoties!

Emotie + story sells!

 

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van website conversie? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Heb jij een effectieve sales page? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>