August 30, 2018

Wat is E-commerce?

Door de komst van het internet zijn gehele industrieën anders gaan opereren. Hierdoor is een andere manier van denken belangrijk geworden. Steeds meer bedrijven zien de toegevoegde waarde van het internet. Hierdoor moeten marketingstrategieën en organisatiestructuren aangepast worden aan het internet.

Binnen het online bedrijfsleven worden veel termen gebruikt. Termen zoals online marketing, internet marketing,  e-commerce, online business etc. worden veelal gebruikt. Gezien de vele termen is het belangrijk om een duidelijk onderscheid te maken.

E-commerce is een activiteit van een onderneming waarbij een online business alle activiteiten via het internet vervullen. De nadruk binnen internetbedrijven ligt daarom ook op efficiency.

Kortom, e-commerce vervult een integrale rol binnen een onderneming van de 21e eeuw.

e-commerce in de praktijk

Verkopen via het internet wordt steeds belangrijker. In Nederland hebben 90% van de grote bedrijven een website (CBS). Het is niet opmerkelijk dat inmiddels 1/3 (CBS) van de bedrijven online e-commerce toepassen. Hierdoor is een goede e-commerce strategie noodzakelijk om je bedrijf te onderscheiden:

e-commerce strategie

  1. Awareness: (bewustwording) Het is essentieel dat een onderneming de consumenten informeert over haar producten. Een bedrijf moet een bepaalde bewustwording creëren met de consumenten. In het bovenstaande model is bewustwording de eerste stap en vormt de basis. Bewustwording is niet alleen belangrijk voor e-commerce maar voor alle marketingactiviteiten. 
  2. Attraction: (aantrekkingskracht) Nu is het van belang dat de consument een bepaalde aantrekkingskracht voelt voor de producten van de onderneming. De consument moet gemotiveerd zijn voor meer informatie. Van bewustwording naar aantrekkingskracht ontstaat er ‘’vraag’’ van de consument.
  3. Contact: Wanneer er een zekere mate van bewustwording en aantrekkingskracht aanwezig is heeft de consument behoefte aan meer informatie of om andere pagina’s te bezoeken van de website.
  4. Purchase (kopen): Bij het bezoeken van de website van een onderneming is het belangrijk dat alle marketingelementen aanwezig zijn. Hierdoor worden eventuele redenen om niet tot koop over te gaan verminderd. Elementen zoals voldoende informatie, visueel aantrekkelijk, en goede structuur.
  5. Repurchase (tweede koop): Wanneer de bezoeker een website opnieuw bezoekt en voor de tweede keer een product koopt (bol.com) is er sprake van repurchase.

Voor je e-commerce strategie is het waardevol om het bovenstaande model toe te passen. 

  • Waar kun je innoveren? 
  • Heb je een goede website?
  • Pas je content marketing toe om aan afnemers online te komen?
  • En wat is je onderscheidend vermogen online?

Het internet biedt volop mogelijkheden, maar door de vele websites is bedrijf onderscheiden een echte uitdaging! Mijn eigen strategie is om de meest waardevolle speler te worden in mijn markt. Hoe? Door content marketing te combineren met zoekmachine optimalisatie. Deze twee gouden strategieën werken enorm complementair met E-commerce!

 

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van website conversie? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Heb jij ook een E-commerce business? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

 

Andere ondernemers bekeken ook: 

Robert Jan Hendriks


Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland.

Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

Robert Jan Hendriks

GEEF EEN REACTIE:


Your email address will not be published. Required fields are marked *

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Tweet
Pin
Share
Share