Het creëren van bewustwording van de naamsbekendheid is een belangrijk onderdeel binnen de marketingwereld. Hierbij moeten consumenten/afnemers continue herinnerd worden aan de producten van een onderneming.
De definitie is dan ook:
Een actieve rol vervullen om zowel offline als online de naamsbekendheid van een product, dienst of gehele onderneming te vergroten.
Het opbouwen en behouden van deze bekendheid bij de consument heeft een hoge prioriteit. Op het internet zijn er volop kansen om deze naamsbekendheid te ondersteunen:
Banners
Marketeers kunnen meerder middelen online benutten. Hierbij is het gebruik van banners een van de eerste online marketing methodes. Wellicht oud maar nog steeds erg efficiënt. Een banner is een advertentie die op een website geplaatst wordt.
In deze advertentie zit een hyperlink verwerkt zodat afnemers hierop kunnen klikken. De eigenaar van de banner betaalt de eigenaar van de desbetreffende website om deze banner te plaatsen. Met andere woorden, er wordt een stukje ruimte gehuurd van een website.
De laatste jaren worden er steeds minder vaak op banners geklikt maar het blijft een goede methode om Naams- product bekendheid te creëren. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat het niet direct noodzakelijk is dat bezoekers op de banners klikken voor de naamsbekendheid.
Indien de banners in de context passen van de webpagina, worden deze nog beter bekeken. Dit zijn contextuele banners.
Promotie websites
Een geheel nieuwe methode is het gebruik van promotie websites. Dit wordt ook wel affiliate marketing genoemd. Hierbij worden de producten verkocht via andere websites. De eigenaren van deze website ontvangen dan een percentage van de winst. Het voordeel van dit systeem is ‘’no cue no pay’’.
Zoekmachines
Consumenten gebruiken zoekmachines om informatie of producten op het internet te zoeken. Hierdoor is het van groot belang om hoog in Google te staan voor veel naamsbekendheid. Dit kun je het beste doen met een solide zoekmachine optimalisatie strategie binnen je bedrijf!
De meerderheid van de consumenten (68%) heeft een onderneming waar ze het bestaan niet van af wisten gevonden door een zoekmachine. Hierbij gaat 80% van het verkeer naar de eerste drie pagina’s. Verder is het verkeer voor 80% afkomstig vanuit een zoekmachine.
Zoekmachine Optimalisatie
Deze vorm van optimalisatie is de meest goedkope vorm van zoekmachine marketing en het doel is om de website van de onderneming dusdanig te optimaliseren door waardevolle content dat je hoger komt te staan in de zoekmachines. Met name een goede content marketing strategie kan je hierbij helpen!
PPC
Het is mogelijk om advertentie ruimte te kopen bij zoekmachines. Deze vorm van marketing heet ‘’pay per click’’. Hierbij betalen bedrijven bij elke pagina weergave van een bezoeker. Vaak worden dan op bepaalde zoektermen geboden om bovenaan of rechts bovenaan te staan bij bepaalde zoektermen.
Mond tot mond reclame
Mond tot mond reclame is een goede marketing middel en niet nieuw in de marketing. Voordeel van deze vorm van marketing is dat het voor vertrouwen bij afnemers creëert.
Emailmarketing
Een van de eerste vormen van mond tot mond marketing online. Consumenten kunnen elkaar berichten sturen met een email programma. Hierbij zijn nieuwsletters erg belangrijk voor bedrijven om een relatie met de klant op te bouwen.
Bloggen
Een webblog is een interactieve website waar bezoekers aan kunnen deelnemen. Op dit moment zijn webblogs erg populair aan het worden (BRON). De essentie van een blog is om regelmatig artikelen te schrijven, deze op de webblog te plaatsen. Vervolgens kunnen bezoekers commentaar geven. Dit is een evolutie op internet gebied omdat websites in een eerder stadium statisch van aard waren.
Forums
Een forum op het internet is een plek waar meerdere bezoekers berichten kunnen plaatsen en reacties kunnen plaatsen. Een forum is een waardevolle hulpbron om te zoeken naar productervaringen. Het is mogelijk om een discussie op te starten of meningen te vragen van leden.
Web 2.0
Een nieuwe trend op het internet is het gebruik van web 2.0 elementen in websites. Hierbij worden sociale media en interactieve middelen geïnterfereerd in websites. Voorbeelden van sociale media is natuurlijk Facebook.
Hierdoor worden websites minder statisch en kunnen bezoekers interactief omgaan met websites. Dit uit zich in de vorm van videofragmenten van youtube, blogs, plaatsen van commentaar etc.
Ongeveer de helft van alle internet gebruikers zijn actief met een vorm van sociale media. Hierdoor hebben organisaties de mogelijkheid om interactief met de gebruikers om te gaan met als doel productbewustwording van een bepaald merk.
Web 2.0 onderzoek
- 84% van de onderzochten gebruiken het voor merk bewustwording.
- 82% voor merkvoorkeur
- 83% voor meer omzet.
- 80% voor verkeer.
- 85% relatie op te bouwen met de bezoekers.
- 84% gemeenschap (community)
Webshop / E-commerce
Nadat de consument bewust is geworden van het product en zich aangetrokken voelt. Is de volgende stap ‘’contact’’. Een afnemer die zich aangetrokken voelt tot een product en geïnteresseerd is in het aanschaffen zal kijken of er een webshop aanwezig is.
Deze laatste stap is cruciaal om de potentiële klant over de streep te trekken. Daarnaast heeft een eigen webshop de voordelen om aan cross selling of upselling te doen.
Doordat de consument al gemotiveerd is te kopen is het relatief eenvoudig om een extra product erbij te verkopen. Een belangrijk element is het bieden van voldoende informatie over de producten.
Dit is helemaal relevant online omdat de consument niet de mogelijkheden heeft het product in levend lijve te onderzoeken.
Internet & Organisatie
Het internet heeft voor geheel nieuwe industrieën en markten gezorgd. Consumenten gaan kopen steeds vaker online. Dit spaart tijd uit voor de consument maar heeft zeker ook voordelen voor het bedrijfsleven.
Tevens door de komst van een informatietijdperk kunnen consumenten producten en winkels vergelijken. Door de komst van online winkels met een kort distributiekanaal is het mogelijk de totale kosten te verlagen.
Dit resulteert in een nieuwe markt voor veel bedrijven. Wanneer organisaties volop het internet willen benutten zullen er organisatorische veranderingen noodzakelijk zijn.
Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van website conversie? Check dan mijn gratis online training.
Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.
- Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
- De beste tools om de concurrentie te verslaan.
- De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
- Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
- De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.
Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!
Succes!
Is jouw naam al bekend in de online wereld? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂