tag-manager

Alles over tag manager

Google Tag Manager is een tool die wordt gebruikt om de resultaten van marketingcampagnes te tracken. Het is een veelbesproken tool, die echter niet altijd even makkelijk te gebruiken is. Jammer, want je kunt er echt veel mee doen.

In dit artikel alles over tag-manager. Want wat is Google tag manager nu eigenlijk, en wat kun je ermee? Wat zijn de voor- en nadelen?

Heb je een Facebook-pixel op je website, houd je bij hoe vaak er op een bepaalde link wordt geklikt door een bezoeker, en een tag die bijhoudt hoe lang iemand naar je intro filmpje kijkt? Of heb je een webshop?

Met een gemiddelde website heb je zo een handvol codes en tags. Logge code, die je website vaak langzamer maakt en moeilijk aan te passen is, waardoor je daar een programmeur voor moet inhuren. Hiervoor biedt Tag-Manager een passende oplossing. AL je tags en scripts in een dashboard, aangestuurd door een enkele code in je webpagina.

Wat is Google Tag Manager?

Tag-manager is een door Google gemaakt programma, dat tags, scripts en analyses ondersteunt, verzamelt en beheert. Het is dus eigenlijk een dashboard voor tags en scripts. In 2012 is Google voor het eerst begonnen met tag-manager, en sindsdien is het een groot succes onder webmasters en marketeers.

Het is echter geen vervanging voor Google Analytics, maar deze twee tools werken juist erg goed samen. Net zoals AdSense en tag-manager. En nog vele andere Google-tools. Sinds 2015 is de tweede versie van het programma uitgekomen, met nog meer verbeteringen, waardoor het programma nog populairder is geworden.

Tags zijn stukjes code die aan een site worden toegevoegd, met als doel het verzamelen van informatie, en deze vervolgens naar derde partijen sturen. Denk bijvoorbeeld aan scroll tracking, heat maps, pixels, surveys, conversietrackers en het achterhalen hoe mensen op je website komen.

Maar ook kun je meten hoe lang iemand naar een video kijkt, hoe vaak op een bepaalde link geklikt wordt, hoe ver een bezoeker doorscrollt op je website en kun je pixels en scripts makkelijk plaatsen via het programma, zonder deze zelf te coderen. Dit kan Tag-manager allemaal makkelijk configureren.

Ook kan tag-manager overweg met wat meer complexere tags en meerdere tags op een website, zonder dat je riskeert dat je website langzaam wordt, crasht of corrupt wordt.

Al deze scripts leveren belangrijke informatie voor een webmaster en de grondslag voor een gerichte, succesvolle marketingcampagne en website. Met deze waardevolle informatie kun je gericht gaan adverteren, inzicht krijgen in de interesses van je bezoekers en je doelgroep gaan analyseren.

Wil je dus weten hoe je bezoekers zich gedragen op je site? Dan zijn tags en scripts, en hiermee ook het gebruik van tag-manager, onmisbaar voor het creëren van een goede analyse en een samenwerking tussen je verschillende tools, tags en scripts.

Waarom tag-manager gebruiken?

De reden waarom je dit programma eens zou moeten uitproberen is vrij simpel. Het geeft je namelijk een groot voordeel bij het tracken van je marketingcampagnes. Het programma is niet simpel in gebruik, maar het maakt bepaalde handelingen wel simpeler, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van een tracking script op je website.

Ook maakt het programma mogelijk dat je de data van Google Analytics beter zult kunnen analyseren en aanpassen. Door het gebruik van deze combinatie, zul je veel meer data kunnen verzamelen en de data beter kunnen analyseren.

Ook is het niet meer nodig om code te schrijven, maar kun je de tags handig implementeren met een enkele code in je website.

Dit zorgt voor een overzichtelijke broncode en snellere laadtijden. En het is gratis. Je kunt het dus altijd eens proberen.

Kortom: tag-manager is een onmisbare tool voor iedere marketeer, die vele voordelen kent. Ook is het programma gratis, dus je kunt het altijd een keer uitproberen.

Hoe werkt tag-manager?

Tag-manager werkt met tags en triggers. Bij het gebruik van tags vertel je aan het programma wat het moet doen, en bij triggers vertel je het programma wanneer de tag uitgevoerd moet worden (getriggerd moet worden).

De tag bestaat over het algemeen uit een JavaScript-code, die actief wordt door de bijbehorende trigger, en hierdoor verschillende vormen van bezoekersgedrag gaat meten en door gaat zenden naar tag-manager.

Iedere tag op je site heeft natuurlijk een duidelijke functie. Een trigger is een bepaalde gebeurtenis die ervoor zorgt dat de tag informatie gaat doorzenden. Misschien wil je bijvoorbeeld dat de tag enkel informatie zendt als bijvoorbeeld een bezoeker op een bepaalde link klikt op je site.

Dit is dan de trigger voor die betreffende tag. Of een conversietag, bij een webshop, die enkel geactiveerd wordt bij een succesvolle bestelling op je webshop. Het is allemaal mogelijk met tag-manager.

Door het embedden van een bepaalde JavaScript-code in de body van je webpagina, de containercode, kun je ervoor zorgen dat tag-manager zelf de tags voor jouw webpagina zal gaan coderen. Superhandig dus.

Hierdoor hoef je niet meer manueel tags te creëren en aan te maken en spaar je veel tijd uit, zeker als je niet zo handig bent met coderen.

bespaar-tijd

Tijd die beter besteed kan worden aan andere zaken. Een groot voordeel is dus ook dat het niet meer mogelijk is om grove fouten te maken in het maken van je tags. Het programma codeert deze immers zelf voor je, en is daar veel beter in dan dat wij ooit zullen zijn. Typfouten zijn verleden tijd.

Maar hoe begin je nu met tag-manager?

  • Ga naar www.google.com/analytics/tag-manager en klik op de groene button, om een account te maken. Vul je gegevens in en hoe je tag-manager wilt gebruiken.
  • Er wordt nu automatisch een zogenaamde container aangemaakt. Deze container zal alle tags voor jouw website gaan bevatten. Nu zul je een aantal codes en instructies krijgen over het gebruik van tag-manager. Je krijgt een code om in de header te plaatsen, en een code om in de body van je website te plaatsen. Deze codes heten de containercodes, en zijn belangrijk voor de functionaliteit van tag manager. Zonder deze codes zal tag-manager niet goed werken.
  • Nu kun je een eerste tag op gaan zetten. Klik op de knop “add a new tag”. Geef deze tag een titel en type. Als je ook Google Analytics wilt gebruiken, dan moet je je Web Property ID ingeven. Deze kun je vinden in je Google Analytics-account.
  • Kies nu een trigger en zet deze op.
  • Je eerste tag is nu opgezet. Klik op de submit button om je tag te bewaren. Hierna wordt je naar de “Submission Configuration” pagina geleid. Kies voor “Publish and Create version” als je de tag gepubliceerd wil hebben. Klik nu op de Publish knop.
  • Hierna kom je bij de “Container Version Description”. Voeg een naam en omschrijving toe. Handig als je meerdere tags gaat maken. Je wilt ze immers wel allemaal uit elkaar kunnen houden.

Controleren of je containercode op de juiste manier in je site staat? Bezoek je website met Google Chrome en installeer de plugin Google Tag Assistant. Altijd goed om even na te kijken.

Nu heb je eerste tag gemaakt. Gefeliciteerd!

Waarvoor kun je tag-manager gebruiken?

Zoals we al eerder besproken hebben, kun je tag-manager goed gebruiken voor je website of blog. Maar ook andere interfaces werken met tag-manager. Denk dan aan Bing Ads of Twitter. Ook deze services werken met tags, en zijn dus ook werkzaam met tag-manager.

Sommige CMS-systemen, zoals WordPress of Drupal, hebben daarnaast een plugin om een container code toe te voegen aan de website, zodat tag-manager ook met deze systemen zal werken. Ook e-commercesystemen zoals Magento werken goed met tag-manager.

Verschillende tags, trackers en pixels werken met tag-manager. Denk dan aan Facebook-pixels, Google Analytics en heatmaps. Dit zijn veel grote stukken code die je website onnodig vertragen en moeilijk zijn aan te passen op een overzichtelijke manier.

Tag-manager biedt je al je tags in een overzichtelijk dashboard, aangestuurd door een enkele code. Met als resultaat een snellere website voor je bezoekers, en overzichtelijker werken voor jou.

Tags, triggers en variables

Naast tags en triggers werkt Tag-manager ook met zogenaamde variables. Deze zijn echter wel optioneel. Deze variables geven het programma toegang tot extra informatie, die nodig kan zijn voor het goed functioneren van je tags.

Ook kun je zelf een trigger aanmaken. Hiervoor maak je een nieuwe trigger aan, geef je de trigger een duidelijke naam en selecteer je het triggertype. Nu geef je de voorwaarden aan, waar de trigger aan moet voldoen, zodat hij goed kan werken.

Het programma heeft een aantal ingebouwde variabelen, maar je kunt ook een variable zelf opzetten. Zo kun je bijvoorbeeld voor je Property ID van Google Analytics, een variable opzetten. Dit doen we als volgt.

Voornamelijk Google Analytics zul je als eerste willen implementeren. Dit is immers de moeder van alle metingen. Begin hier dus als eerste mee, door het creëren van een variable.

    • Selecteer Variables en open deze pagina. Klik op Nieuw.
    • Nu ga je het type kiezen. Voor nu kies ik voor constant. We willen immers dat de waarde constant blijft
    • Voeg nu een waarde toe. Bijvoorbeeld je Property ID.
    • Geef je variable een naam, waaraan je hem makkkelijk kunt herkennen.
    • Nu kun je teruggaan naar je tags. Ga dus terug naar je tag, en verwijder de code die je eerder hebt ingevuld. Klik nu op het legoblokje en selecteer de juiste variable.
    • Je variable is nu aan je tag gekoppeld. Super handig.

We hebben nu een variable gemaakt voor de Google Analytics tracking code. Hierna kies je in het linkermenu voor Tags en ga je beginnen met het aanmaken van een nieuwe tag. Klik op Tagconfiguratie en kies Universal Analytics.

Kies onder het trackingtype de eerder gemaakte variable. Kies voor All Pages bij de trigger en sla je tag op. Als je tevreden bent, kun je je tag testen en publiceren, als deze goed werkt.

Kiezen voor Universal Analytics heeft voordelen ten opzichte van de ‘gewone’ Analytics-optie. Deze nieuwe meetmethode is pas nieuw en speciaal geïmplementeerd voor tag-manager.

Wil je testen of je tags werken? Ook dat kan. Open de Preview mode. Rechts van de Publiceren knop vind je een dropdown menu. Kies hier Voorbeeld en ga nu naar je website. Nu kun je in de foutopsporingsconsole zien of er fouten gedetecteerd worden door het programma.

Nadat je weet dat je tags goed werken, kun je ze publiceren op je site. Test en debug altijd voordat je je tags publiceert en gaat gebruiken. Alleen zo weet je zeker dat je de goede resultaten zult krijgen en dat alles goed werkt.

Met tag-manager kun je dus makkelijk je eigen tags, triggers en variabelen aanmaken, zodat je het programma helemaal naar jouw wensen kunt laten werken, zodat je precies de data kunt meten die jij belangrijk vindt.

Tag-manager op de werkplek

werkplek

Met Tag-manager is het mogelijk om met meerdere personen aan een project te werken. In de nieuwe versie van het programma, is dit ook goed mogelijk gemaakt. Er kunnen echter wel conflicten optreden in het programma als meerdere mensen tegelijkertijd aan een project werken.

Dit is een veelgehoorde klacht over het programma. Daarom is het zeker te overwegen om de betaalde versie van tag-manager te gebruiken. Ook kun je in het programma bepaalde gebruikers toegang geven tot delen van het programma, waardoor enkel bepaalde personen bepaalde tags kunnen bijwerken.

Wat ook handig is, is dat Tag-manager de optie heeft om te laten zien wie welke veranderingen heeft aangebracht in je campagne. Als er fouten zijn gemaakt, kan de tag verwijderd worden met een druk op de knop. Ook wordt iedere activiteit op een gebruikersaccount geregistreerd door het programma. Dit maakt dat tag-manager een van de beste tools is om als team mee te werken.

De voor- en nadelen van tag-manager

Google tag-manager heeft vele voordelen. Het is gratis, waardoor de drempel om het eens te proberen erg laag is. De interface is duidelijk, je kunt zelf aan de slag met tags, de broncode van je site hoeft niet aangepast te worden en meerdere personen kunnen aan hetzelfde project werken.

De gebruiksvriendelijkheid is groot: via een paneel kun je alle tags op je website zien en aanpassen. Alles werkt namelijk met een centrale code in je website. Hierdoor zal je website ook snellere laadtijden krijgen, in vergelijking met ‘ouderwetse’ tags.

Ook biedt tag-manager een integratie met Google Analytics, waardoor nog meer data vergaard kan worden. Ook is debuggen makkelijk; bij iedere aanpassing die je doet, bewaart het programma de oude versie. Hierdoor kun je makkelijk je actie ongedaan maken door terug te schakelen naar een oude versie.

Natuurlijk heeft tag-manager ook een aantal nadelen. Er is weinig persoonlijke ondersteuning voor het programma. Google heeft geen brede ondersteuning voor tag-manager.

Ook is het natuurlijk een Google product. Dit betekent dat je je gegevens deelt met Google. Veel mensen vinden dit niet prettig. Hiernaast is het programma natuurlijk niet perfect: sommige complexe tags werken nog niet goed en er kunnen dubbele metingen optreden, bijvoorbeeld als je je tags ook in je broncode hebt staan.

Ook biedt Google geen vergoeding voor downtime. Als tag-manager een storing heeft, zul je simpelweg niets meten. Ook heeft de tool soms moeite met de privacywet. Het programma snapt het niet zo goed als bezoekers van je website geen cookies accepteren.

Ook is tag-manager niet erg vergevend. Ook al kun je je acties makkelijk terugdraaien, tag-manager vereist wel enig technisch inzicht en kennis van de opbouw va je website.

Naast deze nadelen, zijn er echter veel voordelen. Het loont dus zeker om tag-manager een keer een kans te geven, om te kijken wat het programma voor jou kan doen. Tag-manager heeft vele voordelen ten opzichte van andere tag-managers, maar natuurlijk ook enkele nadelen. Het is zaak te kijken wat bij jou en jouw website past.

Handige tips voor het gebruik van tag-manager

tips

Hier een aantal handige tips voor een goed gebruik van tag-manager.

    • Geef de juiste mensen de juiste permissies, mocht je in een team werken. Als het programma namelijk verkeerd gebruikt wordt kan dat funest zijn voor je website. Je kunt gebruikers toevoegen en bepaalde rechten geven, zoals alleen-lezen, bewerken, goedkeuren en publiceren, waarbij publiceren het hoogste toegangsniveau is. Zo kun je zelf in de hand houden welke tags ook daadwerkelijk gepubliceerd worden.
    • Heb je veel tags? Houd dan goed het overzicht door het gebruik van folders, waarin je je tags systematisch kunt bewaren.
    • Hanteer een consistente, duidelijke naamgeving om het overzicht te bewaren. Ook dit helpt om je tags goed te ordenen en altijd de juiste tag te kunnen herkennen.

Houd een goede structuur in je account. Hanteer bovenstaande tips en zorg er zo voor dat je niet de verkeerde tag aan het veranderen bent, of tags helemaal niet meer kunt vinden.

Het programma kan nogal onduidelijk zijn, als je zelf geen structuur aanbrengt. Hiervoor kun je ook lookup-tabellen gebruiken, waarmee waarden in je trackinginstellingen gemeten en opgeslagen worden.

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van website conversie? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Wat zijn jouw ervaringen met het gebruik van Google tag manager?  Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>