mailchimp

Alles wat je moet weten over MailChimp

Proficiat, de eerste stap naar het opzetten van een succesvolle emailcampagne heb je gemaakt door het vinden van dit artikel. Stap voor stap willen wij ervoor zorgen dat jij straks direct aan de slag kunt gaan met het maken van jouw eerste mailing.

Aan de hand van een aantal eenvoudige stappen loodsen we je door de software heen. Hierbij geven we je uiteraard de beste tips en tricks om alles uit jouw campagne te halen.

Voordat we beginnen met de eerste stap, eerst een klein beetje geschiedenis.

Hoe het begon

Mailchimp is opgericht in 2001 als service om emailcampagnes op te zetten. Het online platform dat is ontworpen om het voor particulieren en bedrijven gemakkelijk te maken hun marketingcampagnes uit te voeren.

De service is door de jaren heen volledig uitgewerkt en eenvoudig te integreren in websites en blogs. MailChimp is ontworpen voor elk bedrijf of individu dat effectieve e-mailmarketingcampagnes wil uitvoeren.

Of je nu ervaring hebt met coderen en ontwerpen of een complete beginner bent, MailChimp is ontworpen om gemakkelijk te gebruiken op alle fronten. Tegenwoordig verzendt Mailchimp een slordige 600 miljoen e-mails per dag voor meer dan 8 miljoen klanten.

De voordelen van MailChimp

Misschien zie jij ook af en toe de bomen door het digitale bos niet meer. Daarom leggen wij graag uit waarom we kiezen voor MailChimp.

  • Ten eerste is de service extreem populair, waardoor deze naadloos integreert in andere software zoals Facebook, PayPal, Twitter en Google Analytics.
  • Ten tweede is MailChimp een van de makkelijkste e-mailsystemen op de markt. Er zijn genoeg functies, zonder poespas, waardoor MailChimp eenvoudig te gebruiken is door zowel beginners als gevorderden.
  • Ten derde is het ontwerpen van nieuwsbrieven extra makkelijk gemaakt door de drag-and-drop editor.
  • Last, but not least, MailChimp is helemaal gratis! Als enige platform van zijn soort is MailChimp voor maximaal 2000 abonnees volledig kosteloos te gebruiken, zonder kleine lettertjes!

Een account aanmaken

Voordat je kunt beginnen met het gebruik van MailChimp moet je natuurlijk een account aanmaken. Dit is gelukkig heel eenvoudig. Voor het aanmaken van een eigen account heb je allee maar een geldig emailadres nodig.

Met dit emailadres maak je een gebruikersnaam en wachtwoord aan. Je hoeft geen betaalgegevens achter te laten, je registreert immers voor een gratis service.

Tip: MailChimp is te gebruiken met alle grote webbrowsers, maar het is wel belangrijk dat je de nieuwe Flash update hebt uitgevoerd. Daarnaast is het handig om je pop-up blocker uit te schakelen, anders mis je sommige handige functies.

Welkom in de wereld van MailChimp

Na het aanmaken van de een account heb je toegang tot alle software van MailChimp. Het hoofdmenu wordt Dashboard genoemd. Hier kun je alles vinden over je emailcampagnes. Zo kun je lopende campagnes zien, afgesloten campagnes, je lijsten en analyses betreffende je campagnes.

Als je je dashboard opent kom je direct in het ”get started” menu. Vanuit dit menu heb je drie keuzes. De eerste optie is het aanmaken van een campagne. Daarnaast kun je hier een lijst aanmaken. De laatst optie geeft je inzicht in je publiek.

Het aanmaken van een lijst

Het eerste wat je moet doen is het aanmaken van een lijst. Een lijst of ‘list’ is de plek waar je je abonnees kunt verzamelen. Je kunt, indien gewenst, meerdere lijsten maken.

Misschien wilt je bijvoorbeeld een lijst maken die uitsluitend voor klanten is en een andere uitsluitend voor de lezers van je blog.

Kort gezegd: je moet een lijst maken om e-mailadressen te kunnen ontvangen.
Klik hiervoor eerst bovenin op “Lists” en vervolgens op ‘Create list’. Vul hier de details voor je lijst in zoals de naam van je lijst.

Deze details, zoals ‘from name’, zijn wat mensen in het veld ‘From’ te zien krijgen wanneer ze je e-mails ontvangen. Het is dus verstandig om hier je naam of bedrijfsnaam in op te nemen, net als een e-mailadres waarop zij contact met je kunnen opnemen of kunnen beantwoorden.

Naast je digitale gegevens moet je hier ook je adresgegevens invullen. Dit komt omdat het een wettelijke vereiste is om je postadres op te nemen in elke e-mail die je verzendt.

Het is niet verstandig om hier je thuis adres in te vullen. Het is slimmer om ervoor te kiezen om het adres van je bedrijf in te vullen of een postbusadres.

Een postbusadres aanvragen

postbus

Als je er in de vorige stap voor wilt kiezen om een postbusadres te gebruiken kun je dit eenvoudig aanmaken op de website van PostNL. Een postbus geeft een professionele uitstraling en zorgt ervoor dat eenvoudig kunt corresponderen.

In het geval van brievenpost kun je ‘s morgens al heel vroeg bij je post. Een abonnement op een postbus sluit je af voor één jaar en dit wordt telkens verlengd met een jaar. De abonnementskosten zijn 209,50 euro per jaar exclusief btw.

Er zijn in Nederland meer dan 800 postbuslocaties dus er is er altijd wel een in de buurt. De meeste locaties zijn geopend vanaf 8:00 uur.

Het gebruiken van je lijst

Als je een lijst hebt aangemaakt kun je instellen dat je een seintje krijgt op het moment dat iemand zich inschrijft voor jouw emailcampagne.

Onder het kopje ”Notifications” kun je aangeven wanneer je een email wilt ontvangen. Dit kan bijvoorbeeld bij elke nieuwe abonnee, maar ook bij een bepaald aantal nieuwe leden.

Nadat je je lijst hebt opgeslagen, kom je terecht op het dashboard van je lijst. Hier kun je een lijst met je abonnees bekijken, statistieken over je nieuwsbrieven bekijken, een aanmeldingsformulieren ontwerpen en nog veel meer.

Het importeren van een lijst

Als je al een lijst met abonnees hebt, kunt je deze lijst eenvoudig importeren via de functie “Import subscribers”.

Je kunt ervoor kiezen om de lijst te importeren vanuit een spreadsheet of vanuit een andere webservice zoals Easypromos of Feedburner.

Het aanmaken van formulieren

Nadat je een nieuwe lijst hebt gemaakt, is het tijd om formulieren te maken. Deze formulieren zijn bijvoorbeeld aanmeldingsformulieren voor nieuwe klanten of antwoord-e-mails voor nieuwe abonnees.

De aanmeldingsformulieren zijn een groot voordeel van MailChimp omdat de service automatisch alle nieuwe abonnees verzamelt in je lijst. Dit bespaar je veel tijd vergeleken met het handmatig invoeren van abonnees.

Klik voor het maken van de formulieren op ”Create Forms”, je kunt de formulieren precies zo inrichten als jij zelf wilt.

Het ontwerpen van je formulieren

MailChimp heeft een automatisch basisformulier. Dit formulier is een standaardformulier, maar je kunt het aanpassen met de functie “Build It”.

Enkele van de opties die je kunt gebruiken, zijn onder meer het toevoegen van vakjes voor abonnees om zich aan te melden voor specifieke campagnes, hun telefoonnummer te delen of de optie om jouw toestemming te geven om hun gegevens te delen.

Het is mogelijk om je formulieren automatisch te laten vertalen naar andere talen. Als je klikt op de functie ”Auto-Translate”, wordt het formulier automatisch vertaald naar de taal van de gebruiker. Kies ook een goede URL voor je aanmeldingsformulier.

Dit is de URL die je kunt gebruiken op sociale media, blogs, enz. Het is een geweldige manier om een ​​link naar je formulier te delen en mensen aan te moedigen zich aan te melden voor je lijst.

Nu kun je naar beneden scrollen en het formulier aanpassen precies zoals jij wilt. Mailchimp maakt gebruik van drag-and-dropfunctie wat het heel eenvoudig maakt om aanpassingen te doen in de look van je formulieren.

Alle velden die belangrijk zijn voor jou emailcampagne kun je hier toevoegen of verwijderen zodat de formulieren helemaal aansluiten bij jouw wensen.

In het tabblad “Design It” kun je de kleuren van je formulier aanpassen. Als je wilt dat het overeenkomt met het exacte kleurenschema van bijvoorbeeld je website, is het van belang om de exacte kleurcodes te gebruiken die je ook voor je website hebt gebruikt.

Je kunt bijvoorbeeld een on-brand header-afbeelding gebruiken om bovenaan je formulieren te zetten. Deze kun je importeren vanuit Photoshop, maar je kunt iets soortgelijks maken met services als Canva of PicMonkey. In dit tabblad kun je verder ook je lettertypes en look van je formulieren aanpassen.

Het embedden van je formulier

Het is heel eenvoudig om het formulier rechtstreeks op te nemen in je website Nadat je het algemene formulier hebt gemaakt, kun je klikken op de optie “Embedded Form”. Met deze optie kun je de vorm en grootte van het formulier bepalen.

Het genereert ook een code die je aan je website kunt toevoegen. Er zijn drie stijlen embedded formulieren. Je kunt kiezen uit Classic, Naked of Super Slim.

Het integreren van je formulier

Om een formulier te integreren in een andere service gebruik je de ”Integration Tools”. MailChimp biedt gebruikers de mogelijkheid om hun formulieren te integreren met WordPress-, Wufoo- en Squarespace-accounts.

Het gebruik van WordPress

MailChimp en WordPress zijn perfecte match. MailChimp heeft verschillende integraties beschikbaar voor WordPress.Om je embedded formulieren in WordPress te integreren, kopieer je de embedded code vanuit MailChimp.

wordpress website

Open vervolgens je WordPress-dashboard en ga naar het gedeelte “Widgets”. Als je de code aan het formulier wilt toevoegen, voeg dan een tekstwidget toe en plak de MailChimp-code in het gebied.

Een Lead Magnet toevoegen

Als je een e-maillijst begint, is het verstandig om een lead magnet toe te voegen. Een lead magnet is iets dat je gratis aan mensen aanbiedt als ze zich aanmelden voor je lijst. Je lead magnet kan van alles zijn, van een handige checklist of een e-boek tot een lijst met nuttige bronnen of een aantal werkbladen.

Het belangrijkste is dat je iets maakt dat je ideale publiek aantrekt. Het heeft geen zin om een ​​lijst met mensen te maken die niet echt geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Dus probeer iets te bedenken wat je publiek nodig heeft of graag zou willen hebben.

Als je hebt besloten wat je gaat gebruiken als lead magnet, moet je hem gaan instellen. Je wilt namelijk dat deze automatisch wordt verzonden wanneer iemand zich abonneert.

Het is verstandig om je lead magnet in pdf-formaat op te slaan. Dit komt professioneel over en is altijd goed te openen zonder dat de opmaak verloren gaat.

Upload de leadmagneet naar je website en kopieer de URL zodat je deze later kunt gebruiken. Dit is een directe link naar je lead magnet.

Om deze lead magnet toe te voegen aan je mailing, ga je nu terug naar Mailchimp. Als het goed is ben je nog steeds in het menu waar je je inschrijfformulieren kunt bewerken.

Mocht dit niet zo zijn, klik je bovenaan op ‘Lists’ en vervolgens op de naam van de lijst die je je lead magnet wilt sturen. Klik vervolgens op “Signup Forms”. Selecteer “General Forms’ en klik nu in het keuzemenu op “Final Welcome Email’.

Om de email daadwerkelijk te verzenden moet ook de knop ”Send a final welcome email” aangevinkt zijn. Anders wordt deze niet verstuurd.

Een campagne opzetten

Nadat je een formulier en een mailinglijst hebt ingesteld, is het tijd om een email op te stellen. Op het MailChimp-platform worden deze e-mails en nieuwsbrieven campagnes genoemd.

Om deze campagne op te zetten klik in de rechterbovenhoek op de ”Create Campaigns”. Hier kunt je je campagne een naam geven, een interessante onderwerpregel opnemen en een aantal andere instellingen aanpassen.

Concentreer je in eerste instantie op je onderwerp, je kunt de details altijd nog aanpassen. Op elk moment dat je aan e-mails moet werken of bewerken, vind je alle hulpmiddelen die je nodig hebt in de campagnefunctie.

Het gebruik van templates

Met MailChimp gebruik je een template voor elke campagne die je maakt. Je kunt een van de vooraf ingestelde sjablonen van MailChimp gebruiken. Mocht je zelf handig zijn met coderen is het ook mogelijk om je eigen sjablonen up te loaden naar MailChimp, maar dit is zeker niet nodig om een professionele campagne op te zetten.

Als dit je eerste campagne is, zal MailChimp het proces gemakkelijk maken door je bij elke stap van het proces te begeleiden. Bij het ontwerpen van je campagne kies je eerst een template.

Dit is de algemene indeling die je gaat gebruiken voor je nieuwsbrief. Denk aan wat je nieuwsbrief zal bevatten en selecteer een template dat het beste werkt voor jouw specifieke wensen.

Als je bijvoorbeeld links naar blogberichten deelt, kun je een template toevoegen waarmee je kleine afbeeldingen kunt toevoegen met een korte beschrijving. Je kunt hier zo creatief worden als je zelf wilt.

Als je op het tabblad “Design” klikt, kom je in een menu waar je kunt kiezen uit kleuren en lettertypen die je in je nieuwsbrief wil gebruiken. Maak keuzes die goed passen bij je bedrijf of merk, dit komt je branding ten goede.

Kies voor dezelfde kleuren en stijlen zodat mensen de verbinding maken tussen je blog, sociale media en nieuwsbrieven.

Nadat je een template hebt geselecteerd, kunt je beginnen met het toevoegen van elementen en inhoud. De afbeelding bovenaan is een goede plek om een logo toe te voegen, dat kan worden ontworpen met behulp van een aantal hulpmiddelen, zoals Photoshop, Canva of PicMonkey.

Met het drag-en-drop systeem kun je eenvoudig elementen toevoegen aan je nieuwsbrief. Deze functie werkt snel en intuïtief, ook als je weinig ervaring hebt met dit soort webdesign.

Vergeet niet om je template op te slaan. Zo kun je later eenvoudig je template opnieuw kiezen voor een nieuwe campagne. Deze hoef je dan alleen aan te passen aan je nieuwe wensen.

Wat zet je in je nieuwsbrief?

De mogelijkheden zijn eindeloos als je gaat bedenken wat je allemaal kunt toevoegen aan je emailcampagne. Om je op weg te helpen hebben wij alvast een paar voorbeelden op een rijtje gezet:

  • Een vriendelijk welkomstbericht.
  • Een link naar gratis content.
  • Informatie over je producten.
  • Een link naar een van je blogposts.
  • Advies of tips.
  • Je bedrijfslogo.
  • Een kortingscode.

Het omgaan met spamfilters

spam bericht

Voordat je je nieuwsbrief gaat versturen is het verstandig om nog even aandacht te schenken aan de filters die je gebruikt. Spamfilters zijn ontworpen om je identiteit veilig te houden. Ze werken als waakhonden voor je onlineadres.

Helaas werken sommige spamfilters te goed. Afhankelijk van je campagne loop je het risico dat je nieuwsbrief verloren gaat in de spambox van de ontvanger.

Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Met een aantal tips willen wij je op weg helpen om uit die spambox te blijven:

  • Zorg ervoor dat je teksten correct zijn. Spamfilters pikken het veelvuldig maken van taal- en spelfouten op.
  • Benoem niet direct het geven of ontvangen van geld, dit wordt ook direct opgepikt door de filters.
  • Zorg ervoor dat de codering van je mailing goed in elkaar zit.
  • Hou tekst en afbeeldingen met elkaar in evenwicht. Afbeeldingen zonder tekst wordt bijna automatisch naar de spambox doorgestuurd.

Andere soorten campagnes

De meeste campagnes zijn vallen onder de Normal Campaigns. Dit zijn de standaard nieuwsbrieven die veel gebruikt worden. De nieuwsbrieven bestaan uit tekst met opmaak en verschillende afbeeldingen. Bij MailChimp is dit absoluut de meest populaire optie.

Deze vorm van nieuwsbrieven zijn opgesteld in HTML. Je kunt ook nog eenvoudigere mails rondsturen. Kies dan voor de Plain-Tekst optie. Hiermee stuur je een klassieke mail, zonder opmaak of afbeeldingen.

Er zijn echter nog twee opties die interessant kunnen zijn. Zo is er de A/B-Split optie en de RSS-Driven optie. De A/B-Split optie is een van de grootste voordelen van het gebruik van MailChimp.

Wanneer je voor deze optie kiest, stuurt MailChimp twee versies van de campagne naar selecte groepen op je mailinglijst. MailChimp zal analyseren welke versie van de e-mail beter heeft gepresteerd en vervolgens de meest succesvolle versie naar de rest van de mailinglijst sturen.

De RSS-Driven campagnes zullen je helpen je marketing eenvoudiger te maken door inhoud van je RSS-feeds en een MailChimp-template te combineren.

Je kunt deze vorm bijvoorbeeld gebruiken om e-mails te versturen op het moment dat er nieuwe content op je website wordt geplaatst.

Voordat je je campagne start

Voordat je daadwerkelijk je eerste nieuwsbrief gaat versturen is het verstandig om alles nog een keer goed door te lopen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Het is heel gemakkelijk om een voorbeeld van je campagne te bekijken om ervoor te zorgen dat alles is zoals het hoort voordat je klanten het ontvangen.

Omdat je zo de kans krijgt om het eindproduct te zien, kun je kleine aanpassingen maken die je misschien in de beginfase hebt gemist.

Als je een test van je campagne wilt uitvoeren, ga je naar het “Preview and Test” menu. Vanuit dit menu heb je toegang tot verschillende functies.

• Preview modus: de previewmode is handig om goed te kunnen checken of alles er netjes uitziet, vergeet niet de indeling zowel in desktopmodus als mobiele versie te bekijken.

• Test e-mails: vanuit het preview en testmenu kun je eenvoudig een test e-mail versturen, je kunt hier elk gewenst e-mailadres invoeren. Natuurlijk kun je de mail naar je zelf versturen, om te kijken hoe het eruit ziet als de nieuwsbrief in je inbox beland. Maar het kan ook heel handig zijn om andere mensen mee te laten kijken. Vul het emailadres in van een zakenpartner voor waardevolle feedback.

• De mobiele versie: conversie van desktop naar mobiel was voorheen lastig. Sommige ontwerpfuncties zijn nog steeds niet ideaal voor het mobiele formaat. Gebruik deze functie in de previewmodus en test ze om ervoor te zorgen dat je campagne er net zo goed uitziet als thuis.

• Test alle functies: uiteraard wil je dat alle links en functies in je nieuwsbrief naar behoren werken

• Inbox Inspector: de Inbox Inspector is een van de handigste tools in dit menu. Je kunt deze functie gebruiken om een campagne helemaal door te testen voordat je hem verstuurd.

De campagne versturen

Je bent er helemaal klaar voor! Het is tijd om je eerste campagne te lanceren. Start de campagne en verstuur je eerste nieuwsbrief!

De analyse van je campagne

Bij een emailcampagne verstuurd met MailChimp is de analyse achteraf bijna net zo belangrijk als het zorgvuldig opstellen van de campagne. Gelukkig heeft MailChimp zelf een aantal handige tools om te zien hoe succesvol je campagnes zijn.

Het analyse gedeelte is eenvoudig te gebruiken en wordt ‘Report’ genoemd. Als je gegevens over je campagne wilt inzien, ga je naar het tabblad ‘Reports’. In het overzicht zie je de belangrijkste informatie over je campagne. Wil je nog meer informatie?

Gebruik dan het ‘Activity’ menu om diep in te gaan op de resultaten van je campagne. De verschillende onderdelen van de analyse hebben we voor je op een rijtje gezet:

• Inkomsten: MailChimp houdt de inkomsten bij die binnenkomen door jouw e-mailcampagne. Ze volgen niet alleen op welke links de klant klikt, maar ook wat ze kopen. Dit is geweldig voor degenen wiens e-mailcampagnes zijn ontworpen om webwinkels te promoten. MailChimp bewaart alle inkomstenanalyses die je nodig hebt op één plek. Je vindt deze inkomsten onder het kopje ‘Revenue’.

 

• Activiteit: je kunt ook activiteitenrapporten van abonnees bekijken. Deze rapporten geven informatie weer over het gedrag van de ontvangers van je nieuwsbrief. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe snel mensen je email lezen en waar ze precies op klikken. Je kunt ook een lijst zien van abonnees die je e-mails niet openen. Je vindt deze activiteiten onder het kopje ‘Activity’.

 

• Afmelden: MailChimp houdt een lijst bij met mensen die zich hebben afgemeld voor je campagne. Je vindt deze afmeldingen onder het kopje ”Unsubscribes”.

 

• Trends: MailChimp houdt mensen bij die zich uitschrijven van je lijsten en e-mailadressen die weer terugkomen. Je vindt deze trends onder het kopje ‘Trends’.

 

• Locatie: de locatiefunctie kan je inzicht geven in de locatie van je abonnees. Deze functie is heel waardevol omdat je hierdoor gerichter kunt inspelen op de lokale markt. Je kunt ook nieuwe campagnes maken om markten te targeten die niet interessant zijn voor je huidige campagnes. Je vindt deze functie onder het kopje ‘Location’

 

• Industrie vergelijking: deze tool geeft je inzicht in de e-mailcampagnes van andere bedrijven uit jouw branche, zodat je ze kunt vergelijken. Je vindt deze vergelijking onder het kopje ‘Industry Comparison’

 

• Terugkerende e-mails: een e-mail die terugkeert, is een van de meest frustrerende dingen van onlinecampagnes. MailChimp houdt een lijst bij van adressen die e-mails hebben teruggestuurd en waarom ze deze hebben teruggestuurd. Je kunt zelfs instellen dat MailChimp zelf probeert om op een later tijdstip de mail opnieuw te versturen. Je vindt deze functie onder het kopje ‘Bounces’.

Hulp nodig om hoger in Google te komen voor meer inkomsten met je site? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>