online adverteren

PPC adverteren voor meer klanten

De juiste advertentie tonen aan de juiste persoon op het juiste moment. Met online adverteren wordt deze prachtcombinatie werkelijkheid. Om jou kennis te laten maken met deze krachtige online elixer, volgt er in dit artikel een uitgebreide toelichting op het steeds meer bekende begrip: pay per click (PPC) online adverteren.

Na het lezen van deze blogpost weet jij het volgende over adverteren online:

  • Wat is PPC?
  • Welke voordelen het heeft
  • Welke mogelijkheden er zijn voor een advertentie plaatsen
  • De diverse betaalmogelijkheden waar jij gebruik van kan maken

Wat is Pay Per Click Adverteren?

De offline reclamewereld van print, televisie en radio maakt steeds meer plaats voor de online reclamewereld. Deze reclamewereld is real time, effectief, meetbaar en doelgroepgericht. Om niet achter te blijven, is het essentieel om ook in deze wereld te stappen. Ga advertenties plaatsen en ontdek het online goudmijntje. Online advertising is de ‘nieuwe’ manier van reclame.

Adverteren online staat ook wel bekend onder de noemer adverteren op het internet. Deze vorm van adverteren gaat over het promoten van producten of diensten op het internet. Het doel van deze vorm van adverteren is om meer bezoekers naar je website te genereren en de verkoop te verhogen. Een fundamenteel doel dat iedere adverteerder nastreeft. Tijd dat jij er ook alles over leert kennen.

Waarom internet adverteren?

Twijfel je of je een advertentie plaatsen wilt op het internet? Nadat je kennis hebt gemaakt met deze waardevolle voordelen van internet adverteren ben je meteen overstag!

1. Veel adverteermogelijkheden

Er zijn verschillende mogelijkheden om te adverteren op het internet. Welke adverteermethode het beste past bij jouw organisatie, hangt af van je budget, je doel en je doelgroep.

De volgende online adverteermethoden zijn beschikbaar:

  • Google Adwords
  • Social media adverteren
  • Affiliate marketing
  • Remarketing
  • Real Time bidding
  • Mobiel adverteren

2. Goed voor de naamsbekendheid

Adverteren via internet is een makkelijke en goedkope manier om jouw naamsbekendheid te vergroten. Bijna iedereen is op het internet terug te vinden, op social media, op merkenwebsites of bij het vergaren van informatie. Daarom biedt internet een uitstekende kans voor adverteerders om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen. Dit kan bijvoorbeeld via zoekmachine adverteren of het promoten van een Facebookpost.

3. Uitgebreide segmentatie mogelijk

Het internet registreert alles van bezoekers. De privacy is misschien soms ver te zoeken, maar als adverteerder biedt deze data glorierijke mogelijkheden. Zoekmachines, zoals Google, beschikken over ontelbaar hoeveelheden data. Deze data bieden jou de mogelijkheid om gericht je klanten te benaderen.

Bij online advertising kan je eenvoudig je advertenties filteren op bepaalde segmentcriteria. Denk hierbij aan demografische gegevens, geografische gegevens of interesses. Doordat het internet bakken data bezit en analyseert, wordt jouw advertentie aan de juiste persoon getoond. Dit resulteert in een hoger rendement, een hoger conversieratio en meer omzet.

4. Meetbaar

Meten is weten en kennis is macht. Doordat het internet alle data voor jou bijhoudt weet je precies wat werkt en wat niet werkt. Zo kan je met gemak je advertentie optimaliseren. Door je advertenties te optimaliseren, worden je advertenties relevanter. Dan scoor je bij Google én bij jouw klanten.

Met de data krijg je bijvoorbeeld inzicht in:

  • Het aantal vertoningen van je advertentie
  • De doorklikratio
  • De meest gezochte zoekwoorden van jouw klanten
  • Welke advertentie het beste werkt voor jou bedrijf

5. Zelf je budget bepalen

Een groot voordeel van online advertising is dat je niet vast zit aan bepaalde vaste tarieven. Dit is bijvoorbeeld wel het geval bij radio, televisie en print. Op internet ben jij de baas over je eigen portemonnee. Je bepaalt zelf hoeveel je per dag kwijt bent. Zo voorkom je onverwachte hoge kosten.

Prijsmodellen

Er zijn verschillende prijsmodellen bij online advertising. De meest voorkomende prijsmodellen zijn:

  • CPC (Cost Per Click) of PPC (Pay Per Click)
  • CPM (Cost Per Mille) of CPT (Cost Per Thousand Impressions)
  • CPA (Cost Per Action of Cost Per Acquisition)

CPC (Cost Per Click) of PPC (Pay Per Click)

Bij Cost Per Click betaal je als adverteerder voor iedere bezoeker die doorklikt naar de desbetreffende website. Dit prijsmodel wordt met name gebruikt om in een korte tijd zoveel mogelijk verkeer naar een website te leiden, zoals met Google Adwords. Stel dat een advertentie 150 keer is weergegeven en er in totaal 30 keer is doorgeklikt. Dan wordt bij de afrekening alleen voor de klikken betaald.

De Cost Per Click reken je uit door de totale advertentiekosten te delen door het aantal gegeneerde kliks.

CPM (Cost Per Mille) of CPT (Cost Per Thousand Impressions)

Cost per Mille (afkorting: CPM) staat voor de advertentiekosten die gemaakt worden per 1000 impressies. Dit kan gaan om een online banner of om een testlink. Uiteindelijk betaal je als marketeer voor de weergave van de reclameboodschap en niet voor het daadwerkelijke effect dat het uiteindelijk oplevert. Dit prijsmodel wordt met name gebruik om de naamsbekendheid te vergroten.

De Cost Per Mille reken je uit door de totale advertentiekosten te delen door het aantal weergaven.

CPA (Cost Per Action of Cost Per Acquisition)

Cost per Action (CPA) staan voor de kosten voor een actie die een bezoeker uitvoert. Deze actie gaat vaak over een bepaalde vorm van conversie. Denk hierbij aan een bezoeker die een Whitepaper download of een bezoeker die een product of dienst bestelt. Dit prijsmodel staat ook wel bekend onder de noemer Cost per Sale (CPS) of Cost per Lead (CPL). In dit geval betaal je als adverteerder voor de opbrengsten die een bepaalde campagne teweeg brengt. Deze vorm van adverteren zie je daarom veel terug bij affiliate marketing.

Ben je niet bekend met affiliate marketing? Geen zorgen, verder in dit artikel gaan we in op deze vorm van adverteren.

De Cost Per Action reken je uit door de totale advertentiekosten te delen door het aantal conversies.

Google Adwords adverteren

Google Adwords is het advertentieprogramma van Google. Via Google Adwords kan je adverteren op Google. Deze advertenties worden weergegeven naast of boven de zoekresultaten op basis van de relevante zoekwoorden.

Zoekwoorden

Bij Google Adwords adverteer je op zoekwoorden (keywords). Dit zijn de meest relevante zoekwoorden of zoekwoordcombinatie die jouw doelgroep intypt in Google. Deze online reclame staat ook wel bekend als zoekmachine adverteren.

Adverteren op Google is niet de goedkoopste manier van adverteren. Natuurlijk varieert het per zoekwoord. Adverteren op het zoekwoord ‘verzekering’ is veel duurder dan adverteren op het zoekwoord ‘steenkolen verkopen’. De truc is om met een laag budget relevante zoekwoorden te vinden die niet veel te duur zijn.

Ondanks de hoge kosten van Adwords adverteren, genereer je vaak meer traffic, leads en omzet. Vaak verdien je de Adwords kosten op lang termijn terug. Je kunt het dus eerder zien als een investering in plaats van een kostenpost.

Kwaliteitsscore

Bij Google krijg je een bepaalde kwaliteitsscore toegekend. Deze score geeft aan hoe goed jouw zoekwoorden in de zoekmachine scoren. Stel dat veel bezoekers meteen je website verlaten, nadat ze je via je advertentie benaderd hebben, dan is je advertentie minder relevant in de ogen van Google. Dit resulteert erin dat jouw advertentie minder hoog terecht komt in de zoekresultaten. Dat wil geen ene adverteerder.

Het is belangrijk om je kwaliteitsscore boven de 7 te hebben. Ligt jouw kwaliteitsscore lager? Dan is je advertentie niet relevant genoeg. Daarom is het belangrijk om de advertentie goed aan te laten sluiten op de inhoud van je website. Scoor je een 7 of hoger? Dan beloont Google je door je advertentie hoger in de zoekresultaten te ranken. In dit geval valt het rendement op zoekmachine adverteren ook hoger uit.

Voordelen

  • Actief je doelgroep benaderen
  • Beheersbare kosten en CPC (cost-per-click)
  • Reclame-uiting is snel zichtbaar
  • Meetbaar en controleerbaar
  • Aansturen op conversie
  • 50% van de zoekers klikken op een advertentie
  • Meerdere campagnes tegelijkertijd uitzetten
  • Gratis startbudget van 75,00 euro

Nadelen

  • Slechte website verslechtert kwaliteitsscore
  • Beperkt aantal karakters mogelijk
  • Hoge adverteerkosten

Social media adverteren

Social media adverteren staat ook wel bekend als social advertising. Deze vorm van adverteren gaat over het plaatsen van advertenties op social media netwerken. Bekende en veelgebruikte social media netwerken zijn Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram en Youtube.

Adverteren op social media is een handige methode om een specifieke doelgroep te benaderen. Advertenties kunnen namelijk exact afgestemd worden op: leeftijd, woonplaats, taal, opleiding, relatie, beroep, hobby’s en interesses, e-mail database en bezoekgedrag op jouw website.

Enkele voordelen van social media op een rijtje gezet:

  • Doelgroepgericht
  • Groot bereik
  • Online meetbaar
  • Direct persoonlijk contact met doelgroep

Adverteren op Facebook

Facebook adverteren is een ideale online adverteermethode om jouw doelgroep te bereiken. Facebook heeft namelijk meer dan 1,8 miljard maandelijkse gebruikers. Kleine kans dat jouw doelgroep daar niet tussen zit. De combinatie van de grote hoeveelheid ‘Facebookers’ en de specifieke segmentatiemethoden maakt het adverteren op Facebook interessant.

Enkele doelstellingen die jij kan bereiken middels de inzet van Facebook advertenties, zijn als volgt:

  • Betrokkenheid bij paginabericht: meer shares, likes en reacties genereren bij een bepaalde post
  • Pagina-vind-ik-leuks: meer likes krijgen voor je Facebookpagina
  • Klikken naar website: meer bezoekers genereren naar je website
  • Website conversies: meer bezoekers aanzetten tot actie, zoals een bestelling plaatsen of inschrijven voor de wekelijkse nieuwsbrief
  • App-installaties: verhogen van het aantal downloads van een app
  • Reacties op evenementen: vergroten van de bekendheid van het evenement

Kosten Facebook advertentie

De kosten van een Facebook advertentie bepaal je zelf. Je zit niet vast aan een bepaald budget en ook niet aan een bepaalde betaalmethode. Je hebt zelf de keuze om te betalen per weergave (CPM), per klik (CPC) of per conversie (CPA). Je hebt zelfs de mogelijkheid om een maximaal dagbudget vast te stellen. Wanneer het maximale budget is bereikt, wordt de advertentie stopgezet. De kosten Facebook advertentie lopen op deze manier niet uit de hand zonder dat je dat door hebt.

Adverteren op LinkedIn

LinkedIn wordt ingezet voor professionele en zakelijke doeleinden. Richt jij je met name op de B2B sector? Dan is LinkedIn een geschikte manier van reclame online om jouw doelgroep zeer gericht te benaderen. De advertenties kan je bijvoorbeeld targeten op bedrijf, branche, bedrijfsgrootte, beroep, leeftijd, geslacht, leeftijd en ervaring.

Adverteren via LinkedIn lijkt veel op Facebook. Je kan adverteren onder je eigen connecties en volgers en zo je bereik vergroten. Ook kan je ervoor kiezen om betaalde posts in te zetten. Dit kan in de vorm van gesponsorde content, display advertenties en tekstuele advertenties. Op deze manier bereik je met name je niet-volgers.

Enkele doelstellingen die jij kan bereiken middels de inzet van LinkedIn, zijn als volgt:

  • Naamsbekendheid van je bedrijf vergroten
  • Nieuwe klanten vinden
  • Meer verkeer naar je website creëren
  • Online vindbaarheid vergroten
  • Aantal volgers vergroten
  • Interactie aangaan met de doelgroep

Kosten LinkedIn advertentie

De kosten van een LinkedIn advertentie zijn afhankelijk van de concurrentie en de segmentatie. Op basis daarvan geeft LinkedIn een bod inschatting. De keuze ligt bij jou om hoger of lager te bieden dan het aangegeven bod.

Adverteren op Instagram

Instagram behoort tot de meest populaire ‘foto app’ vandaag de dag. Wereldwijd wordt Instagram door meer dan 400 miljoen mensen gebruikt en in Nederland zijn er meer dan 2 miljoen Instagram gebruikers. Met name de jongere generaties zijn op dit medium terug te vinden.

Adverteren op Instagram is om meerdere redenen verstandig. Ten eerste is Instagram een visueel medium. Benader het daarom als een visueel medium. Via dit medium kan je mooie afbeeldingen van jouw producten of jouw diensten zien. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.

Daarnaast is Instagram een mobiel medium. Ondertussen wordt het met de dag duidelijker dat mobiel internetgebruik een enorme stijging doormaakt. Klanten benader je niet alleen meer via desktop, maar met name via mobiel. Segmentatie is een andere belangrijke reden om advertenties in te zetten op Instagram. Je kan jouw doelgroep zeer gericht benaderen door te targeten op leeftijd, geslacht, familie, woning, interesses, et cetera.

Enkele doelstellingen die jij kan bereiken middels de inzet van Instagram, zijn als volgt:

  • Vergroten van vindbaarheid
  • Vergroten van naamsbekendheid
  • Branding
  • Loyaliteit actie gericht op huidige klanten
  • Meer Instagram volgers werven
  • Acties communiceren
  • Inspelen op actuele gebeurtenissen
  • Leadgeneratie
  • Inspelen op actuele gebeurtenisse
  • Introduceren van producten
  • Verkeer naar website vergroten

Kosten Instagram advertentie

De kosten voor Instagram adverteren zijn hetzelfde opgebouwd als de kosten voor Facebook adverteren.

Adverteren op Twitter

Meer dan 3 miljoen Nederlanders hebben een Twitter-account. Daarmee hoort Twitter ook tot één van de grootste social media kanalen in Nederland. Daarom is Twitter een goede manier om met jouw doelgroep in contact te komen en een band op te bouwen.

Adverteren op Twitter wordt veelal gebruikt om commerciële boodschappen onder de aandacht te brengen. Je hebt een Twitter account nodig om te kunnen adverteren. Via jouw account kan je advertenties plaatsen en je tevens zeer gericht focussen op jouw doelgroep.

Enkele doelstellingen die jij kan bereiken middels de inzet van Twitter, zijn als volgt:

  • Vergroten van naamsbekendheid voor je bedrijf
  • Meer bezoekers naar je website generen
  • Promoten van je producten of je diensten
  • Meer Twitter volgers genereren

Kosten Twitter advertentie

De kosten voor een Twitter advertentie worden bepaald door je bod en je budget. Er worden alleen kosten in rekening gebracht, wanneer er een actie voortvloeit uit de advertentie. Deze actie wordt bepaald door de campagne doelstelling. Zo kan je ervoor kiezen om te betalen per website klik, per extra volger, per tweet interactie of per videoweergave.

Adverteren via YouTube

YouTube is één van de grootste online zoekmachines ter wereld. Iedere dag worden miljoenen video’s bekeken en het aantal gebruikers blijft maar groeien. Meer dan 8 miljoen Nederlanders zijn dagelijks op Youtube te vinden. Daarmee is dit medium een uitstekende plek om te adverteren.

Segmentatiemogelijkheden

Evenals adverteren op Facebook, kan je ook op Youtube zeer gericht adverteren. Enkele voorbeelden waarop je kunt segmenteren zijn:

  • Demografie (geslacht, leeftijd, woonplaats en taal)
  • Gedrag (interesses en aankopen)
  • Zelfgekozen Youtube kanalen of video’s
  • Contextuele targeting (op basis van relevante zoekwoorden)

Advertentiemogelijkheden

Je kunt adverteren op YouTube met online banners, tekstadvertenties én video’s. Er zijn verschillende advertentie-indelingen mogelijk. Zo kan jij het maximale uit je advertentieopbrengsten halen.

True View In-Display adverteren

De True View In-Display advertenties zie je op twee verschillende manieren terug, namelijk: videosuggesties en tekstoverlays. De videosuggesties houden de video’s in die als suggesties aan de rechterkant van de pagina weergegeven worden. Bij tekstoverlays wordt de advertentie als tekstoverlay aan de onderkant van de video weergegeven.

In-Stream adverteren

In-Stream advertenties spelen af vooraf aan de video die de gebruiker heeft aangeklikt. De kijkers kunnen na paar seconden de advertentie overslaan. Een groot voordeel van deze advertentiemethode is dat je pas betaalt wanneer een kijker actie onderneemt of langer dan 30 seconden je advertentie bekijkt. Met uitzondering tot video’s die minder dan 30 seconden duren.

True View In-Search adverteren

Bij het zoeken naar video’s, verschijnen er online advertenties bovenaan de Youtube-pagina. De video’s die daaronder worden weergegeven zijn de werkelijke zoekresultaten.

True View In-Slate adverteren

De True View In-State advertenties draaien om advertentievideo’s die langer dan 10 minuten duren. Voordat zo’n video start, krijgen de gebruikers de keuze om te kiezen uit 3 van deze advertenties. Indien de gebruiker voor jouw advertentie kiest, moet je betalen.

Voordelen

  • Je hoeft pas te betalen als je online video wordt bekeken of wanneer erop geklikt wordt
  • Je kunt gericht jouw doelgroep benaderen
  • Youtube heeft een groot bereik
  • Adverteren via beeld geeft een gezicht aan jouw bedrijf
  • De statistieken zijn inzichtelijk
  • Reclame boodschappen met audio en beeld werken beter dan tekstuele advertenties

Kosten

De Youtube kosten voor adverteren liggen vrij laag. Dit komt met name doordat een view pas verrekend wordt wanneer de gebruiker op de advertentie klikt of langer dan 30 seconden de advertentie bekijkt. Een view kost ongeveer 10 cent.

Affiliate marketing

Wanneer je veel bezoekers naar jouw website genereert, kan het opzetten van een affiliate marketing programma zeer winstgevend zijn. Affiliate marketing houdt in dat je producten en diensten van andere organisaties promoot op jouw website. Het verdienmodel is als volgt: klikt iemand op de advertentie en doet de bezoeker aankopen? Dan krijgt de affiliate eigenaar daar commissie over betaald. Het is belangrijk dat de advertenties aansluiten op de affiliate website. Wanneer dat niet het geval is, gaat dat ten koste van de relevantie van de advertenties.

Zelf affiliate adverteren

Wil jij juist zelf online reclame plaatsen op affiliate websites? Dan neemt dat ook veel voordelen met zich mee. Er heerst de zogenoemde ‘no cure, no pay’ cultuur. Dit houdt in dat je alleen voor het resultaat betaald. Ook hoef je niet meer zelf op zoek te gaan naar een netwerk. De affiliate websites genereren verkeer en daar kan jij als adverteerder van profiteren. Zo genereer je meer traffic naar je website en dat kan resulteren in meer verkopen.

De kosten voor deze adverteermethode hangen van diverse factoren af:

  • Moet er geld betaald worden voor het plaatsen van een advertentie?
  • Hoeveel bezoekers geneert de website dagelijks of wekelijks?
  • Word er betaald wanneer op de advertentie is geklikt of wanneer de bezoeker aankopen doet?

Remarketing

Remarketing, ook wel bekend als retargeting, is een online adverteermethode om eerdere bezoekers nogmaals te benaderen met doelgerichte advertenties. Zo vergroot je de naamsbekendheid en genereer je meer aankopen. Welke advertentie wordt getoond, hangt af van de fase waarin de klant zich bevindt.

Gericht adverteren

Adverteren online via remarketing is een zeer goede manier om jouw doelgroepen te benaderen op basis van hun gedrag. Een aantal veel voorkomende situaties zijn als volgt:

  • Bezoekers benaderen met producten waar ze interesse in hebben getoond
  • Bezoekers benaderen die producten in de winkelmand hebben, maar nog niet afgerekend hebben
  • Bezoekers benaderen die al eens een product of dienst hebben aangeschaft

Voordelen

  • Remarketing is goedkoop
  • Je bereikt alleen potentiële bezoekers
  • Je naamsbekendheid vergroten
  • Remarketing is toepasbaar op social media en via Google Adwords

Real Time Bidding

Real Time bidding is een nieuwe en nog redelijk onbekende manier van online advertising. Deze methode van adverteren staat ook wel bekend onder de noemer display advertising. Het draait hierbij niet om het rechttoe, rechtaan adverteren op websites naar keuze. Er zijn systemen die voor jou uitzoeken op welke websites je het beste kan adverteren. Deze systemen werken met geavanceerde algoritmes en weten welke websites, op basis van het bezoekersgedrag, voor jou interessant zijn om te adverteren.

Deze systemen gaan op zoektocht naar de voor jou relevante bezoekers. Vervolgens wordt er automatisch een aantal vertoningen advertenties ingekocht wanneer een bezoeker voldoet aan het profiel. Deze impressies worden razendsnel aangeboden en gekocht. Zonder technologie zou deze vorm van online advertising niet mogelijk zijn.

Voordelen Real Time bidding

  • Premium zichtbaarheid en een groot bereik
  • Hoger rendement, omdat je zeer gericht adverteert op bezoekers
  • Uitgebreide segmentatiemogelijkheden

Mobiele advertenties

Mobiel adverteren wordt steeds belangrijker. Het mobiele internetverkeer laat al jaren een stijgende lijn zien. Steeds meer aankopen verlopen mobiel. Voor adverteerders liggen er dus glansrijke kansen voor mobiel adverteren. Er zijn verschillende mobiele advertenties mogelijk, waaronder tekstadvertenties, beeldadvertenties, HTML-5 advertenties en app advertenties.

Mobiel adverteren vraagt een andere werkwijze dan desktop adverteren. Je hebt een veel kleinere advertentieruimte. Dit betekent dat je zeer efficiënt moet omgaan met biedingen, zoekwoorden en advertentieteksten.

Voordelen mobiel adverteren

  • Hoger conversieratio doordat gebruikers meer gefocust zijn op je advertentie
  • Kosten per Click liggen lager
  • Gebruiker kan direct tot actie overgaan
  • Je bereikt mobiele gebruikers (én dat is een hele grote groep)

Tot slot

Zo, ongeveer 7 minuten zijn voorbij en binnen deze geringe tijd weet jij de belangrijkste ins en out van online advertising. Ga jij ook online reclame boodschappen uitzetten? Na het lezen van dit artikel weet je dat je op een goudmijntje zit. Denk alleen van te voren goed na met welke middelen jij jouw doelgroep het beste benadert. Door de juiste mensen, met de juiste middelen op het juiste moment te benaderen, zorg je voor het hoogste rendement.

Echter, vergeet natuurlijk de kracht van gratis bovenaan in Google staan niet! In de ultieme 43 SEO Cheatsheet ontdek jij stap voor stap hoe je meer bezoekers en betalende klanten kunt krijgen. Klik hier om het eBook gratis te downloaden. 

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>