LinkedIn adverteren

Adverteren op LinkedIn

Het internet biedt je oneindig veel mogelijkheden. Of het nou gaat om informatie zoeken en vinden, muziek luisteren, films kijken, aan- of verkopen doen; je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een webpagina aan gewijd.

Als ondernemer zou je dan ook grondig gebruik moeten maken van het world wide web. Je kunt jezelf namelijk goed in de markt zetten door te adverteren op internet.

Je kunt een grotere doelgroep bereiken dan via normaal reclamedrukwerk en je kunt je ook specifiek op die mensen richten die ook echt een klant van je kunnen worden.

Een advertentieplatform dat steeds groter groeit en bekender wordt is LinkedIn. Zelf dacht ik: ‘LinkedIn? Dat is toch voor je zakelijke netwerk?’. Dat klopt maar je kunt er dus ook adverteren.

Om zelf helemaal een LinkedIn advertentie expert te worden hoef je alleen maar deze blog te lezen en aan de slag te gaan.

Laten we alles eens van A tot Z doornemen.

Wat is LinkedIn?

LinkedIn is eigenlijk net als Facebook een sociaalnetwerksite. Echter in tegenstelling tot Facebook is LinkedIn vooral bedoeld om een zakelijk netwerk op te bouwen én uit te breiden.

In Nederland zijn ongeveer zes miljoen mensen actief op LinkedIn. Natuurlijk zal niet iedereen wat voor je kunnen betekenen maar toch geeft een ledenaantal van zes miljoen je alleen in Nederland al een redelijk grote (zakelijke) vijver om in te vissen.

Wereldwijd kent LinkedIn ruim 500 miljoen gebruikers. Opereer jij op internationaal niveau? Dan kan LinkedIn je dus nog meer contacten bieden.

LinkedIn kan gebruikt worden door particulieren en bedrijven, door werkzoekenden en werknemers en ieder ander die een bepaalde expertise te bieden heeft.

Je kunt via LinkedIn bijvoorbeeld de volgende zaken regelen:

  • Werkgevers kunnen personeel zoeken d.m.v het plaatsen van vacatures.
  • Werkzoekenden kunnen via LinkedIn een baan proberen te vinden of je kunt andere zakelijke kansen creëren door connecties in je netwerk of het netwerk van mensen met wie je verbonden bent.
  • Je kunt mensen die jij kent introduceren aan mensen binnen jouw netwerk die zij niet kennen en andersom. Zo kun je een enorm zakelijk netwerk opbouwen.
  • Deelnemen aan tal van peilingen (polls).

Omdat mensen elkaar via via doorverwijzen is er vaak al sprake van meer vertrouwen tussen nieuwe contacten simpelweg omdat ze aan elkaar geïntroduceerd zijn door iemand die ze beide kennen.

Waarom adverteren via LinkedIn?

Waarom niet? Is de betere vraag. LinkedIn biedt je een groot potentieel bereik. Ook kun je je doelgroep op allerlei manieren aanpassen en specificeren.

De juiste doelgroep kiezen is belangrijk. Wanneer je geld en tijd investeert in een advertentiecampagne wil je natuurlijk wel dat je het juiste publiek bereikt anders gooi je alleen maar geld weg en levert het je niks op.

De kosten kun je op LinkedIn ook goed in de hand houden en voor de stappen die je moet doorlopen voordat je aan de slag kunt heb je echt geen zeven mijls laarzen nodig.

Als je eenmaal weet hoe je de juiste advertentie bij de juiste doelgroep brengt kan er eigenlijk weinig meer misgaan.

Vanwege die diepe poel aan informatie en de manier waarop jij de kenmerken van je doelgroep kunt toepassen is LinkedIn een geweldig advertentieplatform.

Je kunt gewone advertenties maken, advertenties creëren die in de nieuwsfeed verschijnen en zelfs advertenties versturen via de Inmail van LinkedIn.

Zelf heb ik geleerd dat je zoveel mogelijk moet proberen om in je advertenties een persoonlijke benadering toe te passen. Iedereen wil zich speciaal voelen toch?

Omdat je via de doelgroep specificering heel exact weet wie jij gaat benaderen is het ook makkelijker om een persoonlijke ‘touch’ toe te voegen.

klantprofiel

Klantprofiel.

Om te bepalen wie je doelgroep is kan het handig zijn om een profiel van je ideale klant samen te stellen.

Zo weet jij wie je moet benaderen en weet je ook dat jouw diensten of producten helemaal zijn toegespitst op degene die je benadert.

Dit geeft je weer kans op hogere conversies zodat die advertenties zich gaan terugbetalen.

De volgende punten kun je gebruiken bij het vaststellen van je ideale klant:

  •  Locatie.
  •  Leeftijd.
  •  Geslacht.
  •  Relationele status.
  •  Inkomen.
  •  Opleiding.
  •  Baan.
  •  Interesses.
  •  Online gedrag.

Je kan waarschijnlijk niet altijd al deze punten beantwoorden maar door een zo volledig mogelijk profiel op te stellen kun je de advertentie die je maakt ook zo doelgericht mogelijk aanbieden.

Denk naast de bovengenoemde punten ook eens aan de volgende opties om het profiel van jouw klant zo volledig mogelijk te maken:

  •  Doelen van de potentiële klant.
  •  Uitdagingen voor het bereiken van die doelen.
  •  Hoe jij kan helpen bij het bereiken van die doelen en ondersteunen in de uitdagingen.

Dit moet een optimaal beeld creëren voor jou zodat je de beste manier van communiceren, met je potentiële klant, kunt vinden.

Wanneer je al een redelijke klantenkring hebt opgebouwd kun je daar heel veel informatie uithalen.

Je hebt waarschijnlijk al wat ‘tools’ op je website ingezet om het surfgedrag van je bezoekers te kunnen volgen.

Natuurlijk zou je ook je klanten kunnen benaderen met de vraag om een review in te vullen over het product of dienst die ze van je hebben afgenomen.

Je kunt dan de klant vragen om bij het invullen van de review ook andere informatie prijs te geven zoals bijvoorbeeld hun leeftijd en locatie.

Als je net gestart bent met je bedrijf heb je waarschijnlijk nog niet echt een grote klantenkring opgebouwd. Je zou dan eens een kijkje kunnen nemen bij de concurrent.

Wie zijn hun klanten en waar zijn deze klanten naar op zoek? Je kunt je dan een beeld vormen van de potentiële klant en je advertenties zo aanpassen dat je ze weg kaapt bij de competitie en zo je eigen business een flinke ‘boost’ geven.

Als je meerdere producten of diensten adverteert kan het handig zijn om per product of dienst een apart klantprofiel op te stellen.

Dit kan je helpen om exacte criteria aan te houden bij je doelgroep selectie én bij het opstellen van de advertenties.

LinkedIn kosten adverteren

Adverteren op LinkedIn kan wat duurder uitvallen dan wanneer je adverteert via bijvoorbeeld Google of Facebook.

Dit is dan ook de nummer één klacht die ik van andere ondernemers te horen krijg. Zelf denk ik dan altijd; je moet ook kijken wat je ervoor terug krijgt.

Een enorme database aan informatie en verschillende manieren om je doelgroep aan te passen. Daarnaast ook een professioneel platform in allerlei opzichten.

Om je een klein beetje een idee te geven van de kosten kun je eens kijken naar de volgende minimale bedragen die LinkedIn heeft ingesteld.

  •  Dagelijks budget per campagne:                                        $10
  •  Totaal budget per campagne:                                              $10  
  •  Minimale bod per CPC of CPM bij tekstadvertenties:    $2

Bij ‘Gesponsorde Content’ is de biedprijs afhankelijk van de doelgroep die je hebt samengesteld.

Bij de ‘Gesponsorde Inmail’ advertentie betaal je per verzonden mail (CPS, Cost Per Send). LinkedIn raadt hier zelf aan om aan de hoge kant van de voorgestelde bieddprijs te gaan zitten.

Als jij de ‘veiling’ wint omdat je het hoogste bod hebt uitgebracht betaal je die prijs niet want ze hanteren een beleid waarbij het één na hoogste bod geldt als de te betalen CPS.

Doelgroep LinkedIn

Als je enigermate succesvol wilt zijn in de online advertentiewereld is het echt belangrijk om je doelgroep goed uit te werken.

Door een duidelijk beeld te schetsen van je doelgroep kun je de juiste advertentie aan de juiste persoon aanbieden.

LinkedIn reikt je dan ook de hand met tal van opties om je doelgroep zo gestroomlijnd mogelijk te maken. Kijk eens naar de volgende opties:

  •  Leeftijd.
  •  Geslacht.
  •  Interesses.
  •  Opleidingsniveau.
  •  Functietitel.
  •  Sector.
  •  Bedrijf.
  •  Aantal werknemers van een bedrijf.

Hoe meer jij weet over de achtergrond en gewoonten van jouw doelgroep des te succesvoller zal je advertentie zijn.

Omdat je zelf je pijlen kunt richten op een bepaald bedrijf, een functietitel of bedrijven met een x aantal werknemers kun je veel doelgerichter adverteren dan op bijvoorbeeld Facebook.

Alleen deze opties maken LinkedIn al heel waardevol voor adverteerders, kijk eens wat het volgende overzicht je kan tonen:

Linked in doelgroep adverteren

Starten met LinkedIn adverteren.

Inmiddels ben je hopelijk enthousiast geworden over alle mogelijkheden die LinkedIn jou kan bieden. Ik zal je dan ook niet langer in spanning houden en je nu laten zien hoe je een account opzet en ten volle benut.

Om te starten heb je allereerst een LinkedIn account nodig. Als je deze eenmaal hebt gecreëerd is het tijd om tot de echte ‘business’ over te gaan.

Als je echt wat wilt bereiken met adverteren op LinkedIn kun je dit beter niet doen vanaf je eigen persoonlijke LinkedIn pagina.

Je moet daar een zakelijk account voor gebruiken zodat je ook toegang krijgt tot alle ondersteuning die LinkedIn jou bij het adverteren kan bieden.

Daarnaast kun je met een zakelijk account ook anderen toegang geven tot dat account. Je kunt bijvoorbeeld meerdere mensen campagnes laten creëren als je dat zou willen.

  •  Log in op je LinkedIn account.
  •  Ga naar de overzichtspagina (dashboard) van je persoonlijke LinkedIn account.
  •  Zoek je naam rechtsboven op de pagina.
  •  Ernaast staat ‘indiv’, dit betekent dat je op je persoonlijke pagina bent.
  •  Klik op het pijltje en selecteer ‘Creëer zakelijk account’.
  •  Er verschijnt een pop-upvenster.
  •  Vul de naam in van het bedrijf dat aan dit zakelijke account gekoppeld wordt.
  •  Als je bedrijf al bekend is op LinkedIn zal automatisch de bedrijfsnaam in beeld verschijnen en kun je deze selecteren.
  •  Klik op ‘Creëer’. Je bevestigt hiermee dat jij de geautoriseerde persoon bent om handelingen in dit account uit te voeren.
  •  Kies een naam waarmee jij je bedrijf wilt aanduiden binnen je account management.
  •  That’s it. Je hebt nu een zakelijk account opgezet op LinkedIn om met adverteren te kunnen beginnen.

LinkedIn advertentie soorten.

Bij LinkedIn adverteren kun je onderscheid maken tussen drie verschillende advertentie soorten die elk een eigen manier van werken hebben.

  •  Gesponsorde Content Advertenties.

Gesponsorde content advertenties verschijnen in de nieuwsfeed van je doelgroep.

  •  Tekstadvertenties.

Tekstadvertenties verschijnen in advertentieblokken op de pagina’s van LinkedIn.

  •  Gesponsorde Inmail Advertenties.

Een advertentie wordt via de mail naar je doelgroep gestuurd. Dit geeft je een hogere kans dat iemand ook wat doet met je advertentie omdat deze in de mailbox verschijnt.

Om uit te zoeken van wat voor soort advertentie jij het beste gebruik kunt maken moeten we eerst weten wat je er precies mee kunt.

Zoals gezegd verschijnt gesponsorde content dus in de nieuwsfeed van LinkedIn gebruikers die tot jouw doelgroep behoren.

Je kunt deze manier van adverteren goed gebruiken om mensen meer bewust te maken van jouw bedrijf of merk.

Updates betreffende je website en nieuwe content zou je op deze manier kunnen promoten.

Gesponsorde content kan ook ‘geliked’, gedeeld en becommentarieerd worden.

Het voordeel hiervan is dat jij kunt zien wie jouw content bijvoorbeeld ‘geliked’ heeft. Deze mensen zou je dan vervolgens nog weer persoonlijk kunnen benaderen.

Bij tekstadvertenties kun je meteen je product of dienst promoten in een advertentie die aan de rechterkant in beeld verschijnt van LinkedIn pagina’s, natuurlijk binnen jouw doelgroep.

Deze advertenties kunnen niet ‘geliked’ of gedeeld worden maar wanneer iemand erop klikt zal deze persoon meteen naar de betreffende bestemmingspagina worden geleidt.

LinkedIn Campagne Manager

Zodra je een zakelijk account hebt gekoppeld aan je LinkedIn profiel en je klikt op ‘Advertentie maken’ kom je terecht op de pagina ‘Campagne manager’.

Linkedin campagnes

Dit is dus de cockpit vanuit waar alles bestuurd gaat worden en jij overzicht hebt van het hoe en wat van je advertentiecampagnes.

Bovenaan de pagina vind je drie kopjes:

  •  Campagne prestatie

Hier kun je zien hoe je advertenties presteren.

  •  Website demografie

Wat is de demografie van je website.

  •  Account onderdelen

Bij account onderdelen vind je bijvoorbeeld ‘tracking’ resultaten en geblokkeerde personen of websites.

LinkedIn Gesponsorde Content

  •  Klik rechtsboven op ‘Campagne Creëren’.
  •  Nu kun je kiezen uit de drie advertentie opties waar ik je eerder over vertelde.

LI.Keus

We gaan beginnen met Gesponsorde Content.

  •  Selecteer ‘Gesponsorde Content’.
  •  Vul een campagne naam in. Wees hier zorgvuldig mee en zorg ervoor dat je een methode hebt waarmee je meerdere campagnes makkelijk van   elkaar kunt onderscheiden door duidelijk te zijn in je benaming.
  •  Kies de taal waarin jij jouw doelgroep benadert.
  •  Selecteer wat jij wilt bereiken met je gesponsorde content.

LI.SCoption

Je hebt de optie om mensen naar je website en content te sturen of om meer leads te genereren via een LinkedIn formulier.

  •  Selecteer je gewenste optie.
  •  Klik op ‘Volgende’.

Nu zal LinkedIn content van jouw website tevoorschijn toveren.

Deze kun je selecteren om te gebruiken als jouw gesponsorde content of je kunt nieuwe gesponsorde content creëren.

  •  Selecteer de berichten die je wilt gebruiken.
  •  Klik op ‘Sponsor geselecteerde content’.

Je kunt nu kiezen wie jouw doelgroep moet zijn er verschijnen de volgende opties:

  •  Gebruik een gematchte doelgroep.

Dit is een doelgroep die bestaat uit mensen die jouw website al bezocht hebben, in je contactenlijst staan of specifieke accounts waar jij je op richt.

  •  Retarget je website bezoekers.

Hiermee kun je een doelgroep creëren die je in staat stelt om voormalige websitebezoekers opnieuw te benaderen. Je maakt zelf een doelgroep.

  •  Specificeer een lijst van accounts of contacten.

Je kunt een hier een lijst uploaden van bepaalde bedrijven of mail adressen waaraan jij wilt adverteren.

  •  Samengestelde doelgroep hieronder gebruiken.

Dit is de beste optie om te kiezen als je net begint. Je kunt heel makkelijk aangeven wie er in je doelgroep moet.

  •  Kies de locatie(s) waar jij wilt dat jouw advertentie verschijnt. Welk land of stad.

Nu kun je verder specificeren. Er zijn heel wat opties om uit te kiezen:

  •  Bedrijfsnaam.
  •  Bedrijfssector.
  •  Bedrijfsgrootte.
  •  Functietitel.
  •  Functie.
  •  Function senioriteit.
  •  Aangesloten scholen.
  •  Studierichtingen.
  •  Diploma’s.
  •  Vaardigheden.
  •  Groepen.
  •  Geslacht.
  •  Leeftijd.
  •  Aantal jaren ervaring.
  •  Aantal volgers van een bedrijf.
  •  Connecties van een bedrijf.

Kies wie jij in de doelgroep wilt betrekken. Dit is allemaal afhankelijk van het product of de dienst waarmee jij adverteert.

LI.Doelgroepkeus

Als je een optie aanklikt verschijnen er meer subcategorieën waarmee jij je keuze verder kunt uitbreiden binnen de gekozen categorie.

Ook zal rechtsboven in beeld te zien zijn hoe groot jouw doelgroep is nadat je één of meerdere opties hebt gekozen.

  •  Schakel in of uit of je gebruik wilt maken van het ‘LinkedIn Gebruikers Netwerk’.

Als je dit inschakelt kun je een groter publiek bereiken via een ‘premium netwerk’ van content publishers buiten de LinkedIn feed.

Dus andere sites waar content van hoogwaardige kwaliteit gepubliceerd wordt gematcht met jouw doelgroep.

Je kunt ook aangeven of je bepaalde sites en/of apps wilt blokkeren binnen het ‘LinkedIn Gebruikers Netwerk’ .

  •  Vervolgens krijg je de optie voorgeschoteld om automatisch je doelgroep uit te breiden.

Dit betekent dat je advertenties getoond gaan worden aan een doelgroep die lijkt op de door jou samengestelde doelgroep.

Dit is een handige optie omdat je binnen de lijnen van jouw doelgroep blijft maar misschien ook mensen kunt bereiken die wel in jouw product of dienst geïnteresseerd zijn, maar om de één of andere reden buiten de door jou gecreëerde doelgroep vallen.

  •  Klik op ‘Volgende’.

Kies voor welk doel jij je campagne wilt optimaliseren.

  •  Bekendheid creëren.
  •  Websitebezoek.
  •  Website conversies.

De keuze hier is dus afhankelijk van wat jij wilt bereiken met jouw advertentiecampagne.

Je kunt nu aangeven of je conversies wilt volgen. Verder naar beneden leg ik uit hoe je dit precies kunt toepassen op je advertenties. Je kunt conversie tracking altijd later aan je campagne toevoegen.

LI.Bodetc.

  •  Bepaal je dagelijkse budget. Het minimale budget moet $10.
  •  Kies de biedprijs voor je advertentie.

LinkedIn toont je hier wat andere aanbieders met gelijksoortige doelgroepen bieden en ook wordt er een aanbeveling voor een bod gedaan.

  •  Bedenk of je de campagne meteen wilt starten of selecteer een specifieke startdatum.
  •  Selecteer een einddatum voor je campagne.
  •  Kies het maximumbedrag dat jij aan je campagne wilt spenderen.
  •  Je kunt nu aanvinken of je de manier waarop de advertenties getoond worden wilt optimaliseren voor het doel wat jij voor je campagne hebt gekozen.

Als je meerdere advertenties hebt gemaakt voor één campagne en je hebt conversie tracking geïnstalleerd dan wordt naar verloop van tijd de advertentie die het beste presteert bij jouw gekozen doel vaker getoond.

Je andere optie is om alle advertenties gelijk te behandelen en geen voorkeur betreffende conversie prestatie te hanteren.

  •  Klik ‘Campagne starten’.

Nu krijg je een overzicht van de campagne te zien. Je ziet welke advertenties je binnen de campagne gebruikt, wanneer je deze gemaakt hebt, het aantal ‘likes’ en ‘comments’ op je advertentie, wat het budget is, etcetera.

LinkedIn Tekstadvertentie

Ik ga je nu laten zien hoe je een tekstadvertentie maakt.

  •  Klik op ‘Campagne Creëren’.
  •  Kies ‘Tekstadvertentie’.

Deze advertenties verschijnen alleen op desktop computers dus niet op mobiele apparaten.

LI.Textad3

  •  Geef een naam aan je campagne.
  •  Kies de desbetreffende taal.
  •  Klik ‘Volgende’.
  •  Kies waar jij wilt dat advertentie klikkers ‘belanden’ nadat ze op jouw advertentie geklikt hebben. De keuze bestaat uit:
  •  Je LinkedIn pagina.
  •  Jouw website.

Als je daar een keuze hebt gemaakt is het tijd om de advertentie te maken. Of beter gezegd: meerdere advertenties zodat je ze tegen elkaar kunt testen qua prestatie.

LI.Textad

  •  Bedenk een titel van maximaal 25 karakters. Iets wat de aandacht trekt.
  •  Schrijf de inhoud van de advertentie bestaande uit maximaal 75 tekens. Omschrijf wat je aanbiedt en voeg een CTA (Call To Action) toe.
  •  Kies een bijpassende afbeelding.

Bekijk rechts in het scherm een voorbeeld van je advertentie.

  •  Klik ‘Opslaan’ als je tevreden bent met je advertentie creatie.
  •  Je komt automatisch in een pop-up venster waar je de keuze krijgt om verder te gaan of om nog een advertentie te maken.

Je hebt eerder al gelezen dat je voor één campagne altijd meerdere advertenties moet maken om te kunnen checken welke het beste werkt.

Maak minimaal twee of drie advertenties.

  •  Klik ‘Volgende’ als je alle advertenties voltooid hebt.
  •  Kies de kenmerken van jouw doelgroep. Dit is precies hetzelfde proces als je hierboven hebt kunnen lezen bij het maken van een gesponsorde content advertentie.

Dus locatie, leeftijd, functie, etcetera.

  •  Kies of je conversie tracking wilt toepassen.
  •  Selecteer of je wilt betalen voor CPC (Cost Per Click) of CPM (Cost Per Mille/Impressie).
  •  Stel een dagelijks budget in. Dit moet minimaal $10 zijn.
  •  Kies je biedprijs. Nu wordt je getoond wat LinkedIn’s suggestie is en wat anderen bieden.
  •  Kies vervolgens de start- en einddatum van je campagne.
  •  Selecteer of je wilt dat de vertoning van de  advertenties naar prestatie geoptimaliseerd wordt. De best presterende advertentie wordt dan vaker getoond.
  •  Klik op ‘Campagne Starten’.

Je komt nu weer terecht op de overzichtspagina van je campagne.

LinkedIn Gesponsorde Inmail

Nu gaan we een gesponsorde inmail campagne opzetten.

  •  Klik op ‘Campagne Creëren’.
  •  Selecteer ‘Gesponsorde Inmail’.
  •  Kies een campagne titel en selecteer de taal.
  •  Klik ‘Volgende’.
  •  Kies een naam voor de advertentie.
  •  Kies de naam die als afzender bij de Inmail verschijnt.
  •  Klik ‘Volgende’.

LI.SIC1

Je gaat nu de mail schrijven die aan jouw doelgroep verzonden zal worden.

LI.SIC2

  •  Vul het onderwerp van de mail in. LinkedIn geeft je rechts in beeld enkele tips voor het opstellen van de mail.
  • Schrijf een pakkende titel voor je onderwerpregel.
  •  Schrijf de inhoud van de mail. Waar adverteer jij mee, waarom is dit interessant voor degene die je aanschrijft en hoe kan de persoon uit de doelgroep jouw bereiken?

Gebruik bij de aanhef %VOORNAAM% of %VOORNAAM% %ACHTERNAAM% om de persoon die je mailt meteen met zijn of haar naam aan te spreken.

Ik raad je aan om alleen de voornaam van iemand te gebruiken, de mail klinkt daardoor persoonlijker.

  •  Als je wilt kun je onderaan de mail bijvoorbeeld de gebruiksvoorwaarden van je site uploaden en toevoegen. Dit is niet verplicht.
  •  Klik ‘Volgende’.
  •  Geef de ‘bestemmingspagina’ op die bij het bericht van de inmail advertentie hoort.
  •  Voeg een CTA (Call To Action) knop toe. Bijvoorbeeld ‘Bel nu’ of ‘Ontdek meer’.
  •  Voeg een ‘banner’ afbeelding toe van het formaat 300×250 pixels.
  •  Klik ‘Volgende’.

LI.SC+

  •  Nu kun je nog een inmail advertentie opstellen. Doe dit absoluut zodat je weer kunt testen welke het beste werkt.
  •  Als je voldoende inmail advertenties hebt gemaakt klik dan op ‘Volgende’.

Je komt op de pagina om je doelgroep samen te stellen.

  • Kies de locatie(s) waar jij jouw advertenties wilt tonen en selecteer de kenmerken van je doelgroep.

Je krijgt rechts in beeld te zien hoe groot je doelgroep is aan de hand van de geselecteerde opties.

  •  Kies of je gebruik wilt maken van het ‘LinkedIn Gebruikers Netwerk’ .
  •  Klik ‘Volgende’.
  •  Kies of je conversie tracking wilt toepassen.
  •  Kies je dagelijkse budget.
  •  Stel de prijs in die jij per verzonden mail wilt betalen. LinkedIn geeft je hier een suggestie.

LI.CPS

  •  Selecteer de begin- en einddatum van je campagne.
  •  Stel een budget in voor de totale campagne.
  •  Kies of je wilt dat de beter presterende mail vaker verzonden wordt of niet dus optimaliseren voor het aantal kliks dat de advertentie oplevert.
  •  Klik ‘Campagne Starten’.

Dat was het. Nu weet je precies hoe je de verschillende advertentie soorten kunt toepassen en hoe je er campagnes van A tot Z mee opzet.

Het gebruiksgemak is groot, alle informatie die je moet verstrekken wordt in een heldere vraagstelling geformuleerd en de pagina’s zijn overzichtelijk ingericht.

Conversie Tracking

LinkedIn biedt je de mogelijkheid om een tracking pixel te installeren zodat je de conversies van je advertentie kunt meten.

Volg de hieronder beschreven stappen om dit te installeren.

  •  Klik op ‘Account onderdelen’ en vervolgens kies je ‘Conversie tracking’.
  •  Nu vul je het adres in van de website waarvan jij de conversies wilt volgen.
  •  Klik ‘Ga verder’.
  •  Nu krijg je een code die je boven de ‘bodytag’ in je eigen site code moet plakken.

LI.CT

  •  Kopieer de de code en plak deze op de desbetreffende plek of, als je dit later wilt doen of door iemand anders, kun je de code ook naar je toe laten mailen.
  •  Kies een naam voor de conversie die jij gaat volgen.
  •  Vervolgens kies je de soort conversietracking die je wilt toepassen. Misschien wil je wel het aantal downloads als gevolg van je advertentie meten of het aantal aankopen.

Er zijn hier verschillende opties waar je uit kunt kiezen. Je kiest de soort conversietracking die het beste past bij wat jij wilt bereiken met jouw advertentie.

  •  Nu kun je de campagne kiezen waar jij de conversie van wilt laten meten. Je ziet een overzicht van de campagnes(s) die jij hebt gemaakt en daar vink je de desbetreffende campagne(s) aan.
  •  Check of de naam van de ingevulde website klopt bij de campagne die je hebt geselecteerd.
  •  Vink aan of je de code hebt geïnstalleerd op je site.

Je kunt ook een aparte tracking pixel installeren die niet gerelateerd is aan één URL maar dan moet je iedere keer als je een advertentie wilt tracken daar apart een code voor installeren.

  •  Kies nu voor de manier van weergave van de conversie URL.  Zelf zou ik kiezen voor ‘Exact’ dat geeft precies weer waar je ‘tracking’ wordt toegepast.
  •  Klik op ‘Voltooien’.

Nu heb je conversietracking geïnstalleerd en kun je de resultaten van je advertentiecampagnes goed volgen.

Om een echt duidelijk inzicht te creëren in wat LinkedIn advertenties voor jouw bedrijf doen zou je eigenlijk  Google Analytics moeten verbinden aan je LinkedIn advertenties.

De conversietracking van LinkedIn zelf is vrij beperkt. Je kunt alleen zien welke acties zijn uitgevoerd naar aanleiding van je advertentie.

Google Analytics kan je helpen om inzicht te krijgen in wat bijvoorbeeld de dagen of tijdstippen zijn waarop je advertentie het beste presteert.

Je advertentiecampagne moet dus wel enige tijd op gang zijn om een helder en niet vertekend beeld van je successen te kunnen weergeven.

LinkedIn workshop

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Google AdWords biedt LinkedIn geen ‘inhouse’ cursussen aan om je advertenties skills op te krikken.

De Hulppagina van LinkedIn kan hier echter een uitkomst zijn. Deze service is zeer uitgebreid en kan je antwoorden geven op tal van vragen.

Als deze handleiding je honger naar LinkedIn advertentie informatie nog niet gestild heeft neem dan eens kijkje op https://www.linkedin.com/help/linkedin om jezelf nog verder te informen over wat je kunt met LinkedIn en hoe je eventuele problemen op kunt lossen.

LinkedIn coupon code

Verschillende soorten adverteerders ontvangen van tijd tot tijd speciale coupon codes van LinkedIn, hiermee kun je advertentie producten kopen.

Je krijgt een mail van LinkedIn waarin staat waarom je de coupon code ontvangt en wat de waarde ervan is.

Je kunt bijvoorbeeld een coupon ontvangen als welkomstgeschenk van LinkedIn of omdat je aan bepaalde marketing voorwaarden voldoet.

Ook kun je online allerlei websites vinden die LinkedIn coupon codes te koop aanbieden. Wees hier voorzichtig mee, persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de coupon codes die rechtstreeks van LinkedIn zelf komen.

Over het algemeen zijn coupon codes een jaar geldig en je kunt ze op de volgende manier in je account toepassen wanneer je eentje hebt ontvangen.

  •  Meld je aan bij ‘Campagnebeheer’.
  •  Voor gebruik van tegoed als je een nieuwe adverteerder bent maak je eerst een advertentie campagne. Heb je al campagnes gemaakt dan zoek en klik je gewoon op je accountnaam.
  •  Vul je gegevens in op de factureringspagina en klik de link ‘Coupon Inwisselen’ aan.

LI.coupon

  •  Plak de coupon code in het daarvoor bestemde vakje en klik op ‘Zoeken’.
  •  Klik op ‘Indienen’ om alles op te slaan en toe te passen.

Als alles goed is gegaan moet je nu gebruik kunnen maken van je coupon code.

LinkedIn account verwijderen

Wanneer je besluit dat LinkedIn toch niet bij jou past als advertentieplatform kun je ten alle tijde je account verwijderen.

Alle informatie, aanbevelingen, volgers en groepslidmaatschappen verdwijnen en kunnen niet meer teruggehaald worden als je besluit je opnieuw aan te melden.

Ben je er helemaal zeker van dat je alles wilt ‘deleten’? Volg dan onderstaande stappen en je bent zo van je LinkedIn account verlost:

  •  Log In op je LinkedIn account.
  •  Klik boven op de LinkedIn homepage op het ‘Ik’ pictogram.
  •  Kies in het keuzemenu voor ‘Instellingen en privacy’.
  •  Selecteer ‘Abonnementen’ en dan ‘Wijzigen’.
  •  Kies ‘Uw LinkedIn account sluiten’.
  •  Selecteer een optie waarom je het account wilt sluiten.
  •  Klik ‘Volgende’.
  •  Voer je wachtwoord in en klik op ‘Account sluiten’.

Et voila! Nu is je account gesloten.

Binnen twintig dagen kun je eventueel je account weer herstellen maar sommige informatie is niet meer terug te halen.

Na die twintig dagen moet je helemaal een nieuw account openen als je toch weer verder wilt met LinkedIn.

De 25 beste LinkedIn tips & trucs

Om enigszins succesvol te zijn met online adverteren moet je een klein beetje de fijne kneepjes van het vak kennen.

Er zijn tal van tips en trucs die je kunnen helpen om van jouw LinkedIn campagne een waar succes te maken. Ik heb de beste 25 voor je samengesteld.

  • Je content is belangrijk. Door de juiste content te plaatsen en daar je advertenties bij te matchen kun je mensen interesseren voor je merk en wat jij te bieden hebt.
  • Stel duidelijke doelen voor jezelf. Wil je meer mensen bewust maken van je bestaan of wil je meer leads genereren? Dit zijn zaken die je in overweging moet nemen voordat je een advertentiecampagne start.
  • Spreek je publiek op een persoonlijke manier aan en bied hen ook ‘custom content’.

Dus geen advertentiecampagnes die op bijna iedereen van toepassing zijn, maar echt toegespitst op je doelgroep waardoor zij zich belangrijk voelen voor jou.

  • Maak een stuk of drie advertenties voor één product, zodat je kunt testen welke het beste werkt en welke meteen naar de prullenbak kunnen verhuizen.
  • Gebruik duidelijke namen voor je verschillende advertentiecampagnes zodat alles goed overzichtelijk blijft naarmate je meerdere campagnes creëert.
  • Verdiep jezelf in functietitels. Omdat je de doelgroep ook kunt speciferen op functietitel is het handig om te weten welke titels ongeveer hetzelfde betekenen zodat je geen eventuele klanten misloopt.
  • Een klantprofiel opstellen is een must als je doelgericht wilt adverteren. Het kan je helpen om een duidelijk beeld van jouw doelgroep te creëren.
  • Start ‘gesegmenteerde campagnes’. Met deze manier van campagne voeren kun je dezelfde advertentie aan verschillende, maar toch enigszins gelijke, doelgroepen tonen.

Zo verkrijg je inzicht in welke advertentie waar het beste werkt.

  • Gebruik unieke, toepasselijke afbeeldingen voor een meer persoonlijke benadering, Gebruik geen afbeeldingen waar een copyright op rust.
  • LinkedIn logt je bij inactiviteit van meer dan 20 minuten automatisch uit.

Als je bezig bent met het maken van een advertentie sla deze dan regelmatig tussendoor op zodat je niet ineens alles kwijt bent omdat je even een kopje koffie bent gaan halen.

  • Keep it short & sweet. Wees duidelijk en vlot in het overbrengen van je boodschap.

Alles gaat in hoog tempo op het internet dus jij moet die ‘split second’ aandacht die je van een potentiële klant, middels je advertentie, krijgt optimaal benutten.

  • Voeg in je advertentie een link toe met een passende ‘bestemmingspagina’. De inhoud van je bestemmingspagina moet naadloos aansluiten bij wat de internetter in de advertentie heeft gezien.
  • LinkedIn gebruikers komen over het algemeen niet op de LinkedIn site om advertenties te bekijken. Wees duidelijk maar niet te agressief in je CTA.

Kies bijvoorbeeld liever voor: ‘Laat mij meer zien’ of ‘Stuur me … informatie’.

In plaats van:                           ‘ Koop nu!’ of ‘Klik direct hier voor…’.

  • Voeg een  unieke tracking code toe aan elke advertentie die je plaatst zodat je precies kunt zien wat het resultaat ervan is.
  • Ga verstandig om met je budget. Investeer in campagnes die het goed doen, optimaliseer of verwijder campagnes die niet goed presteren zodat je investeringen je ook wat gaan opleveren.
  • Stem je afbeeldingen af op het juiste formaat. Het verkleinen of vergroten van een bestaande afbeelding kan de verhoudingen verstoren en een onduidelijk beeld creëren.
  • Gebruik ‘LinkedIn Lead Collection’. Als je deze optie gebruikt wordt een advertentieklikker gevraagd om contactinformatie achter te laten.

Jij ontvangt dan een notificatie van LinkedIn en dan kun je een meer persoonlijk bericht naar de geïnteresseerde bezoeker sturen.

  • Gebruik afbeeldingen van een hoogwaardige kwaliteit. Om zo professioneel mogelijk over te komen is het van belang dat je afbeeldingen met een hoge resolutie gebruikt.
  • Wees heel specifiek bij het aangeven van de kenmerken van jouw doelgroep. Zo kun je de meest gerichte advertentie aan de meest gespecificeerde doelgroep aanbieden.
  • Doorbreek grote lappen tekst met een passende afbeelding. Dit zorgt ervoor dat je lezer actief blijft en niet verloren raakt tussen eventueel enorme paragrafen tekst op je site.
  • Je website en advertenties moeten ook geschikt zijn voor mobiele gebruikers.

Cijfers van LinkedIn wijzen uit dat LinkedIn overdag voornamelijk via desktop apparaten wordt bezocht maar tussen 17.00 uur en 20.00 uur het meeste via smartphones en tablets.

  • Als er bij de bezoeker ‘advertentie moeheid’ optreed omdat ze al verschillende keren dezelfde advertentie onder ogen hebben gekregen kan het helpen om de afbeelding te veranderen.

Hier kun je weer nieuwsgierigheid mee opwekken waardoor men misschien wel op je advertentie klikt.

  • De ‘headline’ van je advertentie mag maximaal 25 karakters bevatten. Je moet dus met weinig woorden de aandacht weten te trekken.

Woorden zoals: ‘bespaar’, ‘gratis’ en ‘bonus’ doen het altijd goed.

  • Als je een advertentie maakt voor een aanbod dat maar tijdelijk geldig is zorg dat deze dan op tijd klaar is.

Je wilt natuurlijk wel dat deze advertentie op het moment suprême beschikbaar is.

  • Investeer tijd. Ik heb dit al vaker gezegd betreffende advertentiecampagnes. Je moet de advertentie de tijd gunnen om z’n werk te doen.

Niet meteen binnen een dag alles gaan ‘tweaken, dit kun je gauw genoeg doen als je eenmaal de juiste statistieken hebt geraadpleegd.

Conclusie

Gebaseerd op bovenstaande informatie zou ik zeggen dat LinkedIn een zeer waardevol advertentieplatform is. Vooral omdat je de advertenties zó doelgericht kunt aanbieden dat er bijna geen mogelijkheid is dat je er niet wat uithaald.

Ja, LinkedIn is qua advertentiekosten duurder met de CPC’s en CPM’s dan sommige andere advertentie platformen maar als je met LinkedIn uiteindelijk meer conversies behaalt dan met adverteren via YouTube of Facebook, is het dan de investering niet meer dan waard?

Uiteindelijk draait het erom wat jij aanbiedt en aan wie je dat aan wilt bieden. Juist omdat LinkedIn een netwerk voor professionals is kun je er zulke waardevolle contacten opdoen en je bedrijf met serieuze klanten laten groeien.

Wanneer jij precies weet wat jij aanbiedt, wie jouw exacte doelgroep is en je hebt deze blog van de eerste letter tot de laatste punt uitgelezen dan is LinkedIn voor jou perfect geschikt om op te adverteren.

Wil je niet langer stapels geld uitgeven aan online adverteren? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Bronnen

  • https://nl.wikipedia.org/wiki/LinkedIn
  • https://www.shopify.com/blog/15275657-how-to-build-buyer-personas-for-better-marketing
  • https://klientboost.com/ppc/linkedin-ads/
  • https://www.youtube.com/watch?v=V1TbRbCUH2g
  • https://www.firstpage.hk/the-top-4-linkedin-advertising-tips/
  • https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/7431/linkedin-s-advertising-cost?lang=en
  • https://blog.thoughtlabs.com/blog/5-unexpected-tips-for-linkedin-advertising
  • https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/6189/uw-linkedin-account-sluiten?lang=nl
  • https://neilpatel.com/blog/start-to-finish-guide-how-to-use-linkedin-ads-to-generate-sales/
  • https://sproutsocial.com/insights/linkedin-ads-guide/
  • https://irisemedia.com/blog/5-effective-tips-to-make-linkedin-advertising-work-for-you/
  • https://2060digital.com/blog/dont-miss-these-must-know-linkedin-advertising-tips/
  • https://augurian.com/3-linkedin-advertising-tips/
  • https://blog.capterra.com/optimize-linkedin-ads-for-b2b-lead-generation/
  • https://www.thebritagency.com/inbound-marketing-blog/5-tips-for-successful-linkedin-ppc-advertisin
  • https://blog.sprinklr.com/5-tips-optimize-linkedin-advertising/
  • https://www.precisionmarketinggroup.com/blog/10-tips-for-piecing-together-the-linkedin-advertising-puzzle
  • https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/5389
  • https://www.lifewire.com/linkedin-advertising-guide-2654709
  • https://www.youtube.com/watch?v=X0_ro6P9O1U
  • https://www.youtube.com/watch?v=uf1WehjAXgQ

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!