adverteren met Google AdWords

De Ultieme Google AdWords Gids

Adverteren op internet. Klinkt interessant maar hoe doe je dat dan precies, wat zijn de mogelijkheden, de kosten en de beste tips om hiermee aan de slag te gaan?

Je kunt dat en nog véél meer hier lezen in deze ultieme AdWords handleiding die ik, speciaal voor jou, heb samengesteld.

Wedden dat je binnen no-time aan de slag bent?!

Google adverteren

Meer en meer advertenties verplaatsen zich naar het web. Om zoveel mogelijk bezoekers naar je website te vervoeren en ze vervolgens diensten of producten te laten afnemen heb je advertenties nodig.

Google is koning van de webdiensten. Dus natuurlijk hebben ze zich ook op advertenties gestort. Met Google AdWords kun je heel makkelijk online adverteren zonder dat je ingewikkelde stappen moet doorlopen of bakken met geld uit moet geven aan een reclamebureau.

Hoe werkt Google AdWords

AdWords is onderdeel van Google en biedt adverteerders de kans beter bij potentiële klanten in het vizier te komen. AdWords werkt door de Cookies van bezoekers te volgen alsmede bepaalde keywords (zoekwoorden). Zo wordt altijd de juiste advertentie bij de zoekterm getoond.

Google telt alle kliks op jouw advertentie en daar betaal je voor. Ook houdt Google bij hoe vaak jouw advertentie getoond (impressie) is bij een bepaalde keyword zoekopdracht.

Jij ontwikkelt een advertentie voor jouw product of dienst die moet verschijnen bij een bepaalde zoekopdracht. Door verschillende instellingen te bewerken in je AdWords account kun je heel doelgericht je advertentie aanbieden.

AdWords kosten

AdWords is wat kosten betreft fantastisch. Vooral als je niet zo’n groot budget hebt. Je betaalt namelijk alleen voor de advertentie als erop geklikt wordt.

Daarnaast kun jij een budget instellen voor je advertentiecampagne. Is het limiet van je budget bereikt dan worden de advertenties ook niet meer getoond. Je bepaalt zelf de prijs van de advertentie, dus wat jij aan Google betaalt per advertentie klik.

Zo kun je precies de kosten voor adverteren in de hand houden en hoef je niet bang te zijn dat je ineens wordt gepresenteerd met een gigantische rekening.

Mede dankzij dit beleid krijg je ook meteen inzicht in de prestaties van jouw advertentiebeleid. Merk je dat je budget niet slinkt dan wordt er blijkbaar ook niet op de advertenties geklikt en moet je wat aanpassen.

Starten met Google AdWords

Als je begint met Google AdWords kan het voelen alsof je meteen in het diepe wordt gegooid. Nadat je amper wat persoonlijke informatie hebt ingevuld moet je al direct een advertentie maken.

Het angstzweet hoeft je echter niet uit te breken want als je eenmaal de volgende zeven stappen hebt doorlopen kom je terecht in je daadwerkelijke AdWords account waar je de advertentie die je kort daarvoor hebt moeten maken eventueel meteen kunt pauzeren of zelfs ‘deleten’.

Dit wil niet zeggen dat je onzorgvuldig te werk kan gaan maar je hoeft ook niet in paniek te raken omdat je niet bij de eerste poging de perfecte advertentie hebt samengesteld.

Een voordeel is wel dat voordat je überhaupt op je echte, eigen AdWords homepage bent aangekomen je al precies weet hoe je een advertentiecampagne moet vormgeven.

Daarnaast neemt Google je best wat werk uit hand door een aantal standaardopties aan te bieden waar je uit kunt kiezen. Ik zou zeker in het begin niet te moeilijk doen en Google wat ‘klusjes’ voor je laten verrichten.

Dan gaan we nu maar eens die eerste zeven stappen zetten om jou op weg te helpen met Adwords.

Stap 1: Ga naar: www.adwords.google.com om te beginnen.

Heb je al een Gmail account dan kun je meteen aan de slag. Gebruik je nog geen enkele Google dienst dan moet je eerst een Google account aanmaken voordat je met AdWords aan de slag kunt.

Het voordeel is wel dat je met één Google account gebruik kunt maken van al hun diensten. Waaronder dus AdWords maar denk ook eens aan AdSense en YouTube.

Als je op de AdWords pagina bent aangekomen klik je op:  ”Nu starten”

Nu word je welkom geheten bij Google AdWords en moet je een mailadres opgeven en het webadres van je site.

Ook kun je hier aangeven of je wel of geen extra tips en informatie betreffende AdWords wilt ontvangen. Misschien helemaal geen verkeerd idee om het vakje met ”Ja” aan te vinken. Elke extra ondersteuning is welkom, toch?

Klik op ”Doorgaan”.

Nu wordt er een AdWords account voor je aangemaakt en kun je beginnen met je eerste campagne.

Stap 2: Log in  en vul de gevraagde informatie in.

Vul je emailadres in en geef aan vanuit welk land jij zaken doet.

Kies de betreffende tijdzone en valuta waarmee jij wilt dat de betalingen gedaan worden. Let op! Je kunt de valuta later niet meer aanpassen.

Klik op ‘Doorgaan’.

Stap 3: Bepaal hoeveel je wilt besteden.

Hier geef je aan hoeveel je per dag  aan advertentiekosten wilt spenderen. Je betaalt alleen als er iemand op je advertentie klikt. Dit bedrag kun je ook op elk gewenst moment weer aanpassen.

Ook hier de valuta meteen goed instellen want dit kun je niet meer veranderen. Standaard zal deze op Euro’s zijn ingesteld.

Aanvankelijk zou ik beginnen met een klein bedrag. Bijvoorbeeld twintig of dertig euro per dag. Als je merkt dat je verkoop significant toeneemt door het gebruik van Adwords kun je dit altijd aanpassen en meer uitgeven om je bedrijf verder te laten groeien.

Door je advertentie heel concreet te maken en specifiek aan te bieden kun je de advertentiekosten laag houden terwijl jij je verkoopinkomsten maximaliseert.

Stap 4: Doelgroep selecteren.

  • Locaties

Kies de locaties waar jij wilt dat de advertentie getoond wordt. Als je bijvoorbeeld alleen diensten of producten levert binnen Nederland heeft het geen zin om  heel Europa als locatie aan te vinken.

Wat ik geweldig vind is dat je ook locaties weg kunt laten.

Stel dat je bedrijf in Groningen is gevestigd en je levert alleen diensten en producten in het noorden van Nederland, bijvoorbeeld Groningen, Friesland en Drenthe.

Je kunt dan bij ‘Locaties’ heel Nederland aanvinken en er dan vervolgens voor kiezen om de overige negen provincies op te geven als plaatsen waar jij niet wilt dat jouw advertentie getoond wordt.

Om zoveel mogelijk inkomsten te genereren van je advertentie is het van belang dat je deze doelgericht aanbiedt.

  •    Netwerken

Hier geef je aan of je alleen bij de pagina met zoekresultaten wilt verschijnen of ook op inhoudelijke pagina’s

  •      Zoeknetwerk

Je advertenties verschijnen naast de zoekresultaten.

  •      Display netwerk

Je advertentie verschijnt op inhoudelijke websites.

Sowieso verschijnen je advertenties via het ‘Zoeknetwerk’ je kunt hier echter ook aanvinken of je wilt dat je advertenties ook op het ‘Display netwerk’ worden getoond.

Over het algemeen lijkt het zo te zijn dat je advertenties op beide netwerken tonen niet zo’n succes is. Je hebt voor een ‘Zoeknetwerk’ advertentie een totaal  andere inhoud en ‘look’ nodig dan voor een advertentie die zou verschijnen via het ‘Display netwerk’.

Ben je al een echte AdWords expert? Dan zou ik zeggen: Ga ervoor! Als je echter net start met AdWords of je bent al enige tijd bezig maar je hebt het nog niet helemaal onder de duim vink dan ‘Display netwerk’ niet aan.

  •    Zoekwoorden

Nu moet je ‘zoekwoorden’ (Keywords) gaan invullen om te zorgen dat Google jouw advertentie toont bij een bepaalde zoekopdracht.

Je AdWords campagne bestaat uit advertentiegroepen die advertenties en keywords bevatten. De beste manier om advertentiegroepen op te bouwen is door je op bepaalde thema’s te focussen zodat de keywords gerelateerd zijn.

Een product kan misschien met meerdere keywords aangeduid worden toch moet je nooit keywords die niks met elkaar gemeen hebben in dezelfde advertentiegroep plaatsen.

Twee keywords kunnen misschien in zekere zin dezelfde betekenis hebben maar websurfers die op enigszins dezelfde keywords zoeken kunnen uiteindelijk beide een verschillend antwoord zoeken.

Denk bijvoorbeeld eens aan ongedierteverdelger en kakkerlakken verdelger. In essentie komt het op hetzelfde neer, maar als jij op zoek bent naar een kakkerlakken verdelger en je ziet een advertentie voor een ongedierteverdelger klik je er misschien minder snel op. Ook al zou het tot de gewenste oplossing kunnen leiden.

Daarom is het dus zo belangrijk om concreet te zijn met de keywords die je kiest. Met deze structuur verbeter je de relevantie van je advertentie waardoor deze eerder en beter bij jouw doelgroep terecht kan komen.

Google AdWords geeft hier suggesties, gebaseerd op de URL van de website die je hebt opgegeven. Je kunt ook zelf keywords toevoegen. Houd het specifiek.

Denk er ook eens aan om negatieve zoekwoorden op te geven. Zo kun je jouw doelgroep zo concreet maken dat alleen mensen die kans hebben om tot een aankoop over te gaan jouw advertentie te zien krijgen.

Verkoop je bijvoorbeeld alleen producten voor volwassen en niet voor kinderen dan kan het behulpzaam zijn om bij ‘negatieve keywords’ het woord ‘kinderen’ of ‘jeugd’ in te vullen.

Jouw advertentie zal dan niet worden getoond als iemand zoekt op

jouw product + kinderen/jeugd

Immers, degene die de zoekopdracht uitvoert heeft heel specifiek aangegeven dat het voor kinderen is. Wanneer ze jouw advertentie zien is deze kansloos omdat jij alleen producten of diensten voor volwassenen levert.

Stap 5: Bod instellen

  •    Bieden

Bij ‘Bod instellen’ moet je dus gaan bepalen hoeveel jij per advertentie klik wil gaan betalen.

Je kunt hier de optie aanvinken waarbij Adwords automatisch de biedingen voor je instelt. Persoonlijk zou ik zeker voor deze optie gaan vooral omdat je jezelf nog wegwijs moet maken en Google je hierbij goed ondersteunt.

Op deze manier weet je zeker dat je niet teveel gaat betalen. Het kan soms zelfs zo zijn dat jouw advertentie getoond wordt en dat je toch minder dan je originele bod hoeft te betalen.

Stap 6: Advertentie schrijven

  •    Tekstadvertentie

Eindelijk kun je dan daar mee beginnen waar het echt om gaat. Het schrijven van de advertentie.

Allereerst moet je het adres van de bestemmingspagina (landingspagina) opgeven. Dus het adres van de site waar bezoekers terecht komen nadat ze op jouw advertentie hebben geklikt.

Zorg ervoor dat je bestemmingspagina aansluit bij wat jij adverteert. Als je tennisrackets adverteert moeten mensen niet ineens bij fitnessapparaten belanden ook al verkoop je die misschien ook.

Voor die fictieve fitnessapparaten zou je dan een aparte advertentiegroep moeten opzetten om ervoor te zorgen dat je advertenties gericht worden aangeboden.

Bedenk wat jouw unieke verkoop karakteristieken zijn. Wat onderscheidt jou van je competitie?

In je advertentie mag je van Google niet alles in hoofdletters schrijven maar je mag wel elk woord in de zin met een hoofdletter schrijven. Dit ziet er overzichtelijker uit.

Je mag best een beetje brutaal zijn in je advertentie en jouw product als de beste/mooiste/snelste aanbieden. Ga alleen niet teveel met uitroeptekens strooien, dat oogt juist amateuristisch.

Dan volgt het vakje ‘Kop 1’. Dit is de kern van je advertentie. Verwerk hier ook je keywords in. Je kunt maximaal 25 tekens gebruiken.

Als we de tennisrackets als voorbeeld aanhouden zou je bij ‘Kop 1’ bijvoorbeeld kunnen schrijven:

  •     Tennisrackets Sale!
  •     Winnende Tennisrackets!
  •     De Beste Tennisrackets!

Vervolgens krijg je  ‘Kop 2’. Hier kun je bijvoorbeeld een ‘Call-To-Action’ toevoegen. Een oproep om actie te ondernemen. Zoals:

  •      ”Bel nu”
  •      ”Begin vandaag nog met…”
  •      ‘’Bestel je tennisracket direct!’’

Puzzel uit wat het beste zou kunnen passen bij het product of de dienst waarmee jij adverteert.

Daarna kun je nog een ‘Omschrijving’ invullen. Bij deze omschrijving kun je nog een korte zin schrijven om je advertentie totaal te verduidelijken en je publiek dat laatste zetje in de richting van jouw website te geven.

De beste tactiek is om eerst een voordeel van jou dienst of product te benoemen en daarna pas de kenmerken en aanbiedingen.

  •      Nooit Meer Kapotte Tennissnaren. (Dit is een voordeel van de rackets die jij verkoopt)
  •      Alleen Vandaag Gratis Verzending! (Dit is een aanbieding)

Er zal een voorbeeld advertentie rechts in het scherm verschijnen zodat jij je precies een beeld kan vormen van hoe de advertentie eruit gaat zien.

Klik op: ”Opslaan en Doorgaan ”

Stap 7: Betalingen

Je ziet nu weer een voorbeeld van de advertentie die je net gemaakt hebt. Daaronder moet je je betalingsgegevens invullen zoals:

Land, tijdzone, soort rekening en belasting informatie.

Ook kun je aanvinken of je promotie aanbiedingen wilt ontvangen. Dit zou ik wel doen want daarmee kun je soms je budget tijdelijk opschroeven. Daarover lees je verderop in deze blog meer.

Ga, na deze gelezen te hebben uiteraard, akkoord met de ‘Algemene Voorwaarden’.

Vervolgens klik je op ”Creëer advertentie.”

Nu heb je alle stappen voltooid en kom je terecht op de ‘Campagnepagina’  van je Adwords account.

Wil je de advertentie die je net gemaakt hebt niet gebruiken of nog geen geld uitgeven? Pauzeer dan de campagne die je net gemaakt hebt en dan kun je eerst alles optimaliseren  voordat je geld gaat uitgeven.

Links van de ‘Campagnetitel’ zal je een groen rondje zien als deze actief is. Om deze campagne te pauzeren klik je op het groene rondje en kies je voor ‘Pauzeren’. Je kunt op elk gewenst moment de campagne hervatten.

Als je goed wilt beginnen met AdWords kan het verstandig zijn om een duidelijke structuur aan te houden. Check regelmatig hoe je advertenties presteren zodat je zaken kunt aanpassen als dat nodig is.

Geef duidelijke namen aan je advertentiecampagnes om goed te kunnen differentiëren tussen alle campagnes die je hebt gemaakt.

Hoe is het ingericht?

Links op het scherm van je AdWords account vind je allerlei opties om te sleutelen aan je advertenties.

Neus eerst eens rustig rond en klik op de verschillende opties om te zien wat erachter verborgen ligt.

Als je net bent ingelogd kom je op de overzichtspagina van je campagnes terecht waar je meteen om de oren wordt geslagen met een multi gekleurde grafiek waarin onder andere je kosten,conversies en je aantal kliks worden weergegeven.

Ook kun je zien welke campagnes er actief zijn. Ze staan gerangschikt van het beste scorend naar het slechtst scorend.

In het navigatiemenu aan de linkerkant bevinden zich verschillende opties zoals:

  •      Overzicht
  •      Advertenties & Extensies
  •      Zoekwoorden/Keywords
  •      Publiek
  •      Demografie
  •      Instellingen
  •      Apparaten

Hier kun je alle onderdelen bekijken en ‘customizen’ betreffende jouw advertenties.

Bovenin je scherm rechts van het midden vind je een ‘grafiek icoontje’. Hierachter bevinden zich verschillende rapportages met betrekking tot de prestaties van jouw advertenties. Zoals bijvoorbeeld je conversies (van klik tot verkoop)

In datzelfde gebied vind je drie stipjes. Hierachter zitten allerlei opties verstopt.

  •     Planning.

Bij Planning kun je onder andere je advertenties ‘previewen’ en keywords plannen.

  •     Gedeelde bibliotheek.

In je ‘bieb’ vind je bijvoorbeeld je lijst van negatieve keywords, de lijst met locaties die jij wilt weren en je portfolio met bieding strategieën.

  •      Grote acties.

Hier kun je verschillende acties in één keer uitvoeren. Laat AdWords je bijvoorbeeld helpen een hele lijst met negatieve keywords in één keer in te schakelen zodat jij ze niet stuk voor stuk hoeft toe te voegen. Zo kun je jezelf een hoop tijd besparen.

  •    Metingen.

Metingen stelt je in staat om Google Analytics erbij te pakken om zoveel mogelijk data met elkaar te kunnen linken.

  •      Instellingen.

Dit spreekt min of meer voor zich. Je vindt hier de instellingen voor betalingen, toegang tot je account en gelinkte accounts.

Dit is trouwens de vernieuwde versie van AdWords. Google heeft alles nu vele malen overzichtelijker weten te maken. Daarnaast is AdWords qua ‘look’ nu ook verbeterd voor kleinere schermen omdat meer opties onder ‘icoontjes’ verborgen worden.

Mocht je al eerder van AdWords gebruik gemaakt hebben en er een tijd uit geweest zijn; dan moet je misschien even wennen aan de nieuwe inrichting.

Google Merchant Center

Google Merchant Center is een tool die je kunt gebruiken om alle gegevens van jouw online  winkel en producten te uploaden naar Google. Zo kun je alles beschikbaar maken voor verschillende diensten van Google waaronder Google Shopping.

Als je een online winkel hebt kun je een ‘Shopping campagne’ opzetten. Bij een ‘Shopping campagne’ worden je producten, vergezeld van de prijs en een korte omschrijving, getoond op de zoekresultatenpagina van Google.

Je hoeft bij deze campagne geen keywords op te geven maar je moet je AdWords account linken aan je Merchant Center account om zo rechtstreeks jouw producten aan een potentiële koper te tonen.

Een Merchant account openen doe je op het volgende adres:   

https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/#?modal_active=none

Dit vind ik een hele handige ‘feature’ van Google omdat je zo heel makkelijk veel klanten naar je virtuele winkel kunt laten migreren.

AdWords manageraccount

Met de AdWords manager account kun je alle AdWords accounts die je beheert met amper een paar kliks aan elkaar linken. Je hebt een goed overzicht van alle accounts en zo kun je makkelijk alles beheren en bewerken.

Ook kun je in één oogopslag zien hoe de advertenties presteren en zelfs één enkele factuur creëren voor alle AdWords campagnes.

Een manageraccount is vooral geschikt voor diegenen die grote campagnes beheren of Adwords campagnes voor anderen regelen.

AdWords ROI

Als je dan eenmaal bent gestart met adverteren via AdWords dan wil je natuurlijk wel graag weten wat het je daadwerkelijk oplevert. Dit kun je berekenen door de ROI uit te rekenenen. ROI staat voor: Rendement Op Investering.

Het komt erop neer dat je de kosten voor productie aftrekt van je inkomsten. Op die manier kun je zien of het je geld oplevert of geld kost. En die laatste optie wil je ten alle tijde uiteraard vermijden.

Door wekelijks of maandelijks goed bij te houden wat je nou echt overhoudt aan de inspanningen die je levert voor AdWords kun je een duidelijk overzicht creëren van wat wél en wat niet werkt betreffende je advertenties.

Zo kun je altijd zaken aanpassen om je inkomsten maximaal te houden.

Stel dat een product wat je maakt 50 euro kost om te produceren. Als je het verkoopt levert het 150 euro op. Je maakt en verkoopt 10 producten.

Voor het gemak van het voorbeeld zetten we de advertentiekosten op 500 euro.

De formule ziet er dan als volgt uit:

Opbrengst – Totale kosten verkochte goederen = ….

              …. : Totale kosten verkochte goederen.

  • Opbrengst: 150 x 10= 1500 euro
  • Totale kosten product 500 euro (productie)

                                                   500 euro (advertentie)

  •  Totale kosten 1000 euro

Berekening:

  • 1500-1000= 500 euro
  • 500: 1000 = 0.5   Je hebt een rendement van 50% op elk product dat je verkoopt.

AdWords biedt een gratis tool aan waarmee jij de conversies van je advertenties kunt meten. Met die informatie kun je dan de ROI berekenen. Wel zo handig.

CPM of CPC

CPM betekent Cost Per Mille en staat gewoonweg voor de kosten per duizend kliks. Je betaalt dus voor elke duizend kliks op je advertentie.

CPC is Cost Per Click dus kosten per klik. Dan wordt er per klik afgerekend.

Verwacht je grote hoeveelheden kliks en heb je een budget om dat te matchen dan kan het verstandig zijn om per duizend kliks te  betalen. Voor kleinere ondernemers of beginners is het makkelijker om per klik af te rekenen.

Kwaliteitsscore

Om ervoor te zorgen dat jouw advertenties getoond worden bij een bepaalde keyword search is het van belang om eens een blik te werpen op je kwaliteitsscore.

Je kwaliteitsscore bestaat uit enkele van de volgende factoren:

  •      CTR Score.
  •      Bestemmingspagina.
  •      Resultaten uit het verleden.
  •      Keyword relevantie.
  •      Advertentie relevantie.

CTR staat voor Click-Through-Rate. Aan hand van de CTR kun je inzien hoeveel mensen op jouw pagina zijn beland na het zien van jouw advertentie.

Wanneer je dan het aantal kliks deelt door het aantal impressies (hoe vaak de advertentie getoond is) krijg je de CTR.

Door regelmatig de CTR te checken kun je zien welke advertentie wel goed werkt en welke geen enkele websurfer naar je pagina heeft geleidt.

Om een goede kwaliteitsscore van Google in ontvangst te mogen nemen is het belangrijk dat je ”bestemmingspagina” er professioneel uitziet.

Je ”bestemmingspagina”  is de pagina van je site waar de bezoeker op aankomt (landt) wanneer hij of zij op jouw advertentie heeft geklikt.

Als deze ineens totaal iets anders adverteert dan wat er in de geklikte advertentie stond of deze oogt amateuristisch of onoverzichtelijk zit de kans er dik in dat de bezoeker meteen wegvlucht naar een meer betrouwbaar ogende optie.

Dit ”vluchtgedrag” van een potentiële klant wordt je door Google niet in dank afgenomen en ze zullen je dan ook laten kelderen in hun kwaliteitsscore.

Google is gek op informatie. Daarom wordt bij het vaststellen van je kwaliteitsscore ook gekeken naar wat je in het verleden hebt gepresteerd betreffende je advertenties en website. Zo krijgt Google een volledig beeld waarop ze dan mede de score baseren.

Naast deze drie punten neemt Google ook de keyword- en advertentierelevantie in overweging. Dus hoe goed jouw keywords en advertentie aansluiten bij bepaalde zoekopdrachten.

Zijn je keywords en advertenties niet relevant voor zoekopdrachten dan zullen je advertenties ook niet getoond worden.

Ook de zogenoemde ”Ad Rank” is van belang. Je Ad Rank is een combinatie van je kwaliteitsscore en de ”maximum bid” die jij hebt gekozen.

De ”maximum bid” is het bedrag dat jij betaald per advertentie klik. Als je bij deze twee de winnende combinatie hebt gevonden zullen je advertenties eerder verschijnen dan die van de concurrent en kan het zo zijn dat je niet eens de maximum bid prijs hoeft te betalen maar minder.

Dit omdat je concurrent zijn of haar ”bestemmingspagina” bijvoorbeeld niet op orde heeft of omdat  hun advertentie niet de juiste keyword combinaties bevat.

Uiteindelijk vergelijkt Google je kwaliteitsscore, je ad rank en je maximum bid prijs om te bepalen of jouw advertentie getoond wordt bij een bepaalde zoekopdracht.

AdWords wrapper

Een wrapper is een online tool die ervoor zorgt dat zoektypes en keywords precies gematched worden.

Op deze manier kun je best veel werk besparen en deze tool kun je overal, gratis, online vinden.

Van deze tool zul je in het begin waarschijnlijk nog geen gebruik gaan maken simpelweg omdat je al vertrouwd moet raken met genoeg andere zaken. Ik wilde je er echter wel even attent op maken omdat het op den duur toch verstandig kan zijn om je hierin te verdiepen.

AdWords support

Google denkt overal om. Wees dan ook niet verbaasd over wat je aantreft als je naar hun Helpdesk surft voor wat extra ondersteuning.

Ze hebben een uitgebreide support pagina om jou helemaal op weg te helpen of om je juist te ondersteunen bij dat ene probleem waar jij maar niet uitkomt.

Heb je om de één of andere reden contact nodig met de helpdesk van AdWords dan kun je die tegenwoordig heel makkelijk bereiken op het volgende telefoonnummer:

  • Nederland: 0800 0202736
  • België:        0800 81334

Heb je midden in de nacht een acuut probleem? Dan moet je helaas wachten tot de volgende ochtend want AdWords is alleen bereikbaar op de welbekende kantooruren tussen 9 en 18 uur.

Als je in het buitenland verblijft en je wilt graag iemand van het Nederlandse of Belgische AdWords team spreken dan kun je één van deze nummers bellen:

  • Nederland:+31 207006395
  • België:        +32 27007095

AdWords certificering

Via Google kun je ook certificaten behalen met betrekking tot AdWords. Dit kan handig zijn als jij bijvoorbeeld voor anderen hun AdWords account gaat beheren. Zo kom je professioneel over én kun je aantonen dat je verstand van zaken hebt.

Of misschien wil je zelf wel je kennis uitbreiden om nóg beter met AdWords te kunnen werken.

Er zijn verschillende examenonderdelen die je kunt afleggen:

  •      AdWords Fundamentals.

Basisbegrippen én gevorderden begrippen en concepten. Je leert de beginselen van AdWords en wordt wegwijs in het systeem.

  •     Search Advertising.

Maken, beheren en optimaliseren van advertenties in het ‘Zoeknetwerk’.

  •      Display Advertising.

Gevorderden examen voor maken en beheren van advertenties in het ‘Displaynetwerk’.

  •     Mobile Advertising.

Adverteren voor mobiele apparaten en alles wat daarbij komt kijken.

  •      Video Advertising.

Beginners en gevorderden examen voor het maken van video advertenties.

  •      Shopping Advertising.

Fundamentele- en gevorderden aspecten van adverteren via Shopping.

Uiteraard heeft Google ook voor de certificering een uitgebreide studiehandleiding voor elk onderdeel waar je examen in wilt doen.

AdWords specialist

Heb je geen tijd of geen zin om tal van examens af te leggen en uitgebreid te studeren dan kun je natuurlijk een specialist inhuren om al deze business voor je te regelen.

Ook al heeft een ‘zogenaamde’ specialist alle examens betreffende AdWords met succes afgelegd geeft dit nog geen garantie dat deze persoon ook alles wat erin zit voor jou eruit gaat halen.

Zoek iemand waar je (zakelijk) mee op kunt schieten zodat de communicatie goed blijft. Ook is het van belang dat degene die voor je werkt goed up-to-date blijft betreffende alle technieken die er beschikbaar zijn voor advertentie optimalisatie.

Het meeste succes zul je behalen met iemand die passie heeft voor zijn of haar vak, simpelweg omdat die ook het meest gemotiveerd zal zijn om het beste resultaat voor jou te behalen.

Gratis AdWords tegoed

Google en partners verspreiden af en toe speciale promotiecodes. Deze codes kun je invullen op je AdWords account en er zal dan bijvoorbeeld een bepaald tegoed aan je worden toegekend dat je weer voor je advertentiekosten kunt gebruiken.

Heb je een code ontvangen dan kun je deze heel simpel toevoegen door op je AdWords account in te loggen en de volgende stappen te doorlopen:

  •      Klik op het tandwielpictogram en kies voor Facturering en betalingen.
  •      Klik links op Instellingen.
  •      Scroll naar beneden en klik op Promotiecodes beheren
  •      Klik +Promotiecode
  •      Voer de code in en klik op Opslaan.

Nu moet je promotiecode verwerkt zijn.

AdWords coupons & vouchers

Zoals je net hebt gelezen kun je van tijd tot tijd speciale promotiecodes ontvangen van Google en haar partners waar jij op je AdWords account weer je voordeel mee kunt doen.

Echter zijn er ook tal van andere sites die je dit soort tegoeden aanbieden. Soms moet je een klein bedrag investeren en dan krijg je dat bijvoorbeeld drievoudig terug in een voucher die je kunt inleveren op je AdWords account.

Let er wel op dat het niet één of andere algemene code is die zomaar iedereen kan gebruiken. Je loopt dan de kans dat de code verlopen of eenmalig te gebruiken is en dan vis je achter het net wat jammer zou zijn.

Pas uiteraard ook op voor malafide sites die je alleen geld willen aftroggelen.

De 25 beste AdWords Tips & Trucs

Google AdWords Tips

Wil jij jouw AdWords account succesvol laten zijn? Werp dan eens een blik op de volgende tips & trucs om er zeker van te zijn dat je geen kans  onbenut laat.

  • Weet wie je bent en wat jouw producten of diensten specialer dan die van de concurrent maken. Dit maakt het proces van een aantrekkelijke en concrete advertentie creëren een stuk makkelijker.
  • Importeer Google Analytics. Door Google Analytics met je AdWords te koppelen creëer je een maximaal overzicht.
  • Wees uniek! Als jouw advertentie eruit ziet als elke andere waarom zou iemand er dan op klikken? Ontwerp iets anders, iets nieuws, iets wat je een klik garandeert.
  • Stel geen vraag in je advertentie maar kom met een oplossing.

Voorbeeld

” Heb je last van haarverlies? ”

Iemand zoekt waarschijnlijk al naar een middel voor haarverlies, daarom is onderstaande zin beter.

” Reken voor altijd af met haarverlies.”

  • Maak het niet te gek met uitroeptekens en andere hysterische toevoegingen. Je advertentie moet er duidelijk en professioneel uitzien.
  • Voldoe aan het verwachtingspatroon. Als er op je advertentie geklikt wordt en vervolgens komen mensen niet daar terecht waar ze wilden komen is dat niet goed voor de gebruikerservaring en dit kan ertoe leiden dat je dienst of product niet verkocht wordt.

Door advertentieklikkers meteen op de juiste site te laten ”landen” kun je ervoor zorgen dat ze ook daadwerkelijk een dienst of product van je afnemen.

  • Bied een product of dienst voor een bepaalde tijd aan om mensen over te halen nu actie te ondernemen. De tijd dringt tenslotte.

Bijvoorbeeld gratis levering als ze die dag bestellen of …procent korting als ze nu tot aanschaf overgaan.

  • Schuif heen en weer met je budget. Als je merkt dat de ene advertentiecampagne heel goed loopt en een andere brengt haast niets op; verschuif dan het budget van de onderpresterende campagne naar de campagne die wel goed loopt. Zo maximaliseer je de inkomsten.
  • Houd de concurrent goed in de gaten. Om te weten wat jij anders moet doen is het van belang dat je weet wat de concurrent doet.

Zo kun je op elke marktverandering actief inspringen om jouw campagnes succesvoller te maken dan die van je competitie.

  • Plaats een ”Call To Action” in je advertentie. Dit betekent dat je wilt dat diegene die de advertentie ziet meteen wat onderneemt.

Zo wordt een advertentie niet weer vergeten en heb je meer kans dat iemand erop gaat klikken.

  • Houd een overzichtelijke structuur aan in je campagnes, waarin je advertentiegroepen in thema’s onderverdeeld. Wanneer je dan eventueel in de toekomst meerdere campagnes opzet blijft alles toch overzichtelijk.
  • Gebruik meer dan één keyword. Met maar één keyword kun je nooit de advertentie omschrijving concreet maken.
  • Negatieve keywords zijn een must, zodat je advertentie specifiek is en bij de juiste doelgroep terecht komt.
  • Krik die kwaliteitsscore omhoog! Werk eraan om alles van je AdWords campagnes en je website zo goed mogelijk te optimaliseren om een hogere kwaliteitsscore van Google toebedeeld te krijgen.
  • Maak je website goed toegankelijk voor gebruikers van smartphones en tablets. Als iemand via zo’n soort apparaat op je site komt en deze is niet geschikt voor mobiele gebruikers zullen ze meteen verdwijnen naar een aanbieder die wel is ingesteld op dat soort klanten.
  • Ben je een campagne gestart? Check dan 24 uur later hoe deze advertentie scoort. Start echter geen nieuwe campagne op een vrijdag.

Zoekgedrag van internetgebruikers kan in het weekend verschillen van hun gedrag op doordeweekse dagen. Daardoor zou je op basis van de ”weekend score” van je advertentie verkeerde interpretaties kunnen maken betreffende het succes ervan.

  • Voordat je iets in je campagne aanpast moet je eerst weten wat het probleem is maar vooral waardoor dat probleem veroorzaakt wordt. Alleen op die manier kun je de campagne optimaliseren.
  • Weet wat je CTR is. Aan de hand van je CTR kun je makkelijk inzien wat wel en niet werkt bij je advertenties. Als je CTR score te laag is zal Google jouw advertentie minder gauw tonen omdat er in het verleden gebleken is dat er niet genoeg op geklikt werd.
  • Wees realistisch met je budget. Het team van Google AdWords kan je vertellen over bepaalde statistieken in jouw industrie. Op die manier kun je betere beslissingen nemen over hoe jij jouw campagne wilt inrichten.
  • Je hoeft niet bang te zijn dat je concurrenten als gekken op jouw advertenties gaan klikken enkel en alleen om je op kosten te jagen.

Het systeem van AdWords detecteert het wanneer men te vaak op je advertentie klikt en deze kliks worden je dan ook niet in rekening gebracht.

  • Gebruik je AdWords promotiecodes en vouchers bovenop je budget en niet om te besparen op je budget voor die week of maand. Op deze manier kun je testen of het verschil gaat maken wanneer je meer investeert.
  • Creëer zoveel mogelijk advertenties en experimenteer met de keywords en de plaatsing van de keywords in je advertentie. Zo kom je erachter wat wel en niet werkt.
  • Nooit een succesformule veranderen! Ga dus niet rommelen met advertenties die goed scoren. Google is blij met deze advertenties en zal ze vaker tonen waardoor jij je klantenkring kunt uitbreiden.
  • Zorg ervoor dat de locatie voor jouw doelgroep juist is afgesteld zodat je advertenties niet in gebieden verschijnen waar mensen jouw product niet kunnen kopen.
  • Maak tijd vrij en verdiep je kennis van AdWords. Hoe meer je weet des te beter kun je AdWords toepassen én de tijd die je erin moet steken wordt verkort omdat je efficiënter te werk zal gaan.

Tot Slot

Dat was behoorlijk wat informatie om te verwerken máár je bent er nu wel helemaal klaar voor om met Adwords aan de slag te gaan en je business te laten groeien op een redelijk eenvoudige manier.

AdWords is ideaal om mee te adverteren.Je kunt enorm veel statistieken aan elkaar linken om zo je advertentiecampagnes te optimaliseren.

Zelf ben ik voorstander van zoveel mogelijk informatie aan elkaar verbinden simpelweg omdat je dan makkelijker kunt constateren waar een eventueel probleem ligt of wat je moet veranderen.

Daarnaast betaal je alleen maar voor de advertenties waar daadwerkelijk op geklikt wordt. Omdat je van te voren een bepaald budget voor jezelf kan instellen kun je ook de kosten goed in de hand houden.

Kortom; jij behoudt de controle en dat is wel zo prettig.

Wil je niet langer bakken met geld uitgeven aan online adverteren? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Bronnen

  • https://support.google.com/adwords/answer/1722066?hl=nl
  • https://www.wikihow.com/Start-a-Google-Adwords-Campaign
  • https://support.google.com/adwords/answer/6139186?hl=nl
  • https://adwords.google.com/home/pricing/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/AdWords
  • https://support.google.com/adwords/answer/6310?hl=nl
  • https://support.google.com/adwords/answer/1703648?hl=nl
  • https://www.ecommstash.com/google-adwords-tools-resources/adwords-wrapper/
  • http://d0x.com/google-adwords-wrapper-tool.html
  • https://productforums.google.com/forum/#!topic/adwords-nl/akaJB7qBOIU
  • https://support.google.com/adwords/?hl=nl#topic=3119071
  • https://reportgarden.com/2015/06/25/qualities-adwords-expert-ad-agencies/
  • https://www.smbclix.com/50-adwords-optimization-tips-infographic/
  • http://www.wordstream.com/maximum-bid
  • https://www.youtube.com/watch?v=zhSnj3jR_6c&t=760s
  • http://levelupmarketing.co.uk/50-google-adwords-tips/
  • http://blog.whitesharkmedia.com/28-tips-for-adwords-beginners-i-wish-someone-had-told-me-infographic/
  • https://support.google.com/merchants/answer/188493?hl=nl
  • https://www.conversioner.com/ppc-optimization/19-powerful-tips-google-adwords-campaign-optimization
  • https://www.youtube.com/watch?v=Y9wkba9l2mU
  • https://www.youtube.com/watch?v=vEITPOaeZZw

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!