facebook adverteren

Adverteren op Facebook; Alle Ins & Outs

Online adverteren is ontzettend populair en steeds meer bedrijven wagen zich eraan. Er zijn vele websites waar je kunt adverteren en Facebook is daar eentje van.

Waarom zou je echter voor Facebook kiezen als advertentieplatform, hoe pak je het aan en wat zijn de beste tactieken?

Al die begeerlijke informatie en natuurlijk nog veel meer vind je in deze blog waar ik alle ins én outs van het adverteren op Facebook uitgebreid aan bod laat komen.

Wat is Facebook

Facebook is een site waar mensen een online profiel van zichzelf maken om zich zo  met anderen in verbinding te kunnen stellen, een sociaalnetwerksite noem je dat.

Sinds de oprichting groeit het aantal leden vlot en het is bijna een uitzondering om iemand te treffen zonder een Facebook profiel.

Facebook stelt je in staat om een online vriendennetwerk op te zetten, foto’s en video’s te delen én te ‘liken’ en nog veel meer.

Waarom Facebook?

Facebook heeft meer dan 2 miljard! actieve gebruikers.

Laat dat even bezinken…..2 miljard. Dat is een enorm publiek.

Je zal niet iedereen kunnen en willen bereiken maar het feit dat zoveel mensen zich verzamelen op één plek in de gigantische online wereld is best bijzonder.

Natuurlijk moet je de advertenties die je wilt laten zien wel zo specifiek maken dat ze aan het juiste publiek getoond worden. Gelukkig zijn daar tal van manieren voor die ik je in deze blog ga laten zien.

Voor wie?

Facebook is voor iedereen mits ze minimaal dertien jaar oud zijn. Wil je echter adverteren op Facebook dan heb je een zakelijk account nodig.

Dat is dan ook de enige vereiste. Iedereen met een bedrijf kan zijn of haar diensten of producten adverteren ook kunnen bijvoorbeeld bands zichzelf promoten op Facebook.

Kosten adverteren op Facebook.

Wat de kosten zijn voor adverteren op Facebook is totaal afhankelijk van wat jij wilt. In principe kun je zoveel eraan spenderen als jij je kunt veroorloven.

Er zijn wel minimum bedragen ingesteld.

  •     Advertentie impressies.

Als jij alleen een advertentie wilt tonen (impressie) zonder dat daar verder een actie aan verbonden is, moet je minimum budget $1 per dag zijn.

  •      Advertentie kliks en ‘likes’.

Wanneer de advertentie is ingesteld zodat erop geklikt kan worden, er een ‘like’ aan uitgedeeld kan worden, er kort gezegd een actie op volgt moet het minimum budget op $5 per dag worden gezet.

  •     Event advertentie.

Als je adverteert met een event zoals bijvoorbeeld een app installatie gaat je minimum budget omhoog naar $40 per dag.

Er zijn enkele richtlijnen die je kunt aanhouden maar dit zijn dan ook enkel en alleen richtlijnen en de daadwerkelijke kosten kunnen dan ook van de volgende informatie afwijken.

Voor de hieronder gewenste doelen zijn de volgende kosten een richtlijn:

  •     Mailing list uitbreiden:     $ 1 per nieuwe abonnee.
  •     Meer websitebezoekers:   $ 0.35 per websitebezoek.
  •     Hogere conversie:              $ 30 per conversie
  •     Meer Facebook fans:         $ 0.50 per nieuwe fan.
  •     App installatie:                   $ 2 per app installatie.

De basis van een Facebook advertentie.

Als je tijd en geld vrijmaakt om te adverteren op Facebook is het natuurlijk wel van belang dat je een advertentie creëert die je wat gaat opleveren.

Laat je inspireren door de volgende vier punten voor het maken van een succesvolle advertentie.

  • De advertentie is relevant.

Je advertentie moet relevant zijn voor je doelgroep anders gaan ze er niks op uit doen. Ook belangrijk is om de advertentie qua boodschap en ‘look’ op elkaar te laten aansluiten.

  • De advertentie is visueel.

Vanwege concurrentie is het belangrijk dat je advertentie visueel aantrekkelijk is en eruit springt wanneer een Facebook gebruiker ermee geconfronteerd wordt.

Gebruik felle kleuren, gezichten van mensen en laat wat witte ruimte vrij. Dit trekt de aandacht.

  • De advertentie bevat een interessante aanbieding.

Biedt iets aan wat voor jouw doelgroep interessant kan zijn. Dit kan degene die de advertentie ziet ertoe verleiden om intensiever jouw advertentie te bestuderen.

  • De advertentie bevat een Call To Action.

Voeg een kreet toe die de persoon die de advertentie onder ogen komt zal motiveren om meteen actie te ondernemen.

Creëer niet slechts één enkele advertentie maar maak gebruik van de verschillende opties die je hebt. Richt je pijlen op meerdere doelgroepen en varieer met wat jij aanbiedt.

Op die manier kun je een goed inzicht verkrijgen in wat goed werkt en welke advertenties juist helemaal niks voor je business betekenen.

Doelgroep bepaling bij Facebook.

Facebook is de heilige graal wat betreft persoonlijke informatie. Daarom is het voor adverteerders ook zeer interessant om hun advertenties op Facebook te tonen.

Er is immers enorm veel informatie beschikbaar over de gebruikers van Facebook. Welke pagina’s bezoeken ze, met wie zijn ze verbonden, waar komen ze vandaan, wat is hun leeftijd?

Al deze informatie heb je waarschijnlijk zelf ook ingevuld als je ooit een Facebook profiel hebt aangemaakt. En daar kunnen adverteerders gebruik van maken.

Zoals ik eerder al zei is het belangrijk dat je advertentie aan het juiste publiek getoond wordt. Je kunt je advertenties dan ook doelgericht (core targeting) aanbieden omdat jij je doelgroep kunt indelen in verschillende secties, zoals:

  •      Interesses

Welke Facebook pagina’s bezoekt jouw doelgroep. Zo kun je de advertentie gerichter aanbieden.

  •      Connecties

Zijn mensen van jouw doelgroep verbonden met jou op Facebook?

  •      Gedrag

Wat is het online gedrag van jouw doelgroep? Wanneer zijn ze bijvoorbeeld online?

  •      Demografie

Specificeer de advertentie op de doelgroep aan de hand van hun geslacht, leeftijd, etcetera.

  •      Locatie

Stel de radius in waar jij wilt dat jouw advertentie getoond wordt.

Facebook heeft ook een nieuwe manier uitgevonden om je advertentie doelgericht aan te kunnen bieden. Dit heet ‘custom audiences’ vrij vertaald ‘op maat gemaakt publiek’.

Dit houdt eigenlijk in dat je de mensen waarmee je al verbonden bent op Facebook specifieke, op maat gemaakte advertenties kunt tonen.

Omdat de mensen waarmee je verbonden bent op Facebook al bekend zijn met jouw dienst of product zal het ook makkelijker zijn om aan hen te verkopen dan aan iemand die jouw merk nog moet leren kennen.

De personen waarmee je al verbonden bent kun je ook verder onderverdelen in aparte groepen, zoals:

Je kunt bezoekers van jouw website die in het verleden al een aankoop bij jou hebben gedaan opnieuw benaderen (retarget marketing).

  •     Mailing List.

Groepeer je doelgroep aan de hand van personen die op jouw mailing list staan.

  •     Bezoekers Facebookpagina.

Van de bezoekers van jouw Facebookpagina kun je ook een aparte groep maken.

Misschien zijn deze personen nog nooit naar jouw website gesurfd of zijn ze niet helemaal up to date met alles wat jij te bieden hebt.

Via een doelgerichte advertentie kun je hen misschien overhalen toch een bezoekje te brengen en dat virtuele winkelmandje te vullen.

  •      App gebruikers.

Bied advertenties aan speciaal voor de gebruikers van mobiele apparaten.

Dit kan een potentieel grote markt zijn omdat veel mensen deelnemen aan het internetverkeer via hun smartphone of tablet.

  •     Bekeken video’s.

Wanneer een bezoeker van jouw Facebookpagina daar een video zou bekijken kun je ook deze internetter weer een doelgerichte advertentie aanbieden.

Naast de bovengenoemde mogelijkheden zijn er ook nog tal van andere opties waarmee jij de doelgerichtheid van je advertentie kunt ‘customizen’.

Een derde optie om de doelgroep te bepalen is gebruik maken van ‘Lookalike Audiences’ dus publiek dat op jouw huidige publiek (je klantenkring) lijkt.

Door je huidige publiek als een soort bron te gebruiken kan Facebook je helpen om personen te vinden die daar op lijken qua interesses, leeftijd of wat voor andere optie jij maar bedenkt die toepasbaar is op jouw doelgroep.

Op die manier kun je dus veel potentiële klanten bereiken.

Voordat je echter van die optie gebruik gaat maken is het wel handig om al een redelijk aantal website bezoekers en Facebook fans te hebben. Anders is er niet genoeg vergelijkingsmateriaal.

De Facebook Funnel

De Facebook wat?! Denk je nu misschien. Funnel is het Engelse woord voor trechter.

Bekijk het eens zo:

Je doelgroep start bovenaan in de trechter, ze zien je advertentie,  alle opties zijn nog open. Door een bepaalde handeling uit te voeren zakken ze verder naar beneden in de trechter, misschien richting je website.

Aan het einde van de trechter vindt er nog een handeling plaats. Iemand neemt een product van je af of wordt lid van je nieuwsbrief.

Voordat je dus je gewenste doel kunt bereiken moet je doelgroep eerst een aantal handelingen uitvoeren.

De volgende drie stappen worden doorlopen:

  •     Bewustwording.             Je advertentie wordt aan iemand getoond.
  •     In overweging nemen.  Gaat iemand wel of niet klikken op je advertentie.
  •     Conversie.                       Iemand koopt bijvoorbeeld een product.

 

In de marketingwereld wordt er vaker over funnels gesproken dus wellicht ben je hiermee bekend.

Omdat je op Facebook zelf mensen benaderd aan de hand van hun voorkeuren en jouw advertenties niet bij zoekopdrachten verschijnen, zoals via Google, moet je eerst mensen bewust maken van het feit dat je überhaupt bestaat.

Daarom werkt de funnel voor Facebook net even anders dan je misschien gewend bent.

Facebook Pixel

Voor adverteerders op Facebook is het extra analyse hulpmiddel Facebook Pixel ontwikkelt.

Pixel helpt je inzichten te verkrijgen in het gedrag van je paginabezoekers en in de prestaties van je advertenties.

Deze ‘tool’ helpt je om je advertentiegroepen te maken en beheren en biedt nog allerhand andere ondersteuning zodat jij je advertentiebeleid kunt optimaliseren.

  • Via het tabblad ‘Advertentiebeheer’ zal je Pixel kunnen toevoegen en aangeven welke acties jij wilt ‘tracken’.
  • Vervolgens ontvang je een code van Facebook en die kun je in je websitecode plakken om je klikkers en bezoekers van begin tot eind te kunnen volgen.

Wanneer je iemand in dienst hebt die het website beheer voor je regelt maak deze persoon dan attent op Facebook Pixel zodat hij of zij ermee aan de slag kan.

Pak je uiteindelijk ook Google Analytics erbij dan heb je echt een totaaloverzicht van wat bezoekers doen op jouw pagina én website en hoe jij daar het beste op in kunt springen.

Soorten advertenties.

Facebook biedt je verschillende opties aan als het gaat om de soorten advertenties. Het soort advertentie dat jij kiest is afhankelijk van wat je ermee wilt bereiken. De volgende punten zou je daarbij in gedachten kunnen houden als je gaat bedenken wat jouw doel is.

  •     Meer video views.

Maak gebruik van een video advertentie. Zo kun je een voorproefje geven van het volledige filmpje.

  •      Hogere conversie.

Plaats een link advertentie zodat bezoekers meteen naar het gewenste product kunnen gaan.

  •     Meer verkeer naar je website.

Gebruik een beeldadvertentie, een link advertentie of de zogenaamde carrousel (draaimolen) advertentie. Facebookgebruikers worden zo nieuwsgierig gemaakt naar jouw site of producten.

  •      Actief blijven

Als je wilt dat jouw publiek actief deelneemt aan posts op jouw Facebookpagina, zoals bijvoorbeeld een wedstrijd die je organiseert, moet een beeldadvertentie voldoende zijn.

Beginnen met Facebook adverteren.

Om met adverteren op Facebook te kunnen beginnen is het belangrijk dat je een zakelijk account aanmaakt. Advertenties kunnen alleen maar door zakelijke accounts getoond worden en niet door een persoonlijk account.

Als je nog geen Facebook account hebt moet je er eerst eentje aanmaken. Heb je al wel een account bij Facebook dan kun je heel makkelijk aangeven dat je een zakelijke pagina wilt maken.

Zonder een persoonlijk account is het dus niet mogelijk enkel en alleen een zakelijk account te creëren. Je hoeft echter niet bang te zijn dat al je persoonlijke informatie op je zakelijke pagina verschijnt want Facebook houdt dit allemaal voor je gescheiden.

  •      Log in op je Facebook account en navigeer naar ‘Creëer een pagina’
  •      Kies nu de bedrijfsvorm die het beste bij jou past.

   Je kunt kiezen uit:  

  1. Lokaal bedrijf of plaats.
  2. Bedrijf, organisatie of instituut.
  3. Merk of product.
  4. Artiest, band of publiek figuur.
  5. Entertainment.
  6. Vereniging of goed doel.

 

  • Kies voor optie 1 als je een bedrijf hebt dat alleen lokaal, op één plek zaken doet en waar klanten je bedrijf daadwerkelijk kunnen bezoeken.
  • Als je bedrijf meerdere locaties heeft of je zaken spelen zich grotendeels online af, kies dan voor optie 2.
  • Wanneer jouw product door meerdere aanbieders of wederverkopers wordt verkocht dan is optie 3 het beste om te kiezen.
  • Ben je een artiest of andersoortig publiek figuur en moet dat gepromoot worden? Ga dan voor optie 4.
  • Als je je boek, serie, radiozender of film wilt promoten dan moet je kiezen voor optie 5.
  • Optie 6 is voor degenen die een organisatie hebben die bepaalde doelen, campagnes  of non-profit organisaties ondersteunt.

Mocht je aanvankelijk een verkeerde keuze gemaakt hebben kun je dit altijd naderhand weer aanpassen.

  • Wanneer je dan jouw keuze hebt aangeklikt verschijnen er een aantal subcategorieën waar je uit moet kiezen wat jouw het beste representeert.
  • Bedenk ook de naam die je wilt gebruiken.
  • Vervolgens moet je informatie verstrekken over je website, je Facebookpagina en moet je aangeven met welke naam jij op Facebook wilt worden weergegeven.
  • Dan is het tijd om een foto te uploaden. Je kunt een foto uploaden vanuit je eigen bestanden of importeren vanaf je website.
  • Als laatste ga je een (ruime) doelgroep kiezen. Je geeft hier aan wat de locatie is van je doelgroep, hun leeftijd en interesse.

Je doelgroep is nu nog niet heel specifiek gemaakt maar je hebt wel al degenen eruit gewied die nooit een potentiële klant zullen worden.

  • Nu word je naar je zakelijke Facebookpagina geleidt. En krijg je de kans om nog wat opties toe te voegen.

Voor de ‘look’ van je pagina kan het helpen om een goede coverafbeelding toe te voegen.

  • Linksboven in de hoek op je pagina vind je de knop ‘Verander Cover’ begeleidt door een fototoestel icoontje.

Gebruik een foto of plaatje dat duidelijk en aantrekkelijk is. Bedenk je dat deze afbeelding het eerste zal zijn dat bij bezoekers van je pagina in het oog springt.

  • Je coverafbeelding moet ongeveer 25% van je gehele pagina in beslag nemen. Zorg er wel voor dat je het formaat aangepast hebt voor mobiele apparaten anders kan de afbeelding er raar en dus niet professioneel uitzien voor mobiele gebruikers.
  • Als je dan de gewenste coverafbeelding hebt gevonden en geüpload kun je daaraan een Call To Action (CTA) toevoegen.

Er zijn verschillende CTA opties om uit te kiezen zoals bijvoorbeeld:

  •      Bel ons.
  •      Stuur een bericht.
  •      Shop nu!

Naast deze drie heb je nog genoeg andere opties om het helemaal op jouw bedrijf toe te spitsen.

Je hebt nu alle stappen doorlopen om te kunnen beginnen met adverteren. Er zijn natuurlijk nog genoeg zaken die je kunt ‘tweaken’ om je campagnes zo succesvol mogelijk te laten verlopen maar de eerste stap is gezet.

Een succesvolle Facebook campagne starten.

Als je besluit dat Facebook het advertentiemedium van jouw voorkeur is en je hebt alle stappen doorlopen om een account aan te maken wordt het tijd om met je echte eerste advertentiecampagne te beginnen.

Zelf krijg ik regelmatig de indruk van anderen dat ze Facebook niet serieus nemen als advertentieplatform. Het lukt ze bijvoorbeeld niet om echte successen te boeken met Facebook advertenties.

Dit komt omdat men vaak dezelfde methodes hanteert als bij Google Adwords. Nu lijkt het adverteren met Google Adwords en Facebook ook wel een beetje op elkaar maar als het aankomt op het kiezen van een doelgroep en daar de juiste advertentie bij creëren gaat het soms mis.

Op Facebook moet je echt iemands aandacht weten te trekken. Wanneer je zou adverteren via Google zijn mensen al naar een specifiek item opzoek.

Ze geven zelf al de zoekterm op dus daar kan dan een advertentie bij verschijnen. Bij Facebook benader je mensen aan de hand van hun interesses, connecties of leeftijd.

Je weet niet precies waar iemand naar op zoek is maar wel dat jou marktsegment voor degenen die je benaderd eventueel interessant kan zijn.

Laten we daarom nu eens kijken naar hoe je een succesvolle advertentiecampagne moet starten.

Ga rechts, bovenin je scherm naar ‘Promotie’ en kies vervolgens voor ‘Ga naar Ads Manager’.

Nu kom je op de ‘besturings pagina’ van je advertentieaccount terecht en selecteer je ‘Creëer Campagne’.

Kies nu wat het doel is van jouw advertentiecampagne. Wil je bijvoorbeeld:

  •      Je pagina promoten.
  •      Meer verkeer naar je website.
  •      Meer conversies op je website.
  •      App installaties.
  •      Meer video views.

Kies de optie die het beste aansluit bij wat jij wilt bereiken. Omdat het waarschijnlijk de eerste campagne is waar je mee start raad ik je aan om makkelijk te beginnen.

Dus bijvoorbeeld meer verkeer naar je website proberen te leiden.

Nu moet je het adres van de website opgeven. Wanneer je een product verkoopt laat bezoekers dan ‘landen’ op de pagina waar ze het product meteen kunnen kopen.

Als je zou willen dat meer mensen zich opgeven voor het ‘event’ dat jij organiseert laat de websurfers dan aankomen op de pagina waar ze zich kunnen inschrijven.

Dat zijn alle stappen om een campagne te kunnen starten.

De Facebook advertentiecampagne vormgeven.

Natuurlijk moeten we die campagne gaan inrichten met advertenties. Het kan lijken alsof er nu een hele berg informatie aankomt, maar als we alles stap voor stap doorwerken is het goed te overzien.

  • Je wordt naar de pagina geleid waar je ‘advertentiesets’ gaat maken. Je kunt hier dus meerdere advertenties voor één campagne maken.
  • Allereerst moet je gaan beslissen hoe groot jouw doelgroep is. Tsja…wat is hier verstandig?

Als je net begint met adverteren op Facebook of je bedrijf is nog niet zo groot en je budget voor adverteren moet in de hand gehouden worden dan kan het verstandig zijn om eerst met een publiek van ongeveer 10.000 personen te beginnen.

Ben je al wat verder gevorderd of is je advertentiebudget groter? Dan kun je rustig 500 000 tot 1 miljoen mensen proberen te bereiken.

Naarmate je meer naamsbekendheid verwerft of je budget verder uitbreidt kun je altijd een groter publiek proberen te vinden.

  • Je kunt nu ook de doelgroep verder gaan verfijnen door in te vullen in welke landen of steden jij mensen advertenties wilt aanbieden. Kies ook een leeftijdsgroep.

Om te beginnen zou je de leeftijdsgroep klein kunnen houden. Bijvoorbeeld alleen mensen tussen de 20 en 30 jaar oud.

  • Ook kun je nog andere kenmerken opgeven om je doelgroep specifiek te maken.

Als je merkt dat door de kenmerken die je hebt opgegeven je te bereiken publiek terugvalt naar bijvoorbeeld 2000 of 3000 mensen terwijl je aanvankelijk voor 10.000 hebt gekozen dan zou je het aantal locaties wat meer kunnen uitbreiden.

Rechts onderin je scherm kun je zien wat je ‘potentiële bereik’ is.

  • Wanneer je dan alles naar jouw wensen verfijnd hebt moet je een budget gaan vaststellen en kun je een start- en einddatum opgeven voor je campagne.

Ga niet meteen met giga bedragen smijten als je alles nog een beetje moet uitvinden.

Begin bijvoorbeeld met $3.30 per dag en zet de campagne duur op 30 dagen. Dan zal je dus niet meer dan $100 uitgeven. Uiteraard staat het je vrij om meer te investeren.

  • Bij ‘Optimalisatie’ kies je er dan vervolgens voor om kliks meteen naar je website te laten doorstromen dus ‘Link kliks naar website/ Betaal per link klik’.

Op die manier betaal je alleen voor kliks die naar jouw website leiden. Anders kan het zo zijn dat je advertenties wel tig keer getoond worden aan hetzelfde publiek, je niks opleveren en je moet er wel voor betalen.

  • Ook kun je nu aangeven wat je per klik wilt betalen. Als je voor de optie ‘Handmatig’ kiest kun je zelf een prijs instellen, Facebook geeft je hier wel een suggestie.

Natuurlijk kun je ook voor ‘Automatisch’ kiezen dan regelt Facebook de ‘biedingsprijs’ voor je.

  • Als je een specifieke begin- en einddatum van je campagne opgeeft kun je de instelling ‘Toon advertenties gehele tijd’ aanvinken.
  • Je kunt ook altijd handmatig een campagne starten en stoppen. Dan kies je voor ‘Toon advertenties op schema’.

Ook zijn er twee opties betreffende de interval waarmee je advertenties getoond worden.

  • Er is de optie ‘Standaard’ dan worden je advertenties gedurende de dag evenredig verdeeld en getoond.
  • Als je voor de optie ‘Versneld’ kiest dan worden je advertenties zo snel en veel mogelijk getoond totdat je budgetlimiet voor die dag bereikt is.

Na deze laatste keuze heb je alles rondom het hoe en wat van je advertentiecampagne ingesteld.

Dan is het nu tijd om ook echt de advertentie te gaan samenstellen.

Het kan misschien overweldigend zijn dat je zoveel keuzes moet maken maar maak je hier aanvankelijk nog niet te druk over.

Je kunt meerdere advertenties maken en deze tegen elkaar ‘testen’ om te zien wat je anders zou kunnen doen.

Begin misschien niet meteen met een video- of carrousel advertentie maar houd het gewoon simpel met  beeld- en tekstadvertenties.

  • Kies nu de afbeelding die jij wilt gebruiken voor je advertentie. Let erop dat je eigen afbeeldingen gebruikt of een afbeelding waar geen copyright op rust.

Tot voor kort was het zo dat je advertentie niet meer dan 20% tekst mocht bevatten. Facebook is het afgelopen jaar wel wat minder streng geworden met deze regelgeving.

Nu moet je niet ‘overboard’ gaan met de hoeveelheid tekst want je moet wel ongeveer die 20% regel aanhouden.

Teveel tekst zal degene die de advertentie ziet afschrikken. Een afbeelding die op een positieve manier de aandacht trekt zal vele malen meer bereiken.

Facebook heeft bij het maken van de advertentie ook een ‘tool’ toegevoegd die je erop zal wijzen als je advertentie te veel tekst bevat. Dit maakt het wel makkelijk. Ook kun je zo precies aangeven waar jij wilt dat de tekst op de afbeelding verschijnt.

Verder naar boven heb je al kunnen lezen over de basis van een advertentie. Dit kun je nu gaan toepassen in de eerste advertentie die je gaat creëren.

  • Kies je Facebookpagina vanuit waar de advertentie wordt aangeboden. Natuurlijk worden Facebook bezoekers die op je advertentie klikken wel naar je website geleid maar voor hen lijkt de advertentie van Facebook te komen.
  • Bedenk een pakkende koptekst om als eerste de aandacht mee te trekken. Houd het kort en krachtig. Heb je al redelijk wat naams- of merkbekendheid? Voeg dan in de koptekst je naam of merk toe.
  • Dan volgt de advertentietekst hierin zet je een korte omschrijving van wat je aanbiedt.
  • Nu volgt de CTA om de web gebruiker ook die laatste, cruciale actie te laten ondernemen; op jouw advertentie klikken en ‘landen’ op jouw website.
  • Als je dan je hele advertentie zo ontworpen hebt dat jij er tevreden mee bent dan kun je op de knop ‘Plaats Advertentie’ klikken.

Je advertentie zal niet meteen online verschijnen, deze moet eerst worden goedgekeurd door Facebook. Zodra Facebook akkoord is met je advertentie krijg je een automatisch bericht toegestuurd.

Tot die tijd moet je even in spanning afwachten maar ondertussen kun je nog een tweede advertentie maken door voorgaande stappen opnieuw te doorlopen.

  • Kies op de besturings pagina in je account voor ‘Creëer een zelfde advertentie’. Nu ga je dezelfde advertentie maken alleen verander je nu de koptekst, de afbeelding of de CTA.
  • Toon de advertentie aanvankelijk alleen in de ‘Newsfeed’ van Facebook gebruikers. Als je de advertentie bijvoorbeeld ook via Instagram zou tonen wordt het bijna onmogelijk om uit te zoeken welke advertentie het beste presteert.

Door ze maar op één plek aan te bieden kun je makkelijker uitvinden wat beter werkt.

Op die manier kun je dus advertenties testen en met elkaar vergelijken zodat je ook wat hebt aan de statistieken die je kunt inzien.

Facebook statistieken.

Om erachter te komen wat die advertenties nou daadwerkelijk voor je bedrijf betekenen zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

Creëer een helder beeld van wat jij wilt bereiken. Als je namelijk duidelijke doelstellingen afbakent weet je ook wat voor resultaten je wilt behalen.

Daarnaast moet je weten wat de CPDA (Cost Per Desired Action) is. Hoeveel kost het je daadwerkelijk om een ‘like’ op Facebook te ontvangen of om iemand te kunnen toevoegen aan je mailing list.

Gebruik ook Facebook Pixel en Google Analytics om te weten hoeveel producten er verkocht worden (conversie) naar aanleiding van je Facebook advertentie.

Je krijgt hierdoor waardevolle inzichten over wat je bij een volgende advertentiecampagne misschien anders moet aanpakken.

Adverteren op Instagram

Adverteren op Instagram.

Via Facebook kun je ook je advertenties op Instagram laten verschijnen. Je kunt een video van maximaal 15 seconden of een afbeelding uploaden.

Deze zal worden weergeven in verhalen op Instagram. Alleen verticale beelden, 9:16 ratio, en video is mogelijk voor Instagram.

  •  Ga bij Facebook naar ‘Advertentiebeheer’.
  •  Kies ‘Advertentie maken’.
  •  Selecteer de doelstelling. Dus bereik, conversies, videoweergaven, etc.
  •  Klik op ‘Plaatsingen’.
  •  Kies ‘Plaatsingen bewerken’ en vervolgens ‘Instagram plaatsing’.
  •  Klik op ‘Stories.
  •  Doorloop de bekende stappen voor het creëren van een advertentiecampagne.
  •  Klik ‘Wijzigingen controleren’.
  •  Je Instagram advertentie is nu klaar om gepubliceerd te worden.

Het voordeel van naast Facebook ook Instagram erbij pakken is dat je nog meer mensen kunt bereiken.

Een hele groep web gebruikers die misschien wel dagelijks met Instagram bezig is maar weer minder met Facebook.

Betalen aan Facebook.

Het betalen van je facturen aan Facebook kan heel makkelijk met verschillende methodes waaronder:

  •      Paypal.
  •      Creditcard.
  •      Automatische Incasso.
  •      IDEAL.

Het moment waarop je de eerste factuur ontvangt is afhankelijk van je factuurdatum, je factureringsdrempel en het bedrag van die factureringsdrempel.

Het is niet verplicht om een factureringsdrempel in te stellen, het kan je alleen helpen om niet verrast te worden door een torenhoge rekening.

Je hebt tenslotte een bepaald maximum opgegeven waarbij jij  gefactureerd wilt worden.

Alle betalingen kun je regelen en aanpassen onder het kopje ‘Betalingsinstellingen’. Je kunt daar bijvoorbeeld aangeven hoe jij je facturen wilt betalen.

Op de pagina ‘Advertentiebeheer’ kun je onder het kopje ‘Facturen’ precies inzien wat je uitgaven zijn. Dit kostenoverzicht wordt heel specifiek weergegeven zodat je precies kan zien waar je budget naartoe vloeit.

Stoppen met adverteren op Facebook.

Mocht je om de één of andere reden genoeg krijgen van adverteren op Facebook dan kun je altijd je account deactiveren.

  • Op de pagina ‘Advertentiebeheer’ zoek je de ‘Account Instellingen’ op. Scroll naar beneden en klik op ‘Advertentie Account deactiveren’.
  • Je komt in een nieuw venster terecht waar je de deactivatie definitief moet bevestigen.
  • Zorg ervoor dat je alle facturen betaald hebt en dan duurt het maximaal twee dagen voordat je account niet meer werkzaam is.

Wil je weer opnieuw gaan adverteren dan moet je wachten tot je account gedeactiveerd is voordat je het weer kan activeren.

Je doet dit door de link ‘Opnieuw activeren’ boven in ‘Advertentiebeheer’ aan te klikken.

De beste 25 Facebook advertentie tips.

Inmiddels heb je al behoorlijk wat informatie over adverteren op Facebook vergaard. Toch kan ik het niet laten je nog een paar extra tips mee te geven.

  • Weet wie je publiek is. Alleen als je weet aan wie je wilt adverteren kun je daar ook je advertentie op aanpassen.
  • Maak verschillende advertenties binnen dezelfde campagne om te testen welke beter presteert.
  • Hanteer een budget dat jij je kunt veroorloven. Ga niet ineens bakken met geld in je advertentiecampagne storten in de hoop dat je het snel weer terugverdiend via hogere conversies.

          Je moet eerst het adverteren een beetje in de vingers hebben en weten wat wel en niet werkt voordat je je budget opschroeft.

  • Plan je advertenties zo in dat deze getoond worden als jouw publiek aanwezig is. Midden in de nacht een advertentie tonen waarin mensen  wordt gevraagd bijvoorbeeld meteen te bellen heeft geen zin als je alleen tijdens kantooruren bereikbaar bent.
  • Je bestemmingspagina moet op orde zijn. Als iemand op een advertentie klikt en vervolgens belanden ze op een andere pagina dan waar ze verwacht hadden te komen wordt de gebruikerservaring bruut verstoord en kan een potentiële klant afhaken.
  •  Laat je niet ontmoedigen als je advertentie niet meteen wordt goedgekeurd door Facebook. Probeer het gewoon opnieuw en op deze manier spijker je alleen maar je kennis over adverteren verder bij.
  • Je advertentie moet eruit springen. Denk dus zorgvuldig na over het ‘design’ ervan. Jouw advertentie moet tijdens het scrollen  gezien worden anders gaat iemand niet jouw Call To Action opvolgen.
  • Sta je aan het hoofd van een groot bedrijf of heb je meerdere mensen voor je werken? Dan kan het ook helpen om meerdere mensen aan je advertentiecampagnes te laten werken.

          Dit neemt jou werk uit handen en kan je uiteindelijk meer opleveren.

  •  Carrousel advertenties lijken beter te werken dan alleen een link advertentie. Bij een carrousel advertentie worden meerdere verschillende advertenties getoond, dus een grotere selectie van de producten die jij aanbiedt.
  • Video’s wekken meer interesse als ze in een vierkant formaat getoond dan wanneer je de 16:9 ratio aanhoudt. Simpelweg omdat ze op deze manier meer ruimte op een scherm in beslag nemen.
  • Gebruik een foto van jezelf op je Facebookpagina. Op die manier kun je een meer persoonlijke band creëren met je klant. Er is immers een gezicht aan het merk verbonden en niet alleen maar een logo.
  • Vergeet niet het publiek waarmee je al verbonden bent te benaderen. Alleen omdat deze personen al bekend met je zijn betekent dit niet automatisch dat ze bij je terugkomen.

          Door ook advertenties aan deze groep aan te bieden (retargeting) verschijn je weer bij ze in beeld en komen ze misschien wel terug voor een                    volgende aankoop of bezoek.

  • Kijk naar je concurrent. Het publiek van je concurrent zou net zo goed jouw publiek kunnen worden. Jouw diensten of producten zijn toch veel beter dan die van de competitie?
  • Gebruik de juiste afmeting voor je cover afbeelding. Voor een normaal scherm moet deze 828 breed bij 315 pixels hoog zijn. Voor de beste weergave op mobiele apparaten moet de afmeting 640 breed bij 360 pixels hoog zijn.
  • Plaats geen belangrijke content aan de onderkant van je cover afbeelding. Hier bevindt zich ook al de CTA knop. Je wilt de cover overzichtelijk houden.
  • Zorg dat al je content op zowel je Facebook alsmede je website of blog goed leesbaar is voor mobiele gebruikers. Internetters haken af als de site niet goed te gebruiken is voor smartphones en tablets.
  • Gebruik afbeeldingen van een hoogwaardige kwaliteit. Geen enkele Facebooker gaat proberen uit te zoeken wat er er op een wazig plaatje is afgebeeld.

           Ze zullen er simpelweg langs scrollen en dan is al je moeite voor niks geweest.

  • Niet elke advertentie hoeft op verkoop gericht te zijn.

           Geef bijvoorbeeld iets gratis weg als mensen zich inschrijven op je mailing list. Zo kun je een connectie aangaan met iemand die dan eventueel               in de toekomst wel een klant wordt.

  • Geen angst voor wit. Uit onderzoek blijkt dat het menselijk oog sneller naar een wit vlak toetrekt. Je hoeft dus niet allerlei kleuren stunts uit te halen in je advertentie.

          Witte ruimte in je advertentie laat deze daarnaast er overzichtelijk en rustig uitzien. Wat weer fijner is voor de gebruikerservaring.

  • Pas je advertenties aan. Wanneer een Facebookgebruiker rond scrollt en ze komen tien keer dezelfde advertentie tegen dan kijken ze er op een gegeven moment overheen of negeren de advertentie.

          Door zo nu en dan je advertentie van een opfrisbeurt te voorzien blijven ze langer ‘houdbaar’.

  • Wees duidelijk in je CTA. Als jij weet wat je van de klant verwacht en wat jij van je klant kunt verwachten kun je daar je CTA op aanpassen.

          Door verkeerd te communiceren kun je potentiële klanten mislopen. Duidelijk zijn in je advertentie en je CTA helpen om dat te voorkomen.

  • Boost succesvolle posts. Is een post op je Facebookpagina vaak ‘geliked’ en gedeeld? Breng deze dan opnieuw onder de aandacht. Blijkbaar was het een goeie post.
  • Houd je bij het maken van een advertentie aan die maximaal 20% tekst regel. Dit kan ervoor zorgen dat je advertentie niet wordt afgekeurd omdat er teveel tekst in verwerkt is.
  • Check regelmatig alle statistieken. Alleen op die manier kun je op tijd en effectief ingrijpen in je advertentiecampagne. Om kosten te minimaliseren en inkomsten te optimaliseren.
  • Neem de tijd om je campagne te laten inwerken. Binnen 24 uur al je advertenties gaan aanpassen heeft geen zin. Misschien dump je wel een advertentie die een paar uur later wel succesvol had kunnen worden.

          Geduld is een schone zaak als het aankomt op adverteren.

Tot slot.

Juist vanwege de diepe bron aan persoonlijke informatie die Facebook je kan bieden is adverteren op dat platform een goed idee.

Door de doelgerichtheid van de manier van aanbieden van de advertenties kun je op allerlei manieren je bedrijf succesvoller maken en een grotere naamsbekendheid verwerven.

Wat ik zelf altijd belangrijk vindt is het gebruiksgemak. Als ondernemer heb je altijd wel wat te doen en tijd verspillen aan het uitpluizen van een ingewikkeld advertentieprogramma is wat ik juist niet wil.

Gelukkig komt Facebook je een heel eind tegemoet door je een breed scala aan opties aan te bieden waarmee jij je advertentiecampagne kunt verfijnen.

Probeer het adverteren op Facebook zelf eens uit om te zien hoe het voor jou kan werken.

Hulp nodig bij het besparen op advertentiekosten? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

 

Bronnen

  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Facebook
  • https://www.youtube.com/watch?v=8WPRC7lVM38
  • https://nl-nl.facebook.com/business/help/331993756945799
  • https://sherpablog.marketingsherpa.com/inbound-marketing/facebook-business-account-setup/
  • https://neilpatel.com/what-is-facebook-advertising/
  • http://www.pagemodo.com/social-marketing/facebook-business-account/
  • https://nl-nl.facebook.com/business/help/742478679120153
  • http://fbadvance.com/facebook-advertising-tips/
  • https://www.socialmediaexaminer.com/mastering-facebook-advertising/
  • https://surveyanyplace.com/7-most-useful-facebook-advertising-tips/
  • http://mashable.com/2015/04/16/facebook-ad-campaign-14-tips/#q2Z8Cwtz3sqj
  • https://blog.hubspot.com/marketing/facebook-cover-photos-best-practices-ht
  • https://blog.bufferapp.com/facebook-ads-guide
  • https://www.bitcatcha.com/blog/2016/13-facebook-advertising-tricks-help-ecommerce-owners-drive-sales/
  • https://nl-nl.facebook.com/business/help/976240832426180
  • http://dcincome.com/blog/the-10-most-powerful-facebook-ppc-advertising-tips/
  • https://socialnomics.net/2017/07/31/7-tips-to-getting-the-most-out-of-facebook-advertising/
  • https://www.facebook.com/business/help/338388466239851/?helpref=hc_fnav&bc[0]=AHCv1&bc[1]=Ads%20Help&bc[2]=Billing%20%26%20Payments
  • https://www.facebook.com/business/help/105373712886516
Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>