beste marketingstrategie

De beste marketingstrategieën

Marketing, marketing, marketing. Ondernemers horen het overal om zich heen. Goede marketing voor je bedrijf is zeker belangrijk. Als je echter niet weet hoe je het aan moet pakken en zomaar wat probeert zal je zeker niet midden in de roos van succes schieten.

In deze blog leg ik je alles uit over wat marketing is, wat voor verschillende soorten marketing er zijn en hoe je al deze informatie gaat omzetten zodat jij de generaal van jouw marketingstrategie wordt.

Wat is marketing

Marketing wordt toegepast om klanten te vinden, te behouden en tevreden te stellen.

Door de juiste strategieën toe te passen kun jij je business exponentieel laten groeien maar daar heb je wel klanten voor nodig.

Succesvolle marketing zorgt ervoor dat je meer naamsbekendheid creeert en dus potentiele klanten kunt werven.

Daarnaast helpt het om je klant te laten zien wat jij aanbiedt en waarom dit voor hen van belang is.

Als laatste gebruik je marketing om je klant te behouden én tevreden te houden door bijvoorbeeld speciale acties aan te bieden.

Soorten marketing

Er zijn veel verschillende soorten marketing en ik ga je in deze blog vertellen over alle marketingstrategieën die voor jou relevant kunnen zijn.

Niet elke manier van marketing is effectief voor iedereen. Het is allemaal afhankelijk van de dienst of het product dat jij aanbiedt. Ook zal je zien dat verschillende marketing soorten soms met elkaar overlappen.

Ik laat straks ondermeer affiliate marketing, database marketing, event marketing en nog een paar andere strategieën aan bod komen.

Marketing bestaat al zo lang als de mensheid handel drijft maar door de eeuwen heen is er heel wat veranderd.

Door de opkomst van internet zijn er steeds meer marketing opties ontstaan. Het is daardoor makkelijker geworden om je doelgroep te bereiken maar tegelijkertijd moet je ook iets speciaals te bieden hebben in je marketingstrategie. Anders word je gewoonweg over het hoofd gezien.

Waarom is marketing zo belangrijk?

Bij marketing draait uiteindelijk alles om de klant. Hoe kan ik mijn klant het beste bereiken en deze tot een aankoop verleiden?

We zijn allemaal bekend met het gezegde: De klant is koning.

Natuurlijk is de klant koning want als jouw klant zich goed behandeld voelt zal hij of zij eerder naar jou terugkeren en misschien wel anderen op jouw producten of diensten attenderen.

Omdat je klandizie bepalend is voor je succes heb je een manier nodig om klanten te vinden en aan je te binden. Dat is marketing en daarom is het zo belangrijk.

Marketingstrategieën

Marketingstrategieën.

Dat lijkt me voldoende basisinformatie over marketing. We gaan nu een kijkje achter de schermen van marketing nemen. Het gordijn wordt aan de kant getrokken zodat we inzicht krijgen in de verschillende soorten marketing en hoe je ze kunt toepassen.

Acquisitie marketing

  • Acquisitie marketing

Acquisitie marketing houdt in het overnemen van adressenbestanden van andere partijen.

Het is een vorm van marketing waarmee je vrij vlot je bedrijf kunt laten groeien, mits je weet wat je doet.

Houd ook zeker de kosten in de gaten houden en bereken of de acquisitie je uiteindelijk meer gaat opleveren dan het je gekost heeft.

Je zou bijvoorbeeld websites kunnen benaderen waarvan jij hebt opgemerkt dat deze inactief zijn en dan hun mailinglist overnemen zodat je weer een nieuwe groep potentiële klanten hebt om te benaderen.

Wanneer je adressenbestanden van derden aankoopt moet je wel nagaan of deze waardevol voor je zijn of dat je zomaar mensen in het wilde weg aan het benaderen bent want dat heeft weinig zin.

Een probleem dat dit soort marketing met zich mee kan brengen is dat het soms voor spam wordt aangezien. Zeker als er een agressieve en onpersoonlijke manier van benadering wordt toegepast.

Gelukkig worden de manieren van informatie verzamelen over potentiële klanten wel steeds geavanceerder. Dit zorgt ervoor dat jij een exacte doelgroep kunt samenstellen om te benaderen wat weer meer kans geeft op (hogere) conversies.

Omdat je daarnaast de interesses en wensen van je doelgroep kent kun je daar ook je boodschap op aanpassen en deze zo persoonlijk mogelijk maken.

Database marketing

  • Database marketing

Database marketing is vooral geschikt voor bedrijven die al een groot klantenbestand hebben omdat je dan een diepe bron van informatie hebt.

Bij database marketing gebruik je bijvoorbeeld adressen of de transactie geschiedenis  van personen die in het verleden als een aankoop bij jou hebben gedaan.

Al deze informatie zorgt ervoor dat jij gerichte marketing kunt toepassen wat je de meeste kans op een terugkerende klant oplevert.

Sorteer je klantenbestanden in verschillende groepen. Verdeel ze bijvoorbeeld onder in:

  • Persoonlijke interesses.
  • Koopgewoonten.
  • Locatie
  • Salarisgroep

Stem al je communicatiekanalen op elkaar af zodat klanten die al een bepaald product hebben afgenomen bijvoorbeeld niet een e mail ontvangen met een aanbieding voor juist dat product dat ze al gekocht hebben.

Wanneer je zelf rond surft op het web maak dan aantekeningen van advertenties die jou irriteren en die waar je juist op klikt. Welke content trekt jouw aandacht?

Dat soort zaken bijhouden kan je helpen om je eigen advertenties en content te optimaliseren. Wat je vervolgens in je marketing kunt verwerken.

event marketing

  • Event marketing

Event marketing stelt je in staat om je rechtstreeks met potentiële klanten in contact te treden.

Je kunt jezelf goed promoten en waardevolle leads genereren. Als je net begint kan het verstandig zijn om deel te nemen aan events die door anderen zijn georganiseerd zodat jij je enkel en alleen op zelfpromotie hoeft te richten.

Conferences of expos in  jouw branche zijn events waar jij jezelf zou kunnen marketen aan nieuwe contacten. Denk ook aan lokale events waar je misschien interessante connecties kunt leggen.

Vergeet niet om een stapel visitekaartjes in te pakken om uit te kunnen delen aan al die nieuwe potentiële klanten.

Houdt wel de volgende punten in gedachten als je gaat bedenken of event marketing iets voor jouw business zou kunnen zijn.

  •  Zijn mijn huidige en eventuele nieuwe klanten op het event te vinden?
  •  Hoeveel van deze huidige en potentiële klanten kan ik op het event verwachten?
  •  Wat zijn de positieve bijkomstigheden als ik deelneem aan een event. Bijvoorbeeld                                                                                             meer naamsbekendheid of contacten met mensen die je bedrijf kunnen laten groeien.
  •  Is het de investering waard? Hoeveel nieuwe klanten zou je moeten werven of hoeveel conversies moeten er plaatsvinden voordat je de kosten terugverdiend hebt?

Het kan ook een leuk idee zijn om bijvoorbeeld pennen of andere materialen uit te delen waar je logo en contactinformatie opstaan. Zo blijft je bedrijfsnaam langer in beeld bij mensen die zo’n product hebben ontvangen.

Vergeet ook niet om online het event te promoten dat jij organiseert of waaraan je deelneemt. Zo kun je mensen erop attent maken dat ze persoonlijk ergens met je in contact kunnen treden of doe een speciaal aanbod dat men alleen kan ontvangen als ze ook het desbetreffende event bezoeken.

Drip marketing

  • Drip marketing

Bij drip marketing worden (potentiële) klanten gedurende een langere periode benaderd met berichten. Om de zoveel dagen/weken/maanden benader je jouw doelgroep.

Denk eens aan de volgende opties:

  • Social media.

Verstuur via bijvoorbeeld Twitter of Facebook op een vast moment berichten naar je volgers om bij ze in beeld te blijven en ze naar je site te leiden.

  • Email.

De meeste drip marketing wordt via e mail toegepast. Je kunt veel mensen in je adressenbestand bereiken en de kosten zijn ook relatief laag.

Je kunt degenen die je benaderd een meer persoonlijk bericht sturen omdat je weet wie je benaderd.

Plaats in je email een Call To Action om de mail ontvanger naar je website te sturen.

  • Post.

Jaja, in het huidige internet tijdperk lijkt marketingmateriaal dat in de ‘real life’ brievenbus wordt bezorgd bijna een optie die vergeten is.

Toch kent het nog wel zijn waarde. Zeker als je business alleen lokaal zaken doet en de doelgroep niet te specifiek hoeft te zijn.

Je kunt bijvoorbeeld een flyer met informatie over je dienst of product verspreiden of een event of ander speciale actie promoten.

Affiliate marketing

  • Affiliate marketing

Bij affiliate marketing maak je gebruik van partners (affiliates). Deze partners helpen jou, tegen een bepaalde vergoeding, bij het genereren van leads of verkopen.

Je affiliates plaatsen bijvoorbeeld advertenties van jouw producten op hun website die de advertenieklikker op jouw site laten belanden.

Ook kan een bezoeker van een affiliate website gevraagd worden een formulier in te vullen waarna jij contact opneemt met deze persoon.

Er zijn verschillende betaalmodellen beschikbaar voor affiliate marketing, zoals:

  • CPC Cost Per Click.

Je betaalt de affiliate als er geklikt wordt op een advertentie die jij op hun site aanbiedt. Dit hoeft echter geen conversie tot gevolg te hebben.

  • PPV Pay Per View

Iedere keer als jouw advertentie getoond/bekeken wordt betaal je een bepaald bedrag aan je affiliate. Deze optie geeft je ook geen verzekering van conversie.

  • PPL Pay Per Lead

Wanneer een surfer op de affiliate site een formulier invult waardoor jij met deze potentiële klant in contact kan komen moet je betalen aan de affiliate.

  • PPS Pay Per Sale

Bij deze optie weet je zeker dat waar je voor betaald je ook wat oplevert. Je betaalt de affiliate pas als je ook daadwerkelijk een product of dienst verkocht hebt.

Je zou bijvoorbeeld een bepaald percentage van de opbrengst van het verkochte product kunnen uitbetalen aan de affiliate.

Een minder bekende manier van affiliate marketing is wanneer een affiliate website een goede review van jouw dienst of product plaatst om bezoekers erin te interesseren.

Er is weinig legitieme controle op affiliate marketing. Al moet ik zeggen dat het de laatste jaren stukken beter is geworden.

In het verleden had je veel meer kwaadaardige affiliate sites die foute methodes toepassen om kliks of views te genereren.

Omdat het affiliate netwerk zich steeds verder uitbreidt neemt ook de controle van professionals toe om zo malware sites te detecteren en anderen erop alert te kunnen maken.

Ook zelf Algemene Voorwaarden opstellen voor je affiliates kan helpen om dubieuze zaken te voorkomen.

Content marketing

  • Content marketing

Bij content marketing draait het er vooral om het opbouwen van een sterke relatie met je publiek door ze op een regelmatige basis, voor hun, waardevolle content aan te bieden.

Wanneer ze dan in de toekomst tot aankoop van een product willen overgaan zullen ze eerder voor jou dan je concurrent kiezen omdat er al een relatie is opgebouwd.

Je geeft je klanten het gevoel dat ze echt belangrijk voor je zijn en dat jij ze wilt helpen. Bied een oplossing aan en klanten zullen naar je terugkeren.

Alles draait hierbij om storytelling. Eerst is er een verhaal en dan pas volgt het product. Als je de aandacht van je publiek kunt vasthouden krijg je de kans om je product aan te bieden én te verkopen.

Door te bloggen kun je een trouw publiek opbouwen zolang jij ook trouw je blogs post. Door een patroon daarin aan te houden weet je potentiële klant wanneer ze wat nieuws van je kunnen verwachten en ga je langzamerhand deel uitmaken van hun vaste ‘internet rondje’.

Vervolgens kun je de geschreven blogs ook uitbreiden met audio- en video posts om je publiek van zoveel mogelijk waardevolle content te kunnen voorzien.

Neem bijvoorbeeld een podcast op om je publiek rechtstreeks toe te kunnen spreken. Aangezien bijna elk communicatiemiddel tegenwoordig voorzien is van een camera zou je zelfs een podcast kunnen opnemen met je smartphone of tablet.

Creëer vooral waardevolle content waar de bezoeker van je site ook daadwerkelijk wat aan heeft. Zo bouw je een waardevolle relatie op en verandert iemand van een site bezoeker in een levenslange klant.

Ja, bij contentmarketing kan het soms langer duren voordat je conversies omhoog gaan maar je hebt dan waarschijnlijk ook een minder wispelturige klantenkring.

Promoot je content op social media zodat je volgers de content zien en dan hopelijk ook volop gaan delen.

zoekmachine marketing

  • Zoekmachine marketing

Wil jij met je website bovenaan in de resultaten van een online zoekmachine verschijnen? Dan moet je eens nadenken over zoekmachine marketing ook wel bekend onder de afkorting SEM (Search Engine Marketing)

Het doel is hierbij dus om zo hoog mogelijk te eindigen in de zoekresultaten zodat degene die de zoekopdracht heeft ingevoerd op jouw website belandt.

Je kunt voor deze optie betalen maar door je eigen website eventueel aan te passen kun je ook al een heel eind komen.

SEM kun je onderverdelen in SEO (Search Engine Optimisation)  en SEA (Search Engine Advertising)

Om succesvol te zijn met SEO moet je dus je site zo optimaliseren dat deze bovenaan in de zoekresultaten verschijnt wanneer er een zoekterm wordt ingetikt die bij jouw content hoort.

Het is hierbij van belang dat je waardevolle content creëert, die regelmatig gepubliceerd wordt en bezoekers ook echt op weg helpt.

Daarnaast is het cruciaal dat je gebruik maakt van de juiste keywords. Gebruik een keyword tool om erachter te komen waar potentiële klanten in jouw marktsegment naar op zoek zijn.

Door de juiste keywords in je blogs te verwerken kun je weer hoger in de zoekresultaten eindigen en daarmee meer zichtbaar worden voor jouw doelgroep.

SEA is een heel ander verhaal. Bij deze optie betaal je ervoor om je advertenties te tonen boven en naast de zoekresultaten die verschijnen bij een zoekopdracht.

In het begin van deze blog vertelde ik al dat sommige marketing strategieën elkaar overlappen en dat is bij content- en zoekmachine marketing zeker het geval.

Eigenlijk zou ik moeten zeggen dat deze twee hand in hand gaan. Zonder waardevolle content ga je tenslotte niet hoog eindigen in de zoekresultaten.

Internationale marketing

  • Internationale marketing

Wanneer jij een dienst of product verkoopt dat ook internationaal te verkrijgen is kan het slim zijn om een internationale marketingstrategie toe te passen.

Je kunt meer naamsbekendheid voor je business creëren en daardoor kunnen je potentiële klanten je bedrijf weer als meer betrouwbaar bestempelen.

Daarnaast kun je ook een internationaal netwerk opbouwen en zo misschien waardevolle connecties voor de toekomst leggen.

Adverteer bijvoorbeeld op mobiele apps zoals online spelletjes. Er zijn veel mobiele games beschikbaar die door enorm veel mensen gespeeld worden over de hele wereld.

Denk ook eens aan vertaal opties voor je content. Door bijvoorbeeld ondertiteling aan te bieden in je video’s kun je jouw content voor veel meer mensen beschikbaar maken.

Guerrilla marketing

  •  Guerrilla marketing

Een wat meer onconventionele manier van marketing is guerrilla marketing.

Guerrilla marketing is vooral bedoeld om in een korte tijd, met minimale middelen, maximale aandacht te creëren.

Door een bijzondere stunt of ludieke actie ontstaat er in een mum van tijd enorm veel interesse voor degenen die het bedacht en georganiseerd hebben.

Een uitgelezen kans om jezelf flink te promoten.

Het is de kunst om iets te bedenken dat je een stortvloed aan media aandacht oplevert. Een idee dat ‘viral’ gaat wanneer het online komt.

Omdat het bijna onmogelijk is om te voorspellen wat een hit wordt op het web en wat niet kan ik je niet concreet vertellen hoe je dit bereikt.

Je moet creatief zijn, out-of-the-box denken en het moet iets zijn wat veel mensen leuk vinden of aanspreekt. Anders wordt het niet gedeeld.

Een grappige en originele foto of een onmisbare ‘life-hack’ zijn hier voorbeelden van.

alternatieve marketing

Alternatieve marketingstrategieën.

Marketing is altijd aan verandering onderhevig. Producten en diensten veranderen of vernieuwen en de wensen van de klant kunnen per seizoen verschillen.

Er is al zoveel gezegd en geschreven over marketing dat het soms tijd voor een alternatieve aanpak.

De volgende marketingstrategieën zou je ook in overweging kunnen nemen.

  • Gratis software om leads te genereren.

Het woord ‘gratis’ werkt op mensen als een rode lap op een dolle stier. Het trekt meteen de aandacht en daar kun jij gebruik van maken.

Wanneer een web surfer op jouw site komt voor een gratis product zit de kans erin dat ze evolueren naar een betalende klant. Precies wat jij wilt.

Als jij goed bent in het ontwikkelen van populaire software zoals Chrome of WordPress extensies of andere software die gewild zou kunnen zijn dan kan dit ideaal zijn om leads mee te genereren voor je website.

  • Onbekende kanalen aanboren

Zoveel marketingkanalen zijn al zo verzadigd dat het steeds moeilijker wordt om eruit te springen.

Je zou daarom je marketing pijlen eens kunnen richten op wat minder bekende opties.

Misschien kun je iemand die veel volgers heeft op bijvoorbeeld Instagram wel een bepaald bedrag betalen om wekelijks jouw product(en) te promoten.

Zo kun je heel snel honderden duizenden potentiële klanten bereiken. Het is wel het beste om iemand te vinden met volgers die in jouw doelgroep zouden kunnen passen.

Daarnaast zou je met beheerders van kleinere websites, die van zichzelf niet veel opbrengsten genereren, contact kunnen opnemen om op hun site te adverteren.

Meestal zijn eigenaren van kleinere sites hier wel voor te porren omdat ze zo hun eigen inkomsten kunnen opschroeven.

Dit is goedkoper dan bijvoorbeeld via Google adverteren, je kunt weer een nieuw publiek bereiken en er is geen concurrentie.

  •  Partner up

Misschien heb je wel eens gehoord van ‘cross promotion’? Dit houdt in dat jij een product adverteert en dat degene waarvoor jij adverteert jouw product of dienst ook in de spotlight zet.

Benader bijvoorbeeld een bedrijf en vraag of jij iets van hun gratis mag aanbieden aan jouw publiek als ze een aankoop bij jouw doen en in ruil daarvoor promoten zij dat ook via hun eigen marketing.

Dat is een manier om een nieuw publiek met jouw dienst of product kennis te laten maken.

Het hoeft niet eens een groot bedrijf te zijn waar je contact mee zoekt. Misschien is er een site die gratis software aanbiedt.

Jij zou dan via je eigen site ook die gratis software gaan verstrekken (daar heb je net ook over gelezen) om je eigen klantenbestand uit te breiden en de site die de gratis software maakt verkrijgt zo ook meer naamsbekendheid.

marketing tools

Online marketing tools

Alleen kennis van marketingstrategieën is niet genoeg. Het is ook belangrijk om te weten welke tools er zijn die je in je marketingplan kunt toepassen.

Via internet kun je talloze tools vinden die je bij veel verschillende zaken kunnen ondersteunen.

Zo zijn er tools voor het maken van afbeeldingen, advertenties, om emails te verzenden of je inzichten te geven in hoe succesvol je marketingstrategie is.

Het voordeel van deze tools is dat ze zo ontworpen zijn dat ze voor bijna iedereen met het grootste gemak te gebruiken zijn en ze zijn vaak nog gratis ook.

  • Google Alerts

Door Google Alerts te gebruiken kun je inzien vanaf welk social media platform er verkeer naar jouw site komt.

Jij ontvangt een bericht iedere keer als jouw keywords of je merk genoemd worden op social media.

  •  Keywordtool.io

Met Keywordtool.io kun je op keywords zoeken die je kunnen helpen om klanten te vinden.

Door bepaalde woorden op te zoeken kun je zien waar wel en niet naar gezocht wordt op internet dus waar jij je het beste op kunt richten.

  •  SimilarWeb

SimilarWeb stelt je in staat om het verkeer van twee websites met elkaar te vergelijken.

Je zou dus je eigen site met die van je concurrent kunnen vergelijken en zien waar de verschillen zitten.

  • Mixpanel

Mixpanel monitort de acties van bezoekers op je website en dus niet enkel het aantal bezoekers.

Je kunt de bezoeker van begin tot eind volgen en precies zien wat ze doen op je site. Dit geeft je inzicht in de gebieden waar bezoekers lang blijven hangen en waar ze zo weer weg scrollen.

Al die informatie kan je weer helpen om je site te optimaliseren.

  •  Visage

Met Visage kun je allerlei afbeeldingen maken om je website er professioneel uit te laten zien.

Zo kun je onder andere afbeeldingen voor je blogs maken, infographics samenstellen, E-books en presentaties maken.

Daarnaast biedt Visage nog meer opties om helemaal los te gaan met het maken van afbeeldingen.

Je kunt je website of blog makkelijk overzichtelijk, leesbaar en aantrekkelijk maken door een paar leuke, originele afbeeldingen toe te voegen.

Als je opzoek bent naar (gratis) marketingtools verkeer je op het web tegenwoordig in een waar walhalla.

Links en rechts worden je allerlei tools aangeboden. Dit is zeker handig als je net begint of je budget nog niet groot genoeg is om alles aan professionals over te laten.

Marktonderzoek

Informatie is de sleutel tot succes. Daarom is het van belang dat je grondig marktonderzoek doet voordat je met een marketingstrategie van start gaat.

Zo kun je alles precies uitstippelen en hoef je geen energie te verspillen aan het ontwijken van onverwachte obstakels.

Denk eens aan de volgende punten voor je onderzoek:

  •  Vergelijkbare producten of diensten.

Doe onderzoek naar het product of de dienst die jij aanbiedt. Vergelijk de ‘look’, de specificaties, de garantietermijn en wat voor eventuele andere services er aan het product of de dienst verbonden zijn.

Zo kun je zien waar je misschien tekort schiet of er met kop en schouders bovenuit steekt. Wat je dan natuurlijk meteen kunt adverteren.

  •  Wie is je doelgroep?

Om je marketingstrategie de beste kans op succes te geven moet je weten wie je doelgroep is. Alleen zo kun je ook doelgericht te werk gaan.

Identificeer welke kanalen je het beste kunt gebruiken om jouw boodschap te communiceren.

Wat is de motivatie van de doelgroep om tot aankoop over te gaan, wat zou hen er eventueel van kunnen weerhouden en hoe kun je dat voorkomen?

En daarnaast de welbekende kenmerken van de klant als leeftijd, locatie, interesses, etcetera.

  •  Wat doet de concurrent?

Analyseer hoe je concurrent zijn of haar producten of diensten promoot. Wat biedt hij of zij aan voor welke prijs?

Vergeet ook niet om de marketingcampagne van je competitie te beoordelen. Hoe is het vormgegeven en wat spreekt je wel of juist niet aan?

Ik bedoel niet dat je nu je concurrent moet gaan na apen maar inzicht verkrijgen in waar de concurrent faalt of succes behaalt kan voorkomen dat je dezelfde fouten maakt of je inspiratie geven voor een geniale strategie.

marketing mislukt

Wat doe je als het niet lukt?

Je wilt er liever niet aan denken maar het is natuurlijk altijd mogelijk dat ondank je beste intenties je marketingcampagne totaal in de soep loopt.

Het is belangrijk om te weten waardoor dat komt en natuurlijk ook wat je eraan kunt doen. Meestal lopen campagnes mis omdat men zich niet aan het vooraf opgesteld plan houdt. Wie is er schuldig en wie lost dit op?

  •  Er is gebrek aan inzet.

Misschien is er van buitenaf een marketing expert ingehuurd om een plan op te zetten maar voelt niemand zich er echt bij betrokken.

Dit kan komen door onduidelijkheid waar meestal een gebrek aan communicatie aan ten grondslag ligt.

Mensen verliezen hun interesse als ze het gevoel hebben geen invloed te hebben op het beleid dat wordt gevoerd

De oplossing is simpelweg iedereen die deel uitmaakt van de marketingcampagne er bij te betrekken. Van begin tot eind zodat iedereen precies weet wat er van hem of haar verwacht wordt en welke verantwoording daar bij hoort.

  •  Er is geen objectiviteit.

Een gevaar bij het zelf ontwikkelen van een marketingstrategie is dat jij jouw eigen product niet meer objectief bekijkt en er foutief vanuit gaat dat je competitie eigenlijk helemaal geen competitie is.

Deze overmoedigheid kan ertoe leiden dat je verkeerde keuzes maakt waardoor je geen nieuwe klanten werft of zelfs nog erger; huidige klanten vluchten naar de door jou onderschatte concurrent.

Om dit probleem op te lossen heb je iemand nodig die je uitdaagt, iemand die de lastige vragen stelt en die misschien dat zegt wat je eigenlijk niet wilt horen.

Alleen op die manier kun je objectief je strategie beoordelen en zien wat je zou moeten veranderen. Wees niet bang om je marketingplan eens goed onder de loep te leggen.

  •  Er zijn niet  genoeg middelen.

Één ding dat zeker is, is dat marketing mankracht en geld kost. Een beperkt budget kun je soms omheen werken maar je hebt zeker de juiste persoon op de juiste positie nodig om je marketingplan een kans van slagen te geven.

Wanneer je elke maand bakken met geld aan marketing uitgeeft maar het levert je niets op moet je misschien eens nadenken om je marketing door iemand anders te laten regelen dan de huidige persoon die er verantwoordelijk voor is.

Is je marketingbudget niet zo groot probeer dan je aandacht op marketingstrategieën te richten die minder duur zijn.

Dus niet betalen voor advertenties maar op een natuurlijke manier klanten proberen binnen te halen zoals via content- of event marketing.

  •  Er wordt geen schema aangehouden.

Om een marketingplan goed uit te kunnen voeren moet je weten wat wanneer gedaan moet worden.

Zodra iemand zich onttrekt aan dit schema gaan zaken de mist inlopen.

Ook hier is de communicatie weer de sleutel tot succes. Regelmatig resultaten checken en iedereen op de hoogte houden van de ins en outs kan het verschil tussen winnen en falen zijn.

  •  Er is geen duidelijk klantprofiel

Voordat je überhaupt aan marketing begint moet je weten wie je klant is. Je kunt geen winnende strategie bedenken zonder dat je weet wie er in je vizier moet zijn.

Niet iedereen kan een klant van je worden dus waarom zou je tijd en energie verspillen aan het proberen te bereiken van die mensen?

Als je een duidelijk beeld van je potentiële klant hebt kun je daar ook je marketing op aanpassen.

Onderzoek doen is dus cruciaal. Niet alleen onderzoek naar de gewoontes van je klant maar ook de markt waar je instapt. Als je weet wat de concurrentie doet kun je ze misschien wel een stapje voor zijn.

  •  Er is niet genoeg tijd.

Het kan moeilijk te zijn om vertrouwen te behouden in een marketingstrategie die niks lijkt op te leveren.

Toch kan het een grote fout zijn om dan te snel de stekker eruit te trekken.

Stel van tevoren een schema op voor de duur van je marketingplan. Hoe lang laat je een bepaalde campagne lopen voordat deze gestopt wordt?

Door een tijdlijn uit te zetten kun je verduidelijken wat een realistisch schema is voor de doelen die jij wilt bereiken en ook wat voor budget daarbij hoort zodat je niet ineens halverwege je campagne alles moet stilleggen omdat je budget is opgedroogd.

Naast het kiezen van de juiste marketingstrategie is het dus ook belangrijk dat er genoeg tijd, geld en mankracht beschikbaar is. Dat gecombineerd met de juiste inzet, inzichten en ideeën moet je marketingplan succesvol kunnen laten zijn.

Marketing consultant

Heb je niet genoeg vertrouwen in je eigen ‘skills’ om een marketingstrategie op te zetten dan kun je een professionele marketing consultant inhuren.

Je hoeft niet bang te zijn dat je dit meteen enorm veel geld gaat kosten want je kunt bijvoorbeeld een freelance consultant inhuren. Zo hoef je niet meteen met een groot en misschien wel prijzig marketing bureau in zee te gaan.

Als je graag efficiënt te werk gaat kan een marketing consultant je helpen met de volgende zaken betreffende het opzetten van een marketingstrategie.

  •  Een frisse blik.

Een consultant van buitenaf kijkt waarschijnlijk net even anders tegen de dingen aan dan jijzelf.

Dit kan leiden tot nieuwe ideeën en een verbeterde aanpak van je huidige beleid.

  •  Blijf de concurrent voor.

Een professionele marketing strategist kan je ondersteunen bij direct inspringen op veranderingen. Zo ga je met de tijd mee en is er minder kans dat je gaat achterlopen op de concurrent.

  •  Maakt je vindbaar.

Je marketingplan kan nog zo goed in elkaar gezet zijn als je voor je doelgroep echter onvindbaar bent komt er van dat hele plan ook niks terecht.

Je marketing consultant kan je bijvoorbeeld helpen om je zichtbaarheid op social media te verbeteren.

  •  Houd je toekomst helder.

Een goede marketing consultant heeft altijd zijn of haar blik op de toekomst gericht. Heb jij je al afgevraagd waar je over drie of vijf jaar wilt zijn met jouw business?

Een consultant zal je deze vragen stellen zodat er een marketingstrategie opgezet kan worden die daarbij past.

  •  Focus behouden.

Als ondernemer ben je druk. Misschien heb je geen tijd om je met details van een marketingstrategie bezig te houden of vind je het lastig om het overzicht te bewaren?

Dat is het moment om een marketing consultant in te huren. Hij of zij kan zich bezighouden met de details, het overzicht bewaren en jou inlichten als de strategie moet worden aangepast.

Wanneer je marketingstrategie maar niet van de grond lijkt te komen kan het verstandig zijn om eens een consultant te raadplegen.

beste marketing tips

De 10 beste marketing tips.

Marketing is zo allesomvattend en alom vertegenwoordigd dat het daardoor ook z’n transparantie kan verliezen. Er zijn zoveel opties en zoveel zaken waar je op moet letten.

Daarom geef ik je hier enkele onmisbare tips die je niet mag vergeten. Gebruik ze als basis bij het opzetten van jouw marketingstrategie.

  • Stel een klantprofiel op. Deze tip is echt belangrijk. Je moet weten wie je klant is zodat je ook weet hoe je hem of haar moet benaderen.

Schep een zo volledig beeld van je klant.

               – Wat zijn hun wensen en behoeften?

               – Wat is hun online gedrag?

               – Waar wonen ze, wat is hun leeftijd, relationele status?

Door een totale persoon schets te creëren kun jij je marketingstrategie ook zo doelgericht mogelijk toepassen. Dit geeft je een grotere kans op succes en is daarnaast gunstiger voor je budget.

  • Wees consistent in je boodschap. Het laatste wat je wilt is dat je klant verward raakt over wie jij nu eigenlijk bent en waar jouw merk en product voor staan.

Het maakt niet uit via welke kanalen jij met je (potentiële) klant communiceert; waar het omgaat is dat de boodschap die jij wilt overbrengen altijd en overal hetzelfde is.

Iemand die regelmatig je website bezoekt zal het zeker opmerken als je de ene keer dit en de andere keer dat verkondigd. Dat creëert geen betrouwbaar imago.

  • Investeer in content. Je hebt het al zo vaak gehoord maar goede content is toch echt belangrijk bij succesvolle marketing.

Neem eens het standpunt van de klant in. Wat zou jij van jou verwachten als je de klant was?

  • Optimaliseer je site voor mobiele gebruikers. Wie zie je tegenwoordig nog zonder smartphone? Bijna niemand.

Ik kan het daarom ook niet laten om er nogmaals op te hameren dat alle content die jij aanbiedt op internet ook geschikt moet zijn voor gebruikers van mobiele apparaten.

  • Als je video content maakt richt je dan niet meteen op de verkoop van je product. Niemand gaat voor z’n lol een reclamefilmpje bekijken.

Houd de aandacht vast door vragen te stellen en een daar bijbehorend interessant verhaal bij te vertellen. Je wilt tenslotte toch dat mensen tot het einde van het filmpje blijven kijken?

Je bereikt dit door interessant, grappig en informatief te zijn. Ga niet over de top met luide muziek of hysterische graphics. Dat werkt alleen irritatie in de hand.

  • Met e mailmarketing kun je gericht en redelijk goedkoop je klant bereiken. Er zijn echter wel valkuilen waar je voor op moet passen.

Zorg dat de inhoud overzichtelijk oogt en gebruik niet teveel foto’s.

Maak het ook makkelijk voor de ontvanger van de mail om zich af te melden voor deze service.

  • Als je gebruik maakt van afbeeldingen zorg er dan voor dat deze van een hoge kwaliteit zijn, dat het de aandacht trekt of dat het een afbeelding is waar jouw klant zich in herkent.

Je afbeelding moet een doel hebben en niet alleen maar als opvulling van lege ruimte dienen. Als je geen passende afbeelding kunt vinden probeer er dan zelf eentje te maken of een bestaande te bewerken om het gewenste resultaat te bereiken.

  • Als je aan event marketing doet vergeet dan niet om het desbetreffende event uitgebreid op je social media te promoten.

Je wilt zoveel mogelijk waardevolle contacten maken en huidige klantcontacten verder verbeteren. ‘Tease’ daarom het event op social media en biedt iets aan dat alleen te verkrijgen is voor bezoekers van het event.

  • Vraag je klanten om een review. Positieve reviews zijn waardevol in marketing. Wanneer iemand een product of dienst van je afneemt vraag hem of haar dan om er een review over te schrijven.

Tevreden klanten vinden het over het algemeen geen probleem om enkele minuten te besteden aan het invullen of schrijven van een review.

Maak het voor de klant wel zo makkelijk mogelijk om een review te schrijven. Hanteer bijvoorbeeld een systeem waar de klant een cijfer of een aantal sterren kan uitdelen aan de hand van hoe tevreden ze zijn. Geef ook ruimte om een opmerking of compliment te kunnen plaatsen.

  • Stel concrete doelen op voordat je met een marketingplan van start gaat. Op die manier weet je wat voor resultaat je met bepaalde acties wilt behalen en kun je op tijd ingrijpen als dit niet lukt.

Tot slot

Nu we alles wat er over marketing te bespreken valt hebben aangekaart hoop ik dat je genoeg kennis hebt opgedaan om je eigen ultieme marketing strategie op te zetten.

Bedenk welke marketing manier(en) het beste bij jou en jouw bedrijf passen en richt je alleen op die personen die ook daadwerkelijk een klant van je kunnen worden. Je kunt tenslotte niet iedereen voor je winnen.

Wees strategisch en houd vol, dan zal de weg naar succes door minder obstakels gehinderd worden.

marketing strategie tips

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

   Bronnen

  • https://www.youtube.com/watch?v=7KTm6uIi4T0
  • https://www.youtube.com/watch?v=yfLLcqC-D7Y
  • https://generalassemb.ly/blog/what-is-user-acquisition-marketing/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Affiliate_marketing
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Affiliate_marketing
  • https://digitalmarketinginstitute.com/blog/5-secrets-super-successful-video-marketing
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Database_marketing
  • https://emailmarketing.comm100.com/email-marketing-tutorial/email-marketing-tips.aspx
  • http://www.verticalresponse.com/blog/event-marketing-101-tips-for-newbies/
  • https://optinmonster.com/45-best-free-online-marketing-tools/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Marketing
  • http://joannalord.com/acquisition-marketing-then-now/
  • https://marketingland.com/6-common-mistakes-acquisition-marketers-91961
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/B2B
  • https://neilpatel.com/what-is-content-marketing/
  • https://moz.com/beginners-guide-to-content-marketing/is-content-right-for-my-business
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zoekmachinemarketing
  • https://www.leadershipone.net/why-marketing-planning-failsand-what-to-do-about-it/
  • https://resources.workfront.com/project-management-blog/8-reasons-why-your-marketing-campaign-failed
  • https://neilpatel.com/blog/14-mobile-marketing-tips-to-drive-leads-and-sales/
  • https://www.canva.com/learn/images-that-sell/
  • http://www.sensov.com/question/10-best-event-marketing-tips/
  • https://blog.hibu.com/5-scary-good-small-business-digital-marketing-tips/
  • https://blog.waveapps.com/small-business-market-research/
  • http://www.emarketingconcepts.com/5-reasons-why-you-need-online-marketing-consulting/
  • http://customerthink.com/5-reasons-to-hire-a-marketing-consultant
  • https://www.continuityprograms.com/2015/07/4-essential-database-marketing-techniques/
  • http://smallbusiness.chron.com/advantages-marketing-internationally-61158.html
Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>