google ranking

32 Tips Voor Hogere Google Ranking

Er gaat een mythe rond dat Google meer dan 200 ranking factoren toepast in de beoordeling van een website? Dit was in 2006 naar voren gebracht om journalisten duidelijk te maken hoe uitgebreid het algoritme van Google wel niet is.

Het gevolg?

Heel seo land was in rep en roer om de ranking factoren in kaart te brengen. Dit betekent ook dat je alle ranking factoren met een korreltje zout moet nemen, omdat de meeste niet officieel erkend zijn door Google.

Toch zijn er een aantal officiële ranking factoren die bevestigd zijn door Google. Want het op de juiste manier toepassen kan zeker voor een hogere ranking zorgen in Google.

Nu moet ik wel zeggen dat er duizenden blogs zijn over seo met allemaal tips en adviezen om traffic te krijgen op je website. Ik ben van mening wanneer je deze adviezen te nauw opvolgt dat het een averechts effect zal hebben.

Tegenstrijdig of niet?

Ik kan dit bevestigen met OptimaleGezondheid – tuurlijk, we doen best wel veel goed op seo vlak, maar ook heel veel passen we niet toe omdat het dan minder natuurlijk is. Zo kreeg je een paar jaar geleden nog het advies om geen externe links in je content te zetten, of alleen met de no-follow attribute vanwege seo voordelen.

Ik ben van mening dat je prima wat link juice kunt weggeven als het een waardevol artikel is. Of nog een: dat je een keyword density moet hebben van 5% procent – deze heb ik nooit opgevolgd omdat het een averechts effect heeft (je schrijf niet langer voor de bezoeker).

Daarom moet je veel van de seo adviezen toch wel met een korreltje zout nemen – voordat je het weet ben je uren bezig om een groen balletje te krijgen in Yoast SEO.

Want als je teveel de focus gaat leggen op seo technieken, is de kans groot dat je content niet langer waardevol is of minder aandacht krijgt.

Hetzij een belangrijke pilaar van SEO in mijn optiek.

Daarnaast is er echt sprake van een complete “information overload” over het onderwerp SEO, veel informatie is niet langer relevant of staat in de verkeerde context.

Mijn filosofie is dat seo succes veel meer te maken heeft met jouw skill om geweldige content te creëren, een sterke following / community hebben en (de meest) waardevolle speler worden / zijn in jouw markt, dan goed kunnen coderen, perfecte alt tags hebben of zoektermen proppen in je meta tags.

SEO = CANI

Mijn persoonlijke mantra is Constant, And, Never, Ending, Improvement (dank je wel Tony Robbins) en dekt de lading als het gaat om SEO. Je zou ook kunnen zeggen dat SEO niets anders is dan steeds blijven verbeteren, innoveren en mensen helpen met het oplossen van een specifiek probleem.

In het begin lijkt het alsof de resultaten niet echt komen, maar naarmate je website waardevoller begint te worden krijg je momentum te pakken met steeds hogere posities. Zo heb ik meerdere malen meegemaakt dat we na een Google algoritme update een flinke traffic boost kregen.

Waarom?

Alle seo technieken goed toegepast?

Helaas niet! Het gevolg van jarenlang zaaien met waardevolle content.

Het is belangrijk om je te realiseren dat seo niet een korte termijn techniek of resultaat is. Tijdens mijn presentatie op de Internet Marketing Summit van 2015 vertelde ik ook dat het vaak veel werk is, hetzij niet het meest populaire advies in een ruimte vol met internet marketeers;)

Helaas is het wel zo dat de meeste ondernemers vroegtijdig opgeven of een korte termijn strategie hanteren.

Hierdoor ben je net een hond die achter zijn staart aan rent op zoek naar de nieuwste seo technieken voor betere Google rankings. Nu betekent dit niet dat de 200+ ranking factoren niet werken, zeker niet.

Maar neem ze wel met een korreltje zout en je hoeft het niet perfect te doen.

Probeer SEO dan ook meer te zien als een geheel dan alleen maar focussen op specifieke technieken, hierdoor kijk je niet langer door een sleutelgat en krijg je betere resultaten.

Om echt bovenaan te komen staan zul je ook groter moeten denken. Een van mijn favoriete boeken over dit onderwerp is de ‘’Magic Of Thinking Big’’ en daarin ontdek je de kracht van groter denken. Hetzelfde geldt voor veel bezoekers op je website krijgen.

Ik had niet verwacht (was wel een doel) dat we duizenden bezoekers op OG zouden krijgen, dat komt omdat we vanaf het begin groot dachten en niet vroegtijdig opgaven.

Denk daarom niet in een paar bezoekers per dag en dat genoegen mee nemen. Nee, wordt de meest waardevolle speler in jouw markt en je kunt duizenden, tienduizenden of zelfs honderdduizenden bezoekers per maand op je site krijgen.

Zonder ook maar een euro te hoeven uitgeven aan adverteren! Hetzij een fantastische basis voor je business om vanuit rust te kunnen ondernemen.

Het verbaast mij nog steeds de kracht van gratis bezoekers op je website, met als gevolg passief inkomen en rust in je business.

10 gouden pilaren voor maximaal seo succes

Als ik kijk naar het succes van OptimaleGezondheid (en binnenkort RJ) kan ik dat samenvatten in de volgende 10 gouden seo pilaren. Deze zijn belangrijk omdat je daardoor de seo tips in een betere context kunt plaatsen.

Pilaar 1: Epic content

Content = king ken je waarschijnlijk wel, maar je content is alleen king wanneer je blogposts ook daadwerkelijk gedeeld worden en positief ontvangen worden. Als er weinig interactie op je blog is of mensen verlaten je site zeer snel, dan schort er wat aan je contentstrategie en is het zeker niet king.

Daarbij zie ik een duidelijke trend in Amerika waar de content steeds naar een hoger niveau wordt gebracht. Het zijn nu complete werkstukken geworden met super waardevolle content, niets wordt achtergehouden..

Je ziet dan ook dat de topresultaten van Google meestal gedomineerd door super waardevolle artikelen van autoriteit sites.

Hetzij in Nederland een enorme kans is, puur omdat hier de concurrentie vele malen lager ligt.

Pilaar 2: Schone code + site technisch op orde

Ik maak nu zelf gebruik van het website systeem Phoenix (nog steeds WordPress) zodat ik niet meer bezig ben met de technische aspecten van een website. Want het laatste wat je wilt is klooien in de html editor als je daar geen verstand van hebt.

Een schone code betekent dat je website voor de zoekmachines gemakkelijk te verteren is. Een schone code kun je ook wel vergelijken met een gezonde salade.

google tool gestructureerde gegevens

Aan de andere kant, een rommelige code kun je vergelijken met een fastfood hamburger waar je spijsvertering moeite mee heeft.

Op seo technisch vak hoeft het niet perfect te zijn, maar wel een aantal cruciale zaken zul je op orde moeten hebben (zoals snelheid) en meer daarover kun je lezen in mijn special met de beste seo tips.

Echter, als je wordpress hebt met een fatsoenlijk (premium) thema, Yoast SEO en een caching plugin zit je voor 80% goed.

Pilaar 3: Waardevolle speler

Dit concept van meest waardevolle speler heb ik van Eelco de Boer geleerd tijdens mijn latverhogers 2015 traject. Ik vind het een mooie benadering om toe te passen in alle aspecten van je leven, dus ook op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

Een waardevolle speler doet automatisch veel van de Google ranking factoren goed. Wanneer er veel over jou of je merk gesproken wordt, betekent dat automatisch meer interactie, meer social media shares, meer backlinks, meer pagina bezoekers, langere tijd op site, meer direct verkeer, meer terugkerende bezoekers en uiteindelijk zul je hoger ranken in Google.

Je ziet ook duidelijk dat de grote autoriteit sites in Google het na elke algoritme update steeds beter doen en juist meer traffic krijgen. Terwijl de low quality sites steeds verder zakken totdat er nog maar weinig van het organische verkeer over blijft.

Sterker nog, voor RobertJanHendriks.nl komen er nu al honderden gratis bezoekers per maand op de site terwijl er maar een paar artikelen (terwijl ik dit schrijf) online staan. Ik zie het proces dan ook als een lego set waar je dagelijks aan bouwt.

Echter, mijn naam is al een autoriteit geworden door jarenlang te bloggen. Zie dat dan ook als een stukje online vastgoed dat steeds krachtiger zal worden!

Pilaar 4: Veel likes & shares & engagement

Terwijl in de beginjaren van Google websites nog enorm statisch waren met weinig tot geen interactie. Zie je nu heel duidelijk dat social media echt booming is. Je kunt social media simpelweg niet langer wegdenken of onder een kussen drukken omdat bijna iedereen (dus ook je klant) daar aanwezig is.

Dat betekent ook dat er een GROOT verschil bestaat tussen social media strategisch toepassen of social media alleen maar consumeren.

Je kunt urenlang op de feed van Facebook hangen of de feed met je team creëren en aan klanten komen. Ik vind zelf social media verschrikkelijk voor persoonlijk gebruik, puur omdat het te afleidend voor mij is.

Maar ik zie ook de enorme kansen dat social media te bieden heeft en je moet gek zijn om deze niet te benutten.

In een ander artikel ga ik nog mijn eigen social media strategie met je delen waarmee we zelf duizenden likes, shares en optins hebben vergaard.

Pilaar 5: Relatie opbouwen

Ken je de uitspraak, “the money is in the list?”. Hetzij een bekende internet marketing uitspraak waarmee het belang van grote email lijsten opbouwen wordt aangegeven. Echter, je kunt wel een grote lijst hebben, maar als de mensen op deze lijst jou niet tof vinden, dan is het niet echt waardevol.

Het gaat dus minder om de omvang en meer om de relatie dat je hebt. Dit is niet alleen relevant voor je email marketing, maar ook zeker voor je seo strategie en artikelen. Bij een goede relatie krijg je simpelweg meer reacties, likes en shares en hoort dan ook zeker thuis in een solide seo strategie.

Pilaar 6: Wees prominent aanwezig

De meeste ondernemers maken niet volop gebruik van de enorme kansen op het gebied van zoekmachine optimalisatie, bloggen en social media. Dit betekent dan ook dat je prominent aanwezig zult moeten zijn op de kanalen die nu heel goed werken.

Vraag jezelf dan ook af? Heb je een sterke online aanwezigheid? Zo kreeg ik laatst van een goede vriend van mij te horen dat ik bijna tot aan ergernis toe aanwezig ben in de gezondheidsmarkt.

Nu hoop ik niet dat ik een irritatie ben voor veel mensen 🙂 Maar dat is wel wat je wilt met je online strategie!

Je kunt dit testen door Google te openen en te zoeken naar jouw product, dienst, naam of beschrijvende zoektermen. Nu heb ik het niet over exact je productnaam intypen, maar probeer te denken als je klant. Waar zoekt hij of zij op en zou jij moeten staan met je website?

Aangezien bij 80% van de online aankopen eerst een review gezocht wordt is het handig dat je op veel kanalen goed te vinden bent.

Daarnaast is er ook een duidelijke trend gaande dat mensen steeds MINDER klikken op advertenties. Ik verwacht dat dit ook zeker te maken heeft met de toename in mobiel verkeer.

Veel organische bezoekers op je website krijgen is absoluut cruciaal als je niet volledig afhankelijk wilt zijn van een advertentieplatform.

Daarnaast heeft Google ook al aangegeven dat mobiele versies van je website met een aparte algoritme zal worden beoordeeld. Ze zetten dus hevig in op de mobiele apparaten wat ook heel logisch is!

Pilaar 7: Wees menselijk

Het kan zijn dat je seo, bloggen of social media geprobeerd hebt zonder echt succes. Dit hoor ik wel vaker en gezien de vele informatie kan ik mij dat ook goed voorstellen.

De beste tip die ik je dan ook kan geven is om meer de focus te leggen op waardevolle content waar mensen op zoek naar zijn omdat je dan praktisch alles goed doet.

SEO verandert constant met nieuwe Google updates etc. Waarbij 5,6 of 10 jaar geleden oude tactieken nog effectief waren is het nu de kwaliteit wat het verschil maakt.

Pilaar 8: Het is nog nooit zo makkelijk geweest!

Als je hoger in Google wilt komen voor meer bezoekers en klanten, dan is het nu perfect om te starten omdat het nog nooit zo makkelijk is geweest. Door de verbeteringen in de techniek, seo tools en hoe eenvoudig je advies kunt vinden is het geen hogere wiskunde meer.

Toch liggen de meeste ondernemers te slapen en proberen seo toe te passen alsof het de beginjaren van seo is. Oude technieken werken niet meer en doen vaak meer schade dan goed.

Kijk maar eens naar de zoekresultaten 10+ jaar geleden.

GOOGLE SERP 2001

Dit was nog gebaseerd op het oude ranking systeem van Google waarbij het eerder een soort van bibliothecaris was. Hogere posities was eenvoudig te manipuleren door te spammen met zoektermen en wat content erop te zetten.

Kijk nu eens naar de zoekresultaten:

GOOGLE SERP 2016

Nogal een verschil of niet?

  • Voorspellende zoektermen
  • Knowlegde graph (direct antwoord)
  • Gerelateerde content
  • AMP pagina’s voor mobiel
  • Advertenties bovenaan

Kortom, de zoekresultaten zijn veel multimedialer geworden met afbeeldingen, video’s, maps, lokaal, nieuws, speciale blokken etc. Er zullen alleen maar meer features bijkomen waarbij Google niet langer alleen een bibliothecaris is, maar eerder een persoonlijke assistent.

Als we dan ook kijken naar de geschiedenis van Google ontdek je dat ze constant aan het verbeteren zijn (canei).

Pilaar 9: Kunstmatige Intelligentie is coming

Google heeft nu iets van 200+ ranking factoren in hun algoritme bij de beoordeling van websites. De volgende stap voor Google is om het algoritme uit te breiden met kunstmatige intelligentie om nog betere zoekresultaten te laten zien.

Momenteel nog toekomstmuziek. Echter, de engineers van Google hebben al laten weten dat hun a.i. nu al beter werkt dan het huidige traditionele algoritme.

Vandaar dat korte termijn seo technieken steeds minder goed zal werken. Bouw daarom dan ook aan een strategie voor de lange termijn.

Wat betekent dit voor jouw website?

Epic content is king!

Hun algoritme zal de komende jaren steeds meer verfijnd worden en worden uitgerust met een kunstmatige intelligentie. Aan de ene kant is dat een beetje eng, kan ik mij goed voorstellen! Want Terminator 2 is jarenlang een van mijn favoriete films geweest.

Toch is er al veel gebeurt als je kijkt naar de evolutie van de zoekmachines. Nieuwe algoritme updates worden regelmatig uitgerold of ververst en straks ook nog A.I..

  • Panda update: gericht om lage kwaliteit sites aan te pakken;
  • Penguin update: gericht om illegale linkbuilding taferelen aan te pakken;
  • Hummingbird: gericht om waardevolle content extra te belonen.

Zo zie je ook dat oude ranking factoren niet langer benut worden of minder belangrijk zijn. Google wordt steeds beter om het totaalplaatje te zien.

Mijn eigen regel is dat alles wat je kunt manipuleren of beïnvloeden steeds minder belangrijk zal zijn. Denk dan aan je website toevoegen aan startpagina’s, links kopen (doe dat a.u.b. niet), zoektermen in de meta beschrijvingen etc.

Zo ken ik iemand (zal zijn naam niet noemen) die toen allerlei zoekterm-achtige websites bouwde om te linken naar zijn eigen website voor extra backlinks. Het gevolg is dat hij op korte termijn een boost kreeg in traffic, maar op lange termijn was hij de sjaak.

Je kunt dan ook de rankingsfactoren onder verdelen in een aantal categorieën.

On-page ranking factoren: relevantie, zoektermen in je artikel, meta beschrijvingen, URL en de mark-up (micro gegevens voor zoekmachines).
Off-page ranking factoren: Backlinks, social shares, genoemd worden op autoriteit sites etc.

Pilaar 10: “Het geheel is meer dan de som van de delen”

Wat je nu heel duidelijk ziet is dat de individuele en traditionele ranking factoren minder belangrijk worden en er gekeken wordt naar het grotere plaatje. Aristoteles heeft dit mooi samengevat in zijn uitspraak: “Het geheel is meer dan de som van de delen”.

Ditzelfde principe wordt toegepast door verzekeraars voor de dekkingsgraad. Je kunt ook zeggen 1+1 = niet 2, maar meer dan dat. Of je kunt het een stukje synergie, of zelfs holistische SEO noemen om het een spirituele kant te geven.

In de praktijk?

Autoriteit, user experience, interactie, sociale signalen en minder focus op Google en meer op de bezoeker. Met andere woorden, Google zal steeds meer afstappen van websites beoordelen als een machine en meer alsof een mens een website beoordeeld.

Ik zie dit alsof een medewerker van Google je website handmatig zou beoordelen en feedback geeft (dit gaat de a.i. worden in mijn optiek).

Zie je dat de standaard on-page en off-page steeds minder belangrijk zullen worden. Google is veel slimmer dan een compilatie van standaard ranking factoren en zal steeds beter worden in de beoordeling.

Dit is een kans voor websites met waardevolle content en een bedreiging voor low quality websites.

Ik ben dan ook van mening dat je pas SEO echt begrijpt wanneer je kennis hebt hoe Google werkt en waar we naartoe gaan. Weliswaar kon je 10 jaar geleden Google nog te slim af zijn met allerlei trucjes en black hat manieren, nu zul je echt voor de kwaliteit moeten gaan wil je winnen in Google.

Dus linkjes kopen en andere praktijken werkt niet en moet je ook niet willen.

Dan komen we weer terug bij EPIC content en de meest waardevolle speler worden in jouw markt.

Dat gezegd hebben, zijn er toch een aantal ranking factoren die handig zijn om te weten en te implementeren op je website. Zie het dan ook als een mooie basis voor je website en het voor Google makkelijker maken om je website goed te beoordelen.

Laten we dan ook eens gaan kijken naar de verschillende ranking factoren die belangrijk zijn in SEO wereld, een aantal daarvan zijn zeer belangrijk en blijven ook belangrijk, anderen zijn minder belangrijk en zal ik niet teveel de focus op leggen. Ik zal het ook voor je indelen op basis van belangrijkheid.

Allereerst een aantal seo technische Google Ranking factoren:

1. Epic titel voor je content

Titel tag – dit laat zien waar het artikel over gaat en per pagina maximaal 1 titel (logisch toch). Mijn eigen regel is om de primaire zoekterm als titel gebruiken en de meta beschrijving iets aan te passen (zoals gedaan in dit artikel).

Kanttekening: probeer je zoekterm zo veel mogelijk naar links te zetten in je titel, een korte URL maken (als dat past) en optimaliseer deze om de lezer te verleiden om te klikken.

Nu kan het zijn dat je titel in de metabeschrijving anders is dan de H1 op je blog, dit is prima omdat een titel voor de SERP vaak wat korter is. Een mooie titel voor de zoekmachines is wat mij betreft:

Primaire zoekwoord | Website naam / merk (als deze niet te lang is).

Ik zou dus kunnen doen: XX tips voor een hogere Google Ranking (2017). Nog mooier zou zijn als mijn naam erachter kan, maar dat is wat te lang, speel hier dan ook mee!

Nog een ding, in de H1 moet altijd je primaire zoekterm staan, in de titel tag voor in de zoekresultaten (SERP) mag je variëren als dat beter past.

2. Pimp je meta beschrijving

Om heel eerlijk te zijn was ik hier zelf een beetje lui in geworden wat kan gebeuren na duizenden artikelen. Echter, nadat ik een training van Neil Patel had gevolgd realiseerde ik mij het belang van een goede meta beschrijving.

Dit is je advertentie voor mensen om op te klikken in de zoekmachines. Het is een korte samenvatting van het artikel in de code van je website voor de zoekmachines. Voor de oplettende onder ons is het duidelijk dat dit geen ranking factor is.

MAAR, een goede meta beschrijving kan je CTR verbeteren (net zo als een goede advertentie) en dus hogere posities in Google.

Mijn eigen regel is om goede copy te schrijven, zoekterm(en) toe te voegen en creatief te zijn met de woorden. Belangrijk is om niet dezelfde meta’s te gebruiken en dat zal ook worden aangegeven in Google Search Console.

3.  Veel kopjes (H2, H3, H4) in je content

Voor de leesbaarheid van je content is het handig om de content op te breken met kopjes. Anders wordt het een lap tekst en daar zit niemand op te wachten. Een slimme truc is om andere zoektermen te gebruiken in de kopjes (synoniemen kan ook).

Dit is puur om de relevantie te verhogen en Google te laten zien waar je content over gaat. Dit werkt met name goed bij dikke artikelen omdat je daarmee heel veel zoektermen kunt genereren. Maar nogmaals, schrijf wel voor de bezoeker en ga niet in zoekterm optimaliseer modus omdat het dan niet meer te lezen is.

4. De juiste zoektermen gebruiken

De juiste zoektermen is nog steeds super belangrijk en dat heeft meer te maken met je content aan de juiste persoon te laten zien. Vandaar dat het handig is om deze in de titel te zetten, h1, url en meta beschrijving.

Waar nog meer?

Over het algemeen wordt het advies gegeven om in de eerste paragraaf je zoekterm te plaatsen. Nu doe ik dit ALLEEN als het goed past in het artikel omdat het wel een natuurlijk artikel moet blijven en niet een SEO artikel.

Echter, het is een goede strategie dat nog steeds goed werkt. Als je helemaal bonuspunten wilt maken, zet dan je primaire zoekterm in de eerste zin van het artikel.

Check maar de eerste zin van dit artikel: “Wist je dat Google meer dan 200 ranking factoren toepast in de beoordeling van een website?” Zoekterm is “Google Ranking” en staat in een wat andere volgorde in de eerste zin van Google.

Verder is frequentie niet heel belangrijk en eerder de locatie, wat fijn is zodat vrij kunt schrijven. Daarnaast wil je ook niet gaan zoekterm spammen omdat je dan niet langer waardevol bent.

Nog een goede toevoeging is om direct antwoord te geven op een vraag in de eerste paragraaf van je content, wellicht zelfs met bulletpoints. Dit vanwege de knowlegde graph van Google.

Bijvoorbeeld: Hoe kun je hoger ranken in Google? Ben jij het meest relevant, dan kom je helemaal bovenaan te staan middels een knowlegde graph!

KNOWLEGDE GRAPH FOTO

5. Next level SEO – LSI termen

De “latent semantische indexing” is een geweldig stukje technologie waarbij Google steeds beter wordt in de semantiek tussen woorden te herkennen. Zo kun je schrijven over SEO, maar meer bezoekers, meer verkeer, hogere posities Google, ranking factoren zijn allemaal gerelateerd.

Daarbij gaat LSI verder dan alleen synoniemen gebruiken. En als je een waardevol stukje content schrijft neem je vrijwel altijd LSI mee. Slimme locaties om deze toe te voegen is bijvoorbeeld in je content zelf, kopjes, afbeeldingen en in de meta beschrijving.

Kortom, LSI kun je net zo meenemen als je al je belangrijke zoektermen afkomstig uit je zoektermanalyse.

Hieruit kun je ook concluderen dat Google steeds beter wordt in het begrijpen van je content waar het echt over gaat. Het is niet langer zoals in het begin dat je alleen maar zoektermen, veel verder dan dat!

6. Epic content

Google gaat enorm goed op waardevolle content, logisch ook! Want wanneer een gebruiker gaat googlen en komt op een waardevolle site terecht, dan heeft Google zijn baan goed gedaan. Vandaar dat epic content altijd zal winnen en het alleen maar beter gaat doen in alle zoekmachines.

Wat is het belangrijkste?

Samengevat, om te schrijven voor de bezoeker en niet voor de zoekmachines.

Ik zie SEO dan eerder als een kers op een taart en niet de gehele taart. Het lijkt er ook op dat de user experience de doorslag gaat geven hoe hoog je gaat scoren in Google. Een waardevolle blogpost bevat namelijk een aantal richtlijnen:

  • Maak je content zo waardevol mogelijk (diepgang);
  • Goed te behappen door voldoende kopjes, witregels en korte paragrafen;
  • Multimediaal, video’s, pdf rapporten, infographics etc;
  • Laat het checken op spelfouten / scheve zinnen;
  • Format je content met bullets, lijstjes, blokken etc;
  • Schrijf eerste versie, volgende dag editen;
  • Meer storytelling, niet alleen maar feiten oprafelen;
  • Actieve taal – wees inspirerend en laat zien dat je de autoriteit bent;
  • Veel signaalwoorden – meestal te weinig in een tekst, gebruik ze volop (VIDEO SIGNAALWOORDEN)! Denk aan eerst, vervolgens, waarop, waarin, tenzij, hoewel, ten eerste, daardoor, omdat etc.
  • Epic design gefocust op de leesbaarheid, helemaal doordat straks 80% van je verkeer afkomstig is van mobiele apparaten;
  • Test de leesbaarheid met de Yoast SEO plugin (readability score) door korte zinnen en paragrafen te hebben.

7. Be fresh, (unique) relevant and most importantly valuable!

Een fantastische manier om aan meer bezoekers te komen is door regelmatig nieuwe content op je website te plaatsen. Dit is natuurlijk geen hogere wiskunde of iets waar je nog nooit eerder van hebt gehoord.

Echter, het is wel slim om te kijken waarom websites met nieuwe updates het zo goed doen? Allereerst, er is zoiets als de Google Freshness Ranking Factor.

Wanneer je een nieuw artikel op je blog zet krijgt Google een seintje en zal zijn spiders naar je website sturen 😉

Websites die dit vaker doen bouwen een voorsprong op doordat ze fresh en (hopelijk) relevant zijn.

Maar hier stopt het niet! Google heeft dit tot een kunst verheven met hele slimme manieren om deze ranking factor slim toe te passen.

Is het je wel eens opgevallen dat bepaalde nieuwsitems helemaal bovenaan staan? Pak maar eens de Amerikaanse verkiezingen bijvoorbeeld. Allemaal nieuwssites die bovenaan staan.

Mensen willen nu het laatste nieuws weten en Google doet precies dat door deze sites hoger te zetten in de zoekresultaten.

Dit is het ultieme voorbeeld van de ‘’freshness ranking factor’’. Maar niet elke website is een nieuwssite. Want de definitie bij dit is dat er plotseling een boost in zoekvolume is op bepaalde onderwerpen.

Google kan dit meten en daarop anticiperen met hun slimme algoritme:

  • Nieuws items (enorm fresh), bijvoorbeeld in de politiek of zeer recente gebeurtenis dat de headlines pakt. Dit zie je dan ook heel duidelijk dat de laatste ontwikkelingen / updates een opmerking krijgen van ‘’7 uur geleden’’ of ‘’1 dag geleden’’.
  • Terugkerende “hot” topics, duidelijk zie je dat in de politiek, verkiezingen, nieuwe Iphone lancering etc. Deze ‘’hot’’ topics kun je ook analyseren met Google Trends.
  • Nieuwe ontwikkelingen – denk dan aan doorbraken op het gebied van gezondheid, nieuw medicijn, Superfood of een update in iets waar sowieso al vaak op gezocht wordt. Een mooi voorbeeld vind ik de technologiesector.

Het kan daarom enorm krachtig zijn om te bloggen over de laatste ontwikkelingen, helemaal als je een van de eerste bent met een diepgaand artikel. Het ultieme voorbeeld is de Pokémon Go waar plotseling heel veel zoekvolume is ontstaan, had je daarop geanticipeerd zoals Martijn van de imu kon je veel traffic en bereik krijgen!

Maar ook om je bestaande artikelen regelmatig up te daten, dit doen we ook bij OG en daardoor blijft de rankings intact of verbeteren zelfs. Want ook je content staat niet stil en om relevant te blijven, is het slim om je content mee te nemen met de laatste ontwikkelen.

  • Regelmatig nieuwe content plaatsen
  • Regelmatig je content updaten / aanvullen (zorg dat je de laatste update tag hebt)
  • Naast je publicatie datum een laatste update tag toevoegen
  • Hoeveelheid nieuwe comments, links en social shares op je site

Kanttekening: uiteraard is het niet zo dat nieuwe content per definitie beter is! Zo heb ik op OG meerdere specials staan met super diepgaande artikelen over specifieke gezondheidstopics (zoals 37 tips tegen stress bijv.). Deze zijn dusdanig waardevol, dat een update niet direct nodig is.

Mijn insteek is dan om de categorie aan te vullen met nieuwe content om de freshness ranking factor te krijgen.

Mijn strategie met RJ is vergelijkbaar om voornamelijk dikke monsterartikelen te schrijven die niet een update nodig hebben (vandaar dat ik ook geen datum boven dit artikel heb staan).

8. Oppassen met duplicate content

Hier kan ik heel kort over zijn: unieke content is goed en gekopieerde content is slecht. Logisch ook, want een waardevol artikel schrijven kost veel tijd en moeite, als dat zo even gekopieerd zou kunnen worden zou dat niet eerlijk zijn.

Nu heb je veel van die low quality sites die niks anders doen dan content kopiëren / aanpassen. Echter, deze sites zul je zelden hoog in Google aantreffen.

Maar hoe zit dat met onderzoek voor je content?

Ik kan mij voorstellen dat je meerdere websites bij langs gaat tijdens je research fase van je blogpost. Uiteraard doe ik dit ook en check altijd de high authority sites zoals moz.com, backlinko, neil pattel en soms Nederlandse sites.

Dit doe ik overigens met de tool feedly waar ik de beste seo sites geselecteerd hebt. Zodoende kun je in een oogopslag zien wat er momenteel speelt in SEO land.

Na wat onderzoek maak ik een lijst met kopjes, zet internet uit en ga ik aan het schrijven.

Zo simpel kan het zijn 🙂

Seo tips wat betreft duplicate content:

  • Niet kopiëren
  • Niet parafraseren
  • Niet vertalen van ENG naar NL
  • Inrichten 301 redirects om duplicate content website te fixen
  • Canonical tag gebruiken om bron aan te geven (via WP heel simpel)
  • Standaard pagina’s voorzien van no-index tag
  • Artikel schrijvers heel goed controleren!
  • Artikelen copyscapen
  • Siteliner gebruiken voor gehele website
  • Google Search console to be sure

9. Autoriteit, reputatie & vertrouwen

We hebben het al eerder gehad over epic content en een autoriteit zijn in jouw vakgebied, maar wat is dat nou precies autoriteit in seo land? Ik zie dat als de meest waardevolle speler in jouw markt. De autoriteit is niemand die je kunt vertrouwen, die kwaliteit en integriteit hoog in het vaandel heeft staan en (online) een goede reputatie heeft.

Wederom draait het dan allemaal weer om je content!

Een belangrijke aanvulling hierop is of je wel of niet een expert bent in je vakgebied. Want op het gebied van expertise heeft Google bekend gemaakt een aantal regels te hanteren.

Medische sites worden strikt beoordeeld op expertise vanwege het onderwerp;
Adviserende websites worden ook beoordeeld op de ‘’expertise ranking factor’’ waarbij gekeken wordt naar de auteur, bronnen en overige factoren.

Bij OG doen we dat door veel onderzoeken toe te voegen aan de artikelen.
Ervaring telt ook zwaar mee, niet alleen opleiding.

Nu spelen er ook nog overige factoren een rol bij de beoordeling van je autoriteit, reputatie en vertrouwen, laten we de belangrijkste even onder elkaar zetten:

  • Officiële pagina’s op je site: over ons, contact pagina, algemene voorwaarden, privacy policy, cookiewet (eventueel melding), kvk nummer, keurmerk, telefoonnummer en adres.
  • Simpele website structuur (user experience ranking factor), dat de bezoeker je meest belangrijke pagina makkelijk kan vinden en dat navigeren goed gaat.
  • HTTPS certificaat (groene slotje) en zal steeds belangrijker worden, puur omdat het web door https veiliger gemaakt wordt.
  • Snelle website, geen downtime en geoptimaliseerd voor de verschillende platformen.
  • Bronvermelding op je website, relevante links (zowel intern als extern) en dat andere autoriteit sites je noemen / linken.

Kortom, je autoriteit, reputatie en vertrouwen lijkt steeds belangrijker worden en dat komt omdat het moeilijk te ‘’faken’’ is. Dit zijn een van de meest belangrijke ranking factoren en kan echt een verschil voor je gaan maken!

Overige ranking signalen

10. Dikke lange artikelen ranken simpelweg hoger! Wat je wilt is een monsterblog schrijven over 1 onderwerp en daar echt voor kwaliteit en diepgang gaan. Minimaal 1500+ woorden en beter is 2000+.

11. Snelheid is bijzonder belangrijk, optimaliseer je website echt op snelheid!

12. Lagere bounce rate betekent een hogere ranking, dit is wel afhankelijk per markt.

13. Backlinks zijn nog steeds belangrijk, met name de diversiteit van je backlink profiel speelt een grote rol.

14. Kortere URL’s doen het beter dan langere – hetzij ik ook gezien heb bij de rankings van OptimaleGezondheid.com op bepaalde termen. Volgens Matt Cutts van Google krijg je minder juice na 5 woorden achter je domein.

15. Exacte zoekterm in je titel, echter door semantisch zoeken zal dat steeds minder belangrijk worden.

16. Multimediale content (afbeeldingen, video’s, pdf rapporten) kan ook als een ranking factor gezien worden om de kwaliteit een boost te geven.

17. Hoeveelheid interne links naar een pagina – zo kun je bijv. je monster blogs of categorieën een extra zetje in de rug geven door daar veel naar te linken. Dit kan ik onderbouwen uit eigen research.

18. Leeftijd van een pagina – het kan zijn dat de leeftijd en de hoeveelheid updates, comments en shares een rol spelen in de ranking. Zo heb ik meerdere artikelen uit 2011 voor OG die het heel goed doen doordat deze meerdere malen herzien zijn.

19. Goed design zodat de gebruiker eenvoudig toegang heeft tot je meest belangrijke content. De user experience is super belangrijk omdat het nauw verbonden is met de missie van Google.

20. Breadcrumb gebruiken voor de structuur van je website – voor deze site en OG maken we gebruik van deze zogenaamde broodkruimel spoor (standaard in WordPress).

21. Hoeveelheid direct verkeer – hetzij ik gezien heb bij OG – we hebben aanzienlijk direct verkeer en dat kan een ranking factor zijn. Ook natuurlijk de hoeveelheid terugkerende bezoekers om aan te geven dat je website waardevol is.

22. Teveel reclame / advertenties boven de ‘’fold’’ – oftewel dat je in de weg staat tussen de gebruiker en je content door teveel reclame, advertenties etc.

Tot slot

Weet je nog dat er een mythe rond gaat dat er meer dan 200+ ranking factoren zijn? Dat we straks kunstmatige intelligentie krijgen bij de beoordeling van je website? Dat Google steeds meer gaat letten op de autoriteit, reputatie en vertrouwen?

Aangezien we geen exacte lijst van Google hebben gekregen is het beter om individuele ranking factoren met een korreltje zout te nemen, en het meer als een geheel te zien.

“Het geheel is meer dan de som van de delen”.

Alles draait om de kwaliteit van je content, daar heb je geen ranking factoren voor nodig.

Heb je waardevolle content op je blog, ben je relevant en krijg je regelmatig meer likes, meer links en interactie.

Dan ben je goed op weg! SEO is dan ook meer dan de individuele ranking factoren en alleen de 200+ factoren proberen te implementeren is de kans groot dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien. Helemaal omdat van elke ranking factor wellicht 50 variaties bestaan.

Google is simpelweg te complex om in een artikel te zetten.

Zo is HTTPS belangrijk, maar veel minder belangrijk dan bijvoorbeeld je content. Ook zijn je hoeveelheid likes niet een officiële ranking factor, puur omdat het niet van Google zelf is en moeilijk te crawlen is.

Maar, veel social media bereik kan zeker je business naar een hoger niveau tillen, waardoor het een indirecte ranking factor is.

Google’s missie is om relevante en waardevolle content aan de gebruiker aan te bieden.

“Be fresh, be relevant en most importantly, be valuable!”

Meer zou je niet hoeven te weten.

Nu is het aan jou: is jouw website waardevol? En wat zijn je resultaten met seo tot nu toe? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten! Delen op social wordt enorm gewaardeerd voor mijn eigen ranking 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>