facebook

Ultieme Facebook Live Checklist voor meer bereik!

Wil je livevideo gebruiken om je bedrijf meer bekendheid te geven? Dan is het videoplatform van Facebook ideaal om te starten met livestreaming.

Het is een makkelijk te gebruiken, groot platform voor het streamen van live video en biedt je een groot bereik. Lees in dit artikel een aantal handige Facebook Live video tips, want hoe moet het nu eigenlijk en waar moet je op letten bij het livestreamen op Facebook?

Wat is Facebook Live?

FB Live is een in 2016 uitgebrachte service voor het livestreamen van video. Het is onderdeel van Facebook. Met FB Live kun je gemakkelijk een livestream opzetten en uitzenden via je Facebook-pagina.

Dit kan zelfs in de app, met gebruik van je telefoon of tablet. Maar het opzetten van een livestream is ook mogelijk met je computer, via je webcam of camera, met gebruik van een encoder, voor een professionelere kwaliteit van je stream. Deze laatste manier is natuurlijk aangeraden voor een professionele uitstraling van je livestream.

Waarom moet je FB Live gebruiken?

Als eerste is het natuurlijk gunstig dat FB Live een product van Facebook is. Facebook is nog steeds het grootste social media netwerk ter wereld. Mensen uit alle lagen van de bevolking zijn actief op Facebook, waardoor je je doelgroep gemakkelijk kan verbreden en met een simpele uitzending een hele hoop mensen kunt bereiken.

Facebook is namelijk gemaakt voor het delen en laten zien van content, naast natuurlijk het opbouwen van een persoonlijke connectie. Dit is ook een belangrijke reden waarom je wil livestreamen. Het is namelijk een ideaal middel om echt interactie te komen met je volgers en een connectie met ze op te bouwen.

Ook blijven de livestream videos altijd beschikbaar op je profiel, ook na het beëindigen van de Facebook Live stream. Je volgers en vrienden krijgen daarnaast een notificatie wanneer je live gaat.

Ook geeft het algoritme van Facebook voorrang aan livestreams. Dit betekent dat je volgers of vrienden jouw video meteen zullen zien, en dat ook een groter publiek blootgesteld zal worden aan jouw videos.

content

Natuurlijk kun je dit aanmoedigen door je kijkers te stimuleren je video te liken of te delen. Hierdoor komt de video ook in beeld bij vrienden van je vrienden, en wordt je netwerk steeds groter. Hierdoor heb je zelfs de mogelijkheid om viraal te gaan met je video.

Hiernaast is video marketing over het algemeen erg succesvol ten opzichte van andere vormen van content marketing. Videos ontvangen over het algemeen meer engagement dan foto’s en teksten.

Livevideos worden over het algemeen nog aantrekkelijker gevonden dan reguliere video’s. Een ideale manier om meer mensen te bereiken dus.

Hiernaast is Facebook specifiek gebouwd voor communicatie en engagement, wat het een ideale manier maakt om jezelf te promoten. Ook biedt Facebook verschillende statistieken en tools om de performance van je videos in de gaten te houden.

Waarvoor kun je FB Live gebruiken?

Facebook Live gaan kan op verschillende manieren gunstig zijn voor je onderneming, product of dienst. De hoofdreden is natuurlijk dat je persoonlijk contact krijgt met je volgers.

Je kunt in realtime communiceren met anderen, wat veel voordelen kan hebben. Ook maak je meteen gebruik van alle voordelen van video marketing en het social media platform Facebook, zoals meer engagement, een groot publiek en de mogelijkheid om viraal te gaan.

Met welke doelen kun je Facebook Live gebruiken?

 

    • Je hebt de mogelijkheid om een connectie op te bouwen met je volgers. Omdat je in realtime kunt communiceren, geeft Facebook Live je echt de kans om direct te communiceren met iedereen die naar je uitzending kijkt. Zorg dus dat je altijd in dialoog bent moet je kijkers, dit is juist de charme van live gaan!

 

    • Je kunt meteen vragen beantwoorden die je kijkers hebben. Zo kun je je volgers benaderen op het moment dat ze de meeste interesse hebben in jouw onderneming, product f dienst, en misschien zelfs wel een aantal sales maken.

 

    • Geef je een evenement of presentatie? Ga dan live zodat iemand die er niet bij kan zijn, de presentatie ook bij kan wonen. Hierdoor bereik je weer een groter publiek en vergroot je zo nodig je doelgroep.

 

    • Communiceer met andere spelers in je beroepsveld en breng het laatste nieuws over je veld. Hierdoor kun je echt met anderen in discussie en een gesprek hebben wat realtime verloopt. Een ideale manier om connecties op te doen met je collega’s en andere mensen te informeren over je vakgebied en waar je mee bezig bent.

 

    • Laat je bedrijf zien aan de buitenwereld. Facebook Live gaan is de ideale manier om buitenstaanders een kijkje in de keuken te geven van je bedrijf. Hierdoor zullen eventuele klanten/opdrachtgevers zich verbonden gaan voelen met je bedrijf, en hierdoor zullen ze sneller geneigd zijn zaken met je te doen.

 

    • Voor het plezier. Live gaan op Facebook is leuk om te doen en veel mensen vinden het leuk om te communiceren met anderen en zo een connectie op te bouwen. Omdat het belangrijk is dat je leuk vindt wat je doet, is dit zeker ook een goede reden om live te gaan!

 

Hoe ga je aan de slag met Facebook Live video?

Het aan de slag gaan met Facebook Live video is erg simpel. Je klikt op de button Live Video in het veld waar je normaal je statusupdate kunt invullen. Op desktop klik je op het bijbehorende pictogram.

Deze bevindt zich ook in het veld waar je de statusupdate kunt invullen. Bezoek www.facebook.com/live/create om live te gaan indien je gebruik maakt van een encoder, om zo je encoder-stream op te kunnen zetten voor de beste beeldkwaliteit.

Hierna schrijf je een goede omschrijving of headline voor je livestream. Vervolgens klik je op Go Live, en ga je meteen live op Facebook! Facebook ondersteunt streams tot maximaal 720p resolutie, met een maximale bitrate van 4000 Kbps en titels met minder dan 255 karakters.

Het is mogelijk om een mooie filter over je livevideo heen te leggen, een locatie of activiteit toe te voegen aan je video en vrienden te taggen in je video. Let wel op je privacyinstellingen. Wil je de meeste mensen bereiken, zet dan je privacyinstellingen zo dat iedereen je video kan bekijken.

Zet je privacyinstellingen op Only Me voor je teststreams. Het is namelijk verstandig om te testen of alles goed werkt voordat je begint met live gaan. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Het is dus niet moeilijk om live te gaan. Des te meer reden om het eens te proberen. Als je klaar bent met de uitzending, klik je op Finish. Je kunt eventueel nu ook de omschrijving en thumbnail aanpassen, zodat de video goed wordt weergegeven op je Facebook-pagina.

Upload de video vervolgens op je Facebook-profiel, zodat de mensen die de video gemist hebben hem alsnog kunnen bekijken. Pin de video zo nodig vast aan je profielpagina.

Het is echter wel verstandig om na te denken over het een en ander voordat je live gaat. Denk na over wie je video zal gaan bekijken, waar je video over gaat, welke punten je wil beschrijven en hoe je wil dat alles eruit ziet.

Maak zo nodig een spiekbriefje op je computer, zodat je een overzicht hebt met alle onderwerpen die je zeker aan bod wil laten komen. Let wel op dat je niet gaat voorlezen, en laat de uitzending een organisch gesprek worden.

Vergeet ook niet om je volgers te laten weten dat je live gaat op een bepaalde dag en tijd. Ga je vaker live? Probeer dit dan iedere keer op dezelfde dag en/of tijd te doen, zodat je volgers op je kunnen rekenen.

Consistentie is belangrijk als je gaat voor meer bereik. Anders weten je kijkers niet wanneer ze je kunnen vinden en zullen ze sneller afhaken.

Wat heb ik nodig om live op Facebook te gaan?

livestream

In principe is er niet veel nodig voor een liveuitzending. Je kunt al live gaan met enkel je telefoon. Wil je het professioneler aanpakken, dan is het wel nodig om het een en ander aan voorbereiding te treffen om een betere kwaliteit stream op te zetten, voor de meest professionele uitstraling.

Heb je een eigen onderneming en wil je echt jezelf of je product of dienst promoten? Dan is een professionele uitstraling belangrijk. Zorg daarom voor een goede camera of webcam.

Houd er wel rekening mee dat Facebook geen videos met een resolutie hoger dan 720p ondersteunt. Kies hiernaast ook voor een goede microfoon voor het beste geluid. Schaf ook een stabilizer of tripod aan voor je camera, zodat je geen schokkerig of instabiel beeld hebt.

De beste kwaliteit video nodig? Gebruik dan een encoder voor je stream. Maak je gebruik van effecten of meerdere camera’s? Schaf dan goede productiesoftware aan. Bezoek www.facebook.com/live/create om live te gaan indien je gebruik maakt van een encoder.

Zorg voor goede belichting. Koop zo nodig een startersset voor belichting. Zorg ervoor dat je geen lichtbronnen achter je hebt, maar voor je.

Hierdoor wordt de beeldkwaliteit van je Facebook Live stream drastisch verbeterd en zul je er beter uit zien. Licht achter je (backlighting) zorgt voor een beeld dat zich niet goed scherp zal kunnen stellen en je zult dus weg vallen uit focus. Ook zul je zelf niet goed in beeld zijn, omdat je camera enkel het licht oppakt.

Zorg voor een goede omgeving. Zet je telefoon op stil en zorg ervoor dat je zo min mogelijk afgeleid zal worden. Zorg voor een verzorgde presentatie van jezelf en je omgeving.

Handige Livestreaming Tips

Klaar om live te gaan op Facebook? Volg dan deze tips zodat je eerste uitzending zeker goed zal gaan!

    • Ben je van plan vaker live te gaan? Zorg dan voor een professionele setup. Zorg ervoor dat je internetconnectie de livestream aankan, en schaf een goede webcam of camera aan. Zorg voor een herkenbare omgeving. Schaf bijvoorbeeld een backdrop aan en zorg ervoor dat je jezelf professioneel presenteert. Ga niet live als je een slechte internetconnectie hebt, om hapering te voorkomen.

 

    • Wil je kunnen switchen van camera’s? gebruik maken van een green screen en graphics, gebruik dan speciale productie-software hiervoor. Dit is helaas nog steeds de enige mogelijkheid om geavanceerde videobewerkingen toe te voegen. Dit is zeker niet voor alle livestreams nodig. Zorg ervoor dat je altijd een test doet als je met deze software wilt werken, omdat je zeker wil weten dat alles goed werkt.

 

    • Kies voor een goed moment om live te gaan. Experimenteer zo nodig met verschillende momenten en bekijk welke live video op welk moment de beste statistieken heeft. Je wilt niet ’s nachts live gaan, tenzij je publiek in een andere tijdzone zit, of tijdens kantoortijden live gaan. Kies voor tijden waarop mensen ook daadwerkelijk naar je stream kunnen kijken, om zo het grootste publiek aan te kunnen trekken.

 

    • Let op je beeldkwaliteit en belichting. Film niet met een raam of andere lichtbron achter je en probeer je bril af te zetten in verband met spiegeling. Je kunt zo nodig ook een filter over je video heen zetten. Gebruik een goede camera om je livevideo op te zetten.

 

    • Oefen van te voren met het opzetten van livevideo. Je kunt een stream onzichtbaar maken voor anderen door de optie Only Me te selecteren bij de privacy-opties bij het opzetten van je stream. Zo kun je zien of je technische aspecten goed werken en of je beeldkwaliteit goed is. Vooral als je gebruik maakt van encoders of productiesoftware is dit extra belangrijk.

 

    • Houd er rekening mee dat sommige kijkers niet vanaf de eerste minuut inloggen. Introduceer jezelf dus vaker dan een keer en verwelkom nieuwe bezoekers persoonlijk, zodat ze zich welkom voelen en meteen weten waar je stream over gaat. Laat ze weten waar je uitzending op dat moment over gaat en welke informatie belangrijk is. Natuurlijk is dit minder goed mogelijk als je erg veel kijkers trekt, probeer dan een tweede persoon de comments bij te laten houden of spreek deze korte samenvattingen uit in het algemeen.

 

    • Ben niet bang om persoonlijk te zijn met je kijkers. Het leuke van livestreamen is juist dat je een persoonlijke connectie kunt opbouwen met je volgers. Ben dus niet bang om ook uit de business-mode te stappen en een persoonlijke connectie op te bouwen met je kijkers, bijvoorbeeld door een weetje, goed verhaal of persoonlijke anekdote. Ben dus ook altijd vrolijk en positief. Zorg ervoor dat je uitgerust bent en in een goede stemming bent voordat je live gaat. Dit betekent niet dat je geen kleine foutjes mag maken. Dat maakt je ook menselijk. Probeer niet passief, ongeïnteresseerd, negatief of irritant te zijn, maar rustig, zelfverzekerd en open richting je volgers. Omdat gunfactor ook voor een groot gedeelte meespeelt, helpt het om een positieve en open houding te hebben.

 

    • Moedig je volgers actief aan om met elkaar en met jou in gesprek te gaan. Content met veel engagement krijgt prioriteit van Facebook, dus dit komt je video ook zeker ten goede.Ook voelen je kijkers zich zo serieus genomen, en het maakt je stream leuker als iedereen met elkaar in gesprek kan gaan. Laat zo nodig iemand anders de comments monitoren en helpen met het beantwoorden van vragen. Spreek je tegen iemand, noem dan ook de naam van die persoon om een connectie op te bouwen.

 

    • Eindig je live-uitzending goed. Denk over je call to action na. Moedig je volgers bijvoorbeeld aan om je website te bezoeken of je uitzending te delen en te liken. Zeg je kijkers vervolgens netjes gedag.

 

    • Maak je eigen custom thumbnail en kies voor een goede still uit de video. Een aantrekkelijke thumbnail zorgt ervoor dat iemand je video sneller terug zal gaan kijken. Kies voor een thumbnail in hoge resolutie.

 

    • Probeer lang genoeg uit te zenden. Gunstig is om een uitzending te hebben die minimaal tien minuten duurt.

 

    • Voeg captions toe, zodat volgers die niet in de gelegenheid zijn een video met geluid te kijken toch kunnen volgen waar je het over hebt.

 

    • Kondig van te voren aan dat je live gaat en promoot je video, maar vergeet ook niet na het live gaan je video te laten zien. Verander je video naar een Featured Video, of pin de video aan je profielpagina. Je kunt je video eventueel ook andere platformen dan Facebook promoten. Het voordeel van Facebook is dat eigenlijk iedereen wel een profiel heeft, en zo je video kan gaan kijken.

 

    • Maak handig gebruik van de statistieken die Facebook je geeft, en kijk zo hoe je video het heeft gedaan. Hoe vaker je deze statistieken in de gaten gaat houden, hoe meer je leert over je publiek en hoe je video het doet. Je kunt zelfs kijken hoeveel mensen op bepaalde tijden kijken, om zo in de gaten te houden welke onderwerpen het goed doen bij je publiek.

 

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van website conversie? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Heb jij deze checklist al doorlopen? Laat het mij weten in een reactie! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>