Emailmarketing is voor iedere webmaster en marketeer de beste manier om leads op te bouwen, de relatie met je klanten op te bouwen en zo aan conversieoptimalisatie te doen en je ROI te verbeteren.
Iedereen weet echter dat er ontzettend veel tijd in het beheren van je email-marketing kan gaan zitten. De mailinglist is een waardevol iets binnen de marketing.
Dat betekent dus ook dat je er veel tijd in moet steken, wil je dat de mailinglist goed werkt. Gelukkig kan dit tegenwoordig geautomatiseerd. Een email service provider kan je het meeste werk uit handen nemen en zelfs zorgen voor een optimalisatie van je email-proces, zodat je nog hogere conversies kan behalen.
Denk dan bijvoorbeeld aan automatische emails aan kopers van bepaalde producten, klanten die op een link in een voorgaande email hebben geklikt of het opnieuw sturen van een email aan klanten die de voorgaande email niet hebben geopend.
Zo wordt het dus nog makkelijker om je mailinglist te beheren, en vaak op manieren die je niet of moeilijk zelf kunt doen.
Wat is een autoresponder?
Een email service provider (ESP) is een service die ervoor zorgt dat het makkelijker wordt om je mailinglist te beheren. Denk dan aan het managen van je mailinglists en het verzenden van grote hoeveelheden automatische en manuele emails naar je mailinglist, of delen daarvan.
Ook zorgt de autoresponder ervoor dat de emails goed afgeleverd worden bij je klant, en hebben de meeste autoresponders nog extra features, die je conversie kunnen verbeteren.
Een van de grote voordelen van een email service provider is dus dat je minder tijd kwijt bent, en dat de kans op het maken van fouten verminderd wordt. Hiernaast heeft een email service provider nog meer voordelen. Door de automatisering van je mailproces kan je ROI (return on investment) drastisch verbeterd worden.
Er zijn erg veel autoresponders beschikbaar, gratis en betaald. In dit artikel de 10 meest gebruikte email service providers, met ieder hun eigen voor- en nadelen.
Hoe kies je een goede responder?
De keuze voor je email service provider is erg persoonlijk. Iedereen heeft immers andere voorkeuren. Er zijn wel enkele factoren waar je rekening mee dient te houden. Hoe veel omzet heb je, hoe groot is je bedrijf en hoe veel subscribers heb je?
Heb je een groot bedrijf, dan is het verstandig om meteen voor een uitgebreid pakket als Infusionsoft of ActiveCampaign te gaan. Heb je relatief weinig subscribers, kijk dan eens of je met een gratis versie van bijvoorbeeld Drip uit de voeten kunt, of MailChimp eens een poging kunt geven.
Een andere factor die hier mee samenhangt is je budget. Er zijn enkele gratis responders, maar de meeste zijn betaald. Ook zijn er enkele responders die erg prijzig zijn, en eigenlijk alleen een goede ROI opleveren als ze gebruikt worden door grotere bedrijven.
Veel email service providers bieden trials aan. Ben niet bang om even een testrit te maken. Zo kun je kijken welk programma je het fijnst vindt in gebruik, en daarmee verder gaan.
Bevalt het programma niet, dan gebruik je gewoon een andere. De meeste autoresponders hebben namelijk een gratis trial beschikbaar.
GetResponse
Dit programma profileert zichzelf als “Worlds Easiest Email Marketing”, en dat is ook zeker waar! Beginnen kun je meteen met de gratis 30 dagen trial.
De interface van GetResponse is erg makkelijk te gebruiken en makkelijk te navigeren. De web form editor is zeker zo goed als die van het meest gebruikte programma, Aweber. Het opzetten van een email kun je gemakkelijk doen door de keuze in verschillende layouts en een drag and drop systeem. Je hoeft dus niet meer te coderen.
De autoresponder van GetResponse is de beste feature van het programma. Je kunt kiezen uit zes verschillende types: time-based, clicked, opened, subscribed, goal-reached en data-changed. Hierdoor is het makkelijk om hoge conversies te behalen. Je kunt immers erg gericht gaan mailen, bijvoorbeeld alleen naar klanten die een link in je email hebben aangeklikt.
Ook biedt GetResponse een kalenderoverzicht van al je follow-ups. Ook kun je voor iedere email individueel de statistieken bekijken. Ook is GetResponse vriendelijk geprijsd, en krijg je een korting als je voor een jaarabonnement gaat.
Aweber
Aweber is een van de meest populaire autoresponders op de markt. Veel top marketeers en bloggers maken gebruik van dit programma, en niet zonder reden. Het programma is makkelijk in gebruik, met grote fonts en buttons, voor een duidelijke interface. Ook biedt het programma handige wizards voor de meest essentiele functies.
De web form editor is erg goed. Je hebt grote vrijheid om je forms zelf aan te passen, en zelfs from scratch te starten. Ook dit programma maakt gebruik van drag and drop om emails op te stellen. Ook is er ondersteuning voor stockfotografie, emails die op tijd of een interval verzonden worden, en basis split testing.
Aweber heeft hiernaast een erg goede API, waardoor er veel third party add-ons zijn die met Aweber werken. Analyse in het programma is goed en uitgebreid. Aweber biedt een gratis trial aan.
De nadelen van Aweber zijn dat de split testing niet erg uitgebreid is, en dat er niet veel opties zijn.
ActiveCampaign/MailBlue
ActiveCampaign wordt gezien als de meest uitgebreide email service provider. Het dashboard is breed opgebouwd met verschillende widgets, waardoor je zelf kunt regelen hoe je dashboard eruit ziet.
Met een druk op de knop importeer je je contacten in het programma. Het programma bevat een basis web form editor en een drag and drop email builder. Het programma noemt iedere email die je verzendt een campaign en maakt hierin onderscheid tussen acht verschillende types.
De grote kracht van ActiveCampaign is de automatisering. Je kunt triggers toevoegen, die automatisch aan bepaalde contacten toegewezen worden. Wordt een klant bijvoorbeeld premium lid? Dan kun je instellen dat deze klant automatisch als premium gebruiker wordt ingedeeld, en daarmee ook de daarbij behorende emails krijgt toegestuurd.
Het nadeel van dit programma is dat het soms affiliate links tegenhoudt of niet goed verwerkt. Ook is de web form builder nogal gelimiteerd qua functionaliteit.
ActiveCampaign biedt echter wel een gratis trial-account aan, wordt vaak als het meest gebruiksvriendelijk gezien en geeft de mooiste analyses. In Nederland heet dit programma MailBlue, houd hier dus rekening mee als je al druk op zoek gaat!
Drip
Drip is de enige service die zijn diensten volledig gratis aanbiedt. Met een gratis account kun je 100 leads beheren, meer dan genoeg in het begin en goed om het programma uit te proberen.
De user interface is clean en simpel, met een duidelijke navigatiebar. Iedere campaign heeft zijn eigen dashboard, met alle details: subscriptions, conversie en andere data. Ook bevat het programma templates voor het opstellen van een email. Ook biedt het programma blueprints om zo zelf email sequences op te bouwen.
Broadcasts zijn erg uitgebreid. Hiermee is het mogelijk om bepaalde klanten wel te mailen, en andere niet. Je kunt bijvoorbeeld iedereen mailen die nog niet op een link heeft geklikt of een bepaald product heeft gekocht.
Uniek is dat Drip een van de enige services is die je de gelegenheid geeft om de mail automatisch nog eens te zenden, als de ontvanger deze niet opent. Dat is zelfs mogelijk met een nieuw onderwerp, zodat het lijkt alsof er een nieuwe mail wordt gezonden.
ConvertKit
ConvertKit is enkele jaren geleden op de markt gekomen en wordt op dit moment gezien als een van de top email service providers. ConvertKit wordt voornamelijk door bloggers en podcasters gebruikt: het is geschikt voor het bouwen van een fanbase.
Het is dus niet per se een email service provider voor webshops. Het programma bevat dus alle standaard features, zoals het creëren van formulieren en rapporten. Daarnaast is het programma goed ontworpen en makkelijk te navigeren.
ConvertKit biedt een visuele automation editor, die erg fijn in het gebruik is. Ook kun je al acties ondernemen in de editor zelf, zonder dat het programma je uit de editor stuurt.
Ook kun je in de emails zelf segmenten aanbrengen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een bepaald stuk tekst alleen aan bepaalde lezers te laten zien. Ook biedt ConvertKit de mogelijkheid om emails opnieuw te verzenden naar mensen die je email niet geopend hebben.
Ook heeft ConvertKit een grote community op internet en een goede support: ze hebben een live support, waar je 24 uur per dag, alle dagen van het jaar terecht kunt met je vragen. Ook biedt ConvertKit veel integratie met third-party apps en programma’s, zoals Shopify, Leadpages en Clickfunnels, wat het regelen van je digitale marketing nog makkelijker maakt.
De grote kracht van ConvertKit is de grote mate van automatisering die je kunt toevoegen. Met ConvertKit is het bijvoorbeeld mogelijk om klanten een tag te geven, waardoor je ze makkelijk kunt onderscheiden.
Hiernaast kun je klanten opdelen op basis van op welke links in je email ze klikken. Dit doe je door middel van tags, segment en rules. Ook is het erg makkelijk om zelf formulieren of emails aan te passen naar je eigen smaak.
Je kunt de email ook triggers meegeven, waarbij een speciale actie wordt ondernomen bij een actie van de lezer van de email.
ConvertKit is dus een goed ontworpen programma, maar wel een van de duurdere email service providers op de markt. Ze bieden helaas ook geen gratis trial-periode, wat voor veel mensen een nadeel kan zijn.
MailChimp
MailChimp is wereldwijd een van de meest gebruikte autoresponders, en de beste oplossing voor beginners in de wereld van de email service providers.
Als je een klein bedrijf hebt, is MailChimp gratis: tot 2000 subscribers is de service gratis. Vooral voor beginners is MailChimp prima geschikt: een prima eerste stap in de wereld van de email service providers.
Boven een bepaald aantal subscribers ga je echter wel betalen, en met de beperkte functionaliteit van MailChimp kun je je afvragen of je dan niet beter naar een andere oplossing kunt overstappen.
De populariteit van MailChimp is aan het afnemen. Hoewel je prachtige nieuwsbrieven kunt creëren met deze tool, zijn ze niet erg innovatief en is de concurrentie moordend. Het programma biedt namelijk totaal geen geavanceerde functionaliteiten.
InfusionSoft
Deze email service provider staat op plek twee van de meest gebruikte autoresponders. Het bevat veel features, maar helaas is de prijs daar ook naar.
Het is een van de duurste autoresponders op de markt, met een hoge setup fee en een abonnement van honderden euro’s per maand. Daarom wordt deze tool vaak gezien als de meest professionele autoresponders. Vooral als je meer dan 50.000 subscribers hebt, kan het lonen om deze ESP te gebruiken.
Uniek aan InfusionSoft is dat het programma de mogelijkheid heeft om je shopping cart te combineren met emailmarketing, zodat je kopers van andere klanten kunt scheiden. Hierdoor kun je veel gerichter gaan emailen en zo veel hogere conversies gaan behalen.
Infusionsoft is een goed, krachtig programma, maar voornamelijk geschikt voor een grote subscriber list en grote, succesvolle online ondernemingen. Infusionsoft is erg duur, maar bevat een volledige CRM-oplossing voor je bedrijf, en wordt vaak gezien als een van de beste email service providers.
ConstantContact
ConstantContact staat op plek drie van meest populaire autoresponders. Het programma bevat alle nodige features en bestaat al erg lang. Vooral als je houdt van grafische emails, is deze tool geschikt. Constant Contact richt zich niet op grote subscriber lists. Houd hier dus rekening mee. Constant Contact biedt gelukkig wel de optie om mailinglists te importeren uit Gmail, Outlook of andere programma’s.
Het programma biedt vele templates om je email vorm te geven. Helaas zijn veel van deze templates erg gedateerd en hebben nodig een update nodig. Gelukkig heb je wel de mogelijkheid om je template bij te werken door middel van een drag and drop systeem, wat ervoor zorgt dat dit erg gebruiksvriendelijk werkt.
Ook kun je andere aspecten zoals video, foto’s en social media toevoegen in je mail. Ook laat het programma zien hoe je template eruit ziet op mobiel.
Een veel gehoorde klacht over Constant Contact is hun omslachtige verificatieproces. Dat kan erg vervelend zijn, zeker als je snel aan de slag wil met je mailinglist.
iContact
iContact is een goede keuze voor kleinere marketeers die graag lijsten van buiten het programma willen importeren. Naast het manueel toevoegen, kan dit programma namelijk ook lijsten importeren. De kosten van dit programma zijn niet erg hoog, waardoor dit programma de moeite waard kan zijn om eens te proberen.
Autorespond
De enige Nederlandse optie in dit lijstje. Autorespond is in ons land een van de meest gebruikte email service providers. Autorespond heeft de mogelijkheid om een lijst namen en emailadressen automatisch te importeren. Ook heeft Autorespond een goede, Nederlandstalige supportdesk.
Autorespond is erg compleet. De functionaliteit is enorm en biedt ook de optie om bestellingen af te rekenen, te vergelijken met Infusionsoft: een integratie met de winkelwagen op je webshop. Ook biedt Autorespond ondersteuning voor affiliate marketing, wat ook gunstig kan zijn voor je verkopen en conversies.
Autorespond biedt een gratis trial periode van een maand, gratis webinars en is vriendelijk geprijsd.
Conclusie
ActiveCampaign (Mailblue in Nederland) is met uitstek de beste email service provider die op dit moment op de markt is. ActiveCampaign verslaat de andere email service providers in gebruiksgemak, features, beschikbare geavanceerde opties en prijs.
Ook in Nederland is ActiveCampaign een veel gebruikte speler als het gaat om emailmarketing. Mailblue biedt volledig Nederlandstalige ondersteuning, wat natuurlijk erg fijn is.
ActiveCampaign biedt vele voordelen, het is een erg krachtige tool die volledige automatie van je mailproces biedt. Mooi is natuurlijk dat de prijs van ActiveCampaign erg scherp is. Zeker in vergelijking met andere tools die volledige automatisatie aanbieden, zoals Infusionsoft. Dit maakt dat ActiveCampaign vele voordelen heeft en weinig nadelen, tegen een schappelijke prijs.
Kortom, ActiveCampaign/Mailblue heeft vele voordelen, die je zeker verder zullen helpen met het optimaliseren van je emailmarketing en conversie.
-
- Goede Nederlandstalige support via Mailblue.
-
- Een schappelijke prijs, zeker in vergelijking met andere pakketten met gelijkwaardige functionaliteit. Prijs is onder andere afhankelijk van je subscribers. Unsubscribes worden iet meegeteld, wat uniek is voor dit programma. Het programma heeft een Lite en Plus-versie beschikbaar.
-
- Biedt een volledige automatisering van je emailproces, gebaseerd op triggers en events, die zorgen voor een 100% automatisering van de workflow. Je bespaart dus erg veel tijd en kunt je conversie flink verhogen.
-
- Maakt onderscheid tussen actieve en inactieve contacten: actieve contacten zijn geabonneerd en openen je emails. Top Contacts zijn het meest interactief met je emails. Je hebt de opties notities achter te laten bij je gebruikers.
-
- Uniek: je hebt de mogelijkheid om een vorige campagne opnieuw te zenden naar al je contacten, naar contacten die de vorige email niet geopend hebben of naar nieuwe contacten.
Het programma biedt duidelijke en goede rapportages. Onder andere de open rate, click rate, unsubscribe en bounce rate worden allemaal bijgehouden door het programma, zodat je je emailmarketing kunt verbeteren.
Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van website conversie? Check dan mijn gratis online training.
Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.
- Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
- De beste tools om de concurrentie te verslaan.
- De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
- Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
- De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.
Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!
Succes!
Welke ESP heeft jouw voorkeur? Laat het mij weten in een reactie! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂