• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Social Media Strategie: De 6 grootste kanalen onder de loep

June 23, 2016

Social Media Strategie: De 6 grootste kanalen onder de loep

Toevallig had ik net een inspirerende quote geplaatst op mijn Facebookpagina en binnen een mum van tijd: 150 likes, 27x gedeeld en meerdere reacties. Het maken van de afbeelding koste mij 1 minuut tijd, het stukje tekst boven de quote: 20 seconden en publiceren wel iets meer dan 30 seconden.

Dus met 2 minuten werk een enorm bereik, helemaal als je gaat boosten!

Nu heb ik wel een voordeel dat de Facebookpagina van OG al aardig wat likes heeft, maar met een beetje budget, de juiste doelgroep en een goede strategie kun je enorme massa mensen bereiken en je product, website en merk beroemd maken.

De wonderen van social media in een notendop!

Social media is dusdanig krachtig dat het de hele wereld al heeft veranderd. En voor je business is dit een van de grootste kansen van de afgelopen 10 jaar en hiermee kun je je business enorm laten groeien.

Voor mij persoonlijk gaat social media het verschil maken omdat deze nieuwe blog nog niet veel organische bezoekers heeft en toch al aan massa komt.

Hoe en waarom zal ik je uitleggen in deze social media special.

Wat je gaat ontdekken:

  • De ultieme social media strategie voor bergen bezoekers en bereik
  • De beste platformen voor je business
  • De grootste valkuilen op het gebied van social media
  • Praktijkvoorbeelden (waar ik lang over heb gedaan om erachter te komen)
  • Een actieplan dat je vandaag nog kunt gebruiken voor social media succes!

Laten we maar direct beginnen!

Wist je dat social media een van de BESTE manieren is om te adverteren en bereik te krijgen. Wist je dat Facebook al meer dan 1.65 miljard maandelijkse gebruikers heeft?

Moet je eens voorstellen wat het bereik op Facebook alleen is! Dat is niet voor te stellen, en dan heb ik het nog niet eens over de andere platformen en de zoekmachines.

Het internet is echt een fenomeen en het heeft de wereld en bedrijven compleet op zijn kop gezet. Gehele industrieën zijn compleet verdwenen door de komst van het internet en het is mijn mening dat de echte grote golf nog moet komen.

Social media vervult daarin een grote rol! Je kunt het je dus niet meer veroorloven om social media in de categorie ‘’doe ik later, geen tijd’’ te stoppen.

Je kunt enorm veel bereik halen, maar je kunt ook leeglopen qua kosten als je het niet goed aanpakt. En de meeste ondernemers passen social media COMPLEET verkeerd toe! Het is niet hetzelfde als een advertentie in een krant.

Elk platform heeft zijn eigen regels en daar dien je rekening mee te houden. Doe je dat? Dan sta je bovenaan de voedselketen en is de sky de limit. Doe je dat niet? Dan heb je praktisch geen resultaten en kap je er mee en probeer je iets nieuws.

Want laten we ‘’real’’ zijn. Wat zijn de kosten om te adverteren in een krant, in de bus, billboard, televisie?

traditionele marketing kosten

Niet te vergelijken! En daarnaast heb ik het nog niet eens over de resultaten! Want met bijvoorbeeld Facebook kun je enorm goed je ideale klant bereiken i.p.v. de hele buurt! De mogelijkheid tot specifiek je doelgroep bereiken is zo extreem goed geworden dat je er bijna bang van zult worden.

Wow of niet! Los van privacyredenen, is dit voor jou als ondernemer / website eigenaar een enorme kans!

En de kans is groot dat de concurrent dit niet doet of maar heel beperkt! Je kunt dus met een solide social media strategie je omzet door het dak laten gaan! Je stopt er een euro in en er komt 3,4 of zelfs 10 euro of meer uit!

Maar hoe begin je?

Voordat we naar de geavanceerde strategieën gaan is het eerst handig om de essentie van social media te begrijpen, zodoende kun je het beter plaatsen en toepassen:

Wat is de betekenis van social media?

Hopelijk is het kwartje al gevallen waarom social media zo waardevol voor je business is. Maar wat is het nou precies, want er zijn zoveel verschillende kanalen waardoor je vrij snel door de bomen het bos niet meer kunt zien. Wat mij betreft betekent social media de verschillende kanalen die beschikbaar zijn op het internet waar je een profiel kunt aanmaken, content kunt plaatsen, delen en promoten.

Deze social media kanalen zijn ontwikkeld om mensen en bedrijven met elkaar in contact te brengen.

En dit wordt steeds populairder en dit is zeker een geweldige marketing tool. Steeds meer bedrijven zien de potentie van social media om producten onder de aandacht te brengen en in direct contact te treden met de klant.

Dit betekent dat je als bedrijf de potentie hebt om miljoenen mensen te bereiken, wereldwijd! Grenzen bestaan niet online en social media is het ultieme voorbeeld.

Ik kan dit ook zeker beamen omdat ik met de OG Facebook pagina bijvoorbeeld op wekelijkse basis een bereik heb van bijna honderdduizend mensen! En als je flink gaat adverteren kun je zelfs een bereik krijgen van een miljoen mensen.

Social media is booming!

Het mooie is dat grote bedrijven zoals KPN nu flink inzetten op social media, maar ook een klein restaurant in de buurt van Amsterdam. Je kunt je bereik enorm vergroten en ook veel meer verkopen realiseren doordat je nu wel met de kop boven het maaiveld kunt uitsteken.

Helaas is het nog steeds een feit in Nederland dat slechts een kleine groep social media op de juiste manier aanpakt. De meeste bedrijven hebben geen strategie en doen waar een beetje wat. Daarnaast lijkt er ook een trend te zijn dat veel bedrijven in het segment MKB liever wegblijven van social media.

Of wat ik vaak te horen krijg is dat er geen budget voor vrijgemaakt kan worden of alleen maar een paar tientjes. Dat terwijl het een enorme potentie heeft en echt als een geldmachine voor je kan werken.

Ik denk dat de oorzaak van deze trend is dat social media een enorm ruim iets kan zijn. Hierdoor weet je niet langer wat wijsheid is en kun je door de bomen het bos niet meer zien. Er zijn HEEL VEEL social media kanalen en daardoor weet je niet meer wat stap 1 is.

Om wel succesvol te zijn zul je eerst moeten begrijpen hoe de hierarchie van social media in elkaar steekt. Mijn eigen filosofie is om de focus te leggen op de bekende 80/20 regel, hetzelfde geldt natuurlijk ook bij social media.

Net zoals met elke online strategie begint het allemaal bij jou en je website, dat is de basis van alles! Wat mij betreft is je website dan ook de basis om slim te kunnen opereren op social media. Zonder een krachtige website en strategie kun je wel aanwezig zijn op social media, maar zul je het niet winstgevend kunnen maken.

Mijn eigen favoriete manier is om blogposts als een gek te delen op social media! Hoe je een epic blogpost schrijft kun je <hier> lezen.

Daarnaast heeft een blog ook het voordeel dat er als het goed is er regelmatig nieuwe content op geplaatst wordt, zodoende heb je een vaste stroom content om te delen op social media. Daarnaast vergroot je ook heel erg je eigen merk en website!

Doe je dat goed, dan krijg je reacties zoals deze:

FOTO REACTIES

Het geheim achter social media is dus niet om het alleen maar als marketingmiddel te gebruiken om je producten te promoten. Dit zul je moeten afwisselen met enerzijds waarde geven en anderzijds voldoende budget investeren om je bereik te vergroten.

Social media kanalen samengevat:

1. De koning van social media: Facebook

Nu zijn er weinig mensen die NIET gehoord hebben van Facebook, Twitter en Instagram. Echter, dit zijn niet de enige kanalen waar je gebruik van kunt maken. Indien je het op de juiste manier gebruikt dan zal je marketing campagne wel succesvol zijn.

Toch kun je stellen dat er een paar platformen zijn waar veruit de meeste mensen actief op zijn, en je raad het al, Facebook staat als grote koning bovenaan.

Op dit moment zijn er meer dan miljard gebruikers actief!

Dit is tevens op het moment van schrijven mijn favoriete social media kanaal omdat het verreweg de beste mogelijkheden heeft om je marketingcampagne succesvol te maken. Daarnaast zijn de kosten (nog) relatief laag en kun je vrij snel al een grote mailinglijst opbouwen, je pagina likes verhogen en je product aan de man brengen.

Het platform is echt in een snelvaart gegaan sinds je kunt adverteren. Het advertentiemodel werkt via een vergelijkbaar model als Adwords waarbij je een doelgroep kunt selecteren en aan deze je advertentie laten zien. Indien ze op je klikken, een reactie achterlaten of liken betaal je een bedrag aan Facebook.

Het mooie van Facebook is dat je epic content kunt delen en wanneer het ‘’viraal’’ gaat, dat wil zeggen dat mensen het ook delen krijg je een sneeuwbaleffect en neemt het bereik exponentieel toe terwijl de kosten gelijk blijven. Sterker nog, de kosten zullen dalen omdat Facebook kan zien dat mensen het waardevol vinden.

Facebook is dus niet een platform waar je 1x een advertentie maakt en deze op de auto piloot zet, dit is niet hoe social media werkt. Je kunt in een hele korte periode HEEL VEEL bereik krijgen, maar het zal voor een korte duur zijn en je zult daarom ook actief moeten zijn om dit tot een succes te maken.

Doe je dit niet? Dan stijgen de kosten de pan uit en binnen no time is je campagne niet langer winstgevend.

De sleutel tot succes is het vinden van de juiste doelgroep en een bericht boosten of advertentie maken dat exact aansluit op deze doelgroep.

Social media strategie:

  • Plaats elke dag meerdere keren een update op je Facebook bedrijfspagina;
  • Afbeeldingen en video’s doen het bijzonder goed
  • Varieer met je updates (foto, text, uitlokkertje, blogpost)
  • Curated quotes elke ochtend!
  • Laat reacties achter, like anderen
  • Plan alles in.
  • Boosten en durf te investeren!
  • Wees waardevol

Voor een exact stappenplan om Facebook op de juiste manier in te zetten zonder dat de kosten de pan uitlopen, download dan hier de speciale Facebook Succes Formule >>

2. De koningin is Twitter

Twitter kun je het beste zien als een groot micro-blogging platform en heeft momenteel 200 miljoen actieve gebruikers. Voor veel bedrijven, beroemdheden en politici is dit een bijzonder relevant kanaal. Twittergebruikers kunnen updates plaatsen d.m.v. zogenaamde tweets, en deze tweets mogen niet langer zijn dan 140 tekens waardoor Twitter heel erg voelt als een SMS systeem.

Ik weet nog goed toen Twitter net uitkwam en alle Amerikaanse marketeers helemaal gek werden en bouwden binnen no time een grote groep volgers op. Om heel eerlijk te zijn heb ik te weinig gedaan met Twitter en dat is zeker een gemiste kans geweest.

Desalniettemin kun je binnen een korte periode al veel succes behalen met twitter en helemaal wanneer je gebruik maakt van promotie-tweets die vergelijkbaar zijn met het boosten van content op Facebook.

Kortom, door te adverteren vergoot je je bereik en hoef je niet eerst maanden lang te investeren in het opbouwen van een grote groep volgers. Daarbij is het nog steeds dat waardevolle content ook heel goed werkt op Twitter.

Alleen elk social media kanaal heeft zijn eigen spelregels en om echt succesvol te zijn die je daar rekening mee te moeten houden.

Social media strategie:

  • Elke dag tweets plaatsen van je nieuwe content
  • Door waardevol te zijn zullen je volgers sneller re-tweeten
  • Geef je tweets altijd een hashtag (#) mee
  • Tweet foto’s
  • Zorg dat je altijd een link naar je website hebt en gebruik een link shortener (bitly bijv)
  • Vul je profiel helemaal in
  • Wees waardevol!

Voor meer strategieën over twitter om meer volgers te krijgen, hoe promotie werkt en hoe je enorm succesvol kunt zijn met twitter, download dan de Twitter Success Formule.

3. Google+ is het kleine broertje

Weet je nog toen Google authorship / auteur foto’s begon op te nemen in de zoekresultaten? Op papier leek het een geniale stap om het social media platform Google + ook een boost te geven. Want als er iets is wat Google goed doet is dat bestaande platformen overkopen of iets wat we dagelijks gebruiken beter maken.

Denk dan aan Gmail versus Hotmail

Google vs Yahoo

En bij de lancering moest dan ook het social media platform Google+ de strijd aangaan met Facebook. Echter, hetzelfde succes heeft Google+ nooit weten te krijgen doordat natuurlijk Facebook een enorm goed systeem is.

Maar dat betekent niet dat Google de handdoek in de ring gooit, want het bedrijf heeft natuurlijk meerdere troeven in handen, onder andere dat praktisch iedereen op dagelijkse basis de diensten van Google afneemt.

Officieel heeft Google+ maar liefst 2.5 miljard gebruikers omdat iedereen automatisch Google+ heeft indien je bijvoorbeeld gmail of andere diensten gebruikt. Volgens Edward Morbius zijn er na het analyseren van 500k+ gebruikers maar tussen de 4 en 6 miljoen echte actieve gebruikers.

Dit getal kan wellicht nog wat hoger uitvallen, maar in Nederland zijn er echt niet veel actieve gebruikers op Google+.

Ik zie dit ook heel duidelijk op de Google+ pagina van OG, vrij weinig interactie en dit kun je totaal niet vergelijken met Facebook of Twitter.

Het is niet bepaald denderend maar gezien het feit dat het een onderdeel van Google is zal het de komende jaren niet verdwijnen.

Social media strategie:

  • Laat reacties achter
  • Breng de meest waardevolle communities / cirkels in kaart en wees actief
  • Visueel!
  • Wees waardevol en deel je content

4. LinkedIn voor bedrijven

LinkedIn heeft inmiddels meer dan 270 miljoen actieve gebruikers en is volledig zakelijk gericht! Het is voor business 2 business echt een geweldig platform en ik begin zelf ook steeds meer de potentie van LinkedIn in te zien.

Je kunt hierbij met een paar klikken een bedrijfspagina maken en laten zien hoe goed je het doet. Maar je kunt ook nog content plaatsen en dat delen in de zakelijke markt! Dat laatste wordt bijna niet gedaan en ook hier geldt dat je met epic content hele mooie connecties kunt binnenhalen.

Als je het echt goed wilt doen moet je website / blog het fundament zijn van al je marketing activiteiten, een solide thuisbasis van waaruit jij online opereert.

Doordat het puur business is zal het ook eenvoudiger zijn om via LinkedIn verkeer naar je zakelijke website te krijgen. Helemaal wanneer je waardevolle content hebt om te delen!

Nu moet ik zelf nog veel meer gaan doen met LinkedIn en ik zal later een tutorial plaatsen zodra ik zelf de code heb gekraakt, op dit moment ligt bij mij de primaire focus om Facebook te domineren, puur vanwege het bereik en geavanceerde advertentieplatform.

Desalniettemin is voor echte business 2 business LinkedIn een mega belangrijk kanaal! Helemaal omdat het organische bereik veel hoger ligt dan bij Facebook en de andere social media kanalen.

Social media strategie:

  • Deel jouw specifieke kennis op jouw vakgebied
  • Post regelmatig 5x per week en vooral op de tijdstippen dat jouw klant actief is (bijvoorbeeld om 8 uur)
  • Nodig mensen uit om jou te volgen, maak dit een habit
  • Wees waardevol!

Ik ga nu actief starten met LinkedIn en zal zeker de resultaten in een vervolgblog nog met je delen, ik ben echt een voorstander van het practise what I preach principe. Dus de diepgang ga ik pas met je delen wanneer ik concrete ervaringen heb opgedaan.

Als jij meer ervaring hebt met LinkenIn, laat het mij zeker even weten door onderaan een reactie achter te laten! Zodoende leer ik zelf ook bij:)

5. Pinterest voor de fotograaf

Als er een strategie is die enorm goed werkt is dat wel door mooie afbeeldingen op je website te plaatsen. Dit biedt ZOVEEL mogelijkheden. Allereerst kun je het heel mooi delen en boosten op Facebook. Daarnaast zegt een foto natuurlijk meer dan 1000 woorden. Maar het biedt ook nog mogelijkheden om via Pinterest je bereik als een malle te vergroten.

Dit is echt een uniek platform in de social media wereld en het heeft momenteel 70 miljoen actieve gebruikers. Je kunt het als de tiener zien die veel groeipotentie heeft. Dit is een ideale plek voor zowel individuele gebruikers als zakelijke gebruikers, met name bedrijven waarbij je veel gebruik maakt van visuele media! Denk dan aan designers, fotografen etc.

Pinterest biedt ook nog voor zakelijke account wat extra features zoals dat je je pins kunt analyseren en bepaalde pins extra gaat promoten.

Ik merk zelf bijvoorbeeld dat foto’s van gerechten heel goed werken op Pinterest, maar ook op Instagram. Persoonlijke dingen werken gewoon heel goed in de social media wereld, en niet alleen maar stock foto’s.

Social media strategie:

  • Zorg dat je beschrijving van een foto net lang genoeg is (200 tot 250 tekens)
  • Maak gebruik van ‘’group boards’’ en update regelmatig
  • Pin je blogartikelen en plan ze in!
  • Repin alles wat goed heeft gewerkt
  • Pin een gratis ebook + link optin pagina
  • Veel en waardevolle afbeeldingen

6. Instagram voor de creatieveling

Tenslotte hebben we nog Instagram als een van de grote social media kanalen. Je kunt Instagram gebruiken om afbeeldingen te plaatsen en/of video’s. Het heeft momenteel 150 miljoen gebruikers en wordt steeds populairder.

Instagram is ideaal voor bedrijven die een visuele tint hebben. Ik zie dat vooral fashion, fitness, voeding, design, reizen en beroemdheden het bijzonder goed doen. Het is ook ideaal om je merk een boost te geven.

Social media strategie:

  • Hoogwaardige foto’s! Zorg dat de feed top is!
  • Regelmatig updates plaatsen
  • Afbeeldingen en video’s, rouleer!
  • Maak gebruik van bit.ly om de links te tracken
  • Bio slim invullen, met een link naar een optin pagina!
  • Deel iets waardevols en vraag om op de link te klikken (blog, landingpage)
  • Speel in op gesponsorde content (waardevolle content promoten)
  • Zoek instagram accounts waar jouw doelgroep zit en die veel volgers hebben, vervolgens kun je betalen om een post te boosten.

Waarom is social media cruciaal voor je marketing strategie!

Ik denk dat ik je mogelijkheden niet meer hoef uit te leggen :). Het bereik op social media is gigantisch en de kosten zijn belachelijk laag vergeleken met traditionele marketing kanalen (krant, magazine, tv etc.). Daarnaast is het ook erg laagdrempelig en praktisch iedereen met een beetje doorzettingsvermogen, focus, budget, consistentie en een goed social media gameplan (planning) kan echt klanten binnenhalen over de gehele wereld.

De meest belangrijke stap hierbij is om elk platform te gebruiken met de regels die bij het kanaal horen. Ik ben totaal geen voorstander van tools en systemen waarmee je in 1x op alle platformen content kunt plaatsen, dit werkt simpelweg niet zo goed als even inloggen en content plaatsen.

Er is geen short-cut hier en dat moet je ook niet willen!

En vergeet ook niet het sneeuwbaleffect dat mogelijk is op Facebook (zowel positief als negatief). Op Facebook alleen heb ik gemiddeld een bereik van 6k mensen organisch per dag en betaald meer dan 20k en als ik flink investeer kan dit wel oplopen tot 100k mensen per dag!

Het geheim hierbij is om consistent te zijn en elke dag iets waardevols te delen! Nu hoef je niet op alle platformen los te gaan. Mijn advies zou zijn om 1 tot 2 platformen te pakken en deze compleet te domineren.

Voor mij ligt nu de focus vooral op Facebook en ik ga LinkedIn toevoegen in mijn social media strategie. Ik ben geen voorstander van alles een beetje proberen te doen, want dan zul je nooit dikke resultaten naar je toetrekken.

Veel beter is het om een social media kanaal te pakken, helemaal bovenop te zitten en zodra het geautomatiseerd loopt kun je een ander kanaal toevoegen.

Een mooie plek om te beginnen is Facebook, Twitter en LinkedIn, afhankelijk waar je doelgroep het meest aanwezig is. Echter, ik heb de meest extreme resultaten gezien met Facebook.

Al deze enorme resultaten zijn niet mogelijk op de traditionele manier. Zo had ik onlangs een gesprek met de eigenaar van een fitness studio en die haalt meer klanten binnen via Facebook dan traditioneel en voor een fractie van de kosten!

Daarbij kun je ook direct de interactie opzoeken wat via andere mediums bij lange na niet zo zal gaan. Hierdoor zul je transparant overkomen en dat wekt vertrouwen en dat levert nog meer klanten en bereik op.

Nu krijg ik vaak te horen dat de conversies tegenvallen op kanalen zoals Facebook of dat de kosten te hoog zijn. Dit ligt eerder aan de marketing skills en doelgroepselectie dan aan het platform. Een vriend van mij weet met 10 euro per inschrijving op zijn nieuwsbrief het  desondanks winstgevend te maken!

Het mooiste aan social media vind ik nog wel dat het perfect aansluit op een solide zoekmachine optimalisatie (SEO) strategie. Je bent waardevolle content aan het publiceren en in plaats van maanden wachten voordat er organisch traffic op komt, kun je het via social media delen, reacties krijgen, nieuwsbrief inschrijvingen verzamelen en zelfs verkopen draaien!

Het is een wonderlijke wereld waar we in leven en voor ondernemers en marketeers is het echt een speeltuin waar je helemaal los in kunt gaan. De trend is dat social media een steeds grotere rol gaat spelen en als je daar slim op inspeelt met een solide social media strategie kun je je business enorm laten groeien!

Des te sneller dat je start met serieus social media aanpakken, des te eerder dat je een grote user base opbouwt wat echt een hele goede investering voor je business is. Je kunt echt niet meer wachten en je zult vandaag nog moeten beginnen! Social media is booming en het is nu de kop erin of de kop eronder, want je concurrent gaat dit ook oppakken!

Zet de eerste stap omdat social media alles voor je business kan veranderen!

Voor meer tips en een uitgewerkt social media Game Plan, klik dan hier en ik stuur je direct de social media geheimen als bonus toe.

Heb je zelf toffe resultaten behaald of een vraag? Laat hieronder een reactie achter! Delen via social media wordt natuurlijk enorm gewaardeerd.

Succes!

robertjanhendriks

Andere ondernemers bekeken ook: 

Robert Jan Hendriks


Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland.

Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

Robert Jan Hendriks

GEEF EEN REACTIE:


Your email address will not be published. Required fields are marked *

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Tweet
Pin
Share
Share