• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • 10 Google AdSense Tips voor maximale winst

September 1, 2018

10 Google AdSense Tips voor maximale winst

Google AdSense is al sinds 2003 het meest populaire advertentieplatform ter wereld. Miljoenen webmasters en marketeers verdienen geld met AdSense. Maar hoe veel kun je er nu eigenlijk mee verdienen?

Dit hangt natuurlijk af van een aantal factoren, waaronder het verkeer dat je op je website krijgt. Maar natuurlijk zijn er tips om je AdSense verdiensten te vergroten en het maximale eruit te halen wat er in zit. Adsense kan een goudmijn zijn, als je weet wat je wel en niet moet doen.

Volg dus deze tips en vergeet vooral niet zelf te experimenteren.

Zorg voor een goede plaatsing van je advertenties

De plaatsing van je advertenties kan wonderen doen voor je resultaat. Probeer advertenties altijd te plaatsen op plaatsen van je website waar bezoekers naar kijken. Gebruik eventueel een heatmap om deze plaatsen te bepalen.

Er zijn geen vastgestelde regels voor deze plaatsen, maar onder marketeers is het bekend dat advertenties beter functioneren als ze geplaatst worden in de linkerbovenkant van de pagina, onder de titel maar boven de content, onder de content boven de comments en natuurlijk in de sidebar. Dit zijn ook veel gebruikte posities voor advertenties op verschillende websites, vooral blogs.

De sidebar is hierin vooral speciaal, omdat dit de plek is waar eigenlijk iedere bezoeker kijkt. Het menselijk oog leest immers van links naar rechts. Overweeg daarom eens je sidebar aan de linkerkant van je website te plaatsen. Dit is dan de perfecte plaats om een 300×250 advertentie te plaatsen aan de bovenkant van je sidebar.

Denk ook eens aan de zoekfunctie in je website. Als je je zoekfunctie verandert door een Google searchbar, kun je ook kleine advertenties op deze search bar plaatsen. Hierdoor zullen je advertenties meer kliks krijgen.

Ook in de content kun je advertenties plaatsen. Onder een van de eerste paragrafen is een goede plek voor een advertentie. Ook kun je een enkele advertentie plaatsen in het midden van je content. Vermijd advertenties helemaal onderaan de content. Deze boeken meestal niet veel resultaat. Als je kiest voor advertenties binnen de content, houd het dan smaakvol.

Adsense advertenties boven de vouw plaatsen is aan te raden, deze geven over het algemeen betere resultaten dan advertenties onder de vouw. Vermijd advertenties in de header of footer.

advertentie

Houd je advertenties in de stijl van je website. Advertenties worden dan minder snel als storend ervaren door de bezoeker.

Denk ook eens aan het gebruik van link-gebaseerde advertenties in de header van je website. Deze advertenties geven over het algemeen een goed resultaat op de meeste blogs en verlagen de CTR (Click Through Rate, het percentage clicks voor iedere impressie) van je hoofdadvertenties niet, mits je deze manier van adverteren goed toepast. Gebruik geen andere soorten advertenties in de header. Dit is meestal geen goed idee.

Over het algemeen valt echter te zeggen dat een goede plaatsing van advertenties op je website de CTR positief beinvloedt. Zorg ervoor dat je CTR score niet te hoog wordt. Dit kan negatief uitpakken.

Het formaat van je advertenties

Natuurlijk is ook het formaat van je advertenties belangrijk. Onder marketeers zijn de meest voorkomende formaten 300×250, 336×280 en160x600 (dit wordt een skyscraper genoemd). Dit zijn ook meteen de formaten die je het beste resultaat zullen geven.

Soms worden ook andere formaten, zoals 468×60 gebruikt, maar deze hebben als nadeel dat het een bannerformaat is. De lezer zal er dus minder snel op klikken, en dat is niet wat je wilt. Banners worden namelijk snel over het hoofd gezien door de bezoeker.

Houd ook rekening met mobiele bezoekers. Voor hen zijn grote advertenties niet handig. Houd voor je responsieve website dus andere formaten aan voor je advertenties.

URL’s en categorieën blokkeren

Sommige adverteerders zijn de moeite niet waard. Ze betalen te weinig uit per klik, en je wilt deze het liefste eruit filteren en vervangen door betere adverteerders. Houd voor jezelf een lijstje bij met slecht presterende adverteerders.

Je kunt namelijk de URL van deze adverteerders blokkeren in AdSense. Dit kan je revenue op korte termijn enorm verhogen. Ook kun je ervoor zorgen dat advertenties van je concurrenten niet op je site worden weergegeven. Ook hiervan kun je dus de URL blokkeren.

Het is nu ook mogelijk om makkelijk categorieën te blokkeren. Je kunt in AdSense zien welke categorieën het slecht doen, en deze blokkeren, zodat advertenties in deze categorieën niet op jouw website terecht zullen komen.

Blokkeer categorieën met lage verdiensten, categorieën die niet relevant zijn voor jouw website en sensitive categorieen, die advertenties bevatten die je misschien liever niet op je website wil hebben. Zoals ‘get rich quick’ advertenties, piramideschema’s, gokken, medicijnen en seksuele content. Meer hierover onder het kopje ‘targeting’.

Houd rekening met het uiterlijk en de inhoud van je advertentie

Zorg ervoor dat je advertenties er goed uit zien en matchen bij de rest van je webpagina. Ook moet je ervoor zorgen dat je advertenties goed te lezen zijn door de bezoeker. Ben dus niet bang te sleutelen aan het uiterlijk van je advertentie, bijvoorbeeld het lettertype en de kleuren.

Een border om je advertentie oogt vaak rommelig en is verwarrend voor je bezoeker. Verwijder de borders en match de achtergrondkleur van je website met de achtergrondkleur van je advertentie. Dit ziet er vele malen beter uit.

Experimenteer dus ook met fonts en kleuren binnen je advertentie. Over het algemeen werkt ene advertentie beter als deze smaakvol overeenkomt met de rest van je webpagina. Maar soms zorgt een advertentie die er uit springt juist voor verrassend veel inkomen van je advertentie. Experimenteer dus met wat het beste voor jou werkt.

Hiernaast kun je ook nog de kleur van de border, de kleur van de link, de achtergrondkleur, font type en formaat, tekstkleur, URL kleur en corners aanpassen. De mogelijkheden zijn dus eindeloos.

Adsense geeft jou ook de optie om text-based en display ads op je website te zetten. Ook kun je voor een advertentie beide opties kiezen, waarbij de opties afwisselen. Kies hiervoor. Dit zorgt er namelijk voor dat de CPC (cost per click) toeneemt.

Over het algemeen trekken advertenties gebaseerd op enkel tekst meer clicks en meer revenue. Maar voor sommige sites, die wat meer visueel zijn ingesteld, doen image-ads het weer beter. Experimenteer dus en gebruik zo nodig een combinatie van die twee.

Gebruik Analytics om je statistieken te monitoren

analytics

Maak handig gebruik van Analytics om te monitoren hoe je campagnes het doen. Het speciale AdSense rapport helpt je je campagnes te identificeren en te bekijken. Hoe veel bezoekers krijg ik en hoeveel clicks?

Allemaal belangrijke informatie. Met deze informatie kun je er achter komen waar jouw publiek in is geinteresseerd. Ook kun je je statistieken bij houden. Je wilt immers niet dat je CTR te hoog wordt en je een penalty krijgt van Google. Houd deze statistiek dus altijd goed in balans.

Je zult zien dat bij bepaalde posts je inkomsten omhoog gaan. Hiermee kun je dingen gaan aanpassen! Wat heb je anders gedaan bij deze post? Waar gaat de post over? Misschien is dit wel de content die jou het meeste geld op gaat leveren. Gebruik je analyses dus handig om je inkomsten te vergroten.

Houd je user experience in de gaten

De user experience is het belangrijkste aspect van een website. Als je bezoekers ontevreden zijn, zullen ze niet terugkomen en zullen jouw advertentieinkomsten teruglopen. Advertenties worden vaak als irritant gezien.

Limiteer het aantal advertenties tot 3 advertenties. Deze advertenties zullen er dan ook echt uitspringen. Als je kiest voor meer ads, komt je website rommelig en onprofessioneel over. Dit heeft een grote negatieve invloed op je traffic, het aantal clicks en je inkomsten. Niet doen dus.

Vermijd advertenties zoals takeovers, die je hele webpagina overnemen, of advertenties die ongevraagd een filmpje of muziek gaan afspelen. Een groot gedeelte van de bezoekers zal dan meteen wegklikken. Dit is namelijk een grote ergernis onder internetgebruikers en een van de hoofdredenen dat mensen adblockers installeren.

Veel bezoekers gebruiken tegenwoordig adblockers. Als jij je advertentestratiegie subtiel aanpakt, kun je je bezoekers best vragen je website te whitelisten, waardoor ze je advertenties weer te zien krijgen.

Wat je ook doet met advertenties, zonder je bezoekers zul je geen geld verdienen. Blijf dus altijd naar je bezoekers luisteren en zorg voor een goede user experience. Het is erg zuur als je bezoekers afhaken door irritante advertenties.

Vergroot je traffic

Ook al heb je alle tips uit dit artikel gedaan, de beste move die je kunt maken is het vergroten van je traffic. Dit moet je nummer 1 doel zijn bij het vergroten van je advertentie-inkomsten, en het vergroten van je website.

Hoe groter je traffic zal zijn, hoe groter je advertentie inkomsten zullen zijn. Serieus investeren in een verhoging van je traffic en SEO zal dus zeker resultaten opleveren. Adsense advertenties werken het beste als je traffic binnenkrijgt uit zoekmachines.

Advertenties op basis van de interesse van je bezoekers zal beter werken bij direct traffic. Veel webmasters hebben miljoenen impressies per maand maar nog steeds weinig inkomsten, en dat is erg jammer. Hun traffic komt dan niet uit een goede bron.

Richt je traffic (bij een Engelstalige website) op grote landen zoals de USA en UK, en je CPC zal omhoog gaan. Bezit je een Nederlandstalige website? Richt je dan enkel op Nederland en België om organisch traffic binnen te krijgen. Maak goede, kwalitatieve content en probeer je fanbase aan je te binden. Door het opbouwen van een persoonlijke connectie zullen je fans iedere dag je site bezoeken voor een nieuwe update.

Investeer flink in SEO om je website zo optimaal mogelijk te houden voor een hoge plaatsing in zoekmachines. Ook zijn er traffic brokers, waar je voor een geldbedrag aan traffic voor je website kunt komen.

Als je eenmaal veel bezoekers hebt, kunnen kleine veranderingen ervoor zorgen dat je grote resultaten zult behalen.

Tips om traffic te verhogen:

 

    • Publiceer kwalitatief hoge content. Hierdoor gaan mensen je artikel delen en je site regelmatig bezoeken. Search engines pakken dit op. Hierdoor wordt je website een magneet voor traffic.

 

    • Maak goed gebruik van keywords. Ook al zet Google keywords in content, dan nog is het goed om te bekijken welke keywords je wilt gaan gebruiken. Gebruik ze zelfs meteen in de titel voor het beste resultaat

 

    • Overweeg het aankopen van traffic. Hoewel dit niet het meest kwalitatieve traffic is, kan het je een goede boost geven

 

 

AdSense voor YouTube

Publiceer je videos op YouTube? Monetize dan je videos door middel van het afspelen van advertenties in je videos. Dit werkt erg goed, vooral als je YouTube videos veel traffic binnenhalen.

Experimenteer eens met advertenties voor en in het midden van je videos. Veel adblockers blokkeren YouTube advertenties niet altijd, wat deze manier van adverteren erg lucratief kan maken.

Zorg hiernaast voor veel organisch traffic en goede video’s. Op YouTube is het belangrijk een fanbase op te bouwen. Hierdoor wordt het op den duur ook makkelijker om van je fans te vragen je kanaal te whitelisten of hun adblocker uit te schakelen.

YouTube

Goede, kwalitatieve videos trekken kijkers, en kijkers verdienen jou geld doordat ze advertenties voorgeschoteld krijgen. Zorg ervoor dat de onderwerpen van je video’s zo mild mogelijk zijn. YouTube staat erom bekend bepaalde kanalen te ‘demonitizen’: dat wil zeggen dat je geen advertenties meer mag vertonen, en dus geen geld meer kunt verdienen aan advertenties. Vermijd dus vloeken, seksuele content, geweld, drugs en andere controversiele zaken.

Eigenlijk gelden voor YouTube dezelfde regels als voor een website, als het om Adsense gaat. Ben je op zoek naar meer inkomen uit Adsense? Overweeg dan eens het starten van een YouTube kanaal. Omdat je te maken hebt met een relatief nieuwe vorm van social media, zul je veel sneller resultaat zien dan bij een conventionele website. Het advertentie-inkomen kan ook erg hoog oplopen bij YouTube-kanalen. Overweeg het dus zeker!

Targeting: maak advertenties relevant

Adsense werkt op basis van de content van je website. Header en footer meegerekend. Je advertenties moeten dus erg relevant zijn ten opzichte van de context en content van je artikelen.

Targeting is een techniek die ervoor zorgt dat je advertenties getarget worden naar de juiste content. Advertenties zullen namelijk minder goed functioneren als ze niets te maken hebben met de content waar jouw bezoekers in geïnteresseerd zijn.

Je hoeft enkel wat code toe te voegen voor en na je content. Dit wordt section targeting genoemd en is een goede manier om je targeting te verbeteren. Zo voorkom je dat advertenties niet gerelateerd zijn aan je content.

Google zelf stimuleert het gebruik hiervan. Binnen een pagina kun je zoveel sections gebruiken als je wilt en je kunt uiteraard ook je meta keywords mee laten tellen. Het kan wel enkele weken duren voordat je hier resultaat van ziet, dus ben geduldig.

Adsense is erg intelligent. Browse je het internet? Google kan detecteren of je man of vrouw bent, waar je woont, wat je interesses zijn en wat je graag zou willen kopen. Hoewel hier veel kritiek op is, kunnen wij dit als digital marketeers juist goed gebruiken.

Bijna alle digitale advertenties zijn targeted advertising. Het spreekt dus voor zichzelf dat jouw bezoekers advertenties zullen zien die, naast op hunzelf, ook op jouw website getarget zijn. Dit kan juist weer jouw inkomen verbeteren.

Ook kun je in AdSense een omschrijving toevoegen voor jouw channel. Je vult dan simpelweg meer informatie in over jouw website, de content die je aanbiedt en waar je over schrijft. Adverteerders zullen dit dan zien in AdWords.

Bij targeting kan ook het blokkeren van bepaalde categorieen, waar we het eerder in deze tekst over hebben gehad, mee helpen. Vertel hierbij Google welke categorieën advertenties jij liever niet op jouw website wil hebben. Dit kun je erg specifiek doen.

Ook kun je bepaalde adverteerders blokkeren en bepaalde ‘gevoelige’ categorieën blokkeren, zoals ‘get rich quick’ advertenties, of advertenties voor medicijnen, geweren of advertenties van een seksuele aard. Die advertenties wil je namelijk niet op je website, tenzij je website hier specifiek over gaat.

Over het algemeen geldt: hoe groter de overlap tussen jouw content en de advertenties is, hoe hoger je verdiensten zullen zijn.

Experimenteer!

Wat voor de ene persoon werkt, werkt niet voor de andere persoon, Iedere website is anders en iedere webmaster heeft andere behoeften. Blijf voortdurend dingen uitproberen om zo te kijken wat jou de beste resultaten oplevert. Experimenteer bijvoorbeeld met het uiterlijk van je advertentie, targeting, plaatsing en SEO om zo je inkomen te vergroten.

Onthoud dat het wel een tijdje kan duren voordat je resultaat ziet van je experimenten. Section targeting is bijvoorbeeld zo’n proces dat wel even kan duren. Maar ook voor andere aanpassingen geldt dit natuurlijk.

Onthoud goed dat je eigenlijk niets fout kunt doen. Als een advertentie niet lekker loopt, kun je deze zo weer aanpassen. En misschien vind je in dit experimentatieproces wel jouw ultieme Google AdSense strategie!!

 

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken van website conversie? Check dan mijn gratis online training. 

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter een converterende sales funnel onthuld.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Ben jij al bekend met Google Adsense? Laat het mij weten in een reactie! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Andere ondernemers bekeken ook: 

Robert Jan Hendriks


Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland.

Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

Robert Jan Hendriks

GEEF EEN REACTIE:


Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Tweet
Pin
Share
Share