google analytics handleiding

Google Analytics Handleiding: Meer bezoekers en vind het verborgen fruit

Als er iets is waardoor je website in een stroomversnelling terecht kan komen dan is dat wel door Google Analytics! Veel website eigenaren gebruiken deze gratis dienst niet alleen om de hoeveelheid websitebezoekers te meten, maar ook het gedrag, de conversies en nog veel meer!

Google Analytics (GA) is wat mij betreft een van de beste gratis services van Google en kan je mega waardevolle inzichten geven over je bezoekers en de performance in de zoekmachines.

En indien je GA op de JUISTE manier toepast en inricht kun je een wereld aan waardevolle informatie krijgen en heeft GA een belangrijke positie binnen je internet marketing arsenaal.

Denk dan aan de bounce rate, welke blogposts het meest populair zijn, de conversieratio’s, maar ook het verborgen fruit in de vorm van zoektermen waarmee je vrij snel veel meer bezoekers kunt krijgen.

Ik heb zelf meerdere malen meegemaakt dat ik door de inzichten uit Google Analytics complete nieuwe niches heb weten aan te boren, een aantal daarvan zijn nu de nieuwe toppagina’s geworden.

Zonder GA is het alsof je zonder een GPS systeem de weg probeert te vinden.

Maar is het niet allemaal rozengeur en maneschijn..

De uitdaging waar veel ondernemers mee zitten is dat Google Analytics ook een enorm verwarrend systeem kan zijn, er zijn ZOVEEL features dat je vrij snel door de bomen het bos niet meer kunt zien. Sterker nog, Google Analytics gaat dusdanig ver dat je er een complete opleiding over kunt volgen en er certificaten voor kunt krijgen.

Vandaar dat we ook in dit artikel de 80/20 regel gaan toepassen, want je hebt zeker niet alle features nodig om GA goed voor je te laten werken.

[tweetquote]Het zijn de features (20%) die voor 80% van het resultaat / inzicht gaan zorgen.[/tweetquote]

In deze handleiding ga ik dan ook Google Analytics in Jip en Janneke taal uitleggen en vertellen waar je focus vooral op moet leggen. Ik zal je een kijkje achter de schermen geven hoe ik GA toepas en welke kerngetallen nu echt het verschil maken.

Mijn doel is dat je na het lezen van deze handleiding in staat bent om Google Analytics strategisch toe te passen zonder dat je een dure opleiding hoeft te volgen of dat je vele uren moet spenderen.

Je kunt heel goed GA eenmalig goed inrichten en jarenlang voor je laten werken en alleen maar af en toe wat aanpassingen verrichten.

Pas je het goed toe? Dan heb je een methodiek om je bezoekersaantallen te vergroten, de conversies op je website een boost te geven en het laaghangend fruit vinden.

Doe je maar wat? Dan zal je website lang niet zo succesvol zijn als het zou kunnen zijn.

Laten we maar direct beginnen!

Stap 1: Google Analytics installeren via een tracking code

Voordat je ook maar iets kunt doen zul je eerst analytics op je website moeten installeren. Dit kun je eenvoudig doen door naar:

https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/

Je kunt simpelweg je bestaande Google account gebruiken om gebruik te maken van GA. Echter, mijn voorkeur gaat altijd uit om gebruik te maken van Google voor Business zodat je je domeinnaam / emailadres kunt koppelen aan alle diensten van Google.

Het oogt ook een stuk professioneler om contact op te nemen met klanten via een eigen emailadres dan met een gmail extensie email adres.

Nadat je bent ingelogd en je gaat naar de Google Analytics website zul je een simpele wizard zien.

Via deze ‘’wizard’’ krijg je de exacte stappen om analytics te installeren op je website. Dit gebeurt via een zogenaamde tracking code en die moet op elke pagina van je website aanwezig zijn.

Indien je niet technisch bent kun je je websitebouwer vragen om deze erop te zetten. Nog beter is het om WordPress te gebruiken zodat je met een paar simpele klikken de code op je website hebt middels een plugin.

Indien je geen WordPress website hebt zal ik je toch wel het advies geven om snel over te stappen naar dit CMS platform, al is het alleen al dat omdat je website het zeer waarschijnlijk beter functioneert om hoger in Google te komen.

Maar ook het installeren van diensten zoals de GA code is echt een eitje met WordPress.

Google Analytics voor WordPress

Bij WP kun je bijvoorbeeld met een simpele plugin (extensie) Google Analytics installeren op je website.

Tenzij je thema al een optie heeft om de zogenaamde tracking code (GA XXXX) erin te plakken, dan heb je de plugin al en hoef je alleen maar die tracking code te activeren en klaar is Kees.

Een goede plugin is de Analytics by Yoast plugin omdat je alleen maar toegang hoeft te verlenen aan je account en de integratie zal dan automatisch verlopen. Vervolgens kun je direct al wat basis statistieken bekijken in je dashboard.

Dit betekent dat je niet eens hoeft in te loggen bij Google om gebruik te maken van de belangrijkste kengetallen.

Ideaal!

Ik laat het wel even in deze video zien hoe het moet:

5 GA rapporten die iedereen zou moeten gebruiken

Nu kun je HEEL ver gaan met Google Analytics qua inrichting en het laatste wat je moet doen is vast komen te zitten in ‘’analysis paralyses”, oftewel dat je teveel tijd spendeert om de statistieken te bekijken en te weinig tijd spendeert om waardevolle content online te zetten.

Helemaal met de honderden tools die beschikbaar zijn, is dat een grote valkuil waar je vast in kan komen te zitten. Gelukkig is GA redelijk overzichtelijk doordat er in de basis 5 belangrijke rapporten zijn waar je de focus op kunt leggen, deze zijn:

  1. Real time
  2. Doelgroep
  3. Acquisitie
  4. Gedrag
  5. Conversies

Nu moet ik direct zeggen dat ik zeker niet alle bovenstaande rapporten gebruik (80/20 regel) en voornamelijk kijk naar gedrag en conversies. Echter, geen enkele website is gelijk en ik zal daarom de rapporten kort toelichten zodat je een beter beeld hebt welke voor jou belangrijk zijn!

Real time statistieken

Real-time is zoals de naam al zegt wat er op je website in real time gebeurt, dus op dit moment! Wonderbaarlijk dat dit überhaupt mogelijk is en dit geeft ook aan hoe ongelooflijk krachtig GA is. Je kunt dus big brother style je bezoekers (anoniem) volgen en zien wat ze op de website doen.

Doelgroep

De doelgroep rapportage geeft je informatie over de mensen die je website bezoeken. Denk dan aan demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, interesses, locaties, soort apparaat etc.

Nu kan het zijn dat je je privacybeleid moet aanpassen indien je verdiepende gegevens gaat verzamelen. Los van privacy kan dit superkrachtig zijn wanneer je erachter komt dat bijvoorbeeld 80% van je bezoekers een vrouw is in de leeftijd van 65+, dit kan nogal je marketingboodschap veranderen.

Maar ook welk apparaat gebruiken de meeste bezoekers? Indien dat een mobiel platform is, dan kan het handig zijn om je website hierop te optimaliseren!

Acquisitie

Deze rapportage laat exact zien waar al het verkeer vandaan komt. Dit kan organisch zijn, via social media, andere websites, email verkeer etc. Maar ook laat dit de bijbehorende zoektermen zien waar je op gevonden wordt zodat je dit steeds verder kunt verbeteren en steeds meer bezoekers kunt krijgen.

Stel dat je goed gevonden wordt op de zoekterm ‘’buikvet kwijtraken’’ en je staat op positie 5 in Google, door dit artikel te verbeteren of andere SEO strategieën toe te passen stijg je naar positie 3, wat zou dit betekenen? Een enorme boost in je de hoeveelheid bezoekers op je website. Dit weet je door de rapporten uit Google Analytics!

Gedrag

Hier kun je zien welke pagina’s mensen bekijken, waar ze naar toe gaan, hoe snel je pagina laadt etc. Maar ook welke pagina’s het meest populair zijn en wat je kunt doen om je content verder te verbeteren. Ik kijk zelf graag naar het subkopje site-inhoud om te zien welke pagina’s het beste scoren!

Conversies

Het conversie rapport laat zien hoe effectief je website is in het converteren van bezoekers naar verkopen, email adressen vergaren (topns) of andere acties die belangrijk voor jou zijn. Dit is bijzonder waardevol omdat je hierdoor exact kunt zien welke pagina’s voor de hoogste conversies zorgen en die kennis kan een enorm verschil voor je business maken!

Snelle links

Hiermee kun je door middel van snelkoppelingen direct de rapporten zien die je het meest gebruikt. Super handig om in 1 oogopslag te zien hoe het met je website gaat!

Informatiegebeurtenissen

De informatiegebeurtenissen is handig om grote variaties te zien in traffic. Dit kan komen omdat er een wijziging is opgetreden in de posities in de zoekresultaten, of juist dat een artikel wellicht viraal is gegaan.

Opdracht: Heb je GA al geïnstalleerd op je website? Indien ja, lees dan verder of doe dat dan eerst! Neem zeker ook even een kijkje in je dashboard om de verschillende opties te bekijken!

Datum aanpassen

Een van mijn favoriete functies van GA is dat je de data kunt aanpassen. Vaak zien we de progressie niet altijd en door je bezoekersaantallen te vergelijken met die van een jaar geleden zie je de kracht van internet marketing pas!

Indien de bezoekersaantallen hetzelfde blijven of dalen betekent dat je iets niet goed doet en actie dient te ondernemen! Je kunt deze gegevens aanpassen helemaal rechts bovenin.

Daarbij kun je ook verschillende data vergelijken om inzichten te krijgen. Wellicht had je een bepaalde dag een piek in traffic doordat een artikel viraal is gegaan, of een nieuw website design en de bounce rate is gestegen, waar komt dat door?

  • Facebook campagne toegevoegd, XXX meer verkeer.
  • Artikel geplaatst op social media platformen, verkeer verdubbeld.
  • Website is aanzienlijk trager door technische fouten, invloed op de bounce rate.
  • Website snelheid verbetert, veel meer mensen klikken door!
  • Call to action toegevoegd onderaan artikel.
  • Video’s toegevoegd aan topartikelen, tijd op pagina toegenomen.

Kortom, je kunt met deze optie zien waardoor positieve of negatieve events veroorzaakt worden zodat je dit meer of minder kunt gaan doen.

Doelen

Als er iets is in GA waar veel website eigenaren nauwelijks gebruik van maken dan is dat wel het goed inrichten en monitoren van de doelen. Doelen kunnen enorm waardevol zijn omdat je je verkoopfunnel kunt bijhouden.

Dit werkt op de volgende manier:

  • Bezoeker komt op een artikel, je hebt een specifieke actie ingericht zoals een gratis ebook download voor een optin, bezoeker onderneemt de gewenste actie.

Je weet nu waar het verkeer (bron) vandaan komt, hoeveelheid mensen je call to action gezien hebben en hoeveel mensen gebruik hebben gemaakt van je call to action.

Dit heet ook wel een conversie en dat kan inhouden dat een product gekocht is, een emailadres achter is gelaten of iets heel anders.

Om dit voor jouw website in te richten moet je eerst naar Analytics gaan, vervolgens klik je op het kopje ‘’Admin’’, dan doelen bewerken, nieuw doel aanmaken en ga verder. Vervolgens kun je je doel een naam geven (optin afvallen, verkopen ebook X etc. ).

Nu kun je verschillende zaken meten via het doelrapport binnen Analytics.

  • Bestemmingspagina – de bezoeker komt terecht op een bepaalde pagina zoals de Thank You page.
  • Duur – hoe lang een bezoeker op een bepaalde pagina is.
  • Pagina weergaven – hoeveel pagina’s bezocht worden.
  • Evenement – bezoeker kijkt een video.

Laten we zeggen dat het je doel is om zoveel mogelijk inschrijvingen te krijgen voor je mailinglijst of een productaankoop. Dan is de bestemmingspagina de bedankt voor je inschrijving pagina.

Vooral door de jaren heen is dit een mega waardevol onderdeel en het is voor mij een van de meest belangrijke rapporten van Google Analytics.

Ik meet voor mijn andere site bijvoorbeeld hoeveel mensen op de verkooppagina komen en vanuit welk artikel deze vandaan komen, zodoende kan ik da artikelen aanpassen en dit proces verbeteren wat voor meer optins en verkopen gaat zorgen.

Voor meer informatie over doelen kun je het beste even de Google Analytics categorie bekijken.

Google Analytics in de praktijk

Nu kun je echt dagen bezig zijn met Google Analytics en van alles en nog wat gaan inrichten en ik kan een compleet boekwerk schrijven over alle features en er komen steeds meer bij. Echter, ik had je beloofd om je de praktijk te geven en daarom gaan we het nu hebben over de praktijk.

Stap 1: Identificeer jouw meest waardevolle content

Ik vind GA geweldig om mee te achterhalen welke pagina’s het goed doen en welke veel potentie hebben. Denk dan aan je artikelen waar de meeste bezoekers op terechtkomen, welke bestemmingspagina’s voor de meeste conversies zorgen en wat de volgende stappen zijn. Daarbij is het ook geweldig voor nieuwe artikelen, stel dat de categorie buikspieren het heel goed doet, dan is het handig om deze categorie meer te vullen zodat je posities in de zoekresultaten toenemen.

Of dat veel van je verkeer afkomstig is uit een artikel dat je geboost hebt op Facebook, dan kun je dit meer doen of het budget verhogen.

Het identificeren van de meest waardevolle content op je website is de sleutel tot succes, denk aan de volgende factoren:

  • Over welke onderwerpen zou je meer over moeten schrijven, het “wat goed werkt meer doen principe!”
  • Welke artikelen krijgen bijna geen bezoekers en zijn wellicht al jaren oud, verwijderen, herschrijven?
  • Welke onderwerpen zijn het meest interessant voor jouw bezoeker, ook met het oog op demografische gegevens?
  • Welke artikelen scoren redelijk en kunnen waarschijnlijk hoger komen (veel potentie artikelen)?

Stap 2: Krijg meer bezoekers op je website

Iedereen wil meer verkeer op zijn of haar website en wanneer de bezoekersaantallen tegenvallen is dat natuurlijk frustrerend. Wel is het zo dat zonder Google Analytics het vrij lastig is om uit te zoeken hoe je hoger kunt komen in Google en de andere zoekmachines. Met GA kun je namelijk een plan maken waardoor de kans van slagen het hoogst is.

De meeste informatie hiervoor zul je dan ook moeten halen uit de acquisitie rapportage en dan zoekmachine optimalisatie en dan uit termen. Hier tref je in een handig overzicht aan welke zoektermen mensen gebruiken om je website te vinden. Het geeft ook aan welke posities je hebt op een gegeven moment en hoeveel mensen geklikt hebben op je website.

Belangrijk hierbij is om ook gebruik te maken van Google Webmaster Tools zodat de informatie zo accuraat mogelijk is!

Hier mijn eigen richtlijn als het gaat om meer verkeer te krijgen middels Analytics:

  1. Inzicht krijgen in goede en slechte content (niet alles is goed).
  2. Inzicht krijgen in welke zoektermen het meeste gebruikt worden.
  3. Inzicht krijgen welke artikelen al hoog staan in Google en meer aandacht nodig hebben voor nog hogere rankings.
  4. Inzicht krijgen welke pagina’s het goed doen op social media.
  5. Inzicht krijgen welke artikelen een hoge CTR hebben en welke niet – deze vervolgens aanpassen (titel, metabeschrijving of gehele content).

Wel kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het nooit handig is om al je verkeer afhankelijk te maken van maar 1 bron (bijvoorbeeld Facebook Ads), indien daar wat gewijzigd wordt of dat tijdelijk je verkeer om wat voor reden dan ook naar beneden gaat, dan krijg je daar echt last van! Zorg altijd voor spreiding.

Diversificatie in traffic zorgt voor een sterke basis online!

Wat is de volgende stap?

Google Analytics is zowel een simpele als een complexe tool in je internet marketing arsenaal. Het kan inderdaad wel even duren voordat je er aan gewend bent doordat er zoveel features en mogelijkheden zijn. Desalniettemin, kun je met een paar stappen heel snel toegang krijgen tot jouw meest waardevolle informatie.

Helemaal sinds de toevoeging van snelle links om in 1 oogopslag te zien welke gegevens het meest waardevol zijn. Ik zou je dan ook willen aanbevelen om sowieso strategisch gebruik te maken van GA om je verkeer, conversies en omzet een boost te geven.

Samenvatting Google Analytics:

  • Handig om de bronnen van verkeer te monitoren.
  • Handig om te zien welke zoektermen veel potentie hebben.
  • Handig om conversies te meten.
  • Handig voor je content planning.
  • Handig om de concurrent voor te blijven!

Nogmaals, wees niet de gemiddelde gebruiker die alleen maar de hoeveelheid bezoekers bekijkt en slechts het topje van de ijsberg ziet. Ga wat dieper in GA en je zult versteld staan wat voor waardevolle bron GA is!

Neem even de tijd om jouw kerngetallen in te richten via de snelle links zodat jouw website wel boven het maaiveld zal uitkomen!

Tools gebruikt in dit artikel:

https://analytics.google.com/analytics/web

Succes!

Ook interessant:
No related posts for this content
Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>