taglines

De 43 ultieme taglines voor websites

Laatste update: by

Het bedenken van een goede slagzin voor je bedrijf op website is moeilijker dan je denkt. Een goede slagzin is namelijk simpel. En zoals het geldt voor vele dingen, is het moeilijker om iets simpels te bedenken dan iets moeilijks.

We zijn namelijk snel geneigd om moeilijker te denken dan nodig is. Het kan gecompliceerd zijn om het gevoel van je bedrijf of merk over te brengen in een simpele zin.

Een goede slagzin is een catchphrase die gebruikt wordt om een product of bedrijf weer te geven en te identificeren. Een goede slagzin is eigenlijk een mission statement in het klein, en bestaat vaak uit niet meer dan een kleine zin.

Het doel van een slagzin is simpel: adverteren. Een logo is een visuele weergave van een merk, maar een slagzin is een geschreven weergave van een merk. Logo’s en slogans hebben dus veel gemeen.

Ze pakken allebei de aandacht van de klant, en zijn dan ook makkelijk te begrijpen en te onthouden door de klant. Het doel is namelijk om een goede boodschap in het hoofd van de klant te krijgen. Je wil dat je klanten de slagzin onthouden.

Een goede slagzin is:

  • Identificerend en kenmerkend met betrekking tot je merk of bedrijf
  • Memorabel. Veel bekende motto’s zijn jaren geleden gelanceerd, maar kun je je nog steeds herinneren.
  • Voordelig. Promoot duidelijk je voordelen in je slagzin.
  • Onderscheidend van de massa, uniek.
  • Zo simpel mogelijk.
  • Positief. Een slagzin is altijd positief. Gebruik dus positieve woorden, maar vermijd clichés.

Vaak worden de woorden tagline en slagzin door elkaar gebruikt. Er is echter wel een verschil. Een slagzin geeft een missie weer: waar staat het product voor, wat is het voordeel van het product?

Een tagline geeft je merk weer. Een slagzin zorgt ervoor dat klanten je bedrijf gaan herinneren, en associaties maken met je bedrijf.

Een product, merk, organisatie of website kan zowel een slagzin als een tagline hebben, maar ook een van beiden.

Voorbeelden van goede slagzinnen

kodak

Heb je geen inspiratie? Bekijk dan deze slogans van bekende bedrijven en merken. Bij sommige van deze motto’s staat ook nog eens een kleine uitleg, want waarom zijn ze nu zo goed?

  • McDonald’s: “I’m Lovin’ It”. Een van de bekendste slagzins ter wereld. Het eten is niet gezond maar wel lekker. En de slagzin gaat goed samen met de jingle die erbij hoort.
  • Apple: “Think Different.” Apple positioneert zichzelf graag als het techbedrijf dat dingen graag anders doet dan de anderen.
  • Imax: “Think Big”. IMAX schermen zijn natuurlijk erg groot. Think Big is dus een zeer passende slagzin, die zeker weergeeft waar IMAX voor staat.
  • Kodak: “Share Moments, Share Life”
  • BMW: “Designed for Driving Pleasure.” Deze slagzin geeft het USP van BMW goed weer: ze ontwerpen auto’s voor mensen die van rijden houden: sterke auto’s met veel performance.
  • Audi: “Advancement Through Technology”. Audi heeft altijd de nieuwste technische snufjes en is een innovatieve auto-fabrikant, waar techniek hoog in het vaandel staat.
  • L’Oréal Paris: “Because You’re Worth It.” Deze slagzin gaat niet over het product, maar wat het product voor iemand kan doen. Deze slagzin gaf makeup een krachtige boodschap mee.
  • Nokia: “Connecting People”. Dit is precies wat Nokia doet (of deed): ze verbinden mensen.
  • Subway: “Eat Fresh”. Subway wil zich profileren als een gezonde fastfoodketen.
  • Maybelline: “Maybe she’s born with it. Maybe it’s Maybelline.” Ook dit is weer een gezongen slagzin. Het geeft het zelfvertrouwen van vrouwen weer, en hoe ze dat kunnen verbeteren met makeup.
  • KFC: “Finger Lickin’ Good”. Deze slagzin is erg duidelijk. Kip eet je met je handen! En de kip van KFC is zo goed, dat je je vingers erbij aflikt.
  • Coolblue: “Alles voor een glimlach.” Coolblue is een van de meest klantvriendelijke bedrijven van Nederland. Dit maken ze ook zeker waar in hun slagzin.
  • Google: “Don’t be evil.” Deze leus slaat op het zo transparant mogelijk weergeven van zoekresultaten door Google. Deze leus is redelijk onbekend, en werd gebruikt in een oude campagne van Google tegen het kopen van goede zoekresultaten.
  • Skittles: “Taste the Rainbow.” Deze slagzin reflecteert het product goed. Skittles hebben namelijk alle kleuren.
  • Burger King: “Have it your way.” Bij Burger King kun je altijd wel iets lekkers vinden.
  • Heineken: “Biertje?” Deze slagzin is eigenlijk een hele simpele vraag, die ook meteen een gevoel oproept.
  • Red Bull: “Geeft je vleugels!” Red Bull is een oppeppend energiedrankje. Red Bull geeft je dus ‘vleugels’.
  • Max Factor: “The Make Up of Make Up Artists.” Max Factor wil zich profileren als duurder en exclusiever make-up merk. Met deze slagzin laten ze zien dat hun producten zelfs door professionals gebruikt worden.
  • Ajax: “Sterker dan vuil.”. Een zeer sterk schoonmaakmiddel!
  • De Beers: “A Diamond Is Forever”. Diamanten zijn duur bij aankoop, maar het verkopen van diamanten was niet echt de bedoeling volgens deze fabrikant. Daarom deze slagzin. Een diamant is ‘voor altijd’.
  • Nike: “Just Do It.” Een van de meest bekende slagzins ter wereld. Just do it is niet zomaar een slagzin, maar meer een state of mind geworden binnen de sportwereld.
  • Albert Heijn: “Gewoon bij Albert Heijn”. Je kunt alles halen wat je nodig hebt, ‘gewoon bij Albert Heijn.’
  • Karwei: “Geen punt bij Karwei”. Bij Karwei is alles mogelijk op klusgebied. Dat willen ze graag uitdragen.
  • Electronic Arts: “Challenge Everything.” Een gamer wil graag uitgedaagd worden. Deze slagzin heeft daar betrekking op.
  • HEMA: “Echt HEMA”. De HEMA is een echt Nederlands concept, en verkoopt ook enkel hun eigen producten.
  • HBO: “It’s not TV, it’s HBO.” HBO heeft een nieuwe manier voor tv kijken uitgevonden, e wil dit op deze manier laten weten.
  • KitKat: “Have a break. Have a KitKat.” Kitkat is makkelijk te eten, en een welkome pauze in iedere dag.
  • Landmacht: “Kun jij de Landmacht aan?” Deze slagzin daagt de doelgroep uit door middel van het letterlijk stellen van een vraag. Kun jij het aan? Het doel van deze uitdagende zin is natuurlijk om nieuwe mensen te werven.
  • Jagermeister: “Alleen als ‘ie ijs-en-ijskoud is.” Dit drankje is het lekkerst koud. Deze slagzin wakkert duidelijk interesse aan voor een lekker koud drankje.
  • FedEx: “When there is no tomorrow.” Pakketjes zo snel mogelijk bezorgen, daar is FedEx goed in. Wanneer je dus een pakket snel bezorgd moet hebben, kies voor FedEx, zoals deze slagzin al aangeeft.
  • Evian “Live Young.” Water drinken houdt je gezond en jong, en dat is zeker wat Evian hun klanten wil laten weten.
  • Appelsientje: “Het beste onder de zon.” De beste vruchten groeien in het zonnetje. Appelsientje maakt gebruik van de beste vruchten ‘onder de zon’.
  • MasterCard: “There are some things money can’t buy. For everything else, there’s MasterCard.” Dit is een lange en unieke slagzin, maar wel een van de meest populaire slagzinnen ter wereld.
  • Sanofi MSD “Vaccines for life.” Vaccinaties zijn levensreddend. Dat is iets dat dit farmaceutische bedrijf goed uitdraagt.
  • Brand: “Echt bier.” Brand wil met deze slagzin duidelijk laten zien dat hun bier ‘echt’ bier is. Goed bier.
  • Action “Verrassend Volledig, Verbazend Voordelig.” Bij Action kun je veel kopen voor weinig. Dat geeft deze slagzin goed weer.
  • Prenatal: “Als jij wij wordt”. Deze slagzin is erg sterk: het geeft een gevoel van warmte en vertrouwen.
  • Belastingdienst: “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.” Een van de meest bekende slagzinnen in Nederland. Belastingzaken is nooit leuk, maar de Belastingdienst biedt wel veel informatie om het makkelijker te maken.
  • Efteling: “Sprookjes bestaan.” Deze slagzin spreekt goed tot de verbeelding: de Efteling profileert zich zo als mystieke fantasiewereld, waar sprookjes tot leven komen.
  • Miele “Er is geen betere.” Een hele concrete, duidelijke slagzin. Miele machines zijn de beste, ze gebruiken hun USP dus voor hun slagzin.
  • Centraal Beheer: “Even Apeldoorn Bellen!” Dit verwijst naar het hoofdkantoor van de verzekeraar, in Apeldoorn. Wanneer je de verzekering dus nodig hebt, ‘bel je Apeldoorn’.
  • DAS: “Het antwoord op alles waar u niet om heeft gevraagd.” DAS is een rechtsbijstandverzekeraar. Zij bieden dus letterlijk oplossingen in vervelende situaties.
  • Voedingscentrum: “Eerlijk over eten.” Een hele concrete slagzin: ze zijn eerlijk over eten.

Je eigen slagzin schrijven

taglines tipsZoals we eerder al gezien hebben, is het moeilijker dan gedacht om je eigen slagzin te schrijven. Het is moeilijk om emotie over te brengen in een beperkt aantal woorden.

Je kunt gelukkig gebruik maken van enkele stappen, om zo een goede slagzin op te stellen.

Denk eerst na!
Denk eerst na over hoe je wil dat je klanten je merk of website zien. Hoe beschrijf je je merk? Welke doelgroep heb je? Op wat voor spreuk zouden ze positief reageren?

Speel met taal
Je kunt je slagzin zowel in het Nederlands als in het Engels schrijven. Beide talen bieden genoeg mogelijkheden om met taal te spelen. Een slagzin is als een klein gedicht. Ben dus niet bang om met taal te spelen en eventueel met rijm, synoniemen of metaforen.

Je eerste idee is niet altijd de beste
Misschien heb je meteen al een idee voor een slagzin. Het is beter als je meerdere concepten probeert op te stellen. Zo kom je misschien nog wel voor verrassingen te staan, en daag je jezelf uit.

Houd het simpel
Een goede slagzin is zo simpel mogelijk. Vermijd lange en ingewikkelde woorden en zinnen. Houd je slagzin zo simpel mogelijk: iedereen dient je slagzin te kunnen begrijpen.

Denk aan het ritme
Het opzeggen van een slagzin dient ritme te hebben. De slagzin moet ook catchy klinken wanneer de klant hem uitspreekt. Oefen je slagzin dus ook in gesproken tekst. Spreek je concepten duidelijk uit en kijk of ze goed over de tong rollen.

Spreek de waarheid
Een beetje overbodig, maar spreek de waarheid in je slagzin. Vermijd leugens, verkooppraatjes, clickbait en cliché buzzwords. Die zeggen namelijk weinig en komen niet betrouwbaar over.

Wees origineel
De voorbeelden hierboven zijn bedoeld ter inspiratie. Het is niet de bedoeling dat je je slagzin af gaat leiden van de slagzin van een ander bedrijf. Mensen zullen dit meteen zien en dat wekt geen sympathie op.

Humor
Het is mogelijk om humor te gebruiken in je slagzin. Dit kan heel goed uitpakken, maar ook slecht. Erg grappig zijn is voor veel mensen niet makkelijk. Vermijd humor wanneer jij daar niet goed in bent. Gebruik juist humor wanneer je daar goed mee bent.

Vertrouw op je gevoel
Het schrijven van een slagzin is geen exacte wetenschap. Ga dus altijd voor de slagzin die goed voelt voor jou. Deze tips zijn van belang voor het creëren van een goede slagzin, maar wanneer je een aantal goede slogans hebt, kies dan diegene die jou het meeste aanspreekt.

Controleer je slagzin
Voordat je je slagzin gaat gebruiken, controleer je slagzin. Je wil geen rechtszaak krijgen wegens plagiaat. Controleer dus altijd of je slagzin, of een slagzin die daar op lijkt, al elders gebruikt wordt.

Doe dit door middel van goed zoeken op internet, of schakel een specialist in om dit voor je te controleren.

Je kan je eigen slagzin ook beschermen door middel van bijvoorbeeld een copyright.

Boekentips

Lees de onderstaande boeken om zo nog meer te leren over het opbouwen van een goede slagzin!

  1. How to write a tag-line or slo-gan: 74 ready to use templates & ideas, James Newell
  2. The Perfect S-logan Formula
  3. How to Write a Catchy slo-gan that Brings in More Customers
  4. An Easy Way to Make Memorable Business – that Persuade People to Buy Your Product or Service, Brandon Gaille
  5. The Handbook of Sloga-ns, Lionel Salem

Hulp nodig om hoger in Google te komen en de geheimen ontdekken om geld te verdienen via het internet? Dat je van bezoekers betalende klanten gaat maken – en dat met een effectief ingericht online verkooptraject? Meld je dan aan voor mijn gratis online training!

Gratis Online Training om Hoger in Google te komen.

  • Hoe je met je site veel beter kunt gaan scoren in Google.
  • De beste tools om de concurrentie te verslaan.
  • De meest gemaakte SEO fouten waardoor je onzichtbaar blijft.
  • Hoe je razendsnel bovenaan in Google kunt komen met jouw website.
  • De geheimen achter online geld verdienen voor de ultieme vrijheid!

Klik hier om je gratis aan te melden voor de online training!

Succes!

Heb jij al een ultieme tagline voor jouw bedrijf? Laat het mij weten in een reactie! Sharen op social media wordt gewaardeerd 🙂

Robert Jan Hendriks

Mijn naam is Robert Jan Hendriks en mijn passie en missie is om ondernemers te helpen om hoger in Google te komen. Ik ben het gezicht en de eigenaar van OptimaleGezondheid - de nummer #1 gezondheidsblog van Nederland. Al mijn ervaringen, inzichten en strategieën deel ik o.a. hier en via de mailinglijst voor meer bezoekers en betalende klanten via je website!

>